Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HDTV

1031 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 maj 2011 - 21:44

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 1
På måndag den 16/5 startar SVT en 2-veckors trailerkampanj för HDTV i SVT. I samband med det lanserar vi även en fakta-sajt om HDTV på svt.se/hd. Redan nu i helgen kan du smygtitta på sajten. Under rubriken ”Expertinformation” finns information som kanske intresserad medlemmar i detta forum.

Per Björkman
Distributionschef SVT

#2

Postad 14 maj 2011 - 08:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Då passar jag på att fråga hur man får fram texten för hörselskadade på HD-kanalerna. Enligt nedan:

SVT använder för närvarande inte DVB-Subtitling (ETSI EN 300 743) för undertexter utan "bränner" in texten i videosignalen. För svensktextning för hörselskadade använder vi dold text via Text-TV enligt ETSI EN300706 på sidan 199 (SVT1 HD) och sidan 299 (SVT2 HD).

ska det ske via TextTv på respektive kanal men på HD-kanalerna finns det idag ingen TextTv, inte via Canal Digital* ivartfall.

Om man vill använda stödtextning måste man växla till SD-kanalerna.

tycker det är synd att DVB-text inte används, att den tekniken inte är såpass enkel och användbar att den passar.


* läser en gång till

** SVT Text-TV finns i dagsläget med som en tjänst till SVT1 HD och SVT2 HD på samtliga plattformar förutom Canal Digital.

fasiken, det såg jag inte först... CD som inte fixat det.

Redigerat av Monshi, 14 maj 2011 - 08:17.


#3

Postad 14 maj 2011 - 10:23

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
:) "Det viktigaste står alltid längst ner"

DVB-Subtitling
Jo, visst skulle det vara bättre om vi använde DVB-textning. Och vi har försökt, tro mig!
Problemet är att DVB-texterna måste tidsstämplas med kodarens interna tid. Och som du ser i beskrivningen så är det inte 1 utan 5 kodare (hos fem olika operatörer) som används för varje HD-kanal. SVT behöver alltså generera 5 olika strömmar med olika tidstämpling. Vi har ett DVB-Subtitle system från Softel och vi har gjort otaliga försök, men hur vi än konfigurerar systemet så är det alltid minst en av operatörerna där det inte fungerar. Standarden för DVB-Subtitling finns visserligen men den har helt klart tolkats olika av kodare- och box-tillverkare.

Vårt senaste spår handlar om att vissa kodare nu har en funktion för göra en tidsomstämplig av DVB-Subtitling strömmen. Då skulle SVT kunna generera endast en ström med en ”dummie”-klocka som sedan stämplas om av respektive kodare (operatör) till deras interna klocka.

Per Björkman
Dsitributionschef SVT

#4

Postad 14 maj 2011 - 11:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

DVB-Subtitling
Jo, visst skulle det vara bättre om vi använde DVB-textning. Och vi har försökt, tro mig!

Mer komplext än man kan tro. Men en gång i tiden körde ni ju faktiskt med det! Minns väl att jag via den digitalbox jag hade då kunde välja, via meny på kanalen, om jag ville se vanlig text, ingen text eller stödtext.
Antar att det just strulade hos en del operatörer samt att undermåliga boxar inte fixade korrekt textning heller.

Nåja, enda kanalerna i boxen som använder DVB-text idag är väl nästan andra HD-kanaler, de flesta kör med TextTv-textning.

#5

Postad 14 maj 2011 - 20:51

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jag har iaf texttv på SVT HD. Jag har förvisso comhem.

#6

Postad 14 maj 2011 - 21:32

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Men en gång i tiden körde ni ju faktiskt med det! Minns väl att jag via den digitalbox jag hade då kunde välja, via meny på kanalen, om jag ville se vanlig text, ingen text eller stödtext.


Precis! Men vi tvingades avbryta det. Så otroligt mycket strul. Speciellt i kabelnät som vidaresänder SVT:s kanaler. Det blev ohållbart till slut.

Per Björkman
SVT

#7

Postad 15 maj 2011 - 01:34

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Coolt att ni delar med er av denna expertinformation. Värmer lite i nördhjärtat. Inga uppenbara fel i texten som jag kan se!

