Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med onkyo tx-sr608 + Hkts11

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 december 2010 - 15:28

Martin80
  • Martin80
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Efter många veckors spaning på nätet efter ett bra hemmabiosystem trodde jag att jag hittat det genom förstärkaren Onkyo tx-sr 608 + Harman Kardons TS11 5.1 system. Glädjen blev dock kortvarig. När jag satte igång systemet kopplat till min ps3 så var ljudet väldigt dovt. Jag behövde höja upp till 70 på förstärkaren för att få ett normalt ljud. Alltså inte högt bara normalt. Jag har läst runt på detta eminenta forum att man kan kalibrera ljudet på förstärkaren och att det på så vis ska bli bättre med audyssey. Jag höjde alla högtalare till +12 db men med samma dåliga resultat.

Jag tänkte då att det har med min koppling att göra till högtalarna men alla + poler är kopplade till + osv. Jag testade då att koppla om min upplägg från ps3->hdmi->förstärkare->hdmi out->tv till att bara köra radio/tuner ifall det var något fel på hdmi sladdarna. Samma låga ljud framkom i högtalarna och basen reagerar knappt. Jag testade då att ta hit min farsas Yamaha förstärkare som är ca 1.5-2 år gammal. Exakt samma låga ljud kom ut ur högtalarna då. Både hdmi och tuner.

Tänkte att då är det fel på högtalarsystemet så jag tog fram mina gamla stereohögtalare och pluggade in de för att testa stereoljudet på både farsans Yamaha och min Onkyo. Samma låga ljud framkom då i detta fall med. Det jag gjorde sen vilket förbryllar mig mest var att jag då beslöt mig för att koppla 2 st HKTS11 högtalare till min egna gamla reciever 2.1 ( 10år gammal), och ljudet var perfekt i de 2 högtalarna. Testade alla högtalare då 2 och 2 alla med samma resultat. Hur ska jag gå tillväga nu? Onkyo 608 ska mer är väl räcka till att driva detta system. Är det så att kombinationen mellan Onkyo +Hkts inte fungerar? Jag har läst på forumet att det ska fungera så jag kliar mig lite i huvudet och söker hjälp hos experterna här på forumet.

#2

Postad 31 december 2010 - 19:05

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Har du gjort kalibreringen och även valt rätt ljud så de inte står på nå pure eller nått, vilket för mig blir lågt?

Har läst många som vrider på upp till 70 och tycker de är lågt?
När jag kollar på film tex så har jag möjligtvis på 50 och har Audyssey dynamic EQ på och då dånar de i hela lägenheten.
DÅ har jag alltså ett par eltax golvare från 2000 som inte är direkt bra, No Name center och surrar som jag köpte i ett paket för 300kr typ -98 och ingen sub alls.

De måste vara nån inställning för om jag vrider på till 70 så skulle frugan blöda ur öronen och slänga ut mig innan Securitas kommer och vräker mig.

Redigerat av Binks, 31 december 2010 - 19:18.


#3

Postad 31 december 2010 - 21:09

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Det är så många som tror att deras 608:a spelar för lågt ?????????

Läs sidan 44 i manualen jag har förklarat det många gånger på detta forum det är en THX klassad reciever.

0 dB alt 81 dB beroende på vilken skala man använder är "normal" volym. detta för att alla thx system ska spela så lika som möjligt, lite av ideen med TXH.

Gott nytt år !

#4

Postad 01 januari 2011 - 19:17

Martin80
  • Martin80
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Jag har nu gått in igen och pillat på inställningarna på Onkyon. Ljudet som kommer ur högtalarna nu är är verkligen perfekt och högt. Nu behöver jag inte höja mer än till 34 på Onkyon innan lägenheten skakar.

Inställningarna som gjordes var:
Setup->Högtalarinställning->Nivåkalibrering och höjt samtliga högtalare här + bas till 12 db

Setup->Högtalarinställning->Equalizerinställningar och valde audyssey

Setup->Högtalarinställning->THX-ljudinställningar och valde Loudness Plus -på


En annan viktig inställning:
Källinställningar->Audyssey och valde här Dynamic EQ -på

#5

Postad 02 januari 2011 - 04:12

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0
Vet inte om det spelar nån roll men +12 låter väldigt mycket, kör på -6 på min.

#6

Postad 02 januari 2011 - 09:15

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag håller med Lowtech

Kör en autokalibrering, och höj sedan möjligtvis några dB efter tycke.

