Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Focus 220 MkII

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 februari 2012 - 11:53

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Hej!

Har 2 frågor om Dynaudio Focus MkII.

Någon som vet hur lång inspelningstiden är på dessa högtalare?

Är skillnaden stor på nya och inspelade högtalare?


Tacksam för svar!

Mvh
Michael

#2

Postad 10 februari 2012 - 12:41

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Vill väl påstå att det är ganska stor skillnad mellan nya och inspelade högtalare.

Tycker generellt att Dynaudio tar lite längre tid att spela in än "normalt" sett, dock har min Kef Reference tagit längst tid att spela in.

#3

Postad 10 februari 2012 - 12:58

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Har precis köpt mina högtalare och dom har gått max 2 timmar hittills. Är inte ett dugg kunnig när det gäller ljud men jag tycker det låter väldigt bra och blir dom markant bättre som inspelande så har jag nåt att se fram emot :D

När det gäller inspelningstiden, pratar vi om 50 tim? 100 tim?


Mvh
Michael

#4

Postad 10 februari 2012 - 15:32

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Jag kan bara tala för Excite X12, och jag körde en runda med ett tiotal låtar precis när jag fick dem, skrev lite anteckningar osv.
Sedan efter ~100 timmar så körde jag samma låtar, och av det jag skrev och det jag minns så var det en del skillnader.

Framförallt mellanregistret och basen tyckte jag var bättre, bättre "släpp", större ljudbild och tightare bas.

OBS! Detta är ingen sorts fakta, utan främst det jag upplevde, och ljudminnet är inget att lite 100% på.

#5

Postad 10 februari 2012 - 17:04

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
I min "instruktionsbok" för mina Dynaudio 160 står det att de ska spelas in i 200 timmar vill jag minnas. Så det tar ganska lång tid, flera månader. Lär säkert gälla 220 också, mer eller mindre. Bra högtalare, det är det!

#6

Postad 10 februari 2012 - 17:16

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Har precis köpt mina högtalare och dom har gått max 2 timmar hittills. Är inte ett dugg kunnig nÄr det gÄller ljud men jag tycker det låter vÄldigt bra och blir dom markant bÄttre som inspelande så har jag nåt att se fram emot :D

NÄr det gÄller inspelningstiden, pratar vi om 50 tim? 100 tim?


Mvh
Michael

Grattis till ett par rejält fina burkar!
Vad tycker du själv om ljudet? Vad har du för förstärkeri till dem? Jag vet att Dynaudio trivs bäst med rejält med effekt. Inget unikt dock :)

#7

Postad 11 februari 2012 - 06:42

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Grattis till ett par rejält fina burkar!
Vad tycker du själv om ljudet? Vad har du för förstärkeri till dem? Jag vet att Dynaudio trivs bäst med rejält med effekt. Inget unikt dock :)


Tack! :)

Jag tycker ljudet är ganska mjukt och relativt neutralt. Basen räcker gott och väl till. Jag kan tycka att dom är lite känsliga för mp3:or av sämre kvalitet men det kanske blir bättre när dom är inspelade. Har köpt ett par skivor online med HD ljud från HDTracks och det låter riktigt fint. Jag ska även ta hjälp av en kompis när det gäller akustiken i rummet och placeringen av högtalarna. Det är bra redan nu men om det kan bli bättre för rimliga pengar så kan det vara värt att titta på. Jag är ju väldigt grön på detta med ljud så jag tar min tid och testar hej vilt för att hitta en set-up som passar mig. Högtalarna är som sagt nya så jag vet inte om allt mixtrande hit och dit med är meningsfullt innan dom är ordentligt inspelade. Men det är kul att hålla på och testa :)

Till högtalarna har jag en Pioneer SC-LX85 receiver så kraft borde det finnas tycker jag :)

Hela hemmabio systemet ser ut så här:

Frontar: Dynaudio Focus 220 MkII
Center: Dynaudio Focus 200C
Surround: 4st Monitor Audio Bronze BXFX
Subwoofer: XTZ 99 W12.16
Receiver: Pioneer SC-LX85
Blu Ray spelare: Oppo BDP-93
Projektor: Epson EH-TW3200
Duk: Euroscreen Blackline 16:9, 95"

#8

Postad 13 februari 2012 - 23:35

Nacka324
  • Nacka324
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har ägt ett par Focus 220 Mk II i ca 8 månader. Jag tyckte faktiskt att dom lät väldigt bra redan från början, men jag antar att det blev lite bättre efter en månad eller så. Dom spöade i alla fall min Monitor Audio Rx6 rejält direkt. (Det skall dom göra med tanke på prisskillnaden, inget ont om RX6 som jag också gillade.) Jämfört med RX6 så har 220 mycket bättre mellanregister och man uppfattar dom något varmare.

