Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rörförstärkare vs Vanligt förstärkeri

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 April 2011 - 21:02

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Ok, jag är väldigt lite insatt i vad som skiljer en rörförstärkare från en vanlig. Både rent tekniskt, användarmässiga och ljudmässiga skillnader. Skulle var hemskt tacksam om någon kunde förklara och beskriva för mig...helst så ingående som möjligt, tack.

Jag hörde en rörhybridförstärkare själv för första gången på 25 år i helgen och gillade verkligen klangen/karaktären. Det var en Magnat-stärkare för övrigt.

Nackdelar? Fördelar?

FaProd

Redigerat av Faprod, 04 April 2011 - 21:03.

Postad 11 April 2011 - 18:09

waxman
  • waxman
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Gillar du ljudet är det bara att köra. Enda nackdelen jag kan komma på är att livstiden för rören är begränsade och behöver bytas lite då och då.

bra information här.

http://www.begagnadh...ler-transistor/

Postad 11 April 2011 - 22:40

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Ok.....tackar för svaret och länken (ska läsa på).

Hur lång är livslängden på rören normalt då?

Hel sinnessjukt vackra apparater, dina McIntosh, för övrigt.

Postad 12 April 2011 - 08:33

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 1

Hur lång är livslängden på rören normalt då?

Livslängden är god, i de flesta fall handlar det betydligt längre tid än en genomsnittlig projektorlampa, vilken för övrigt oftast är betydligt dyrare att byta än de rör som sitter i en rörhäck.

Det finns mycket att säga om rörförstärkare vs. trissediton. Anledningen till att jag fastnade för rör är att jag när jag lyssnade på en röranläggning för första gången upptäckte att det lät "på riktigt". Jag blev helt fascinerad över återgivningen, såväl instrument- som rösthantering lät precis så som jag var van att det låter live och i studio. Trots att jag hade både lyssnat på och ägt riktigt dyra trissestärkare, hade jag aldrig tidigare upplevt denna känsla av musikalisk realism. Till saken hör att jag före lyssningstillfället var mycket skeptisk till rör och ansåg att det bara var för gamla stofiler med nostalgikomplex. Inte kunde väl en så gammal teknik med så förhållandevis låg uteffekt piska upp feta trissestärkare när det gäller realistisk återgivning? You bet they can...

Om man bara ser till mätvärden, har transistorförstärkare ett övertag i och med högre effekt och lägre THD (total harmonisk distorsion). Många menar att detta per definition gör att transistorkonstruktioner är bättre. Rörstärkare har högre THD men "distar" så att säga "snällt" för örat, vilket gör att ljudet upplevs som lite varmare, även om graden av förvrängning är högre. Här handlar det mer om en principiell inställning snarare än om faktiskt upplevelse. Många menar att det inte är hifi i ordets rätta bemärkelse och då spelar det liksom ingen roll att det låter bättre...

En missuppfattning är att alla rörförstärkare låter likadant. Detta är fel. Skillnaderna mellan rörstärkare är betydligt större än mellan trissediton enligt min erfarenhet. Därför är det mycket viktigt att provlyssna före köp. Glöm heller inte att matcha med lämpliga högtalare. På grund av den förhållandevis låga uteffekten, krävs högtalare som är lättdrivna (hög känslighet, hög impedans och "snäll" fasgång). Många menar att det är upp och nervända världen att välja högtalare efter förstärkare och det får de gärna tycka om de vill. Jag har hittat passande högtalare som låter så in i **** bra oavsett om man kör trisse eller röreffekt till dem. Inga problem för mig i detta fallet alltså, även om utbudet av lättdrivna högtalare är mindre än motsatsen.

Jag tycker att du ska testa själv (om du inte redan gjort detta). Du gör det dock på egen risk...

Redigerat av bensnake, 12 April 2011 - 08:34.

Postad 12 April 2011 - 09:04

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Lysande svar, bensnake.

Grejen är den att jag alltid förespråkat varmt och mjukt ljud och när jag hörde denna Magnat kände jag direkt att det var åt det hållet jag vill ha det. Vill därför utforska detta mycket mer ingående.....det kryllar ju inte av rörförstärkare dock. Vore mäkta intressant att testa hemma.

