Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?!

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
QED uPlay Puck (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 7,87 (7) Inga priser
HRT Music Streamer II 2011 Edition (DAC & hörlursförstärkare) 4 9,57 (22) Inga priser
HRT iStreamer (DAC & hörlursförstärkare) 7 8,8 (4) Inga priser
Logitech Wireless Speaker Adapter for Bluetooth Audio Devices (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,28 (59) Inga priser
18 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter (3224 inlägg) 16 dagar sedan
SONOS (2436 inlägg) 1 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 6 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 7 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 7 år sedan
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 8 år sedan
Audio Technica ATH-M50x till datorn (24 inlägg) 9 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 10 år sedan
Music Streamer II+ 2011 ny USB DAC från HRT ? (96 inlägg) 11 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 11 år sedan
Music Streamer II 2011 tips för bästa ljud? (126 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 12 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 13 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 30 december 2011 - 01:06

WorldClaes
  • WorldClaes
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej!

Nu vill jag ha er hjälp att välja rätt lösning. :)

I vardagsrummet har jag en gammal laptop som är kopplad till min lilla Denon-stereo. Laptopen använder jag till att lyssna på Spotify och streama mitt mp3/aac-bibliotek som ligger på en ReadyNAS Duo. En bonus med laptopen är att den även fungerar som "fotoram" i skärmsläckarläge, ganska trevligt att ha i vardagsrummet... (Fotona ligger även de på ReadyNAS Duo'n.)

Nu har laptopen gjort sitt (skärmen är död) och det är dags för en ny lösning.

Jag väljer mellan ett antal olika lösningar, men behöver hjälp!

Lite fakta:
  • Min Denon-stereo har ingen digital ingång.
  • Har Spotify premium.
  • Har en iPad 2
  • Alla i familjen (utom 2-åringen) har iPhone.
  • Behöver ingen högtalarlösning, eftersom jag redan har högtalare både i vardagsrummet och köket kopplat till Denon-stereon.

  • Kopplad till stereon och streama både Spotify och lokal musik från iPad/iPhone. Är dubbla priset mot Logitech motiverat?


  • Kopplad till stereon och streama både Spotify och lokal musik från iPad/iPhone.


    Ett problem med dessa två lösningar är att jag hittills inte lyckats hitta mitt bibliotek som ligger på NASet i varken paddan eller iPhonen. :( Någon som vet om det ska fungera?


  • Streama allt via SB:en. Går den att styra via iPad/iPhone app? Är det svårt att få igång Squeezebox Server på ReadyNAS Duo?

  • Ställa dit frugans gamla laptop och köpa en ny åt henne. Köra både Spotify och iTunes på den.


  • Lite overkill? För dyr. Jag ska inte bygga flera zoner.

  • iPad docka med AirPlay. Finns det en liten docka som jag kan koppla till stereon och spela Spotify + lokal musik både när paddan är dockad och via AirPlay?
Andra förslag mottages tacksamt! :)

Redigerat av WorldClaes, 30 december 2011 - 15:20.


#2

Postad 03 januari 2012 - 18:32

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
Jag föreslår Sonos Conect/zp90 men eftersom du skriver att den är för dyr så är väl den redan borträknad.
Bluetooth lösningar är inget jag rekommenderar eftersom ljudet brukar vara så dåligt men det beror naturligtvis också på vad man har för utrustning i övrigt.

Jag föreslår att du tar en titt på Apple Tv men då måste du ha en DAC eftersom Apple Tv inte har några analoga utgångar. Ett alternativ är en Apple Airport, den har analoga utgångar. Med båda Apple apparaterna går det att streama ljud från en iPad. Med Apple tv går det att streama bild också.

#3

Postad 03 januari 2012 - 19:26

WorldClaes
  • WorldClaes
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag föreslår Sonos Conect/zp90 men eftersom du skriver att den är för dyr så är väl den redan borträknad.
Bluetooth lösningar är inget jag rekommenderar eftersom ljudet brukar vara så dåligt men det beror naturligtvis också på vad man har för utrustning i övrigt.

Jag föreslår att du tar en titt på Apple Tv men då måste du ha en DAC eftersom Apple Tv inte har några analoga utgångar. Ett alternativ är en Apple Airport, den har analoga utgångar. Med båda Apple apparaterna går det att streama ljud från en iPad. Med Apple tv går det att streama bild också.


Tack för ditt svar Arngrim!

Jag var på Hi-Fi klubben idag och kollade på Sonos.
Det är ju en jäkligt tjusig lösning, jag måste erkänna att jag blev sugen på att slå till direkt. Nackdelen som jag ser det är att jag "låser mig" till ett fabrikat/system...

Tills vidare tror jag att jag köper en ny laptop till frugan och ställer dit hennes "gamla". Hon börjar klaga på att vissa tangenter inte svarar som de ska m.m.
Men för att få bra ljud kanske man måste köpa till en USB-DAC. Är det HRT iStreamer som gäller då eller?

#4

Postad 03 januari 2012 - 21:27

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
Jag har aldrig testat HRT iStreamer men om jag förstått saken rätt så är det en bra lösning i förhållande till priset.
Jag skulle dock rekommendera en "komplett" dac med SPDIF (digitala ingångar) eftersom man på en såndan kan koppla in andra enheter än datorn, tex. Tv/tv box och Playstation eller liknande med det blir kanske lite dyrare.

