Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-SR507

102 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 december 2009 - 12:04

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Är nu en glad ägare av denna fantastiskt trevliga Receiver.
Mer info:

Vore kul med en tråd som bara handlar om denna.

För att aktivera tråden direkt: En grej som jag inte har fullt koll på är ljudet in via HDMI....
Har en Canal Digital HD box som jag anslutit den med bara HDMI. Får som väntat ljud och bild, men inte Dolby Digital 5.1, bara stereo.
Ansluter jag en koax mellan box och receiver så får jag DD 5.1, men jag ville ju bara ha HDMI! :unsure:
Min DVD är ansluten bara med HDMI och levererar DD 5.1
Misstänker alltså att det är boxen som inte grejjar leverera 5.1 via HDMI och där felet ligger...
Någon mer som har problem med 5.1 genom HDMI?

#2

Postad 27 december 2009 - 12:12

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Kul! Hoppas vi blir nöjda med den :unsure: Köpte min igår men har inte kopplat ihop systemet än:)
Kolla specifikationerna på Boxern då och se om den klarar att skicka ljud via HDMI.

#3

Postad 27 december 2009 - 12:33

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Kul! Hoppas vi blir nöjda med den :o Köpte min igår men har inte kopplat ihop systemet än:)
Kolla specifikationerna på Boxern då och se om den klarar att skicka ljud via HDMI.

Det framgår inte tydligt i manualen... :P
Står så här:
"Om du använder HDMI- eller DIGITAL AUDIO-kontakten sätter du alternativet "Dolby AC3" till "Ja"."
samtidigt som det står så här:
"För att ta fördel av ljudkvalitén DOLBY DIGITAL som finns på en del kanaler rekommenderar vi att du ansluter
boxen till en förstärkare med en koaxial ingång."
Tror nog boxen är begränsningen här...

Multifjärren är riktigt cool, saknar dock kod till Samsung DVD-r med HDD... :unsure:

#4

Postad 27 december 2009 - 13:43

GTR_GREVEN
  • GTR_GREVEN
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Sitter här på min jul semester o funderar på upgradera mig lite

har nu en gamal Sony DVD med yamaha RX-v459 o kör 5.1
Kommer forsätta med 5.1

Iden står nu på en
Onkyo 507 med en LG BD 390 tillsamans med min Philips 42 LCD full HD
Xbpx360 kommer kopplas in vill ju få utså mycket man kan med liten budget tyvär
Kikarlite på Onkyo 607 då den ligger runt 1000:- mer

Hur kommer deta fungera med ljud o bild

#5

Postad 27 december 2009 - 14:50

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Sitter här på min jul semester o funderar på upgradera mig lite

har nu en gamal Sony DVD med yamaha RX-v459 o kör 5.1
Kommer forsätta med 5.1

Iden står nu på en
Onkyo 507 med en LG BD 390 tillsamans med min Philips 42 LCD full HD
Xbpx360 kommer kopplas in vill ju få utså mycket man kan med liten budget tyvär
Kikarlite på Onkyo 607 då den ligger runt 1000:- mer

Hur kommer deta fungera med ljud o bild

Jag tror det kommer funka galant om du tittar i denna prisklass.
Sitter just nu och tittar på Michael Jacksson DVD tyvärr bara med stereo, men med ljudläget All Channel Stereo är det riktigt bra och närmare 5.1!!!
Har haft 507:an rätt kort tid, men det jag ser och hör hittills är riktigt nice!
Om du ska använda Receiverns Multifjärr kanske du ska kolla att den funkar med dina prylar...
Många Ljudlägen och bildöverföring via HDMI funkar galant men utan uppskalning. Receivern växlar snällt mellan olika källor och växlar automatiskt ljudformat.
Installationen var hur enkel som hellst: I med kablar, Mic, kör Audessey Setup, klart!
Hade en technics SA-DX930 tidigare som la av. Att få en ny receiver som har en HDMI växel är ett sånt lyft!
En alternativ receiver som jag faktiskt bestämt mig för innan var Yamaha RX-V645, men det var innan jag hittade denna till sjukt bra pris...
Intressant grej med 607:an är bla uppskalning till 1080i som denna saknar, dessutom att man verkar kunna mata ut signal uppskalat via HDMI från Komposit och RGB källor!
Men den kostar också mer....