Jag har ju ett par högtalare som inte alls faller i kategorin lättdrivna tyvärr. 90 db känslighet och 4 ohms impedans. Men den svagare effekten i rörstärkare märks endast vid hög volym, eller på vilket sätt märks den av?

Postad 12 April 2011 - 09:14

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Lysande svar, bensnake.

Grejen är den att jag alltid förespråkat varmt och mjukt ljud och när jag hörde denna Magnat kände jag direkt att det var åt det hållet jag vill ha det. Vill därför utforska detta mycket mer ingående.....det kryllar ju inte av rörförstärkare dock. Vore mäkta intressant att testa hemma.

Jag har ju ett par högtalare som inte alls faller i kategorin lättdrivna tyvärr. 90 db känslighet och 4 ohms impedans. Men den svagare effekten i rörstärkare märks endast vid hög volym, eller på vilket sätt märks den av?

I princip som du säger. Det är när man drar på volym som en effektsvag stärkare visar sina tillkortakommanden. Med dina högtalare skulle jag inte satsa på extremt lågwattiga single end-stärkare utan i stället en push'n'pull-variant med EL-34, EL-84 eller KT88.

Postad 12 April 2011 - 09:17

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
"Med dina högtalare skulle jag inte satsa på extremt lågwattiga single end-stärkare utan i stället en push'n'pull-variant med EL-34, EL-84 eller KT88."

Aj fan du....nu tappade du mig helt. Förstod inte någonting av det du just skrev. ;)

Grymma grejer i ditt galleri också, snake....lite dåligt med info om prylarna dock.

Postad 12 April 2011 - 09:28

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

"Med dina högtalare skulle jag inte satsa på extremt lågwattiga single end-stärkare utan i stället en push'n'pull-variant med EL-34, EL-84 eller KT88."

Aj fan du....nu tappade du mig helt. Förstod inte någonting av det du just skrev. ;)

Grymma grejer i ditt galleri också, snake....lite dåligt med info om prylarna dock.

:P Sorry, jag skenade iväg en smula... Beroende på koppling och rörtyp men även antal rör kan man nå olika uteffekt. Enkelt uttryckt. Ge mig din budget, så kan jag komma med förslag på lämpliga kandidater. Du kan även ta det via PM om du vill.

Postad 12 April 2011 - 09:38

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Ok, det låter skitbra. Tackar.

Min budget är inte värst hög och lite beroende på hur mycket man behöver byta ut givetvis. Alltid en svår avvägning. :-)

Postad 12 April 2011 - 09:44

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Alltid en svår avvägning. :-)

Mycket... ;)

Postad 12 April 2011 - 09:59

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Vad exakt är en Rörhybrid då, förresten?

Och hur upplever du detaljrikedomen med din förstärkare?

Blir dom så extremt varma som man läst om?

Mycket frågor nu känner jag. ;)

Postad 12 April 2011 - 10:21

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vad exakt är en Rörhybrid då, förresten?

Och hur upplever du detaljrikedomen med din förstärkare?

Blir dom så extremt varma som man läst om?

Mycket frågor nu känner jag. ;)

Rörhybrider är precis som namnet antyder en blandning av rör och trissor i signalvägen. Man brukar sätta rör i försteget och trissor i slutsteget för att så att säga få det bästa av två världar (värme OCH kraft). Problemet är att resultatet inte alltid blir så lyckat. Jag har lyssnat på några hybrider men aldrig blivit särskilt imponerad. Jag tror mer på renodlade konstruktioner. Ska man köra trisse så gör det fullt ut, likadant med rör. Men det är bara en personlig ståndpunkt.

Detaljrikedomen i min nuvarande stärkare är extremt hög, så långt ifrån disig gosighet man kan komma egentligen. Det handlar om en single end-stärkare baserad på effekttrioden 300B (ett dyrt slutrör förhållandevis), utan motkoppling ("zero feedback"), inga kretskort utan allt är hårdvirat, ett signalrör och ett slutrör per kanal. 7 watt. Det kräver sina högtalare, kan man lugnt säga...

