Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rotel RA-1520 til MA RX8?

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rotel RA-06 (Stereoförstärkare) 1 8,94 (17) Inga priser
NAD C 375BEE (Stereoförstärkare) 1 9,17 (17) Inga priser
Rotel RA-1520 (Stereoförstärkare) 2 9,09 (10) Inga priser
26 relaterade trådar
NAD-klubben för oss som gillar kraft (169 inlägg) 3 år sedan
Plötsligt högt brus i högtalarna - Vad är det? - Solved (1 inlägg) 4 år sedan
Rotel-klubben (528 inlägg) 5 år sedan
RB-1582 RC-1590 och CM8 (7 inlägg) 5 år sedan
* Officiell Tråd - NAD C375BEE * (134 inlägg) 7 år sedan
Behöver tips på förstärkare till Dali Helicon MK2! (12 inlägg) 8 år sedan
Rotel 15-serie (122 inlägg) 9 år sedan
Nad C 275 Bee och C 375 Bee (13 inlägg) 9 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare till B&W cm10 / cm9 (16 inlägg) 9 år sedan
Sub till B&W CM8 + NAD C375BEE (16 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare till ELAC 207A (14 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med nytt stereosystem (36 inlägg) 14 år sedan
dali mentor - hur mkt effekt behövs? (9 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till Monitor Audio RS6? (36 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkare under 8000 beg (12 inlägg) 14 år sedan
NAD C355 vs Rotel RA-06 (4 inlägg) 14 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till B&W 704 (11 inlägg) 16 år sedan
Stereoförstärkare (14 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till 604 s3 (7 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Ultimata förstärkare till MA RS8 (21 inlägg) 17 år sedan
Inköp av ny 2-kanalare... (18 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 13 september 2010 - 11:01

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Vad tror ni om Rotel RA-1520 till mina Monitor Audio Rx8?

Blir det för ljust, stelt och analytiskt? (mkt hårdrock liras här hemma.)
Fördelen med Rotel överlag brukar vara riktigt bra klipp i basen, rent och bra fart och fläkt.
Behöver lite input om det är värt att åka 12 mil och lyssna/köpa.

Samt någon som vet skillnad mellan RA-1520 och RA 06 ljudmässigt? är väl mest intresserad av RA-1520 i så fall.

Har försökt läsa lite reviews, men ibland påstås det vara lite varning för toppfreqvenserna medans nästa tycker den är lite tillbakadragen i toppen. Någon tycker den har riktigt mkt bas, medans någon annan tycker att den har midbas med saknar djupbas.

Den skall i så fall vara inblandad i gänget att ersätta min HK970 som jag har jämfört mot NAD 375 och XTZ 100 D3 som utgångspunkt. NAD 375 lät riktigt bra...
XTZ 100 D3, hade till en början mindre bas än HK´n men efter lite varmkörning och lyssning så var det mer renare bas och mer klipp i basen vilket var trevligt. Ljudbilden kom fram lite mer, men var ändå inte tillräckligt trevlig i min smak då den var lite för stel/tråkig/-typ. Därav jag kom på tanken med Rotel dvs klippet i basen och öset. Men farhågorna är att det blir för jobbigt med rocken om den är för analytiskt och frisk i toppen?

Redigerat av Unregistered0c078b54, 13 september 2010 - 11:09.


#2

Postad 13 september 2010 - 11:37

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Köp ett Emotiva XPA-2? 300W*2 och ett transparent steg som rekommenderas av LTS. I samma tidning testades XTZ steget och fick inte godkänt.

#3

Postad 13 september 2010 - 12:05

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Tackar för svar men..
Nu hänger jag inte riktigt med, ett slutsteg? Nog för Emotiva säkert är det mest prisvärda man kan köpa, men det lär väl inte spela skjortan av min HK970 utan ett befintligt försteg vilket jag inte har, förutom min Onkyo 803 men den tror jag inte når skyhöga uppgraderingar pga slutsteg även om den visst kroknar betydligt jämfört med HK´n när man drar på. Onkyon har dessutom mer laidback spelstil än HK´n som i sin tur har mkt mer laidback spelstil än tex NAD 375. Jag vill framåt :rolleyes:

Ska dock läsa in mig lite på emotiva-tråden som jag inte har orkat sätta mig in i än...

Bör väl tillägga till topicen att jag får hålla mig till den lägre beg. marknaden pga husrenoveringar.
Någon som känner till 1520?

#4

Postad 13 september 2010 - 12:08

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Tänkte att du kunde hänga på det på din HK.

Och iom att 1520 kostar 10 papp nytt så ligger dom ju i samma prisklass. Du skrev inget om beg.

#5

Postad 13 september 2010 - 12:21

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0

Och iom att 1520 kostar 10 papp nytt så ligger dom ju i samma prisklass. Du skrev inget om beg.