Dock skulle jag vilja inflika att om en tv korrekt deinterlace:ar en utsädning i 1080i@50Hz får man faktiskt ut hela kakan, dvs 1080p@25p. Nu för tiden tror jag endå att de flesta tv apparater/boxar klarar detta även om det kan förekomma undantag. Hemligheten ligger väl i att "flaggningen" är korrekt i utsädningen så att deinterlacern förstår vad den ska göra. Men visst, 720p gör att ingen kan "fucka-up".

#8

Postad 15 maj 2011 - 09:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Har man en större TV eller projektor så blir textnignen på SVT alldeles för stor så borde vara valbart att ta bort den alternativt texttv textning då kan man med vissa boxar välja själv hur textning ska se ut.
Men det finns kanaler som är ännu värre.

Redigerat av Leatherface, 15 maj 2011 - 09:43.


#9

Postad 15 maj 2011 - 13:33

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Dock skulle jag vilja inflika att om en tv korrekt deinterlace:ar en utsädning i 1080i@50Hz får man faktiskt ut hela kakan, dvs 1080p@25p. Nu för tiden tror jag endå att de flesta tv apparater/boxar klarar detta även om det kan förekomma undantag.



Att göra en riktigt bra deinterlaced är nog bland det svåraste som finns i TV-världen. Det finns egentligen bara en enda produkt som klarar av det och det är ”Alchemist” från det engelska företaget Snell&Wilcox. Problemet är bara att den burkan kostar ca: 1milj kr. (Den kan i och för sig göra en massa andra coola saker också). Alchemisten använder en avancerad algoritim med ”motion compensation”. Det går inte att jämföra detta med vad ett $5 chip i en vanlig TV gör när den försöker sig på deinterlaced.

Problemet är att bilden redan är sabbad när det fångas i interlaced mode. Alla omvandlingar till progressivt är mer eller mindre avancerade gissningar.

Däremot, om originalmaterialet är i 25 fps, (film mode) så gör det ingen skada att distribuera det i 1080i. Då blir det i praktiken 1080p25. Men då har man å andra sidan det där irriterande ”strobe” känslan.

Per Björkman
SVT

#10

Postad 15 maj 2011 - 21:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Har man en större TV eller projektor så blir textnignen på SVT alldeles för stor så borde vara valbart att ta bort den alternativt texttv textning då kan man med vissa boxar välja själv hur textning ska se ut.
Men det finns kanaler som är ännu värre.

Instämmer. När SVT HD var helt nytt var det en mindre font som användes och den var riktigt riktigt trevlig.

den som inte kan se en mindre font på HD-sändningen kan lika gärna byta till SD-sändningen.

Instämmer även i att det finns andra kanaler som är värre. (finns tråd(ar) om det här)

#11

Postad 16 maj 2011 - 19:35

crayola
  • crayola
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Instämmer. När SVT HD var helt nytt var det en mindre font som användes och den var riktigt riktigt trevlig.

den som inte kan se en mindre font på HD-sändningen kan lika gärna byta till SD-sändningen.

Instämmer även i att det finns andra kanaler som är värre. (finns tråd(ar) om det här)

Ja men precis. Om man kör med inbränd text hade det varit trevligt om det som tidigare var något mindre grad på den inbrända texten på SVT HD.

Jag antar att man fått gå tillbaka till större grad pga det är samma version som nedsamplas till SD. En trist kompromiss när tv-apparaterna blir större och större. Om man verkligen inte kan köra olika storlekar på textningen på SD- och HD-versionerna borde man åtminstone minska storleken något på den befintliga. Är det en kompromiss så är det.

Det vore intressant att veta varför man inte längre kan sända två olika versioner. :)

Redigerat av crayola, 16 maj 2011 - 19:37.


#12

Postad 17 maj 2011 - 09:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Finns ju en hög med andra HD kanaler som klarar av att köra med DVB textning utan problem.
Är det problem med nån box så är operatören som ska se till att leverera fungerande boxar isf.

#13

Postad 17 maj 2011 - 13:12

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Det vore intressant att veta varför man inte längre kan sända två olika versioner. :)



Man KAN givetvis sända två separata versioner, men det blir ganska ineffektiv. Dubbla sändningskedjor, dubbel uppspelning, dubbla materialvolymen etc.

