Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IPTV? Finns det vettiga boxar/system

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 december 2010 - 15:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Dök upp ett brev i brevlådan. De ska visst dra ut ett öppet fibernät i kommunen som man kan välja att ansluta sig till.

IPTV en del av detta.

är miljöskadad, har en PVR box idag. Spela in, pausa, titta när man vill....
Då dyker frågan upp, vad finns det egentligen på IPTV-marknaden? Via fiber.
Inspelningsbar box?
Eller centralt "inspelningsarkiv"
Eller är det on-demand som gäller, playkanaler. Dvs antingen att man får betala för sig och/eller att visst material finns gratis en viss tid efter sändning?

Ja, har de något som kan ersätta min PVR-box? Den kan jag inte leva utan...

(TV-kort i datorn är en annan detalj jag nog skulle sakna)
Operatörer som tydligen ska vara aktuella i detta fallet är Viasat, ComHem, IPSweden, Kramnet och Disatra.

Nyfiken är jag, upplys mig!
Bråttom är det inte, arbetena ska som tidigast starta i vår när tjälen släppt i backen.

#2

Postad 15 december 2010 - 21:04

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag har haft samma situation. Jag abonnerar på TV-kanaler från Com Hem och har PVR. Com Hem är inte anslutet till fibernätet, så jag behöll det gamla abonnemanget. Däremot bytte jag bredband från Com Hem tilll Bahnhof, och det var en befrielse. Men berätta gärna dina erfarenheter och beslut. Jag kan ompröva.

#3

Postad 15 december 2010 - 21:10

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Lovar att återkomma när det blir aktuellt. Som sagt, det är några månader tills dess. Ett första informationsbrev dök upp.

har idag dubbelt upp med TV redan. En lokal antennförening (30-talet kanaler digitalt, okrypterat, och analogt) samt Canal+ via satellit. 95% av all TV tid på de kanaler vi har via parabol. Kostar lika mycket om jag skulle ta in C+ via kabeln ska sägas.
En till källa för TV...mmh...
Vi får se i vår.

#4

Postad 17 december 2010 - 07:56

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Det som finns idag känns som undermåliga och buggiga boxar där både den bakomliggande tekniken samt frontend (boxar) är mer eller mindre hemmasnickrat för att passa respektive leverantör (telia, tele2 etc). I en artikel i IDG för ca 4 år sedan förkástade dessa leverantörer till exempel Microsofts färdiga IPTV-lösning mediaroom, som snyggt integreras i windows media center, med påståendet att "vi vill inte låsa fast oss vid en specifik leverantör utan vill ha en öppen standard). Det kan jag hålla med om, men kolla var man står 4 år senare, inte ett skit har hänt. Då är det väl bättre att hoppa på en standard som finns och fungerar än att köra med sina hemmansickrade buggiga lösningar. Nu är jag ingen microsoft-fantast, men det jag har upplevt av mediaroom 2.0 är fantastiskt bra och väldigt snyggt. Och säga vad man vill om mediacenter, men det är bra mycket stabilare än mina föräldrars iptv-box som hänger stup i kvarten.

Ett alternativ om man inte vill låsa fast sig vid leverantörernas skräp-boxar är dvblink, som påstår sig stödja telia iptv. Tyvärr inte kodade kanaler, men det kommer antar jag...


/H

Redigerat av MrNorth27, 17 december 2010 - 07:57.


#5

Postad 17 december 2010 - 09:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ingen som kan komma med några positiva ord?

Ska säga, jag gillade erbjudande som låg för antennförening för 1,5-2 år sedan. Fiber in till varje hus, nätverk i huset, fiber-kabelTv konvertering i varje hus. Dvs fortfarande både analoga och digitala kanaler (om man så ville) via vanlig kabel i huset...
men men, det krävdes en enig förening och det lyckades inte då.

#6

Postad 31 december 2010 - 11:24

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Är i samma situation själv. Vill gärna överge ComHem, men inte till vilket "pris" som helst.
Har vant mig vid att kunna spela in 4 program samtidigt osv.

