Postad 11 January 2012 - 01:22
Postad 11 January 2012 - 02:00
Redigerat av Unregistered95265801, 11 January 2012 - 02:05.
Postad 11 January 2012 - 02:35
1. Du kan välja att sätta dit en switch eller en router. Båda fungerar för ändamålet. Skillnaden mellan de två är att en switch bara delar upp kabeln till flera, medan en router dessutom tillåter sakerna kopplade till den att prata med varandra. Finns fler fördelar med router, som att t.ex. få trådlöst internet eller en extra brandvägg. Nackdelen är dock att du måste öppna upp portar för program som vill ut på internet.1. Finns det någon bra splitter som gör att jag kan konvertera min ethernet kabel till två så jag kan använda kabel till både datorn och PS3:an?
2. Om jag splittar på den kabeln på något sätt, halverar jag hastigheten då?
2. Nej. Det beror enbart på hastigheten som routern/switchen klarar av. Dock är detta i princip aldrig ett problem längre, då hastigheterna är så höga.
Postad 11 January 2012 - 09:12
1. Whaat? Nej, en switch ska det vara. Man behöver en router i sitt nät, att ha mer än en är bara onödigt och krångligt. Trådlöst kan man få ändå. Din beskrivning av skillnaderna mellan switch och router är f.ö. felaktig. Uppenbarligen kan saker prata med varandra genom en switch också. Router används för att koppla ihop två olika nät.1. Du kan välja att sätta dit en switch eller en router. Båda fungerar för ändamålet. Skillnaden mellan de två är att en switch bara delar upp kabeln till flera, medan en router dessutom tillåter sakerna kopplade till den att prata med varandra. Finns fler fördelar med router, som att t.ex. få trådlöst internet eller en extra brandvägg. Nackdelen är dock att du måste öppna upp portar för program som vill ut på internet.
Det finns splitter-kablar, men det är bara fulkoppling. Det du gör i praktiken är att använda hälften av kabelparen till vardera enhet, vilket gör att du max kan köra 100 Mbit istället för 1 Gbit. Inte halvering alltså, en tiondel. Så nej, sätt dit en switch!Jag har en 15 meters ethernetkabel som jag dragit under golvet då jag la golv. Har haft den till min dator. Men nu har jag även PS3:an i samma rum. Finns det någon bra splitter som gör att jag kan konvertera min ethernet kabel till två så jag kan använda kabel till både datorn och PS3:an? Om jag splittar på den kabeln på något sätt, halverar jag hastigheten då?
Postad 11 January 2012 - 09:22
Använder själv ett par billiga dlink switchar och är mycket nöjd. Vissa menar att ac/dc konvertern som följer med är av dålig kvalitet och går sönder men det är enkelt att köpa ny på Classe om de skulle gå sönder. Har själv ingen erfarenhet av detta.
//Johan
Postad 11 January 2012 - 13:19
Fördelar gentemot en switch:
Drar ingen ström
Ingen elektronik som kan gå sönder
Ingen elektronik som kan låta
Nackdelar gentemot en switch:
Bara 100 Mb/s, inte 1 Gb/s (om man nu har det behovet)
Du kan bara ha 2 enheter, när du vill koppla in fler måste du köpa den där switchen.
Du behöver ha 2st, en i varje ände av din 15 kabel
http://www.webhallen...bel_rj45_tp_utp
Sen eftersom du redan dragit en kabel som troligtvis har en hane i varje ände så behöver du 2st
http://www.webhallen...vdon_utp_cat.5e
Har tyvärr aldrig sett fungerande splitter med 3st honor, de är gjorda för att sitta i patchpaneler.
Så det blir helt plötsligt dyrare än den där switchen i inköp.
Postad 11 January 2012 - 13:29
Du tar bara då den kabel som du redan dragit och kopplar in den kabeln på port 4 alt 8 om du väljer större switch.
Sedan raka standard TP kablar "Cat 5 eller senare" till portarna på din PC & PS3 från ledig port på switchen
Klart.
Postad 11 January 2012 - 14:08
OM den går rakt ut på nätet kan du får problem med två enheter om din ISP endast ger dig en IP-adress.
jag antar att du har någon form av router hemma, så min rekommendation till dig är att köpa en Gigabit Switch för att dela upp uttaget.
