Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Termostatstyrd mediabänk!

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Netgear GS608 (Switchar) 3 7,4 (4) Inga priser
Noctua NF-S12B ULN 120mm (Chassifläktar) 4 8,6 (4) Inga priser
D-Link Boxee Box DSM-380 (Mediaspelare) 9 7,67 (263) Inga priser
Onkyo TX-NR609 (Surroundförstärkare) 4 8,33 (95) Inga priser
Sony Bravia KDL-55NX720 (TV) 6 9,21 (18) Inga priser
Monitor Audio Gold GX100 (Surroundhögtalare) 3 7,5 (1) Inga priser
58 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 1 år sedan
Officiell tråd - D-link Boxee (8092 inlägg) 2 år sedan
Yamaha RX-V685 eller annat? (9 inlägg) 3 år sedan
Min gamla onkyo 609 har pajjat (6 inlägg) 3 år sedan
Nya modeller från Onkyo - TX-NR609, TX-NR579, TX-NR509, TX-SR309 (639 inlägg) 4 år sedan
Söndrig Onkyo TX-NR609 - Laga eller 1250 kr? (19 inlägg) 7 år sedan
Wii - hdmi (4 inlägg) 7 år sedan
Råd vid försäljning av hemmabio (2 inlägg) 7 år sedan
Monitor Audio GX (Gold) (114 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-nr609 "No signal" (9 inlägg) 8 år sedan
Mini displayport 1.2 till hdmi 2.0 (4k 60fps) (1 inlägg) 9 år sedan
Början på Mediaskåp med fläktstyrning (0 inlägg) 10 år sedan
Onkyo TX-NR609 Uppspelning Zone 2 (3 inlägg) 10 år sedan
ARC fungerar inte med Onkyo TX-NR609 och LG LA-667V (2 inlägg) 10 år sedan
Synology 213j NAS / DS audio streaming och Onkyo TX-NR609 (2 inlägg) 10 år sedan
Onkyo TX-NR609, Problem med DLNA och Android App (23 inlägg) 10 år sedan
Behöver hjälp med min nya Onkyo TX-NR609! (267 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med val av mediaspelare (22 inlägg) 11 år sedan
Sony KDL-55NX720 (113 inlägg) 11 år sedan
Tips på HTPC-lösning med DVB-T-inspelning ? (4 inlägg) 11 år sedan
Vad behöver jag för att splitta på en nätverks-anslutning? (7 inlägg) 11 år sedan
Sony TV-2011 (449 inlägg) 11 år sedan
Mer bass utan sub (10 inlägg) 11 år sedan
HP-skrivare funkar ej med Boxee på nätverket (3 inlägg) 11 år sedan
Ersätta gamla Marantz SR7400 med Onkyo TX-NR609? Dumt eller smart? (3 inlägg) 11 år sedan
Hjälp en amatör att fixa vardagsrummet! (16 inlägg) 11 år sedan
onkyo 609 till harman kardon hkts 30 (8 inlägg) 11 år sedan
Svårt att välja tv (8 inlägg) 11 år sedan
Bygga nätverk - Fördela internetuppkopplingen (15 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE46D7005/8005 eller Sony KDL-46NX720 ??? (12 inlägg) 12 år sedan
Vsx 921, NR609 eller Avr 1912 mest kraft? (10 inlägg) 12 år sedan
Onkyo 509 vs 609. (23 inlägg) 12 år sedan
Subwoofern stänger av sig själv med min nya onkyo 609, hjälp (12 inlägg) 12 år sedan
Onkyo Tx-Nr609 Spotify Problem (16 inlägg) 12 år sedan
Projektor: check! ... then what? (10 inlägg) 12 år sedan
D-link Boxee box, beställning och tillgång (263 inlägg) 12 år sedan
Serie eller paralellkoppla 6 ohms satellithögtalare? (9 inlägg) 12 år sedan
Bästa "mellanklass" surroundförstärkaren. (93 inlägg) 12 år sedan
Ingen bild onkyo TX-NR609 från wii eller dreambox (2 inlägg) 12 år sedan
Korrupt bild XBMC med ny Onkyo TX-NR609 förstärkare (1 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-NR5009 TV-kanalerna försvinner vid HDMI anslutning (10 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-NR609 eller Denon AVR-1912 (10 inlägg) 12 år sedan
Reciever upp till 6000 kronor - Snälla hjälp en vilsen själ! (25 inlägg) 12 år sedan
Tappar HDMI signal från Onkyo 609 (11 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-NR609 - Sony Bravia KDL-46NX710 (8 inlägg) 12 år sedan
D-Link med Boxee vs Apple TV 2 med Xbmc (30 inlägg) 12 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 12 år sedan
Ny Onkyo TX-NR609B eller beg. Onkyo TX-SR805 (9 inlägg) 12 år sedan
Onkyo 609, DLNA ingen tillgång till Video (1 inlägg) 12 år sedan
Kef Kht + ? (2 inlägg) 12 år sedan
NY TV! MAX 20.000 CA 50 ". (76 inlägg) 12 år sedan
Onkyo 609 problem? (17 inlägg) 12 år sedan
Val av fronthögtalare till Onkyo 609 (20 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-NR609 eller Yamaha RX-V367 (4 inlägg) 12 år sedan
Välja mellan Yamaha 667, Onkyo 609, pionner (8 inlägg) 12 år sedan
Vilken inställning på förstärkaren ger bäst ljud (17 inlägg) 12 år sedan
Varför inte THX Cinema mode + DTS-HD MA? (1 inlägg) 12 år sedan
Boxee Box eller WD HD TV Live (9 inlägg) 13 år sedan

