Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 99.36 vs Hifiklubben

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 januari 2010 - 01:58

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Har läst så mycket om dessa 99.36 att dom står sig så bra mot mycket dyrare högtalare, men vad är det för högtalare?

Nu är hifiklubben mitt närmaste ställe och deras högtalare jag hört.
Jag skulle gärna vilja att någon som hört både 99.36 och hifiklubbens högtalare, säga hur den står sig mot dessa och min nuvarande kandidat Mentor 6, skulle vara tacksam en lite ljudbeskrivningar så det blir lite referenser att gå efter och ifall det isf är värt att ta hem en 99.36 på buy & try?

Jag var på hifiklubben nyligen och lyssnade på lite olika högtalare, började med B&W 683, lät hyffsat men inte riktigt det jag var ute efter, CM7 lät bra, fint och klart o detaljrikt men saknade lite tyngd o botten, så jag ville gärna höra CM9 men dom hade inne den för demo, så då gick jag över på DALI, började med Concept 8, nej inte alls lika upplöst som CM7 som jag hört innan. Ikon 6 kanske skulle låtit bra om jag inte hört denna högtalare för det var nu dags för Mentor 6 och där blev jag impad, tyngd, luftigt och en stor detaljerad och högupplöst ljudbild, Ikon 6 hade lite likheter med Mentorn men lät mycket mer ansträngt i jämförelse vilket förstörde hela lyssningsintrycket.

Så i dagsläget ligger Mentor 6 bra till, men den är egentligen en ganska bra bit över min budget så det vore ju riktigt skönt om man kunde få det ljud man vill ha lite billigare så att säga. Men även om Mentor 6 ligger bra till så skulle jag väldigt gärna vilja höra CM9.

Men men, nu var det dags för era utlåtanden på XTZ 99.36 i jämförelse mot hifiklubbens högtalare ;)

Edit: kanske ska skriva att högtalarna på hifiklubben drevs av NAD M3. Själv har jag Naim XS-2 så hör gärna lite utlåtande på matchning där också.

Redigerat av Lovsta, 22 januari 2010 - 01:59.


#2

Postad 22 januari 2010 - 10:11

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Gillar du ljudet på Mentor'n så finns det inte så många högtalare att välja på. Mentorn har ett speciellt ljud som troligtvis bara du i hela världen tycker om. ;)
När jag lyssnade på dem tyckte jag att det var en väldigt välupplöst diskant men mellanregister och bas var nog bortkopplade eller så.

99.36 som jag ägt låter inte alls som Mentorn. 36:orna låter bra men om du kan tänka dig priser som Mentorn kostar så kan vi lämna XTZ ganska snart anser jag.

När jag tog lyssningsrundan hos Hifiklubben så ägde jag XTZ 99.36 och de var väl inspelade osv.
36:orna kräver en hel del ström (testade med Rotel RA06 a 70W och det räckte inte, basen blev klippfast (kontrolllerad) när jag öste på med ett Rotel 1582.
Dock är diskant, mellanregister och bas mycket bra på XTZ, de är dock relativt svårplacerade för det är många som rapporterar att det är svårt att få ljudbilden att släppa.
Diskanten är fantastisk och vägrar släppa ifrån sig ett endaste vasst ljud.

Hos Hifiklubben lyssnade jag på i princip hela sortimentet från 10k upp till 30k ungefär.
I stora drag kan jag säga att B&W har ett fantastisk mellanregister, verkligen superbt men eftersom de kör aludome som diskant så skär det i mina känsliga öron och således gick B&W bort. Säljaren sa att detta diskantljud finns hos alla B&W upp till diamantdiskanterna.

Vi gick vidare till Dali och där lät allt ganska dåligt på olika vis.
Allt upp till Mentor lät otroligt instängt och dåligt med blöt bas, fattar inte hur de kan få sålt ett endaste exemplar.
Mentor hade en otrolig diskant, verkligen bra sådan men resten av elementen matchade inte. Det verkar som Mentorn har en höjd diskant, kanske för att imponera på folk som lyssnar på akustiskt och liknande. Mellanregister och bas var obefintligt.

Ok, snabb review, det var ett par månader sedan jag var där nere och lyssnade och nu lär det dröja längre tid ändå för jag har skaffat mig ett par gamla drömhögtalare från Dynaudio istället, en av de bästa tillverkarna. :D

Jag undrar dock om Naim räcker till för några stora golvare? De har inte så mycket effekt oftast. Det är nu 100 pers kommer tjata om att effekten inte spelar roll men det är ju skitsnack, annars hade inte högtalartillverkarna behövt skriva vad deras högtalare behöver för effekt. :D
Jag har dock ingen koll på Naim så ta inte mina ord på detta.

