Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RS8 (Golvhögtalare) 1 9,32 (65) Inga priser
Monitor Audio Silver RSLCR (Centerhögtalare) 4 9,14 (63) Inga priser
Monitor Audio Silver RSFX (Surroundhögtalare) 1 9 (24) Inga priser
Denon DVD-1920 (DVD-spelare) 1 8,35 (67) Inga priser
QED Reference Silver Anniversary XT (Högtalarkablar) 1 8,71 (33) 99:-
Sony PlayStation 3 (PS3) 60GB (Spelkonsoler) 4 9,2 (705) Inga priser
Sony Bravia KDL-46W2000 (TV) 1 9,13 (15) Inga priser
Marantz AV8003 (Surroundförsteg) 3 9,45 (21) Inga priser
QED Performance HDMI-E HDMI - HDMI 3m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 1 8,5 (3) Inga priser
Marantz CD5003 (CD-spelare) 5 8,89 (8) Inga priser
Rotel RMB-1565 (Slutsteg) 3 9,38 (7) Inga priser
NorStone Epur 4 63x50cm (TV-bänkar & mediamöbler) 1 7 (2) 3 790:-
103 relaterade trådar
Marantz AV8003 (5 inlägg) 1 år sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 4 år sedan
Rotel-klubben (528 inlägg) 5 år sedan
Playstation Store (2597 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Dali Fazon LCR (7 inlägg) 7 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 8 år sedan
Hjälp med ny effektförstärkare, Outlaw 7125, Marantz MM7055 eller Rotel (10 inlägg) 8 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 8 år sedan
Rotel 15-serie (122 inlägg) 9 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 9 år sedan
Streama ljud trådlöst - Marantz AV8003/Apple tv (3 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 10 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Marantz AV/MM8003 * (125 inlägg) 10 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 10 år sedan
Vilken stärkare skulle du välja mellan Marantz 8003 och Pioneer Susano (11 inlägg) 11 år sedan
DualShock 3 (469 inlägg) 12 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 12 år sedan
Försteg med Dts-HD Master Audio & Dolby True HD (10 inlägg) 13 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 13 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 13 år sedan
Lackskada på Playstation 3 (9 inlägg) 13 år sedan
Rotel RMB-1565, alternativ? (5 inlägg) 13 år sedan
MA RSFX (5 inlägg) 13 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 14 år sedan
FPS-kontroll med mus och "frag-chuck"... (171 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio RSFX inställning (3 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Yellow Dog Linux (379 inlägg) 14 år sedan
Playstation 3 som DVD spelare @ 1080p via HDMI (55 inlägg) 15 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 15 år sedan
10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande (1040 inlägg) 15 år sedan
PS3 - Bästa ljud system (30 inlägg) 15 år sedan
Varför kostar "gamla" PS3 nära 9000:-? (12 inlägg) 15 år sedan
Flera stereonyheter från Marantz (21 inlägg) 15 år sedan
Nyheter från Rotel (0 inlägg) 15 år sedan
2-kanalsljud via PS3 (2 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare (67 inlägg) 15 år sedan
Konvertera video för Playstation 3 (38 inlägg) 15 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 15 år sedan
Problem med kraftigt rosastick i bilden! (7 inlägg) 15 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 15 år sedan
Ny elektonik, vilket av dessa high end system klassas högst (2 inlägg) 15 år sedan
ps3: usa vs europa? (158 inlägg) 15 år sedan
46w2000 (4 inlägg) 15 år sedan
Sony FHD: X3n00, W3000, V3000, D3nn0, T3500; (929 inlägg) 15 år sedan
Problem med kraftigt rosastick i bilden! (9 inlägg) 15 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 16 år sedan
* Officiell tråd - Denon DVD-1920 * (470 inlägg) 16 år sedan
Importera PS3 från USA (5 inlägg) 16 år sedan
Golvare till Rotel RB-980BX & RC-980BX. (5 inlägg) 16 år sedan
Nya ps3 versioner (19 inlägg) 16 år sedan
Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD? (104 inlägg) 16 år sedan
Vilken 46 tums FullHD LCD ? (24 inlägg) 16 år sedan
Sony 40" eller 46" Vilken model? (15 inlägg) 16 år sedan
Play Station 3's prestanda. (125 inlägg) 16 år sedan
Sony 46D3000 eller Sony 46W2000 (45 inlägg) 16 år sedan
PS3 med 65nm! När? (43 inlägg) 16 år sedan
PS3 - 40gb eller 60 gb? (5 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 för 5690 kr på Media Markt! (83 inlägg) 16 år sedan
Söka bland mediafiler (0 inlägg) 16 år sedan
PS3-priset, kommer det sjunka (298 inlägg) 16 år sedan
46W2000 - Inställningar (8 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-46W2000 eller Sharp LC-46XD1E ? (84 inlägg) 16 år sedan
Sharp LC-46XD1E eller Sony KDL-46W2000 (5 inlägg) 16 år sedan
Sony 46" D3500 eller W2000? (0 inlägg) 16 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 16 år sedan
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg) 16 år sedan
Vilken TV är bäst för Playstation 3 (9 inlägg) 16 år sedan
Placering av MAs RS fx (12 inlägg) 16 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 erbjudande (4 inlägg) 16 år sedan
Sonys KDL-46W2000 vs Pioneer PDP-507XD (13 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg) 16 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 16 år sedan
PS3 firmware update 1.80 (216 inlägg) 16 år sedan
Så billig kan Playstation 3 bli (235 inlägg) 16 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 16 år sedan
Denon 2807 eller vänta på 3808? (5 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-46W2000 - 'jagged' linjer (5 inlägg) 16 år sedan
sonyd3000 eller sony w2000 (1 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-40W2000 eller Sony KDL-46W2000? (2 inlägg) 17 år sedan
Räcker min förstärkare? (43 inlägg) 17 år sedan
PS3 Priser i USA (29 inlägg) 17 år sedan
PS3 som cd-spelare? (4 inlägg) 17 år sedan
Nya Sony BRAVIA under hösten 2006 (263 inlägg) 17 år sedan
Blu-ray-spelare (38 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
46 tum LCD vs 50 tum plasma (13 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL 46W2000 (2 inlägg) 17 år sedan
Sony KLD-46W2000 eller Samsung LE-46F71B (21 inlägg) 17 år sedan
Några riktiga universalspelare på gång? (21 inlägg) 17 år sedan
nya frontar, rf82 eller rs8 (67 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-46W2000 VS Sony KDL-46X2000 (6 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio 82 VS Monitor Audio RS8 (10 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio 72se eller Monitor Audio Silver RS8? (61 inlägg) 17 år sedan
Monitor Audio till NAD? (11 inlägg) 17 år sedan
Denon DVD-1920 vs Philips DVP-9000SA (11 inlägg) 18 år sedan
Testet denon 1920 vs philips 9000s klart (11 inlägg) 18 år sedan
Panasonic S97, Denon 1920 eller Philips 9000S (6 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för nZane ( inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 20 april 2010 - 18:39

