Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer VSX-921 - Tips & högtalare

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 augusti 2011 - 09:05

MsSandra
  • MsSandra
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Hejsan alla glada (och ni andra..)!
Här kommer en ny newbie in i forumet och vill ställa lite frågor..

Jag har precis köpt en pioneer vsx-921 som jag egentligen inte vet något om.. den har många knappar och inställningar och det kommer troligen ta ett par år (eller tio) innan jag förstått mig på den (min gamla hade inte alls sådär många grejer/val/knappar - men å andra sidan var det ju därför jag bytt upp mig..). Varför jag köpt just den kan jag inte svara på, den verkade bra.. hade utvecklingsmöjligheter (ur min synvinkel) och det sades att den hade bra ljud..

Nu är det som så att jag kopplat in den och alla grejer runt (sladdar till ve och förbannelse, måste bygga om tvbänken!) och har provkört den lite.. tillsammans med högtalarna från "mitt gamla set".. och det låter såååå hm "platt" (?) - missförstå mig inte, ljudet är klart och tydligt (eller vad jag ska säga) men saknar all form av djup.. jisses va svårt det här var att förklara.. (jag kan inget om området egentligen, jag bara vet när det låter bra och när det låter mindre bra.. ). Just nu låter det skrikigt och jag anar att det inte bara är inställningar utan kanske också ett högtalarproblem..

När jag hade min gamla receiver (tror det var en sony ca 11-12 år gammal) till de högtalare jag kör så var ljudet helt annorlunda, det var helt okej att lyssna på (musik/film/spel) trots att mina högtalare befinner sig i 10 kr klassen (nu snackar vi tio KRONOR, inte tio tusen kronor).. men inkopplade i min nya reciver så låter de mest skråligt och det är irriterande..

SÅÅ.. jag har funderat på att korta ner "köpa-nya-högtalar" tiden.. till att ev köpa nya nu.. men är lite stressad över att det kanske inte blir tillfredsställande ljud även om jag lägger ut massa pengar på nya högtalare.. (att det är mer inställningsfrågor) iof kan det inte bli sämre högtalare än jag har idag.. så nån förbättring blir det.. men tänk om det inte blir så bra som jag vill :)

Jag/vi använder ljudet idag till tv, xbox (rockband/guitar hero/karaoke) och film och jag gillar lite bas o dovare ljud (kan man säga så..?). Vill helst inte lägga ut mer än 4-4500 på högtalarna (receivern kostade ju en del också)

Har kollat lite på olika högtalare och funderat lite på vad jag vill och har kommit på att det är inte nödvändigt för mig (hm oss) att köpa surroundljud direkt.. utan räcker med frontarna och ev sub till att börja med..(om jag nu inte hittar nått helt paket som stämmer i pris osv).

Tipsa mig gärna både om inställningar jag kan se över i receivern.. och om högtalare som är bra och snygga och kan passa ihop med recivern.. (kommentera gärna mina val också, om de är bra eller dåliga osv) - all hjälp är bra hjälp!

Högtalare jag kollat in:

- Dynavoice Dynamite 10 (v.2) (lutar mot dessa, men någon som vet nått om dem?)
- Dynavoice Challenger M-65 EX (5.0-paket i Black Oak - v.3)

Ser fram emot lite input/hjälp/tips..
Sorry för det långa inlägget.. men känn er duktiga om ni läst enda hit :(

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

#2

Postad 24 augusti 2011 - 09:34

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Hur många ska du ha? Två (2.0)? Tre (2.1)? Fem (5.0)? Sex (5.1)? eller fler? Golvare / Stativare? Subwoofer?

Istället för Dynavoice kanske du kan provlyssna dessa som jag misstänker är bland de mest prisvärda budgethögtalarna på marknaden just nu:



Mvh,
Peter

#3

Postad 24 augusti 2011 - 10:10

MsSandra
  • MsSandra
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag har som sagt funderat lite och kommit fram till att jag eg inte behöver hela bioljudet på en gång - utan att jag skulle kunna köpa bara frontarna först (och sedan komplettera med annat med tiden..).

