Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sugen på att köpa PULS-klocka

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Garmin Forerunner 305 (Pulsklockor & sportklockor) 8 8,73 (66) Inga priser
Garmin Forerunner 410 HRM (Pulsklockor & sportklockor) 5 5,25 (3) Inga priser
Garmin Forerunner 410 (Pulsklockor & sportklockor) 3 5,5 (1) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 31 december 2010 - 21:31

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Som rubriken säger sugen på att köpa en puls tränings klocka bra och snygg priset är det inte så noga med men max 3000 kr .

#2

Postad 01 januari 2011 - 04:26

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
ehm... Gissar att han vill ha tipps, på en bra klocka?

#3

Postad 01 januari 2011 - 11:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Är det en klocka som heter PULS och som man kan använda som träningsklocka. Eller är det en klocka med pulstagning?

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 01 januari 2011 - 11:59.


#4

Postad 01 januari 2011 - 13:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Garmin Forerunner 305?


405?


310XT?

Okej, dessa är med GPS även men det är bara trevligt. Vill du bara ha puls behöver du inte lägga lika mycket pengar.

Stolpa upp lite mer krav annars får du inget mer. Vad ska du träna? Springa? Cykla? Spinning? Aerobics?

Jag kan säga själv att min FR305 är en av de bästa prylarna jag någonsin köpt.

#5

Postad 01 januari 2011 - 15:54

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0
Forerunner 305 tror jag är den mest prisvärda GPS/Pulsklocka som finns just nu, sen finns det dessutom tillbehör för t.ex. cykling att köpa , dvs en kadensmätare.

#6

Postad 01 januari 2011 - 16:24

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
http://www.maxpuls.s...roducts_id=3802 Den tkr jag var snygg ^_^

#7

Postad 01 januari 2011 - 18:24

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

ehm... Gissar att han vill ha tipps, på en bra klocka?

Exakt var lite trött när jag skrev tråden i går .

#8

Postad 01 januari 2011 - 18:28

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Garmin Forerunner 305?



405?


310XT?

Okej, dessa är med GPS även men det är bara trevligt. Vill du bara ha puls behöver du inte lägga lika mycket pengar.

Stolpa upp lite mer krav annars får du inget mer. Vad ska du träna? Springa? Cykla? Spinning? Aerobics?

Jag kan säga själv att min FR305 är en av de bästa prylarna jag någonsin köpt.

Ja det är ju mest för Powerwalke stavas det så ?
Och lite löpning och allmän träning typ Kibox på Friskis och svettis .
Skulle vara bra om man kunde koppla in den till datorn med på någe sätt , så att man kan följa träningen på det sättet med .
Alla tre av dessa verkar ju bra får kolla vidare på dom ..

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 01 januari 2011 - 18:39.


#9

Postad 05 januari 2011 - 01:51

Unregistered183b3ddb
  • Unregistered183b3ddb
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
många sportbutiker har ju .. men sigmas klockor ska du hålla utkik efter .. kostar allt ifrån 400 och uppåt ..
nog lättast att söka på sigma sport

#10

Postad 09 januari 2011 - 22:07

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Var och kika på Garmin 305 och tror det får bli en sådan den verkar vettig och kul att det är gps med ..

#11

Postad 10 januari 2011 - 06:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Var och kika på Garmin 305 och tror det får bli en sådan den verkar vettig och kul att det är gps med ..

Fast den är inte så bra har jag läst? Då är 310 bra mycket trevligare!

Har suttit och scannat nätet själv här några dagar för att ha något nice framåt våren.

Någon som testat Garmin 410 ? Den har ju allt som 310 har och en hel del mer + att den är snyggare.



#12

Postad 10 januari 2011 - 09:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Squeezemaster
FR 305 är bra. Den har överlevt längre än Garmin skulle kunna drömma om kan jag tro och är mycket prisvärd vid ett pris på cirka 1500 kr. Fast det ska kanske sägas att de har haft/har vissa kvalitetsproblem med modellen, den är inte så stryktålig som den ser ut...
Läs exempelvis
http://zonefivesoftw...o...f=43&t=9338

Fr 310 är bättre men även dyrare, mer avancerad och mer stryktålig.

