Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Sony VPL-VW95ES

160 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 25 juni 2021 - 09:00

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

• 1 359 inlĂ€gg
  • 0

SÄ Àr det sÀkert! Men jag har lite tight budget för tillfÀllet och satsar pÄ akustiken ett tag. Bilden Àr tillrÀckligt bra anser jag. Men lÀngre fram finns tankar pÄ annan ljudtransparent duk.

Jag förstÄr. Samma duk och ram som jag har, bara annat format. För den som Àr intresserad kan jag bara sÀga att det Àr en vÀldigt bra duk, till ett mycket bra pris.

Redigerat av Erik_N, 25 juni 2021 - 09:02.

Postad 25 juni 2021 - 19:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 588 inlĂ€gg
  • 0
Kan tÀnka mig det. För mig, kÀnns det dock som att det fÄr vara ljudtransparent och större duk om jag skall investera framöver.

Postad 04 augusti 2021 - 23:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 588 inlĂ€gg
  • 0
Hur lÀnge har ni kört era lampor? Jag passerade precis 500h pÄ mestadels low. Den var helt ny vid inköp. Bildkvaliteten Àr, tycker jag, vÀldigt bra Àn.

Postad 07 augusti 2021 - 09:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 588 inlĂ€gg
  • 0
AngÄende sharpness. Har lÀst rÀtt mÄnga recensioner dÀr de stÀller sharpness pÄ 0. Jag sjÀlv tycker jag fÄr sharpness kanter sÄ fort jag höjer frÄn 0 pÄ de testbilder jag provat (det blir som en vit gloria runt svarta bokstÀver och linjer). I recensionen som avs forum gjort stÀller de sharpness pÄ 10 och i trÄdar dÀr Àr det anvÀndare som har bÄde 20 och 30. Hur tÀnker ni kring det och hur har ni stÀllt in?

Postad 07 augusti 2021 - 11:50

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

• 1 359 inlĂ€gg
  • 0

Första lampan körde jag 2800 h. Det var inget fel pÄ den, tyckte bara att det var dags att byta och tÀnkte att jag kan ha den som reserv. Andra lampan har nyligen passerat 2000 h. FÄr se hur lÀnge jag ska köra den. LÄgt lÀge pÄ lampan hela tiden.

Citerar mig sjÀlv frÄn tidigare i trÄden för hur jag hanterar att lampan blir svagare med tiden.

Vid kalibreringen sĂ„ hade lampan gĂ„tt c:a 1000 h och iris hamnade pĂ„ 80 %. Jag kommer faktiskt inte ihĂ„g var jag lĂ€ste det, men sen öppnade jag 1 % per 100 h pĂ„ lampan. NĂ€r jag bytte lampa sĂ„ drog jag ner till 70 %, och har sen ökat undan för undan. Det hĂ€r pĂ„minde mig om att Ă€ndra, sĂ„ det blev ett hopp frĂ„n 86 till 89 %. 

Har lÀst pÄ forum att det finns de som kört över 5000 h pÄ samma lampa. Jag vet inte hur mycket det pÄverkar bilden.

Tror att jag har skÀrpan pÄ 0, ska kolla nÀsta gÄng jag kör projektorn.

Postad 07 augusti 2021 - 18:00

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

• 1 359 inlĂ€gg
  • 0

Kollade nu och Sharpness stÄr pÄ 1. Jag har aldrig provat nÄgon annan instÀllning. Fick hjÀlp med att stÀlla in bÄde projektor och bildprocessor, sen har jag bara justerat irisen sjÀlv.

Postad 07 augusti 2021 - 18:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 588 inlĂ€gg
  • 0

Första lampan körde jag 2800 h. Det var inget fel pÄ den, tyckte bara att det var dags att byta och tÀnkte att jag kan ha den som reserv. Andra lampan har nyligen passerat 2000 h. FÄr se hur lÀnge jag ska köra den. LÄgt lÀge pÄ lampan hela tiden.

Citerar mig sjÀlv frÄn tidigare i trÄden för hur jag hanterar att lampan blir svagare med tiden.

