Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig hitta takhögtalare

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
B&W CCM618 (st) (Inbyggnadshögtalare) 2 7,25 (3) Inga priser
Apple AirPort Express 802.11n (Routrar) 9 8,61 (86) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
B&W CCM664SR (st) (Inbyggnadshögtalare) 1 (0) Inga priser
20 relaterade trådar
SONOS (2436 inlägg) 1 år sedan
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 7 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 7 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 7 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 7 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 10 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 11 år sedan
Apple Airport Express och AirPlay (1 inlägg) 11 år sedan
Total noob behöver optihjälp med upp/ihopkoppling. (3 inlägg) 12 år sedan
Dovado + airport extreme? (4 inlägg) 12 år sedan
Trådlös ljudöverföring från datorn till stereon? EDIT: om QED uPlay (22 inlägg) 13 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 13 år sedan
Använda Apple AirPort Express för att göra NAS-servern "trådlös"? (1 inlägg) 13 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 13 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 13 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 14 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 13 juli 2011 - 20:42

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0
Jag har snöat in totalt på att ha trådlös strömmande musik i alla (de flesta) rum hemma.
Eftersom huset just nu byggs så tänkte jag passa på att göra allt bra och rätt från början.

Jag kommer att köpa Apple Airplay.
Det innebär att jag har 1st airport express i varje rum.
https://www.prisjakt...kt.php?p=309928

Till den så behöver jag en förstärkare och 2st högtalare i varje rum (så är ursprungsplanen iaf).

Det jag söker hos förstärkaren är att den ska vara liten och smidig, den ska gömmas undan i skåp och således inte synas alls.
Det jag vill också är att den ska stänga av sig själv när den inte används och sätta igång automatisk när jag skickar musik till det rummet.
Om det sistnämnda inte är möjligt så får den stå på dygnet runt men då får den knappt dra någon ström alls när den är inaktiv.
Typ en sådanhär?
http://www.kjell.com...00000,491020000


Sist men inte minst så behöver jag högtalare som ska byggas in i taket i samband med husbygget.
Jag vill ha högtalare som ger ett ok ljud men jag är absolut ingen audiofil.
Plus också om det är en smidig installation, helst vill jag slippa sätta dom i en form av trumma med dämpull.
Har kikat lite på svenska sidor men priserna är ju ganska dyra (om man ska ha 8st), tex dessa:
http://www.ljudkalla...t&artnr=CAIC500

Men även på utländska sidor (kanske är mest prisvärt?)
Typ dessa:
http://www.outdoorsp...cusear61pa.html

Oerhört tacksam för alla tips och idéer!

#2

Postad 14 juli 2011 - 22:44

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0
Ingen som kan bidra?
Har kollat en del på www.outdoorspeakerdepot.com , de verkar ha mycket bra grejer till bra priser.
Tex dessa http://www.outdoorsp.../av8incesp.html

#3

Postad 15 juli 2011 - 16:39

Umbriel
  • Umbriel
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Jag har också tänkt mig att bygga in högtalare i några rum i nytt hus, jag har främst sett på produkter från hifiklubben. Än så länge har jag köpt två B&W ccm 628 till köket och en ccm 664sr (tvåvägs) till badrummet.
Har kollat lite på AirPlay men inte hittat några vettiga förstärkare att kombinera dem med, så troligen kommer jag att driva dem med Sonos ZP120. I vardagsrum och allrum har vi istället bara dragit högtalarkablar i väggarna.

#4

Postad 18 juli 2011 - 10:05

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Jag har också tänkt mig att bygga in högtalare i några rum i nytt hus, jag har främst sett på produkter från hifiklubben. Än så länge har jag köpt två B&W ccm 628 till köket och en ccm 664sr (tvåvägs) till badrummet.
Har kollat lite på AirPlay men inte hittat några vettiga förstärkare att kombinera dem med, så troligen kommer jag att driva dem med Sonos ZP120. I vardagsrum och allrum har vi istället bara dragit högtalarkablar i väggarna.


Hittar ingen som heter CCM 628, du kanske menar 618?

Gällande 664s så behöver man endast en sådan per rum om jag förstått det rätt?

Har du installerat dom och börjat lyssna så att du kan komma med omdöme om dom?

#5

Postad 18 juli 2011 - 18:40

Umbriel
  • Umbriel
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Hittar ingen som heter CCM 628, du kanske menar 618?

