Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ AP100 VS A100 D3

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Class A-100 D3 (Stereoförstärkare) 4 9,25 (35) Inga priser
XTZ Class AP100 (Slutsteg) 6 9,5 (23) Inga priser
26 relaterade trådar
XTZ AP-100 Döv eller? (40 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - XTZ Class A100 * (1225 inlägg) 4 år sedan
köpa slutsteg? (174 inlägg) 9 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 10 år sedan
XTZ Class AP-100 eller Primare A30.2 till MA RX6? (26 inlägg) 11 år sedan
värt att byta ut blå serien till högtalare i samma prisklass? (28 inlägg) 11 år sedan
Driva Vienna acoustics med... (59 inlägg) 11 år sedan
Rotel eller XTZ. (8 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 11 år sedan
Xtz nyhet! (59 inlägg) 11 år sedan
Canton GLE 490.2 vs Dynavoice Challenger M-65 EX (17 inlägg) 11 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 11 år sedan
Cd-spelar funderingar (6 inlägg) 11 år sedan
XTZ 99. Vs Canton Vento 890DC (0 inlägg) 12 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 12 år sedan
Slutstegslösning för Dali 40 SE? (16 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare till Amphion Argon2 Anniversary (11 inlägg) 13 år sedan
Begagnade slutsteg (42 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
Vilket slutsteg mellan Onkyo 805 och Yamaha Soavo1 frontar? (3 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Marantz SR6004 (14 inlägg) 13 år sedan
Byta Marantz SR5003 mot Onkyo SR608 - en dum idé? (11 inlägg) 13 år sedan
Hjälp inför uppgradering av befintlig utrustning: Yamaha RX-V650 + Polk Aud (6 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare med fokus på 2-kanal? (10 inlägg) 14 år sedan
Suround+Stereo förstärkare ihop? (11 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 26 februari 2011 - 07:38

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Tänkte skaffa lite bättre ljud i 2kanal. Har en marantz sr5004 som driver ett infinity primus 360 system. Vill ha mer kräm i framför allt i 2kanal med även till film tittande. Tänkte då skaffa mig ett slutsteg som tex ap-100 men såg att d3an också går att köra som steg ? Och frågan är vilket alt hade ni satsat på? ngn med erfarenhet av liknande setup?

#2

Postad 26 februari 2011 - 11:25

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Class Ap 100 ska ha en lite bättre slutstegs konstruktion. En helt ny kretskortslayout.

Redigerat av Audio One, 26 februari 2011 - 11:27.


#3

Postad 26 februari 2011 - 11:42

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Jag tror det är bättre om du lägger pengarna på ett renodlat steg istället. ;)

#4

Postad 26 februari 2011 - 11:53

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Class Ap 100 ska ha en lite bättre slutstegs konstruktion. En helt ny kretskortslayout.



Detta står även på¨d3an att den har ny kretskorts layout

Jag tror det är bättre om du lägger pengarna på ett renodlat steg istället. ;)



ap-100 är väl ett renodlad slutsteg eller?

#5

Postad 26 februari 2011 - 12:11

metalfan
  • metalfan
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Om du ändå bara ska ha det som rent slutsteg så känns ju AP-100 smartare, annars betalar du för försteg mm i onödan..
Jag har haft en liknande setup med AP100 och Denon receiver - det funkade väldigt bra!

#6

Postad 26 februari 2011 - 12:47

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0

ap-100 är väl ett renodlad slutsteg eller?


Ja precis det jag menar, bättre att du isåfall går på AP-100 än D3. Köper du D3 så får du betala för sådant som du inte kommer att använda. ;)

#7

Postad 27 februari 2011 - 12:41

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Ja precis det jag menar, bättre att du isåfall går på AP-100 än D3. Köper du D3 så får du betala för sådant som du inte kommer att använda. :)



finns ett demo ex på d3an på fyndbörsen som är billigare än steget frågan är om det blir lika bra som med steget ??