FR 410 är ny, jag har inte läst om den förr, och den är helt klart den snyggaste i deras serie

jämför man dem
https://buy.garmin.c...pareProduct=349
är det ärligt talat inte mycket som skiljer när det väl kommer till funktioner. Skärmen på 410 är mindre men själva skärmen borde vara bättre. I övrigt är det i stort samma klocka i ny förpackning. Okej, du får en klocka som sitter bra på armen, den väger mindre och den har trådlös överföring till datorn.

En funktion jag skulle sakna är rutter... använder ibland klockan för att lägga upp rutter när jag ska ut och cykla. Som stöd när jag ska ut i okänd terräng/väg. Inte en perfekt navigator, långt därifrån, men man kan se hur snett man är jämfört med vad man tänkt. För den som ska cykla mycket finns det varianter med karta, se Edge-produkterna hos Garmin exempelvis.


ed: slänger inte lite fler länkar
http://www.dcrainmak...gps-device.html

Redigerat av Monshi, 10 januari 2011 - 09:29.


#13

Postad 10 januari 2011 - 17:13

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Squeezemaster
jag har kollat rätt mycket och 305 verkar mest prisvärd ok ful som fan men den skall ju bara användas vid träning .
Läste att många har problem med den nya modellen med ringen runt urtavlan att den är oprecis med mera men den är ju snyggare mindre och så .
310 är intressant den med . Men är Germin dom enda med GPS ?
Vill gärna ha det då jag skall ut och på power walke så fort vädret tillåter . Kan vara kul att följa på datorn hur det gått och så .

#14

Postad 10 januari 2011 - 17:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Det finns fler tillverkare av puls och GPS-klockor. Exemplvis Globalsat. men inte alls bekant med dem eller annan tillverkare så kan inget säga.

Polar har också när jag tänker efter. Till flera av deras pulsklockor går det att köpa till GPS-enhet som trådlöst kommunicerar med klockan.
Finns fler men minns inte namnen...

410 - på den ska väl knapparna och ringen vara fixade på? 405 däremot har jag förstått som svårhanterad.

305 eller 310. jag skulle säga att om du inte är en elitatlet eller tränar mycket mycket hårt behöver du inte 310. Den är inte värd det högre priset.

Redigerat av Monshi, 10 januari 2011 - 17:47.


#15

Postad 10 januari 2011 - 17:47

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Det finns fler tillverkare av puls och GPS-klockor. Exemplvis Globalsat. men inte alls bekant med dem eller annan tillverkare så kan inget säga.

Polar har också när jag tänker efter. Till flera av deras pulsklockor går det att köpa till GPS-enhet som trådlöst kommunicerar med klockan.
Finns fler men minns inte namnen...

Ok fast Germin verkar rätt vanlig så det får nog bli en av dessa .
Nu har jag kikat lite mer hitta även denna rör runt 2200 kr med gps motagare .
https://www.prisjakt...kt.php?e=416718
Den är mindre och batteri tiden är runt ett år på klockan .

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 10 januari 2011 - 18:15.


#16

Postad 10 januari 2011 - 21:36

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
har du mudd på jackan/tröjan så kan 305:an störa pga sin storlek, vet inte hur det är med de andra klockorna, antagligen är det samma sak?

Jag har 305:an och tycker egentligen den är underbar. Mäter dock lite olika beroende på om man cyklar eller springer. ~10.3km har jag till jobbet om jag cyklar, ~10.7 om jag springer samma väg :)

#17

Postad 10 januari 2011 - 22:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Bara för att jag här rekommenderat 305 så verkar min enhet ha bestämt sig för att inte vara med längre.

vette tusan vad som skett. Sista jag gjorde med den var att kolla att pulsbandet fungerade efter strul med det två senaste turerna. är tämligen säker på att jag stängde av den.

Nu tar den inte laddning och vägrar att starta :)

Har inte gett upp än, har räddat den en gång för med liknande symtom.