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Edit: Racket fixat, bilder kommer.

Edit 2: Nu är en del av prislistan på plats, mer kommer.

Totalpriset för själva renoveringen inklusive lister 20kvm: 6000:- (budgeten var på 5000:-)
Pris inklusive inventarier och möbler: 12000:-.

Inköpslista inkl priser som har gjorts under arbetets gång: (* ej material till renovering)

- Lister från Kanallisten köpta hos Audio Video. Totalt; 3431:- inkl frakt.
-* Supra HDMI-kabel 1,5M 429:- inköpt hos Audio Video.
-* Koax kabel 75Ohm 20M + 2 F-kontakter. Till kabel-modemet. 127:-
- Golvskyddspapper. Byggmax. 59:- (2x)
- Regeldetektor cotech, inkl 9V batteri. Clas Ohlson. 224:-
- Maskeringstejp "blå fönster". Clas Ohlson. 39:- (2x)
- Provburk färg Nordsjö. 50:-
- Provburk färg Äggskal. 55:-
- Grovspackel 10L. Byggmax. 159:- (3x)
- Täckfolie 0,1mm 2,0x50M. Byggmax. 179:-
- Slippapper K40. Byggmax. 39,95:-
- Bredspackel spat 150mm. Clas Ohlson. 45:-
- Bredspackel spat 250mm. Clas Ohlson. 59:-
- Maskeringstejp 50mm gul. Clas Ohlson. 34:- (2x)
- Nordsjö Färg 10L. 940:-
- Plugg brun 40mm 10-pack. Clas Ohlson. 15:- (10x)
- Plugg tox trika 6mm. 10-pack. Clas Ohlson. 19:-



Hej alla hemmabiofantaster!

Tänkte skapa en tråd här då jag har/håller på med en ordentlig upprustning av mitt vardagsrum (där hemmabion står) och har sett att många har tankar/funderingar kring "Hur gör man? Vad behöver jag kunna?" Så då skapar jag denna tråden som en liten tips-tråd med info med vilka förutsättningar jag hade och hur resultatet blev.

Hur illa det såg ut förut kan ni ju se på mina bilder jag redan lagt upp, lägenheten köptes i princip i halv-taskigt skick på vardagsrummet med allt vad det innebär. Jag kommer inte posta nya inlägg i tråden så länge jag kan fylla på, kommer således bara redigera den och fylla på med bilder allt eftersom.

Anledningen till att jag gör om är:
- Tjejen gnäller på att det ser förjävligt ut - jag håller förvisso med men mycket jobb har jag hävdat ;).
- Vill ha annan färg i vardagsrummet - blått är väl sådär i vardagsrummet va?
- Väggarna är ojämna och det är dåligt underarbete så det syns tydligt.
- Ett stilrent hifi-rack är på ingång och passar mycket bättre in i "modernare" rum.
- TV:n skall upp på väggen (efter jag pratat med försäkringsbolaget som gav OK)
- Kanallister (www.kanallisten.se) skall installeras som golvlister och dörrfoder för att få väck kablaget.

Till att börja med så hade jag dessa förutsättningar innan jag började:

-Inte tummen mitt i handen.
-Tillgång till experthjälp om det behövs (d.v.s släkt som är elektriker/snickare/målare och dylikt)
-Mycket fritid (säg 4 timmar per dag helst mer)
-Tålamod
-Noggrann
-En Black & Decker slipmaskin (ca 900:- på Verktygsbodeneller dylikt)

Mitt vardagsrum hade följande förutsättningar så ni kan få lite referens:

-Ek-parkett, något snett lagt pga hur golvet hade stelnat vid gjutningen för 60 år sedan! (slipat för 5 år sedan)
-Betongväggar+betongtak
-Dåligt grundjobb av föregående ägare...ägarna jag köpte min lägenhet av hade försökt med betoning på försökt... lösa det genom att sätta glasfiberväv för att jämna ut väggarna och sedan målat på glasfiberväven. Förutom det hade dom även förstör väggarna genom att måla med "färg som rullar sig till kulor" så det såg ut som att betongklumpar satt på väggen - jag avskyr det men sådan färg finns att köpa! (se mina bilder för info)
-Lister lagt på gammal teknik, d.v.s 20CM betongspikar med klister-plugg samt LIMTÄTAT listen mot golvet.