#8

Postad 28 februari 2011 - 19:19

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Läste att det skulle vara samma slutsteg i deras slutsteg som i förstärkaren, lättast är om du skickar till dom på deras hemsida, du har garanterat svar dagen efter (jävligt bra support på så sett). Personligen så ska du bara använda den som slutsteg så köp då slutsteget, men om du tror att du kanske går över till 2 kanals längre fram så har du ju D3, så hade i alla fall jag gjort..

#9

Postad 02 mars 2011 - 21:24

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Läste att det skulle vara samma slutsteg i deras slutsteg som i förstärkaren, lättast är om du skickar till dom på deras hemsida, du har garanterat svar dagen efter (jävligt bra support på så sett). Personligen så ska du bara använda den som slutsteg så köp då slutsteget, men om du tror att du kanske går över till 2 kanals längre fram så har du ju D3, så hade i alla fall jag gjort..



lite så jag tänkte kanske blir bättre 2kanals ljud med d3an och den funkar ju att använda som steg vid hemmabio. Vid musik lyssning kan ju recivern vara avstängd ? hur e Dacen i d3an tro?

#10

Postad 03 mars 2011 - 19:33

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

lite så jag tänkte kanske blir bättre 2kanals ljud med d3an och den funkar ju att använda som steg vid hemmabio. Vid musik lyssning kan ju recivern vara avstängd ? hur e Dacen i d3an tro?



I mitt tycke så är dacen helt ok, det finns dom som är mer detaljerade, har en cd spelare som slår xtz dacen på fingrarna på den fronten, men i att återge närvaro i musiken så vinner den inbyggda dacen och personligen så gillar jag att den är så pass neutral i klangen, Så jag nyttjar bara den inbyggda dacen.
Vad mer kan jag seja? Lyssnar på det mästa, klassisk, pop, blues rock, Heavy metal och kan inte klaga på något rakt av, det ända som fattas är lite driv i musiken när man kör igång lite judas priest mm.

Med en rca omkopplare borde det fungera smidigt och skifta mellan flerkanal och sterio, tror jag.

#11

Postad 04 mars 2011 - 13:06

Bonkas
  • Bonkas
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag har ett xtz ap-100 och har gjort lite jämförelser som jag tror kan vara intressanta här..
Den integrerade D3:an som försteg med en ap100 som slutsteg låter bättre än D3:an som en integrerad förstärkare. Ljudbilden är större, detaljerna fler, separationen vidare, utplaceringar exaktare osv samt att baskontrollen förbättras. Mer "pistong"-känsla.. Samtidigt är skillnaden mellan class A och AB större i steget.
Däremot verkar förstegsdelen i D3 inte vara något vidare. Med en SAT Amplifix som försteg låter det MYYYCKET bättre, även bättre än SAT som integrerad, och med en fullt balanserad passiv volympot (testat med xlr mellan en dacmagic till volympoten och sedan xlr från poten till steget) så höjer det sig ytterligare 3!! snäpp..

Så steget är kalas! Balanserat och i class A mycket bättre än förväntat. Jag kan dock inte svara för vad som skiljer i slutstegen mellan D3 och AP100 men likadant låter de inte.

Med reservation för att allt är testad med LTS-F1 och PMC Gb1+

Redigerat av Bonkas, 04 mars 2011 - 13:07.


#12

Postad 04 mars 2011 - 18:26

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Jag har ett xtz ap-100 och har gjort lite jämförelser som jag tror kan vara intressanta här..
Den integrerade D3:an som försteg med en ap100 som slutsteg låter bättre än D3:an som en integrerad förstärkare. Ljudbilden är större, detaljerna fler, separationen vidare, utplaceringar exaktare osv samt att baskontrollen förbättras. Mer "pistong"-känsla.. Samtidigt är skillnaden mellan class A och AB större i steget.
Däremot verkar förstegsdelen i D3 inte vara något vidare. Med en SAT Amplifix som försteg låter det MYYYCKET bättre, även bättre än SAT som integrerad, och med en fullt balanserad passiv volympot (testat med xlr mellan en dacmagic till volympoten och sedan xlr från poten till steget) så höjer det sig ytterligare 3!! snäpp..

