Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd "Gamer TV"

142 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-P46S20E (TV) 3 8,17 (5) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 320GB 2010 (Spelkonsoler) 9 8,98 (140) Inga priser
27 relaterade trådar
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker. (4854 inlägg) 1 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 8 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 8 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 9 år sedan
HD ljud problem. (0 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny PS3 konsol .. 12 Gb ???? (36 inlägg) 10 år sedan
Panasonic Plasma 2010 (3423 inlägg) 10 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
Multizone eller Zone 2 (5 inlägg) 12 år sedan
Hur uppgraderar jag mitt system? H/K, Kef och Audio Pro (9 inlägg) 12 år sedan
MellandagsREA 2011 - Här samlar vi allt (95 inlägg) 12 år sedan
Problem med 1080p (3 inlägg) 12 år sedan
Rösta ang. inbränningar på din plasma årsmodell 2009-2010 (35 inlägg) 12 år sedan
Glittrig/grynig bild på Samsung TV->PS3 (27 inlägg) 12 år sedan
Budget 7500kr, hjälp mig hitta en nice TV (10 inlägg) 12 år sedan
Köpa ny PS3 eller laga (17 inlägg) 12 år sedan
PS3 bakom stängd lucka? (5 inlägg) 12 år sedan
PS3+3D tv (46 inlägg) 13 år sedan
Panasonic P46S20E, P50S20E (8 inlägg) 13 år sedan
TV för spelande och film från dator (24 inlägg) 13 år sedan
Ont i ögonen av att sitta för nära tvn ? (27 inlägg) 13 år sedan
Svenskt PS2 eller PS3, amerikansk TV? (8 inlägg) 13 år sedan
LG 50PK350N eller PANASONIC TX-P46S20E 46" PLASMA-TV FULL-HD (4 inlägg) 13 år sedan
Koppla ihop enheter funktionellt och snyggt? (2 inlägg) 13 år sedan
PS3 320gb billigare än 160gb (2 inlägg) 13 år sedan
"bucklor" i ramen runt Panasonic TX-P46S20E (4 inlägg) 13 år sedan
PS3-uppdatering ger 3D-möjligheter (51 inlägg) 13 år sedan

#1

Postad 19 november 2010 - 23:13

Unregistered13659e18
  • Unregistered13659e18
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hejsan minhembio!

Har precis köpt ett Ps3 Slim och spelar för tillfället på en datorskärm 24" Samsung TFT skärm.
Nu har jag tänkt byta upp mig till en riktig tv.
Frågan är vilken tv-teknik funkar bäst till ps3 spelande? LCD Plasma eller LED?
Har hört att plasma(!) är det bästa alternativet pga av minst input lag och noll eftersläpningar. Stämmer detta??
Å andra sidan har jag hört att LCD ska vara bäst rent allmänt till spelande...
Vad säger ni som är insatta?
Kanske något tips på en bra tv?
Budget ca 7000-8000 kr. Kommer mest spela playstation 3, kanske även lite film tittande.
Vill helst att Call of duty black ops ska flyta på så bra som möjligt och ge så bra bild som möjligt givetvis.

Tacksam för alla råd och tips
MVH Flott

#2

Postad 19 november 2010 - 23:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Snabbaste lcd är sharp och philips.
Men de har inte bästa bildkvaliten för pengarna.

Nu är det plasma som gäller om du vill ha bäst pang för pengarna och lägst inputlag

#3

Postad 20 november 2010 - 08:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Absolut bäst är en CRT-monitor. men de börjar liksom bli lite sällsynta, om man säger... :)

#4

Postad 20 november 2010 - 09:04

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Köpt mig en LG LD450 , 6000 :- , sitter kopplad till en ps3 och en PC via HDMI. Nog de bästa köp jag gjort.
Hel nöjd med den , polaren tyckte den var så bra att han sket i att köpa en 14 000 panasonic och satsa på denna istället.

Mer kvalite och tum per kr går inte att hitta plus det är en LCD som är snabb så inga inbränningar etc vilket du kommer få om du kör plasma. Så satsa LCD :)

//Eric

#5

Postad 20 november 2010 - 09:25

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Mer kvalite och tum per kr går inte att hitta plus det är en LCD som är snabb så inga inbränningar etc vilket du kommer få om du kör plasma. Så satsa LCD :)


Jag kan inte påstå att jag är kunnig. Men till och med jag inser att det där är otroligt obegåvat sagt.

#6

Postad 20 november 2010 - 09:29

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
[quote name='ericsundell2' date='Nov 20 2010, 09:04 ' post='3093333']
Mer kvalite och tum per kr går inte att hitta plus det är en LCD som är snabb så inga inbränningar etc vilket du kommer få om du kör plasma. Så satsa LCD :)

//Eric
[/quote

Satsa på plasma du, lirar Black Ops på min med perfekt bild och låg inputlag. Lirar skjortan av mina polare med lcd med hög inputlag. Allt beror iof inte på det, men det gör mycket i stridens hetta!!
Att inbränning är ett problem bara för att man kör plasma är skitsnack enligt mig. Finns nog fler här på forumet som håller med i den frågan.
Tror du får misshandla tv:n rejält för att drabbas av permanent inbränning på dagens plasmor!!

#7

Postad 20 november 2010 - 09:36

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0
Jag spelar MW2 en hel del på min Panasonic plasma-TV, bilden är grymt bra och snabb är den också.

#8

Postad 20 november 2010 - 09:48

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
spelade Black Ops igår hos en polare , han har både LCD-LED och Plasma , kan säga att allt kändes mkt bättre på plasman ... flöt på så ###### mkt bättre på något sätt ...

#9

Postad 20 november 2010 - 12:00

Unregistered13659e18
  • Unregistered13659e18
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack för era svar allihopa!
Plasma verkar vara the way to go.. Har ni något bra tips på en riktigt schysst plasma?
50 vs 100 hertz, någon skillnad spelmässigt? mer eller mindre lagg? HD-ready vs full HD?
en kompis sa att HD-ready är bättre till spel - ljuger han?

Kan denna vara något eller har ni någon annan ni vill rekomendera?
https://www.prisjakt...kt.php?p=561636

Tack igen för all hjälp

#10

Postad 20 november 2010 - 12:20

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Tack för era svar allihopa!
Plasma verkar vara the way to go.. Har ni något bra tips på en riktigt schysst plasma?
50 vs 100 hertz, någon skillnad spelmässigt? mer eller mindre lagg? HD-ready vs full HD?
en kompis sa att HD-ready är bättre till spel - ljuger han?

Kan denna vara något eller har ni någon annan ni vill rekomendera?
https://www.prisjakt...kt.php?p=561636

Tack igen för all hjälp


Om det är den prisklassen du tänkt dig så är det antagligen den bästa TV:n du kan hitta.

