Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Digital TV i Sverige via satellit utan några kort och avgifter.

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 november 2011 - 12:04

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag funderar på att skaffa parabol och satellitmottagare. Målet är att få in så många svenska kanaler som möjligt. Men även engelskspråkiga kanaler från övriga världen är intressanta. Prio 1 är film och sport. Det som är utmaningen är att göra det helt utan några abonnemang, kort, avgifter. Går det? Vilken utrustning skall man välja då? Vilka format, standard, frekvenser, whatever bör boxen klara av? Självklart vill man ha så många HD kanaler som möjligt.

En annan fråga är om det finns boxar som klarar av allt ovanstående PLUS DVB-T2?

Tycker att den här tråden kan hjälpa och inspirera många andra som inte vill betala massa pengar årligen för något de inte alltid hinner konsumera.

Tacksam för alla vettiga kommentarer. All allmän tyckande bör lämnas utanför diskussionen.

Redigerat av master_of_rock, 06 november 2011 - 16:56.


#2

Postad 06 november 2011 - 12:42

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Finns det öht några okodade HD-kanaler (förutom Svt's)?

En av grejerna med HD verkar ju vara att alla leverantörer frossar i att de då kan koda så mycket som möjligt.

Redigerat av anderswillhelmsson, 06 november 2011 - 12:52.


#3

Postad 06 november 2011 - 12:52

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Vad jag vet så finns det fria HD kanaller via satellit. Vet ej om det går att få dem i Sverige.

#4

Postad 06 november 2011 - 13:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Finns massor av okodade på Hotbird och Astra satelliterna inkl HD kanaler men dom flesta är då på tyska och andra språk då.

#5

Postad 06 november 2011 - 13:10

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

En annan fråga är om det finns boxar som klarar av allt ovanstående PLUS DVB-T2?


Är intresserad av detta också. Har letat men inte hittat någon med satellit och marksänt.

#6

Postad 06 november 2011 - 14:03

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Är intresserad av detta också. Har letat men inte hittat någon med satellit och marksänt.


Miraclebox 9 har DVB-S/DVBT2
http://www.digitalbo....php?artnr=0143

#7

Postad 06 november 2011 - 17:07

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Då du bor i Stockholmstrakten så kan du skaffa dig en gammal Barcomparabol på 120x130cm och se en hel del engelskspråkiga kanaler på 28 gr öst Astra 2 och även om vädret är bra Astra 2d med BBC 1-4 samt ITV 1.

Edit. Om du struntar i BBC och ITV kan du gå ned i storlek till en Triax 110cm.

Redigerat av Huddingebo, 06 november 2011 - 17:11.


#8

Postad 06 november 2011 - 17:37

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Rätt så stor parabol måste jag säga. :) Jag bor ju i en lägenhet. Tänkte ha den inne på balkongen. Men jag skall överväga det ändå. Svårt att strunta i BBC dock. Menar du alla deras kanaler?

#9

Postad 06 november 2011 - 17:52

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Rätt så stor parabol måste jag säga. :) Jag bor ju i en lägenhet. Tänkte ha den inne på balkongen. Men jag skall överväga det ändå. Svårt att strunta i BBC dock. Menar du alla deras kanaler?

Med min Barcom fick jag in BBC 1-4 samt ITV 1. Men med en mindre parabol kan du säkerligen få in Channel 4, Channel 5 ,CBS olika kanaler samt några filmkanaler som visar äldre filmer.

Som du ser så finns det en hel del kanaler på Eutelsat 28.5e och där behöver antennen inte vara så stor.

http://www.lyngsat.com/28east.html
http://www.eutelsat..../285e_popd.html
http://www.satlex.ne...es_ku_band.html

#10

Postad 06 november 2011 - 19:35

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Finns det svenska kanaler då? SVT, TV3, TV4 och så vidare?

#11

Postad 07 november 2011 - 08:15

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Finns det svenska kanaler då? SVT, TV3, TV4 och så vidare?

Inte utan kort, SVT kan du såvitt jag vet få via Canal Digitals depositionskort så du slipper månadskostnad.

#12

Postad 07 november 2011 - 20:45

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Om du vill nå målet att ha ett antal kanaler gratis inklusive svenska så kan du göra som antytts innan i tråden. Skaffa box som tar både DVB-T2 (senaste standarden för digitala marknätet med HD) samt med DVB-S2 (motsv för satellit). Då kan du utan något kort få SVT1HD, SVT2HD, SVT24/SVTB, TV4, Kunskapskanalen och TV6. Om du riktar parabolen mot Astra får du gratis tex BBC World News, Sky News, CNBC samt tex tyska nyhetskanaler. Du får ett väldigt stort utbud i främst tyska, men även många andra länders tex Spanska kanaler. Du får uppåt 10-tal tyska fria HD kanaler. Går du på Hotbird får du Italienska kanaler samt en massa från Östeuropa och Mellanöstern.