Så steget är kalas! Balanserat och i class A mycket bättre än förväntat. Jag kan dock inte svara för vad som skiljer i slutstegen mellan D3 och AP100 men likadant låter de inte.

Med reservation för att allt är testad med LTS-F1 och PMC Gb1+



hmm man blir snart sugen på och prova 2 bryggade ap-100 :) .

Som sagt så är det bästa om du drar iväg ett mail till xtz själva och hör vad/om det är skillnader på slutstegen i D3 och AP-100, vad ligger din budget för uppgraderingen?

#13

Postad 05 mars 2011 - 09:34

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

hmm man blir snart sugen på och prova 2 bryggade ap-100 :) .

Som sagt så är det bästa om du drar iväg ett mail till xtz själva och hör vad/om det är skillnader på slutstegen i D3 och AP-100, vad ligger din budget för uppgraderingen?


Runt 6000kr annars blir regeringen arg :)

#14

Postad 05 mars 2011 - 20:27

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Hmm bäst ok hålla det då :)
Som tidigare nämnts så har fyndbörsen demo ex på xtz slutsteget (4499 kr) eller D3 (för 5390 kr), annars så om du ska ha fler alternativ så finns ju rehifi också.
Det är inte lätt det här med att välja rätt bland utrustning och framför allt en ideal om hur musiken ska återges (neutralt, varmt, kallt mm), i mitt fall helst så opåverkat som möjligt.
Hoppas du finner din musik förmedlare, ska nu njuta av min :P

#15

Postad 05 mars 2011 - 21:50

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Jag driver mina XTZ Divine 100.49 med ett class Ap 100 och är hel nöjd. Jag har haft funderingar på ett Emotiva XPA 2 men vet inte om det kommer bli bättre? Är ju som sagt inte bara kraften som är avgörande. Men jag är ju som sagt är nöjd med Ap 100.

Lite läsning om Class AP 100

http://www.nomono.se...-end-för-folket

#16

Postad 06 mars 2011 - 11:29

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Körde tidigare en d2:a som steg till Marantz SR6001, i Class A lät det mycket bra.
Marantzens försteg tyckte jag lät betydligt bättre.
har nu uppgraderat till en Pioneer VSX-2020 och ett beggat Marantz 5-kanaligt MM9000.
Den kombon lirar riktigt gott, Pioneer är lite mörk i klangen, medans marantz-steget är aningens ljust, men väldigt välupplöst.
XTZ:s steg har fått lite kritik för att vara färgade i ljudet.
Alternativet är att leta begagnat som jag gjorde....

#17

Postad 07 mars 2011 - 09:58

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Körde tidigare en d2:a som steg till Marantz SR6001, i Class A lät det mycket bra.
Marantzens försteg tyckte jag lät betydligt bättre.
har nu uppgraderat till en Pioneer VSX-2020 och ett beggat Marantz 5-kanaligt MM9000.
Den kombon lirar riktigt gott, Pioneer är lite mörk i klangen, medans marantz-steget är aningens ljust, men väldigt välupplöst.
XTZ:s steg har fått lite kritik för att vara färgade i ljudet.
Alternativet är att leta begagnat som jag gjorde....


oj jag som hört att dom ska va helt ofärgade hmm dom har ju buy try så man kan ju beställa och testa

#18

Postad 07 mars 2011 - 20:37

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
vilket håll färgar xtz steget åt mörkt eller ljust?? ngn som vet

#19

Postad 07 mars 2011 - 21:08

metalfan
  • metalfan
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Enligt LTS färgar den ljusare i diskanten enligt F/E-test. Det har dock uppstått lite frågetecken kring förutsättningarna kring testet och inga mätningar har gjorts ännu. Själv har jag helt ovetenskapligt testat XTZ Class AP100 mot Emotiva XPA-2 hemma hos mig och tyckte att de båda stegen lät väldigt lika varandra.. Jag tror knappast att man kan lyckas upptäcka denna färgning i en "normal" hifi-anläggning.