Men vi är givetvis medvetna om kompromissen med storleken på undertexter. Faktum är att vi just nu ser över om vi eventuellt skall minska lite. Problemet är givetvis att det inte finns någon absolut rätt storlek. Vissa, som ni, anser att texten skall minskas, medan andra tvärtom önskar att texten vore större.

Per Björkman
SVT

#14

Postad 17 maj 2011 - 13:17

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Finns ju en hög med andra HD kanaler som klarar av att köra med DVB textning utan problem.


Vilka kanaler tänker du på?

/Per Björkman
SVT

#15

Postad 17 maj 2011 - 15:15

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Tja i princip alla HD kanaler i Sverige kör med det vad jag vet.

#16

Postad 17 maj 2011 - 16:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Vilka kanaler tänker du på?

/Per Björkman
SVT


C+ Film HD
Discovery HD
exv.

#17

Postad 17 maj 2011 - 16:10

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Tja i princip alla HD kanaler i Sverige kör med det vad jag vet.


Jag kollade upp hur det ligger till. Här är listan so far....

SVT1 HD - inbrännt
SVT2 HD - inbrännt
TV3 HD - inbrännt
TV4 HD - inbrännt
Kanal5 HD - inbrännt
National Geo HD - DVB Subtitle.

Om någon har fakta om andra kanaler så posta gärna på denna tråden.

Per Björkman
SVT

Redigerat av Per Björkman, 17 maj 2011 - 16:22.


#18

Postad 17 maj 2011 - 18:02

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
I princip alla utöver dom "big five "snackade jag om då.
Discovery HD och Silver HD bla är andra exempel på kanaler med DVB subtitle.
Funkar alldeles utmärkt på flera olika boxar och olika platformar vad jag sett så att DVB subtitle inte funkar att köra håller inte för det funkar för dom kanalerna iaf.

Redigerat av Leatherface, 17 maj 2011 - 18:04.


#19

Postad 17 maj 2011 - 18:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Jag tror orsaken till att SVT inte kan sända DVB subs att det såldes undermåliga boxar via boxer en gång i tiden, att dessa inte klarade av att hantera det eller erbjuda vettigt GUI för användaren.

Kan inte SVT sända DVB subs som era underleverantörer bränner in i bilden i samband med att de komprimerar den om nu inte deras plattform klarar DVB subs?

#20

Postad 18 maj 2011 - 08:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
I Finland kör dom med DVB subtitles på kanalerna även i marknätet eller har då iaf gjort det förut och det har inte varit några problem i marknätet heller.

Redigerat av Leatherface, 18 maj 2011 - 08:30.


#21

Postad 18 maj 2011 - 11:41

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Kan inte SVT sända DVB subs som era underleverantörer bränner in i bilden i samband med att de komprimerar den om nu inte deras plattform klarar DVB subs?



Upplägget liknar den situation som vi hade med de analoga kabelnäten när vi försökte med DVB-Subtitling på SD-kanalerna. Då tog de emot digitalsändningen, omvandlade till analog PAL och brände in texten i bilden. Resultatet var att SVT blev nerringda av förbannade tittare som fick ingen/felaktig text.

I princip alla utöver dom "big five "snackade jag om då.
Discovery HD och Silver HD bla är andra exempel på kanaler med DVB subtitle.
Funkar alldeles utmärkt på flera olika boxar och olika platformar vad jag sett så att DVB subtitle inte funkar att köra håller inte för det funkar för dom kanalerna iaf.



Jag kan givetvis inte svara för andra kanaler och hur de gör, men om du läser mitt inlägg tidigare i denna tråden så beskrev jag problemet med att mata flera (5 i SVT: fall) olika kodare med DVB-strömmar som alla skall ha olika tidsstämpling. Om SVT bara skulle behöva koda HD-signalen i en kodare skulle vi kunna dra igång DVB-textning imorgon.

Per Björkman
SVT

#22

Postad 18 maj 2011 - 18:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Jag ser inte att det skulle vara större problem för SVT än andra kanaler och kanaler som Discovery har garanterat flera ställen att anpassa sig till än vad SVT har så jag köper inte det resonemanget.
Och om DVB subtititles nu är ett stort problem kör med texttv textning istället.
Eller se till att att sända ut mindre inbränd text åtminstone då den är alldeles för stor som den är nu om man kör med större TV än 32 tum.