#1

Postad 16 november 2011 - 13:23

tubster
  • tubster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Jag beslöt mig direkt efter sommaren för att planera, spara och göra en uppgradering av mitt nöjessystem i vardagsrummet.

Jag letade och letade utan att hitta några "snygga" mediamöbler där någon redan hade tänkt på att saker som man stoppar in i möbeln blir varma! Muppar, förstår inte hur tillverkarna tänker....... Så, jag fick ta saken i egna händer!

Det blev lite nya saker:
- Ny Mediamöbel, Torkelson Cubio 214 http://walfrid.se/?m...35-cd996a5d9a87
- Sony KDL-55NX720 https://www.prisjakt...kt.php?p=833246
- Onkyo TX-NR609B https://www.prisjakt...kt.php?p=826676
- Monitor Audio GX-100 https://www.prisjakt...kt.php?p=837246
- Boxee Box https://www.prisjakt...kt.php?p=732165
- Netgear 8port gig switch (8 portar) https://www.prisjakt...ukt.php?p=67150

Bifogad fil  Mediabank-1.jpg   283,7K   51 Antal nerladdningar

Allt är fridens liljor förutom att Onkyon blir skållhet i sitt fack där den står (öppen front).
Jag fick ställa min sommar-varmt-fläkt framför för att cirkulera luft för att få ner temperaturen på förstärkaren.
Man kan enkelt kolla temperaturen på sin Onkyo genom att på fronten av förstärkaren trycka:
- Hålla Display intryckt
- Trycka på Powerknappen
- Släppa Displayknappen
- Trycka på Tune knappen
Då visas T:0XX i displayen.

Bifogad fil  Mediabank-6.jpg   249,72K   73 Antal nerladdningar

Jag lånade en sticksåg av en av mina goda vänner och köpte lågvarviga och ultra-tysta fläktar för att cirkulera luften kring förstärkaren. Men jag vill inte att fläktarna ska gå hela tiden. Utan bara när förstärkaren är på. Jag forskade här på detta forumet samt på avsforum.com och konstaterade snabbt att det är fler än jag som har temperaturproblem. Många har försökt att ansluta fläktar till USB-porten på stärkaren osv men halvgoda resultat. Att ansluta till USB-porten kändes en smula bärscht. Det måste finnas en bättre lösning!