#6

Postad 27 december 2009 - 18:51

GTR_GREVEN
  • GTR_GREVEN
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jag tror det kommer funka galant om du tittar i denna prisklass.
Sitter just nu och tittar på Michael Jacksson DVD tyvärr bara med stereo, men med ljudläget All Channel Stereo är det riktigt bra och närmare 5.1!!!
Har haft 507:an rätt kort tid, men det jag ser och hör hittills är riktigt nice!
Om du ska använda Receiverns Multifjärr kanske du ska kolla att den funkar med dina prylar...
Många Ljudlägen och bildöverföring via HDMI funkar galant men utan uppskalning. Receivern växlar snällt mellan olika källor och växlar automatiskt ljudformat.
Installationen var hur enkel som hellst: I med kablar, Mic, kör Audessey Setup, klart!
Hade en technics SA-DX930 tidigare som la av. Att få en ny receiver som har en HDMI växel är ett sånt lyft!
En alternativ receiver som jag faktiskt bestämt mig för innan var Yamaha RX-V645, men det var innan jag hittade denna till sjukt bra pris...
Intressant grej med 607:an är bla uppskalning till 1080i som denna saknar, dessutom att man verkar kunna mata ut signal uppskalat via HDMI från Komposit och RGB källor!
Men den kostar också mer....


Kika runt lite o vart en 607 samt LGBD 390 på sama gång så nu får vi se när det kommer

#7

Postad 27 december 2009 - 19:26

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
För att följa upp mitt problem med "bara" stereo genom HDMI:
Bytte HDMI kabel och då får jag DD 5.1 genom HDMI!!
Jag tror det beror på att den gamla kabeln var en tidigare HDMI version.
Hur som: inget problem med Receivern alltså, kalas!
Ett tips: Se över kablaget...

#8

Postad 27 december 2009 - 20:16

DaLemon
  • DaLemon
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Precis varit och inhandlat denna på elgiganten för låga 2500 kr.
Hur är basen för er? Jag hittar nämligen ingen som helst inställning för basnivån? Kör ett par QLN 604 och det var riktigt tung bas med min förra gamla pioneer. Där hade jag iofs en ratt för inställning av bas. Något som saknas på denna. Då jag bor i lägenhet kan jag inte koppla in min sub så vore ju bra om man kunde klara sig med bara frontarna.

:unsure:


#9

Postad 27 december 2009 - 21:14

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Precis varit och inhandlat denna på elgiganten för låga 2500 kr.
Hur är basen för er? Jag hittar nämligen ingen som helst inställning för basnivån? Kör ett par QLN 604 och det var riktigt tung bas med min förra gamla pioneer. Där hade jag iofs en ratt för inställning av bas. Något som saknas på denna. Då jag bor i lägenhet kan jag inte koppla in min sub så vore ju bra om man kunde klara sig med bara frontarna.

:unsure:

Jo, det finns absolut inställning för bas: Tryck "Audio" på fjärren...
Jag köpte också min på Elgiganten. Vi har fått otroligt mycket för pengarna... Sjukt bra pris!

#10

Postad 27 december 2009 - 21:31

DaLemon
  • DaLemon
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jo, det finns absolut inställning för bas: Tryck "Audio" på fjärren...
Jag köpte också min på Elgiganten. Vi har fått otroligt mycket för pengarna... Sjukt bra pris!


Ups! Försökte med den knappen flertalet gånger tidigare men utan att det hände något på displayen, men nu fungerade det! Tackar och bockar. Kvällens festande är räddat! :unsure:

#11

Postad 27 december 2009 - 21:46

DaLemon
  • DaLemon
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ups! Försökte med den knappen flertalet gånger tidigare men utan att det hände något på displayen, men nu fungerade det! Tackar och bockar. Kvällens festande är räddat! :o


Hmm, fick igång basen lite när jag körde tv-ljudet som är via optisk kabel. Men när jag kör på input CD som är kopplad till min dator går det inte att ändra. Kör via 3.5mm jacket från datorn. Sätter sen på pure audio, men går inte att ändra där heller. :unsure:

#12

Postad 27 december 2009 - 22:15

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Hmm, fick igång basen lite när jag körde tv-ljudet som är via optisk kabel. Men när jag kör på input CD som är kopplad till min dator går det inte att ändra. Kör via 3.5mm jacket från datorn. Sätter sen på pure audio, men går inte att ändra där heller. :unsure:

jag är som sagt också ny på denna, men tror att Pure Audio åsidosätter bas och diskant. Välj ett annat program. Samma sak med Direct...
Ta tex Stereo, funkar det...?