Redigerat av Leatherface, 18 maj 2011 - 18:25.


#23

Postad 19 maj 2011 - 15:53

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
de fria hd kanalerna på astra 2d(itv1hd, bbchd, bbc1hd) kör med både texttv och dvb textning samtidigt.

#24

Postad 19 maj 2011 - 20:37

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Jag ser inte att det skulle vara större problem för SVT än andra kanaler och kanaler som Discovery har garanterat flera ställen att anpassa sig till än vad SVT har så jag köper inte det resonemanget.


Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang. Antal plattformar som man finns på har inget med hur många olika MPEG4-kodare som man använder. Eftersom SVT är måna om att få ut högsta möjliga kvalité så har vi valt att göra kodningen optimerad för varje enskild plattform. Därför använder vi 5 kodare.

Internationella kanaler, som näms i inlägg tidigare i tråden, kommer oftas bara med en enda signal till Norden. På den lägger man en multilaunguage DVB-ström med alla nordiska översättningarna inbakade. Sen sprids denna signal på alla olika operatörers plattformar utan speciell anpassning.

Per Björkman
SVT

#25

Postad 20 maj 2011 - 09:38

crayola
  • crayola
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Man KAN givetvis sända två separata versioner, men det blir ganska ineffektiv. Dubbla sändningskedjor, dubbel uppspelning, dubbla materialvolymen etc.

Men vi är givetvis medvetna om kompromissen med storleken på undertexter. Faktum är att vi just nu ser över om vi eventuellt skall minska lite. Problemet är givetvis att det inte finns någon absolut rätt storlek. Vissa, som ni, anser att texten skall minskas, medan andra tvärtom önskar att texten vore större.

Per Björkman
SVT


Tack för utförligt svar. Mycket intressant att få ta del av era tankar, resonemang och tekniska kompromisser.

Svenssons standard-tv blir ju större och större så rimligen borde man gå i riktning mot mindre storlek på textningen. Men visst borde kanske detta ske över tid i flera mindre steg för att inte allt för många ska reagera negativt på förändringen.

Har ni eller någon annan gjort någon undersökning vilken storlek det är på svenskarnas primära tv-apparat? Rent spontant borde man kunna optimera för en 32-tummare och en normalt möblerad lägenhet.

#26

Postad 20 maj 2011 - 19:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang. Antal plattformar som man finns på har inget med hur många olika MPEG4-kodare som man använder. Eftersom SVT är måna om att få ut högsta möjliga kvalité så har vi valt att göra kodningen optimerad för varje enskild plattform. Därför använder vi 5 kodare.

Internationella kanaler, som näms i inlägg tidigare i tråden, kommer oftas bara med en enda signal till Norden. På den lägger man en multilaunguage DVB-ström med alla nordiska översättningarna inbakade. Sen sprids denna signal på alla olika operatörers plattformar utan speciell anpassning.

Per Björkman
SVT

Visst jag vet inte exakt hur det där funkar utan kan bara konstatera att det funkar utmärkt för alla andra kanaler som har viljat att köra antingen Teletext eller DVB subtitles oavsett plattform.
Om SVT bryr sig om kvalite borde ni verkligen försöka se till att ordna det där.
Dessutom har ni ju fördelen att som du säger erbjuda flera språk också på samma gång.
Och dom flesta som har lite nyare TV apparater håller med mig ang det här.
Bara dom med äldre små TV apparater på 32 tum eller mindre som inte bryr sig.

Redigerat av Leatherface, 20 maj 2011 - 19:37.


#27

Postad 23 maj 2011 - 14:36

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
En sak jag har lagt märke till i material uppskalat ifrån SD och som bevisas av testbilden på SVT2 är att bilden är uppskalad ifrån hela den digitala aktiva bildytan (720x576) och inte bara den yta som ges av PAR (motsvarande 702x576 eller avrundat 704x576). Det gör att bilden blir lite ihoptryckt på bredden.

Kanske något att fixa i era scalers? ;)

Redigerat av Zacabeb, 23 maj 2011 - 14:37.


