Det verkar finnas mycket kunnigt folk som kan hjälpa mig (och säkert många fler)att bli mer nöjda med sin anläggning.
Det jag saknar i min anläggning är mer fysisk bas dvs att jag vill känna vibrationer i soffa ,bord och brallor utan att spela smärtsamt högt.Jag har förmånen att bo i stor villa så jag kan dra på om jag vill.
Jag har en H/K avr5000 canton RCL som frontar och en Paradigm ps-1200 levererar lågbasen.Jag har dragit upp basen fullt på det aktiva delningsfiltret till frontarna och kör med drygt halv volym på subben och har den lågt skuren.
Jag låter signalen gå opåverkad genom förstärkaren .
Grejen är den att jag tidigare hade en mindre Yamaha Pro-logic förstärkare och stora tunga (36kg) onkyofrontar(tror de hette dx77nånting)Och kände då explosioner och åska mer i soffan än jag gör idag.UTAN subwoofer!Det slog mig just att möbleringen kanske spelar in.Jag hade då soffan mot bakre vägg och nu står den fritt i rummet.
Tro nu inte att jag inte gillar min anläggning för det gör jag verkligen.Jag har avverkat en Sonyreciver (strdb840 nånting)
för 8000kr och min gamla yamaha slog den med hästlängder.
Akta er för sony om dom spelar som den.Den saknade både bas och pondus och spelade osammanhängande när man drog på.På högtalarsidan har jag averkat Yamahas ns-serie,de största modellerna,och 700watts subban 800.
Högtalarna spred ljudet otroligt fint men var för klena i basen
och subban imponerade inte trots 700watt.
Jag vill ha stor mäktig bas ,vilket jag har,men jag vill ha lite mer,vad ska jag göra.Ska jag komplettera med en subba till.
Frontarna ska ej bytas ut .Har funderat på cantons alternativ
men vet inte om de flyttar luft tillräckligt.Har förresten AS-2 och AS-50 samma element och slutsteg?
Är det någon som har erfarenhet av skillnaderna mellan Paradigm ps-1200 och efterföljaren ps-1200v3.
Jag har nämligen den tidigare modellen.
Basnarkoman med erfarenhet av AS-2 och AS-50 får gärna dela med sig. Jag har provlyssnat AS-2 men vet inte hur den var inställd.Kanske var den (volymen)inställd för HI-FI och inte biomangel.Jag var dock inte imponerad.
Jag har även norska superspikes på allt-rekomenderas!
Signal och högtalarkablar är från supra så där är inte mycket att ändra på
Hur kopplar jag på BÄSTA sätt in en ytterligare sub då jag bara har en utgång på förstärkaren.
Jag kan även tänka mig att gradera upp lite på förstärkarsidan om det ger mig mer bas,men det är väl på subsidan det ger mest effekt.Jag måste dock kunna koppla in det aktiva filtret till RCL.
Jag vänder mig till er med samma smak och tycke som mig och som förstår problematiken,inte till er som tycker att subwoofers inte har något med hifi att göra .Rekomenderar ni en produkt ska ni ha egna erfarenheter av den och sätta det i relation till de krav jag har.Jag har även ägt ett atlantic tecnology paket (testat i hemmabio ),suben där gav jeansfladder när man drog på trots attden bara vägde 16kg
och var på 12 tum i sluten låda.Den var dock hopplös vid musiklyssnande.Vet nån vem som saluför Atlantics högtalare.
Hoppas på seriösa tips om uppgradering av min bas till rimliga pengar.Velodynesubba för 32000kr eller värstingreciver är tyvärr inget alternativ.Jag vet -buttkickers!
Men jag tänkte vänta med det-vill försöka optimera anläggningen först.Buttkickers blir sen grädde på moset.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
350 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?