Gällande 664s så behöver man endast en sådan per rum om jag förstått det rätt?

Har du installerat dom och börjat lyssna så att du kan komma med omdöme om dom?


628 är en utgående modell väldigt lik 618 men ska kunna spela lite högre som jag förstått det.
664sr har två diskanter riktade åt olika håll, och ett baselement, så den ska ge stereo ljud som passar i mindre rum.
Vi håller på och bygga nu, för närvarande är högtalarkablarna dragna men det finns inget innertak i de rummen än, så det kommer ta ett tag innan jag kan lyssna ordentligt. Jag lyssnade på lite olika B&W och Dali inbyggnadshögtalare på hifiklubben och tyckte att det lät rätt bra, men har en känsla av att det beror mycket på installationen och rummets förutsättningar hur bra det kan bli. Jag tyckte inte att det lät så bra att jag vill ersätta huvudanläggningen med inbyggda högtalare. Jag kan återkomma med omdöme, men vi ska inte flytta in förän i höst någon gång så det kan ta ett tag...

#6

Postad 18 juli 2011 - 18:58

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
klipsch har en serie in-wall högtalare i rimlig prisklass med bra ljud. byggde själv in sådana i hembion i vintras och det funkar finemang. De har också varianter gjorda specifikt för takmontering. ljudmakarn och hembiobutiken tar in på beställning. Klipschhögtalarna är lättdrivna så det kanske funkar med den stärkaren från kjell, men jag tror annars att den är den svaga länken. Överväg att sätta ett flerkanalsslutsteg på nått bra ställe och dra rör, det kan bli billigare och blir definitivt bättre med mer stärkare för pengarna.

prisklassen runt 1000 kr st för högtalarna tror jag dock du får lägga dig i. billigare än så brukar vara väldigt plastiga högtalare.

Tekniskt sett så skulle vilken flervägs bilhögtalare som helst passa eftersom de också är gjorda för att spela i små lådor, det är inte så många av dem som är vita dock, så då får man måla dem.

#7

Postad 18 juli 2011 - 20:46

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

628 är en utgående modell väldigt lik 618 men ska kunna spela lite högre som jag förstått det.
664sr har två diskanter riktade åt olika håll, och ett baselement, så den ska ge stereo ljud som passar i mindre rum.
Vi håller på och bygga nu, för närvarande är högtalarkablarna dragna men det finns inget innertak i de rummen än, så det kommer ta ett tag innan jag kan lyssna ordentligt. Jag lyssnade på lite olika B&W och Dali inbyggnadshögtalare på hifiklubben och tyckte att det lät rätt bra, men har en känsla av att det beror mycket på installationen och rummets förutsättningar hur bra det kan bli. Jag tyckte inte att det lät så bra att jag vill ersätta huvudanläggningen med inbyggda högtalare. Jag kan återkomma med omdöme, men vi ska inte flytta in förän i höst någon gång så det kan ta ett tag...


Okej!
men vad sa dom på hifi-klubben om själva installationen i taket. Tycker dom att man ska bygga en låda runt och ev ha dämpull eller behöver man ingenting runt högtalarna?

Jag är ingen audiofil direkt, men vill ju såklart ha hyfsat ljud, framförallt i vardagsrummet.
Hoppas klara mig på 2st 8"-högtalare liknande CCM 618.

#8

Postad 18 juli 2011 - 20:55

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

klipsch har en serie in-wall högtalare i rimlig prisklass med bra ljud. byggde själv in sådana i hembion i vintras och det funkar finemang. De har också varianter gjorda specifikt för takmontering. ljudmakarn och hembiobutiken tar in på beställning. Klipschhögtalarna är lättdrivna så det kanske funkar med den stärkaren från kjell, men jag tror annars att den är den svaga länken. Överväg att sätta ett flerkanalsslutsteg på nått bra ställe och dra rör, det kan bli billigare och blir definitivt bättre med mer stärkare för pengarna.


Hur byggde du ditt hemmabio system? Helt inbyggt? Hur många högtalare?
Flerkanalstärkare låter avancerat och dyrt.
Det viktiga är att kunna spela olika zoner och då tror jag att det är smidigare med en stärkare och en airport express per rum.

prisklassen runt 1000 kr st för högtalarna tror jag dock du får lägga dig i. billigare än så brukar vara väldigt plastiga högtalare.