Edit: Jupp, sid 68 och 76 i manualen bekräftar detta... Välj Stereo istället så ska du nog kunna fixa ljudet! :-)

Redigerat av Pexer, 27 december 2009 - 22:17.


#13

Postad 28 december 2009 - 14:42

FredFlintstone
  • FredFlintstone
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag tror det kommer funka galant om du tittar i denna prisklass.
Sitter just nu och tittar på Michael Jacksson DVD tyvärr bara med stereo, men med ljudläget All Channel Stereo är det riktigt bra och närmare 5.1!!!
Har haft 507:an rätt kort tid, men det jag ser och hör hittills är riktigt nice!
Om du ska använda Receiverns Multifjärr kanske du ska kolla att den funkar med dina prylar...
Många Ljudlägen och bildöverföring via HDMI funkar galant men utan uppskalning. Receivern växlar snällt mellan olika källor och växlar automatiskt ljudformat.
Installationen var hur enkel som hellst: I med kablar, Mic, kör Audessey Setup, klart!
Hade en technics SA-DX930 tidigare som la av. Att få en ny receiver som har en HDMI växel är ett sånt lyft!
En alternativ receiver som jag faktiskt bestämt mig för innan var Yamaha RX-V645, men det var innan jag hittade denna till sjukt bra pris...
Intressant grej med 607:an är bla uppskalning till 1080i som denna saknar, dessutom att man verkar kunna mata ut signal uppskalat via HDMI från Komposit och RGB källor!
Men den kostar också mer....

Ajdå. Säljarna på Elgiganten var inte överens men jag köpte 507'an för att inte förlora det låga priset om det skulle fungera - Vet någon av er som redan har provat om den stödjer att koppla komponentsignaler till 507'an och ta ut ljud och bild till TV'n via HDMI-porten?
Gäller en Samsung digital-TV box utan HDMI-stöd, och jag vill minimera kabelhärket till TV'n.

#14

Postad 28 december 2009 - 15:23

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Ajdå. Säljarna på Elgiganten var inte överens men jag köpte 507'an för att inte förlora det låga priset om det skulle fungera - Vet någon av er som redan har provat om den stödjer att koppla komponentsignaler till 507'an och ta ut ljud och bild till TV'n via HDMI-porten?
Gäller en Samsung digital-TV box utan HDMI-stöd, och jag vill minimera kabelhärket till TV'n.

Nej. Ledsen att göra dig besviken men matar du komponent så får du bara ut komponent osv.
Det du söker är ytterligare ett par 1000-lappar upp.... :lol:
Från manualen:
"When choosing a connection format, bear in mind that the AV receiver doesn’t convert between formats, so only outputs of the same format as the input will output the signal."

Redigerat av Pexer, 28 december 2009 - 15:30.


#15

Postad 28 december 2009 - 15:44

DaLemon
  • DaLemon
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

jag är som sagt också ny på denna, men tror att Pure Audio åsidosätter bas och diskant. Välj ett annat program. Samma sak med Direct...
Ta tex Stereo, funkar det...?

Edit: Jupp, sid 68 och 76 i manualen bekräftar detta... Välj Stereo istället så ska du nog kunna fixa ljudet! :-)


Tackar så mycket för hjälpen! Fått snurr på det hela nu och det är riktigt stor skillnad mot min gamla 12,5 kg pioneer. Fått riktigt bra tryck i grejerna!

#16

Postad 28 december 2009 - 20:20

nixxor
  • nixxor
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Hejsan, har börjat tänka allt på mer att jag inte har rätt syncat när jag tex spelar Xbox 360. När jag tittar på BD så har jag för mig att det är bra. Men vad kan jag göra för att jag ska få rätt syncning?

#17

Postad 28 december 2009 - 20:30

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Vilken underbar pryl detta är!
Flyttade runt mina små Jamo högtalare och körde ny kalibrering. Sitter nu och tittar på True Blood på Canal+ HD och snacka om bild- och ljuduplevelse!
Är så otroligt nöjd med den här stärkaren. Underbart att den växlar ljudprogram beroende på matning och kanalbyten. Utan att jag behöver bry mig.
Jag har tex Dolby D för DD 5.1, PLII Movie för Prologic och Stereo för just Stereo.
Har inte hunnit testa de andra programmen än, men dessa låter kalas!
Ett annat program som är sjysst och bör testas är All Channel Stereo för musik med Stereo eller 2.1 ljud! Fyller verkligen rummet!

