Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz UD7006:s inbyggda mediaspelare?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 maj 2011 - 22:52

Townes
  • Townes
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag har nyligen investerat i en Marantz UD7006 multiformatsspelare och den är ansluten till en Marantz SR7005 receiver. Båda dessa apparater skryter med att de har nätverksanslutning och jag har således kopplat in dem i nätverket. Jag har skaffat en Airplay-licens och ljuduppspelningen är inga problem så länge man håller sig till iTunes och Airplay. Vill man inte göra det blir det besvärligare.

Men eftersom detta underforum handlar om DVD-spelare har jag några frågor kring UD7006 och dess nätverksfunktion. Jag min idiot trodde att det räckte att ansluta den till nätverket med en kabel och att jag skulle kunna bläddra fritt bland mappar och filer på min stationära dator, där jag har främst en massa filmer i .mkv-format, men även en hel del bilder och välja vad jag vill se på. Men så enkelt var det naturligtvis inte. Apparaten är ansluten till internet, jag ringde tom min bredbandsleveratör och de sa att det fanns två Marantz som hade internetkontakt.

I bruksanvisningen står det att man för att kunna spela upp filer i den inbyggda mediaspelaren först måste starta datorns server-programvara, tex Windows Media Player, och göra inställningar för serverinnehållet så att filer kan spelas upp via nätverket. Vad betyder detta. Måste filmen gå att spela på Windows Media Player och ska jag starta filmen på min dator och sedan springa ut i vardagsrummet för att, förhoppningsvis, kunna se filmen? Eller måste jag skaffa en separat server med bara media på?

När jag väljer "Media player" via fjärrkontrollen kommer det upp en meny där jag bla kan kolla att internetanslutningen är ok. Det finns även en knapp för DLNA-sökning. Men när jag väljer den händer absolut ingenting. I mediaspelarens huvudmeny finns tre mappar: Foto, Musik och Video. Och i dessa mappar ska man kunna bläddra bland innehållet och titta och lyssna. Problemet är att mina mappar är helt tomma.

Finns det någon som kan sånt här och som vill hjälpa mig lite på vägen? För det vore väldigt tråkigt att inte kunna utnyttja funktionen när man betalat för den. Vad gör jag för fel?

Kan tillägga att mitt nätverk idag består av ett trådlöst modem men ingen router. Vi har fem "skarpa" IP-adresser som delas ut när jag startar datorn. Så fem enheter är anslutna till internet via ett trådlöst modem. Jag är totalidiot då det gäller nätverk men ska skaffa en router för att få plats med alla våra enheter i nätverket. Kan detta spela någon roll? Musiken via Airplay fungerar ju strålande och där styr jag vad jag vill spela upp via iPhone eller iPad och så strömmas musiken från datorn via en nätverkskabel. Så jag har väl något sorts nätverk trots allt.

Och de där tre mapparna med Foto, Musik och Video, vilket innehåll i min dator hamnar där. Jag har tex en massa utbildningsfilmer samt bilder på texturer och liknande som jag inte vill ha där. Är det enklare att skaffa en separat mediaspelare kanske? Eller vad tror ni? Ingen här som har en Marantz UD7006 och som vill dela med sig av sina kunskaper? Jag tar mycket tacksamt emot förslag, tips och ideer på hur jag får ordning på det här!

Tack på förhand!

//Lars

#2

Postad 25 maj 2011 - 07:31

HakanBerg
  • HakanBerg
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Nu kan jag inget om UD7006, men om du säger att den har DLNA-funktionalitet så behöver du ju bara installera någon slags DLNA-server på din PC.
Jag använder inte Windows själv, men en 5-sekunders Googling ger att t.ex TVersity är en DLNA-server som verkar vara omtyckt.

Själv har jag alla mina mediafiler på en Netgear ReadyNAS, och på den har jag installerat både Airplay- och DLNA-server så jag kan komma åt filerna från alla möjliga enheter i nätverket.