#18

Postad 10 januari 2011 - 23:16

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Kolla lite på 110 med men den visar inte hastigheten och någon hundring dyrare än 305 . Men mindre än 305 .
Suunto har många fina men det blir dyrt med gps enhet och dataöverförings modul till dessa .

#19

Postad 11 januari 2011 - 09:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
ja, det är en liten djungel.

Det man får tänka på är vad man ska använda den till. Många klockor är delade, dvs med en separat GPS-modul som exempelvis den Polar du länkade till. Om GPSn är i en egen modul kan klockan i sig givetvis klara sig på ett batteri längre då det är GPS-enheten som drar absolut mest ström. Klockan blir även smidigare och lättare på armen och kanske större chans att man använder den under ett pass Aerobics eller liknande då. En Fr 305 är inte en klocka...

Jag själv ska nog slå ett pling till Garmin och höra om de har något tips som kan återuppliva min Fr 305...

...ringer dem.... pratar lite... och trycker på lite knappar slumpmässigt och, den vaknar...undras om jag vågar stänga av den igen?
ja, den verkar leva igen. Magic...

Redigerat av Monshi, 11 januari 2011 - 09:18.


#20

Postad 11 januari 2011 - 18:18

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Jo det är en djungel är sugen på en Finsk Suunto med men det blir rätt dyrt med alla prylar till men dom ser bra ut med skall fundera lite mer Garmin 305 kommer man ju bara ha när man tränar medan Suunto kan man ha lite när man vill men inte jämt gillar min Sector den sitter som en smäck .
Hitta Timex med dom har en med inbyggd GPS men priset sluta på nästan 4000 kr .
Verkar inte vara så många med inbyggd GPS , Suunto med fler kör ju med en liten mottagare bredvid fast det skulle inte störa mig i alla fall . Men det som stör mig är att dom tar extra betalt för överförings enheten som man man nästan är tvungen att ha med Garmin får man ju dessa på köpet .

#21

Postad 11 januari 2011 - 18:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nån som vet priserna på sånt här borta i Hong Kong?

I Usa är det ju ungefär halva priset, men dit ska jag inte förrens i höst ;)

Redigerat av Squeezemaster, 11 januari 2011 - 18:40.


#22

Postad 12 januari 2011 - 13:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Squeezemaster, inte den blekaste aning...
Tänk bara på garantin, Fr305 är såpass billig idag att det man eventuellt kan spara är ack så lite.

Rexa
jadu, allt beror på var/när/hur du ska använda klockan.
Kan säg att jag använder min för
skidor, cykel, löpning, gång, kajak, skridskor, innebandy... whatever sport jag håller på med dock inte simning.

men om du är nöjd med löpning, gång och pulsmätning då kan en enklare pulsspecifik klocka + en fot pod kanske vara bättre?
Bara för att göra det lite mer komplext.

Ställ upp en tabell med vad du önskar, tänk ut din budget.
Utgår från en FR305 vad den kan och prioritera vad det är du vill ha utav den. Ställ upp konkurrenterna som finns inom din budget och rangordna dem.

Jag tror nog att jag, om min 305 går sönder, nog skulle satsa på en ny FR305. Den duger och är prisvärd. Jag tränar dock för motionens skull och min klocka, och statistiken den ger, är en bra motivator.
Garmin har inte monopol på GPS-klockor med var först och är störst. Polar och Suunto har sina koncept..
Lite sjukt känns det när en FR305 kostar ungefär som GPS-modulen för Suunto gör...fast de har ju även helt integrerade klockor, som deras flaggskepp X10
http://www.addnature...pf_id=SUUNTOX10

Kanske utgå från denna och se vad du "måste" ha av dess funktioner...

#23

Postad 12 januari 2011 - 13:51

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0


Finns som bundle med eller utan pulsband. Prisvärd.

Redigerat av what17ever, 12 januari 2011 - 13:53.


#24

Postad 12 januari 2011 - 18:28

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Imorgon blir det nog ett köp av denna http://www.outdoorex...suunto-t4d.aspx
Och till våren en gps pod till den .
Ser helt ok ut men jag skall till Outdoorexperten i morgon och kika här i Västerås .