Erfarenheter av att beställa från amerikanska sidor såsom outdoor speaker depot?

#9

Postad 19 juli 2011 - 20:47

Umbriel
  • Umbriel
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Okej!
men vad sa dom på hifi-klubben om själva installationen i taket. Tycker dom att man ska bygga en låda runt och ev ha dämpull eller behöver man ingenting runt högtalarna?

Jag är ingen audiofil direkt, men vill ju såklart ha hyfsat ljud, framförallt i vardagsrummet.
Hoppas klara mig på 2st 8"-högtalare liknande CCM 618.


Hifiklubben har backbox att sälja men säger att man vanligtvis inte behöver någon låda. Jag har tänkt att bara fästa högtalarna i gipsplattan i innertaket och förhoppningsvis bara spänna upp tätskikt plasten ovan dem, sedan blir det lösull isolering ovanpå det. Jag är osäker på om det finns bättre sätt att installera dem på, jag har inte gjort något liknande förr. Om det finns någon som vet så skrik gärna ut här nu innan jag hinner börja :)

2 st bra installerade B&w ccm 618 tror jag ska kunna ge rätt schysst ljud om du hittar något vettigt att driva dem med.
Jag har funderat lite mer på AirPlay, finns det några bra aktiva inbyggnads högtalare man skulle kunna köra dem med?

Redigerat av Umbriel, 20 juli 2011 - 10:45.


#10

Postad 19 juli 2011 - 22:16

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Hifiklubben har backbox att sälja men säger att man vanligtvis inte behöver någon låda. Jag har tänkt att bara fästa högtalarna i gipsplattan i innertaket och förhoppningsvis bara spänna upp tätskikt plasten ovan dem, sedan blir det lösull isolering ovanpå det. Jag är osäker på om det finns bättre sätt att installera dem på, jag har inte gjort något liknande förr. Om det finns någon som vet så skrik gärna ut här nu innan jag hinner börja :)


tätskiktsplasten skriver du, är det något som kommer med högtalarna eller vad är det för ngt?
Hur fäster du lösullsisoleringen på högtalarna?

2 st bra installerade B&w ccm 618 tror jag ska kunna ge rätt schysst ljud om du hittar något vettigt att driva dem med.


Jo, jag tänkte ju en mindre T-amp som tex den jag länkade till tidigare i tråden, från Kjell & company, tror du att det funkar ok?

#11

Postad 20 juli 2011 - 10:44

Umbriel
  • Umbriel
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

tätskiktsplasten skriver du, är det något som kommer med högtalarna eller vad är det för ngt?
Hur fäster du lösullsisoleringen på högtalarna?


Tätskiktplast och lösullisolering är en del av den ordinarie takkonstruktionen, jag ska se om jag eventuellt kan ta några bilder nästa gång jag är i huset, svårt att förklara i text.

Jo, jag tänkte ju en mindre T-amp som tex den jag länkade till tidigare i tråden, från Kjell & company, tror du att det funkar ok?


Jag har ingen aning om hur bra den förstärkaren från Kjell & Co. är, men den ser inte så väldigt imponerande ut. Risk att den är för klen men svårt att veta utan att testa den och jag har inte direkt några andra bra förslag om du vill köra AirPlay. Jag har som sagt tänkt driva med Sonos burk som har en inbyggd digitalförstärkare på 55w, den säger de på hifiklubben ska fungera bra tillsammans med mina takhögtalare.

Redigerat av Umbriel, 23 juli 2011 - 11:42.


#12

Postad 23 juli 2011 - 11:48

Umbriel
  • Umbriel
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Inte så bra bild, men de hade satt upp gipsskivor i taket och inte gjort hål för högtalarna än när jag var där nu. Så det här var den bästa jag kunde hitta av gamla bilder tills vidare.
Postad bild
Här syns i alla fall tätskiktplasten, ovanpå den kommer det att sprutas in närmare en halvmeter lösull isolering.

Redigerat av Umbriel, 23 juli 2011 - 11:51.


#13

Postad 26 juli 2011 - 09:31

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Inte så bra bild, men de hade satt upp gipsskivor i taket och inte gjort hål för högtalarna än när jag var där nu. Så det här var den bästa jag kunde hitta av gamla bilder tills vidare.
Postad bild
Här syns i alla fall tätskiktplasten, ovanpå den kommer det att sprutas in närmare en halvmeter lösull isolering.


