Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gräsklippare

167 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 maj 2020 - 08:13

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 2 961 inlägg
  • 1
Grävde ner min studsmatta förra sommaren just pga av samma problem som du beskriver. Fungerar ypperligt.

Jag har en äldre Landdroid och 50 kvm gräsmatta :D

Postad 27 maj 2020 - 15:51

id_t83
  • id_t83
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Hur smarta är dom billigare robotarna?
Jag skulle vilja ha en som klipper framsidan på mitt tomt (baksidan går inte pga vildsvinen bökat sönder) jag har en gräsplätt till höger av huset sen en stor grusparkering sen grässlänt på vänster sida som går ned mot baksidan, det finns även en upphöjd rundel med en häck runt halva där det står utemöbler.

Klarar en billig maskin av det där eller blir det för krångligt? Kanske behöver 2 billiga?
Hoppas ni förstår hur jag menar

Postad 27 maj 2020 - 21:53

martiin82
  • martiin82
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Jag har funderat på när arbetsdagen bör vara slut för en robot (tänker på kottarna). Jag har 20.00 och har tänkt att det bör vara rätt safe såhär års!? Eller 18.00 är kanske av annat skäl?

Försökte infoga bild på min studsmattelösning men får inte till det med mobilen. 4m spännband per benpar, lite enkel fixering med eltejp. Ser ok ut och har funkat perfekt hittills

Postad 28 maj 2020 - 06:09

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 1 539 inlägg
  • 0
Det är ljust länge så här års, så jag kör till 18 för igelkottarnas skull (har sett två under tio års tid här). Men det är skönt att kunna vara på gräsmattan utan att behöva se sig om efter en knivförsedd robot också.

Postad 28 maj 2020 - 18:58

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Har ni inga krocksensorer på era klippare? Min (automower 435X AWD) saktar in rejält 1-1,5 m innan den stöter på hinder och stannar helt och vänder om när den slår i något. Allt från altan till mindre buskar och annat.

Redigerat av edtjope, 28 maj 2020 - 18:58.

Postad 28 maj 2020 - 20:23

martiin82
  • martiin82
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 2

Nej ingen optisk, osäker på exakt funktion men antingen kopplat till touch eller motstånd hjul. Min sambo ogillar mitt intresse för denna gräsklippare  

Ändå gott att sitta med med kaffet och gissa nästa spår, kommer han hitta in under studsmattan... (att hon inte ser tjusningen!?)

Postad 28 maj 2020 - 21:04

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1 513 inlägg
  • 0

Har ni inga krocksensorer på era klippare? Min (automower 435X AWD) saktar in rejält 1-1,5 m innan den stöter på hinder och stannar helt och vänder om när den slår i något. Allt från altan till mindre buskar och annat.

Skulle gissa att det är en funktion man får när man betalar 48 000kr för en gräsklippare. :P

Postad 28 maj 2020 - 21:29

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 1

Skulle gissa att det är en funktion man får när man betalar 48 000kr för en gräsklippare. :P

Allt för igelkottarna 🙂

Postad 28 maj 2020 - 23:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 2 687 inlägg
  • 1

Funktionen att sakta in INNAN de krockar med något finns bara på de största modellerna. Det är för att de går fortare för att hinna med en större yta på mindre tid. På de mindre modellerna behövs den funktionen inte. Jag har en 420 och om jag är i trädgården och gör något så låter jag den köra på mig om den råkar dyka upp där jag är. Så pass mild är "krocken".

Angående igelkottar så undrar jag om problemet ens är ett problem. Det är möjligt att det i undantagsfall händer men jag ser det som väldigt osannolikt. Den HQ jag har kan inte köra över något så stort utan att vända eller stanna för att den blivit "lyft". Dessutom har jag svårt att tro att just igelkottar skulle göra annorlunda än alla de andra djuren och helt enkelt flytta på sig (inga djur verkar det minsta rädda för klipparen).

Skulle det verkligen vara något som händer ofta skulle sociala medier svämma över med bilder av massakrerade djur, vilket de inte gör. Det enda jag ser är folk som sprider vidare att robotar är farliga för igelkottar, för det har de läst. Och det i sig är ju inget bevis för att det är så.

Postad 29 maj 2020 - 10:56

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Jo, det kan nog vara ett problem med igelkottar och den senaste veckan har jag sett flertal exempel med bilder på sociala medier, ser inte så trevligt ut. Min Worx tror jag skulle klara att klättra upp på en vuxen igelkott och när det gäller ungarna är det nog inga som helst problem att köra över dom.

Igelkottar är väl framför allt aktiva i skymning och gryning och för de allra flesta är det väl inga problem att köra klipparen dagtid så det borde vara lätt att undvika detta.

Postad 29 maj 2020 - 11:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 2 687 inlägg
  • 0

Ok, då har du ett annat flöde än mig. Jag har sett samma fåtal bilder (är det månne två?) postas om och om igen.

Men visst , är works så dålig att den klättrar över något så stort som en igekott så är det ju ett problem. Jag trodde att alla klippare utom kanske de billigaste från jula och biltema var ungefär lika bra på en sådan sak eftersom det handlar om säkerhet (inte bara för igelkottar).

Postad 29 maj 2020 - 13:44

martiin82
  • martiin82
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

En skalad kotte hade varit slutet för min robot. Min mer djurälskande hälft hade gått bananas och lagt in sitt veto.
Även jag har reagerat på att katten och hunden inte är det minsta rädda för den, hade jag trott faktiskt.

ändå lite modigt att ta kollisionen med den, man får hoppas att tårna är vända bortåt  :unsure:

Redigerat av martiin82, 29 maj 2020 - 13:44.