My fault...

Ska väl också tillägga att vid uppgradering så säljs HK´n.
Funderar även på beg. Naim Nait 5i om någon undrar.
Men just nu är jag lite nyfiken på kommentarer om 1520 då det inte alls finns mkt att läsa om den. Dessutom är personliga erfarenheter ofta mer intressanta än tidnings recensioner som oftast lindar in allt så man in slutändan inte vet om den är bra eller dålig.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 13 september 2010 - 12:27.


#6

Postad 13 september 2010 - 15:15

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hade en RA-1520 på hemlån innan jag beställde Emotiva. Jag gillade ljudet skarpt från Roteln men den var alldeles för klen i mitt tycke, jämfört med Emotiva tyckte jag att den var lite mer "framåt", får dock fram mer detaljer med Emotiva slutstegen. Nu är det väl inte rättvist att jämföra 60W med 200W monoblock, Emotiva drar ju självklart det längre strået här hemma. Krämar man upp till riktigt höga ljudtryck så pumpar Emotiva bara vidare med kontrollerad dynamik och rent ljud. Roteln började kippa efter andan långt innan och lyckades klippa den tre gånger, dock inte med vilje hehe.

Dina högtalare är ju betydligt större än mina så jag hade nog provlyssnat noga innan jag slog till på en Rotel om jag var du, Emotiva kan jag annars bara rekommendera. UPA-1/XPA-2 har lika olika kvaliteter men otroligt prisvärd båda två.

#7

Postad 14 september 2010 - 12:46

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Får nog släppa roteln, men fasen, jag är ju jämt så nyfiken och vill "kolla själv" innan jag släpper några funderingar.

Visst 60w är ju knappast mkt men det jag har läst verkar det vara bra kräm i burken. Rotel är ju ändå Rotel-watt. Min Harman-Kardon är ju bara på 80w men har massor mer av kraft än min bioreciver på 140w som lämnar in bra mkt tidigare än HK´n. Konstigt att du lyckades klippa din 3ggr. Har du jobbiga högtalare att driva eller? Känner inte till dom.

#8

Postad 14 september 2010 - 15:27

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Får nog släppa roteln, men fasen, jag är ju jämt så nyfiken och vill "kolla själv" innan jag släpper några funderingar.

Visst 60w är ju knappast mkt men det jag har läst verkar det vara bra kräm i burken. Rotel är ju ändå Rotel-watt. Min Harman-Kardon är ju bara på 80w men har massor mer av kraft än min bioreciver på 140w som lämnar in bra mkt tidigare än HK´n. Konstigt att du lyckades klippa din 3ggr. Har du jobbiga högtalare att driva eller? Känner inte till dom.


Mina högtalare har jag byggt själv så svårt att säga, men enligt mätningarna så ska de inte droppa under 5 Ohm. Kan hända att jag spelade lite för högt, brukar ha en tendens att göra det. Men storleken är inte allt som de brukar säga, kan hända att dina högtalare funkar skitbra med Roteln. Jag gillade förstärkaren skarpt, enda var att 60W kändes lite klent för att hålla i längden, för min del iaf. Låna hem den och testa om du har möjlighet, annars finns där gott om Rotel slutsteg att hänga på :blush:

#9

Postad 14 september 2010 - 19:27

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Är beredd att hålla med om att det är lite för lite. vill även jag kunna dra på ibland och närmast på önskelistan står egentligen NAD 375. Schysst hemmabygge förresten!

#10

Postad 14 september 2010 - 19:57

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Får nog släppa roteln, men fasen, jag är ju jämt så nyfiken och vill "kolla själv" innan jag släpper några funderingar.

Visst 60w är ju knappast mkt men det jag har läst verkar det vara bra kräm i burken. Rotel är ju ändå Rotel-watt. Min Harman-Kardon är ju bara på 80w men har massor mer av kraft än min bioreciver på 140w som lämnar in bra mkt tidigare än HK´n. Konstigt att du lyckades klippa din 3ggr. Har du jobbiga högtalare att driva eller? Känner inte till dom.



RA-1520 testades i HoM nummer 9 2009. Tyvärr klantade de bort kubmätningen men de är rätt nöjda med den när den ställdes mot C375BEE.

#11

Postad 14 september 2010 - 20:28

eduardo
  • eduardo
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Får nog släppa roteln, men fasen, jag är ju jämt så nyfiken och vill "kolla själv" innan jag släpper några funderingar.

Visst 60w är ju knappast mkt men det jag har läst verkar det vara bra kräm i burken. Rotel är ju ändå Rotel-watt. Min Harman-Kardon är ju bara på 80w men har massor mer av kraft än min bioreciver på 140w som lämnar in bra mkt tidigare än HK´n. Konstigt att du lyckades klippa din 3ggr. Har du jobbiga högtalare att driva eller? Känner inte till dom.