Värmeutvecklingen handlar mycket om vilken strömklass stärkaren arbetar i. Ren klass A, som i mitt fall, innebär att stärkaren "går för fullt" hela tiden. Det drar mer ström givetvis och blir även mycket varmare. Detta gäller generellt, även för transistorkonstruktioner. De senare behöver kylning medan rörens överskottsvärme försvinner ut i det fria. Effektiviteten är således låg, stora delar försvinner som värme.

Postad 12 April 2011 - 10:49

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Underbart! Tackar för bra svar hela tiden.

Det kräver lite underhåll, kunskap och försiktighet med rör....verkar det.

Postad 12 April 2011 - 10:58

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Underbart! Tackar för bra svar hela tiden.

Det kräver lite underhåll, kunskap och försiktighet med rör....verkar det.

Ingen orsak... ;)

Det där med underhåll, kunskap och försiktighet... Äh, bara tuta och köra! :P

Många som är rörskeptiker tar gärna upp detta med underhåll och rörbyten som ett problem. Samma människor lyfter inte på ögonbrynen när det gäller att ifrågasätta projektorers lampbyten som ofta är mycket dyrare och mer komplicerade procedurer än att byta rör på en förstärkare. Bara att ta ur de gamla och trycka dit nya. Inte ett enda verktyg behövs, eftersom rören oftast sitter utanför chassit. Till och med admin Squeezmaster skulle fixa detta utan att hamna på akuten... :D Det man bör tänka på gällande försiktighet är att hålla små barn på minst en armlängds avstånd...

Kunskap krävs så tillvida att man måste veta vad förstärkarens effektmässiga begränsning för med sig gällande val av högtalare. Resten lär man sig under resans gång...

Postad 12 April 2011 - 11:02

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Tycker bara det ökar möjligehterna det här med rörbyten. Skulle man drabbas för hårt av uppgraderingssjukan kan man ju för en rimlig slant köpa några nya rör istället för att byta högtalare eller hela förstärkeriet.

//Tresor

Postad 12 April 2011 - 11:20

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jovisst....men vad kostar rören i regel styck? Vad är spannet på ungefär?

Postad 12 April 2011 - 12:10

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Tycker bara det ökar möjligehterna det här med rörbyten. Skulle man drabbas för hårt av uppgraderingssjukan kan man ju för en rimlig slant köpa några nya rör istället för att byta högtalare eller hela förstärkeriet.

//Tresor

+1 på den. Så ser jag det också. Man får ju en i princip ny stärkare på köpet...

Postad 12 April 2011 - 12:24

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jovisst....men vad kostar rören i regel styck? Vad är spannet på ungefär?

Oj, spannet är stort... Det beror framför allt på vilken typ av rör vi talar om. Slutrör (effektrören i slutsteget) är generellt dyrare än de mindre signalrören (i försteget). EL-34 är ett vanligt effektrör som används ganska högfrekvent i många konstruktioner. Dessa är ganska billiga, ett par hundringar per styck. 300B är ett dyrare effektrör, vi snackar från dryga tusingen per styck (JJ Electronics) upp till 4-5 (Western Electric) beroende på fabrikat. I det senare fallet levereras de emellertid i en trälåda... ;) De mindre signalrören kostar ca ett par hundralappar per styck, givetvis finns billigare och dyrare men den stora prisskillnaden hittar man bland effektrören.

Redigerat av bensnake, 12 April 2011 - 12:25.

Postad 12 April 2011 - 15:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Dom flesta rörstärkare har rätt låg effekt som gör att man får tänka till extra vilka högtalare man har. Samma med högtalarens impedans och förstärkarens utgångsimpedans.

Postad 13 April 2011 - 10:07

waxman
  • waxman
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Rörhybrider är precis som namnet antyder en blandning av rör och trissor i signalvägen. Man brukar sätta rör i försteget och trissor i slutsteget för att så att säga få det bästa av två världar (värme OCH kraft). Problemet är att resultatet inte alltid blir så lyckat. Jag har lyssnat på några hybrider men aldrig blivit särskilt imponerad. Jag tror mer på renodlade konstruktioner. Ska man köra trisse så gör det fullt ut, likadant med rör. Men det är bara en personlig ståndpunkt.