#11

Postad 20 november 2010 - 17:40

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Om det är den prisklassen du tänkt dig så är det antagligen den bästa TV:n du kan hitta.


Håller med!!

#12

Postad 21 november 2010 - 09:11

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Jag kan inte påstå att jag är kunnig. Men till och med jag inser att det där är otroligt obegåvat sagt.


Extremt, visst är de när man själv sitter med olika tv apparater varje dag och har sett hur inbrända plasmor från samsung är. Håller med dig till fullo när du säger att du inte är kunning.

Visst kan plasmor kännas skönare med lite mindre input lag sägs det , dock inget jag sett själv då dataskärmen är en LCD med 2 ms och inte har man input lag i denna. Varför skulle då en tv med 4-6 ms ha input lag? inget jag märkt och svärta , ja plasma har bättre till en kostnad av inbränningar. Input lag och MS är inte samma sak , men de ger en idee om liksinnande specs mellan data lcd och tv lcd.

Men som sagt smaken är som baken. Ska försöka ta en bild på en inbränning som finns på 2009-2010 modeller :)

//Eric

#13

Postad 21 november 2010 - 11:17

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Extremt, visst är de när man själv sitter med olika tv apparater varje dag och har sett hur inbrända plasmor från samsung är. Håller med dig till fullo när du säger att du inte är kunning.

Visst kan plasmor kännas skönare med lite mindre input lag sägs det , dock inget jag sett själv då dataskärmen är en LCD med 2 ms och inte har man input lag i denna. Varför skulle då en tv med 4-6 ms ha input lag? inget jag märkt och svärta , ja plasma har bättre till en kostnad av inbränningar. Input lag och MS är inte samma sak , men de ger en idee om liksinnande specs mellan data lcd och tv lcd.

Men som sagt smaken är som baken. Ska försöka ta en bild på en inbränning som finns på 2009-2010 modeller :)

//Eric


Input lag har ju precis noll och ingenting med responstid att göra, så jag tycker du bara gräver ner dig ännu djupare...

#14

Postad 21 november 2010 - 11:50

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
läs om gör rätt. Jag sa inte att input är samma , jag sa att de (ms) ger en bild mellan data LCD och TV LCD där ms (responstid) är nästan lika och eftersom båda bygger på samma teknik är det inte så stor skillnader. Alltså är man nöjd som jag är med data LCD kommer man troligtvis vara nöjd med tv LCD. Då jag inte ser input lag på data kommer jag nog inte se detta fenomen på tvn.

Skitsamma , tråden är inte till för små sjafs. De som är värt att poängtera är just att plasma dras med inbränningar ganska mycket , jag har sett de på många av mina kompisars skärmar samt på jobbet etc. Så att vara 100% säker och inte oroa sig köper man en LCD så är de klart. Jag förstår inte varför man ska lägga ut över 10 000 och ibland mycket mycket mer på något som kan bli förstört om man tittar på tv med kanalloggor för länge , spelar spel med huds och life bars etc. Inte värt de på långa vägar att få lite bättre svärta och input lag. Dock de senaste märker jag inte alls av på min nya tv alls. Men att de existerar stämmer så folk får dra sin egna slutsatser.

Min slutsats , inga inbränningar go LCD its the shit. Vill du chansa och glömma en stilbild/loggo/hud etc på och kanske få en inbränning go for it. Kolla inbränningstråden här på forumet och läs den. De finns de som gillar LCD mer och de som gillar plasma , tillslut är de du som bestämmer vad du kan leva med och inte. Ingen teknik del är perfekt :)

Mvh
Erik

#15

Postad 21 november 2010 - 12:16

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Skitsamma , tråden är inte till för små sjafs. De som är värt att poängtera är just att plasma dras med inbränningar ganska mycket , jag har sett de på många av mina kompisars skärmar samt på jobbet etc. Så att vara 100% säker och inte oroa sig köper man en LCD så är de klart. Jag förstår inte varför man ska lägga ut över 10 000 och ibland mycket mycket mer på något som kan bli förstört om man tittar på tv med kanalloggor för länge , spelar spel med huds och life bars etc. Inte värt de på långa vägar att få lite bättre svärta och input lag. Dock de senaste märker jag inte alls av på min nya tv alls. Men att de existerar stämmer så folk får dra sin egna slutsatser.

Min slutsats , inga inbränningar go LCD its the shit. Vill du chansa och glömma en stilbild/loggo/hud etc på och kanske få en inbränning go for it. Kolla inbränningstråden här på forumet och läs den. De finns de som gillar LCD mer och de som gillar plasma , tillslut är de du som bestämmer vad du kan leva med och inte. Ingen teknik del är perfekt :)

Mvh
Erik

Min empiriska erfarenhet är att nyare plasma inte drabbas av permanenta inbränningar om man inte missköter TV:n. Det gäller även LCD som också kan få permanenta inbränningar om de missköts. Så av den orsaken skall man inte avfärda plasma-TV, utan låta andra parametrar avgöra köpet.

#16

Postad 21 november 2010 - 12:25

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0

läs om gör rätt. Jag sa inte att input är samma , jag sa att de (ms) ger en bild mellan data LCD och TV LCD där ms (responstid) är nästan lika och eftersom båda bygger på samma teknik är det inte så stor skillnader. Alltså är man nöjd som jag är med data LCD kommer man troligtvis vara nöjd med tv LCD. Då jag inte ser input lag på data kommer jag nog inte se detta fenomen på tvn.
Mvh
Erik

Då har du inte fått grepp om skillnaderna mellan inputlag och ms respons för LCD panelen enligt din förklaring.
En datorskärm med 2 ms kan ha 12 ms i inputlag medans en philips LCD med 2 år på nacken med 2ms responstid kan ha 180 ms inputlag.
Så man kan aldrig jämföra ms responstid mellan 2 tv och sen på något sätt dra slutsatser angående inputlag. HDtv test uk anger i sina tester inputlag där kan man jämföra ,finns även någon sida där man kan lägga in tester man själv gjort för jämförelse.

Har för mig att g20 har högre inputlag än tex s20 plasman som kan vara ett bra budget alternativ utan IFC och sämre mot reflektioner men annars bra.

#17

Postad 21 november 2010 - 14:02

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Min empiriska erfarenhet är att nyare plasma inte drabbas av permanenta inbränningar om man inte missköter TV:n. Det gäller även LCD som också kan få permanenta inbränningar om de missköts. Så av den orsaken skall man inte avfärda plasma-TV, utan låta andra parametrar avgöra köpet.


Sant att de nyare är självklart bättre , annars vore de total katastrof. Dock så har jag även frågat (mailat) LG´s support angående just deras plasmor. Svaret jag fick har jag redan klistrat in i nån tråd här på forumet (har tagit bort mailet så kan ej länka).