#5

Postad 03 januari 2012 - 21:49

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
Jag ändrar mej beträffande HRT IStreamer. Jag tror att "bäst före" datum är passerat på den. Det uppgraderade varianten heter "HRT Music Streamer II 2011 Edition" är nog bättre men priset är ganska högt tycker jag.
Inom det här området kommer det nya produkter hela tiden så det bästa är nog att googla lite.

Den här kanske kan vara något att titta närmare på, se länk nedan

http://www.hifiklubb...-omvandlare.htm

Redigerat av Arngrim, 03 januari 2012 - 21:50.


#6

Postad 04 januari 2012 - 09:34

WorldClaes
  • WorldClaes
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tack för de intressanta tipsen!

:)

#7

Postad 04 januari 2012 - 13:58

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Jag hade kört Squeezebox eller Sonos, jag har aldrig fått känslan att jag har "låst in mig". Det känner jag mer att jag har gjort med Äpple produkterna jag har hemma.

Det finns ju en del fjärrkontrolls appar till båda systemen så alla kan styra.

#8

Postad 04 januari 2012 - 14:12

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Själv tycker jag mycket om Squeezebox-familjen men anser att Airplay är strået vassare om du redan har en del iOS-produkter hemma.

Appen iPeng (finns både till Iphone och Ipad) kan förutom att styra mina Squeezeboxar även agera som en fristående Squeezebox som i sin tur skickar musiken via Airplay. Kör själv denna lösning för tillfället tillsammans med min Readynas Duo och en Airport Express och det fungerar klockrent!

#9

Postad 04 januari 2012 - 14:25

WorldClaes
  • WorldClaes
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Själv tycker jag mycket om Squeezebox-familjen men anser att Airplay är strået vassare om du redan har en del iOS-produkter hemma.

Appen iPeng (finns både till Iphone och Ipad) kan förutom att styra mina Squeezeboxar även agera som en fristående Squeezebox som i sin tur skickar musiken via Airplay. Kör själv denna lösning för tillfället tillsammans med min Readynas Duo och en Airport Express och det fungerar klockrent!


Menar du att iPeng kan agera som en fristående Squeezebox utan att jag har någon annan Squeezebox hemma? Eller måste jag ha åtminstonde 1 st "riktig" Squeezebox?
Jag har ju servern på ReadyNas Duo...

#10

Postad 04 januari 2012 - 14:36

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Så länge som du har servern på din Readynas Duo så behöver du ingen annan spelare. :)

#11

Postad 08 januari 2012 - 18:22

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
WorldClaes!

Jag måste ändra mej igen :) NAD dac 1 är kanske inte så bra. Jag trodde att den hade en S/PDIF ingång men det visade sig att det är en utgång och det är nog inte lika användbart.


Om man inte har någon Airplay mottagare men ändå vill testa Airplay från tex. en iPad så har jag några tips.
  • Det finns ett litet program som heter ”Aerodrom”. När man installerat det på en PC så kan man använda PCn som mottagare för en Airplay stream, både ljud och bild/film.

Kostar ca 100 kr. Kan laddas ner från följande plats

http://funky-factory...rsionsinfo.html

  • Det finns en liten iPod/iPhone app som heter ”Air Speaker”. Har man två IOS enheter, tex. iPod och iPad så kan man använde den ena som Airplay mottagare. Man installerar ”Air Speaker” på sin iPod och kopplar iPoden till förstärkaren. Sedan sänder man en Airplay stream från sin IPad till iPoden. Den här lösningen fungerar bara med ljud.
    Appen kostar endast 7 kr

Redigerat av Arngrim, 08 januari 2012 - 18:23.


#12

Postad 10 januari 2012 - 10:23

WorldClaes
  • WorldClaes
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Det blev alternativ 4, tills vidare...

Nu har jag beställt en ny laptop till frugan, och ställt hennes "gamla" VAIO på bänken vid stereon.
Kör alltså Spotify och iTunes på det sättet, tills vidare.

Ska testa "Aerodrom", tack för tipset Arngrim!

Blir eventuellt en SB Touch på bänken istället, framöver. Eller en AirPort Express...
Vi får se...

#13

Postad 16 januari 2012 - 15:41

petgre
  • petgre
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
En Readynas Duo duger utmärkt att köra SB server på, det är enkelt och fungerar bra.
Det som inte fungerar är att låta servern packa upp FLAC filer utan det får du låta Touchen göra själv.

Normalt brukar man ställa in SB Server till att packa upp FLAC till PCM, för att avlasta Touch:en.
Sen kan man ju "hotta" upp Touchen till oanade resultat, rent kvalitetsmässigt, men det är ju en annan tråd :)

#14

Postad 03 september 2013 - 21:35

rober2
  • rober2
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej, jag fortsätter på denna tråd med en snarlik fråga.
Från iPhone och Ipad vill jag streama spotify till gamla stereon med analoga ingångar, men vilken av följande två lösningar är bäst?
1. Streama till stereoförstärkaren via AppleTV och optiskt till DAC Ljudomvandlare (Kjell&Co 399 kr).
2. Streama till stereoförstärkaren via Logitech Wireless Speaker Adapter (Netonnet 279 kr).

Alternativ 1 nyttjar Wifi och optisk utgång från AppleTV, och alternativ 2 kör Bluetooth.
Kan jag förvänta mig någon kvalitetsskillnad på ljudet?

Har testat blåtandsadaptern från Logitech som fungerar bra, men vet inte hur/om Kjell&Co DAC fungerar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.