Postad 29 maj 2020 - 19:34

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Ok, då har du ett annat flöde än mig. Jag har sett samma fåtal bilder (är det månne två?) postas om och om igen.

Men visst , är works så dålig att den klättrar över något så stort som en igekott så är det ju ett problem. Jag trodde att alla klippare utom kanske de billigaste från jula och biltema var ungefär lika bra på en sådan sak eftersom det handlar om säkerhet (inte bara för igelkottar).

Min Worx köptes billigt på Jem & Fix så det kanske förklarar en del  :)

Vet inte om den skulle klättra över en igelkott men kan tänka mig det beroende på hur den tar. Lyfter den fronten något utan motståndet blir så stort, tänk mjuk igelkott, så är det nog inte omöjligt. Hoppas slippa ta reda på det och kör dagtid. I övrigt funkar den bra och är inte orolig för säkerheten.

Postad 30 maj 2020 - 06:40

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 1 539 inlägg
  • 0
Nej då, maskinerna fungerar som de ska. De är bakhjulsdrivna och pressar sig upp för lutningar på 35 grader i hyfsat högt gräs. En liten kullig kotte kommer möjligen få smaka på kniven när roboten bestiger den lilla varelsen i högt gräs, om nu inte lyftvarningen slår in. Min Gardena klättrade gladeligen upp på studsmattans ena ben och fastnade varpå larmet gick. Kunde dock inte se att knivarna tagit skada mot metallen, så ev. fungerar skyddsmekanismerna väl. Det hindrar ändå inte Gardena från att avråda från klippning kvälls- och nattetid pga djurens aktivitet.

Postad 30 maj 2020 - 08:47

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0

Angående igelkottar så undrar jag om problemet ens är ett problem. Det är möjligt att det i undantagsfall händer men jag ser det som väldigt osannolikt. Den HQ jag har kan inte köra över något så stort utan att vända eller stanna för att den blivit "lyft". Dessutom har jag svårt att tro att just igelkottar skulle göra annorlunda än alla de andra djuren och helt enkelt flytta på sig (inga djur verkar det minsta rädda för klipparen).

Skulle det verkligen vara något som händer ofta skulle sociala medier svämma över med bilder av massakrerade djur, vilket de inte gör. Det enda jag ser är folk som sprider vidare att robotar är farliga för igelkottar, för det har de läst. Och det i sig är ju inget bevis för att det är så.

Jag har också tänkt att igelkotts-problemet är kraftigt överdrivet.

Till att börja med så behöver det ju faktiskt dyka upp en igelkott, jag ser en i snitt ungefär vartannat år bara trots att jag har en skogstomt.

Sen ska robotgräsklipparen med en osannolik otur lyckas hamna precis på kollisionskurs.

Igelkotten ska då inte först försöka smita in under en buske eller något, vilket brukar vara första reaktionen när jag närmar mig dem iaf, utan rulla ihop sig direkt.

Därefter ska robotgräsklipparen inte vända vid studsen utan börja klättra upp på den här saken i storlek med en rejäl sko, medelstor sten eller lek-boll, vilket långtifrån alla robotgräsklippare gör.

Sammanfattningsvis; inte särskilt sannolikt. Robotgräsklipparna blir ju även säkrare för varje år och bättre på att undvika hinder.

Jag tvivlar inte på att det faktiskt HAR hänt att igelkottar har fått sätta livet till, men knappast i omfattningen som en del folk verkar ha för sig. Man kan ju även jämföra med hur många påkörda igelkottar, katter, grävlingar, rävar, kaniner osv man ser döda längs vägarna. Då börjar problemet med just robotgräsklippare mer likna nån sorts nischad moralpanik och vardags-myt.

Redigerat av Frux, 30 maj 2020 - 08:49.

Postad 30 maj 2020 - 13:06

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 1 539 inlägg
  • 0
Artikel på Wired 2018:

” Husqvarna, the biggest manufacturer of robot lawnmowers, says it is working on ways to keep hedgehogs safe. Margaretha Finnstedt, the company’s director of public relations, says that the number of hedgehogs injured by robot lawnmowers is low, adding however that “any number is too big.”

One way Husqvarna tries to mitigate danger is by only building robot mowers with pivoting blades instead of fixed blades. Fixed blades cut faster and with more force, making them more dangerous to animals as compared to pivoting blades, which rotate on a disc and, like a grazing animal, snip off the tops of grass blades with less oomph.

The company is also considering more creative solutions. “We’re looking at one high-tech and one low-tech way to go,” says Olle Markusson, Husqvarna’s director of product management for robotic mowers. The high-tech option is to have a camera that can look out for animals around the product. Low-tech? The “mustache,” a small broom attached to the mower’s undercarriage to sweep objects like young hedgehogs out of the way.

Hedgehog advocacy groups also run safety tests on the mowers, using apples to represent young hedgehogs and cabbages for adults. The produce is placed around lawns and different robot mowers are let loose. The tests found that mowers with a clearance of more than 2 inches were the most dangerous, because they were high enough to glide over a young hedgehog, creating room for its blades to cut the animal.”

Postad 30 maj 2020 - 16:00

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 1 539 inlägg
  • 0
Nergrävda ben. Tackar den som tipsade!

Bifogad fil  ED9834FF-A668-4C7C-B51A-3FE7CAD356E1.jpeg   132,97K   0 Antal nerladdningar

Postad 30 maj 2020 - 22:24

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1 513 inlägg
  • 0

Står i valet och kvalet, en Gardena Sileno 750 eller en Automover 305. Priset är likvärdigt, men Gardena erbjuder just nu långa garantier och försäkring medans HQ är HQ. 

Någon som kan råda? Vad talar mot eller för den ena eller den andra?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.