#20

Postad 07 mars 2011 - 21:18

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Enligt LTS färgar den ljusare i diskanten enligt F/E-test. Det har dock uppstått lite frågetecken kring förutsättningarna kring testet och inga mätningar har gjorts ännu. Själv har jag helt ovetenskapligt testat XTZ Class AP100 mot Emotiva XPA-2 hemma hos mig och tyckte att de båda stegen lät väldigt lika varandra.. Jag tror knappast att man kan lyckas upptäcka denna färgning i en "normal" hifi-anläggning.



ok skönt! gillar ljudet ifrån marantzen jag kör idag . Vill bara ha mer kräm :)

#21

Postad 08 mars 2011 - 10:11

Unregistered604ab614
  • Unregistered604ab614
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Fördelen med att ta XTZ A100D3 framför AP100 är dacen om man spelar spotify tycker den är klart bättre än den i min marantz (7002). Och dacen går att utnyttja även om man bara vill använda xtz som slutsteg om man kopplar som "Mongo". Kan även säga att jag inte märker någon skillnad i ljudet mellan marantzen och xtz i flerkanal utan dom fungerar bra ihop. :)

#22

Postad 08 mars 2011 - 17:11

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Fördelen med att ta XTZ A100D3 framför AP100 är dacen om man spelar spotify tycker den är klart bättre än den i min marantz (7002). Och dacen går att utnyttja även om man bara vill använda xtz som slutsteg om man kopplar som "Mongo". Kan även säga att jag inte märker någon skillnad i ljudet mellan marantzen och xtz i flerkanal utan dom fungerar bra ihop. :)



Ok trevligt att dom e lika i ljudet :) lutar just nu åt steget! Blir nog en tur till torup och hämta ett :) en separat dac blir det nog senare endå framöver

#23

Postad 09 mars 2011 - 11:34

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Beställning lagd! :) blev ett ap100

Redigerat av master_blom, 09 mars 2011 - 11:36.


#24

Postad 10 mars 2011 - 21:42

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Fick steget idag :) Helt otroligt vilken skillnad det blev !! Lät ju bra innan men nu blev det grymt bra tycker jag :rolleyes: Sen att steget passar jäkligt bra med marantzen utseendemässigt e ju ingen nackdel heller :P:)B)

#25

Postad 06 april 2011 - 11:32

niklaslj
  • niklaslj
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Väcker tråden lite...

Funderar på att inskaffa denna förstärkare, alternativt enbart slutsteget! Min fråga är, går det att koppla datorn till förstärkaren samtidigt som man använder den som slutsteg till hembioreceivern? Eller måste man brygga och hålla på för att använda stärkaren som slutsteg?

Idén är att köra XTZ's dac och försteg när jag lyssnar på 2-kanal via datorn och samtidigt ha den som slutsteg när jag drar igång en film. Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare att få lite klarhet!

#26

Postad 06 april 2011 - 17:58

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Väcker tråden lite...

Funderar på att inskaffa denna förstärkare, alternativt enbart slutsteget! Min fråga är, går det att koppla datorn till förstärkaren samtidigt som man använder den som slutsteg till hembioreceivern? Eller måste man brygga och hålla på för att använda stärkaren som slutsteg?

Idén är att köra XTZ's dac och försteg när jag lyssnar på 2-kanal via datorn och samtidigt ha den som slutsteg när jag drar igång en film. Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare att få lite klarhet!



Hej tänkte skaffa mig komplement till min marantz sr5004 surround
reciver. tänkte på eran A-100 D3 vill få bättre ljud i 2kanal. Om man
kopplar ihop dessa hur blir det med volymen måste man höja på båda?
vill ju använda marantzen till surrond och eran d3a till 2kanals ljud
via dator och cd
och hur blir det med subben ?
mvh Jimmy


Svar:
Tack för ditt email!

