Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz 7005, Denon 4311, Integra x0.2, Pioneer...?

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR7005 (Surroundförstärkare) 7 9,2 (19) Inga priser
Denon AVR-4311 (Surroundförstärkare) 7 8,86 (6) Inga priser
25 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Denon AVR-4311 och AVR-A100 (157 inlägg) 2 år sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd * - Marantz SR7005 (186 inlägg) 8 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Sony 55W905A 3D som spökar? (inte ghosting) (5 inlägg) 10 år sedan
Marantz SR7005 (2 inlägg) 10 år sedan
Marantz 6007 och 7005, vad skiljer EGENTLIGEN? (6 inlägg) 11 år sedan
Onkyo TX-NR3009 VS Denon AVR-4311 (11 inlägg) 11 år sedan
Bra slutsteg till Dali Ikon 6 Mk 2 och Denon 4311, alla tankar är välkomna& (9 inlägg) 11 år sedan
Marantz 7005 (8 inlägg) 11 år sedan
Stärkare till B&W CM9 (5 inlägg) 12 år sedan
Marantz iPhone App (28 inlägg) 12 år sedan
Byta ut Arcam AVR300 mot vadå? (21 inlägg) 12 år sedan
Bananer till Marantz SR7005 Hjälp! (6 inlägg) 12 år sedan
Denon ny 11 serie (182 inlägg) 12 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 12 år sedan
Airplay till Marantz tillgängligt i Sverige? (8 inlägg) 12 år sedan
Dilemma! Onkyo TX-NR5008 Vs Marantz SR 7005+Rotel RB 1582? (7 inlägg) 12 år sedan
Apple öppnar upp Airplay för 3:e part (Denon, B&W, Marantz) (61 inlägg) 13 år sedan
Marantz SR6005 (17 inlägg) 13 år sedan
Marantz SR7005 vs. Integra DTR-50.2 (86 inlägg) 13 år sedan
Flera högtalarpar med Marantz SR7005? (14 inlägg) 13 år sedan
Kommande Marantz NYA SR VAD KOMMER (38 inlägg) 13 år sedan
Marantz med flera intressanta nyheter (97 inlägg) 13 år sedan

#1

Postad 14 juni 2011 - 19:28

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Var ligger rekommendationerna i dagens läge på 'stärkare i denna klassen och varför?

#2

Postad 14 juni 2011 - 20:51

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Onkyo 3008/5008, Integra 70.2/80.2, Pioneer LX73/83 är dom som gäller nu.... varför!? jo för att dom låter bäst, har bäst kvalitet, mest kräm och bättre/stabilare strömförsörjning.

Dock så ska du veta att inom ett par månader så släpper dom sin nästa generation utav dessa Recivers.


Mvh

Micke

#3

Postad 14 juni 2011 - 21:24

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Jo, det inser jag... Men om det huvudsakligen är Spotify-stöd så spelar det mig ingen större roll... och frågan är om jag kan överleva till hösten på 2-kanal, då min Pioneer 2014i verkar ha bestämt sig för att inte starta igen efter senaste gången den blev strömlös... (fast den kanske har laddat ur sin tråkiga konding om en vecka, vem vet? Skulle det vara så, så lär jag INTE dra ur den ur väggen nästa gång det åskar)

3008/5008 har jag inte sett skymten av IRL.

#4

Postad 14 juni 2011 - 21:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Marantz 7005 är i grunden samma förstärkare som Denon 3311 (samma ägare och utvecklingsteam). Den dyrare Denon 4311 har lite annan konstruktion i slutstegsdelen (lite mer påkostad). I övrigt är de ganska lika. Alla tre är bra receivers, även om de har mindre effekt i låga impedanser (under 4 ohm) jämfört med äldre modeller.

Marantz 7005:
Bifogad fil  marantz_sr7005_15.jpg   52,49K   1 Antal nerladdningar

Denon 3311:
Bifogad fil  den_amp_avr_3311_offen.png   85,55K   1 Antal nerladdningar

Denon 4311:
Bifogad fil  4311inside.jpg   116,97K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 14 juni 2011 - 21:45.