I den här ordningen är jobbet gjort/skall jobbet göras:

1. Skruva ner alla nuvarande hyllor, vägghållare och annat kraffs som sitter monterat mot väggen (bakhögtalare osv).
2. Plocka ned alla tavlor och planscher.
3. Plocka bort alla möbler, elektronik, filmer, skåp, datorer, mattor osv och ställa hos kompisar/andra rum så det blir så lite grejer kvar i rummet - det som blir kvar/inte går att flytta på löses genom inplastning osv.
4A. Riva/slita bort tapeter och under liggande glasfiberväv och eventuellt annat belägg så att originalväggen blottas med murbruket.
4B. Göra en bedömning över hur ojämn väggen är, det är troligtvis redan spacklat en kanske två eller fler gånger bakom all skit, målet är att spackla ut alla ojämnheter så att hela väggen blir slät och fin.
5A. Täcka för alla dörröppningar till rummet med plast och maskeringstejp.
5B. Plocka bort alla lister och el-uttag/lamp strömbrytare.
6. Lägga golvskydd på hela golvet, eller de delar där man rör sig mest.
7. Slipa ned gammal spackling så det blir jämt .
8. Grovspackla alla väggar helt och jämna ut eventuela ojämnheter mot gammalt spackel, d.v.s om det var för mycket jobb att slipa ned gammalt spackel så spacklar man upp med tjockt lager spackel på hela väggen så väggen sticker ut lika mycket.
9. Dra med spackelspaden över hela den spacklade ytan för att ta bort "gruskorn" inför nästa varv med spackel.
10. Grovspackla alla väggar ett andra varv men mest för att jämna ut ojämnheter vid första varvet. (fortfarande rikligt med spackel)
11. Spackla ett tredje varv där spacklet sjunkit in t.ex där plugg suttit osv.
12. Bedömma om spacklingen är godkänd och väggen ser jämn ut och om inga sprickor hittas.
13. Slipa (själv använder jag en Black & Decker för 900:- på Verktygsboden) med 120-papper över alla spacklade ytor. Ett varv "lodrätt" följt av ett varv "vågrätt" med långsamma rörelser och medel-hårt tryck mot väggen.
14. Vänta på att dammet lägger sig över natten.
15. Tvätta av slipdammet från väggarna med fuktiga biltvättsvampar (oschamponerade).
16. Känna med hela handen över väggarna för att se om det är ojämnheter och behöver slipas mer på något ställe.
17. Använda finspackel på mindre ojämnheter som märken efter spackel-drag, hål som fortfarande inte tätats med grovspackel.
18. Vänta över natten för att låta finspacklet stelna.
19. Slipa till sista touchen och tvätta med svamp igen.
20. Klistra blå maskeringstejp (mindre klistrig) mot taket och mot lister som skyddar vid målningen.
21. Byta ut golvskyddet mot nytt och tejpa fast det med blå maskeringstejp mot väggen där listerna satt.
22. Måla grundvärt VIT med liten pensel i taket och längs lister. Låt torka!
23. Måla grundvärg VIT med roll-on på alla väggar. Låt torka!
24. Måla grundvärt VIT med roll-on varv 2 på alla väggar. Låt torka!
25. Ta en snabb överblick och måla eventuellt ett tredje lager grundfärg där det skiktar igenom ordentligt.
26. Måla riktiga färgen med liten pensel i taket och längs lister. Låt torka!
27. Måla riktiga färgen med roll-on på alla väggar. låt torka!
28. Måla riktiga färgen med roll-on varv 2, för hållbarhetens skull. Låt torka!
29. Ta bort den blå maskeringstejpen vid tak och lister som skulle skyddas.
30. Städa av fönsterräcken/områden runt fönster först så bra det bara går (mycket slipdamm ligger här som knappt syns).
31. Ta bort golvskyddet och blå maskeringstejp mot väggen och städa sedan golvet genom att först tvätta med fuktig svamp (ordentligt urkramad), skura sedan golvet med BRA mopp. Skura golvet ytterligare några gånger tills du märker att vattnet du kramar ur i är rent och inte blir smutsigt av spackel-damm från slipningen. Nu är det rent!
32. Ta bort plasten runt dörröppningarna och städa runt områdena, garanterat tonvis med slipdamm.
33. Njut av ditt nyrenoverade rum och glöm inte att städa överallt i hela lägenheten då slipdamm sprids genom dörrspringor och i luften - helt omöjligt att inte behöva städa mycket noggrannt överallt!
34. Sätt tillbaks all utrustning och inred efter behag!

Redigerat av kendash, 25 maj 2010 - 00:23.


#2

Postad 21 april 2010 - 23:19

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Som lovat kommer här lite bilder på hur det har gått och hur det såg ut först. Första bilden är vardagsrummet in mot sovrummet (ja det ser stökigt ut men har börjat riva ner sängkläder etc inne i sovrummet). Den blå färgen med diverse betong-kulor syns tydligt och dessutom är väggen inte jämn - hela anledningen till att jag vill göra om. Utöver syns hur dåligt dom dragit telefonjack (kopplingsdosa ovanför dörr till sovrum) och tillhörande el-kablage som är utanpåliggande i större delen av kåken.
Bifogad fil  IMG_5060.JPG   905,77K   1 Antal nerladdningar

Andra bilden visar hur det ser ut efter att dammsugaren (billig skit för 200:- som ändå går sönder av slipdamm) gjort sitt och glovet blivit skurat för att påbörja renoveringen. Det är extremt stökigt men ger en helhetsbild över hur förutsättningarna var innan jag började. Bakhögtalare, tavlor, soffa+bord, tv+bänk, golvhögtalare+center, hylla ovanför tvn m.m. Kort och gott saker som måste ställas någon annanstans!
Bifogad fil  IMG_5061.JPG   835,69K   2 Antal nerladdningar

Tredje bilden; Har börjat plocka bort lite grejer från dator-hörnan, samt lagt högtalare i soffan och ställt allt som skall "gömmas/flyttas" i hörnan runt soffan. Soffan kan jag inte flytta på så den kommer få stå kvar tillsammans med vitrinskåpet under hela renoveringen. Mycket viktigt att tänka på är att lägga lakan över hela soffan så den är totalt täkt och inte kan bli förstörd.
Bifogad fil  IMG_5081.JPG   827,43K   0 Antal nerladdningar