#18

Postad 28 december 2009 - 23:23

Unregistered62c3bece
  • Unregistered62c3bece
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Kan man återställa den till fabriksinställningarna på något vis?

#19

Postad 29 december 2009 - 00:36

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Är riktigt sugen på en 507:a...men har några funderingar.

Först, hur varm blir den? Har läst att 607:an blir grymt varm och kräver mycket utrymme. Jag har en en tv-bänk med fasta hyllor...så det är lite trångt. Inga problem med Yamahan jag har idag....men hur blir det med en Onkyo?

Uppskalning: Jag ser idag på tv via en gammal SD-box från ComHem (scart). Gissar att ingen uppskalning i världen kan göra underverk med den bilden.... DVD och Bluray ser jag via PS3, och den gör ju ett erkänt bra jobb på att skala upp DVD bilden. Så min bedömning är att jag klarar mig bra med en 507:a. Någon som säger emot?

Kommer även att sitta nöjd med mitt 5.1 system under överskådlig tid framöver....

Vad säger ni? Det är nog mest värmen jag oroar mig för......

#20

Postad 29 december 2009 - 01:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
507an blir varm, som alla andra receivers med någorlunda kraft som inte är klass D. Du bör ha absolut minst 5cm mellan hyllplanet och Onkyon... tror manualen förespråkar ännu mer. Skulle du skapa ventilation bakpå med några tysta fläktar kan du förmodligen klara dig på mindre.

Huruvida uppskalning skulle hjälpa din TV-signal beror ju på hur pass bra din TV är på att skala den idag, det finns ju inga garantier att den blir bättre bara för att den sker i en receiver. Vill du vara säker på att det blir bättre så pratar vi en helt annan prisklass då du minst vill ha ett Faroudja DCDi Cinema chip som du hittar först i Onkyo 707.

Men jag tycker 507 är en otroligt prisvärd maskin för de 2500kr man kan få den för idag!

#21

Postad 29 december 2009 - 12:12

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Är riktigt sugen på en 507:a...men har några funderingar.

Först, hur varm blir den? Har läst att 607:an blir grymt varm och kräver mycket utrymme. Jag har en en tv-bänk med fasta hyllor...så det är lite trångt. Inga problem med Yamahan jag har idag....men hur blir det med en Onkyo?

Uppskalning: Jag ser idag på tv via en gammal SD-box från ComHem (scart). Gissar att ingen uppskalning i världen kan göra underverk med den bilden.... DVD och Bluray ser jag via PS3, och den gör ju ett erkänt bra jobb på att skala upp DVD bilden. Så min bedömning är att jag klarar mig bra med en 507:a. Någon som säger emot?

Kommer även att sitta nöjd med mitt 5.1 system under överskådlig tid framöver....

Vad säger ni? Det är nog mest värmen jag oroar mig för......

Håller med föregående inlägg på bägge punkterna.
Och som du själv skriver: Att något skalas upp är inte detsamma som att du får bättre bild.
Jag tänker så här: Undvik flera steg av skalning/behandling av bilden då detta säkert resulterar i en "överbehandlad" bild och faktiskt sämre.
Om din PS3 redan levererar uppskalad bild, så är ju vitsen liten med ytterligare behandling i receivern.
Om din TV har bra kretsar kanske det också är dumt att behandla box-bilden dessförinnan...?
Eller om din TV är 768p så är det ju dumt att skala upp och sedan i TVn skala ner....
Kolla helheten.

#22

Postad 29 december 2009 - 12:16

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Kan man återställa den till fabriksinställningarna på något vis?

Yes, manualen sid 91.... :)

  • Slå på Receivern
  • Tryck och håll in VCR/DVR och tryck samtidigt On/Standby
  • "Clear" visas i displayen


#23

Postad 29 december 2009 - 15:32

Unregistered62c3bece
  • Unregistered62c3bece
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Yes, manualen sid 91.... :)

  • Slå på Receivern
  • Tryck och håll in VCR/DVR och tryck samtidigt On/Standby
  • "Clear" visas i displayen


Nice tack så mycket.