#5

Postad 14 juni 2011 - 21:41

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Pioneer kör väl med digitala steg i sina samma som vissa Rotel steg. Tycker det har blivit skit mysko inom detta med förstärkare. Ta bara för en 5 år sen då skulle det väga så mycket typ det bara gick. Och dom var starka hade hemma en sr 6003 tror jag det var och jag tyckte min SR 6001 lät bättre. Lyssna på en större Denon för ett tag sen på klubben tror det var den du har här uppe den lät jätte bra med några större Dali. Vad är det som har hänt med strömförsörjningen senaste åren när det gäller förstärkare. Det verkar ju bara vara Onkyon som fortfarande kör med tunga prylar. Och allt som oftast när man kikar på nya saker så står det att dom inte går att mäta upp på grund av skyddskretsar som slår ifrån tidigt. Som det är nu så sktiver dom upp effekten och gör sakerna mindre. Blandar dom in digitalt med analogt eller hur går det till. kanske är lite dumma frågor. Agave kanske har svar.

Marantz 7005 är i grunden samma förstärkare som Denon 3311 (samma ägare och utvecklingsteam). Den dyrare Denon 4311 har lite annan konstruktion i slutstegsdelen (lite mer påkostad). I övrigt är de ganska lika. Alla tre är bra receivers, även om de har mindre effekt i låga impedanser (under 4 ohm) jämfört med äldre modeller.

Marantz 7005:
Bifogad fil  marantz_sr7005_15.jpg   52,49K   1 Antal nerladdningar

Denon 3311:
Bifogad fil  den_amp_avr_3311_offen.png   85,55K   1 Antal nerladdningar

Ofan jag trodde 7005 skulle motsvara 4311.

#6

Postad 14 juni 2011 - 21:44

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Är det några speciella funktioner du söker?

Kommer de inbyggda stegen driva en hel biosetup eller bara ambienskanaler och center?

Det finns ju en A100 här till salu i marknaden för mindre pengar än vad en 4311 kostar, den har ju även 5 års garant! :)

Redigerat av -Palle-, 14 juni 2011 - 21:47.


#7

Postad 15 juni 2011 - 00:34

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Marantz väger lite och ÄR klena, och kan inte mäta sig med nedanstående Recivers-svar ja!

Pioneer LX73/83 däremot ligger runt 18kg iaf, och har hög klass på sina digitala steg och effekt resurser, även komponenterna och uppbyggnaden av dessa maskiner håller måttet, och är bättre än tex Marantz SR7005.


Men det är Onkyo och Integra som gäller om man vill ha det "gamla hederliga", plus att dessa ÄR starkast på marknaden och innehar enligt mig den bästa ljudkvaliteten, och absolut bäst byggkvalitet/uppbyggnad.


Men kom ihåg att alla tycker inte samma, men detta är mina (och många andras) åsikter i ämnet.


Jag ska själv köpa ny Reciver i slutet på denna månad, och det kommer bli en 3008/5008 ifrån Tyskland-utan tvekan.. om ngn är intresserad utav att köpa en likadan så skicka PM så kan jag ordna ett väldigt fint pris, jag får extra bra pris denna gången.

#8

Postad 15 juni 2011 - 05:45

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Är det några speciella funktioner du söker?

Kommer de inbyggda stegen driva en hel biosetup eller bara ambienskanaler och center?

Det finns ju en A100 här till salu i marknaden för mindre pengar än vad en 4311 kostar, den har ju även 5 års garant! :)


Om man skall hosta upp så mycket pengar så vill man ju dels ha så välljudande (i min smak betyder det "ofärgande" ) slutsteg som möjligt samt att den inte skall sakna något jag inom en snar framtid inser att jag behöver. Jag kommer inte att använda den till 2-kanalslyssning - det har jag en väldigt mycket mer kapabel anläggning till i annat rum, men om framtiden för musik plötsligen tar flerkanalsvägen kan det kanske ändra sig.