#28

Postad 23 maj 2011 - 15:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Gällande ljudet: Varför indikerar min reciever alltid DD Plus, dvs med en mitt-bak-kanal när det uttryckligen står att ni bara sänder "vanlig" DD 5.1?

#29

Postad 23 maj 2011 - 15:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Det är intressant att läsa att ni sänder i HD från början och sedan skalar ned till SD. Det innebär ju i praktiken att ett program som spelas in i SD första ska skalas upp till 720p för att sedan skalas ned till 576i igen. Blir inte det en försämring av SD-sändningarna?

Vad är tidsschemat för att sända framförallt SVT B i HD? Har sett att en del svenskproducerade serier där är i HD och då är det rätt störande att man inte kan se det i HD också. Till skillnad mot när vissa barnserier parallellsände i "gamla" SVT HD.

Redigerat av agpath, 23 maj 2011 - 15:13.


#30

Postad 23 maj 2011 - 15:56

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Visst jag vet inte exakt hur det där funkar utan kan bara konstatera att det funkar utmärkt för alla andra kanaler som har viljat att köra antingen Teletext eller DVB subtitles oavsett plattform.
Om SVT bryr sig om kvalite borde ni verkligen försöka se till att ordna det där.


Är inte mer insatt än någon annan men jag kan läsa (menat med glimten i ögat) :)
Som Per skrev i något av de första inläggen så är "problemet" att man försöker anpassa signalen efter "slut"-leverantörerna för bästa kvalité.
På grund av detta så är det alltid någon av "slut-leverantörerna" som får problem med DVB-textningen.
I ex. Discovery's fall så finns det ingen anpassning utan en enda signal som man sedan lägger på texterna.
Antar att det då blir minsta gemensamma nämnare som fäller avgörandet eftersom det ska passa till alla.

Så kompromissen är DVB-subtitles vs. bästa kvalité.

Per får givetvis rätta om jag har fel ;)

#31

Postad 23 maj 2011 - 17:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
De ändrar nite det faktum att det funkar utmärjt för i pinrcip varenda HD kanal förutom dom big 5.
Om det funkar för dom så så funakr det för dom big 5 oxo.
Om inte så se till att ha en text som inte är gigantisk åtminstone.

#32

Postad 23 maj 2011 - 19:54

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Så kompromissen är DVB-subtitles vs. bästa kvalité.

Huvudet på spiken! ;)

Per Björkman
SVT

#33

Postad 23 maj 2011 - 20:05

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

En sak jag har lagt märke till i material uppskalat ifrån SD och som bevisas av testbilden på SVT2 är att bilden är uppskalad ifrån hela den digitala aktiva bildytan (720x576) och inte bara den yta som ges av PAR (motsvarande 702x576 eller avrundat 704x576). Det gör att bilden blir lite ihoptryckt på bredden.

Kanske något att fixa i era scalers? ;)


Imponerad!

Du har avslöjat ett av de stora misstagen TV-branchen. Vi är väl medvetna om detta fel, men problemet är att det inte finns en enda "scaler" på marknaden som gör "rätt". Det här felet har funnits med enda sedan analog/digitalomvandlarna kom på 90-talet. Det matematikt rätta är att scala 704 pixlar horisontellt till 1280 (720p) resp 1920 (1080i). Felet avslöjades faktikt i början på 2000-talet av en utvecklingsingenjör på SVT. Men det sorgliga är att ingen bryr sig. Produkterna fanns redan på marknaden. Tyvärr lär vi få leva med det. Av olika skäl vill tillverkarna inte ändra på det.

Nu skall man dock inte överdriva problemet. Det enda sättet att "se" felet är med testsignaler och mätinstrument.

Per Björkman
SVT

#34

Postad 23 maj 2011 - 20:15

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Det är intressant att läsa att ni sänder i HD från början och sedan skalar ned till SD. Det innebär ju i praktiken att ett program som spelas in i SD första ska skalas upp till 720p för att sedan skalas ned till 576i igen. Blir inte det en försämring av SD-sändningarna?

Bra fråga!
Jo, vi var oroliga för det, men vi har gjort massor med tester både framlänges och baklänges. Resultatet visade att det gick alldeles utmärkt att ta ett SD-material, skala upp till 720p och sedan tillbaka till 576i. I princip ingen påverkan alls.

