Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmasnickrad ljudabsorbent/akustikplatta

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 juni 2011 - 13:52

gotte84
  • gotte84
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Blev sugen på en snikvariant på ljudabsorbent och bestämde mig för att snickra ihop en själv :)

Bifogad fil  5795951439_22e152ec8f.jpg   97,8K   59 Antal nerladdningar

Ramen består av 21x45mm lockläkt köpt på Byggmax. Som baksida använde jag 5mm massonit

Bifogad fil  5796511904_f323b3b206.jpg   114,15K   47 Antal nerladdningar

Köpte dämpmatta 100x50 cm på Biltema och anpassade ramen efter denna

Bifogad fil  5796515108_08aa9eb5bc.jpg   77,26K   52 Antal nerladdningar

Färdig! Jag klädde hela paketet med Velour från Jysk. 3 lager blev det till slut ;)

Jag ska göra en mörkgrå och en orange också, återkommer med resultatet

Hoppas ni tykte om den.

\Johan

Redigerat av gotte84, 04 juni 2011 - 13:52.


#2

Postad 04 juni 2011 - 14:01

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Har även tänkt tanken att göra samma sak men har alltid funderat på vilket dämpmaterial som är bäst att använda sig utav. Vad kostade kalaset?

Redigerat av Unregistered291b229b, 05 juni 2011 - 10:25.


#3

Postad 05 juni 2011 - 08:37

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Viktigast av allt: Blev det bättre resultat? Alltså hur funkade dämpmaterialet från biltema? Har fortfarande en egen absorbent att göra här hemma :)

Fint blev det iallaf!

#4

Postad 05 juni 2011 - 21:07

gotte84
  • gotte84
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Har även tänkt tanken att göra samma sak men har alltid funderat på vilket dämpmaterial som är bäst att använda sig utav. Vad kostade kalaset?


Kalaset landade på runt 300 kr :)


Viktigast av allt: Blev det bättre resultat? Alltså hur funkade dämpmaterialet från biltema? Har fortfarande en egen absorbent att göra här hemma :D

Fint blev det iallaf!


Jag gjorde den/dem mest för att fylla tomrummet på väggarna men skulle utan tvekan tro att eko skulle försvinna när jag får resten av plattorna. Jag återkommer som sagt när jag fått upp resten :rolleyes:

#5

Postad 07 juni 2011 - 09:56

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

  • 687 inlägg
  • 4
Några detaljer som kan vara bra att tänka på om ni ska bygga absorbenter / ekodämpare.

För att den ska fungera bra krävs en luftspalt mellan dämpmaterialet och väggen eftersom ljudvågorna ska studsa lite och energin ska övergå från rörelseenergi till värmeenergi då ljudvågorna passerar genom absorbenten. OM den hänger dikt an mot väggen kommer absorbenten mer fungera som en diffusator som gör att ljudvågorna blir oregelbundna, vilket iofs är bra, men dämpar ljudet kommer det knappt göra tyvärr.

Vad anbelangar materialval så finns det en hel vetenskap att utgå ifrån och likaså en uppsjö att välja mellan. Man kan välja mellan porösa material eller fasta. De dämpar olika mycket och framförallt olika typer av frekvenser. Porösa material dämpar höga frekvenser medan mer fasta material dämpar de lägre, alltså basen.

Att dämpa rummet är bra och nödvändigt för att få ett bra ljudresultat men man får tänka på att inte dämpa rummet för mycket. Tänk er att ni har på er ett par hörselskydd, då har ni ljuddämpat runt örat och det kan kännas jobbigt att vistas i en för dämpad miljö. Lagom är bästa. OBS, ska tilläggas att med några absorbenter på väggarna här och där finns ingen risk att dämpa rummet för mycket.

En annan del i akustikregleringen är att diffusera ljudet. Då ljudvågorna träffar en vägg och sedan reflekteras i rak motsatt vinkel uppstår ekon. Det gäller att fylla upp väggar, tak och golv med grejer som göra rummet osymmetriskt och "stökigt" för ljudet. Bokhyllor, lampor, väggskåp, stor soffa, gardiner (obs dämpar ytterst lite, använd inte gardiner som absorbenter, det funkar dessvärre inte bra), cdhyllor/dvdhyllor. Det viktiga är att ljudet inte får en rak träffyta. Testa att klappa händerna i ett hörn mellan två halvfulla bokhyllor och i ett hörn i ex badrummet där man inte har något på vägarna. Det hörs en markant skillnad på ekoljud.