#25

Postad 13 januari 2011 - 18:23

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Nu så har man köpt en Garmin 305 den är på laddning nu .
Läst lite och fixat mig en sida på deras hemsida som verkar helt ok .
Suunto var fin den med men tycker det vart lite väl dyrt med allt som man måste ha till .
En fråga till er som har Garmin hur länge håller batteriet i pulsbältet och hur lång tid tar själva klockan att ladda full ?
Och hoppar den på automatiskt när man sätter på sig den eller hur gör man .
Förövrigt så var storleken ingen så farlig som jag trodde från början den sitter bra på handleden .

#26

Postad 13 januari 2011 - 19:27

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
batteriet i pulsbältet håller väl en ###### massa timmar.. två år eller så :blink: .. har bytt en gång, men vet ju inte hur den sänder heller. Batteriet i en fulladdad pulsklocka håller i bästa fall tio kanske elva timmar, men kanske snarare 6-7 timmar med lite offtid.
ett CR2032-batteri sitter i pulsbandet och är lätt att byta ut

#27

Postad 13 januari 2011 - 20:17

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

batteriet i pulsbältet håller väl en ###### massa timmar.. två år eller så :blink: .. har bytt en gång, men vet ju inte hur den sänder heller. Batteriet i en fulladdad pulsklocka håller i bästa fall tio kanske elva timmar, men kanske snarare 6-7 timmar med lite offtid.
ett CR2032-batteri sitter i pulsbandet och är lätt att byta ut

Jo öppna och tittade i den . Kunde inte låta bli att testa den var ut och tog en lagom lugn promenad nyss på 3,4 km rätt kallt -10 grader . La in allt på nätet hur smidigt som helst och man ser även att jag slank in på lilla COOP NÄRA här i området *S* Än är jag skit nöjd .

#28

Postad 13 januari 2011 - 20:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Pulsbandet - jag misstänker att mitt andra batteri har gett upp nu efter nästan fyra år med klockan. Hur länge det håller beror givetvis på hur mycket man använder pulsbandet.

Ska erkänna, nu på vintern med tjocka vantar på händerna tar jag av armbandet på klockan och lägger den i en ficka istället. Fungerar bra. men då för statistik efteråt, ingen coachning av den i spåret. Om man vill pulsträna duger inte det.

Och - ladda ned SportTracks :blink:
http://zonefivesoftware.com/
Visst, Garmin Connect och diverse andra sidor finns men jag är såld på ST...
Inte gratis längre och många av de bästa tilläggen kostar pengar även de men.
Looove it!

Batterier laddas på några timmar, håller i 10-talet som max. Ställ in GPSn för smart inspelning när du rör dig, inte varje sekund. För mycket data är dåliga data.
Ska du bara mäta puls är det tvärtom, sätt den på att spara varje datapunkt.

När du ska ut och röra dig, lägg gärna GPSn på plats så den har fri himmel innan du börjar snöra skorna. Det tar GPSn från 20-30 sekunder upp till några minuter att hitta satelliterna. Börjar man röra på GPSn tar det oftast längre tid.
Låt den få en bra fix på sin position innan du ger dig ut, då får du mycket bättre kvalité på dina data.

Sådär, det var några tips och råd. Finns förövrigt en helt egen tråd på forumet om Fr 305.

#29

Postad 13 januari 2011 - 20:53

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Grattis till ett bra köp för övrigt :blink:

#30

Postad 13 januari 2011 - 22:53

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Grattis till ett bra köp för övrigt :blink:

Tackar den är jäkligt bra för det priset som den är i .
Så att någon skrev här att man inte kan stänga av GPS men det går att göra och när jag pilla lite nyss så fick den inte kontakt och då fråga den om jag var inomhus .
Har hunnit uppdatera den med .

Monshi
Jag hitta tråden i GPS forumet skall ta mig lite tid och läsa igenom den såg att många kör med det där programmet som du tipsa om .

#31

Postad 14 januari 2011 - 10:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Håll inne mode-knappen några sekunder så får du upp valet om dels vilken "gren" du ska använda samt om du är inomhus eller utomhus.