Hade det visat sig att SD-signalen hade försämrats så hade vi aldrig infört denna lösning.

Vad är tidsschemat för att sända framförallt SVT B i HD? Har sett att en del svenskproducerade serier där är i HD och då är det rätt störande att man inte kan se det i HD också. Till skillnad mot när vissa barnserier parallellsände i "gamla" SVT HD.


Vi har ingen officiell tidsplan. Faktum är att nu handlar det om att se hur väl mottagna SVT1 HD och SVT2 HD blir i de svenska hemmen. Vi mäter kontinuerligt penetrationen av HD i de svenska hushållen. Vi är nu uppe i 500.000 hushåll som har SVT:s HD-kanaler vilket motsvarar ca: 12% av alla hushåll. Vi vill nog att den siffran stiger en bra bit till innan vi startar nästa HD-kanal. (Det är ju trots allt inte helt gratis att sända HD och vi är måna om att licenspengarna används till saker som får stor verkan).

Per Björkman
Distributionschef SVT

#35

Postad 23 maj 2011 - 20:23

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Gällande ljudet: Varför indikerar min reciever alltid DD Plus, dvs med en mitt-bak-kanal när det uttryckligen står att ni bara sänder "vanlig" DD 5.1?


Konstigt !!

För tillfället sänder vi bara DD (AC3). Vi skulle gärna vilja gå över till DD Plus (Enhanced AC3). Mina detaljerkunskaper om DD Plus är lite bristfälliga, men jag funderar på om vi möjligtvis "flaggar" ljudströmmen felaktigt någonstans. Vilken operatör tar du signalen ifrån?

Finns det fler på detta forum som har varit med om detta?

Per Björkman
SVT

P.S DD Plus är fortfarande "bara" 5.1-ljud. Annan codec men inga fler kanaler.

#36

Postad 24 maj 2011 - 00:06

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Mycket roligt att du tar dig tid och berättar om svts arbete här på minhembio! Kanske aningen off topic:

När svt väl producerat något själva, skulle ni inte kunna lägga ut en högupplöst mkv-fil (x264) av samma produktion för nerladdning? Svtplay har för låg kvalite, även i hd läget. Att göra själva filen är ju inte speciellt jobbig och när ni nu själva producerat borde det inte vara några rättighetsproblem. En 720p version, ca 2.5 gig per timme skulle vara sweet.

#37

Postad 24 maj 2011 - 07:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Konstigt !!

För tillfället sänder vi bara DD (AC3). Vi skulle gärna vilja gå över till DD Plus (Enhanced AC3). Mina detaljerkunskaper om DD Plus är lite bristfälliga, men jag funderar på om vi möjligtvis "flaggar" ljudströmmen felaktigt någonstans. Vilken operatör tar du signalen ifrån?

Finns det fler på detta forum som har varit med om detta?

Per Björkman
SVT

P.S DD Plus är fortfarande "bara" 5.1-ljud. Annan codec men inga fler kanaler.

Jag har Bredbandsbolagets IPTV, men jag har för mig att det var samma sak när jag hade Viasat innan dess. Det kan ju också vara min gamla reciever som "misstolkar" signalen. Jag har den inställd på Pro Logiq II så att jag alltid ska få 5.1 även om det är en 2-kanals-signal.

#38

Postad 24 maj 2011 - 08:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Bra fråga!
Jo, vi var oroliga för det, men vi har gjort massor med tester både framlänges och baklänges. Resultatet visade att det gick alldeles utmärkt att ta ett SD-material, skala upp till 720p och sedan tillbaka till 576i. I princip ingen påverkan alls.

Hade det visat sig att SD-signalen hade försämrats så hade vi aldrig infört denna lösning.

Vad ska ni göra åt den gigantiska text ni har på kanalerna då?
Det kanske funkar bra på SD kanaler men HD kanaler är för större TV apparater och där är texten för stor.

Redigerat av Leatherface, 24 maj 2011 - 08:16.


#39

Postad 24 maj 2011 - 09:09

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Vad ska ni göra åt den gigantiska text ni har på kanalerna då?
Det kanske funkar bra på SD kanaler men HD kanaler är för större TV apparater och där är texten för stor.