Men i princip stod de att om du avser att använda tv:n till data och spel bör du satsa på LCD pga av om du har stillbild i längre tid and ca 1h kan det bli inbränningar i plasma. Sen skiljer de olika från olika tillverkare. Även om du kollar i inbränningstråden är de ca 77% som inte har de på sina nya och 23 % som har de. Sen tror jag dom siffrorna är ganska missvisande då många kanske inte vill erkänna att de var en inbränning etc för de har glorifierat plasman.

Personligen vet jag att ghosting förekommer väldigt mycket , de ska kanal loggorna som försvinner relativt snabbt. Och inbränningen är när de sitter där och inte går bort , sen kan tyckas att vitttvätt 20h och de inte går bort är inbränning i min mening men de kanske går bort i 2 veckor vittvätt. Men de är juh en personlig fråga.

Enkelt svar , jag köpte LCD för att undvika inbränningar som jag vet förekommer på alla ex av plasmor från en liten grad till stor. :)

Sen till Ms och input , jo jag kollade lite olika input test från CRT skräm till tv etc och de kan skilja på alla modeller ganska mycket. Men vad jag menar att en snabb ms = millisekund uppdatering , på en data skärm som inte skiljer sig mot tvn ligger nog i samma zon angående uppdaeringen. Skulle vara kul om jag kunde testa min samsung 22" lcd data skärm mot min LD450 och se vad de verkliga input lag blir samt gämnföra detta mot ms. Vem vet , de kanske följer varandra. Någon som vet någe test på LD skärmarna får gärna vika in.

*sry att lite av tråden blev tagen.
*Edit stavfel

Mvh
Eric

Redigerat av ericsundell2, 21 november 2010 - 14:04.


#18

Postad 21 november 2010 - 17:53

Unregistered13659e18
  • Unregistered13659e18
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Sant att de nyare är självklart bättre , annars vore de total katastrof. Dock så har jag även frågat (mailat) LG´s support angående just deras plasmor. Svaret jag fick har jag redan klistrat in i nån tråd här på forumet (har tagit bort mailet så kan ej länka).

Men i princip stod de att om du avser att använda tv:n till data och spel bör du satsa på LCD pga av om du har stillbild i längre tid and ca 1h kan det bli inbränningar i plasma. Sen skiljer de olika från olika tillverkare. Även om du kollar i inbränningstråden är de ca 77% som inte har de på sina nya och 23 % som har de. Sen tror jag dom siffrorna är ganska missvisande då många kanske inte vill erkänna att de var en inbränning etc för de har glorifierat plasman.

Personligen vet jag att ghosting förekommer väldigt mycket , de ska kanal loggorna som försvinner relativt snabbt. Och inbränningen är när de sitter där och inte går bort , sen kan tyckas att vitttvätt 20h och de inte går bort är inbränning i min mening men de kanske går bort i 2 veckor vittvätt. Men de är juh en personlig fråga.

Enkelt svar , jag köpte LCD för att undvika inbränningar som jag vet förekommer på alla ex av plasmor från en liten grad till stor. :)

Sen till Ms och input , jo jag kollade lite olika input test från CRT skräm till tv etc och de kan skilja på alla modeller ganska mycket. Men vad jag menar att en snabb ms = millisekund uppdatering , på en data skärm som inte skiljer sig mot tvn ligger nog i samma zon angående uppdaeringen. Skulle vara kul om jag kunde testa min samsung 22" lcd data skärm mot min LD450 och se vad de verkliga input lag blir samt gämnföra detta mot ms. Vem vet , de kanske följer varandra. Någon som vet någe test på LD skärmarna får gärna vika in.

*sry att lite av tråden blev tagen.
*Edit stavfel

Mvh
Eric



Be inte om ursäkt=) Jag bad om hjälp/tips och det är ju vad jag får. Känner mig kluven till plasma vs lcd nu rent spelmässigt sätt. Du verkar ju vara insatt och påläst samtidigt som de flesta andra säger plasma...hmmm, tough choise
Förmodar att led är skit att spela på eller:P?

#19

Postad 21 november 2010 - 18:02

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0
led lcd är helt ok att spela på,ja föredrar plasma men de funkar på led lcd med.

#20

Postad 21 november 2010 - 18:02

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
herregud så ###### överhypat allt detta är med LCD vs PLASMA osv osv osv ..... min kusin har en plasma från LG som är 4år gammal och spelar VÄLDIGT många timmar om dagen utan några som helst problem.
vore konstigt om dagens tv är sämre.

#21

Postad 21 november 2010 - 18:50

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

  • 683 inlägg
  • 0

Sant att de nyare är självklart bättre , annars vore de total katastrof. Dock så har jag även frågat (mailat) LG´s support angående just deras plasmor. Svaret jag fick har jag redan klistrat in i nån tråd här på forumet (har tagit bort mailet så kan ej länka).

Men i princip stod de att om du avser att använda tv:n till data och spel bör du satsa på LCD pga av om du har stillbild i längre tid and ca 1h kan det bli inbränningar i plasma. Sen skiljer de olika från olika tillverkare. Även om du kollar i inbränningstråden är de ca 77% som inte har de på sina nya och 23 % som har de. Sen tror jag dom siffrorna är ganska missvisande då många kanske inte vill erkänna att de var en inbränning etc för de har glorifierat plasman.

Personligen vet jag att ghosting förekommer väldigt mycket , de ska kanal loggorna som försvinner relativt snabbt. Och inbränningen är när de sitter där och inte går bort , sen kan tyckas att vitttvätt 20h och de inte går bort är inbränning i min mening men de kanske går bort i 2 veckor vittvätt. Men de är juh en personlig fråga.

Enkelt svar , jag köpte LCD för att undvika inbränningar som jag vet förekommer på alla ex av plasmor från en liten grad till stor. :)

Tror att du har fel när det gäller siffrorna, om man har inbränningar så är det större chans att man förmedlar ut detta till folk än om man inte har några som helst problem. Många som köper plasma via tips här på forumet försvinner nog härifrån tills det är dags att köpa tv nästa gång.

Inbränningar förekommer inte alls på alla plasmor, jag har ingen inbränning på min pk950, dock så var den lite känslig för IR de första 100 timmarna. Problemet är dock helt borta nu, kan lira 5-6h i streck utan att ha minsta antydan till IR (kan nog lira bra mycket längre än så men har inte testat, det finns ju annat att göra här i livet ;))

Dina påståenden om att man ska satsa på LCD om man ska koppla dator eller spela är delvis sant, ska man använda tvn primärt till att surfa så kan det bara smart med LCD, men å andra sidan så förstår jag inte varför man behöver 50" för att läsa på aftonbladet. att däremot koppla datorn för att kolla lite film eller att surfa lite då och då är inga som helst problem och att använda den till att spela är som jag skrivit ovan inga som helst problem.