Har lånat hem Ra1520, Nad 375, Hegel h100 m.fl tidigare, och av dessa föredrog jag Ra1520. Den spelar mycket klarare, tightare och luftigare än framförallt Nad'en. Har hört mycket gott om Hegel, men för mig lät det inte alls bra. Funderar om det kanske var något fel på den eller om den var helt oinspelad.

Hursomhellst, tycker inte du skall utesluta Rotel'n riktigt ännu. Har läst att den brukar mätas till väl över 80 riktiga watt, så det är inte bara Nad som underspecar sina stärkare. Den lät i allafall inte alls klent med
mina AE linear three. Har även hört 1520'n och Ra06'an med Rx8'or på Reference audio och tyckte dom matchade bra. För mina behov är effekten mer än tillräcklig. Varför inte helt enkelt låna hem och testa?

Upplever både mina Ae och Rx'8 som relativt varma och mjuka högtalare. Hänger man på en varm stärkare (läs Nad eller Hk) kan det bli kaka på kaka och basen flyter ut (åtminstone i mitt rum). Rotel är i stället neutral och gör basen både stramare och snabbare. Spelar också en del metall och då är Roteln's snabbhet att föredra. Tät musik grötar inte alls ihop sig på samma sätt. Tycker 1520'n är klart överlögsen 06'an också.

Har Ra1520'n nåt minus är det att den kaske har en aning tillbakadragna övertoner. Jag säger kanske då jag
inte är riktigt säker om det är förstärkaren som gav mig det intrycket eller kombinationen med min Dacmagic och mina högtalare. Att den helt klart låter bra är tveklöst. Frågan är om det går att hitt något bättre för de pengarna. Så länge vi pratar nytt har i alla fall jag inte hittat något så här långt.

Mvh /Eduardo

#12

Postad 14 september 2010 - 21:07

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Kör själv en RA1520 till mina RX6 just nu och den låter tightare, klarare och faktiskt något behagligare också. Lite bättre driv än min NAD C372 trots "endast" 60W per kanal gentemot NADens 150W. Ska testa att köra den på min fars RX8:or också och se hur det låter. NADen är starkare, utan tvekan, men jag känner inte att jag saknar någon kraft. Har inte pressat RA1520 så mycket, men har ändå spelat bra högt.

MVH Flingan

#13

Postad 14 september 2010 - 22:44

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Nu djäklars håller det på att rassla till i tråden :)
Ang att 1520 skulle vara ev bättre än NAD har säkert att göra med att jag under kvällen mer eller mindre håller på att köpa mig en beg NAD 375 inkl cd. ;)

Flingan; 375:an är ett kliv uppåt från 372, klarare, mer detaljer och torrare bas. Tror dock överlag att Rotel har än mer klipp i basen och renare ljud, men kanske för rent och kliniskt? Har fått den känslan tidigare med Rotel. NAD har kanske ett mer flirtigt ljud? Vad menar du med "behagligare ljud"?

Fan! det slutar säkert som när jag köpte högtalare, köpte ALLA på samma gång jag var intresserad av, testade och sen sålde jag dom som "blev över". Intressant? JA, idiotförklarad av alla andra i min omgivning? JA!!!

Redigerat av Unregistered0c078b54, 14 september 2010 - 22:45.


#14

Postad 14 september 2010 - 23:13

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Hehe ja det är inget lätt värld du ;)

Är medveten om att NAD C375 är en bättre maskin än C372. Får hoppas det för NADs skull i alla fall :)
Skämt åsido, jag har på senare tid kommit underfund med C372 kanske trots allt inte är så go och mjuk som vissa vill få det till. Har jämfört med andra stärkare också, och bland annat så är HK 970/980 ett "gosigare" alternativ där jag faktiskt ser NADen som neutral fast med bra klipp i basen, om än lite utsmetad. Men allt är ju självklart relativt. Är övertygad om att C375 är en grym maskin och man får ju rejält med kraft för pengarna. Har själv aldrig lyssnat på den hemma, men har hört den på klubben och den driver ju på riktigt bra. Behovet av all denna effekt ser jag dock inte som så stort hos RX6, och då jag kom över en RA1520 billigt så slog jag till på denna. Resultatet blir att NADen säljs. Det jag menar med att den låter behagligare är att den låter lite "mjukare" i toppen, samtidigt som ljudet känns klarare och med bättre timing. Drivet får man på köpet. Tvärtemot vad jag hade fått för mig efter all läsning så tycker jag att diskanten har blivit till det bättre - behagligare. Även mina Denon-lurar tycker jag har fått sig ett litet lyft i ljudet.

Dock är det svårt att avgöra ibland då det inte är några stora skillnader jag pratar om samtidigt som ljudminnet sviker en. Lycka till med ditt köp i alla fall, är övertygad om att du kommer bli nöjd med NAD!