Tanken är dock att jag så småningom iaf ska ha fått ihop ett 5.1 som passar mig/oss och vårt kommande biorum som ska byggas i källaren :blink:

Den ekonomiska delen består av att jag inte riktigt har råd att spendera mer än kanske 3500-4500 kr på högtalare just nu (men anser fortfarande att jag bör få något bra för dom pengarna!).

Som jag nämnde tidigare kan jag tänka mig att köpa bara frontarna nu.. och sedan köpa till de andra delarna med tiden (chansen att spara ihop lite mer pengar till dem).. jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra!? Kommer ju ta nått år till biorummet är färdigt iaf och tills dess är det nog mestadels "stereoljud" som kommer nyttjas (xbox/rockband, musik, nån film/tv).

Jag skulle också uppskatta om jag inte behövde ha högtalarna en meter ut ifrån väggen (för mitt biorums skull).

Just det ja, jag är ganska öppen för bra ljud i alla högtalarmodeller.. men jag måste ju erkänna att jag kan tycka två golvmodeller till frontar (där brevid tvn)..ser lite imponerande ut.. och ja..det skulle ju vara lite läckert med några svarta sådana i biorummet så småningom.. B)

Tack för att du svarar, i båda trådar!
MVH Sandra

#4

Postad 24 augusti 2011 - 10:15

MsSandra
  • MsSandra
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
.. eller är det helt omöjligt att hitta något som kan kategoriseras med "bra" i min prisklass.. om man vill ha golv/frontar med bra ljud o lite bas i..? (lite bas = så man klarar sig utan att behöva köpa sub direkt.. )

MVH Sandra

#5

Postad 24 augusti 2011 - 10:41

MsSandra
  • MsSandra
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Glömde också fråga om vad som skiljer de olika typerna av högtalare åt, rent ljudmässigt? för jag antar att den praktiska skillnaden är att vissa står för sig själv, andra inte..?

:blink:

#6

Postad 24 augusti 2011 - 11:16

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
I din prisklass hade jag satsat på Dynavoice eller gått på begagnat. Ska du ändå ha sub finns det ingen anledning att köpa dynamite-paketet och m-65:orna är mer hifi-betonade. Köper du det i paket pröjsar du ju inte mycket extra för att få surrar och center så kör på det direkt. Angående ljudet, har du kalibrerat förstärkaren med medföljande mikrofon eller liknande? Kan vara så att de står ofördelaktigt så att basfrekvenserna tar ut varandra.

#7

Postad 24 augusti 2011 - 12:03

MsSandra
  • MsSandra
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

I din prisklass hade jag satsat på Dynavoice eller gått på begagnat. Ska du ändå ha sub finns det ingen anledning att köpa dynamite-paketet och m-65:orna är mer hifi-betonade. Köper du det i paket pröjsar du ju inte mycket extra för att få surrar och center så kör på det direkt. Angående ljudet, har du kalibrerat förstärkaren med medföljande mikrofon eller liknande? Kan vara så att de står ofördelaktigt så att basfrekvenserna tar ut varandra.


Tack för inputen :blink:

Om man nu ska gå på begagnatmarknaden, vågar man verkligen det som newbie? Inte säkert att jag skulle veta om nått var fel (utbytt/bortbytt) från högtalarna ju (som gör att de eg inte är prisvärda..).. och om man då förutsätter att jag ska hålla mig i samma prisklass.. så kan det ju bli kostsamt om nått är fel när jag väl kommer hem med grejerna (man vet ju inte alltid hur seriösa säljare som finns därute och jag lär ju inte se skymten av några pengar igen efter jag gjort dealen..) :/

Dynavoice verkar befinna sig en en lagom prisklass för mig (kombinerat med goda omdömen för ljudet).. men det finns ju en del valmöjligheter där med. Challenge M-65X var det första jag hittade (har ej lyssnat på) och det var lagom pris och lagom bra omdömmen för ungefär de användningsområde jag verkar ha.. dock är tex magic serien väldigt mycket snyggare.. och så har vi ju dynamite och defenition.. som båda verkar ha basen framåt .. vilket skulle vara trevligt med tanke på att mitt blivande biorum inte kommer tillåta att högtalarna står så långt ifrån väggen.. (challenge sägs vara väldigt stora.. och ha baspipan bakåt.. dvs om jag förstod saken rätt.. så ska de inte stå så kloss mot väggen??)