Den kommer att driva en hel setup. Det är inga stora golvare i fronten utan ett par hyffsat normala fullregisterstativare impedansmässigt (Ino audio piP), center är iP, surrounder är 3 st a2 per kanal och surround-back är 1st a2 per kanal. F.n. är det två aktiva subwoofers; en NHT och en AudioPro - men det finns byggsatser till 4st Ino profundus-X ute i garaget som skall in så småningom. Det är ett litet rum, så detta är fullt tillräckligt.
Ja... och så sitter det ett par buttkickers (Sinus) i soffan också, det glömde jag.

Sen får folk gilla eller inte gilla Ino.... om ni inte gillar Ino, så visualisera ett avancerat B&W-system istället.

På funktionssidan... har fått blandade vibbar om Audyssey... huruvida man vill prova DSX eller ej.... om man inte skall köra det, så spelar det ju ingen roll om den "bara" fixar 9.2 inte 11.2. Pioneers kalibrering tycker jag verkar få bättre betyg än Audyssey, så det kanske betyder att man bör ha så bra Audyssey som möjligt om det är den vägen man skall gå. Med XT32 kommer ju BassEq också och det är ju i den häraden som det högst troligen behövs den bästa justeringen. Skulle kunna tänka mig att få gjort en Audyssey Pro-inmätning när alla saker är på plats också,
ångrar inte precis ISF-kalibreringen på TV:n. :)

(Å andra sidan så skulle man naturligtvis kunna välja någon billigare stärkare och sitta still några år om det vore vettigare, men jag har inte koll på om det kommer något nytt system som skulle motivera det inom de närmsta åren?)

#9

Postad 15 juni 2011 - 10:06

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Verkar väldigt svårt att hitta fakta i målet om elektroniken i Integra och Onkyo verkligen skiljer... verkar inte som någon gjort ett seriöst försök att verifiera någotdera. Kikar man på Onkyo 5008 och Integra 80.2 så skiljer i princip inget på specarna... jo, det skiljer på ett mått på lådan med tillhörande viktskillnad - gissningsvis fronten?, samt att man inte låter 5008an få lov att driva passiva subwoofers med 2 av stegen... Plus Zone2 video i komponent, en extra trigger our, en extra IR in. men det är ju inte mycket till att motivera typ 7papp i prisskillnad...

#10

Postad 15 juni 2011 - 10:48

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Hej!

Jag kan såhär i efterhand uttala mig lite om mina upplevelser med Audyssey. Avseende Pioneers kalibrering kan jag inte uttala mig.

Jag hade tidigare en "äldre" Denon reciever (AVR-2809) med "vanlig" Audyssey XT och där lät det inte speciellt bra om jag skall vara helt ärlig (iaf inte med "facit i hand" - då tyckte jag nog säkert att det lät det helt ok).

Jag lånade sedan hem en Marantz Sr7005 (Audyssey XT32) då jag var i bytartagen, konstaterade snabbt att Audyssey XT32 var mkt bättre än vanlig Audyssey XT, precis som du skriver: framförallt i basområdet. Jag hade även hem en NAD M15HD processor på prov vilken jag tyckte lät bättre än Marantzen i 2-kanalsläget, i filmmode kunde jag inte riktigt säga då den inte var inmätt efter mitt boende -PRO (däremot så gav det en hint om PRO'n vilket verkade lovande). Slutligen lånade jag hem en Integra DHC-80.2 (XT32 och PRO förberedd) vilken jag tyckte lät absolut bäst till mina grejer och ljudet hade mer punsch jämfört med Marantzen i Audyssey läget och likaså 2-kanal (min uppfattning).

....men nu kommer det som jag upplever gjorde absolut mest skillnad av allt: Audyssey PRO! Jag tyckte det var ett stort steg från XT till XT32 men det var ingenting jämfört med hur det blev mellan XT32 och en riktigt PRO-kalibrering! Sjukt stor skillnad, iaf hemma hos mig - bästa investering jag gjort på mkt länge!