MVH Flingan

Redigerat av Flingan, 14 september 2010 - 23:16.


#15

Postad 15 september 2010 - 12:36

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Jag anser ljudet från RA-1520 vara betydligt "renare" än från C375. De gånger jag lyssnat på NAD har saknat detaljer och gnister i ljudet. Detta är min högst personliga uppfattning och jag har inte testat nad ihop med MA RX. Har dock testat Rotel ihop med MA GR-60 och detta låter riktigt riktigt bra. Lättdriven högtalare så det går att dra på bra innan RA-1520 börjar ge sig... Basen känns dessutom riktigt tight till skillnad från naden som gav mycket bas men inte lika tight i mina öron. Kan ju vara lyssningsrummet som spökar så jag vågar inte sälja min själ i denna fråga.

#16

Postad 15 september 2010 - 13:30

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Ha-ha... fasen nu kommer jag och sitta och irritera mig på att NAD:en kommer att spela "grötigt" när man har sådana kommentarer i ryggen :)

Har tidigare jämfört C372 med Denon pma 1500 och där tyckte jag att 372 var lite för grötig, saknade info i toppen och var luddig i basen jämfört med Denon. Men den hade mera "roligt" ljud om man säger så i rock gengren.

375:an har jag faktiskt släpat med mig min HK970 och A/B jämfört på Hifiklubben, visserligen inte under kanonförhållanden men där blev jag ganska överraskad hur mkt bättre 375:an var. Lyssnade dock inte så mkt efter renhet osv utan det var mer fyllighet, hur ljudet kom fram osv. Totalupplevelsen utan penetrering.

Har även köpt NAD 545-spelare vilken någon recensent tyckte var bättre än HD980 (jag har HD970 lär vara samma) vid a/b jämförelse, där den kombinerades med 325 som dom tyckte inte kunde leverera upp till 545:ans prestanda. Tyckte det kunde vara trevligt med samma märkessetup och faktiskt så tänkte jag fjärrkontroll också, skit att behöva ha dubbla bara till stereon vid olika märken.

Har tidigare varit i kontakt med ett flertal Hifiklubbar som menade på att ingen av NAD´s biorecivrar nådde upp till 375:an men tex 765:an spelade bättre i 2-kanal än 355 som dom tyckte jag skulle glömma. Sen har väl Jörgen här på forumet lyssnat på flerkanalarna mot gamla 372 och tyckt de lirade mkt bättre än den, så det finns hopp om att 375 skall kunna bli ett lyft i rätt riktning här hemma. Bild&Ljud tyckte den var bättre än HK990 som jag har lyssnat på med RX8 som jag tyckte lät riktigt bra. Är absolut inte missnöjd med min HK utan det jag vill förbättra är, lite mer framåtanda, lite mer fylligt, nad brukar ju ha en liten puckel i midbasen och det tar jag nog gärna emot även om det kanske inte är puristiskt. Hoppas på mer klipp i basen, lite av den väckarklockan jag fick med XTZ 100 D3, och att den skall vara tillräcklig för att jag inte skall fundera mer på Rotel :D

Får prylarna någon gång under nästa vecka, ska bli mkt intressant att höra både hur det kommer att låta från anläggningen samt frugan som är helt ovetande om det hela (senast vi talade hifi var att jag funderade på att ev byta upp mig på hemmabiofronten och sälja 2-kanalssetupen för att slippa och dubbla förstärkare etc. dvs spara in plats.) ;)

Nä, nu ska jag dra till biblioteket och leta reda på Hifi & Musik nr 6 och 9 från 2009 för att läsa om 1520, 375 och 545.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 15 september 2010 - 13:34.


#17

Postad 15 september 2010 - 16:58

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Som komplement till läsningen kan jag, tack vare stor tjänstvillighet från herr Meyer-Lie, bidra med "the missing cube".

Bifogad fil(er)



#18

Postad 15 september 2010 - 17:17

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Finns inte tidningen på bibblan så har jag tidningen någonstans här hemma, kan skicka sidorna i PDF ifall det behövs :)

#19

Postad 15 september 2010 - 20:20

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Skittidning... Roteln vann ju :( Extrajobbigt när Rotelkombon var såå sjukt snygg i svart. :)
Men det var inte allt för mkt som verkar skilja och det som skiljde kan faktiskt vara till min personliga smaks fördel även om de tyckte annat. Vi får väl se. Ska bli riktigt intressant och para ihop med mina RX8.

Flingan, du bor väl här nere i södern? Vi kanske skulle mötas upp någon gång och jämföra min kommande 375:a mot din 1520? Om inte annat så kan vi ju kolla hur högt man måste spela för att Roteln skall krokna och så spikar jag fast en spik vid volymratten så man inte kan spela lägre, så vet jag att jag varje gång jag lyssnar att jag valde rätt!