RX6 är lättdrivna. 220 kräver mycket effekt. Idag har jag en Primare I30. Den låter fint, men det saknas kraft framför allt i basen så det är ingen långsiktig lösning. Det saknas liksom delar i ljudbilden även om det inte låter dåligt. Dock tycker att röster och sång låter väldigt bra. Katie Meluah, tex låter väldigt klart. Jag tycker anläggningen är förlåtande och dåliga MP3 låter OK även om såklart FLAC:ar från HD Tracks låter enormt bra. (Kör Macbook kopplad optisk till en Moon D300 DAC).

Jag har varit i förstärkarköpartagen den senaste tiden. Jag har lånat hem två förstärkare och testat för att se vad som händer. Musical Fidelity M6i på 200 watt gav stor skillnad. Mycket klarare, större ljudbild och absolut mera bas. Dock tycker jag nog Primare har något bättre mellanregister. Om man skall välja mellan de två är dock M6i bättre tycker jag.
Jag har också provat Moon 5.3iRS. Jäklar vilket tryck från en sådan liten förstärkare. Klart och fint och en ruggig kontroll på basen. Det bara smäller till. Kostar å andra sidan dubbelt så mycket som en M6i men den levererar klart mera.

Jag har dock ett problem med mitt relativt kala rum som jag tror gör att diskanten blir lite vass från ovanstående förstärkare. (Jag vill dock påpeka att dom absolut inte låter vasst i butiken jag lånat dom från och dom anses inte vassa heller.) En förstärkare som däremot låter vasst med 220 är Bladelius Tyr. Absolut inte min smak, men jag gillar inte när allting blir för detaljerat och vasst på bekostnad av musikalitet. För mig blir det onaturligt, även om trenden verkar gå åt det hållet.

En annan grej jag "tyvärr" måste berätta är att jag har väldigt svårt att höra skillnad på Sonos analogt och Sonos elektiskt till min Moon 300d för 15 lakan. Det går inte höra skillnad skulle jag påstå. Däremot så ger DACen en enorm förbättring till min Macbook där analogt ut låter bedrövligt.

Sorry, nu gled jag från ämnet lite.

/Nacka324

#9

Postad 14 februari 2012 - 21:31

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har ägt ett par Focus 220 Mk II i ca 8 månader. Jag tyckte faktiskt att dom lät väldigt bra redan från början, men jag antar att det blev lite bättre efter en månad eller så. Dom spöade i alla fall min Monitor Audio Rx6 rejält direkt. (Det skall dom göra med tanke på prisskillnaden, inget ont om RX6 som jag också gillade.) Jämfört med RX6 så har 220 mycket bättre mellanregister och man uppfattar dom något varmare.

RX6 är lättdrivna. 220 kräver mycket effekt. Idag har jag en Primare I30. Den låter fint, men det saknas kraft framför allt i basen så det är ingen långsiktig lösning. Det saknas liksom delar i ljudbilden även om det inte låter dåligt. Dock tycker att röster och sång låter väldigt bra. Katie Meluah, tex låter väldigt klart. Jag tycker anläggningen är förlåtande och dåliga MP3 låter OK även om såklart FLAC:ar från HD Tracks låter enormt bra. (Kör Macbook kopplad optisk till en Moon D300 DAC).

Jag har varit i förstärkarköpartagen den senaste tiden. Jag har lånat hem två förstärkare och testat för att se vad som händer. Musical Fidelity M6i på 200 watt gav stor skillnad. Mycket klarare, större ljudbild och absolut mera bas. Dock tycker jag nog Primare har något bättre mellanregister. Om man skall välja mellan de två är dock M6i bättre tycker jag.
Jag har också provat Moon 5.3iRS. Jäklar vilket tryck från en sådan liten förstärkare. Klart och fint och en ruggig kontroll på basen. Det bara smäller till. Kostar å andra sidan dubbelt så mycket som en M6i men den levererar klart mera.

Jag har dock ett problem med mitt relativt kala rum som jag tror gör att diskanten blir lite vass från ovanstående förstärkare. (Jag vill dock påpeka att dom absolut inte låter vasst i butiken jag lånat dom från och dom anses inte vassa heller.) En förstärkare som däremot låter vasst med 220 är Bladelius Tyr. Absolut inte min smak, men jag gillar inte när allting blir för detaljerat och vasst på bekostnad av musikalitet. För mig blir det onaturligt, även om trenden verkar gå åt det hållet.

En annan grej jag "tyvärr" måste berätta är att jag har väldigt svårt att höra skillnad på Sonos analogt och Sonos elektiskt till min Moon 300d för 15 lakan. Det går inte höra skillnad skulle jag påstå. Däremot så ger DACen en enorm förbättring till min Macbook där analogt ut låter bedrövligt.

Sorry, nu gled jag från ämnet lite.

/Nacka324



Kan vara bra att glida ifrån ämnet ibland :)

Jag måste få fråga en sak. Du skrev att du hade Dynaudio högtalarna i 8 månader och var väldigt nöjd med dom om jag fattat saken rätt. Vad gjorde att du valde att byta ut dom efter så kort tid?