Mvh

#24

Postad 29 december 2009 - 18:11

Jonteponte
  • Jonteponte
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Gahhh!

Nu finns den i lager på Elgiganten igen (för 2495) men bara i silver! Alla mina andra komponenter är svarta (inklusive xbox och julklappen till mig själv, Xbox 360 Elite). Hade från början tänkt spara och skaffa en 607:a så man kan leda alla sina insignaler via receivern (inklusive komponent från XBMC-trotjänaren) och bara ha en hdmi till plasman men undra sa flundra om det är värt de extra 2K(!) som det blir jämfört med detta... Kommer nog inte att köra annat än hdmi förutom just xboxen.

Skall också bara köra 2.1 med till en början billigt högtalarpaket (dynavoice). Måste man leda både bild och ljud från xboxens komponent via receivern eller kan man komma undan med att tex bara koppla ljud via toslink och bilden direkt till TV'n? Annars måste man väl skaffa ytterligare en kompontkabel från receivern till TV'n eller hur? Mycket kablar blir det bakom TV-bänken...

Estetikern i mig battlar just nu med snålfan. Svart är snyggt. Silver är billigt :)

#25

Postad 29 december 2009 - 20:18

Unregistered13588716
  • Unregistered13588716
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Den silvriga är också slut på EG testa att trycka på "KÖP" knappen då står det att den är slut och att man borde ringa till deras kundcenter som också säger att båda är slut. :)

Jag är riktigt trött på att elgiganten aldrigt har något i lager :D

#26

Postad 30 december 2009 - 14:46

Jonteponte
  • Jonteponte
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Då behövde man ju inte bekymra sig längre och trodde att jag var tillbaks på 607 tills jag började titta på Denons och Pioneers stärkare. Då blev det ännu svårare. Denon AVR1910 eller Pioneer 919. Hmm....

Eller så kanske man skiter i allt och åker på en hockeyresa till NY med polarna istället.

Snacka on I-landsproblem...

#27

Postad 31 december 2009 - 10:02

uno83
  • uno83
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Även jag köpte denna förstärkare på Elgiganten. Jag har kopplat in den och gjort högtalarinställning.
Dock har jag problem med överföringen från receivern till TV. Jag har digitalbox (Humax CXHD-1000C) samt HTPC inkopplade till receivern via HDMI, och sedan är TV:n (panasonic TH-42PX80) kopplad till HDMI out. Jag får ljud ur receivern från både HTPC och box, så länge TV:n är avstängd. Så fort jag sätter på TV:n (behöver inte ens välja rätt ingång) så tystnar ljudet. Jag har inte heller någon bild från receivern på TV:n. Vad kan detta bero på? Jag vill ju inte behöva koppla HDMI direkt till TV:n och bara köra receivern för ljud.





#28

Postad 31 december 2009 - 10:58

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Väldigt dålig på detta med ljud...men kan jag koppla min ps3 med HDMI direkt till en 507 och då få ut de nya HD ljuden? Tacksam för svar.

#29

Postad 31 december 2009 - 11:12

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Väldigt dålig på detta med ljud...men kan jag koppla min ps3 med HDMI direkt till en 507 och då få ut de nya HD ljuden? Tacksam för svar.

Ja, du får ut det ljud som din PS3 levererar och som 507:an stöder.
Misstänker det är DTS+Dolby Digital du vill få ut och det ska du få.
Gör inte samma miss som jag bara: Använd rätt HDMI kabel (version 1.3 eller nyare)

...
Jag får ljud ur receivern från både HTPC och box, så länge TV:n är avstängd. Så fort jag sätter på TV:n (behöver inte ens välja rätt ingång) så tystnar ljudet. Jag har inte heller någon bild från receivern på TV:n. Vad kan detta bero på? Jag vill ju inte behöva koppla HDMI direkt till TV:n och bara köra receivern för ljud.
...

Undrar om detta inte beror mer på TV:ns inställningar... Jag har ett liknande fenomen när jag först slår på förstärkare och box och sedan TV. Det blir en kort stund av tystnad men sen kommer ljudet tillbaks...
Verkar som att TV signalerar nåt tillbaks till receivern...?
Kolla manual för Panasonicen. Berätta gärna om du hittar nåt....

