Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla två tv-apparater till samma digitalbox...

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 september 2010 - 05:54

MackanGus
  • MackanGus
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Okej, får väl börja med att säg att jag e en riktig nybörjare på det här, så det här ämnet kan mycket väl finnas i nån annan tråd.

Men här är mitt problem.

Jag har skaffat en Canal Digital HD box som jag har inkopplad på vardagsrumsteven.
Nu skulle jag även vilja koppla in sovrumsteven på samma box. (jag är medveten om att jag bara kommer kunna se samma kanal samtidigt på de båda)

Men vad behöver jag mer?

Kan jag köra SCART från boxen upp till vardagsrums teven och sen HDMI in till sovrummet?

Jag är inte sådär superkräsen på bild o så, så jag klarar mig lätt på att använda SCART:en i v.rummet.

Eller måste jag köpa en HDMI split?

Finns det nån som kan hjälpa mig med lite länkar o så till vad jag behöver?

#2

Postad 14 september 2010 - 07:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Kan vara lite beroende på vilken box det är men det går nog bra att köra HDMI till en TV och SCART till en annan. Om du inte vill dra en lååång tjock scartkabel så kan du ju prova med Svideo och en ljudsladd det blir oftast smidigast, då ansluter du dessa i en SCART adapter för runt en 10'a, du hittar allt detta på tex Biltema. Med den CD HD box PVR som jag har så går det bra att köra SCART/Svideo eller Komposit från SCART kontakten om man inte ändrar till RGB, gör man det så försvinner HDMI interfacet.

Det finns också sändare mottagare att använda, kan fungera men det blir lätt störningar. Då ansluter man en sändare i SCART på boxen och mottagaren i TV'n i sovrummet

Ytterligare en möjlighet är att gå från SCART till vanlig antennkablel(RF) och dra detta till sovrummet, tex om du har en gammal video, så kopplar du in den i SCART utgången, på många video så får du ut en RF signal i antennledningen (att enbart videon är en via) som du kan skicka in i antenningången på sovrumsTV'n. Du kan också köpa en RF modulator hos tex Clas Ohlson för en 300:-.

Jag har testat alla lösningarna men jag har kört med den sista lösningen en gammal video, som generar RF i många år nu. Har dragit koaxantennkablar till alla sovrummen och gjort ett egent antennnätverk på detta sätt. Det är det som funkast bäst för mig

#3

Postad 14 september 2010 - 07:15

sothatyoumayriseaboveit
  • sothatyoumayriseaboveit
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Om du har HDMI-in i båda TV ska du inte ens fundera på andra alternativ. Köp en HDMI-splitter och två HDMI-kablar.

#4

Postad 14 september 2010 - 08:00

MackanGus
  • MackanGus
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Om du har HDMI-in i båda TV ska du inte ens fundera på andra alternativ. Köp en HDMI-splitter och två HDMI-kablar.



Vilken lämplig splitter ska man använda i såna fall?
Har ju inte direkt lust att lägga flera tusen på en...

Och för att krångla till det lite extra nudå, kan jag koppla in PS3:an med till sovrummet? :blush:

Redigerat av MackanGus, 14 september 2010 - 08:01.


#5

Postad 14 september 2010 - 08:50

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
Finns fungerande på Kjellåcompany. Dock kan det vara svårt med FULLHD å splitters.

#6

Postad 28 oktober 2010 - 18:10

hasseHH
  • hasseHH
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Min lösning blir att , då jag fick OnDemand box från comhem att ta
den gamla HdBoxen från comhem till sovrummet och ringde comhem
så de "parade" korten. OnDemand i vardagsrum med egen box och Bed-tv med 60 kanaler
Allt med egna Remote.

En problem om någon kan lösa är hur jag ska få min
BlueRay spelare kopplad till SängTv'n?.
Den är nu kopplad med Optisk kabel och Hdmi til vardagsrumstv?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.