Slutligen vill jag bara påpeka att inbränningar förekommer på så väl LCD som Plasma, det enda som krävs är att man "misshandlar" skärmen. Mina föräldrar har en Sony LCD men 2 år på nacken som har fått text tv inbrännt och det ser inte vackert ut.

Om du är nöjd med LCD så är väl det bra, men sprid inte ut en massa lögner att plasma skulle vara extremt överkännsligt för stillbilder. Vill man ha en tv med lågt input lag och med BRA bild så är det plasma som gäller, finns nog med bevis för detta.

#22

Postad 21 november 2010 - 18:57

scubaTobbe
  • scubaTobbe
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
I ca 6 månader har jag forskat runt vilken TV jag ska skaffa. Jag har jämfört olika modeller i butik(ve och fasa) LCD/Plasma/LED, läst massor med tester och en hel del på det här forumet.

Tillslut föll mitt val på samma som "ericsundell2" LG's 47LD450 och jag är kanonnöjd.

Jag kommer använda TVn till att spela PS3/xbox se på film/TV och även som datorskärm.

Jag var ett tag inne på Panasonic's 50G20 och på LG's 50PK750, båda plasma, men resonerade så här:

LED föll bort pga problem med clouding och att de är onödigt dyra mot vad man får. Prisskillnaden mot LCD motiveras i princip med att den är tunnare och "snyggare". Att TVn är 8 cm tjock istället för 3 cm spelar inte så stor roll för mig. I övrigt ser de ju lika ut.
Fine, vill du ha en TV som är "tunnsnygg", köp en LED.

Sen kommer vi till det här med LCD vs Plasma som alla på det här forumet ältar fram och tillbaka.

Okej. Plasma har bättre bild, svartare svärta och kortare responstid. MEN inte så att det väger över nackdelarna och inte så att det gör något för mig.
Om du tidigare har haft en Pioneer Kuro (bra TV vad jag förstått) och köper en LCD kanske du blir besviken på bildkvalliten.
Men hallå...varför är majoriteten av sålda TVs idag LCD/LED? Inte är det för att de har dålig bildkvalite.
Min LG har jättebra skärpa jättefina färger och jättesvart svärta. Responstiden är inget jag märker av vare sig jag spelar COD eller ser på fotboll och jag är supernöjd. Sen att jag fick den för 6000 kr gör ju inte saken bättre då en Panasonic G20 skulle kostat det dubbla. Köpte istället en PS3 och en massa spel.

De nackdelar Plasma har enligt mig är:

Ghosting/IR(inbränningar) i mer eller mindre omfattning. Vissa har haft problem med detta och vissa har inte haft det. Jag ville inte riskera detta. Jag ville heller inte behöva "köra" in min TV i 3 månader med sämre inställningar eller behöva oroa mig om jag skulle glömma TVn på hemma med en statisk bild över dagen/natten.

Buzzing - En polares plasma "buzzar" som attans när det är mycket vitt på skärmen. Återigen...i mer eller mindre omfattning.

Sen får man väl ha lite överseende med hela "Plasma vs LCD"debatten på det här forumet då det uppenbarligen är många entusiaster på det här forumet som vill ha den absolut bästa bildkvaliten och därmed är beredda att ofra lite tid eller bekvämllighet för detta.
För mig och många andra tror jag att en bra LCD är ett kanonköp särskilt som det bara är "plug and play".

Redigerat av scubaTobbe, 21 november 2010 - 18:59.


#23

Postad 21 november 2010 - 19:05

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Fine, vill du ha en TV som är "tunnsnygg", köp en LED.


Eller en Samsung PS63C7705... :)

#24

Postad 21 november 2010 - 19:38

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

...
Men i princip stod de att om du avser att använda tv:n till data och spel bör du satsa på LCD pga av om du har stillbild i längre tid and ca 1h kan det bli inbränningar i plasma. Sen skiljer de olika från olika tillverkare. Även om du kollar i inbränningstråden är de ca 77% som inte har de på sina nya och 23 % som har de. Sen tror jag dom siffrorna är ganska missvisande då många kanske inte vill erkänna att de var en inbränning etc för de har glorifierat plasman.
...
Enkelt svar , jag köpte LCD för att undvika inbränningar som jag vet förekommer på alla ex av plasmor från en liten grad till stor. :)

Sen till Ms och input , jo jag kollade lite olika input test från CRT skräm till tv etc och de kan skilja på alla modeller ganska mycket. Men vad jag menar att en snabb ms = millisekund uppdatering , på en data skärm som inte skiljer sig mot tvn ligger nog i samma zon angående uppdaeringen. Skulle vara kul om jag kunde testa min samsung 22" lcd data skärm mot min LD450 och se vad de verkliga input lag blir samt gämnföra detta mot ms. Vem vet , de kanske följer varandra. Någon som vet någe test på LD skärmarna får gärna vika in.

Kör alla dina kompisar med billiga LG-plasmor ;) För nej, nej, nej inbränningar förekommer INTE på alla ex av plasmor, barnen provkör vår plasma från 2007 en hel del med DVD-menyer B) Själv kör jag spel med fasta mätare timmavis i sträck, samt surf och text-tv.
Att tillverkarna skriver att man inte bör använda skärmen till stillbilder, betyder inte att de automatiskt går sönder, det är historisk text, en rest från tidigare generationers plasma.
Du ser ju att inbränningstråden har 5 år på nacken och det är helt andra paneler i dag. Det som tynger ner är LG, de har billigare/primitivare paneler, råkar du då ut för ett defekt måndagsex, vilket är vanligare hos LG, så har du problem.
Sen funkar ju alla såna trådar så att de som har problem är mycket mer benägna att skriva av sig, än de som inte har problem.
Angående inputlag så brukar ju de som gejmar på PC ha rätt biffig hårdvara med vassa grafikkort och CPU etc, det kan förklara låg inputlag, du får inte samma prestanda rakt av när du går över till en tv, det är en annan sorts apparat, optimerad för andra användningsområden, än PC+skärm.
Inte för att sticka ut näsan jättelångt men de som propagerar för LCD brukar inte vara jättekräsna med bildkvalitet, och är man inte det så kan en LCD kanske duga. Sen att den är dyrare än plasma får man avgöra om man tycker att det har någon betydelse. Inputlag talar också emot LCD generellt sett.

#25

Postad 21 november 2010 - 19:55

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Men hallå...varför är majoriteten av sålda TVs idag LCD/LED? Inte är det för att de har dålig bildkvalite.