Bifogad fil  Mediabank-4.jpg   234,06K   59 Antal nerladdningar

Kjell&Co är din vän, dom har allt man behöver för att göra ett sådant här hack!
Det blev tre Nocutua NF-S12B UNL-700/500 fläktar och en temostatbyggsats!
Lånade en sticksåg av min goda vän och satte borr/sågen i bänken och tog upp runda hål för montage av fläktarna.
Borrade sedan hål för infästning och använde buntband genom hålet som jag sedan låste med huvudet på ett annat buntband. *BAM* All done!

Fläktarna snurrar väldigt sakta och ger inget ljud ifrån sig alls. Jag köpte dyra fläktar som enligt alla specar skall vara väldigt välbalanserade och tysta. Det måste jag säga att dom är!

Termostatbyggsatsen har jag konfigurerat och placerat givaren i taket mitt i facket.

Bifogad fil  Mediabank-6.jpg   249,72K   73 Antal nerladdningar

Notera att jag har placerat lite summplast på kortsidorna för att tvinga luftflödet upp över förstärkaren.
Fläktarna skjuter på bakifrån och blåser ut varm luft framåt.

Byggsatsen var enkel att få ihop. Alla komponenter faller på plats hyggligt enkelt. Det underlättar om du har en mulitmeter för att mäta motstånden.. Om man nu inte orkar läsa färgkodningen. :) Värt att notera är att man kan få reläet att trigga på fallande eller ökande temperatur. Manualens bilder visar fallande. dvs "om det blir kallare" så triggar relät. Man får flytta motståndet till RX1 och sensorn till utgång 2 för att få "när det blir varmare"-triggningen. Enkel fix, det framgår också i den beskrivande texten till byggsatsen.

Jag tog honan från fläktarnas byggsats och klippte bort den stora molexkontakten och lödde fast dom på reläutgången. Den lilla molex-fläktkontakten smältlimmade jag sedan fast i lådan. Så att jag får ett "uttag" för fläktarna. Jag valde inte att montera det med fläkten medföljande motståndet för att få ner varvtalet. Den är redan så lågvarvig och tyst. Vidare monterade jag ett DC-jacksuttag (hona) i chassit samt tog upp ett hål för att kunna justera termostatens trigg-nivå med en skruvmejsel.
Drog även ut en grön LED för att kunna se när fläktarna går.

Inköpslista från Kjell&CO
Termostat (i byggsats): http://www.kjell.com...aspx?item=87048
Låda till termostaten: http://www.kjell.com...aspx?item=89018
Fläktar: https://www.prisjakt...kt.php?p=429953
12VDC väggvårta: Well, pick one, jag hade en liggandes. (Psst, tänk på att den skall vara stabiliserad för att få 12VDC! Alla switchade väggvårtor är stabbade.

Nödvändiga verktyg
Lödkolv + tenn
Smältlim
Sidavbitare
Krympslang & varmluftsblås
Buntband
Skruvmejslar
Lite kabel
En mekar-pigg skalle! :)

Lycka till med ditt bygge!

Bifogad fil(er)


Redigerat av tubster, 16 november 2011 - 16:57.


#2

Postad 16 november 2011 - 13:38

clubt
  • clubt
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Tack för en intressant och detaljerad guide! Den gav mig lite nya idéer :)

(ser fram emot bilder sen ;) )

#3

Postad 19 november 2011 - 21:26

endorf
  • endorf
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
kasta precis iväg en beställning av fläktar å termostat från kjell & co =)

#4

Postad 20 november 2011 - 00:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Tackar, ska precis ställa mina prylar i ett skåp så jag behöver fixa med värmen!

#5

Postad 20 november 2011 - 09:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Blir ju iofs lite bökigt att testa för dig men hade vart intressant att se hur temperaturen påverkas om du vänder på fläktarna.