Angående inställningarna, vi har inte kört den där mik-inställningsgrejen än då vi inte placerat ut alla högtalarna än (vill ju att de ska stå på bra ställe..). Men det kan ju vara som så "lätt" att de ställer in sig själva så det blir bättre när vi väl kör den lilla inställningen (att det, som du säger, tar ut varandra på nått vis.. ).. bra tips.. får la gå ner och skruva fast högtalarna på sina pinnar då och ställa dem på sin plats B)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

#8

Postad 24 augusti 2011 - 12:13

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

Tack för inputen :blink:

Om man nu ska gå på begagnatmarknaden, vågar man verkligen det som newbie? Inte säkert att jag skulle veta om nått var fel (utbytt/bortbytt) från högtalarna ju (som gör att de eg inte är prisvärda..).. och om man då förutsätter att jag ska hålla mig i samma prisklass.. så kan det ju bli kostsamt om nått är fel när jag väl kommer hem med grejerna (man vet ju inte alltid hur seriösa säljare som finns därute och jag lär ju inte se skymten av några pengar igen efter jag gjort dealen..) :/

Dynavoice verkar befinna sig en en lagom prisklass för mig (kombinerat med goda omdömen för ljudet).. men det finns ju en del valmöjligheter där med. Challenge M-65X var det första jag hittade (har ej lyssnat på) och det var lagom pris och lagom bra omdömmen för ungefär de användningsområde jag verkar ha.. dock är tex magic serien väldigt mycket snyggare.. och så har vi ju dynamite och defenition.. som båda verkar ha basen framåt .. vilket skulle vara trevligt med tanke på att mitt blivande biorum inte kommer tillåta att högtalarna står så långt ifrån väggen.. (challenge sägs vara väldigt stora.. och ha baspipan bakåt.. dvs om jag förstod saken rätt.. så ska de inte stå så kloss mot väggen??)

Angående inställningarna, vi har inte kört den där mik-inställningsgrejen än då vi inte placerat ut alla högtalarna än (vill ju att de ska stå på bra ställe..). Men det kan ju vara som så "lätt" att de ställer in sig själva så det blir bättre när vi väl kör den lilla inställningen (att det, som du säger, tar ut varandra på nått vis.. ).. bra tips.. får la gå ner och skruva fast högtalarna på sina pinnar då och ställa dem på sin plats B)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra


Nej, då är det kanske bättre att köpa nytt :lol: Jag har själv M-65 EX. Visst, de är inte helt pianolackade, men jag har sett magic på riktigt också och m-65:orna ser mer påkostade ut. Visst, de är rejält stora, mina står kanske 20cm från väggen och det fungerar bra iaf. Jag har båda baspluggarna i.

#9

Postad 24 augusti 2011 - 13:15

MsSandra
  • MsSandra
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Nej, då är det kanske bättre att köpa nytt :blink: Jag har själv M-65 EX. Visst, de är inte helt pianolackade, men jag har sett magic på riktigt också och m-65:orna ser mer påkostade ut. Visst, de är rejält stora, mina står kanske 20cm från väggen och det fungerar bra iaf. Jag har båda baspluggarna i.


Jag kanske ska tillägga att jag har absolut inget emot beg pryttlar.. man kan göra superaffärer även där. MEN jag tror man måste veta vad man köper, eller vad jag ska säga. Jag handlar en hel del online och beg, men ljudbiten är inget område jag bemästrar än och det kan ju bli lite tokigt då.

Aha, du har de jag funderat på! Låter de bra? har du sub till? (isf får man fråga vad för nån..) funkar de bra både till o lyssna på musik och titta på film med? hm 20 cm kan jag stå ut med.. och ha plats för..