Det går utmärkt att sälja dålig bildkvalitet med hjälp av kreativ marknadsföring, det bevisas ständigt sedan flera år tillbaka :)

Min LG har jättebra skärpa jättefina färger och jättesvart svärta. Responstiden är inget jag märker av vare sig jag spelar COD eller ser på fotboll och jag är supernöjd. Sen att jag fick den för 6000 kr gör ju inte saken bättre då en Panasonic G20 skulle kostat det dubbla. Köpte istället en PS3 och en massa spel.

Om du är nöjd så är jag nöjd! ;) Kul att det finns en tv för alla

Jag ville heller inte behöva "köra" in min TV i 3 månader med sämre inställningar

Du kalibrerar första timmen - eller är bekväm och kör filmläge rakt av - och njuter sen av BRA inställningar. Dina ögon slipper utsättas för en överljus överkontrastrik färgpoppande reklambild.
Plasmor har åtminstone möjligheten att visa en LCD-lik (felaktig) bild - medan LCD:er inte kan härma djupet, färgerna, svärtan hos plasmor, oavsett inställningar, för de är inte lika kompetenta, om du inte slänger ut 20-30-40 000 spänn och kompromissar med hanteringen av snabba rörliga bilder.

eller behöva oroa mig om jag skulle glömma TVn på hemma med en statisk bild över dagen/natten.

Det var 2006 eller 2007 man gjorde nåt inbränningstest med stillbild och misshandels-inställningar i 2 dygn på olika plasmor, den enda som fick rejäla problem var LG, och nu har åren gått och panelerna har utvecklats... Sen kan man ju ha skärmsläckare/autoavstängning som på LCD-dataskärmarna på kontoret alltid har kört med av nån anledning B)

#26

Postad 21 november 2010 - 23:38

Unregistered13659e18
  • Unregistered13659e18
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Sen kan man ju ha skärmsläckare/autoavstängning som på LCD-dataskärmarna på kontoret alltid har kört med av nån anledning :P


Är det sant:D? Det händer ofta att jag sommnar med tv:n på och det var väl det som kändes mest avskräckande med IR, om det nu ens finns kvar på dagens plasmor som du själv har nämt=)

#27

Postad 21 november 2010 - 23:55

Joskara
  • Joskara
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Vad jag har förstått ska nyare plasma inte kunna få inbränningar på grund av pixel shifting. Ialla fall inte permanenta.

Visst jag har också sett gamla plasma med Robinsson 1998 kvar på skärmen men ingen från 2009+.

#28

Postad 22 november 2010 - 08:41

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Jag är själv ute efter en ren gaming-TV (eftersom jag vill behålla min TV för mig själv efter att barnen fått ett Wii-spel till julklapp).

Fö min del är följande viktigt för en gaming-TV.

- Billig
- Låg input-lag
- Tålig front (för att stå emot flygande kontroller)
- Tålig avseende IR
- Bra bild
- Trots att den i nuläget skall vara en ren spel-TV så vill jag att den skall vara lite framtidssäker och vill därför ha full-HD

Resultatet av mina sökningar:

...bästa TVn givet ovanstående...

Lycka till
/Gelmax

#29

Postad 22 november 2010 - 13:37

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0

Men hallå...varför är majoriteten av sålda TVs idag LCD/LED? Inte är det för att de har dålig bildkvalite.

Kan det vara så enkelt att genomsnittsköparen är okunnig och fattig.
Enligt ditt resonemang så gäller det gamla skämtet "att 1 miljard flugor inte kan ha fel, ät S***"
Dessvärre håller inte att bara för att de flesta gör på ett visst sätt så är det rätt!

Nu till mitt tips: Gå upp några lappar och skaffa en G20. Enligt många tester/recensioner en av de mest prisvärda plasmorna för spelande och filmtittande idag.

Redigerat av Numero1, 22 november 2010 - 13:39.


#30

Postad 22 november 2010 - 13:44

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

läs om gör rätt. Jag sa inte att input är samma , jag sa att de (ms) ger en bild mellan data LCD och TV LCD där ms (responstid) är nästan lika och eftersom båda bygger på samma teknik är det inte så stor skillnader. Alltså är man nöjd som jag är med data LCD kommer man troligtvis vara nöjd med tv LCD. Då jag inte ser input lag på data kommer jag nog inte se detta fenomen på tvn.


Men responstiden handlar ju om hur snabbt en pixel tänds och släcks, dvs. enbart hur panelen är uppbyggd, medan input lag påverkas av en lång rad faktorer såsom bildbehandlingsalgoritmer, processorkraft etc.

Det finns alltså ingen som helst garanti för att input lag är ungefär samma bara för att responstiden är samma.

Skitsamma , tråden är inte till för små sjafs. De som är värt att poängtera är just att plasma dras med inbränningar ganska mycket , jag har sett de på många av mina kompisars skärmar samt på jobbet etc. Så att vara 100% säker och inte oroa sig köper man en LCD så är de klart. Jag förstår inte varför man ska lägga ut över 10 000 och ibland mycket mycket mer på något som kan bli förstört om man tittar på tv med kanalloggor för länge , spelar spel med huds och life bars etc. Inte värt de på långa vägar att få lite bättre svärta och input lag. Dock de senaste märker jag inte alls av på min nya tv alls. Men att de existerar stämmer så folk får dra sin egna slutsatser.


Nej, man kan inte vara 100% säker på att klara sig från inbränningar. Men det kan man ju inte med en LCD heller, även om man kommer närmare 100%. Min Panasonic-plasma har inga som helst problem med inbränningar eller IR trots att jag spelar TV-spel och somnar med menyer uppe etc. Det förekommer ju även t.ex döda pixlar på LCD-apparater, och den s.k 100%-iga pixelgarantin som vissa tillverkare stoltserar med brukar visa sig inte vara riktigt så bra som de vill få det att låta.

#31

Postad 22 november 2010 - 16:30

Unregistered13659e18
  • Unregistered13659e18
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag är själv ute efter en ren gaming-TV (eftersom jag vill behålla min TV för mig själv efter att barnen fått ett Wii-spel till julklapp).

Fö min del är följande viktigt för en gaming-TV.

- Billig
- Låg input-lag
- Tålig front (för att stå emot flygande kontroller)
- Tålig avseende IR
- Bra bild
- Trots att den i nuläget skall vara en ren spel-TV så vill jag att den skall vara lite framtidssäker och vill därför ha full-HD

Resultatet av mina sökningar:


...bästa TVn givet ovanstående...

Lycka till
/Gelmax


Jo då känns det som vi söker samma tv hehe. Jag är mest inne på den också samtidigt så överväger jag att lägga till lite och köra på G20 som numero1 snackade om
https://www.prisjakt...kt.php?p=561636
Minns inte riktigt vad som är skillnad på S20 och G20 kommer ihåg att det tydlligen skulle vara värt att lägga till.