Bra box efterlyses mao.

#7

Postad 31 december 2010 - 13:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Tycker nog Bredbandsbolaget ser ut att ha ett bra erbjudande för stunden
http://www.bredbands...e/tv/index.html
man kan få till en inspelningsbar HDTV-box (Thomson) för 995 kr vid beställning av deras paket. Exakt vad man kan få beror på hur man kopplar upp sig mot dem vad jag förstår. Fast bara två inspelningar parallellt vad jag läst. Signalerna är ju inte muxade varvid varje kanal tas emot separat vid IPTV.

Ser bra ut, har ingen aning om hur det är.

Telia har även de en inspelningsbar box, från Motorola då.

ja, vad vet jag. Jag håller ett litet öga på marknaden numera men inte mer än så.

#8

Postad 01 januari 2011 - 10:09

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Tycker nog Bredbandsbolaget ser ut att ha ett bra erbjudande för stunden
http://www.bredbands...e/tv/index.html
man kan få till en inspelningsbar HDTV-box (Thomson) för 995 kr vid beställning av deras paket. Exakt vad man kan få beror på hur man kopplar upp sig mot dem vad jag förstår. Fast bara två inspelningar parallellt vad jag läst. Signalerna är ju inte muxade varvid varje kanal tas emot separat vid IPTV.

Ser bra ut, har ingen aning om hur det är.

Telia har även de en inspelningsbar box, från Motorola då.

ja, vad vet jag. Jag håller ett litet öga på marknaden numera men inte mer än så.


Förvånad över de dåliga boxarna! Stannar kvar hos ComHem om det inte dyker upp något bättre...

#9

Postad 01 januari 2011 - 12:43

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Tycker nog Bredbandsbolaget ser ut att ha ett bra erbjudande för stunden
http://www.bredbands...e/tv/index.html
man kan få till en inspelningsbar HDTV-box (Thomson) för 995 kr vid beställning av deras paket. Exakt vad man kan få beror på hur man kopplar upp sig mot dem vad jag förstår. Fast bara två inspelningar parallellt vad jag läst. Signalerna är ju inte muxade varvid varje kanal tas emot separat vid IPTV.

Ser bra ut, har ingen aning om hur det är.

Telia har även de en inspelningsbar box, från Motorola då.

ja, vad vet jag. Jag håller ett litet öga på marknaden numera men inte mer än så.

Nån som har detta paket? fungerar det med adsl 24 måntro?
Ska flytta dit det inte finns nån kabeltv alls så jag vet inte vad man ska ta,parabol,boxer eller iptv

#10

Postad 01 januari 2011 - 13:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Förvånad över de dåliga boxarna! Stannar kvar hos ComHem om det inte dyker upp något bättre...


har du testat bredbandsbolagets boxar?
Jag väntar med spänning på upplösningen i denna tråd
https://www.minhembi...howtopic=275388


Trayzer
Över 24 Mbit/s ADSL fungerar SD-kanaler ivartfall. Titta på en kanal i taget. Bredbandsbolaget har även snabbare tjänst (upp till 40 Mbit/s om du bor på kastavstånd från telestationen) och där tror jag det kan fungera med HDTV och kanske även mottagning av två kanaler. fast det senare kan vara reserverat för fiberanslutna.
Ring och fråga bbb.

Kolla annars upp även Telia. men om du har ADSL via bbb idag är det kanske rätt att titta på deras paket? I sig tycker jag inte det är intressant med TV över ADSL. Då är satellit bättre, om man inte måste blanda Viasat och Canal Digital, och Boxer kan duga.

#11

Postad 01 januari 2011 - 13:23

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Tycker nog Bredbandsbolaget ser ut att ha ett bra erbjudande för stunden
http://www.bredbands...e/tv/index.html
man kan få till en inspelningsbar HDTV-box (Thomson) för 995 kr vid beställning av deras paket. Exakt vad man kan få beror på hur man kopplar upp sig mot dem vad jag förstår. Fast bara två inspelningar parallellt vad jag läst. Signalerna är ju inte muxade varvid varje kanal tas emot separat vid IPTV.