Så lite kort
Absorbent:
1. luftspalt
2. val av material: Poröst dämpar höga toner, fast dämpar basen
Diffusera:
Krävs för att bli av med ekoljud och göra rummet mer harmoniskt för ljudupplevelsen

Lycka till

#6

Postad 10 juni 2011 - 09:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Några detaljer som kan vara bra att tänka på om ni ska bygga absorbenter / ekodämpare.

För att den ska fungera bra krävs en luftspalt mellan dämpmaterialet och väggen eftersom ljudvågorna ska studsa lite och energin ska övergå från rörelseenergi till värmeenergi då ljudvågorna passerar genom absorbenten. OM den hänger dikt an mot väggen kommer absorbenten mer fungera som en diffusator som gör att ljudvågorna blir oregelbundna, vilket iofs är bra, men dämpar ljudet kommer det knappt göra tyvärr.

Vad anbelangar materialval så finns det en hel vetenskap att utgå ifrån och likaså en uppsjö att välja mellan. Man kan välja mellan porösa material eller fasta. De dämpar olika mycket och framförallt olika typer av frekvenser. Porösa material dämpar höga frekvenser medan mer fasta material dämpar de lägre, alltså basen.

Att dämpa rummet är bra och nödvändigt för att få ett bra ljudresultat men man får tänka på att inte dämpa rummet för mycket. Tänk er att ni har på er ett par hörselskydd, då har ni ljuddämpat runt örat och det kan kännas jobbigt att vistas i en för dämpad miljö. Lagom är bästa. OBS, ska tilläggas att med några absorbenter på väggarna här och där finns ingen risk att dämpa rummet för mycket.

En annan del i akustikregleringen är att diffusera ljudet. Då ljudvågorna träffar en vägg och sedan reflekteras i rak motsatt vinkel uppstår ekon. Det gäller att fylla upp väggar, tak och golv med grejer som göra rummet osymmetriskt och "stökigt" för ljudet. Bokhyllor, lampor, väggskåp, stor soffa, gardiner (obs dämpar ytterst lite, använd inte gardiner som absorbenter, det funkar dessvärre inte bra), cdhyllor/dvdhyllor. Det viktiga är att ljudet inte får en rak träffyta. Testa att klappa händerna i ett hörn mellan två halvfulla bokhyllor och i ett hörn i ex badrummet där man inte har något på vägarna. Det hörs en markant skillnad på ekoljud.

Så lite kort
Absorbent:
1. luftspalt
2. val av material: Poröst dämpar höga toner, fast dämpar basen
Diffusera:
Krävs för att bli av med ekoljud och göra rummet mer harmoniskt för ljudupplevelsen

Lycka till

Mkt bra och informativt inlägg :) !

#7

Postad 11 juni 2011 - 09:23

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 1
Jag skulle påstå att det mesta i förrförra inlägget är missuppfattat. Inte direkt fel men inte direkt rätt...

Luftspalten är till för att sänka frekvensen som absorbenten är effektiv i.

Detta innebär att en tunn absorbent dikt an väggen dämpar diskant medan en som sitter med luftspalt kanske kan ta mellanregister.

Materialval styr således inte frekvensen utan hur effektiv dämpningen är. Sabin värden är en metod att jämföra olika materials dämpförmåga.

Diffusering funkar ungefär som beskrivet... man så att säga "söndrar och härskar"... dvs. slå sönder de direkta vågorna till svagare som sprids över en större yta... (vilket komiskt nog ökar stökigheten men är fördelaktig för ljudbilden). Dock är gardinen mer en absorbent (membran absorbent) än diffusator.

Så trådskaparen har byggt en absorbent... kanske inte så effektiv mot bas men dock diskant. Givetvis har den diffuserande egenskaper...

Kollade svenska wikipedia och ser varför man säger att porösa material dämpar diskant... Det korrekta sättet att uttrycka det hela är att göra bas absorbent av samma typ som den som trådskaparen gjort skulle bli extremt otymplig... ca 5 meter tjock för att hantera 20Hz. Så då är tex. Helmholtz resonator mer praktisk.