GL:)

#32

Postad 22 november 2010 - 18:44

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Men responstiden handlar ju om hur snabbt en pixel tänds och släcks, dvs. enbart hur panelen är uppbyggd, medan input lag påverkas av en lång rad faktorer såsom bildbehandlingsalgoritmer, processorkraft etc.

Det finns alltså ingen som helst garanti för att input lag är ungefär samma bara för att responstiden är samma.



Nej, man kan inte vara 100% säker på att klara sig från inbränningar. Men det kan man ju inte med en LCD heller, även om man kommer närmare 100%. Min Panasonic-plasma har inga som helst problem med inbränningar eller IR trots att jag spelar TV-spel och somnar med menyer uppe etc. Det förekommer ju även t.ex döda pixlar på LCD-apparater, och den s.k 100%-iga pixelgarantin som vissa tillverkare stoltserar med brukar visa sig inte vara riktigt så bra som de vill få det att låta.



Som sagt , det är bevisat att plasmor kan få inbränningar vid stillbilder/misshandel förlänge som skrivbord , menyer huds etc. Det är inget du kan prata bort , visst de nya modellerna är tåligare än det äldre. Dock inte samsungs , 2010 års modeller får rejäla inbränningar som sagt. Men inbränningar på LCD existerar i princip inte därav är det en bättre game tv för koppla till data om man nu vill undvika att få inbränningar. men fine vill man chansa så go for it. Jag personligen skulle bli jävligt sur om jag kom upp en morgon och såg att start menyn i windows är inbrännd i min tv. Jävligt jobbigt bara. :D

För 6000 :- får du en skit bra LCD tv som är immun mot inbränningar , bra skärpa och färg och allt man behöver för att kunna njuta av sina spel. Ska man ha en tv för filmkvällar etc , go plasma and enjoy svärtan. :(

Och precis som en tidigare nämnde , vill du ha en ultra tunn tv go LED. I slutändan är de du som bestämmer :D

Btw jag ska försöka ta en bra inbränningsbild och ladda upp den här på forumet , på samsungs tvs 2009-2010 så du ser vad jag menar. :D

//Eric

#33

Postad 22 november 2010 - 19:15

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Så de två Samsung LCD" 40på min arbetsplats med inbränningar finns inte? Vi har även bytt ut ett flertal HP LCD i 21"-klassen på grund av så svåra inbränningar att det inte gick att arbeta som arbetsredskap. Nej, alla skärmar av alla de slag kan få permanenta inbränningar, både plasma, LCD samt CRT om de sköts fel eller används på ett speciellt sätt med med statiska bilder.

#34

Postad 22 november 2010 - 19:38

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Jo LCD kan få inbränningar men då snackar vi samma bild i 1 år , du förstår hur jag tänker hoppas jag. Det tar extremt lång tid att få något sådant på en LCD , det är svårt att få medans plasma är enkelt som att glömma att nått stod på t.ex.

Plasma får ghosting efter några minuter , och efter 1 natt har du garanterat en svår inbränning och efter ett par dagar lär tvn vara obrukbar. (reslutat kan självklart variera från modell till modell).

Känns nästan som varje svar i denna tråd måste vara helt juridiska och 100% rättskrivet annars får man något självklart svar tillbaka. Tycker att folk kan tänka lite själv faktist. Håller du inte med?

//Eric

#35

Postad 22 november 2010 - 19:51

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Givetvis skall folk tänka själv, det håller jag med om. Men påstår man någonting skall man ha torrt på fötterna innan man yttrar sig. Håll dig till dina LCD så håller jag till min 5 år gamla plasma utan inbränningar.

#36

Postad 22 november 2010 - 20:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ska man ha tv till att visa stillbilder hela tiden och inte klarar av att sköta den lite så köp en lcd.

#37

Postad 22 november 2010 - 20:52

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Givetvis skall folk tänka själv, det håller jag med om. Men påstår man någonting skall man ha torrt på fötterna innan man yttrar sig. Håll dig till dina LCD så håller jag till min 5 år gamla plasma utan inbränningar.


Jag har extremt torrt om mina fötter med tanke på hur resten av världen ser på plasma och dess inbränningsproblem vid stillbilder. Jag vet att folk på detta forum har någon extrem kärlek till plasma och de får de gärna ha men man ska inte komma och säga att de inte existerar när resten av världen vet om detta , det är bara absurt på flera nivåer.

//Erik

#38

Postad 22 november 2010 - 21:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Nu brukar jag i normala fall inte lite på M3 överhuvudtaget.
Dock verkar de ha gjort sitt test skapligt bra den här gången

De testar stillbild från 1 timma å 20 minuter till 24 timmar..
Tog mindre än ett dygn att få bort inbränningarna efter de kört stillbild i 24 timmar.

Nu är detta til och med ett test från 26e November 2008.

http://m3.idg.se/2.1...branningstestet

Redigerat av moparman, 22 november 2010 - 21:11.


#39

Postad 22 november 2010 - 21:16

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Jag har extremt torrt om mina fötter med tanke på hur resten av världen ser på plasma och dess inbränningsproblem vid stillbilder. Jag vet att folk på detta forum har någon extrem kärlek till plasma och de får de gärna ha men man ska inte komma och säga att de inte existerar när resten av världen vet om detta , det är bara absurt på flera nivåer.

//Erik

Visst kan en LCD vara bättre än en plasma när det gäller stillbilder och inbränningar. Men skall man använda sin TV till spel och se filmer samt normalt TV-tittande och stänger av TV:n när den används bör man kanske titta lite på andra parametrar som t.ex. hur själva bilden presenterar sig på skärmen. Dagens spel är ju trots allt så snabba att det inte blir några inbränningar ovsett vilken skärmtyp man använder och man kanske skall se lite på att skärmen hänger med i handlingen i stället.

#40

Postad 22 november 2010 - 21:34

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Nu brukar jag i normala fall inte lite på M3 överhuvudtaget.
Dock verkar de ha gjort sitt test skapligt bra den här gången

De testar stillbild från 1 timma å 20 minuter till 24 timmar..
Tog mindre än ett dygn att få bort inbränningarna efter de kört stillbild i 24 timmar.

Nu är detta til och med ett test från 26e November 2008.

http://m3.idg.se/2.1...branningstestet


Jag kommer posta en bild här sen från 09-10 modeller med inbränningar ska du få se.


Visst kan en LCD vara bättre än en plasma när det gäller stillbilder och inbränningar. Men skall man använda sin TV till spel och se filmer samt normalt TV-tittande och stänger av TV:n när den används bör man kanske titta lite på andra parametrar som t.ex. hur själva bilden presenterar sig på skärmen. Dagens spel är ju trots allt så snabba att det inte blir några inbränningar ovsett vilken skärmtyp man använder och man kanske skall se lite på att skärmen hänger med i handlingen i stället.