Brukar mäta puls vid inneaktivitet ibland, då slår jag av GPSn och ställer om den att spara data varje sekund. Annars blir det bara pulsdata från när GPSn tycker skillnaden i data är signifikant så att säga. Inte ofta alls med andar ord.

#32

Postad 14 januari 2011 - 17:06

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Jo hitta den funktionen i går men i dag hade jag redan glömt bort den fick rota i menyn *L* mycket funktioner är det i alla fall . Synd att inte Kalori beräkningen är pulsbasserad .

#33

Postad 14 januari 2011 - 20:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ha, kaloroberäkningar, oavsett sort, ska du ta med en nypa salt så länge de inte är kalibrerade mot din fysik. När jag har puls 150 kanske jag förbrukar 30% mer syre än du på 175. Vem vet?

Okej, det där kanske var överdrivet men du förstår poängen.

#34

Postad 14 januari 2011 - 21:01

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Ha, kaloroberäkningar, oavsett sort, ska du ta med en nypa salt så länge de inte är kalibrerade mot din fysik. När jag har puls 150 kanske jag förbrukar 30% mer syre än du på 175. Vem vet?

Okej, det där kanske var överdrivet men du förstår poängen.

Jo det är sant men man får ju lit hum om hur mycket man bränt .Suunto har någon modell som mätte syretillförseln med .
Men jag är riktigt nöjd med 305 tror det är det bästa i den prisklassen ,

#35

Postad 14 januari 2011 - 21:55

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Fast perfekt är den inte (och jipppiiii Dobrou tillägget finns nu till ST3 om än med begränsad funktion)

Bifogad fil  dobrou.JPG   84,42K   0 Antal nerladdningar
(färgen motsvarar min fart, blått långsamt, rött snabb)
Optimalt skulle de två varven ligga på varandra men nu är det ett fel på som max +/- 12-13 meter.

"Lita mer" på de siffror som exempelvis ST kan räkna ut åt dig. Tror mer på de kalorisiffrorna än de klockan spottar ur sig. Där finns det en chans att programmet vet bättre vad man gjort. Löpning, cykling, åka skidor ger helt olika värden exempelvis.
Vet dock inte vad Garmin Connect kan ge, har aldrig använt. Training center, om det följer med klockan än, det kan du spola helt. Absolut inget att ha.

Redigerat av Monshi, 14 januari 2011 - 22:05.


#36

Postad 23 januari 2011 - 12:07

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

ja, det är en liten djungel.

Det man får tänka på är vad man ska använda den till. Många klockor är delade, dvs med en separat GPS-modul som exempelvis den Polar du länkade till. Om GPSn är i en egen modul kan klockan i sig givetvis klara sig på ett batteri längre då det är GPS-enheten som drar absolut mest ström. Klockan blir även smidigare och lättare på armen och kanske större chans att man använder den under ett pass Aerobics eller liknande då. En Fr 305 är inte en klocka...

Jag själv ska nog slå ett pling till Garmin och höra om de har något tips som kan återuppliva min Fr 305...

...ringer dem.... pratar lite... och trycker på lite knappar slumpmässigt och, den vaknar...undras om jag vågar stänga av den igen?
ja, den verkar leva igen. Magic...

Har du en svensksåld, eller?
Min importerade uppför sig på precis samma sätt när jag har laddat den med 220 volt. Jag kom på att det är nog ingen bra ide eftersom den är tänkt för USA. Numer blir det till att ladda den i datorn istället. Sedan dess har den fungerat klockrent. Den kanske går i något sorts protectionläge eller nåt.
Den svarar inte alls på knapparna eller något överhuvudtaget. Dagen efter så fungerar allt normalt igen.

