Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya modeller från NAD. T777, T787

255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 juni 2019 - 18:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 035 inlägg
  • 0
Om vi tittar på vad Micke säger och vi har 1 sub plus peq.
Då stämmer det till 100% med förbehåll att nulls kan vi inte göra mycket åt.
Mätmässigt så ser vi väldigt lite skillnad mellan peq och basmumsare.

Kan vi höra skillnad?
Beror på, hur många har verkligen testat peq vs basmumsare?
Jag har gjort det med primär resonans vid 50hz.
Och det var lite same same, ev så lät det liiiite bättre med helmholtz o kvartvågsrör.

Men!!!!
En peq fixar man till under 1h, inga skrymmande lådor/rör.
Den analoga lösningen tar mycket plats, tar någon dag att få till och kommer inte vara i närheten så effektiv.
Om dom inte kan stå där dom ger mest effekt då är det pengarna i sjön imho.

Om du sen ska åtgärda resonanser under 35hz då blir sakerna så stora att det börjar bli lite löjligt.

Läs gärna Harman o floyd skriver, det är en branchstandard idag!!

Postad 28 juni 2019 - 19:17

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 653 inlägg
  • 0

Kan vi höra skillnad?
Och det var lite same same, ev så lät det liiiite bättre med helmholtz o kvartvågsrör.

Men!!!!
Den analoga lösningen tar mycket plats, tar någon dag att få till och kommer inte vara i närheten så effektiv.

Om du sen ska åtgärda resonanser under 35hz då blir sakerna så stora att det börjar bli lite löjligt.

Jag vet inte riktigt vad du blandade in mitt namn i:) men det lät ok.

Men jag har aldrig testat på nått sätt med 1st sub.....jag lärde mig för ganska många år sedan hur man får bra bas i ett rum( multipla subbar) och har såklart gjort så.

Sen angående Harman och Floyd så är det precis som du skriver.

Tänk att denna vetenskapliga fakta existerat så länge men ändå så finns det folk som hållt på med ljud väldigt länge som fortfarande inte förstår hur man går tillväga.

//Micke

Postad 28 juni 2019 - 19:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 035 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt vad du blandade in mitt namn i:) men det lät ok.
Men jag har aldrig testat på nått sätt med 1st sub.....jag lärde mig för ganska många år sedan hur man får bra bas i ett rum( multipla subbar) och har såklart gjort så.
Sen angående Harman och Floyd så är det precis som du skriver.
Tänk att denna vetenskapliga fakta existerat så länge men ändå så finns det folk som hållt på med ljud väldigt länge som fortfarande inte förstår hur man går tillväga.
//Micke

Det du skrev är rätt o vissa höll inte med, därför blev du inblandad :)

Postad 28 juni 2019 - 19:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 653 inlägg
  • 0

Det du skrev är rätt o vissa höll inte med, därför blev du inblandad :)

😊

Postad 29 juni 2019 - 09:34

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 093 inlägg
  • 0

Har dom fixat så man ksn ha olika delningar på alla högtalare?

Har dom 24db Linkwitz Riley nu??

Jag tror inte du förstår vad jag skrev. Jag skrev att just det där med delningens branthet är något man kan sätta sig emot. Som du redan vet så kan man ha olika delningar för baslagret och atmos-lagret. Det går fortfarande inte att ha olika delningar för alla högtalare i systemet.

Men om du läser runt lite så har det historiskt varit väldigt många fel i receivers som erbjudit att dela olika för alla högtalare, så en mindre sak att oroa sig över kanske.. Det finns folk som mätt på detta och det har varit fel på det mesta när de skall pussla ihop delningarna - men vem vet de kanske har listat ut detta nu?. Det optimala hade varit om de erbjudit detta såklart. 

Postad 29 juni 2019 - 09:53

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 093 inlägg
  • 0

Kan vi höra skillnad?

Men!!!!

Jag har också testat båda och jag måste hålla med, nästan iaf. Det verkar ge ungefär samma resultat men samtidigt har jag aldrig hört ett rum med endast Dirac för de låga frekvenserna låta bättre än ett som är akustikreglrat. Man får heller inte glömma att om man fixar basen med endast Dirac och vill ha bra bas i alla sittplatser så är det mer än någon timma att fixa till - det tar tid!

Men visst jag kör med sex basar i mitt rum och använder bara Dirac istället för basfällor och det funkar bra. Dock är ljudet inte alls lika jämnt i hela rummet som mitt förra som var helt akustikreglerat. Jag har också funnit att om man vill bevara den fysiska upplevelsen i soffan med Dirac så är near field subbar nästan ett måste. Funkar väldigt bra dock att ha tre basar bakom soffan och tre staplade i mittpukten där framme.

Jag har testat de flesta placeringar i Harmans studie och vissa tycker jag bara ser bra ut i teorin och låter inte särskilt bra. Att ha basar vid mittpunkterna fram och bak funkar dock men man får ha kraftiga basar. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.