Det är en utmärkt ide, du får mer effekt i frontkanalerna och sparar samtidigt effekt till övriga kanaler.

Volymen på D3:an sätts på ett bestämt läge, tex +20 dB när du tittar på film och du reglerar volymen som vanligt med hembioförstärjkaren. För musik kan hembioreceivern tom vara avstängd och du väljer ingång och volym med fjärren till D3:an.

:)

/Rikard

Med vänliga hälsningar / Best Regards: XTZ

#27

Postad 06 april 2011 - 18:07

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Och ska du bara ha steget som jag köpte så kopplar du ju datorn i recivern och steget levererar kraft till dina högtalare oavsett källa :)

#28

Postad 06 april 2011 - 19:05

niklaslj
  • niklaslj
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Och ska du bara ha steget som jag köpte så kopplar du ju datorn i recivern och steget levererar kraft till dina högtalare oavsett källa :)


Ja, självklart fungerar det. Vill lyssna på musik med XTZ's DAC och försteg, därför jag ställer frågan. Alltså ha datorn och CD-spelaren kopplad till XTZ'an och allt annat kopplat till receivern (bluray-spelare, mediaspelare). Undrar om man kan ha XTZ'an som slutsteg till hembioreceiver och samtidigt koppla datorn och CD-spelaren direkt till XTZ'an, utan att behöva koppla om något. Vill enbart ha XTZ'an på när jag lyssnar på musik.

Hoppas du hänger med, kände knappt att jag förstod mig själv...

#29

Postad 09 april 2011 - 12:42

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Ja, självklart fungerar det. Vill lyssna på musik med XTZ's DAC och försteg, därför jag ställer frågan. Alltså ha datorn och CD-spelaren kopplad till XTZ'an och allt annat kopplat till receivern (bluray-spelare, mediaspelare). Undrar om man kan ha XTZ'an som slutsteg till hembioreceiver och samtidigt koppla datorn och CD-spelaren direkt till XTZ'an, utan att behöva koppla om något. Vill enbart ha XTZ'an på när jag lyssnar på musik.

Hoppas du hänger med, kände knappt att jag förstod mig själv...


Svar på din fråga är ja om du läser mitt inlägg innan så står det ju att man kan det du kopplar ju in dator cd etc i d3an och din bluray i recivern när du kollar film måste båda vara på vid musik lyssning använder du bara d3an. Kolla bara så du har preout på din reciver

Redigerat av master_blom, 09 april 2011 - 12:46.


#30

Postad 12 april 2011 - 17:42

niklaslj
  • niklaslj
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Svar på din fråga är ja om du läser mitt inlägg innan så står det ju att man kan det du kopplar ju in dator cd etc i d3an och din bluray i recivern när du kollar film måste båda vara på vid musik lyssning använder du bara d3an. Kolla bara så du har preout på din reciver


Grymt, tack för svaret! ;)

#31

Postad 14 april 2011 - 11:58

murkas
  • murkas
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hejsan,

Vill till att börja med ursäkta mig (antagligen för att jag fattar trögt) eftersom detta ämne mer eller mindre redan avhandlats.

Jag funderar likt trådskaparen på att antingen skaffa mig ett AP100-slutsteg eller en A100 D3, men är lite fundersam på hur detta skulle fungera rent praktiskt.

Min setup består av följande idag:

HTPC med optisk SPDIF ut samt HDMI
Harman Kardon AVR 255
Elac FS187 Frontar
Elac center
Audiopro Sphere Bakhögtalare
Velodyne Sub

Jag lyssnar till 80% på musik i min anläggning och känner att högtalarna inte blommar ut riktigt som jag vill (lät bättre på normal volym i affären och där var det bättre elektronik).