#3

Postad 25 maj 2011 - 08:11

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Man använder alltså Windows Media Player som Media-Server, så du måste ha en WMP av senare version, troligen funkar 10, 11 eller 12.

http://www.google.co...l...mp;aql=&oq=

http://www.google.co...l...mp;aql=&oq=

#4

Postad 27 maj 2011 - 22:28

Townes
  • Townes
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Tack ni båda som svarat! Jag har läst lite noggrannare i manualen och förstår nu att man använder Windows Media Player som Media-Server. Betyder detta att tex alla filmer jag vill kunna se på måste läggas in i Windows Media Players bibliotek och sen är det bara att köra? Så då måste jag starta WMP varje gång jag ska se en film, annars fungerar det inte?

Jag ska få kopiera stora mängder .mkw filmer av en polare och var ett tag inne på att köpa en NAS. Hur gör jag i så fall. Kan man installera program på en NAS eller hur fungerar det? För en okunnig person som jag, tror ni att det blir för svårt att få till det med en NAS och är det kanske bättre att köpa en hårddiskkylare och 3 x 2TB diskar och lagra filmerna på dessa?

Är det svårt att administrera en NAS om man har dåliga kunskaper om nätverk eller är det lätta grejor? Har aldrig haft en NAS förr men det vore naturligtvis smidigt om man inte behövde ha på datorn varje gång man ska se en film tex. Men behöver man installera Windows Media Player på NAS:en eller har den en egen mjukvara som gör samma jobb? Och hur kopierar jag filmerna till NAS:en? Dyker den upp i utforskaren som ungefär en extern hårddisk men mappar för bilder, filmer, musik etc. Jag tar gärna emot tips på fabrikat av NAS:ar som är användarvänliga och enkla men samtidigt bra,

Vad rekommenderar ni mig att satsa på. Att lagra allt på datorn eller på en NAS. Det handlar om flera hundra filmer. Och är det något särskilt jag behöver tänka på om jag väljer NAS. All information är av intresse.

Tack på förhand!

//Lars

#5

Postad 28 maj 2011 - 12:04

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
WMP i nuvarande versioner kan inte spela MKV.

Så betydligt lättare är det ju att du skaffar dig en separat Mediaspelare som redan klarar nästan alla existerande format.

Såsom t ex Xtreamer, som har flera olika modeller inkl. en HTPC.

Läs mer här: https://www.minhembi...s...111&st=3000

Redigerat av anderswillhelmsson, 28 maj 2011 - 12:05.


#6

Postad 28 maj 2011 - 13:06

Townes
  • Townes
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
När jag skrev till butiken angående om den kunde spela upp .mkv-filmer svarade de: "Den klarar de .mkv vi har testat faktiskt. Funktionen är således bra." Hur tusan har de fått in dem i Windows Medias Bibliotek om det inte stöder .mkv-filmer? Finns det andra möjligheter?

Att skaffa en separat mediaspelare när min BluRay-spelare har en inbyggd känns tråkigt och onödigt att spendera pengar på. Men om jag blir tvungen att göra det, hur kopplar jag då in mediaspelaren? Är det bara rakt in i nätverket eller hur går det till? Och hur hittar mediaspelaren filmerna och filerna som jag vill att den ska spela upp?

#7

Postad 29 maj 2011 - 20:38

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Jag kan få WMP att spela *.MKV, men då bara med Ljud, ingen bild ...

Så här ser det ut: Bifogad fil  TryPlay.jpg   59,11K   0 Antal nerladdningar


Kollar man i Win7's inbyggda Hjälp, ser man att det inte ska gå:

Bifogad fil  FileTypes.jpg   277,7K   0 Antal nerladdningar

Som synes finns inte *.MKV med i listan.

Redigerat av anderswillhelmsson, 29 maj 2011 - 20:42.


#8

Postad 29 maj 2011 - 22:00

Townes
  • Townes
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar! Nej det var väl det jag tänkte. Men finns det andra möjligheter att spela upp filmer? Jag lyckades aldrig med Windows Media Player så jag försökte med Tversity och där lyckades jag spela upp en testfilm, dock ingen .mkv-film. Har inte hittat någon information om detta men jag tvivlar på att det fungerar. Undrar hur butiken fick det att fungera. Får ta och fråga dem.

Tack!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.