Redigerat av Pexer, 31 december 2009 - 11:14.


#30

Postad 31 december 2009 - 12:33

uno83
  • uno83
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Undrar om detta inte beror mer på TV:ns inställningar... Jag har ett liknande fenomen när jag först slår på förstärkare och box och sedan TV. Det blir en kort stund av tystnad men sen kommer ljudet tillbaks...
Verkar som att TV signalerar nåt tillbaks till receivern...?
Kolla manual för Panasonicen. Berätta gärna om du hittar nåt....


Ska kolla i manualen, har kollat lite bland inställningarna men inte hittat nåt. Jag får alltså inte bild heller till TV:n
När det gäller HTPC:n så har jag nu kopplat om den så att den sitter med HDMI direkt till TV:n och en S/PDIF till receivern. HTPC:n bytte upplösning så fort man stängde av eller satte på receivern, så det var lite jobbigt. Och jag hade ju inte ljud eller bild till TV:n där heller.

jag har även märkt att jag har brus på många radio-kanaler. Både med den medföljande antennen och när jag kopplar en antennkabel till ComHem-jacket. Har dock inte koll på om det är meningen att man ska få bra mottagning i ComHem-jacket.

Redigerat av uno83, 31 december 2009 - 12:37.


#31

Postad 31 december 2009 - 12:41

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Ja, du får ut det ljud som din PS3 levererar och som 507:an stöder.
Misstänker det är DTS+Dolby Digital du vill få ut och det ska du få.
Gör inte samma miss som jag bara: Använd rätt HDMI kabel (version 1.3 eller nyare)

Fel, både PS3 och 507:an stöder de nya HD-ljuden. Man får alltså ut de nya HD-ljuden

#32

Postad 31 december 2009 - 12:55

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Ok...tänkte väl det. För vanlig DTS och DD har jag sedan tidigare. Vill ju ha Dts Hd-ma och Dolby true HD!

#33

Postad 31 december 2009 - 13:05

Unregistered0b8f8ff9
  • Unregistered0b8f8ff9
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Den har absolut de nyaste ljud formaten. Själv har jag kört Transformers med True HD ljud och måste säga att det är helt sjukt bra ljud.
Tänk bara på att när ni kör med True HD ljudet så koppla bort sound modet som heter " late nigt mode ". Gör ni inte det så begränsas basen rätt så mycket. Kolla i mamualen hur ni gör för att koppla bort det, och hör på skillnaden.
För kör ni True HD står det i Auto läge, men använder ni er av DD eller DTS så står det i OFF..

#34

Postad 31 december 2009 - 13:17

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Ska kolla i manualen, har kollat lite bland inställningarna men inte hittat nåt. Jag får alltså inte bild heller till TV:n
När det gäller HTPC:n så har jag nu kopplat om den så att den sitter med HDMI direkt till TV:n och en S/PDIF till receivern. HTPC:n bytte upplösning så fort man stängde av eller satte på receivern, så det var lite jobbigt. Och jag hade ju inte ljud eller bild till TV:n där heller.

jag har även märkt att jag har brus på många radio-kanaler. Både med den medföljande antennen och när jag kopplar en antennkabel till ComHem-jacket. Har dock inte koll på om det är meningen att man ska få bra mottagning i ComHem-jacket.

Det här låter helmysko... Jag har kopplat från Box och DVD till Receiver och från Receiver till TV. Endast med HDMI.
Funkar galant, förutom strulet jag hade i början beroende på att HDMI kabeln var omodern.
Om du vet att du ändrat inställningar på Receivern kanske en reset kan vara värt att testa...? Kolla högre upp i tråden...

Redigerat av Pexer, 31 december 2009 - 13:18.


#35

Postad 31 december 2009 - 13:24

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0
Har funderat på ett Onkyo HT-S6205 paket där TX-SR507 ingår. Är övertygad om att förstärkaren i sig passar mig som handen i handsken men är osäker på högtalarna som ingår i paketet. Svårt att hitta några recensioner eller någon son har provlyssnat dem.

Paketet går på 7000kr och förstärkaren lös går på 3500kr, någon som kan säga huruvida det medföljande paketet är värt 3500kr eller som kan tipsa om andra passande 5:1 system i den prisklassen? Gärna i samma utförande som Onkyos egna, små frontar och satteliter.