Detaljrikedomen i min nuvarande stärkare är extremt hög, så långt ifrån disig gosighet man kan komma egentligen. Det handlar om en single end-stärkare baserad på effekttrioden 300B (ett dyrt slutrör förhållandevis), utan motkoppling ("zero feedback"), inga kretskort utan allt är hårdvirat, ett signalrör och ett slutrör per kanal. 7 watt. Det kräver sina högtalare, kan man lugnt säga...

Värmeutvecklingen handlar mycket om vilken strömklass stärkaren arbetar i. Ren klass A, som i mitt fall, innebär att stärkaren "går för fullt" hela tiden. Det drar mer ström givetvis och blir även mycket varmare. Detta gäller generellt, även för transistorkonstruktioner. De senare behöver kylning medan rörens överskottsvärme försvinner ut i det fria. Effektiviteten är således låg, stora delar försvinner som värme.

Menar du när man sätter ett rörbaserat försteg och ett transistorbaserat slutsteg i samma anläggning? Har du någon speciell erfarenhet att dela med dig av där kombinationen ej varit särskilt lyckad?

Postad 13 April 2011 - 10:32

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Menar du när man sätter ett rörbaserat försteg och ett transistorbaserat slutsteg i samma anläggning? Har du någon speciell erfarenhet att dela med dig av där kombinationen ej varit särskilt lyckad?

Separata för- och slutstegslösningar med rör i försteget och trissor i slutsteget har jag erfarenhet av själv. Körde på 90-talet Audion Premier försteg med McIntosh MC7300. Då hade jag i och för sig bara Macen för drivning av basarna och ett par rörmonoblock till mellanregister/diskant men jag testade att köra Macen fullrange och det matchade inte riktigt. Tyckte att ljudbilden blev lite "fadd" och dynamiklös. Kan bero på att Macen i sig var ganska varm i klangen. Dessutom matchade in- och utgångskänsligheten inte riktigt varandra.

Integrerade hybrider där man petat in rör i förstegsdelen har lag lyssnat på vid två tillfällen, kinesiska båda gångerna (har glömt vilka fabrikat). Tyckte att de lät för "ljust" i klangen.

Postad 05 May 2011 - 20:48

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Återupptar frågandet. :)

Är det ytterst ovanligt med bas/diskant-kontroller på rörförstärkare? Inte sett många alls. Tyvärr verkar även fjärrkontroll vara sporadiskt figurerande....vilket är ett krav för min del.

Ett annat krav är ju att de kan hantera 4 ohmare på 90 db känslighet....och låt säga, max 15-20 000 kr.

Vad för märke skall man satsa på? Någon bra butik/handlare som kan rekommenderas?

Postad 05 May 2011 - 21:22

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har du vägarna förbi Göteborg tycker jag du skall besöka akkelis audio, dom har mycket rörförstärkare och är grymt duktiga. Kolla hemsidan...

Redigerat av Unregisteredd2fae390, 05 May 2011 - 21:31.

Postad 05 May 2011 - 22:14

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Återupptar frågandet. :)

Är det ytterst ovanligt med bas/diskant-kontroller på rörförstärkare? Inte sett många alls. Tyvärr verkar även fjärrkontroll vara sporadiskt figurerande....vilket är ett krav för min del.

Ett annat krav är ju att de kan hantera 4 ohmare på 90 db känslighet....och låt säga, max 15-20 000 kr.

Vad för märke skall man satsa på? Någon bra butik/handlare som kan rekommenderas?

En rörförsrstärkare med KT88-rör skulle du definitivt testa. Borde kunna haen rimlig chans att driva dina högtalare. Känsligheten torde inte vara några problem. MAn skulel kunna säga att dessa rör driver rock och elektronika alldeles utmärkt. Bågnar inte för lite bas. Har så att säga numera en renodlad kineskiskt förstärker bestådende av en Dared förförstärkare och två monoblock. Kostat definitivt under 30 000 kr. MEn det har ocksåblivitlite nya rör och sånt.