Har lÀst pÄ forum att det finns de som kört över 5000 h pÄ samma lampa. Jag vet inte hur mycket det pÄverkar bilden.

Tror att jag har skÀrpan pÄ 0, ska kolla nÀsta gÄng jag kör projektorn.

2000tim, 2800 och kanske till och med 5000! LÄter ju helt fantastiskt. Hoppas min hÄller sÄ lÀnge. DÄ har jag nÄgra Är pÄ mig i denna takten. Passerade precis 500tim sedan oktober förra Äret.

Postad 07 augusti 2021 - 18:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 588 inlĂ€gg
  • 0

Kollade nu och Sharpness stÄr pÄ 1. Jag har aldrig provat nÄgon annan instÀllning. Fick hjÀlp med att stÀlla in bÄde projektor och bildprocessor, sen har jag bara justerat irisen sjÀlv.

Okej. Tack för infon. Jag har ju bara stÀllt in sjÀlv och kan ju inte sÄ mycket men har lÀst lite och kollat pÄ en del videos. Höjer jag frÄn 0, Àven till 1 upptrÀder vita skuggor runt svarta siffror och linjer pÄ testbilder. Vilket jag förstÄtt som fel. Drar jag upp till tex 10 eller 20 inbillar jag mig att det blir lite anstrÀngande för ögonen att titta pÄ bilden.

Som de demonstrerar i den hÀr videon att det blir vitt runt svarta siffror om jag stÀller sharpness högre Àn 0:
https://youtu.be/hBM4tLLxZXM

Redigerat av genstruktur, 07 augusti 2021 - 18:30.

Postad 08 augusti 2021 - 00:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 588 inlĂ€gg
  • 0
Jag testade faktiskt igen ikvÀll och det Àr nog sÄ att sharpness pÄ 1 blir bra ocksÄ och inte ger sharpnesskanter. Men ger lite skarpare bild bÄde pÄ testbilder och vÀl sen pÄ film.

Kanske har jag undermÄliga testbilder. NÄgon som vet en erkÀnt bra? Kanske Àven för att stÀlla in fokus?

Redigerat av genstruktur, 08 augusti 2021 - 00:34.

Postad 12 augusti 2021 - 15:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 588 inlĂ€gg
  • 0
"Trots fÄ Àndringar jÀmfört med sin föregÄngare tillhör Sony VPL-VW95 högsta fÀltet nÀr det gÀller exakt fÀrgvisning: Om du aktiverar rÀtt förinstÀllningar erbjuder projektorn en sÄ bra instÀllning frÄn fabrik att efterföljande kalibrering knappast Àr nödvÀndig."

Var ju sköj :).

http://cine4home.de/...y-VW95-Test.htm

Redigerat av genstruktur, 12 augusti 2021 - 15:37.

Postad 24 oktober 2021 - 22:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 588 inlĂ€gg
  • 0
Har nu levt med denna projektor i 1Är. 718 timmar har lampan gÄtt för tillfÀllet.Om den hÄller lika lÀnge som Erik_N:s borde det betyga cirka 4Är i alla fall med nuvarande anvÀndning.

Har experimenterat lite med advanced iris. 2 Ă€r nog den jag gillar bĂ€st. Det blir nĂ„got bĂ€ttre svĂ€rta Ă€n med den off. Även om jag nog tycker att off ger en bĂ€ttre, skarpare bild ofta med lite mer tryck.

Om man kör lampan i low Àr projektorn i princip ljudlös skulle jag sÀga Àven om man inte spelar sÀrskilt starkt. Bilden Àr vÀldigt bra.

Med lampan i high hör man projektorn nÄgot om man spelar svagt, men pÄ stark volym Àr det inget som hörs alls skulle jag sÀga. Med lampan i high Àr bildkvaliteten otroligt bra.

Lite frestande att köra lampan i high, Àven om den nu antagligen hÄller lite kortare tid.

Är en gammal projektor vid det hĂ€r laget sĂ„ klart, men jag tycker den levererar en vĂ€ldigt fin 1080p bild. HĂ€rligt naturtrogen med ett fint djup.

Redigerat av genstruktur, 24 oktober 2021 - 22:57.

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2023 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.