Postad 11 January 2012 - 15:36
Irriterande när människor ger sig f*n på att missförstå istället för att förtydliga eventuella otydligheter.Man behöver en router i sitt nät, att ha mer än en är bara onödigt och krångligt.
Trådlöst kan man få ändå.
Din beskrivning av skillnaderna mellan switch och router är f.ö. felaktig. Uppenbarligen kan saker prata med varandra genom en switch också. Router används för att koppla ihop två olika nät.
Ja man behöver bara en router i sitt nät, vem säger något annat? Jag sa välj mellan router eller switch, båda fungerar för ändamålet. Som jag förstår det har hon en lång kabel dragen till ett rum, hon säger inget om att det redan sitter en router i andra änden. Isf är switch the way to go, för att hon redan har fördelarna med en router.
Klart man kan få trådlöst på andra sätt än med en router, men poängen var att man får det på köpet.
Klart saker kan prata med varandra genom en switch, fast då sker det över internet och inte genom ett lokalt nätverk, vilket sänker hastigheten och gör väldigt många saker opraktiska. Eftersom det dessutom var en PS3 och en PC med i bilden finns många fördelar med ett lokalt nätverk.
Sen kan jag bara inte förstå vad du menar när du skriver att en router används för att koppla ihop två olika nät. Menar du ihopkoppling av internet och det av routern skapade lokala nätverket?
Beror på vad för switch man avser. Menar man en enklare, så som den qahwa länkar till, så är det sant.Drar ingen ström
Ingen elektronik som kan gå sönder
Ingen elektronik som kan låta
Det är en bra utökning / förtydligande av mitt svar.OM den går rakt ut på nätet kan du får problem med två enheter om din ISP endast ger dig en IP-adress.
jag antar att du har någon form av router hemma, så min rekommendation till dig är att köpa en Gigabit Switch för att dela upp uttaget.
Postad 11 January 2012 - 16:29
Visst är det, men det är knappast fallet här.Irriterande när människor ger sig f*n på att missförstå istället för att förtydliga eventuella otydligheter.
Eftersom 99% av användarna (som inte har BBB, och rätt många av dem också) redan har en router är det ganska safe att anta att de har det. Att förutsätta motsatsen känns inte smart.Ja man behöver bara en router i sitt nät, vem säger något annat? Jag sa välj mellan router eller switch, båda fungerar för ändamålet. Som jag förstår det har hon en lång kabel dragen till ett rum, hon säger inget om att det redan sitter en router i andra änden. Isf är switch the way to go, för att hon redan har fördelarna med en router.
Det stämmer bara under förutsättning att man inte har en router, att ISPn ger mer än ett IP, samt att de ligger i olika subnät, eller att ISPns router/switch kapar alla ARP requests. I Sverige vet jag bara BBB som gör så (och, vad jag vet, dessutom inte alltid). Vilket alltså är ett specialfall, knappast norm.Klart saker kan prata med varandra genom en switch, fast då sker det över internet och inte genom ett lokalt nätverk, vilket sänker hastigheten och gör väldigt många saker opraktiska. Eftersom det dessutom var en PS3 och en PC med i bilden finns många fördelar med ett lokalt nätverk.
Normalt sett kommunicerar man lokalt genom en switch.
Ja. Det är så man definierar router.Sen kan jag bara inte förstå vad du menar när du skriver att en router används för att koppla ihop två olika nät. Menar du ihopkoppling av internet och det av routern skapade lokala nätverket?
Jag försöker alltså inte ge mig f*n på att missförstå. Du må ha rätt i vissa fall, men i normalfallet var det vilseledande.
Oavsett vilket; TS: Har du en router redan?
Postad 11 January 2012 - 18:20
Nu länkar jag inte till någon switch...Beror på vad för switch man avser. Menar man en enklare, så som den qahwa länkar till, så är det sant.
Men länka gärna till en switch (som får kosta hur mycket som helst) som inte drar ström, inte riskerar att börja låta (fläkt,trissa,lysdiod eller vad som helst) och inte riskerar att gå sönder.
Postad 13 January 2012 - 23:43
Redigerat av Maria83, 13 January 2012 - 23:45.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
170 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?