Berättat många gånger att sonen skulle köpa ny förstärkare och budgeten skulle vara omkring 10 000 kr. Trots att han älskar ljudet från min aläggningen skulle det vara en trissestärkare. Ok. Lånade kånkade och bar lite olika varianter hem till honom.Sedan badjag på mina bara knän att kan vi låna en lämplig rörförstäkere i närheten av budgeten. Sedan provades den mot hans favo. En Audio Space med KT88-rör blev det som köptes för 12 000 kr. Helt utan tvekan. Hans förstärkare har mera möjligheter än min anläggning. Gemensamt är att det går att koppla om mellan triodläge (30 w) eller ultralinjärt (60 w). Något olika karaktär på ljudet. Hans förstärkare kan också välja mellan hög och låg motkoppling. Den förstärkare han valde har fjärrkontroll som tillval.

Har definitivt inget emot triodljudet men hemma hos oss och hos sonen är det ultralinjärt läge som gäller. Lite hårdare och utmejslat ljud. Skjuter fram scenen något.Andra kan tycka att det blir lite vasst. Triodljuet har lite mjukare klang.

Vi har köpt våra saker hos Akkelis Audio i Göteborg som också säljer över nätet. Jag kan rekommendera att prata med Stefan där.

http://www.akkelisaudio.com/

Så här ser det ut just nu hemma hos oss. Skivspelaren rullar som vanligt.
Bifogad fil  audio_space.JPG   45.14K   9 Antal nerladdningar

Postad 06 May 2011 - 16:42

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jaa, KT88 kanske kan vara nåt. Jag lyssnar mycket på rock/hårdrock, dock aldrig elektronika. Är det stor skillnad på olika rör....i effekt och ljud?

Vad är det för skillnad/fördel att köra förförstärkare och monoblock, istället för en vanlig förstärkare?

Fanns några vettiga alternativ på Akkelis. Du minns inte vad den hette som din son köpte? Jag var inne och kollade Dared's hemsida också, och dom hade en del intressanta stärkare. En med USB och DAC till och med (med EL-34). :) Switch mellan triod och ultralinjärt verkar ju vara riktigt användbart. Ett annat måste är ju fjärr som sagt. Tonkontroller står sällan någon info om....men jag har sett de som har. Verkar inte vanligt dock.

För eller nackdel med många rör (och olika sorters rör)? Bränns alla ut (eller går sönder) någorlunda samtidigt?
Hur märker du, eller vet, att det är dags att byta ut?

Tackar för bra info, Kronkan.

Redigerat av Faprod, 06 May 2011 - 19:25.

Postad 07 May 2011 - 07:50

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
God Morgon FAprod!

Sonen har en Audio Space AS-8i. Denna modell har inte fjärrkontroll. Motsvarande modell med fjärrkontroll är GAlxy 88. På Akkelis hemsida är den senare specad till 48 w i ultralinjärt läge. Något dyrare än sonens modell.

Den fysiska kvlitetskänslan är helt enorm för pengen. Ser ut och känns som gedigna byggen. Du har säkert redan läst nedanstående recension men bifogar den ändå.

http://www.stereomoj...ifierreview.htm

Det är nog givet att en dyrare rörförstärkare kan prestera något lite mer. Hört exempelvis Leben som låter fantastiskt i rätt omgivning. Men då blir det en annan budget. Jämför istället med transistorförstärkare i prisklassen som du är beredd och kan betala.

KT-88-rör i ultralinjärt läge låter enligt min uppfattning bra på rock. Givet val också om man spelar elektronika. Sedan är det ju också så att förstärkare och högtalare måste passa ihop. JAg var också tvungen att prova mig fram till rätt högtalarekablar. Första medsända mångkardeliga högtalarekabeln blev för blöt i basen. Så det kan vara något att tänka på om man får lust att prova några KT88-rör i sin anläggning.

Postad 08 May 2011 - 17:39

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Mycket bra tråd det här, speciellt Kronkans inlägg har fått mig väldigt sugen på en Röris! ;)

Men, man har ju inte de optimala högtalarna, Elac 207A, specade till 89db känslighet, proudktblad: http://www.elac.com/.../pdf/fs207a.pdf

Är det dödfött med en rörförstärkare i mitt fall? Rekommenderat är ju trots allt 30-250W, t.ex. Audio Space AS-8i som det pratas om ovan då med 48W i ultralinjärt borde väl fungera ok? Jag bor i lägenhet så det är inga discovolymer som ska matas ut. Men kan ju vara kul om det går att dra på vid enstaka tillfällen utan att det låter som en sprucken bandare på stranden... :P Det bästa vore ju om man kunde testa först men jag känner ingen med rörförstärkare. Finns det någon butik i Stockholm som är lika välsorterad som den där Akkelis?