Ska man vara riktigt korkad så skall man väl medan man inväntar leveransen springa väg och lyssna på Naim XS... ;)

Redigerat av Unregistered0c078b54, 15 september 2010 - 20:22.


#20

Postad 26 september 2010 - 23:21

mrbassman
  • mrbassman
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tjena,
Jag kan inte kommentera förstärkaren, men jag har testat högtalarna. Jag har faktiskt haft RX8:or hemlånade över helgen. Jag har helt klart elektronik som är underdimensionerad kvalitetsmässigt i förhållande till högtalarna - förstärkaren är en NAD C352 och CD-spelaren NAD C525. Men man måste ju börja uppgradera någonstans och jag tänkte börja med högtalarna.

Generellt sett tycker jag det lät riktigt bra. Bra bas, bra dynamik och liv. Men jag tycker de blir för ljusa på lite äldre gitarrbaserade plattor som tidig Suede och Oasis, dvs spretiga gitarrer och inte alltför dyra produktioner. Jag blev faktiskt lite lyssningstrött efter ett tag. Men på mer påkostade produktioner, med mer komprimerat gitarljud som t ex senaste Metallica var gitarljudet bra! Känns som om dessa högtalare vill ha bra produktioner och om jag bara lyssnade på det hade det blivit köp!

Redigerat av mrbassman, 27 september 2010 - 08:33.


#21

Postad 28 september 2010 - 11:53

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Tjena,
Jag kan inte kommentera förstärkaren, men jag har testat högtalarna. Jag har faktiskt haft RX8:or hemlånade över helgen. Jag har helt klart elektronik som är underdimensionerad kvalitetsmässigt i förhållande till högtalarna - förstärkaren är en NAD C352 och CD-spelaren NAD C525. Men man måste ju börja uppgradera någonstans och jag tänkte börja med högtalarna.

Generellt sett tycker jag det lät riktigt bra. Bra bas, bra dynamik och liv. Men jag tycker de blir för ljusa på lite äldre gitarrbaserade plattor som tidig Suede och Oasis, dvs spretiga gitarrer och inte alltför dyra produktioner. Jag blev faktiskt lite lyssningstrött efter ett tag. Men på mer påkostade produktioner, med mer komprimerat gitarljud som t ex senaste Metallica var gitarljudet bra! Känns som om dessa högtalare vill ha bra produktioner och om jag bara lyssnade på det hade det blivit köp!


Frågan är om de högtalare du lånade hem var inspelade eller nya?

#22

Postad 04 oktober 2010 - 22:14

Bino
  • Bino
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Jag har också en Rotel RA-1520 och kan inte annat än att rekommendera den. Jag driver ett par Dynaudio Excite X12 med den och den får verkligen de små Dynaudiohögtalarna att spela ut trots att Dynaudio är erkänt trögdrivna. Drev dem tidigare med en NAD C720 BEE, det är en C320 BEE med radio, och Rotel-stärkaren krossar den fullständigt. Roteln är visserligen dubbelt så dyr men bara 10 Watt starkare enligt tillverkarna. NAD spelar ju generellt ganska laidback och Rotel 1520 är verkligen motsatsen. Den har ett otroligt driv och kraften räcker gott och väl till enligt mig. Vidare tycker jag den spelar neutralt och detaljerat och är inte i närheten av att vara vass i diskanten till mina Dynaudio. Tycker verkligen du ska lyssna på den.

#23

Postad 05 oktober 2010 - 15:13

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Var inne i en välrenomerad hifibutik förra veckan och hade med mig min NAD-kombo och jämförde med HK990 och Naim, de hade även Rotel 1520, men när jag frågade om jag kunde få lyssna även på den så ville de inte sälja den till mig! De tyckte den var alldeles för "dålig" och begrep inte alls att den fått så bra recensioner, de ville inte ens att jag skulle lyssna på den. De tyckte jag skulle lyssna på Naimen istället som skulle vara mkt bättre. Så det var lite synd att jag missade Roteln, men det var lite sent och fick ändå stanna en timme efter stängningsdags så det kändes inte läge för att släpa in även rotelkombon. Kan dock meddela att Naim lät klockrent till RX8 :-) Samt att watt-antal behöver man inte alls fundera vidare på. Naim var på 50-watt men lirade så högt som har jag lirat hemma som max utan bekymmer.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 05 oktober 2010 - 15:14.