En kombinations dämpare är en korrekt konstruerad sk. "Tubtrap". Där kaviteten i mitten skall vara en resonator och dämpullen en absorbent. Man väljer inte sällan att sätta ett tätt membran som skall stoppa diskant absorberingen eftersom den är lite för effektiv i diskanten. Detta ger alltså ett mer balansering av dämpningen. (vanligt fel när man akustikreglerar är man överdämpar diskanten och under dämpar basen).

Dock är materialvalet styrande av absorbentens verkningsgrad

Redigerat av GrodanB, 11 juni 2011 - 09:40.


#8

Postad 12 juni 2011 - 19:53

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

  • 687 inlägg
  • 1

Kollade svenska wikipedia och ser varför man säger att porösa material dämpar diskant... Det korrekta sättet att uttrycka det hela är att göra bas absorbent av samma typ som den som trådskaparen gjort skulle bli extremt otymplig... ca 5 meter tjock för att hantera 20Hz. Så då är tex. Helmholtz resonator mer praktisk.


Jag håller med dig till vissa delar men vill bara klargöra en liten parantec vad gäller luftspalten. Du hade själv kollat på wikipedia och första meningar är som följer: "Ljudabsorption är ett viktigt begrepp inom rumsakustiken. Då energin i en ljudvåg absorberas i ett material, på grund av värmeförluster så dämpas ljudet."

Precis vad det står om värmeförlusten är det som jag vill lyfta. Om man har ett dämpande material dikt an mot väggen så kommer ljudvågorna att tränga in i materialet, träffa väggen och studsa ut i rummet igen, dock denna gång med mer oregelbundenhet, som du säger så fungerar absorbenten även till viss del som diffusator. Men om vi istället väljer att ha en luftspalt bakom absorbentmaterialet så kommer ljudvågorna först att tränga igenom absorbenten (spridas och bli oregelbudna ljudvägor och en energiomvandling från rörelseenergi till värmeenergi.) När kvarvarande vågor kommer ut baktill på absorbenten och studsar mot väggen tvingas de återigen passera genom absorbtionsmaterialet varpå samma process uppstår igen (vågorna blir mer oregelbundna och den reducerade rörelseenergin kommer återigen att minska pga viss omvandling till värmeenergi)

Kontentan av ovanstående är att om man har en luftspalt så kommer absorbenten bli mer "dubbelverkande" vid luftspaltsupphängningen gentemot diktanmonteringen. Tänk exempelvis på ljuddämpande innertak som monteras i publika lokaler mm, de hänger alltid med en ganska stort luftrum mellan betongtaket och absorptionsmaterialet.

I övrigt så håller jag med deg helt vad gäller dämpning av basvågor i form av resonanslådor och tubtraps.

#9

Postad 16 juni 2011 - 09:02

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Det är just den delen med studsarndet som inte riktigt är rätt en absorbent med avstånd får egenskaper att de absorberar djupare int mer. Den blir alltså inte effektivare vid samma frekvens som den som sitter dikt an. Förutsatt du jämför ovanför båda absorbenternas gränsfrekvens. Då det är väggen som agerar reflektor betvivlar jag att ljudet kommer vara mer diffust med eller utan luftspalt dock kommer det vara dämpat .

Redigerat av GrodanB, 16 juni 2011 - 09:08.


#10

Postad 21 juni 2011 - 17:34

Sounds Of Science
  • Sounds Of Science
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 2
Hej!

Klistrar in lite om DIY ljudabsorbenter som jag skrev om i den här strängen, kan kanske vara till hjälp:


" Allt beror ju på vad du hoppas att uppnå med din absorbent, vilket frekvensområde du har problem med. Om det är s k förstahandsreflexer så går det an med en tunnare absorbent men om det är ljupare basfrekvenser (och det verkar det ju vara då du talar om betongväggar och "bumligt") du vill åt så krävs det rejäla doningar.

Begreppsförklaring: Det du är i färd med att bygga är en bredbandsabsorbent, det vill säga en absorbent vilken absorberar över ett brett register. En basabsorbent, däremot, är byggd för att ta hand om ett snävare frekvensband och då oftast i de lägre frekvenserna.

Vad gäller materialval så har jag följande att svara på:

Sneda sidor eller raka sidor: Är inte helt hundra på din skiss men det kan knappast spela någon roll. Absorption är absorption oavsett om sidan är rak eller sned. Ibland ser man sådana där skumpaneler med små pyramider på och liknande som säljs som om de både absorberar och diffuserar. Det gör de inte: De bara absorberar.