Jag har även en 405:a som jag använder när jag tävlar. Jag är supernöjd med den.
Båda har sina för och nackdelar.
305:an är alldeles för klumpig att ha när man tävlar tycker jag. Däremot ger den mer info på urtavlan på samma gång(4 st max). 405:an ger ju "bara" 3, men å andra sidan så kan man ju ha urtavlan rullande och då ger den hela 12 olika informationer.
405:ans "ring" är lite som den är. Det tar ett tag att få ordning på alla menyer och den snurrar runt lite som den vill mellan urtavlorna om man inte låser den förstås. Batteriet är en annan del. 305:ans batteri räcker allt som oftast i en vacka, medan 405:an behöver laddas varannan dag och ibland varje dag. Kansk inte ett stort problem om man har två att alternera med eftersom det är lätt att glömma bort att ladda den emellanåt.

Jag älskar 405:an med tygbandet, för den sitter perfekt på min arm, vilket inte 305:an gör. Jag gillar inte att man inte kan slå på 405:an i förväg som på 305:an inför en start, i en tävling till exempel. Den envisas med att slå av efter ett tag. Det har hänt alltför många gånger att man står där på startlinjen och ser att klockjäveln har slagit av.
Som tur är så har den alltid hunnit igång precis innan start, men ett klart stressmoment är det i alla fall.

Som sagt var, båda är bra på sitt sätt, men ingen är perfekt enligt mig. 310:an har något som jag verkligen saknar på de två andra och det är vibration vid signaler. När man kör intervaller så hör jag inte signalerna ibland.
I övrigt så tål 310:an mer regn och vatten än de båda andra. Annars är de väldigt lika.

Det som jag saknar på dem allihopa är faktiskt barometrisk höjdmätare som Polar har. Det hade varit fint. Som det är nu är den allt annat än exakt vid höjdmätning, tyvärr.
Däremot älskar jag GPS:en som Garmin har. Det är därför det inte finns något alternativ för mig. Det är den mest kompletta klockan därute idag tycker jag i alla fall.

Att få in så mycket avancerad elektronik och information i en klocka, det är för mig en gåta. Men riktigt bra är det i alla fall, aven om man får räkna med lite problem och uppdateringsstrul emellanåt, men det är det värt.

Och Rexa, grattis till köpet av klockan. Jag tror att du kommer att bli helnöjd.

Redigerat av Bergen, 23 januari 2011 - 12:11.


#37

Postad 23 januari 2011 - 13:42

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Jo jag är skit nöjd ångrar inte en sekund att jag inte köpte Suunto som jag var inne på först .
Men jag måste gå igenom instruktionsboken lite bättre så man kan använda den till fullo och för att far min satt och pilla på den och ställde in allt utan att veta vad han ställde in *S* Han var impad över hur mycket info man kan få in i en så liten sak .
Enda negativa är ju att den är lite stor allra helst nu när det är kallt och snö när man har jacka och så på sig .

#38

Postad 23 januari 2011 - 13:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Min FR 305 är svensksåld, Inwarehouse köpte jag den av vill jag minnas.

Men men den lever än även om jag börjar tro att den snart kommer falla för åldersstrecket. Eller också har jag bara haft otur med pulsbandet på sistone. Att den även låst sig totalt två gånger på minde än fyra månader bidrar till den känslan.

Laddar den alltid via datorn, aldrig via nätadaptern. På min nätadapter står det iofs 100-240 V, 50-60 Hz så den är nog universal. Skillnaden mot att ladda via USB är att laddströmmen är högre, 1 A, via nätadapatern. Har för mig USB som max ger 0,5 A.

Har för övrigt "moddat" min klocka en aning. Har vulkat fast lite gummi över knapparna då dessa, vid närmre inspektion, börjat krackelera. inte så snyggt kanske men funktionellt.

Det enda jag saknar på Fr 305 är egentligen ett knapplås....
Trevligt vore givetvis, som du säger, en höjdbarometer. GPSn kan man inte lita på i höjdled. Laddar man in data i SportTracks finns det dock ett tillägg som kan rätta till det hela:
http://zonefivesoftw...tion-correction
Vibrationsignal vore inte fel, inte alls.

har även en Forerunner 201 i en låda... Där kan vi snacka om stor och klumpigt GPS, för att vara till träning. Det är även ett rejält steg i funktion mellan två versioner av en klocka. 201 jämfört med 305 är som natt och dag.