Okej, jag förstår nu att det du pratade om var den ordinarie isoleringen och att du inte gör ngn special-lösning till högtalarna.

Tror du att det är lika smidigt att fästa upp ett par sådana här?
http://www.outdoorsp.../av8incesp.html

#14

Postad 26 juli 2011 - 20:42

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Hur byggde du ditt hemmabio system? Helt inbyggt? Hur många högtalare?
Flerkanalstärkare låter avancerat och dyrt.
Det viktiga är att kunna spela olika zoner och då tror jag att det är smidigare med en stärkare och en airport express per rum.


Jag har endel byggbilder i galleriet, men det är de tre frontarna som är infällda i väggen. Alla kablar i resten av anläggningen är infällda i lister.

En flerkanalsstärkare kan vara dyr, men jag tror inte att den där stärkaren från kjell kommer vara så prisvärd helt enkelt. Inte om du krämar på lite. En fördel med klisph är dock att de har rätt pra verkningsgrad så de behöver inte ha särskilt hög effekt för vanlig vardagslyssning. Köp en och testa innan du bestämmer dig.

Att ha flera air port express-ar kommer också bli dyrt. Det är inte så att du skall titta på en multi-zons reciever?

#15

Postad 27 juli 2011 - 17:06

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Jag har endel byggbilder i galleriet, men det är de tre frontarna som är infällda i väggen. Alla kablar i resten av anläggningen är infällda i lister.

En flerkanalsstärkare kan vara dyr, men jag tror inte att den där stärkaren från kjell kommer vara så prisvärd helt enkelt. Inte om du krämar på lite. En fördel med klisph är dock att de har rätt pra verkningsgrad så de behöver inte ha särskilt hög effekt för vanlig vardagslyssning. Köp en och testa innan du bestämmer dig.

Att ha flera air port express-ar kommer också bli dyrt. Det är inte så att du skall titta på en multi-zons reciever?

Jag har bestämt mig för airport express-lösningen.
Jag tycker inte det blir så dyrt, jag köpte en airport för 500kr på blocket och fler för det priset går sakert hitta.
Förstarkare köpte jag en billig på ebay för 320kr, har inte testat den än dock.
Men jag kan tänka mig att den stärkaren funkar i tex badrum.
I vardagsrum där jag vill ha lite bättre ljud så kanske jag får lägga en 1000kr på en 2x50w och få hyfsat ljud?

Rätta mig om jag har fel :)

#16

Postad 30 juli 2011 - 22:35

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Men jag kan tänka mig att den stärkaren funkar i tex badrum.
I vardagsrum där jag vill ha lite bättre ljud så kanske jag får lägga en 1000kr på en 2x50w och få hyfsat ljud?

Rätta mig om jag har fel :)


Den största risken med ditt upplägg, som jag ser det, är att du blir besviken på stegen. Dessutom så kommer det bli knepigt med snygga infällda högtalare och lösa steg. Har man fått undan högtalarna så vil man ju ha undan stegen också.

En bekant till mig drog in kabel när de renoverade och sate en patchpanel i ett skåp. Det blev väldigt flexibelt och lätt att konfigurera om vid behov även om det blev en himla massa rör och kabel. Han drog iofs cat6-kabel överallt så han kan välja mellan att köra nätverk eller kopla in högtalare direkt i nätverksuttagen. Lite udda men rätt smart lösning.

#17

Postad 31 juli 2011 - 01:59

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Den största risken med ditt upplägg, som jag ser det, är att du blir besviken på stegen. Dessutom så kommer det bli knepigt med snygga infällda högtalare och lösa steg. Har man fått undan högtalarna så vil man ju ha undan stegen också.


Rätta mig nu om jag har fel men med stegen så menar du förstärkarna? Dvs de T-amp som jag beskrivit?
Även om man köper dyrare, låg säga 2x50w?