#24

Postad 05 oktober 2010 - 17:54

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Var inne i en välrenomerad hifibutik förra veckan och hade med mig min NAD-kombo och jämförde med HK990 och Naim, de hade även Rotel 1520, men när jag frågade om jag kunde få lyssna även på den så ville de inte sälja den till mig! De tyckte den var alldeles för "dålig" och begrep inte alls att den fått så bra recensioner, de ville inte ens att jag skulle lyssna på den. De tyckte jag skulle lyssna på Naimen istället som skulle vara mkt bättre. Så det var lite synd att jag missade Roteln, men det var lite sent och fick ändå stanna en timme efter stängningsdags så det kändes inte läge för att släpa in även rotelkombon. Kan dock meddela att Naim lät klockrent till RX8 :-) Samt att watt-antal behöver man inte alls fundera vidare på. Naim var på 50-watt men lirade så högt som har jag lirat hemma som max utan bekymmer.


Blir det en Naim till dig nu då? :-) Deras Naim 5i, som jag antar att du lyssnade på, fick bäst ljudbetyg (10 av 10) i senaste Hifi & Musik. Får alltid bra betyg, Naim. Har själv tyvärr aldrig hört detta märke. Synd att du inte fick jämföra med Rotel, ett märke jag själv äger till mina små MA BR5, och är mycket nöjd. Rotel 1520 tycker jag låter väldigt bra, som jag hört ute i butik många gånger.

#25

Postad 05 oktober 2010 - 19:27

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Ja, med Naim så tja, lät det bara bra liksom, alla bitar föll på plats. Förutom att dom billigaste prylarna kostar ca 25.000:- inkl naim-kablar. Så gjorde man ju liksom misstaget att det sista vi gjorde var att lite snabbt dra igång Naim XS och det ytterst lilla jag hörde lät som en 5i på anabola steroider! Men måste lyssna mellan 5i och XS någon gång för att göra en ordentlig jämförelse.

Som svar på din fråga ett klart: Tja!
Dvs jag hittade "mitt ljud" tror jag, dock kan jag inte investera i en komplett XS-uppsättning utan det får vänta tills den dagen man får lite extra pengar över. Kanske tar jag en pryl i taget? funderar på att ev. börja med en 5i-cd? Någon bekant till mig tyckte det var lite "jobbigt" och krångla med pucken.
Håller på och ska sälja av mina 2-kanalskombos först så får vi se vad som händer...

#26

Postad 06 oktober 2010 - 15:21

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag har nu läst på flera platser att dom kör Naims cd-spelare. För mig har alltid cd-spelaren betytt minst. Är Naims cd-spelare så annorlunda? Spontant hade jag börjat med förstärkaren. Jag måste nog gå och provlyssna tror jag.

Fortsättning följer, ska bli intressant om du någon gång blir helt nöjd! :-)

#27

Postad 06 oktober 2010 - 18:46

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0

Jag har nu läst på flera platser att dom kör Naims cd-spelare. För mig har alltid cd-spelaren betytt minst. Är Naims cd-spelare så annorlunda? Spontant hade jag börjat med förstärkaren. Jag måste nog gå och provlyssna tror jag.

Fortsättning följer, ska bli intressant om du någon gång blir helt nöjd! :-)


CD-spelaren betyder minst? betyder dock inte att den inte betyder något, har på senaste tiden jämfört just några cd-spelare och det kan skilja en hel del faktiskt även inom samma märke. Så den skall man verkligen inte glömma bort.

Helt nöjd blir jag nog aldrig, har ägnat över 25-år att leta efter det perfekta gitarrljudet och vet vad det innebär. Dock så kan man bli "nöjd". (på gitarrsidan köper jag tex mina gitarrmickar handgjorda från england.)

Rapportera gärna efter dina lyssningar!

Redigerat av Unregistered0c078b54, 06 oktober 2010 - 18:50.


#28

Postad 06 oktober 2010 - 20:17

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

CD-spelaren betyder minst? betyder dock inte att den inte betyder något, har på senaste tiden jämfört just några cd-spelare och det kan skilja en hel del faktiskt även inom samma märke. Så den skall man verkligen inte glömma bort.

Helt nöjd blir jag nog aldrig, har ägnat över 25-år att leta efter det perfekta gitarrljudet och vet vad det innebär. Dock så kan man bli "nöjd". (på gitarrsidan köper jag tex mina gitarrmickar handgjorda från england.)

Rapportera gärna efter dina lyssningar!


Provlyssnade också en Naim förstärkare / cd-spelare ( tror det var XS serien, kostade runt 20.000:- styck) med Rx8, lät mkt mkt bra, men när det spelades hårdrock kändes det som det fattades lite kött på benen, ljudet var: snabbt, exakt, kändes verkligen komplett -men lite tunt. Jag anade högtalarnas kompetens när det gäller återgivande av rock. När jag kom hem med Rx8 och pluggade in min NAD T785 föll allt på plats, den tyngd som ej Naimen hade, fanns nu, och gav lite skräniga rockskivor ett rejält avstamp...
Vet ej hur lika 375 & 785 låter, men hos mig är 785 och rx8 en klockren hårdrockskombo, som även bemästrar "fin" musik, och då såklart film - dessutom skönt att slippa två anläggningar!