#6

Postad 20 november 2011 - 11:13

tubster
  • tubster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
@Niklas
Det är faktist en bra fråga. Jag har inte provat. Men fläktarna är monterade så lågt som möjligt i facket för att "skjuta in" så mycket kall luft som möjligt så lågt som möjligt. Eftersom Onkyoförstärkarna bara har sitt skal perforerat på under och ovansidan. Så, jag trycker in luft bakifrån mediabänkten och under förstärkaren. Luften stiger (energilagar osv) och kyler förstärkaren. Resterande luft som inte trycks in under förstärkaren tvingas ut på på överkanten av förstärkaren och blåses ut framåt.

Ett problem är så klart att luftflödet inte blir helt optimalt då merparten av fläktens kapacitet blåser rakt in i "rumpan" på förstärkaren. Men, eftersom luft-trycket (och varvtalet) på fläktarna är så lågt så tolkar jag turbulensen bakom förstärkaren som försumbar.

Det vore intressat att se hur andra upplever det hela, Jag kan ha helt fel. Jag är ingen luftflödesexpert. ;)

Bifogad fil(er)


Redigerat av tubster, 20 november 2011 - 11:13.


#7

Postad 20 november 2011 - 13:11

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Min onkyo blir som varmast i baken( hdmi delen ) så därför tror jag det skulle vara effektivast om du vänder flödet så att fläktarna drar ut värmen ( precis som man gör i en stationär dator ) vill man hjälpa till med att få IN friskluft så monterar man en fläkt i nosen på chassiet, men det är ju knappast så snygg lösning i detta fallet.

En annan sak är att det samlas mera damm bakom en bänk och detta vill man kanske inte ha i sin elektronik, tror min ide är en win win, men kan ju ha fel.

#8

Postad 20 november 2011 - 13:15

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Jag hade nog satt en skumgummi-barriär på bakänden av förstärkare också (om det går att komma åt?). På sidorna och ovanför, precis som på sidorna och under fram. Då måste alla luft gå genom stärkaren. Om man nu vill optimera. :)

#9

Postad 20 november 2011 - 13:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Onkyon är inte vidare öppen i röven så det blir nog inget bra.

#10

Postad 20 november 2011 - 14:26

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Onkyon är inte vidare öppen i röven så det blir nog inget bra.

Nej, den är väl öppen under och över, så man vill ha in all luft under maskinen. Eller har den slitsar på sidorna också?

#11

Postad 20 november 2011 - 15:39

tubster
  • tubster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
@Niklas..

Uhm ... nu sätter du grillor i huvudet på mig ... jag måste nog prova att vända luftflödet som du säger.

Men, den lösningen som jag har gjort nu för min 609:a ger en fullgod kylning. Jag får ner temperaturen i stärkaren under 30 grader när jag spelar stereo och under 40 grader när jag kör film (DTS/DD).

Damm osv, nja, tror inte det gör så stor skillnad då fläktarna sitter 40cm över backen i bakkant.

Av just damm-anledningen så har jag valt termostaten eftersom då går fläktarna endast när stärkaren är på.

Vidare, jag har funderat lite på om man skulle kunna ha ersatt termostaten med ett relä och sedan tagit ut typ 12VDC från "Universial Port". DVS fläktarna startar så fort förstärkaren startar. Sure .. jo visst, jag kan GARANTERAT hitta en signal i förstärkaren som jag kan trigga på också. Men jag vill ogärna riva isär och löda in mig på nya saker om jag inte absolut måste. Så, termostatlösningen blev den mest "fristående" lösningen.

Redigerat av tubster, 20 november 2011 - 15:41.


#12

Postad 21 november 2011 - 23:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Vet du om det finns knappkombinationer för att se på en 5007:a, försökte med den kombinationen ovan men det händer inte mycket.

#13

Postad 22 november 2011 - 14:42

tubster
  • tubster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Vet du om det finns knappkombinationer för att se på en 5007:a, försökte med den kombinationen ovan men det händer inte mycket.


Okay, intressant. Tror du kan läsa av sensorn via webbgränssnittet också. Prova att surfa till förstärkaren.