Jag kan tycka att lägger man ändå ut så mkt pengar på en processor/reciever som vi ändå pratar i denna tråden så gör en PRO-kalibrering (iaf om man inte har ett akustikreglerat dedikerat biorum som hanterar alla vågor och frekvenser). Natt och dag är min slutsats. Man kan få ut mkt mer av sina prylar än man tror utan att ha det värsta, så länge man tar vara på den teknik man har möjlighet till.

Vilken maskin man sedan väljer och tycker är bäst är upp till var och en att tycka, det handlar ju mkt om att matcha sina prylar också. Däremot så rekommenderar jag minst XT32 om man idag skall köpa en ny maskin, då har man ju alltid möjligheten att köra en PRO-kalibrering senare om inte direkt :)

Mottaglig för påhopp om någon känner att jag har helt fel :P jag påtalar bara mina uppfattningar och levererar inga sanningar.

Mvh ville_vonka

Redigerat av Unregistered95265801, 19 juni 2011 - 04:38.


#11

Postad 15 juni 2011 - 10:49

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Nu pratar jag själv ingen större erfarenhet av andra märken än Denon (Har haft lite annat skrot också, men inget med moderna finesser som autokalibrering, videoväxle mm), och jag måste säga att jag är supernöjd med användarvänligheten och byggkvalitén på dom Denonmaskiner jag ägt (2807 och nuvarande 4310)

Denon har blivit lite effektsvagare vid lägre impedanser på dom nya modellerna, men dom borde inte ha några som helst problem att driva piP och några a2'or fullt ut (piP har väl en nominell impedans på 5 ohm?)


Angående nya finesser så är det mig veterligen inga nya stora grejjor på g, utan snarare onödiga finesser man inte visste att man behövde...

#12

Postad 15 juni 2011 - 11:57

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Tror inte heller att något av dessa stegen skulle ha problem med mina högtalare. Mina piP kommer oavsett att fortsätta känna sig "svagdrivna" då de hade 2x600W att tillgå när de stod i stereon. ( Ja, jag kan stava till overkill. )

Pro-kalibrering är definitivt intressant, ja.

#13

Postad 16 juni 2011 - 18:25

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Nu är i alla fall Marantz 7005, Integra 70.2 samt Pioneer LX-73 snabbauditionade mot varandra... hur mycket man nu kan dra i slutsatser med så liten matchning och så lång omkopplingstid, men dock.

#14

Postad 16 juni 2011 - 19:54

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Spännande, nå vad tyckte du passade dig bäst? :D

#15

Postad 16 juni 2011 - 20:15

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Nu var det okända högtalare i ett okänt rum... och vi körde jaktsekvensen på byggnadsställningar i någon sen Bond-film (den brukar jag prova med hemma också) Stora audiovector si och en 35000 kronors velodynesub, så vi körde på "small".

Marantzen började vi... den lät... annorlunda.... jag uppfattade det som att den löste upp ljudet väldigt väl, men på ett sätt som frilade musiken som musik - inte som integrerad (utsmetad?) del av filmen. Lät lite ljust/sprött. Tyckte ljud i bakkanalerna löstes upp väldigt tydligt också.

Integran spelade "mustigare" där filmmusik och filmljud kändes mer som samma sak. Inte lika tydlig utpekande av ljud. Mörkare klang, tyckte pistolskotten var lite dova... och då förväntar jag mig att Audiovector är "för ljusa" i sig själva. Liten lätt tveksamhet om det inte kan bli för mörkt med Ino.... å andra sidan borde det rätta sig vid en inmätning?

Pioneeren började jag med att leta fel i diskanten pga ICE-stegen men det funkade bra(!). Lite ljusare igen, lite mer exakthet i upplösningen. Musiken integrerade oftast, men i svulstiga/pampiga orkestersekvenser så fick orkestern lov att kliva fram som enhet.

Nu var det ju inte med mitt rum och mina högtalare, men i det rummet hade jag nog valt Pioneer. Sen körde vi utan några inmätningar, det är möjligt det ändrar saker och ting.

Och det är möjligt att sättet Marantz presenterar inte alls är så dumt, men väldigt ovant... Det är möjligt om man gett sig själv längre tid att vänja sig att det hade visat sig vara det bästa....