Om A100 D3 har en mer välljudande DAC så vill jag ju använda den till att lyssna på musik, och kommer då att köra HTPC -> Optisk DAC-ingång på A100 D3 och vidare till mina frontar.
Om jag däremot ska titta på TV/Film kan jag då koppla HTPC -> HK 255 via HDMI -> RCA Amp In på A100 D3 och vidare till mina frontar? (Kommer att koppla center, surround och bakhögtalare til HK-receivern)

Vad skulle ni föredra?
Färgas ljudet något om jag skulle använda min HK som försteg, och i så fall hur mycket?
Är Dac:en i A100 D3 fantastiskt mycket bättre än den i min receiver?

//Markus

Redigerat av murkas, 14 april 2011 - 21:10.


#32

Postad 14 april 2011 - 17:13

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Skaffa ett Ap 100 i stället, tycker att förstegsdelen i A 100 D3 är så där, inte dålig men finns bätte enligt mig.
Ap 100 är suveränt för sitt pris. Driver mina XTZ Divine med lätthet.

Skaffa ett Ap 100 i stället, tycker att förstegsdelen i A 100 D3 är så där, inte dålig men finns bätte enligt mig.
Ap 100 är suveränt för sitt pris. Driver mina XTZ Divine med lätthet.

Och om du vill ha en bra dac och billig dac köper du en Nuforce Udac 2.

#33

Postad 26 november 2011 - 16:03

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
nu har jag beställt en xtz ap 100.
som ska lira med min pioneer lx-sc 82 och mina canton refernce 9.2 dc.
hoppas att det blir bra för nu när jag spelar längre stunder med min 82a så vill den inte riktigt va med.
men i värsta fall får man väll köpa 2 ap 100.
ska bli kul att se vad de blir av detta.

#34

Postad 22 mars 2012 - 13:30

Unregisteredcf31ab4d
  • Unregisteredcf31ab4d
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Återupplivar denna tråd lite!

Jag är påväg att köpa mitt första ordentliga högtalarsystem (2.0) till studentrummet och har fått upp ögonen för dessa förstärkare.

Enligt många verkar slutsteget i AP100 ligga steget före D3'n, och enligt flera i denna tråd kan man få bättre resultat av en separat DAC med AP100 som slutsteg.
Audio one rekommenderar i denna tråd nuforce udac 2, som jag dock blir tveksam till pga en del negativa recensioner.

Hur mycket skulle jag behöva lägga på en DAC för att kombinationen ska låta märkvärt bättre än att helt enkelt köpa en D3 och använda dess inbyggda DAC?

Det ska användas för att driva ett par xtz 99.26mkII, dynaudio x12/x16 eller möjligtvis ett par dynaudio focus 140 (har ej provlyssnat på de än, ska in till sthlm så småningom och ta en ordentlig lyssningsrunda för att bestämma vilka jag tycker är mest värda sin prislapp).

MVH
Truls

#35

Postad 23 mars 2012 - 13:26

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Då måste du ha ett försteg också om du ska köra dac + ap100

#36

Postad 23 mars 2012 - 21:08

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Om inget har ändrats så är det "samma" slutsteg bara att D3 har en inbuggd förförstärkare och DAC (försteget går och koppla bort) . Fördelarna Med det rena steget AP100 är möjligheterna till och brygg koppla om du skaffar ett slutsteg till, D3 stödger inte bryggkoppling...

Redigerat av ljudfantasten, 23 mars 2012 - 21:10.


#37

Postad 04 maj 2012 - 18:03

vad ska man skriva 123
  • vad ska man skriva 123
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Tjena! Hur tror ni att kombon XTZ Class-AP100 med yamaha 2067 och sytem audio mantra 60 låter!? Är jäkligt sugen på ett steg då jag inte får ut det jag vill i två kanal ljud

#38

Postad 04 maj 2012 - 19:08

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
kör själv med detta slutsteg till mina canton ref 9.2 or, och tycker att det är ett kanon ljud vart är par hack bättre än när jag bara körde med min pioneer lx 82a.
sen så har xtz buy and try så det är ju bara att prova om du tycker att det är värt pengarna.