#14

Postad 26 november 2011 - 11:41

endorf
  • endorf
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Men vad drygt, beställde termostaten samt lite fläktar från Kjell & co.
Termostaten är slut, och skulle kommit in till deras lager i Juli. Och ännu har den inte dykt upp hos dom!
Någon som har koll på vart man kan hitta en annan termostat ? Vill inte sitta och vänta på Kjell, det kan ju dröja lite ^^

#15

Postad 06 januari 2012 - 21:11

tubster
  • tubster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Nu har det gått två månader sedan min installation. En uppdateringsrapport är på sin plats! :)

- Jag har lagt två varv vävtejp/gaffatejp runt relät (inte lådan) för att få ned tillslagsljudet (ljudisolering).
- Justerat så att termostaten slår till ca 4-5 grader över rumstemperaturen (så jag förhoppningsvis slipper justera den igen till sommaren då det blir varmare i lägenheten)
- Dragit ut en lysdiod för att jag ska se när fläktarna går (kopplat parallelt med en av fläktarnas spänningsmatning)

I övrigt är jag fullt nöjd med funktionen.

Kan också meddela att mina Monitor Audio GX100 sjunger så vackert nu efter en tids inspelning! Riktigt nöjd med högtalarna!

#16

Postad 28 februari 2012 - 16:34

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Jag har precis byggt ihop en IKEA Bestå möbel med dörrar och har lite funderingar kring kylning.
Jag har en Denon AVR-4310 och en Humax HDPVR-1000C i ett av facken med en hylla mellan.

Inte helt oväntat blir 4310:an ordentligt då den varit igång en stund vid filmvisning eller tv-spelande,
då dörren framför facket är stängd. Jag har inte mätt upp temperaturen ännu, men det är precis att
man kan hålla handen på ovansidan av den utan att känna att man bränner sig.

Saken är den att jag har valt att inte montera baksidorna (tunn masonit), dels för att få plats med 4310:an,
men också för att jag hade hoppats på att det skulle räcka som kylning, men uppenbarligen skulle det behövas mer.

Jag funderar därför på att sågad upp ett par hål under förstärkaren och sätta in ett par fläktar under för att suga in luft.

Jag har ju inget bakstycke att fästa fläktar i på baksidan, men det skulle man ju kunna lösa på ngt sätt och få dit ett par fläktar som blåser ut luften bakåt.

Men, frågan är om det skulle göra någon skillnad?
Någon som har en teori om detta?

/Stone

#17

Postad 28 februari 2012 - 21:36

SweMedia
  • SweMedia
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Ett alternativ som jag tycker är bra är att (även om man inte vill) ha sina förstärkare uppe på själva mediabänken, då den står fritt och får luft ifrån alla håll :)

Man får på så vis även se sina fina produkter, och vänner och besökare för även dom en titt B)

Plus att man inte behöver köpa fläktar, termostater och dra kablar, förbruka mer el osv ;)


/SweMedia

#18

Postad 28 februari 2012 - 21:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Tro det eller ej, men sen finns det ju dom som tycker dessa apparater är fula och vill gömma dom i en bänk av estetiska skäl ;)

Om inte annat brukar det finnas en kvinnlig vilja därhemma som ser till att detta blir ett krav om det första inte inträffar...

#19

Postad 29 februari 2012 - 07:34

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Tro det eller ej, men sen finns det ju dom som tycker dessa apparater är fula och vill gömma dom i en bänk av estetiska skäl ;)

Om inte annat brukar det finnas en kvinnlig vilja därhemma som ser till att detta blir ett krav om det första inte inträffar...


I mitt fall är det en högst manlig vilja, dvs. min egen.
Jag gillar verkligen prylar, eller snarare det som prylarna åstadkommer, men tycker det är rätt läckert att man inte
ser dem. För mig blir det större "Wow"-känsla med en bra anläggning som man inte ser. :P

Men, on-topic igen, ingen som har någon teori om min fundering



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.