LCD skärmarna hänger med jätte bra i snabba frekvenser och har jätte fina färger. De känns som hatet mot LCD endast existerar juh här. Nån av er måste juh haft en lcd som inte var bra med tanke på att ni tycker att de inte alls är bra. Det finns en anledning också varför det är de tvs som går åt mest också som en tidigare nisse skrev (LCD). Jag tror seriöst att folk på detta forum glorifierar plasman , jag håller själv med om att färgerna är bra o svärtan etc. Men de väger inte upp inbränningen samt de lilla brus jag sett samt buzzing ghosting etc. De gör det helt enkelt inte.

Föresten kollade jag på en V20 panna idag , jätte bra bild och bra svärta men fortf lite små bruss i pixlarna , hur kommer de sig när de är en tv för 54 000 kr? Det är juh sjukt mycket pengar och så extremt mycket skiljer den sig inte mot 15 000 klassen eller 20 000 (inte i mina ögon iallfall).

//Erik

#41

Postad 22 november 2010 - 21:42

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Skrev aldrig att det är omöjligt att få inbränningar..
Bara att det krävs en hel del våld för att få bestående inbränningar..
Alla kan ju få en defekt tv..

Plasma är bättre i rörelse än vad en lcd är..
Det är fakta.

Har läst tester av hur många linjer en plasma har i rörelse mot lcd..
En lcd måste ju fuska och då blir de ändå inte bra.
Säkert nån som kan fylla i för jag hittar fasen inte länken nu..
Även därför plasma fungerar bättre till 3D

Men vist duger lcd för många..
Har själv haft lcd och nog gick den att se på

edit
åfasen hittade de jag letade.

Plasma 3D TVs are capable of displaying a full 1080p picture, or 1080 lines of resolution when displaying video content.

Even the best 3D LCD TVs to date can only achieve moving resolutions of 800-900 lines, not the full 1080p (even though they are rated as 1080p).

Gary Merson (from HdGuru) performed extensive tests on this matter and Gizmodo reported on this in late 2007. You can find the article here – 1080p TVs Never Deliver 1080p Motion.

This again has to do with the pixel response time limitation of LCD panels. However, keep in mind that this isn’t a big deal breaker as most of us would be hard pressed to tell the difference between an image with 900 lines of resolution and 1080 lines of resolution in a video.

Massor mer info här
http://www.best-3dtv...a-vs-lcd-3d-tv/

Redigerat av moparman, 22 november 2010 - 21:47.


#42

Postad 22 november 2010 - 23:29

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

  • 1 592 inlägg
  • 0

Föresten kollade jag på en V20 panna idag , jätte bra bild och bra svärta men fortf lite små bruss i pixlarna , hur kommer de sig när de är en tv för 54 000 kr? Det är juh sjukt mycket pengar och så extremt mycket skiljer den sig inte mot 15 000 klassen eller 20 000 (inte i mina ögon iallfall).

//Erik


https://www.prisjakt...kt.php?p=565561

Vad kostar 54000 kr ?

Det finns en 65'' VT20 som kostar ca 50000 kr.

https://www.prisjakt...kt.php?p=564303

Redigerat av Noah06, 22 november 2010 - 23:31.


#43

Postad 23 november 2010 - 00:32

Narii
  • Narii
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Känns lite dumt o välja nåt sämre pga att man kanske kan få inbränningar... Har haft ett flertal plasmor, har ALDRIG haft inbränningar.
(har även lcd'er)

#44

Postad 23 november 2010 - 10:45

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Som sagt , det är bevisat att plasmor kan få inbränningar vid stillbilder/misshandel förlänge som skrivbord , menyer huds etc. Det är inget du kan prata bort , visst de nya modellerna är tåligare än det äldre. Dock inte samsungs , 2010 års modeller får rejäla inbränningar som sagt. Men inbränningar på LCD existerar i princip inte därav är det en bättre game tv för koppla till data om man nu vill undvika att få inbränningar. men fine vill man chansa så go for it. Jag personligen skulle bli jävligt sur om jag kom upp en morgon och såg att start menyn i windows är inbrännd i min tv. Jävligt jobbigt bara. :unsure:


Så man kan alltså välja att ha bra bild med en viss risk för inbränningar, om man väljer fel modell och missköter sin TV, eller att ha dålig bild hela tiden men inga inbränningar. Ja, det är ju ett svårt val...

För 6000 :- får du en skit bra LCD tv som är immun mot inbränningar , bra skärpa och färg och allt man behöver för att kunna njuta av sina spel. Ska man ha en tv för filmkvällar etc , go plasma and enjoy svärtan. :)

Och precis som en tidigare nämnde , vill du ha en ultra tunn tv go LED. I slutändan är de du som bestämmer ;)


Vi har nog ganska olika syn på vad "skitbra" innebär. Jag har testat billiga LCD-apparater, och det är inget jag vill använda dagligen vare sig till film eller spel.

Btw jag ska försöka ta en bra inbränningsbild och ladda upp den här på forumet , på samsungs tvs 2009-2010 så du ser vad jag menar. :P

//Eric


Ta gärna en bild igen efter en stunds white-wash i så fall så att man vet om det är IR eller verkliga inbränningar. Min TV har inget spår av någondera (V20) men det är en ganska viktig detalj att skilja på.

LCD skärmarna hänger med jätte bra i snabba frekvenser och har jätte fina färger. De känns som hatet mot LCD endast existerar juh här. Nån av er måste juh haft en lcd som inte var bra med tanke på att ni tycker att de inte alls är bra. Det finns en anledning också varför det är de tvs som går åt mest också som en tidigare nisse skrev (LCD). Jag tror seriöst att folk på detta forum glorifierar plasman , jag håller själv med om att färgerna är bra o svärtan etc. Men de väger inte upp inbränningen samt de lilla brus jag sett samt buzzing ghosting etc. De gör det helt enkelt inte.


Nej, LCD hänger inte med när det gäller färgvisning och rörelser. Speciellt inte om man jämför apparater inom samma prisnivå. Att plasma är populärt här är för att forumet frekventeras av folk med stor kunskap och som i de flesta fall prioriterar bra bild framför flashig design och hypade tekniker.

Föresten kollade jag på en V20 panna idag , jätte bra bild och bra svärta men fortf lite små bruss i pixlarna , hur kommer de sig när de är en tv för 54 000 kr? Det är juh sjukt mycket pengar och så extremt mycket skiljer den sig inte mot 15 000 klassen eller 20 000 (inte i mina ögon iallfall).


Vad menar du med småbrus? Menar du det som man kan se om man sitter på en meters avstånd eller ännu mindre ifrån en 50"-TV? Hur relevant är det i så fall?

Min V20 50" kostar runt 16.000 kr idag så det priset har du nog fått om bakfoten.