Du kommer Inte att få ett typ Boxerutbud med 3an och 5an gratis via satellit. Du kan skapa en hyfsad kanallista på ca 15-talet kanaler med lite nyhets-, upptäckar- sport- och musikkanaler i tillägg till de svenska (om du inte är tex tysktalande då finns det en hel del). Kör du även på mot den brittiska friTV satelliten med en tallrik till så är du uppe i lite till kanaler. Lägger du dessutom detta i en HTPC box med tillgång till playkanalerna för tex TV3, kanal 5 etc så blir det än intressantare. Toppar du det med att registrera dig mot en amerikansk anonymitetstjänst/proxytjänst så kan du köra tex Hulu.com och se alla amerikanska TV serier. Då har du så det räcker.

Själv kör jag de brittiska kanalerna via Ipad app.

#13

Postad 07 november 2011 - 22:21

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Tack för ett grundligt svar Kenta. Jag kan inte tyska. Så det är svenska och engelska som gäller. Skall överväga denna lösning när det blir aktuellt. :)

#14

Postad 26 februari 2013 - 13:16

Fredrj
  • Fredrj
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Om du vill nå målet att ha ett antal kanaler gratis inklusive svenska så kan du göra som antytts innan i tråden. Skaffa box som tar både DVB-T2 (senaste standarden för digitala marknätet med HD) samt med DVB-S2 (motsv för satellit). Då kan du utan något kort få SVT1HD, SVT2HD, SVT24/SVTB, TV4, Kunskapskanalen och TV6. Om du riktar parabolen mot Astra får du gratis tex BBC World News, Sky News, CNBC samt tex tyska nyhetskanaler. Du får ett väldigt stort utbud i främst tyska, men även många andra länders tex Spanska kanaler. Du får uppåt 10-tal tyska fria HD kanaler. Går du på Hotbird får du Italienska kanaler samt en massa från Östeuropa och Mellanöstern.

Du kommer Inte att få ett typ Boxerutbud med 3an och 5an gratis via satellit. Du kan skapa en hyfsad kanallista på ca 15-talet kanaler med lite nyhets-, upptäckar- sport- och musikkanaler i tillägg till de svenska (om du inte är tex tysktalande då finns det en hel del). Kör du även på mot den brittiska friTV satelliten med en tallrik till så är du uppe i lite till kanaler. Lägger du dessutom detta i en HTPC box med tillgång till playkanalerna för tex TV3, kanal 5 etc så blir det än intressantare. Toppar du det med att registrera dig mot en amerikansk anonymitetstjänst/proxytjänst så kan du köra tex Hulu.com och se alla amerikanska TV serier. Då har du så det räcker.

Själv kör jag de brittiska kanalerna via Ipad app.


Måste lyfta denna tråd igen.

Stämmer verkligen ovan påstående? Är det ett så kallat "Depositionskort" som krävs för att få denna lösning att fungera?

Jag citerar från Canal Digital:
"Depositionskortet är ett programkort från Canal Digital som ger dig tillgång till SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVT 24, SVT HD
Mot en depositionsavgift (som du får tillbaka när du återlämnar kortet till oss) får du låna ett kort som ger dig tillgång till dessa kanaler. För att kunna se SVT HD krävs en HD-box."

Med andra ord, inte TV4.

Redigerat av Fredrj, 26 februari 2013 - 13:16.


#15

Postad 26 februari 2013 - 14:52

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Stämmer verkligen ovan påstående? Är det ett så kallat "Depositionskort" som krävs för att få denna lösning att fungera?


Jo, det stämmer men det bygger på att du tar SVT1HD, SVT2HD, SVT24/SVTB, TV4, Kunskapskanalen och TV6 via marknätet (det refererades till mottagare för DVB-T2) där de sänds okrypterade. Depositionskortet från CD ger mycket riktigt inte längre tillgång till TV4 och TV6 har man aldrig fått den vägen. Citatet från CD verkar dock föråldrat då SVT HD inte längre finns som egen kanal.

#16

Postad 26 februari 2013 - 19:49

Fredrj
  • Fredrj
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Okej, jag är ny på detta och frågan är säkert dum.

Men markbundet innebär en vanlig antenn på taket och kan inte tas via parabol?

#17

Postad 26 februari 2013 - 22:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Men markbundet innebär en vanlig antenn på taket och kan inte tas via parabol?

Exakt. Fast antennen måste inte i alla lägen ovillkorligen sitta på taket, ibland kan det funka med mindre antenner inomhus eller på balkongräcken o dyl. Beror på hur bra mottagningsförhållanden man har där man bor.

Redigerat av alfista, 26 februari 2013 - 22:57.


#18

Postad 27 februari 2013 - 00:03

Fredrj
  • Fredrj
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tack Alfista.

Vi flyttar till hus och jag tror vi kommer att köra på en vanlig antenn. Förhoppningsvis kan man nyttja samma kabel som till parabolen så att man slipper dra ny kabel.

Sen sitter väl parabolen där tills man kanske en dag börjar använda den.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.