EDIT: Jag är ingen audiofil på något vis, vill bara ha ett ljud som inte gör mig besviken. Runt 7000kr känner jag är rimligt att betala.

Redigerat av Smith, 31 december 2009 - 13:26.


#36

Postad 31 december 2009 - 16:47

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Har funderat på ett Onkyo HT-S6205 paket där TX-SR507 ingår. Är övertygad om att förstärkaren i sig passar mig som handen i handsken men är osäker på högtalarna som ingår i paketet. Svårt att hitta några recensioner eller någon son har provlyssnat dem.

Paketet går på 7000kr och förstärkaren lös går på 3500kr, någon som kan säga huruvida det medföljande paketet är värt 3500kr eller som kan tipsa om andra passande 5:1 system i den prisklassen? Gärna i samma utförande som Onkyos egna, små frontar och satteliter.

EDIT: Jag är ingen audiofil på något vis, vill bara ha ett ljud som inte gör mig besviken. Runt 7000kr känner jag är rimligt att betala.

Jag är inte heller Audiofil men jag skulle aldrig mer köpa ett paket med bara små högtalare. Just nu har jag Jamo Apollo och de är mycket bra till film men när man lyssnar på musik märker man tydligt att något saknas.
Jag kommer satasa på nya högtalare så småningom med kloka fronthögtalare, rentav golv. Jag tittar på Dynavoice F6-EX tex...


#37

Postad 31 december 2009 - 18:14

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Jag är inte heller Audiofil men jag skulle aldrig mer köpa ett paket med bara små högtalare. Just nu har jag Jamo Apollo och de är mycket bra till film men när man lyssnar på musik märker man tydligt att något saknas.
Jag kommer satasa på nya högtalare så småningom med kloka fronthögtalare, rentav golv. Jag tittar på Dynavoice F6-EX tex...


Även om film, spel och musik är ett stort intresse så har jag varken vardagsrummet eller TV-bänken för stora golvhögtalare. Allt som kan stå på en TV-bänk eller monteras på väggen är dock ok.

#38

Postad 01 januari 2010 - 14:10

Unregistered8a491403
  • Unregistered8a491403
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Har just inhandlat en 507.
Har kopplat in bd spelare, och dator via hdmi. Och har kopplat stärkaren till TV´n via hdmi. Funkar kanon.

Digitalboxen (TVboxen) är en Dreambox DM600 och jag får ingen bild från den. Vad gör jag för fel?
Boxen har alltså ingen hdmi.

#39

Postad 01 januari 2010 - 14:19

uno83
  • uno83
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Har just inhandlat en 507.
Har kopplat in bd spelare, och dator via hdmi. Och har kopplat stärkaren till TV´n via hdmi. Funkar kanon.

Digitalboxen (TVboxen) är en Dreambox DM600 och jag får ingen bild från den. Vad gör jag för fel?
Boxen har alltså ingen hdmi.


Om boxen inte har HDMI så kan du inte få ut bilden via HDMI från förstärkaren. Förstärkaren konverterar inte olika signaltyper. Du måste koppla samma typ av anslutning från stärkaren till TV:n som från boxen till stärkaren.

#40

Postad 01 januari 2010 - 14:27

Unregistered8a491403
  • Unregistered8a491403
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Det finns en aux ingång på framsidan också.
Betyder det att det inte går att få bild via HDMI om jag kopplar in t.ex videokamera där?

Måste jag både ha HDMI och rca till TV´n?

#41

Postad 01 januari 2010 - 14:44

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Det finns en aux ingång på framsidan också.
Betyder det att det inte går att få bild via HDMI om jag kopplar in t.ex videokamera där?

Måste jag både ha HDMI och rca till TV´n?

Ja, 507:an konverterar inte mellan olika format.

#42

Postad 01 januari 2010 - 14:49

Unregistered8a491403
  • Unregistered8a491403
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
ok, tack för hjälpen

#43

Postad 01 januari 2010 - 14:59

Unregistered8a491403
  • Unregistered8a491403
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Kan man använda nån form av adapter eller konverterare?
t.ex: http://www.blocket.s..._...ca=23_4&w=3

#44

Postad 01 januari 2010 - 15:21

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Kan man använda nån form av adapter eller konverterare?
t.ex: http://www.blocket.s..._...ca=23_4&w=3

Om din Dreambox har DVI ut så borde det ju funka. Du får ju inget ljud genom DVI så du behöver även en ljudkabel mellan box och receiver.
Tror du får prova dig fram.