Ett riktigt I-landsproblem i mina ögon. jag har inte ens reflekterat över hur stor/liten texten är på SVT:s kanaler, vare sig SD eller HD-kanalerna. Sitter själv med en 46" full-hd TV

#40

Postad 24 maj 2011 - 10:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ett riktigt I-landsproblem i mina ögon. jag har inte ens reflekterat över hur stor/liten texten är på SVT:s kanaler, vare sig SD eller HD-kanalerna. Sitter själv med en 46" full-hd TV

Texten är ju lika stor oavsett om det är SD eller HD. Det ovanstående påpekade var egentligen att den blir lite väl fet på en stor TV oavsett vilken kanal man tittar på. Med DVB-text är det mottagaren som avgör hur texten ser ut, men med inbränd text så är det sändaren som avgör detta. Vi får då förmoda att SVT har tagit hänsyn till vad som ser bra ut för de flesta. Dock tror jag inte att de har tagit hänsyn till att många numerahar TVs som är 40" och uppåt med tanke på att texten har samma storlek som när alla satt med max 32".

#41

Postad 24 maj 2011 - 18:13

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Jag har Bredbandsbolagets IPTV, men jag har för mig att det var samma sak när jag hade Viasat innan dess. Det kan ju också vara min gamla reciever som "misstolkar" signalen. Jag har den inställd på Pro Logiq II så att jag alltid ska få 5.1 även om det är en 2-kanals-signal.



Aha, jag tror inte att det som står på din display är Dolby Digital PLUS. Jag tror att det är "DD + Pro Logiq".

Är det en 7.1 reciver? i så fall använder den Pro Logiq avkodning för de två extra bak-kanalerna.

Per Björkman
SVT

#42

Postad 24 maj 2011 - 18:29

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Mycket roligt att du tar dig tid och berättar om svts arbete här på minhembio! Kanske aningen off topic:

När svt väl producerat något själva, skulle ni inte kunna lägga ut en högupplöst mkv-fil (x264) av samma produktion för nerladdning? Svtplay har för låg kvalite, även i hd läget. Att göra själva filen är ju inte speciellt jobbig och när ni nu själva producerat borde det inte vara några rättighetsproblem. En 720p version, ca 2.5 gig per timme skulle vara sweet.



Tyvärr så är det just rättigheter som sätter stop för detta. Man kan tro att om SVT gör en egen produktion så är det fritt fram för oss att lägga ut det för nedladdning. Så enkelt är det tyvärr inte.

För att vi skulle få göra det så får det inte innehålla någon musik överhuvudtaget. (T.ex Vinjettmusik på nyhetesändningar).
Det kan inte vara med några skådespelare.
Det får inte visas några konstverk eller likande i bild.
Det får inte vara manusbundet.
Det får inte innehålla sport.

För den som vill veta mer finns ett väldigt roligt TV-program som heter "Charlie Brooker's Screen Wipe Guide to TV" som tar upp detta problem i ett av sina avsnitt. Kolla in länken http://www.youtube.com/watch?v=bXOPIbb8ZjA

#43

Postad 25 maj 2011 - 14:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Aha, jag tror inte att det som står på din display är Dolby Digital PLUS. Jag tror att det är "DD + Pro Logiq".

Är det en 7.1 reciver? i så fall använder den Pro Logiq avkodning för de två extra bak-kanalerna.

Per Björkman
SVT

Nej, det är en 6.1-förstärkare. Normalt måste jag slå på PL IIx för att få en bak-mitt, men då jag inte har den högtalaren inkopplad använde jag bara PL II som avkodning. Symbolen på displayen visar att den skulle ha en mittkanal bak, vilket den normalt inte visar vid PL II om insignalen är 2.0. Det står alltså inte att signalen skulle vara Plus eller Ex.

#44

Postad 05 juni 2011 - 17:23

Unregistered14028b80
  • Unregistered14028b80
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Vad beror det på att så få filmer körs ut med DD 5.1-ljud?

#45

Postad 07 juni 2011 - 08:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Nej, det är en 6.1-förstärkare. Normalt måste jag slå på PL IIx för att få en bak-mitt, men då jag inte har den högtalaren inkopplad använde jag bara PL II som avkodning. Symbolen på displayen visar att den skulle ha en mittkanal bak, vilket den normalt inte visar vid PL II om insignalen är 2.0. Det står alltså inte att signalen skulle vara Plus eller Ex.