Fjärde bilden; Beklagar näven men fick en flis i fingret :) och tjejen var tvungen ta bild just då! Arbetskläder använder jag från jobbet - hantverkarbyxor + tjocktröja är verkligen att rekommendera....slit och släng kläder alltså! Noga inplastning av dörren till vardagsrummet och även dörren till sovrummet. Till sovrummet klämmer jag även ett påslakan som extra skydd mot kommande slipdammet och sedan täcker jag hela dörren med plast längs med listerna ner till golvet.
Bifogad fil  IMG_5063.JPG   879,24K   0 Antal nerladdningar

Innan jag ger mig på hela rummet tänkte jag göra en avspärrning mot resten av rummet och göra en test-vägg och test-hörna. Golvskydd ligger fasttejpad med gul isoleringstejp mot listerna. Resten av rummet är avskärmad med plast för att inte få skit dit ännu. De blå glasfiberväven med tillhörande grejer är bortryckta och betongväggens originalfärg/murbruk är blottade. Skydd till el-kåpor och tele-dosan är nedmonterade. Jag valde dock att låta utanpåliggande el-kontakterna vara på i detta skedet. Här gjorde jag en bedömning om hur jag skulle gå vidare med att spackla och kontrollerade hela väggens skick. Som synes är mycket gammalt spackel kvar och urdåligt gjort så det fick bli spackling av hela väggen med grovspackel (bredspackling) i första rundan. Efter det gjorde jag en ny inspektion efter torkningen, gjorde ett varv till så väggen spacklades två gånger totalt innan jag var nöjd.
Bifogad fil  IMG_5072.JPG   729,95K   0 Antal nerladdningar

Såhär ser det ut efter första varvet med spackel, inget skönjobb direkt därför blev det som jag misstänkte även ett andra varv (ingen bild på bara denna väggen). Det vita är föregående ägares mediokra spackel jobb och sedan glasfiberväv som lösning på problemet istället för att spackla. Som syns är golvskyddet mycket bra att ha, p.g.a murbrukets "kornighet" och att grovspackel används blir det "grusigt" nästan direkt och trillar av från väggen efter typ 2 drag med spacklingen. Kan rekommendera att vara extra noga med golvskyddet under just spacklingsfasen om du tänker spackla grovspackel mot betong (viket man bör!).
Bifogad fil  IMG_5076.JPG   830,01K   0 Antal nerladdningar

Det visade sig att jag gjort rätt bedömning av test-väggen och tog ned plastningen mot resten av rummet och fortsatte att slita ned gammal glasfiberväv med tillhörande skit. I bakgrunden syns sopsäck med spillmaterial samt mina gamla billiga plast-lister som äntligen försvinner (kostar ju typ 10:- metern på coop eller dylikt). Soffan+vitrinskåpet är ordentligt inplastat och fast-tejpat mot golvet med maskeringstejp. Lakan täcker hela soffan under plasten! På väggen syns även gamla spackel försök som mest är ogjort jobb - dom har inte ens kantutjämnat bara spacklat.
Bifogad fil  IMG_5087.JPG   766,18K   0 Antal nerladdningar

Efter inspektion av de andra väggarna insåg jag att det var flera andra ägare som satt upp tavlor med plugg och skit men inte täckt igen eftersig när dom gjorde om....här använder jag latex-fog massa som tätar alla djupa sprickor i betongen som blev från de plugg som satt kvar bakom glasfiberväven. Bara skruva i en skruv några varv och ta en hammare och ta loss pluggen ur väggen.
Bifogad fil  IMG_5090.JPG   763,9K   0 Antal nerladdningar

Färdigspacklat 2 varv med grovspackel.
Bifogad fil  IMG_5093.JPG   675,78K   0 Antal nerladdningar

Andra väggen färdigspacklad 2 varv med grovspackel. Ser ut som att jag spacklat åt alla håll och kanter med spaten men det är dock föregående ägares vita spackel (finspackel) som lyser igenom på dom ställena.
Bifogad fil  IMG_5097.JPG   798,34K   0 Antal nerladdningar

Efter spackling skall f-nskapet slipas! I mitt tycke det absolut värsta med hela renoveringen, här syns skillnaden mellan oslipad spackling och slipad spackling. Man slipar med medel-hårt tryck först lodrätt och sedan vågrätt. Dela upp väggen i 1kvm så är det mycket lättare att inte missa något. Det här dammar något så kopiöst mycket att man SKA använda munskydd för det kan vara farligt att inandas. Har du astma är det indirekt förenat med livsfara utan mask!
Bifogad fil  IMG_5099.JPG   711,06K   0 Antal nerladdningar

Alla väggar färdigslipade. Efter att allt blivit slipad så väntar jag en natt så att slipdammet lägger sig (överallt i alla rum) och sedan är det bara borsta av slipdammet från väggen med en fin kvast/borste. Efter det tvättar man alla väggarna med en lätt fuktig tvättsvamp till bilar...oschamponerad. Detta för att få bort allt slipdamm från väggarna så det inte förstör grundfärgen.
Bifogad fil  IMG_5102.JPG   727,88K   0 Antal nerladdningar

När hela rummet är slipat så får man tyvärr göra en inspektion på alla väggar igen och spackla igen de sprickor som uppstått i spacklingen. Det är också viktigt att man fyller på med extra spackel där plugg och andra grejer suttit i väggen för det flyter in i hålet och annars blir väggen inte fin. I det här skedet använder jag finspackel (därav det vita på min slipade vägg) där det behövs. INTE på hela väggen då syftet med finspackel är att endast täppa till mindre ojämnheter och blir helt onödigt att finspackla en hel vägg.
Bifogad fil  IMG_5100.JPG   732,35K   0 Antal nerladdningar

