Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spotify --> DAC/DLNA Reciver

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 augusti 2010 - 12:31

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Hej hej!
Nu i veckan får jag hem min nya Marantz SR-7005 (med DLNA anslutning) Kommer koppla denna till nätverket.
Jag har i dagsläget en PC (laptop) som jag kör Spotify genom till min Cambridge Dacmagic. Nu har jag flyttat runt här hemma och jag skulle hellre vilja kunna skicka Spotify trådlöst från datorn till DACen eller eventuellt genom Reicivern, men helst till Dacen.
Vilken lösning är den bästa, vill ha så bra ljudkvalite, så lite eftersläpningar och så få hack/avbrott som möjligt.

En Airport Express skulle kanske kunna fungera, men hur blir ljudkvaliten? (isåfall blir det ju optiskt till DACen) Men kan den få kontakt med min router trådlöst eller måste jag ha en kabel till den med? Och hur fungerar den med PC? Antar att man måste köra Airfoil för att kunna skicka ut Spotify till en Airport Express?

Nästa Förlag känns lite dyr/overkill och det är att köpa Audiopros variant med två Dongle. Anledningen till att jag tycker et är lite overkill är att jag redan har en bra dac. Men annars fungear väl den att skicka och sätta mottagardongeln direkt i DACen?

Sista jag tänker på är att skicka Spotify på något vis genom DLNA men det verkar som man kan få ganska mycket eftersläpningar och tråkigheter?

Sen har jag ett önskemål till som hade varit guld värt, att kunna styra Spotify sen med Ipod Touch / Iphone. Men jag har varken Ipod eller någon mac i dagsläget (kommer troligtvis att skaffa det så fort 4e generationens ipod touch släpps) Macbook Pro blir det till vintern/våren 2011 .

Detta är helt nytt för en annan så många bra tips mottages gärna. Apples produkter har jag aldrig själv ägt och har ganska dålig koll på dem med.

#2

Postad 18 september 2010 - 23:11

focus99
  • focus99
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har provat lite olika varianter för att spela musik från spotify. Först på en Denon och nu på en nyinköpt Marantz sr7005.
Första försöket var att spela Spotify på datorn och streama ljudet vi nätet med hjälp av PS3 Media Server samt några extra dll-filer. Det finns flera detaljerade beskrivningar av hur man gör på nätet. Det fungerade men det blev en ganska lång fördröjning när man skulle byta låt. När spellistan tog slut så ”klipptes streamen” av. Efter byte av spellista så blev man tvungen att starta om streamen på receivern. Det blev lite jobbigt men den här lösningen är i alla fall kostnadsfri.
I andra försöket använde jag mej av ”Jamcast”. Jamcast fångar upp ljudet från datorn och uppfattas som en media server av receivern. Själva streamen från datorn hittar man ibland spellistor med namnet ”Virtual soundcard”.
Det alternativet fungerade mycket bättre än alternativet med PS3 Meda server. Det blev dock en liten fördröjning här också. Det går att justera ner bufferten till 1 sekund och då blir det lite bättre. Med jamcast kunde man också byta spellistor etc. utan att recevern tappade kontakten med streamen från datorn. Jamcast kostar ca 200 kr men går att testa i 14 dagar utan kostnad. För att byta låt och spellista använda jag en iPod med appen Remoteless.
Jag blev dock lite trött på att behöva gå in i ett annat rum och starta datorn för att lyssna på musik så jag började söka efter en mer ”mobil” lösning. Jag provade med att sända ljudet ifrån iPod till en Belkin bluetooth dongle som jag kopplade till receverna. Det fungerar någorlunda. Ljudet blir dock märkbart sämre. Inte säker på om det beror på att dongeln är kopplad till en analog ingång på recevern eller om det är protokollet i blue tooth som är den svaga länken i kedjan.

Nu har jag köpt en media dator som jag placerat i vardagsrummet och kopplat den med HDMI till receivern. Det är helt klart den lösning som ger bäst ljud. Tyvärr så får man lite oönskat ljud i form av fläktbuller på köpet. Funderar på att bygga om datorn och göra den helt fläktlös. Det kostar dock en slant.