Ser bra ut, har ingen aning om hur det är.

Telia har även de en inspelningsbar box, från Motorola då.

ja, vad vet jag. Jag håller ett litet öga på marknaden numera men inte mer än så.

Med ComHem boxen kan man spela in 4 kanaler samtidigt... det kan man vänja sig vid! ;-)
Går inte över till detta.

Redigerat av sheeevil, 01 januari 2011 - 14:51.


#12

Postad 01 januari 2011 - 16:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Med ComHem boxen kan man spela in 4 kanaler samtidigt... det kan man vänja sig vid! ;-)
Går inte över till detta.


fast fyra kanaler samtidigt går väl enbart om kanalerna är del av samma mux? Ja, två olika mux.

#13

Postad 01 januari 2011 - 23:15

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

fast fyra kanaler samtidigt går väl enbart om kanalerna är del av samma mux? Ja, två olika mux.


Helt sant! Det går "bara" att nyttja två olika mux (frekvensområde tror jag ComHem kallar det). Tror det beror på att det finns två mottagare inbyggda i boxen.

#14

Postad 02 januari 2011 - 10:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Helt sant! Det går "bara" att nyttja två olika mux (frekvensområde tror jag ComHem kallar det). Tror det beror på att det finns två mottagare inbyggda i boxen.


med andra ord - fyra kanaler enbart med visst planerande och tur.
Nåja, jag är nöjd med att kunna spela in en och titta på en annan eller spela in två, titta på ett inspelat. Eller starta upp DVB-T mottagning och titta på SVT medan boxen spelar in annat. Ja, så har jag det idag och ser ingen anledning till att nöja mig med sämre.

back on topic - jag vill höra erfarenheter. Någon med Telia IPTV borde ju se denna tråd kan man tycka, exempelvis...

#15

Postad 02 januari 2011 - 10:57

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

med andra ord - fyra kanaler enbart med visst planerande och tur.
Nåja, jag är nöjd med att kunna spela in en och titta på en annan eller spela in två, titta på ett inspelat. Eller starta upp DVB-T mottagning och titta på SVT medan boxen spelar in annat. Ja, så har jag det idag och ser ingen anledning till att nöja mig med sämre.

back on topic - jag vill höra erfarenheter. Någon med Telia IPTV borde ju se denna tråd kan man tycka, exempelvis...



Helt rätt. Lite planerande och lite tur krävs... :-D

Lägger in en länk till en lista över MUX grupperna, ifall någon är nyfiken:
https://www.minhembi...a...st&id=64573

#16

Postad 03 januari 2011 - 16:02

HackeR_54
  • HackeR_54
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag bytte från Tele2 till BBB IP-TV och är väldigt nöjd.

Jag fick både bättre bild och snabbare kanalbyten. Jag har den inspelningsbara Thomson boxen och har egentligen ingenting att klaga på. Det har hänt någon gång att jag behövt starta om den (Stänga av och sätta på med fjärrkontrollen) för att menyerna blev korrupta.

Det bör tilläggas att jag har BBB 100mbit LAN.

#17

Postad 29 juli 2013 - 00:28

Pjanoo
  • Pjanoo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Jag bytte från Tele2 till BBB IP-TV och är väldigt nöjd.

Jag fick både bättre bild och snabbare kanalbyten. Jag har den inspelningsbara Thomson boxen och har egentligen ingenting att klaga på. Det har hänt någon gång att jag behövt starta om den (Stänga av och sätta på med fjärrkontrollen) för att menyerna blev korrupta.

Det bör tilläggas att jag har BBB 100mbit LAN.


Såg att denna tråd är gammal men Tele2 har fixat boxen och är bättre än comhem nu där jag bor, ett plus är att man sparar pengar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.