Svårt det här...

#16

Postad 16 juni 2011 - 20:27

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Trevligt! Jag upplevde också att Marantzen var detaljrik och upplöst dock precis som du skriver lite ljust (vilket inte helt passade mina banddiskanter).

Oavsett vilken du lyssnar på så gör en inmätning jättemkt, skulle nog råda dig att låna hem o pröva dem i hemmamiljö med dina högtalare (inmätta) innan du slår till. ICE och klass D-teknik var jag oxå ganska skeptisk till innan jag gav det en chans, det hela slutade med att jag nu sitter med ett klass D-steg och jag tycker det spelar sjukt bra :D .

Håller med dig helt, det är sjukt svårt och det tog mig lång tid innan jag tillslut bestämde mig men se det som så: det är ju också kul att testa runt lite :)

Mvh ville_vonka

Redigerat av Unregistered95265801, 16 juni 2011 - 20:30.


#17

Postad 16 juni 2011 - 20:39

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Jo, det måste ju provas hemma med... Ville mest förstå de relativa skillnaderna dem emellan till att börja med. Jämför ju med ett ljudminne av en inkalibrerad Pioneer 2014i och med högtalare som i min smak spelar mycket bättre. Ja, kanske inte på subsidan - däremot är jag van vid mer bas än vi körde i butiken - inkl. att jag kör rumpsparkare (2xSinus).

Lillebror Marantz 5005 fick ju helt ok betyg av LTS... så det vore konstigt om 7005 var voicad helt annorlunda... och då ställer det ju saken på ända... är det sig själv man behöver kalibrera om egentligen?

#18

Postad 16 juni 2011 - 20:47

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Lite då och då behöver man allt kalibrera om sig själv oxå :D

Lite då och då behöver man allt kalibrera om sig själv oxå :)

#19

Postad 16 juni 2011 - 20:56

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Ok... dags för ett glas kalibreringsvätska då. Glen Någonting...

#20

Postad 16 juni 2011 - 22:31

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Du har varit och hälsat på Lennart på Hembioconsult förstår jag =)


Förstår att det är svårt att välja, men det är även lärorikt och helt klart kul! :D

#21

Postad 16 juni 2011 - 22:34

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Du har varit och hälsat på Lennart på Hembioconsult förstår jag =)


Nix!

#22

Postad 16 juni 2011 - 22:59

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Du har varit och hälsat på Lennart på Hembioconsult förstår jag =)


Förstår att det är svårt att välja, men det är även lärorikt och helt klart kul! :D


Vilken klassiker :)

RP

#23

Postad 17 juni 2011 - 21:24

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Lånat hem 7005 idag... det kändes som om ifall jag inte skulle gjort det så skulle en oro ha gnagt på mig senare för att jag inte gjorde det.

Den fungerade bättre hemma, möjligen beroende på att den spelats med Audyssey kört (två mätpunkter enbart).

Den löser upp mer än min gamla Pio gjorde, det märktes tydligt på alla blipp och blopp på podracerarna - så har de aldrig låtit innan och då har jag kört den scenen många ggr när jag testat av saker. Den är dock mer tillbakadragen/stillsam, men den låter verkligen inte så underligt som det blev i butiken. Den skulle helt klart gå att leva med, men det skall bli intressant om jag kan få mer drama ur någon annan UTAN att tappa finliret som denna uppvisade.

#24

Postad 18 juni 2011 - 09:36

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Dags att åka och lämna tillbaka den och låna annat...

#25

Postad 18 juni 2011 - 14:48

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Pioneer LX-73 och Integra 70.2 hemlånade. Håller på att mäta in Pio:n nu.

#26

Postad 18 juni 2011 - 15:24

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Härligt, skall bli kul att höra vad du tyckte :D
Alltid kul att pröva nya grejer, lite som julafton :)

#27

Postad 18 juni 2011 - 15:39

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Nja... nu är det ju på det stora hela något som är påtvingat mig, så det känns både som onödigt jobb och en onödig kostnad, så sådär jättekul tycker jag nog inte det är. Ser det mest som arbete.