Fyllning: Mineralull (samlingsbegrepp för glasull och stenull) är ganska klassiskt. Dock kanske man inte vill ha det i ett rum om man vistas mycket i, även om man klär in det med tyg. Det finn nog en anledning till varför mineralull är inpackat i tättslutande plast samt att det dessutom förvaras utomhus i bygghandeln. Dessutom skall man ju använda skyddskläder när man hanterar det, enligt tillverkarna. Ett alternativ är ju att klä din absorbent i ett tunt lager tättslutande plastfilm men då kommer den inte att absorbera de högre frekvenserna, något som iofs kan vara av godo om du redan har mycket mattor och möbler i rummet. Ej att rekommenderar om du är ute efter förstareflexerna, dock. Sedan finns det ju olika former av "skum" (foam) men skum har en lägre absorberande förmåga (lägre absorptionskoefficient) än mineralull. Om du jämför vikten så förstår du varför. Polyesterfiber är ett bra alternativ till mineralull då det inte brottas med samma dammproblem. Samma sak gäller träfiberull.

Tjocklek:

Då din absorbent enbart kommer att arbeta med absorption och inte innehåller några membran eller liknande så beror tjockleken helt på hur djupt ner i frekvensbandet du vill nå. Absorption sker bäst vid 1/4 våglängd och uträkningsmodellen är enligt följande:

Exempelfrekvens 200 Hz

Våglängd: Ljudhastigheten i luft/önskad frekvens = 340/200 = 1,7 meter
Optimal absorption: 1,7/4 = 0,425 meter

Slutsats av beräkning ovan: Om du vill absorbera 200 Hz optimalt så bör din absorbent vara 42,5 cm djup. :huh: Som tur är så är inte det hela sanningen men en väldigt viktig bit. Vad man kan lära av detta är att man skall sträva efter att sätta det effektiva materialet så långt från väggen som möjligt men också att närmast väggen behöver man egentligen inte sätta någonting alls. Så bygg din absorbent så att ditt effektiva material finns både långt och längst ut.

Det är här luftspalt kommer in i bilden och det är den som skall göras djup, inte materialet, om man vill nå ner i frekvensbandet. Men, återigen, allt beror ju på hur djupt ner i frekvenserna du hoppas komma med din absorption.

Storlek:

Du skriver att du ämnar tillverka en eller kanske två absorbenter men du anger inte ytmåtten. Var klar över att för förstareflexer så behöver du, till exempel med spegelmetoden, finna de punkter i rummet där ljudet reflekteras in mot din lyssningsposition, något som enklast görs med spegelmetoden. Detta är oftast ett flertal punkter. För absorption av de lägre frekvenserna så krävs både djupa bredbandsabsorbenter samt över en rätt stor yta. Slutsatsen här är att om inte dina en eller två absorbenter är väldigt stora så är det sannolikt ganska otillräckligt.

Kanter:

Ja, det är bra om du borrar upp hål i sidorna då dessa är de mest effektiva delarna av en bredbandsabsorbent, eftersom ljud som träffar absorbenten från sidan måste färdas igenom ett mycket längre lager av absorberande material. En absorbent med heltäckande sidor både minskar i yta samt effektivitet vad gäller lägre frekvenser. "

Redigerat av Sounds Of Science, 21 juni 2011 - 17:35.


#11

Postad 23 juni 2011 - 19:50

gotte84
  • gotte84
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 1
Tack för infon grabbar men dock lite väl hardcore för min del :)

Här e slutresultatet, blev klar för en vecka sen men glömt ladda upp bilden förrän nu :)

Bifogad fil  5839630328_5352fdfd19.jpg   94,74K   41 Antal nerladdningar

Ville haft Orange och Mörk grå men fick nöja mig med Svart och Röd :)
/Johan

#12

Postad 27 juni 2011 - 12:40

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Stiligt, bra ideé, inte minst för att få en klick färg i biorummet.

#13

Postad 23 oktober 2012 - 17:23

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

  • 532 inlägg
  • 0
Riktigt snygga absorbenter gotte84!

Jag ska bygga en absorbent till mitt kontor som kommer att bli 1800x800mm i storlek. Den kommer att sitta skruvad i mitt skrivbord upphöjd ca 20mm och då ca 30mm från väggen.
Min fråga är då vilket material ska jag använda i själva absorbenten för att dämpa så mkt bas som möjligt? Vad fungerar bäst?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2022 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.