Kan tänka mig att Naim´s cd spelare parad med en lite "tyngre" förstärkare blir en riktigt bra (hård) rockförmedlare.

Redigerat av Jörgen A., 07 oktober 2010 - 15:34.


#29

Postad 06 oktober 2010 - 22:43

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Donatello, vad hände med din nya NAD-utrustning? Har inte riktigt hängt med här. Hur kom det sig att du gick och lyssnade på nya förstärkare så snart efter ett köp?

MVH Flingan

#30

Postad 07 oktober 2010 - 11:21

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Tja, vad ska man säga.
Hade ju tagit med mig min HK970 till Hifiklubben och fått den totalt överkörd av NAD 375. Väl hemma så hade jag skyhöga förväntningar och visst ljudet blev annorlunda i mångt och mycket den utsträckning som jag efterfrågade. Dock var det första frugan sa när jag kopplade in min nya anläggning: -"det lät mkt bättre innan" Hmmm... som den äkta toffel man är så fick jag delvis hålla med. HK-ljudet är mer laidback och lättlyssnat även om det inte är lika "kvalitétsmässigt" bra som NAD. Plus att det var ett par detaljer som jag inte riktigt kom överens med i ljudbilden.
Så då började hjärnan gå på högvarv, typ "man kanske skulle kolla HK990 då uppenbarligen mitt HK-sound gillades?"

Har även en bekant som har tjatat länge om att jag måste lyssna på Naim till RX8 annat vore tjänstefel. Så sagt och gjort jag plockade med mig min NAD-setup för att se hur den stod sig och lät mot HK990-kombo samt Naim 5-kombo.
(allt demades på RX8)

Och nu så vill jag inte att folk ska kludda i denna tråden ang. kablar för det är ett otroligt infekterat ämne, så börjar någon diskutera kabelfrågan efter mig i denna tråden rekommenderar jag att moderatorer både avlägsnar berörda inlägg samt delar ut varningar.

Here we go...
För det första fick jag krypa till korset, har aldrig varit någon kabelförespråkare men fick till slut se mig överbevisad då försäljaren tog fram de kablar jag har (signalkablen var t.o.m något bättre) och jämförde med dyrare Audioquest-kablar bara för att visa hur mkt bättre NAD-kombon kunde låta med rätt förutsättningar. Och trots min skeptism så var det klart hörbart och intressant att man inte givit sina prylar rätt förutsättningar. Tror vi testade kablar i nästan en timme och väldigt bra utfört av försäljaren.
Nåja nog om det. När vi givit NAD-kombon bättre förutsättning samt använde exakt samma kablage så jämförde vi min NAD-kombo mot HK990-kombon. Och här spelade NAD klart intressantare med tex bättre framträdande röster etc. Det enda HK hade att sätta emot var när det skulle liras hårdrock som är HK´s hemmabana samt djupbasen. Så HK990 försvann ganska fort. När vi kopplade in Naim så föll liksom bitarna på plats, det bara lät bra. Riktigt bra driv och klipp i basen m.m. Allt låter väldigt naturligt men allert! Inget i ljudbilden som störde överhuvudtaget, precis som när jag lyssnade på RX8 en gång i tiden.
En liten fundering jag har haft just i efterhand var just som Jörgen skriver om den skulle kunna varit något tunn till hårdrock? Behöver dock lyssna mer på detta märke innan inhandling. Mest lyssnade vi på deras referensplattor även om jag drog ett par låtar av medhavd material.

Så just nu är jag totaltförvirrad. Hemma har jag en HK970 som visserligen inte har riktigt samma kvalitéer som min NAD men som ändå har ett väldigt behagligt och bra ljud särskilt sett till prisskillnaden emellan. I butik dock så slår NAD HK990 tämligen övertygande!? Så mina tankar har gått lite att, dumt att ha så pass mkt "pengar" investerade istället för att sälja av och spara till Naim. Dvs gå tillbaka till HK och köra med den så länge då den ger bra ljud för pengarna. Eller behålla NAD och lägga till mer pengar på kablar. Men kanske ändå inte blir nöjd sett till Naim-lyssningen och då har man ju kastat pengarna i sjön typ då Naim har eget kablage. Har även varit och jämfört CD-spelarna 545 vs 565 och det var tämligen stor skillnad på ljudkaraktärer. 545 spelar fylligare och mer framåt samt mer bas lite för lite toppinfo för min smak. 565 renare mer toppinfo men kanske lite väl slank samt med mindre bas samt kanske lite skarp i toppen. Dvs de passar olika musikstilar. Och då jag är en rocker så passar förmodligen 545:an bättre. Så där är jag också lite confused. Dvs inte alls säker på att det blir ett kliv "uppåt" om jag köper den 3.000:- dyrare 565 utan ett steg i sidledd. så jag skulle kunna laborera en del med NAD i form av kablar samt trixa med spelare etc. Men som sagt då gamblar man med pengarna lite känns det som.