#39

Postad 04 maj 2012 - 19:27

vad ska man skriva 123
  • vad ska man skriva 123
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Tack för svaret! Jag har hittat ett beganat, så det blir lite svårt med det :( jag undrar hur ljudet blir med kombinationen tycker min ljud bild är lite dålig i 2 kanal med yamahan

#40

Postad 08 maj 2013 - 21:04

Unregistered7e2b2f7a
  • Unregistered7e2b2f7a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Då måste du ha ett försteg också om du ska köra dac + ap100

Dags att väcka den här tråden...
Jag kör idag en Hegel HD20 DAC som försteg rakt in i D3:ans slutsteg som i sin tur driver ett par Elac FS 248:or. Ett stort ljudlyft jämfört med D3:ans inbyggda försteg.


#41

Postad 03 september 2013 - 23:18

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Någon som vet när man kör bryggat läge på ap-100 kan man då köra i klass A läge. Eller rättare sagt blir det class A ?

Sen kan man använda alla högtalare utgångarna för att biwire sina högtalare eller kan man bara använda de översta vid bridge Mode?

#42

Postad 12 september 2013 - 13:25

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Ja, du kan köra i klass A-läge även om förstärkaren är bryggkopplad, men effekten inom klass A-området är fortfarande 50 watt, som bestäms av tomgångsströmmen genom utgångstransistorerna. Denna ström ökar inte i och med bryggkopplingen, och klass A-området förblir detsamma. Däremot har du alltid tillgång till hela effekten inom klass AB-området, tex ett bastrumslag som kräver extra transienteffekt. Det här är en stor fördel med AP-100 (och även Class A100 D3) jämfört med andra klass A-förstärkare som oftast är begränsade till endast klass A-området, och därmed orsakar begränsningar i dynamiskt "headroom".

Slutsteget är konstruerat för att man bara ska använde de översta utgångarna. Dock går det att använda alla utgångar, men det är inget vi rekommenderar då slutsteget kan felbelastas.

/Joel

Med vänliga hälsningar / Best Regards: XTZ

#43

Postad 17 juni 2014 - 12:44

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Hej!

Jag publicerar lite mätningar här för er som är intresserade. Både en kub och distorsionsmätning.

Mvh
Joel

Bifogad fil(er)



#44

Postad 13 juli 2014 - 13:39

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Hej på er, en fråga för att se att jag förstått inkopplingen rätt.
Har en Pioneer receiver där alla högtalarna är inkopplade i nu. Nu när jag skall koppla in mitt nyinköpta AP-100, så kopplar jag in rca-kabel från slutsteget och till receiverns pre-out. Och flyttar högtalarkabeln så att de går in i slutsteget och inte in i receivern som det är nu?

Är det korrekt?

Redigerat av dannep, 13 juli 2014 - 17:54.


#45

Postad 15 juli 2014 - 11:48

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Japp

#46

Postad 15 juli 2014 - 16:45

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

Hej på er, en fråga för att se att jag förstått inkopplingen rätt.
Har en Pioneer receiver där alla högtalarna är inkopplade i nu. Nu när jag skall koppla in mitt nyinköpta AP-100, så kopplar jag in rca-kabel från slutsteget och till receiverns pre-out. Och flyttar högtalarkabeln så att de går in i slutsteget och inte in i receivern som det är nu?

Är det korrekt?


Ja, det är korrekt. Du behöver också köra en ny rumskalibrering om den funktionen finns på din receiver.

/Joel

#47

Postad 06 november 2014 - 18:14

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Hej!

Vi kör lite lagerrensning på bland annat AP100, även 99 MKII-serien och demo-ex av 100.49.

Läs mer här under butikserbjudanden:
- https://www.minhembi...howtopic=320698

Mvh
Joel



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.