Redigerat av Unregistered1156, 22 januari 2010 - 10:22.


#3

Postad 22 januari 2010 - 11:12

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Kanske gör så att jag köper 99.36 och har dessa så länge, sen får det bli en uppgradering när pluskan tillåter det lite mer. Det jag hörde av Mentorn så lät det bra eller iaf bättre än andra jag lyssnade på hos hifiklubben. Men i Mentors prisklass kanske det finns bättre alternativ.

Ang. Naim så spöar den det mesta i dess prisklass runt 20000kr, watt för watt. Sen kanske den inte helt hänger på om man ska lira riktigt riktigt högt, men då har grannarna ändå redan klagat för länge sen.

Redigerat av Lovsta, 22 januari 2010 - 11:15.


#4

Postad 22 januari 2010 - 11:23

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Naim brukar leverara väl över vad som finns specificerat i deras papper så man ska inte dra några slutsatser där utan att ha testat.

Det jag kan säga är att det lilla jag lyssnat på CM9 så lät de fantastiskt bra. Så får du chansen ta och lyssna på dessa innan du bestämmer dig. När jag hörde dem var det tillsammans med Nad M-serie. Så om Naimen mot förmodan skulle ha problem med XTZ eller andra golvare så kommer den troligen ha än mer problem att driva CM9:orna fullt ut. Men jag tror naim kommer fungera kanon oavsett vad du kopplar till den.

#5

Postad 22 januari 2010 - 11:41

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Naim brukar leverara väl över vad som finns specificerat i deras papper så man ska inte dra några slutsatser där utan att ha testat.

Det jag kan säga är att det lilla jag lyssnat på CM9 så lät de fantastiskt bra. Så får du chansen ta och lyssna på dessa innan du bestämmer dig. När jag hörde dem var det tillsammans med Nad M-serie. Så om Naimen mot förmodan skulle ha problem med XTZ eller andra golvare så kommer den troligen ha än mer problem att driva CM9:orna fullt ut. Men jag tror naim kommer fungera kanon oavsett vad du kopplar till den.


Ja jag är väldigt sugen att höra CM9. Men hur är den i jämförelse med CM7 som jag tycker hade ett fint ljud, men den saknade tyngd och kom heller inte riktigt i närheten av Mentor 6 ljudbild.

#6

Postad 22 januari 2010 - 11:57

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Ang. Naim så spöar den det mesta i dess prisklass runt 20000kr, watt för watt. Sen kanske den inte helt hänger på om man ska lira riktigt riktigt högt, men då har grannarna ändå redan klagat för länge sen.


Så mycket känner jag till men är stärkaren för klen så märks det av vid låga volymer också, men det lär du märka. XTZ har som sagt buy & try så det är bara att skicka om det är så.

Ett helt annat spår som är värt att kolla upp är Dynaudio, varför inte en stativare i väntan på att plånkan ska fyllas.
Bra andrahandsvärde och ganska lättsålda. Dynaudio spelar skjortan av XTZ.

#7

Postad 22 januari 2010 - 20:41

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Som vanligt i trådar som dessa finns det i princip lika många uppfattningar som högtalarmärken.

Och svaren beror allt på ifrån vilka som orkar bemöda sig att skriva ett par rader, samt i vilket rum och med vilken elektronik och samt med vilken musik man lyssnat på olika högtalare. Därefter skrivs ett antal självsäkra uttalanden om att den högtalaren är minsann kass (hur kan någon köpa den!?) och den andra högtalaren är underbar.

Som vanligt är rådet lyssna själv, vilket tyvärr är väldigt svårt med t.ex. XTZ..

Min standardfråga i trådar som denna brukar vara, vilken typ av musik lyssnar du på, alternativt vilken typ av musik du helst ska låta bra? Efter det kan man börja ge lite tips, men det är fortfarande ett long-shot..

Jag har aldrig hört XTZ 99.36 så kan inte hjälpa dig där.. lycka till i jakten efter välljud!

#8

Postad 22 januari 2010 - 23:05

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Som sagt så är ska man ta alla subjektiva råd och slutsatser med en nypa salt inkl. min.

Jag har lyssnat på 99.36 och jag tror att jag antingen har ett helt annat ljudideal än alla andra för det lät inte alls så bra som alla skriver. Jag skulle vilja ge dem en chans till för jag tror att rummet, som visserligen såg väldigt akustiskfixat ut, bidrog till det negativa. Det var väldigt proppat med olika högtalare överallt. Men som sagt tycker jag inte att det lät så bra. Jag har däremot blivit väldigt kär i olika Dynaudio-stativare runt den prislappen.