Första varvet med grundfärg. Blå maskeringstejp mot taket och övriga ytor man inte vill ha målat på (fönster m.m.), först målar man i alla hörn och mot taket med en liten pensel och låter det torka först. (i mitt fall 11 timmars torktid på färgen) Som ni ser är nyansen av vit BETYDLIGT skarpare med penselmålningen än rollern...därför räcker det med en omgång färg med penseln (eftersom man alltid målar mer färg med penseln än rollern) och sedan är det bara att tuta och köra med rollern över alla väggar med VIT grundfärg. Spacklingen lyser igenom tydligt med ett lager.
Bifogad fil  IMG_5105.JPG   655,78K   0 Antal nerladdningar

Två lager grundfärg. Penselmålningen mot taket har nästan försvunnit och det lyser knappt igenom något spackel längre. Nu är det dags att välja färg. Jag inspekterade väggarna och ansåg inte att det lyste för mycket grått från spacklet på något ställe - annars får man köra ett tredje varv med grundfärg där det behövs. Allt för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för en fin slutmålning!
Bifogad fil  IMG_5116.JPG   923,95K   0 Antal nerladdningar

Man skall alltid test-måla den färgen man fastnat för. Färgprover och slutmålning är INTE samma färg och nyans någon gång. Test måla! I mitt fall valde jag mellan Äggskalsvit (Becker), Light Olive (Nordsjö Färg), Light Yellow (Nordsjö Färg). Det blev Light Olive för mig vilket är den mellersta färgen. Det räcker måla 15x50 cm ungefär. Man bör inte måla kvadratiskt utan avslångt och smalt för att se hur färgen ser ut på en stor del av väggen men även enkelt att måla över om det inte passar.
Bifogad fil  IMG_5131.JPG   857,44K   0 Antal nerladdningar

Målningen pågår för fullt, på rollern har jag satt ett träskaf - relativt långt, har man problem med längden är det bara köpa kort eller såga av men kan vara bra med långt om man har högt i tak. Optimalt är att måla "hela väggens höjd" i ett svep, tyvärr går det inte om man har möbler ståendes som blockerar och då får man dela upp väggen i 3 eller 2 delar. Syftet är att inte få några roll-on märken när man målar. Det gör man enklast genom att måla zick-zack sakta för att kleta på färgen och sedan upp och ner i rask takt för att kleta ut färgen och minimera färg-ränder...det blir tydliga färg-ränder om man trycker för hårt. Riktigt svåra att måla bort dessutom så var noggrann!
Bifogad fil  IMG_5136.JPG   679,56K   0 Antal nerladdningar

Det går alldeles utmärkt att måla i "sid-led" enligt samma princip om man bara är noggrann. Det är ju omöjligt att komma åt "lodrätt" i vissa rumslösningar. Man får bara vara extra noggrann att kontrollera på avstånd att inte några färg-ränder syns i "olika riktningar". D.v.s om du målat ena delen av väggen lodrätt och en bit vågrätt så måste man kontrollera att det inte syns...det är dock inget problem.
Bifogad fil  IMG_5138.JPG   620,32K   0 Antal nerladdningar

Såhär blev slutresultatet efter målning 2 varv. Det behövs egentligen bara 1 varv men beroende på vem du frågar så skall det vara 2 varv. Själv lydde jag målarens råd att "Två varv för hållbarhetens skull, inte kulören." D.v.s, måla två varv om du är orolig för att stötningar mot väggen skrapar bort färgen. En 10L hink kommer man ändå väääldigt långt på så ingen idé att snåla.
Bifogad fil  IMG_5139.JPG   664,19K   0 Antal nerladdningar

En mellanbild för dom som inte tror att det dammar när man slipar....en närbild på hur plasten över soffan ser ut. Så ser i princip hela rummet ut och närliggande rum har något tunnare lager runt trösklar och dörrkarmar.
Bifogad fil  IMG_5152.JPG   854,77K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av kendash, 23 april 2010 - 16:05.


#3

Postad 23 april 2010 - 01:10

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Efter målningen så är det dags att ta bort golvskyddet och slänga i sopsäckar. Det mesta av slipdammet försvinner med golvskyddet men det återstår riktigt mycket skit som kryper in under skyddet hur bra man än gör det. Det finns ingen enkel/rolig lösning på problemet och det måste skuras. Det går inte använda en vanlig skurmopp i det här skedet för dammet är för fint....min lösning är åter igen biltvättsvampen då den suger upp mycket av dammet om den är fuktig. Som synes i hinken är det väldigt mycket damm....
Bifogad fil  IMG_5156.JPG   975,41K   0 Antal nerladdningar

För den som fortfarande tvivlar är skillnaden mellan tvättat och otvättat golv .... hisnande. Här syns tydligt hur det smiter under golvskydden.
Bifogad fil  IMG_5157.JPG   907,77K   0 Antal nerladdningar

På den här bilden är skyddande lakanet borttaget och dörren öppnad för första gången sedan början....syns mycket tydligt hur mycket damm som trots allt slinker igenom in till sovrummet/rummet intill.
Bifogad fil  IMG_5187.JPG   866,59K   0 Antal nerladdningar

Listerna vid balkongen/ytterväggen rådfrågade jag en snickare först innan jag ryckte loss då jag misstänkte att det var hål rätt ut mot balkongen och tätad med foder. Som synes här är det ett hål mot balkongen, det drar väldigt kallt här men det var inget insläpp av friskluft som jag befarade. För övrigt syns där lite av skadan mina idiot-spikar från 50-talet gör i betongen när man skall ta loss listerna.
Bifogad fil  IMG_5160.JPG   813,15K   0 Antal nerladdningar