#18

Postad 02 augusti 2011 - 15:10

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Rätta mig nu om jag har fel men med stegen så menar du förstärkarna? Dvs de T-amp som jag beskrivit?
Även om man köper dyrare, låg säga 2x50w?


jag skulle iaf rekommendera att du köper en och testar innan du köper alla. Det är mycket jobb med att bygga in grejjer i väggar och tak, och drygt att behöva göra om det om man inte blir nöjd. De projekt som jag börjat med allt för ansträngd budget har alltid slutat med att man spelat sönder grejjerna och fått köpa "riktiga" prylar till sist ändå. prisvärdheten ökar ganska kraftigt när man väl rör sig upp från de allra billigaste sakerna.

Personligen skulle jag satt alla airports på samma ställe, satt D/A-omvandlare efter och sedan ett rotel RMB-1048 eller liknande efter. Med rör ut till alla rum som skall ha högtalare i taket och några högtalare som är anpassade för takbruk, exempelvis Klipsch R-2800. Det blir lite över den budget du kanske tänkt dig men rotelsteget kan man säkert hitta begagnat för inte allt för mycket mer än vad 4 små steg skulle kosta. 8x40W räcker alldeles utmärkt till klipshhögtalarna.

https://www.prisjakt...dukt.php?p=2646

http://www.klipsch.c...ceiling-speaker

Det är väldigt smidigt att ha all utrustning samlad ifall man behöver koppla om eller byta ut något och det verkar som om du skulle kunna dra kablar över vinden(?) vilket isf skulle göra installationen relativt enkel.

#19

Postad 02 augusti 2011 - 21:27

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

jag skulle iaf rekommendera att du köper en och testar innan du köper alla. Det är mycket jobb med att bygga in grejjer i väggar och tak, och drygt att behöva göra om det om man inte blir nöjd. De projekt som jag börjat med allt för ansträngd budget har alltid slutat med att man spelat sönder grejjerna och fått köpa "riktiga" prylar till sist ändå. prisvärdheten ökar ganska kraftigt när man väl rör sig upp från de allra billigaste sakerna.


Är det omständligt att montera högtalare i taket? Saken är den att elektrikern som gör alla el i huset har åtagit sig jobbet till ett fast pris. Så jag behöver inte göra så mkt själv.
Men det är ju viktigt att se till att jag har bra grejer från början förstås.
Jag tänkte mig ngt liknande dessa:
http://www.outdoorsp.../av8incesp.html
Tankar om dom?



Personligen skulle jag satt alla airports på samma ställe, satt D/A-omvandlare efter och sedan ett rotel RMB-1048 eller liknande efter. Med rör ut till alla rum som skall ha högtalare i taket och några högtalare som är anpassade för takbruk, exempelvis Klipsch R-2800. Det blir lite över den budget du kanske tänkt dig men rotelsteget kan man säkert hitta begagnat för inte allt för mycket mer än vad 4 små steg skulle kosta. 8x40W räcker alldeles utmärkt till klipshhögtalarna.

https://www.prisjakt...dukt.php?p=2646

http://www.klipsch.c...ceiling-speaker

Det är väldigt smidigt att ha all utrustning samlad ifall man behöver koppla om eller byta ut något och det verkar som om du skulle kunna dra kablar över vinden(?) vilket isf skulle göra installationen relativt enkel.


Helt klart smidigt att ha alla saker på ett och samma ställe.
Det har jag och elektrikern bestämt redan, han monterar alla högtalare och drar all tråd så att den dimper ner i ett lite förrådsutrymme.
Vi har även bestämt att det blir 8st högtalare totalt och att vi enbart kör undervåningen:
2st vardagsrum
2st badrum
2st kök
2st altan/uteplats

Tanken är då att i det här förrådet (där kablarna dimper ner) så ska det ligga 4st airport express som i sin tur är kopplade till varsin T-amp som i sin tur är kopplade ut till respektive högtalare.
Allt gömt i ett förråd och jag kan ha allt på standby när jag spelar och stänga av med en och samma brytare när jag lämnar hemmet om jag skulle vilja.
Jag betalar ca 500kr stycket för airport och ca 300kr för T-amp vilket ger mig en mkt billig lösning.


Din idé om rotel är intressant. Dock så är jag som du märker inte så haj på detta.
Men en sådan rotel skulle innebär att jag kopplar in mina 4st airport express i den och så väljer jag precis som i mitt system vilka högtalare som ska spela?
Vad kallar man en sådan Rotel? slutsteg? försteg? flerkanalsförstärkare?