Just nu är jag sugen på att sälja både NAD och HK och börja om helt från början och se vart man hamnar...
Som sagt väldigt confused...

Började även laborera lite hemma med högtalarplaceringar och bara det gav ett lyft mot tidigare och det var väl den billigaste uppgraderingen jag gjort :-)

Edit: Glömde nämna att vi lyssnade några sekunder på Naim XS vs 5i och det var då man började inse att detta blir jobbigt för plånboken, var som en 5i på anabola typ. Så en av mina förvirrade idéer som förmodligen är helt knasig är att sälja allt och köpa en HK980! och en Naim CD5i! Kan vara en intressant hårdrockskombination i väntan på penga-regn och inhandlandet av en XS.

Helt ok att försöka rätta mig i mina idéer och hjälpa mig in på vägen om det ultimata välljudet en väg som börjar bli hal och slirig...

Redigerat av Unregistered0c078b54, 07 oktober 2010 - 11:39.


#31

Postad 07 oktober 2010 - 14:52

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Tror kanske 375 + rx8 + hårdrock skulle behöva en signalförmedlare som tillför lite värme och fyllighet. Jag har själv inte satsat på cd-spelare än, lade mitt krut på en rejäl vinylspelare ( Rega P7 + Nad + rx8 ) och kan inte tänka mig bättre hårdrocksförmedlare!
Tror Denon DCD-1510AE ( 8998:-) ska ha en köttig och fin ljudbild, dessutom rejäl botten ( föregångaren 1500 hade detta iallafall - hittade en beg. annons: http://hifimagasinet...?annonsID=18537 ) kanske nåt att prova...


Jörgen

Redigerat av Jörgen A., 07 oktober 2010 - 15:32.


#32

Postad 07 oktober 2010 - 15:00

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Glömde nämna att vi lyssnade några sekunder på Naim XS vs 5i och det var då man började inse att detta blir jobbigt för plånboken, var som en 5i på anabola typ.


5i var min plan sen plockades XS-2:an fram och som du säger, det blir rätt jobbigt för plånboken och det är alltid nån annan j*vla dum utgift som kommer vägen. Jag lyssnar på mycket hårdrock, punk, sen finlir. Ska försöka få hem en Naim på hemprov så jag kan få en spark i ändan att lägga ned köpplanerna helt eller bara gå beserk i plånboken och inte göra något annat än lyssna på ljuvlig musik och tvinga sambon att äta nudlar.

#33

Postad 07 oktober 2010 - 15:55

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Jörgen: Tror du kan ha en poäng i din Vinylspelare. Tror det kan vara pricken över i. Att laborera med cd är en tanke som jag definitivt funderar kring. 545:an är långt ifrån dålig utan den gör vissa saker riktigt bra, sen är man ju alltid lite grann av "lite till av det och lite mindre av det..."

Willhaven: Ja, problemet är ju att man kan hålla på med Naims prylar upp till 1.3 mille tror jag, dvs den låter bättre än den etc.

#34

Postad 07 oktober 2010 - 18:17

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Ja det var ju lite intressant det här. Alltid svårt att bestämma sig vilken väg man ska gå :/
Schysst av butiken att ägna så mycket tid, framförallt med kablar då de inte säljer NAD själva. Och Rotel ville de inte ens att du skulle lyssna på? Skumt.
Vet inte om jag kan ge så mycket tips eller tillföra så mycket, men lyssna på vad dina öron tycker och ha tålamod. Det vet jag i och för sig att du har..hehe.

Kanske kan det vara värt att spara ett par månader och slå till på en lite större Naim som du säger. Alltid bäst att låna hem först dock.

MVH Flingan

#35

Postad 10 oktober 2010 - 19:33

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Nu har jag tagit mitt förnuft till fånga. NAD-kombon har plockats bort från försäljning och får stanna!
Har ägnat lite mer tid åt lyssning samt jobbade med högtalarplaceringen vilket gjorde en hel del framförallt för mellanregistret. (Har flyttat till hus och inte riktigt kommit på plats med allt ännu varpå akustik och placeringar etc inte är under 100% koll ännu.)

Faktum kvarstår att Naim för 30.000:- lät bättre vid A/B jämförelse det sticker jag inte under stolen med, men det låter riktigt bra hemma ändå. Så Naim-investeringen får vänta.

Bara för att jag inte skall luta mig tillbaka och känna mig riktigt nöjd så funderar jag på att skaffa c565bee också bara för att ha något att klura emellan :)

#36

Postad 10 oktober 2010 - 20:00

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Vad i signalbehandlingen i en förstärkare är det som tillför "värme" i ljudet?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.