#45

Postad 23 november 2010 - 10:48

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Jo LCD kan få inbränningar men då snackar vi samma bild i 1 år , du förstår hur jag tänker hoppas jag. Det tar extremt lång tid att få något sådant på en LCD , det är svårt att få medans plasma är enkelt som att glömma att nått stod på t.ex.
Plasma får ghosting efter några minuter , och efter 1 natt har du garanterat en svår inbränning och efter ett par dagar lär tvn vara obrukbar. (reslutat kan självklart variera från modell till modell).

Du pratar i nattmössan.
Här glöms det grejer på rätta ofta - man slår på tv:n på morgonen, sen vid lunch går man dit och ser nån dvd-meny efter att barnfilmen tagit slut. Har även somnat ifrån testbilder otaliga gånger - det förstör absolut inte skärmen.
Tv-spel är bara att köra timmavis.
Hade du mycket inbränningar på dina gamla CRT:er eller?

Känns nästan som varje svar i denna tråd måste vara helt juridiska och 100% rättskrivet annars får man något självklart svar tillbaka.

Ja det är bra om du slutar ältar samma felaktigheter hela tiden.
Självklart får man köpa LCD, det duger säkert åt många, men här i hembioforum bjuds det på mycket info för att den som frågar kan få input och göra ett genomtänkt och välgrundat val - om han/hon vill.
Tar man en LCD bara för att man ska låta skärmen leka både dataskärm och filmvisare får man kompromissa med bildkvaliteten. Och man går INTE säker från inbränningar. Vi har runt 5 LCD:er på jobbet med inbränningar.

Redigerat av Unregistered7c808eec, 23 november 2010 - 10:49.


#46

Postad 23 november 2010 - 18:37

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Okej nu börjar jag bli lite små irreterad här , varför kan ni inte erkänna att plasma kan få inbränningar? Det är BEVISAT!

LCD har jätte bra bild , absolut inge fel på dem alls. Men som jag sagt hundra tals gånger ska man ha skiten till film go plasma , ska du ha den till dator go LCD and be safe. Tar en bild ikväll så postar jag den imorgon i mån av tid så kommer du få se på riktigt fina inbränningar.

54 000 kostar V20 panna 65 " på reference audio. Inge skit snack , snarare du som måste kolla upp dina källor med tanke på att jag var där igår och kollade på dessa modeller.

Och seriöst jag pratar inte i nattmössan snarare du som inte kan se verkligheten som den är. Att tro att nått är bättre än va det faktist är.

Inbränningar är inte på CRT , utan på samsung 2009-2010 års modeller. Bild kommer.

Asså slutar med felaktigheter , skippa skitsnacket istället om att inbränningar inte existerar och slut ljug för folk som vill ha hjälp. Säg istället att de kan förekomma men oftast inte i sånafall om du har den ståndpunkten. Att säga att de inte finns är att snacka i nattmössan vilket du gör.

Och det är inte kompromissa med bildkvalite , jag lovar att vanliga svensson inte ser skllnad på en plasma och LCD i samma prisklass , kan skilja lite svärta but thats about it. Sitter man som super tv nörd och stirrar så fine , kan man nog hitta lite saker men som jag sa tidigare LCD is the shit (in a good way) :) och plasma är också bra dock kan du få inbränningar vilket jag absolut inte vill utsätta mig för.

Dina 5 LCD:er , skicka gärna bilder så man ser dom samt modell nr etc och vad har ni haft dessa till och hur gamla är de? 00:er eller? :unsure:

*resv för stavfel
//Eric

#47

Postad 23 november 2010 - 18:48

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Men, givetvis kan en plasma få inbränningar, det tror jag alla vet vid det här laget. Men en välskött plasma får inte några inbränningar, utan endast om man misshandlar den. Så skall man köpa en TV för att spela spel kan man givetvis välja plasma eller LCD, inte tu tal om det, varje teknik har sina för och nackdelar och det kanske är bättre att sätta fokus på det i stället för gamla fördomar om att plasma generellt har permanenta inbränningar efter ett tags användande.

#48

Postad 23 november 2010 - 19:00

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Okej nu börjar jag bli lite små irreterad här , varför kan ni inte erkänna att plasma kan få inbränningar? Det är BEVISAT!


Japp du kan få det på plasma, men du måste misshandla dem. På mitt jobba har vi en Philips 19" LCD med inbränningar, två stycken Samsung 40" lcd med kraftiga IR som inte går bort på veckor...
Har även haft inne flera personer som fått undertexter och kanalloggor inbrända på sina lcd:er.

LCD har jätte bra bild , absolut inge fel på dem alls. Men som jag sagt hundra tals gånger ska man ha skiten till film go plasma , ska du ha den till dator go LCD and be safe. Tar en bild ikväll så postar jag den imorgon i mån av tid så kommer du få se på riktigt fina inbränningar.


De tv du ska visa kort på, dom har möjligtvis inte stått på dyanmsikt läge på media markt/el-giganten...?


Inbränningar är inte på CRT , utan på samsung 2009-2010 års modeller. Bild kommer.


Crt hade de problemet...


Och det är inte kompromissa med bildkvalite , jag lovar att vanliga svensson inte ser skllnad på en plasma och LCD i samma prisklass , kan skilja lite svärta but thats about it.


Jag visar mina kunder skillnaden och kan intyga att vanliga svenssons ser skillnad om man visar dem hur dom ska titta.

På dig låter det som att det är lätt att få inränningar på en plasma, förklara då för mig som sitter och surfar och in använder min plasma som en datorskärm, spelar samma spel nästan varje dag flera timmar varför får inte jag inbränningar?
Varför har ingen av alla spelnördar runt på forum inte skrivit något om inbränningar på Panasonic X20, S20 mm...?

Att spela på en LCD är värdelöst eftersom rörelseskärpan är kass, 30-40% av full hd vid snabba scener och oftast hög inputlag...

#49

Postad 23 november 2010 - 19:09

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
vad har du för en tv peterrrrrrrrr

#50

Postad 23 november 2010 - 19:15

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Spela på LCD funkar utmärkt , helt underbart. Även vid snabba scener.

Nej är inte media markt eller så , jag ska bara visa vad som händer om man har stillbild i flera timmar på samsung plasmor :)

Vanliga svensson ser inte skillnad ,du är säljare och visar dom , de säger att de ser men jag lovar att de inte gör de när de kommer hem. Med tanke så många 40+ som vill ha en bra tv men inte ser hålen på väggen tror jag inte de märker de små felen alls.

Och sen behöver man inte misshandla en plasma för att kunna få inbränningar , du behöver glömma stillbilder på och enligt tillverkarna LG och sam bla över 1-2 h börjar de bli farligt. De är svaren jag fått från tillverkarna via mail så frågan är om du vet bättre än de som jobbar med att tillverka dessa tv apparater.

//Eric



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.