Som sagt dom är idiotiska....mellan 10-15cm långa med lim och annan skit på så det drar med sig ett hål på kanske 1x2cm där dom sitter. Många spikar åkte rakt igenom listens trä istället för att ens komma ut ur betongen....det är bara att spackla igen hålen...eller täta med latex-massa. Jag valde faktiskt att inte åtgärda dessa hålen då mina nya lister är betydligt högre så det "döljer skadan".
Bifogad fil  IMG_5162.JPG   676,28K   0 Antal nerladdningar

Bara en mellanbild på hur der ser ut när spackel sjunker in i hålor och man måste spackla om igen för att få en jämn yta....verkligen inte nödvändigt under lister.
Bifogad fil  IMG_5163.JPG   881,49K   0 Antal nerladdningar

En svart sopsäck är att rekommendera som slask-ställe och slänga allt som dyker fram efter målningen. Tittar man noga på väggen så syns "vita fläckar" när man skjuter med kamera och blixt. Det syns absolut inte ens när man riktar en strålkastare mot det, men med kamerans vita blixt så syns det tyvärr. Det är sådan't man får räkna med, jag kan nästan garantera att enda lösningen för att undvika det är om man skulle måla väggen genom att spraya på färg som man lackerar bilar. M.a.o, skit i det och njut av den fina väggen det blir inte bättre än så med dom verktygen man har tillgång till hur noggrann man än är! Huvudsaken är ändå att det inte syns vid normal belysning - och det gör det inte. Ville bara visa bilden för det här är typiskt sådan't som folk finslipar på i evighter UTAN att det blir bättre.
Bifogad fil  IMG_5166.JPG   671,04K   0 Antal nerladdningar

Grejer i hallen intil vardagsrummet flyttade in i köket....ja hallen måste också städas TROTS inplastningen...såhär får man räkna med att bo tills man är klar ;). Hallen+större delen av vardagsrummet förutom elektroniken. Temporär data-hörna fick bli köksbordet!
Bifogad fil  IMG_5170.JPG   851,96K   0 Antal nerladdningar

Ytterligare en bild som visar röran. Allt som synes på denna och förra bilden är dammtorkade innan dom ställs in i köket! Jag kan inte annat än tjata om hur mycket man måste städa efter slipning. ALLT i närliggande rum måste städas/damm torkas. Eller rättare sagt, allt som stått framme utan inplastning! Golvet i hallen skurades och dammsögs efter att sakerna flyttat in i köket, sedan är det ju bara ställa in dom i hallen igen. Tidsåtgång, drygt 3 timmar.
Bifogad fil  IMG_5171.JPG   746,88K   2 Antal nerladdningar

När hela golvet är skurat och tvättat är det dags att sopa det och dammsuga det för att sedan skura det en sista gång, sedan är städningen av rummet klart efter renoveringen.
Bifogad fil  IMG_5175.JPG   900,1K   0 Antal nerladdningar

Det är inte helt ovanligt att spackel, målarfärg eller andra vätskor/klet hamnar på golvet trots noggrannhet. Frukta inte, det är supersimpelt att ta bort med en billig färg-skrapa av liten storlek. Man lägger den bara försiktigt mot golvet och skrapar bort beläggningen, det skadar garanterat inte parketten om det görs på rätt sätt. Själv är jag tillräckligt pedant för att gå igenom hela golvet kvm för kvm och ta bort sådan't här och små små färg-klickar där det har kommit. Dagens färger är supersimpla att ta bort om man råkar spilla...går för det mesta t.o.m bra med nageln. Spackel används skrapan alltid till, med försiktighet.
Bifogad fil  IMG_5179.JPG   759,13K   0 Antal nerladdningar

Här är mitt nya rack, ett Norstone Epur 4 rack. Det skall stolt bära min elektronik och samtidigt dölja kablarna...är tanken....vi får se hur slutresultatet blir.
Bifogad fil  IMG_5180.JPG   854,85K   0 Antal nerladdningar

Nu är den färdigmonterad, klart nöjd med utséendet....nu hoppas vi den ser fin ut med tillbehören!
Bifogad fil  IMG_5186.JPG   692,8K   0 Antal nerladdningar

Hur ska vi ställa grejerna....I-lands problemet.
Bifogad fil  IMG_5189.JPG   838,99K   0 Antal nerladdningar

Kanske såhär?
Bifogad fil  IMG_5190.JPG   747,29K   0 Antal nerladdningar

Nej det här blev perfekt.
Bifogad fil  IMG_5195.JPG   754,61K   2 Antal nerladdningar

Helhetsbilden från lyssningspositionen/tv-soffan. Kommer bli kanon med listerna...dom är sega att få tag på så roade mig med att mäta ut hur allt skall stå när dom väl kommer.
Bifogad fil  IMG_5196.JPG   865,4K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av kendash, 23 april 2010 - 16:16.


#4

Postad 23 april 2010 - 08:11

Unregistered44329011
  • Unregistered44329011
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Ser bra ut! Ska bli kul att se slutresultatet.

#5

Postad 26 april 2010 - 00:22

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Ungefär såhär skall soffan stå, vitrinskåpet är mest i vägen tills listerna är på plats - det skall inte stå där. Mycket ljusare och fräschare! Nu är det dags att montera väggfästet på tvn och sedan sätta upp den på väggen.
Bifogad fil  IMG_5198.JPG   872,22K   0 Antal nerladdningar

Ett SMS Func Flatscreen WH T föll jag för med 10graders tilt-funktion, kändes dessutom extremt stabilt. Finns absolut ingen anledning att snåla på fästet, 1000-1500:- inklusive tilt-funktion är bara att pröjsa!
Bifogad fil  IMG_5201.JPG   957,16K   1 Antal nerladdningar

Stativet uppackat inklusive monteringsanvisningarna - i mitt tycka lika jäkla usla som IKEA men det går ju få ihop...i princip väldigt enkelt att montera om man INTE följer anvisningarna som är helt sjukt dåliga! 2 skenor på baksidan av tvn.... plattan på väggen...sedan haka på TV:n! Verktyg som behövs: Enkel slagborr, regel-mätare. Rekommenderar STARKT en regel-mätare för att se om något dolt finns i väggen innan du börjar borra! Värd varenda krona.
Bifogad fil  IMG_5200.JPG   877,33K   0 Antal nerladdningar