Lyssna runt och ta god tid på dig så att du verkligen blir nöjd och slipper lägga ut en annons senare som du även tappar någon tusenlapp på.

#9

Postad 23 januari 2010 - 00:44

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Hos Hifiklubben lyssnade jag på i princip hela sortimentet från 10k upp till 30k ungefär.
I stora drag kan jag säga att B&W har ett fantastisk mellanregister, verkligen superbt men eftersom de kör aludome som diskant så skär det i mina känsliga öron och således gick B&W bort. Säljaren sa att detta diskantljud finns hos alla B&W upp till diamantdiskanterna.

Vi gick vidare till Dali och där lät allt ganska dåligt på olika vis.
Allt upp till Mentor lät otroligt instängt och dåligt med blöt bas, fattar inte hur de kan få sålt ett endaste exemplar.
Mentor hade en otrolig diskant, verkligen bra sådan men resten av elementen matchade inte. Det verkar som Mentorn har en höjd diskant, kanske för att imponera på folk som lyssnar på akustiskt och liknande. Mellanregister och bas var obefintligt.

Var med om EXAKT samma sak när jag var hos Hifiklubben. Kunna inte sagt det bättre själv.

#10

Postad 23 januari 2010 - 04:46

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Var med om EXAKT samma sak när jag var hos Hifiklubben. Kunna inte sagt det bättre själv.


När jag var på hifiklubben så var dali mentor det enda jag blev impad av, vad har du hört som är bättre, som inte är dyrare förstås, då mentorn redan är en bit över av vad jag helst vill lägga för tillfället för ett par högtalare.

#11

Postad 23 januari 2010 - 11:56

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

När jag var på hifiklubben så var dali mentor det enda jag blev impad av, vad har du hört som är bättre, som inte är dyrare förstås, då mentorn redan är en bit över av vad jag helst vill lägga för tillfället för ett par högtalare.


Nu citerade du inte mig men jag svarar ändå. :)
Dynaudio slår ut Mentor lätt anser jag. Men varför leta vidare om du tycker att Mentorn låter som du vill? Det är bara att spara. Du kommer inte ångra dfet beslutet, men köper du billigare kommer du alltid sukta efter Mentorn.

#12

Postad 23 januari 2010 - 14:46

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Nu citerade du inte mig men jag svarar ändå. :)
Dynaudio slår ut Mentor lätt anser jag. Men varför leta vidare om du tycker att Mentorn låter som du vill? Det är bara att spara. Du kommer inte ångra dfet beslutet, men köper du billigare kommer du alltid sukta efter Mentorn.


Ja du har ju rätt, men jag vill lyssna på fler högtalare och jag vill hitta en billigare högtalare som låter efter mina ideal. Jag är inte hundra på att Mentor gör det fullkomligt, bara det att det jag provlyssnat på hittils är Mentorn bäst. Har utöver hifiklubben också lyssnat på Elac 247 och Monitor Audio RX 8. Dom lät bra, men både Mentor och kanske till viss grad också CM7 lät bättre.

#13

Postad 23 januari 2010 - 15:26

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Ja du har ju rätt, men jag vill lyssna på fler högtalare och jag vill hitta en billigare högtalare som låter efter mina ideal. Jag är inte hundra på att Mentor gör det fullkomligt, bara det att det jag provlyssnat på hittils är Mentorn bäst. Har utöver hifiklubben också lyssnat på Elac 247 och Monitor Audio RX 8. Dom lät bra, men både Mentor och kanske till viss grad också CM7 lät bättre.


Det är bara acceptera, du kan inte få allt med den budgeten. Du verkar kräsen (som mig) :) Så jag rekommenderar dig att titta på begagnade grejer.

Ett par beg Dali Helicon 400 skulle kanske kunna vara något?

#14

Postad 23 januari 2010 - 15:30

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Det är bara acceptera, du kan inte få allt med den budgeten. Du verkar kräsen (som mig) :) Så jag rekommenderar dig att titta på begagnade grejer.

Ett par beg Dali Helicon 400 skulle kanske kunna vara något?



Vad får man pynta för ett par såna beg då?

#15

Postad 24 januari 2010 - 12:14

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Vad får man pynta för ett par såna beg då?


Många vill ju ha ofta ha lite för bra betalt för sina prylar. Men den gamla modellen (inte MK2), som jag förövrigt tycker är snyggare. Dom bör du kunna köpa för ~18k om du får ett bra pris. Standardpris folk lägger ut dom för brukar vara 20-25k, men det är för högt. Jag tror dom såldes för cirka 37k på sin tid.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.