Bytt till Integra, mäter in.

#28

Postad 18 juni 2011 - 15:57

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Visst är det surt när saker går sönder och pengar måste ut.... men du får se det som så att du får testa runt lite och det kommer säkert uppskattas mer när du fått lite distans till det.

#29

Postad 18 juni 2011 - 16:15

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Verkar ha hittat en scen som låter ovanligt illa. Trodde först det vad Audysseyn i Integran som gav ett ihåligt dialogljud, men det verkar som det antingen är lättare märkbart i Integran eller att jag lättare hamnar på högre volymer på Integran - för nu har jag hör det på Pio:n med.... och då fick jag dra upp Pion till +3 (är det ref-level +3dB ??).

Scenen är när "Queen of Naboo" talar med Kanslern i Star Wars Ep.1 efter att ha landad. (rött rum) Extremt ihålig efterklang och blir värre en bit in. DVD-utgåva gäller detta (har den inte på BD).

Tyckte dock jag hade hittat lite sämre dialogljud på Bond och Moneypenny ombord på tåget i Casino Royale också, men det kanske är volymrelaterat det med. Frågan är om jag klarar att låta bli att lyssna efter just detta vid vidare testning... :D

Integran blir ruskigt varm den med, kanske tom mer så än Marantzen.

Två fina saker med Integran:
1) att den begär viss nivå på sub innan mätningen. Ingår möjligtvis som krav i Audyssey XT32.
2) att när man skruvat upp till THX ref-nivå så berättar den just det med text.

Fin sak med Pioneeren - gamla fjärren funkar för grundläggande saker, i vissa fall bättre än den hemlånade fjärren(!!).


Minus med alla tre - det är inget gigantisk kvalitetshopp från min gamla 2014i... Bildväxel är naturligvis ett stort plus i bekvämlighet, men inget jag testat - kopplar bara i en källa nu - blurayspelaren Pioneer BDP-51D

#30

Postad 18 juni 2011 - 16:29

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Jupp subnivån ingår i XT32.
Har du slagit på Audyssey, Dyn EQ och Dyn Vol?
Kan tänka mig att den blir varm då du testar recievern, tom min processor blir hyfsat varm :D

Redigerat av Unregistered95265801, 19 juni 2011 - 04:39.


#31

Postad 18 juni 2011 - 17:26

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Det vet jag faktiskt inte till 100%, det kanske finns fler menyer än jag varit inne i. Har nog inte öppnat manualerna till endera idag, till Marantzen var det mycket bläddrande.

#32

Postad 18 juni 2011 - 19:10

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Det vet jag faktiskt inte till 100%, det kanske finns fler menyer än jag varit inne i. Har nog inte öppnat manualerna till endera idag, till Marantzen var det mycket bläddrande.



På Integrans fjärrkontroll trycker du på "home"-knappen/ välj Audio/ stega sedan till Dyn EQ och kontroller att den är ställd på ON/ gör likadant avseende Dyn Vol -ON. Det gör stoooor skillnad. Står inte alltid som ON i default. Lycka till :D

Redigerat av Unregistered95265801, 19 juni 2011 - 04:33.


#33

Postad 18 juni 2011 - 19:25

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Där som man väljer "Equalizer" där man väljer Audyssey eller off har jag flippat fram och tillbaka då jag misstänkte dålig inmätning, så är det den du menar har jag hittat.

Men nu har jag kopplat i Integran för kvällen, om frun vill se något, så jag skall kika igen.

#34

Postad 18 juni 2011 - 19:42

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Där som man väljer "Equalizer" där man väljer Audyssey eller off har jag flippat fram och tillbaka då jag misstänkte dålig inmätning, så är det den du menar har jag hittat.

Men nu har jag kopplat i Integran för kvällen, om frun vill se något, så jag skall kika igen.