Jag har ingen extern DAC så det alternativt har jag inte haft någon möjlighet att testa. Jag funderade lite över hur det skulle fungera att streama till en DAC och jag uppfattar det som lite krångligt om DACen inte har nätversingång så att man kan sända streamen direkt till den. Vore intressant att få veta om en extern DAC ger någon märkbar ljudförbättring jämfört med den DAC som sitter i Marantz 7005.

#3

Postad 18 september 2010 - 23:28

vinylen
  • vinylen
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Köp Sonos så har du löst problemet och slipper använda dator

En bundle som skulle passa ditt behov genom att den kan kopplas antingen direkt till din Marantz eller via din DAC
http://www.hifiklubb...r200_bundle.htm

Eftersom att du skall köpa en Ipod så kan du strunta i controllern och bara köpa ZP90

Fler länkar om hur det funkar finner du här https://www.minhembio.com/nyheter/2170

Sonos = världens bästa trådade och trådlösa nätverksprodukt för musik till ett rimmligt pris

Redigerat av vinylen, 18 september 2010 - 23:35.


#4

Postad 18 september 2010 - 23:32

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Köp Sonos så har du löst problemet och slipper använda dator


Eller en Squeezebox receiver (+ Ipod) samt en Intelbaserad NAS. Mycket mer mångsidigt än Sonos, om du gillar att meka. ;)

#5

Postad 18 september 2010 - 23:37

vinylen
  • vinylen
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Ursäkta mig, men det är inget alternativ när sonos fungerar så bra som den gör och då sonos täcker allla behov
utan att man måste mecka varje dag samt då Sonos nu kommer att fungera Perfekt med spotify

Jag har även squeezbox, men den har jag lagt ner i arkivlådan för äldre elektronik ;)

Redigerat av vinylen, 18 september 2010 - 23:38.


#6

Postad 19 september 2010 - 11:18

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Näe du!

Det här är det bästa:



Bara plugga in och köra. Vet att det inte var det trådskaparen frågade efter, men lik förbannat är det det enklaste ;)

#7

Postad 24 september 2010 - 19:33

teddyh
  • teddyh
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hei, eg benytter en Squeezebox duet og kjører Spotify premium på denne, det fungerer meget bra må eg påstå.
les mer her :forum
Denne duet benytter det trådløse nettet til å kommunisere med tilhørende fjernkontroll og pc med Squeezebox server.
Denne duet har analoge og digitale utganger for tilkobling til din stereo.
link til produkt logitech
Nå kan eg sitte i hvilket som helst rom og styre spotify via denne duet fjernkontroll og lydkvalitet er meget bra.
Å ha et slikt fantastisk utvalg musikk tilgjengelig på 1 stk fjernkontroll er nesten utrolig..... :)
Mvh
Terje fra Norge

#8

Postad 18 november 2010 - 23:37

Unregisteredc9cc389a
  • Unregisteredc9cc389a
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Vet inte om frågan passar bäst i denna tråd men iaf: Jag sitter just nu med cd-spelare som används vid finlyssning och en apple tv som jag streamar trådlöst till med airfoil när jag lyssnar på mp3 och spotify från datorn/telefonen.
Har fått en idé om att införskaffa en Dac (troligen cambridge dac magic) och koppla till apple tv:n sedan lägga in cd-skivorna på datorn i typ flac, sedan sälja iväg cd:n.

Min fråga är dock, gör jag något dumt? tongue.gif
För enligt min uppfattning skulle en dacmagic göra jobbet troligen bättre än min Nad c542 cd-spelare.
Så känns snart dumt att köra cd-spelaren, då man kan lägga in skivor i losless sedan streama trådlöst egentligen direkt från en typ iphone. låter nästan för bra för att vara sant! smile.gif Någon som har någon annan teori eller bra kunskap om detta att dela med sig av?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.