Rättar mig själv: Min förstärkare indikerar Dolby Digital Ex när det är 5.1-ljud på SVT1 HD.

#46

Postad 07 juni 2011 - 21:38

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Vad beror det på att så få filmer körs ut med DD 5.1-ljud?


Därför att vi tyvärr rätt sällan får filmer levererade med 5.1-ljud. Det är ju inte speciellt många TV-kanaler som sänder med 5.1 ljud (i SD alltså). I Sverige tror jag bara det är SVT och Canal+.

Så även om filmerna givetvis är producerade i 5.1 så väljer många filmbolag att leverera med bara stereo.

När det gäller HD-versioner så är det dock vanligare med mångkanalsljud.

Per Björkman
SVT

#47

Postad 08 juni 2011 - 09:22

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Jag är lite nyfiken på hur man resonerat kring sändning av 4:3-material. På SVTs SD-kanaler kan jag själv styra hur det presenteras (utsträckt, pillarbox eller min favorit, med korrekt proportioner fast lite bortklippt i över och underkant), medan på HD-kanalerna sänds det i 16:9-format med svarta kanter. Är detta förfarande kanske standard för HD-sändningar?
Jag har CD via satellit om det spelar någon roll.

#48

Postad 08 juni 2011 - 09:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag är lite nyfiken på hur man resonerat kring sändning av 4:3-material. På SVTs SD-kanaler kan jag själv styra hur det presenteras (utsträckt, pillarbox eller min favorit, med korrekt proportioner fast lite bortklippt i över och underkant), medan på HD-kanalerna sänds det i 16:9-format med svarta kanter. Är detta förfarande kanske standard för HD-sändningar?
Jag har CD via satellit om det spelar någon roll.

HD är 720p, dvs 1280X720. Räkna på det så får du alltid 16:9, dvs det svarta är då en del av bilden och inte som vid SD som är 576i och har 4:3 som native format.

#49

Postad 08 juni 2011 - 20:19

Unregistered14028b80
  • Unregistered14028b80
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Vad beror det på att så få filmer körs ut med DD 5.1-ljud?


Du skriver ”… vi tyvärr rätt sällan får filmer levererade med 5.1-ljud” och ” Så även om filmerna givetvis är producerade i 5.1 så väljer många filmbolag att leverera med bara stereo” men kan ni inte begära att få dem med 5.1-ljud? För ni betalar ju för dem, eller är det en prisfråga?

Bara av rent tekniskt intresse, hur får ni filmmedia levererat? För jag misstänker att ni inte får en DVD- eller Bluray-skiva.

#50

Postad 09 juni 2011 - 09:12

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Du skriver ”… vi tyvärr rätt sällan får filmer levererade med 5.1-ljud” och ” Så även om filmerna givetvis är producerade i 5.1 så väljer många filmbolag att leverera med bara stereo” men kan ni inte begära att få dem med 5.1-ljud? För ni betalar ju för dem, eller är det en prisfråga?

Bara av rent tekniskt intresse, hur får ni filmmedia levererat? För jag misstänker att ni inte får en DVD- eller Bluray-skiva.


Majoriteten av externt material levereras fortfarande via band. För SD är det "DigiBeta" (okomprimerad video) och för HD är det "HD Cam SR" som gäller. Men vi är i ett övergångsskede där fler program kommer som filöverföringar.

Men när det gäller bandleveranserna så är dessa inte unika för just SVT. När det gäller amerikanskt material så är ju detta producerat i det amerikanska formatet med 60 bilder/sek och måste därför konverteras för europisk distribution (50 bilder/sek). Detta görs oftas centralt (bla i London) och det är därifrån SVT får sitt material. SVT kan alltså oftast inte specialbeställa egna versioner utan får ta det som är tillgängligt för den europeiska marknaden.

Nu ökar dock andel material med 5.1 ljud (mycket beroende på den ökade andelen HD) och jag är förhoppningsfull när det gäller filleveranser. Här finns större möjligheten att få leverans direkt från ”källan” och göra konverteringen själv.

Per Björkman
SVT



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.