Edit: Ser att det faktiskt finns DVI utgångar som levererar både bild och ljud, kanske Dreambox har en sån och att detta funkar med en adapter...?

Redigerat av Pexer, 01 januari 2010 - 15:39.


#45

Postad 01 januari 2010 - 19:56

johbus
  • johbus
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
"Dock har jag problem med överföringen från receivern till TV. Jag har digitalbox (Humax CXHD-1000C) samt HTPC inkopplade till receivern via HDMI, och sedan är TV:n (panasonic TH-42PX80) kopplad till HDMI out. Jag får ljud ur receivern från både HTPC och box, så länge TV:n är avstängd. Så fort jag sätter på TV:n (behöver inte ens välja rätt ingång) så tystnar ljudet."


Jag har köpt en 507:a på Elgiganten på deras rea. Jag har en Asrock Nettop 330 med W7 som jag kopplat via hdmi på 507 och en Humax HD-box (comhem) oxå via hdmi.
Problem: När jag kopplar datorn via hdmi får jag inte med hela skrivbordet oavsett vilken upplösning jag väljer (TV:n har 1366x768). Det funkar om jag kör vga till dvi direkt till TV och audio till Aux på förstärkaren men jag vill ju helst slippa byta insignal på TV:n.
Jag har oxå samma problem som ovan, ljudet funkar bara om jag stänger av TV: n. Har testat med kablarna som funkar med datorn utan det hjälpte.
Någon som har tips?

Redigerat av johbus, 01 januari 2010 - 22:12.


#46

Postad 01 januari 2010 - 22:27

Unregisteredaa74463d
  • Unregisteredaa74463d
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har också inhandlat en SR507 på elgiganten. Det enda jag funderar över som jag inte lyckas hitta är om det är möjligt att byta namn på ingångarna, dvs CD till HTPC istället osv? Har letat på nätet och i manualen, men inte hittat.

Tack på förhand

#47

Postad 01 januari 2010 - 23:04

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0

Om boxen inte har HDMI så kan du inte få ut bilden via HDMI från förstärkaren. Förstärkaren konverterar inte olika signaltyper. Du måste koppla samma typ av anslutning från stärkaren till TV:n som från boxen till stärkaren.

Det kan vara värt att ha detta i åtanke när man ska välja receiver, då diverse extra kablar och omvandlare o.s.v. snart äter upp mellanskillnaden till en receiver som konverterar/skalar analog signal till HDMI. I detta fall får man en Onkyo TX-SR607 för ganska precis en tusing extra, vilket det kan vara värt då man även får en kraftfullare förstärkare med fler anslutningar. Men har man inget behov av dessa saker så spelar det ju ingen roll, förstås.

#48

Postad 02 januari 2010 - 09:49

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
För er med problem med Bild genom TV, eller som bara vill ha bild när receivern är av:
"I managed to get video to pass through to the TV when the receiver is off by going to Setup -> 7. HardwareConfiguration -> HDMI Ctrl (RIHD) to enable RIHD. It's disabled by default."

En annan sak med det är att du kan styra vissa TV med det:
"The US Version Onkyo 507 DOES support RIHD which is compatibility with Viera Link Panasonic TV's and others. It can turn the power on and off with other components and allows you to control the components with the Onkyo remote control."

Allt kommer från tråden om 507:an på AVSForum...

Redigerat av Pexer, 02 januari 2010 - 19:20.


#49

Postad 02 januari 2010 - 10:51

uno83
  • uno83
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Ska kolla igenom den tråden och läsa i TV-manualen om Viera Link. Jag testade att slå på HDMI control, och det gjorde nån skillnad iaf, för nu stängs receivern av när jag stänger av TV:n.
Däremot funkar fortfarande varken bild eller ljud från digitalboxen när TV:n är på. Om jag startar boxen utan att ha på TV:n så får jag ljus i förstärkaren, men så fort jag slår på TV:n tystnar det, och så står det "CBL No signal" i displayen och "HDMI-indikatorn" börjar blinka.

#50

Postad 02 januari 2010 - 12:35

benkeffs
  • benkeffs
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Fel tråd, ber om ursäkt...

Redigerat av benkeffs, 02 januari 2010 - 19:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.