10000kr är för mycket, helt klart.
Ser en på hifimagasinet som säljer en liknande (eller?) för 8000kr, det börjar närma sig i pris, priset kan säkert diskuteras. Förstår jag det rätt att den kan driva 5 högtalarpar, alltså 5 olika zoner?
http://www.hifimagas...?annonsID=18348

Kan man komma åt någon 4 eller 5-kanalig för 3-4000kr så kan det vara aktuellt, den behöver inte vara nya och den behöver inte vara den bästa på marknaden.

Men behöver jag ngt mer än en sådan förstärkare isåfall?
Jag är inte med på vad D/A-omvandlare innebär.

#20

Postad 03 augusti 2011 - 22:07

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Är det omständligt att montera högtalare i taket? Saken är den att elektrikern som gör alla el i huset har åtagit sig jobbet till ett fast pris. Så jag behöver inte göra så mkt själv.


Det var mest en reflektion om att det är en del jobb med att fälla in högtalare, jämfört med att ställa dem på en bänk. Det känns därför viktigt att göra det rätt.

Jag tänkte mig ngt liknande dessa:
http://www.outdoorsp.../av8incesp.html
Tankar om dom?

Ingen koll på det märket men de står säkert i paritet mot andra i samma prisklass.



Jag betalar ca 500kr stycket för airport och ca 300kr för T-amp vilket ger mig en mkt billig lösning.


Det är onekligen ett bra pris. Då har du inte kastat jättemycket pengar i sjön om stegen inte håller måtten.

Vad kallar man en sådan Rotel? slutsteg? försteg? flerkanalsförstärkare?


flerkanalsslutsteg skulle jag nog säga.

Ser en på hifimagasinet som säljer en liknande (eller?) för 8000kr, det börjar närma sig i pris, priset kan säkert diskuteras. Förstår jag det rätt att den kan driva 5 högtalarpar, alltså 5 olika zoner?

Kan man komma åt någon 4 eller 5-kanalig för 3-4000kr så kan det vara aktuellt, den behöver inte vara nya och den behöver inte vara den bästa på marknaden.

Men behöver jag ngt mer än en sådan förstärkare isåfall?
Jag är inte med på vad D/A-omvandlare innebär.


Det stämmer att en flerkanalsförstärkare kan skicka olika signal till ett antal olika zoner. Eftersom du köper T-amp så billigt kan du ta god tid på dig att leta efter ett bra flerkanalsslutsteg ifall du vill uppgradera vad det lider. Det där med DA-omvandlare kan du glömma, det var jag som fick för mig att airport express bara skickade ut ljud optiskt, men det går naturligtvis även analogt.

lycka till med bygget.

#21

Postad 03 augusti 2011 - 22:31

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Ingen koll på det märket men de står säkert i paritet mot andra i samma prisklass.


Nej det är ju väldigt svårt att veta, men jag känner samtidigt att jag vill hålla nere priset när det ändå är 8st som ska inhandlas, 2000kr stycket blir 16000kr totalt medan 600kr paret blir 2400kr totalt.
Det är stora skillnader =)

Vet du ngt om dessa då? Kostar 1600kr i Sverige, kan beställa från en tysk sida (som jag vet är pålitlig) för hälften.
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=122580


Det är onekligen ett bra pris. Då har du inte kastat jättemycket pengar i sjön om stegen inte håller måtten.

Det är precis så jag tänker, om jag vill byta upp mig om ett tag så är det helt klart en tanke att satsa på ett flerkanalsslutsteg.




Förresten, vet du om man bör tänka på ngt speciellt när man väljer högtalare till badrummet? I och med att det är våtrum tänker jag.

#22

Postad 04 augusti 2011 - 13:53

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Jag har inte någon erfarenhet av inbyggnadshögtalare utöver de jag själv har, men jag vet att mina klipschar har justerbart delningsfilter för att man skall kunna kompensera för montage i hörn eller just badrum. I ett kaklat badrum blir det lätt för mycket diskant, och sätter man högtalarna i ett hörn blir det lite mycket bas. Det korrigeras med en switch på mina högtalare.

#23

Postad 06 april 2013 - 12:24

MasMats74
  • MasMats74
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Lyfter tråden, då jag är nyfiken på budgetlösning likt den diskuterade.
Savio: Hur gick det för dig med ljudlösningen?

Uppdatera gärna, är i begrepp att planera liknande lösning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.