Postad 08 May 2011 - 18:19

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jaja, jag misstänkte att det var just AS-8i som du pratade om. Ser grym ut, men då modellen med fjärr i så fall (Galaxy). ;) Men det finns fler vettiga alternativ.

Har läst igenom recensionen och det gör mig ju inte mindre sugen....och som grädde på moset så är det ett test av tre olika rörförstärkare i senaste HiFi & Musik, med idel rosor. En helt annan budget dock.

Jag är i liknande situation som dig anarkizt. Känner verkligen ingen som äger en ren röförstärkare och ingen butik i mitt närområde som har heller, vad jag vet (Norrköping, för övrigt). Inte så sugen på att köpa en i blindo givetvis. Riktigt sugen på att provlyssna.

Redigerat av Faprod, 08 May 2011 - 21:58.

Postad 09 May 2011 - 23:36

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Mycket bra tråd det här, speciellt Kronkans inlägg har fått mig väldigt sugen på en Röris! ;)

Men, man har ju inte de optimala högtalarna, Elac 207A, specade till 89db känslighet, proudktblad: http://www.elac.com/.../pdf/fs207a.pdf

Är det dödfött med en rörförstärkare i mitt fall? Rekommenderat är ju trots allt 30-250W, t.ex. Audio Space AS-8i som det pratas om ovan då med 48W i ultralinjärt borde väl fungera ok? Jag bor i lägenhet så det är inga discovolymer som ska matas ut. Men kan ju vara kul om det går att dra på vid enstaka tillfällen utan att det låter som en sprucken bandare på stranden... :) Det bästa vore ju om man kunde testa först men jag känner ingen med rörförstärkare. Finns det någon butik i Stockholm som är lika välsorterad som den där Akkelis?

Vad du kan göra är ändå att snacka med Akkelis om han tror att någon av Adio Space modeller klarar Elac. Akkelis sålde tidigare Elac. Möjligtatt han ellernågon kund provat kombinationen.Stefan kommer att vara ärlig i sitt svar. Så kännerjag honom.

Redigerat av Kronkan, 09 May 2011 - 23:43.

Postad 10 May 2011 - 20:03

Unregistered1c8c2a96
  • Unregistered1c8c2a96
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej har själv haft ett antal hemmabio-förstärkare,men gick sedan över till två-kanal.
Började med Nad m3 sedan Bladelius tyr som båda lät vad jag tyckte grymt bra.
Men så lånade jag hem en Audio space 3.8 i ock den spelade skjortan av både naden och tyren,
så jag köpte den. Men har numera bytat till Audio space reference 3,1 kt88
och jag är enormt nöjd :P

Postad 10 May 2011 - 23:03

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Aaah....det är just den vägen jag kommer vandra, känns det som. :P

Just den Audio Space är riktigt j**la snygg. Ser grym ut. Antar, efter att ha läst alla omdömen och recensioner (inte minst HiFi & Musik), att den låter lika grymt. Ligger över min budget dock, känns det som.

Redigerat av Faprod, 10 May 2011 - 23:49.

Postad 10 May 2011 - 23:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Rörförstärkare kan vara mysiga helt klart. Har en Trafomatic Head One som ger en hel del rör signatur som preout till min hembioreceiver/högtalare eller som dedikerad hörlursförstärkare. Min definition av rör är ingenting vasst, organiskt och med tung botten med mycket oomph och en värme i ljudet och viss glöd som gör musik otroligt lättlyssnat speciellt för långa stinter. Mer färgad än de mer neutrala transistorförstärkare jag testat men låter ofta mer naturligt när man kopplar loss den analytiska hjärnhalvan ändå. Mer diffus och större ljudbild hjälper speciellt hörlurslyssning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.