Tvn - som stått övertäckt av lakan i sovrummet under tiden - dammas av och bärs ut i vardagsrummet.
Bifogad fil  IMG_5202.JPG   889,6K   0 Antal nerladdningar

Dessa 4 hålen (VESA-standard) används till stativet jag valde, notera fabriks-skruvar som sticker ut längre än de förgängade hålen. M.a.o, det behövs distanser - så korta som möjligt - för skenorna bak på TV:n!
Bifogad fil  IMG_5206.JPG   853,42K   0 Antal nerladdningar

Skenorna har monterats fast på baksidan. Brickorna som medföljer fästet syns även och jag överväde seriöst att byta ut dom mot riktiga men valde i slutändan att ändå ha dom kvar....skandal att skicka med sådan skit i mitt tycke...dom döljs ändå av TV:n så jag valde behålla dom. Här provmonterar jag även skälva panel-fästet INNAN jag sätter upp det på väggen. På just den här bilden är SKENORNA felmonterade på baksidan av TV;n så det var bara vända dom åt andra hållet - så att låsmuttrarna till glidskenan passar i sitt spår!
Bifogad fil  IMG_5207.JPG   746,23K   0 Antal nerladdningar

För att sätta rätt plugg och rätt skruv med rätt borr finns INGET heligare verktyg än ett skjutmått...använd det vid minsta osäkerhet! (Jag använder det till 100% när saker medföljer i paket för det är en häxblandning)
Bifogad fil  IMG_5210.JPG   698,12K   0 Antal nerladdningar

Nu till den jobbigaste biten...markera ut på väggen - läs rita - var väggfästet skall sitta. Här får man snällt förklara för sambon att det måste klottras på den fina väggen för att ha en chans :(. För att få det rätt gör följande: Mät hur stort fästet är. Räkna ut mitt-punkten. Mät hur stort "glappet" är från tvns underkant upp till väggfästets början NÄR det provmonteras på golvet! Sätt en markering där du vill att TV:ns underkant skall vara. Därifrån räknar du GLAPPET UPPÅT väggen och sätter en markering. Nu har du rätt höjd på ditt fäste - för TVn hänger ju i fästet och kommer sticka ut "under" fästet så mycket du mätt upp. Nu ber du någon om hjälp 2-3 personer och håller fästet mot väggen där du vil att tvn skall sitta. ANVÄND VATTENPASS för att få det rakt. Rita en cirkel i alla hålen för skruvarna du vill använda. Nu är det bara att borra rätt dimension i hålet, välja rätt skruv och välja rätt plugg till din vägg - i mitt fall Tox Plugg 5mm 50mm djupa.
Bifogad fil  IMG_5211.JPG   619,44K   0 Antal nerladdningar

Slutresultatet i mörker. Notera att jag personligen VILL ha center-högtalaren i perfekt höjd med TV:ns border innan displayen börjar - i bildens fall ca 0,5cm ovanför centern är bilden sett från titt-position. Här får man ju göra enligt egen smak...tycker man TVn kom lågt så plusar man ju bara på fästets höjd med det man tänker ställa på toppen av racket/tv-bänken.
Bifogad fil  IMG_5219.JPG   606,81K   0 Antal nerladdningar

En bredare bild med lite "mys-ljus" från taket. Skulle jag själv få välja hade jag kapat inbyggda tvns högtalare rakt av i alla lägen - aldrig gillat dom ;). Jag resonerar som så att här går högtalaren i perfekt höjd med golvhögtalarna, samt bilden är precis så som jag vill ha den...inte för högt och inte för lågt (inte högt nog att behöva tilta) samt i symmetri med bordern. Skulle jag vilja laborera med centern ovanför TVn så är hela TVns högtalare synlig med ca 3cm glapp från racket. M.a.o, tänk först - borra sedan!!! Innan ni sätter fästet. Ett annat plus med den här lösningen är att man slipper förstöra väggen ännumer med kabel-kanaler upp till TVn. Och Nej man störs inte det minsta på att bilden börjar direkt ovanför centern.
Bifogad fil  IMG_5220.JPG   955,3K   0 Antal nerladdningar

Efter att TV:n krokats på så är det RUGGIGT viktigt att inspektera alla skruvarna. EXTREMT noga att kontrollera så att fästet ligger kloss-an mot väggen för annars får du problem med belastningen....istället för "häng" blir det "drag"-effekt på pluggarna. Som synes ligger fästet kloss-an med brickor samt skruv. Jag gjorde en kompromiss på en av skruvarna som inte har bärande effekt (2:a nedifrån) så det satt en regel precis där. Slagborr, metall/betong gjorde ingen effekt så den pluggen kapade jag av och satte en mindre skruv (ca 8cm istället för 12 som i de andra hålen). Har du en betongvägg - som jag - är det NADA probelm då jag SJUKT överdimensionerat mitt fäste, räcker förmodligen med 4 skruv i varsitt hörn för att hålla en bil. I alla fall säger jag som såhär - är det MINSTA glapp till väggen och fästet INTE klarar din vikt om du hänger dig i det - sätt INTE upp TVn på väggen det håller INTE! ett glapp på 2mm ger en AVSEVÄRT sämre bär-förmåga än ett 0mm glapp då pluggens belastning blir av "drag-effekt" istället för "häng-effekt". Jag skulle heller ALDRIG kompromissa med borrhål/plugg/skruvlängd i de två övre hålen.
Bifogad fil  IMG_5221.JPG   669,83K   0 Antal nerladdningar

Det sista man gör är att fästa låsskruvarna mot glidskenan under fästet. Två alternativ. 1. Skruva dom ganska hårt innan upphängning - TRYCK fast dom över skenan efter krokarna sitter fast. 2. Skruva dom löst och kroka på TV:n, lägg dig i fosterställning och skruva fast skruvarna på skenan så hårt det bara går...även muttern (som låser skruven mot skenan såklart)
Bifogad fil  IMG_5222.JPG   768,24K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av kendash, 26 april 2010 - 00:45.