Den inställningen du nämner ovan tror jag du gjort i setup, där skall den stå på "Audyessey". Gå sen ur setup menyn och slå igång den källan du vill se/lyssna på. Därefter kan du gör det som jag beskrev i föregående, genom att trycka på "home"-knappen/Audio/Dyn EQ-On/ Dyn Vol-On.

Rekommenderar även att du i setup läget/ Speakersetup ställer högtalarna till small (oavsett storlek)l/ delar dem vid 80hz (thx) och sen kan du labba med om du vill ha subben ställd på 80 eller upp till 120hz (om du använder en sådan). Tror även du har någon form av biamp-liknande fuktion på recievern (setup menyn) som du ev kan lek med, vet dock ej om eller vilka resultat det kan ge (vissa har skrivit att det funkar bra för dem).

Redigerat av Unregistered95265801, 19 juni 2011 - 04:32.


#35

Postad 18 juni 2011 - 20:35

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Aha... då känns det som där är en meny jag inte varit inne i alls då, skall kika snart.

Frontarna är nog ställda på large om jag gjort rätt och så tas front pre-out till separat sub. (står fram, LFE-sub står sidanom bak och LFE-signalen tas även till rumpsparkare). Finns säkert massor att labba på, men de faktorerna jag huvudsakligen försöker lyssna på tror jag går fram vilket som. Egentligen vill jag bedömma dem med allt processande av för att se var kvalitén på för/slutsteg ligger, men får erkänna att det är svårt att fokusera på. :D

#36

Postad 18 juni 2011 - 22:45

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
det kommer ju snart en till värdig kandidat :D

m.hifiklubben.se/index.php?&action=roi&host=portal.hifiklubben.se&url=http%3A%2F%2Fwww.hifiklubben.se%2FncmsPage.asp%3F404%3Bhttp%3A%2F%2Fwww.hifiklubben.se%3A80%2Fprodukter%2Fhemmabio%2Freceiver%2Fdenon_avr-3312_hemmabioreceiver.htm%3Ffullweb%3D1

#37

Postad 18 juni 2011 - 23:35

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Har Denon gått över till klass D ? Dom har bantat ner nya modellen med 1 kg . Väger bara 11,7 kg. Ok man skall inte bara kolla på vikten med den brukar ju säga en del om kraften i alla fall när det gäller vanliga förstärkare.

#38

Postad 19 juni 2011 - 06:26

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Såg ju överlag bra ut.. saknar analog 7.1 in och så är det XT, inte XT32. Å andra sida är det halva priset också...

#39

Postad 19 juni 2011 - 08:57

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Den inställningen du nämner ovan tror jag du gjort i setup, där skall den stå på "Audyessey". Gå sen ur setup menyn och slå igång den källan du vill se/lyssna på. Därefter kan du gör det som jag beskrev i föregående, genom att trycka på "home"-knappen/Audio/Dyn EQ-On/ Dyn Vol-On.


Hittade jag det under Setup/Source Setup/Audyssey.

Redigerat av Nattlorden, 19 juni 2011 - 08:58.


#40

Postad 19 juni 2011 - 09:26

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Sorry såg nu att jag skrivit fel: det skall vara Dyn EQ (= Audyessey EQ) - On samt Dyn Vol -Light
Du hittar enklast dessa inställningar med fjärrkontrollen, tryck på "HOME"knappen sen Audio (första valet).

Redigerat av Unregistered95265801, 19 juni 2011 - 09:41.


#41

Postad 19 juni 2011 - 10:54

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Tack.

Färdigtestad på Integra nu - det blir inte den. Den är imponerande på visst material och det är det lätt att tycka om. Frågan är om man gör något för att förstärka saker som är högdynamiska för att ge dem ännu mera kraft. Märks tydligt i pistolskott och dyligt. Det har dock egenskapen att man sitter och lyssnar på ljudspåret istället för att fångas av filmen. OCH... det funkar inte bra när ljudspåret har en inbyggd burkig klang - där förstärks även denna burkighet på ett sätt som är väldigt förstörande. Hittade samma sak idag i Sherlock Holmes - när han i början berättar hur man skall oskadliggöra vakten - där använder man denna sorts klang på dialogen för att indikera att han tänker det, inte talar det. Klangen finns där också, men Integran gör att effekten övertrumfar dialogen istället för att komplettera denna. Spelar ingen roll vilka inställningar, grundproblemet återstår. "Bäst" blir det att köra direkt från källa utan audyssey, men så vill man ju inte ha det.