Hur högt man måste vrida volymen för att det ska bli tillräckligt högt är bara en siffra på en display.
Om du nu måste få ett visst ljudtryck vid en viss siffra i displayen så använd intellivolym se sidan 45 i manualen men läs gärna sidan 44 först/igen och inse att 60,70,80 kanske t.o.m 90 kan vara normalt på en THX reciever.

#7

Postad 02 januari 2011 - 09:54

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Att ljudet skulle vara "perfekt" med de där inställningarna är för alla inbitna forumiter ett hån. Tanken med nivåkontroll är ju att kunna anpassa ljudstyrkan så att den är samma ur alla högtalare oavsett placering & avstånd, du kan ju inte höja alla till MAX och påstå att det är perfekt?

Min rekommendation är att köra autokalibreringen för avstånd & nivåmatchning på högtalarna. Kör inte med någon equalizer, jag har väldigt svårt att tänka mig att Audyssey 2EQ är tillräckligt bra. Loudness Plus inställningen tror jag bara aktiveras när man kör något THX läge på receivern.

Sluta tänk på vad det står i dispalyen, utav vilken anledning vill du inte behöva höja mer än 34??

#8

Postad 02 januari 2011 - 11:31

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag håller med ekon.

Avstånd och nivå är bra att autokalibrera, EQ och liknande bör man enligt mig antingen strunta i eller ställa in enligt eget tycke och smak.
Angående avstånd så bli inte förvånad om avståndet på subben blir annat än det verkliga avståndet, det beror på att elektroniken i en aktiv sub har egenskaper som påverkar fasen.

Att inte vilja vrida till en högre siffra på displayen är lite som att vilja köra en bil i 150km/h på ettans växel men på max 1200 rpm

#9

Postad 02 januari 2011 - 11:50

Martin80
  • Martin80
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag tror ni missförstått det hela. Ni fokuserar på vilken siffra jag har på displayen. Det är ju ljudet man ska fokusera på. Det var så här att när jag hade den på 70 så var ljudet lågt/normalt och sen när jag nådde maxgränsen för volymen var den normalt/högt. Även med intellivolym så var 99 ganska lågt för att vara det högsta recievern kunde spela. Därför är jag nu nöjd att inte behöva höja mer än till 34 innan mina öron blöder. Jag har inte kalibrerat alla högtalare rätt än för i min iver var jag bara glad att de spelade högt. Men varför inte använda Dynamiq Equalizer?

#10

Postad 02 januari 2011 - 12:32

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Jag kör med dynamic EQ för att jag tyckte de vart mer drag i ljudet och de kändes mer levande i rummet.
Då har jag även gamla risiga högtalare så de kan ju ändras när man får lite nyare och bättre.
Har även ingen sub, vilket gör att även där fick man mer skak i rummet med dynamic eq.

Efter min kalibrering så vart 0db på vänster front och båda surrarna, -1db på höger front och -3db på centern.
De tyckte jag va lite småskumt då alla står på ett ganska lika avstånd från lysningspositionen.
Centern är lite riktad uppåt så de kan vara att den inte skickar ljudet rakt emot mig, men de är pågrund av hur den är byggd och de kommer nya frontar och center snart endå.

#11

Postad 02 januari 2011 - 23:51

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Att ljudet skulle vara "perfekt" med de där inställningarna är för alla inbitna forumiter ett hån. Tanken med nivåkontroll är ju att kunna anpassa ljudstyrkan så att den är samma ur alla högtalare oavsett placering & avstånd, du kan ju inte höja alla till MAX och påstå att det är perfekt?

Min rekommendation är att köra autokalibreringen för avstånd & nivåmatchning på högtalarna. Kör inte med någon equalizer, jag har väldigt svårt att tänka mig att Audyssey 2EQ är tillräckligt bra. Loudness Plus inställningen tror jag bara aktiveras när man kör något THX läge på receivern.

Sluta tänk på vad det står i dispalyen, utav vilken anledning vill du inte behöva höja mer än 34??


En annan nackdel att dra på för mycket på level-inställningen är att det skiljer sig mer i ljudvolym per steg. Precis som en annan skrev så är det bara siffror på en display och hellre kunna höja från 70 till 71 för att få en nypa mer ljud än att höja från 30 till 31 och råka ut för tinnitus :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.