#6

Postad 06 maj 2010 - 00:47

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Kanallister från www.kanallisten.com är inköpta på Audio Video. Något jag INTE gillar överhuvudtaget är att betala frakt för lager-varor...av någon anledning - jag aldrig kommer att förstå - så har inte en enda butik i mitt område de största listerna i lager utan bara de små listerna. Då får man pröjsa frakt på 300:- för beställningar under 7000:-, något jag ALDRIG anser är OK som slutkonsument. Sedan vet jag inte hur i **** man tänker när man som hi-fi/audio-butik inte lagerför lister som alla intresserade behöver - för tro mig, det är absolut inte tillräckligt med plats i dom små listerna så kan inte förstå hur dom säljer bättre när dom inte går att använda till riktiga anläggningar.
Bifogad fil  IMG_5234.JPG   3,47MB   0 Antal nerladdningar

Här syns listerna i ek- samt vanliga högtalarlister bredvid...tanken var att ha dom som dörr-foder p.g.a min smala dörr men det gick sig inte så då får jag hitta på något annat att ha listerna till...dom var ändå billiga.
Bifogad fil  IMG_5236.JPG   3,09MB   0 Antal nerladdningar

En borr, plugg och medföljande skruvarna används för montage. Clips med ca 30cm avstånd sätts. Det tar *evigheter* i betongvägg p.g.a det skall borras, mätas ut hål och sedan pluggas och så skall det passa! Trä/gips = bara skruva på plats var 30:e cm.
Bifogad fil  IMG_5237.JPG   3,38MB   0 Antal nerladdningar

Där hålen är bredvid com-hem jacket ska det egentligen sitta clips.... men efter 3 borrförsök och inte ens en liten möljighet att borra igenom (förmodligen granit i väggen) gav jag upp och sket i detta clipset...personligen tycker jag 30cm är rätt tätt ändå.
Bifogad fil  IMG_5238.JPG   3,76MB   0 Antal nerladdningar

Slutresultatet efter allt jobb blir såhär. Hur listerna ser ut när det är färdigt med lock på syns tydligt här. Döljer allt "som inte blev grundjobbat" på ett snyggt sätt som sagt!
Bifogad fil  IMG_5240.JPG   1,76MB   0 Antal nerladdningar

Hörnen runt balkongen är rätt jävliga att sätta dit p.g.a skör betong med tegel bakom. Slutresultatet blev dock i mitt tycke perfekt.
Bifogad fil  IMG_5249.JPG   2,98MB   0 Antal nerladdningar

Helhetsbild vid elementet. Inget speciellt att tänka på förutom att det är meckigt få in listen under elementet utan stöta i väggen.
Bifogad fil  IMG_5248.JPG   3,49MB   0 Antal nerladdningar

Nu skall dörrfodret på plats.Här syns anledningen till att jag inte spacklade upp ytan under listerna - för att dörrkarmens tjocklek skall vara precis som med dom gamla listerna.
Bifogad fil  IMG_5284.JPG   3,1MB   0 Antal nerladdningar

Testmontera en del av listen genom att montera övre stål-mothållet mot dörrkarmen...tryck på en kortare längd för att se om det ser ok ut.
Bifogad fil  IMG_5285.JPG   3,45MB   0 Antal nerladdningar

Listen i sin helhet bredvid dörren.
Bifogad fil  IMG_5286.JPG   2,87MB   0 Antal nerladdningar

Clips i hörnet till dörr-väggen.
Bifogad fil  IMG_5287.JPG   3,03MB   0 Antal nerladdningar

Listen test-monterad i fullängd. Gör en inspektion och se var det behövs målas då färg garanterat rycker med den gamla listen, vid försiktighet bör man kunna reducera till i princip noll...jag hade otur att några färg-flagor strök med gamla listerna.
Bifogad fil  IMG_5288.JPG   3,14MB   0 Antal nerladdningar

Snabbt visat...här målar man lätt med väggfärgen så det kommer inte synas.
Bifogad fil  IMG_5289.JPG   2,64MB   0 Antal nerladdningar

4 mothåll placeras på varje ångsida, 2 på kortsidan.
Bifogad fil  IMG_5290.JPG   3,1MB   1 Antal nerladdningar

Test-montering och infästning av foderklossarna....mycket svårt att få dessa att stämma, fick flytta de övre 2 hållarna flera gånger innan det passade - absolut inte standard som kanallistens monteringsinstruktioner!
Bifogad fil  IMG_5292.JPG   3,35MB   0 Antal nerladdningar

Sista test-monteringen innan foderklossarna sätts på.
Bifogad fil  IMG_5293.JPG   3MB   0 Antal nerladdningar

Voila! Nu ser dörren hel ut igen! Bara banka på foderklossarna i hörnena.
Bifogad fil  IMG_5294.JPG   2,77MB   2 Antal nerladdningar

Nu börjar jobbet med att få ordning på rackets kablage - det här är bara första utkastet då jag skall testa utrustningen. Tvivlar på om det här någonsin går att få till snyggt --- så mkt kablar. Målet blir att iaf gömma det från soffan.
Bifogad fil  IMG_5251.JPG   3,14MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av kendash, 06 maj 2010 - 01:01.


#7

Postad 24 juli 2010 - 23:38

Alferd Packer
  • Alferd Packer
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jättekul och intressant läsning det här! :D

#8

Postad 09 september 2010 - 22:17

Front242
  • Front242
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag är på väg att köpa såna lister också. Ser fram emot fortsättningen i tråden :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.