Redigerat av Monshi, 23 januari 2011 - 13:52.


#39

Postad 23 januari 2011 - 18:06

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Ja, man kanske borde gå tillbaka till Sporttracks igen.
Jag använde dem parallellt en tid, men eftersom jag mest skriver träningsdagbok, så blev bara det ena kvar när jag installerade om datorn. Jag är mycket dålig på att använda mig av datorn till träning. Jag är nog gammalmodig av mig i den frågan. Jag skriver ned all möjlig info om passet i den , men ingenting i datorn förutom det som förs över från klockan.
Så det går att få till bättre höjdmätning med Sporttracks. Intressant.

#40

Postad 23 januari 2011 - 19:58

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Jo jag är skit nöjd ångrar inte en sekund att jag inte köpte Suunto som jag var inne på först .
Men jag måste gå igenom instruktionsboken lite bättre så man kan använda den till fullo och för att far min satt och pilla på den och ställde in allt utan att veta vad han ställde in *S* Han var impad över hur mycket info man kan få in i en så liten sak .
Enda negativa är ju att den är lite stor allra helst nu när det är kallt och snö när man har jacka och så på sig .

Ja, det är bäst att läsa bruxen noga, för det finns verkligen en hel del att lära sig.
Tyvärr tycker jag inte att den är fullständig på långa vägar. Det kan vara översättningen eller nåt, men det är en hel del som inte finns med, men som finns där i alla fall. Det är likadant med 405:ans brux. Vissa grejer har man fått lista ut själv.
Kul att du är nöjd med den. Den är verkligen avancerad. Jag använder inte hälften av vad den kan ens en gång.
Men jag är verkligen nöjd jag också, trots vissa problem med dem båda två.

#41

Postad 23 januari 2011 - 22:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Ja, man kanske borde gå tillbaka till Sporttracks igen.
Jag använde dem parallellt en tid, men eftersom jag mest skriver träningsdagbok, så blev bara det ena kvar när jag installerade om datorn. Jag är mycket dålig på att använda mig av datorn till träning. Jag är nog gammalmodig av mig i den frågan. Jag skriver ned all möjlig info om passet i den , men ingenting i datorn förutom det som förs över från klockan.
Så det går att få till bättre höjdmätning med Sporttracks. Intressant.


Jupp, det går. den är inte helt exakt, upplösningen beror på var du är.
Som pkan skriver på hemsidan för tillägget
  • Outside the United States, the resolution is 3 arc seconds (about 90 m in the North-South direction, less in the East-West direction), which means that terrain features on a smaller scale than this are not captured. For the United States, 1 arc second (30 m) data is available.
  • The elevation data may contain some measurement noise. The 3 arc second data is more averaged and hence less susceptible to noise than the 1 arc second data.
  • The elevation data is with respect to the reflective surface, which may be vegetation, man-made features or bare earth. This may be a problem in some areas.
Vet ej men tror att det även går via några webbtjänster dit man kan ladda upp sina spår. Inte testat någon sådan ska sägas, fullt nöjd med SportTracks.

Trista där är att programmet nu kostar en liten slant, inte så farligt mycket, samt att många tillägg nu tar betalt. Inga stora summor någonstans men ändå... Tilläggen är det som gör programmet.
Några guldtillägg är exempelvis
Elevation Correction, Garmin Fitness, Training Load, Overlay plugin, Dobrou extension, Activity Yearview....ja, det finns att välja på och jag är inte helt uppdaterad.

Sådär, nog med reklam.

manual? Vem läser en manual? Det är ju bara att klicka runt och fråga på nätet :)
men samtidigt, finns en del man kan missa utan manualen. Och manualen berättar inte allt. Som hur man gör en reset av klockan...

#42

Postad 24 januari 2011 - 09:32

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Ja, det har du helt rätt i. Det är faktiskt flera frågor som jag har fått svar på via nätet, istället för från manualen.
Det är tur att World Wide Web finns:)

Det finns en hel del tillägg med andra ord. Jag håller med om att det är synd, det blir lite krångligare. Men det är klart, de som har gjort dem vill väl ha betalt antar jag.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.