MVH Sandra

#10

Postad 24 augusti 2011 - 13:20

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

Jag kanske ska tillägga att jag har absolut inget emot beg pryttlar.. man kan göra superaffärer även där. MEN jag tror man måste veta vad man köper, eller vad jag ska säga. Jag handlar en hel del online och beg, men ljudbiten är inget område jag bemästrar än och det kan ju bli lite tokigt då.

Aha, du har de jag funderat på! Låter de bra? har du sub till? (isf får man fråga vad för nån..) funkar de bra både till o lyssna på musik och titta på film med? hm 20 cm kan jag stå ut med.. och ha plats för..

MVH Sandra


Jag tycker det låter väldigt bra i alla fall. Driver dem med en Yamaha RX-V667, ganska likvärdig mot din receiver kraftmässigt. Jag har ingen sub nu och har inte riktigt bestämt mig för om jag ska skaffa någon eller inte. Till musik tycker jag inte att det behövs, möjligtvis till film, men jag bor i en ganska lyhörd lägenhet. Det beror ju såklart på vad man har för preferenser när det gäller bas också, någon avgrundsbas levererar de ju inte. Skulle jag köpt nu hade jag nog satsat på en 10" XTZ. Kostar runt 3k.

#11

Postad 24 augusti 2011 - 13:45

MsSandra
  • MsSandra
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Jag tycker det låter väldigt bra i alla fall. Driver dem med en Yamaha RX-V667, ganska likvärdig mot din receiver kraftmässigt. Jag har ingen sub nu och har inte riktigt bestämt mig för om jag ska skaffa någon eller inte. Till musik tycker jag inte att det behövs, möjligtvis till film, men jag bor i en ganska lyhörd lägenhet. Det beror ju såklart på vad man har för preferenser när det gäller bas också, någon avgrundsbas levererar de ju inte. Skulle jag köpt nu hade jag nog satsat på en 10" XTZ. Kostar runt 3k.


Okej, det var den recivern jag kikat in mig på från början. Men den jag nu valde (på gott eller ont..hehe) hade ju internetradio, ethernet och är kompatibel med lite andra roliga saker.. så jag ändrade mig helt sonika på plats.. utan försäljarens hjälp :blink:

Men de borde vara ganska jämförbara när det kommer till att driva högtalarna iaf..
Hur länge har du haft dina högtalare?

#12

Postad 24 augusti 2011 - 13:57

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

Okej, det var den recivern jag kikat in mig på från början. Men den jag nu valde (på gott eller ont..hehe) hade ju internetradio, ethernet och är kompatibel med lite andra roliga saker.. så jag ändrade mig helt sonika på plats.. utan försäljarens hjälp :blink:

Men de borde vara ganska jämförbara när det kommer till att driva högtalarna iaf..
Hur länge har du haft dina högtalare?


Ja, jag kikade också lite på den, men behöver inte de funktionerna. Ja, absolut. 1½ månad eller något i den stilen. Men lyssnade på dem långt tidigare, dock var de slut i lager. Har även lyssnat på mycket annat under tiden jag väntade, men inte hittat något jag tyckte var lika prisvärt.

#13

Postad 08 september 2011 - 17:00

endorf
  • endorf
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en sån där Pioneer, men sitter å funderar över högtalarna.

Skulle de passa bra med dom här ,


#14

Postad 25 september 2011 - 08:25

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Är lite intresserad av vsx 921 men undrar om den klarar att konvertera analog signal till hdmi till tv:n? Vore skönt att slippa dra så många kablar till tv:n.

/Mange

#15

Postad 06 maj 2012 - 05:55

Unregistered429ed28e
  • Unregistered429ed28e
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Undrar lite om man kan köra bara med dom bakre högtalarna. Tex på kvällen när lillen ska sova så vill jag bara köra med dom bak så man hör bättre.
Går det att fixa har kollat runt men inte hittat. ?



#16

Postad 09 maj 2012 - 18:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Undrar lite om man kan köra bara med dom bakre högtalarna. Tex på kvällen när lillen ska sova så vill jag bara köra med dom bak så man hör bättre.
Går det att fixa har kollat runt men inte hittat. ?


Går att ställa in via appen IcontrolAV2 balansen!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.