#42

Postad 19 juni 2011 - 11:10

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Det var så lite så, bara att testa vidare tills du hittar det som passar dina prylar. God jaktlycka :D

#43

Postad 19 juni 2011 - 12:05

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Tack. Pio LX-73 är det som körs resten av låneperioden. Verkar inte som uteffekten är någon begränsande faktor på den, har varit uppe på +8 med den och allt lät fortfarande rent och fint och högre än så lär jag inte ens vilja köra när jag är ensam, är familjen närvarande blir det myyyycket lägre.

#44

Postad 25 juni 2011 - 09:40

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Och denna helgen är det Denon 4311 som är hemma på prov. Den klarade reverb-dialiog testet och hittils uppfört sig utan några specifika problem.

Utnivån till sub verkade ligga 6dB högre, vilket bara är postitivt. Speciellt om detta är generellt på pre-out.

#45

Postad 25 juni 2011 - 14:28

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Ska bli kul att höra vad du kommit fram till efter ett såhär grundläggande testförfarande :)

#46

Postad 30 juni 2011 - 13:01

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Ja du... det är svårt.... och inte blev det mindre myror i huvudet efter att jag insett att det troligen inte finns den minsta tillstymmelse av kompatibilitet mellan DTS Neo:X och Audyssey DSX... Så även om man skulle sätta upp 11.2 för DSX, så har man inte den minsta nytta av det när BD-filerna börjar komma med Neo:X matrisering... Så då blir det antingen till att vänta... eller släppa alla 9/11kanalsfunderingar så man slipper irritera sig över att sitta på fel system senare...

#47

Postad 07 juli 2011 - 07:38

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Frågan är om man gör något för att förstärka saker som är högdynamiska för att ge dem ännu mera kraft. Märks tydligt i pistolskott och dyligt. Det har dock egenskapen att man sitter och lyssnar på ljudspåret istället för att fångas av filmen. OCH... det funkar inte bra när ljudspåret har en inbyggd burkig klang - där förstärks även denna burkighet på ett sätt som är väldigt förstörande. Hittade samma sak idag i Sherlock Holmes - när han i början berättar hur man skall oskadliggöra vakten - där använder man denna sorts klang på dialogen för att indikera att han tänker det, inte talar det. Klangen finns där också, men Integran gör att effekten övertrumfar dialogen istället för att komplettera denna


Läste en intressant kommentar på Component.se som kanske har med detta att göra. En kille som försöker reda ut akustikproblem i sitt rum och som hade problem med burkighet i ljudet från centern. Visade sig att hans Integra hade en inställning som hette Loudness+ som vad jag förstod var satt till "On" som default.

Det kan inte varit detta som gav problem du beskrev möjligen?

Läs mer här:
http://www.component...h...st&p=166535

Intressant tråd och kul att läsa om dina intryck annars. Håll oss gärna uppdaterade. :)

/Martin

Redigerat av masaba, 07 juli 2011 - 07:39.


#48

Postad 12 juli 2011 - 10:03

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Jaha... det var ju intressant. Får ta och skicka det vidare till butiken och höra om de vill kolla upp det.

#49

Postad 12 juli 2011 - 20:04

Unregisteredb259d244
  • Unregisteredb259d244
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag tror att den funktionen endast är aktiv vid THX-lyssningslägen. Den borde alltså vara inaktiv vid övriga lägen, även om den är "on". Om jag inte har fattat fel...

#50

Postad 12 juli 2011 - 20:04

Unregisteredb259d244
  • Unregisteredb259d244
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag tror att den funktionen endast är aktiv vid THX-lyssningslägen. Den borde alltså vara inaktiv vid övriga lägen, även om den är "on". Om jag inte har fattat fel...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.