När jag var runt och lyssnade på högtalare inför mitt köp så lyssnade jag på Dynaudio Focus högtalarna tillsammans med Primare i32 förstärkare och jag tyckte det lät väldigt bra. Nu har jag en Pioneer förstärkare och det funkar väldigt bra det med. Däremot har jag fått höra att Focus högtalarna kan bli en aning hårda tillsammans med Pioneers billigare förstärkare. Inget jag har testat själv dock.

Mitt val av högtalare är i.o.f. en kompromiss, som mycket annat i livet. Hade jag enbart lyssnat på musik så hade jag valt Dynaudio Excite X32 tillsammans med Primare i32 förstärkare. Det lät väldigt bra i mina ovana öron. Fast och rapp bas och väldigt detaljerat ljud. Men jag vågade inte köpa dom p.g.a. kritiken mot Excite seriens center X22. Det fanns heller ingen möjlighet att provlyssna X32 och X22 ihop om jag inte var villig att köra 30 mil enkel väg. Hade jag bara valt högtalare till hemmabion så hade jag vart Miller & Kreisel's 750 alt. 950 system. Lyssnade på dom på Hemmabiobutiken och blev väldigt imponerad. Men dom funkade inte alls till musik. Fast det är mina åsikter :)

Mvh
Michael

Redigerat av Unregistered6dec62d4, 14 februari 2012 - 21:34.


#10

Postad 17 februari 2012 - 23:45

Nacka324
  • Nacka324
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej Mikey1

Sorry, jag uttryckte mig dåligt, men jag äger dom fortfarande och har ingen tanke på att byta ut dom. Jag har lyssnat kort på Primare I32 med ett par Audiovector högtalare. Just då upplevde jag förstärkaren som rätt klinisk (mycket "skarpskurna" detaljer), vilket dom också skrev i WhatHifi's test. Jag har dock pratat med flera butiker som alla säger att den inte har ett kliniskt ljud. Nu är ju Audiovector lite mera lättdrivna än Dynaudio, men jag tyckte definitivt att I32:an hade mera tryck i basen så det är nog ett intressant alternativ till 220. Den skall vara förbättrad jämfört med I30 så det är värt att prova.

Jag har i dagarna lyssnat på en integrerad Mcintosh MA6900 tillsammans med 220. Stärkaren hade endast gått 10 timmar så den var inte inspelad. Jämfört med Bladelius Tyr, Musical Fidelity M6ioch Moon 5.3RS är den definitivt åt det varma hållet. Ganska mjuk i sin spelstil, precis som Primare I30, men bättre på allt. Mera bas och framför allt mycket mera dynamik jämfört med I30 vilket gör det betydligt roligare att lyssna på lite rockigare musik. I30 passar bra till sång och lite lugnt, men den har inte effekten att rocka loss på samma sätt. Mcintoshen har inte heller någon påträngande diskant så det är helt omöjligt att bli lyssningstrött. Skulle man mot förmodan bli det så har stärkaren inbyggd equalizer dessutom.
Macen är förmodligen inte lika krispig som Moon 5.3 då den är mjukare, men personligen gillar jag den här lite 'äldre' stilen. Jag tycker det blir jobbigt då det blir för mycket diskant och kliniskt ljud.

Oavsett vilken stil man gillar så skall 220 definitivt ha en förstärkare som kan leverera effekt och ström. Dom är medvetet konstruerade på ett sätt som kräver ström och får dom inte det så låter det inte lika bra.

Mvh

Nacka

#11

Postad 18 februari 2012 - 01:00

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Hej Mikey1

Dom är medvetet konstruerade på ett sätt som kräver ström och får dom inte det så låter det inte lika bra.

Mvh

Nacka


Hur menar du?

#12

Postad 18 februari 2012 - 09:01

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Har ett par Monitor Audio RX8 och är hyffsat nöjd med dom. Men jag är lite nyfiken på Focus 220 men har inte hört dom själv, bara läst om dom.
Är det stor skilnad mellan högtalarna? Om så, vad är det som skiljer dom åt?
/Niklas

#13

Postad 19 februari 2012 - 12:57

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag har bara hört RX6 tyvärr men i grunden är de kanske ganska lika RX8. Jag har tidigare använt Monitor Audio och har nu Dynaudio-stativare men har hört 220. Det är ganska stor skillnad mellan MA och Dynaudio tycker jag. Dynaudio 220 spelar med större rymd och fyllighet och är lite mindre ljusa i toppen än MA. Dynaudio är lite mer allround och mjukare, Monitor Audio är nog snäppet bättre på elektroniskt och väldigt välinspelad musik. Men det är en smaksak och beror kanske på elektroniken, prova att lyssna om du har möjlighet, mina åsikter skiljer sig säkert från andras.

#14

Postad 19 februari 2012 - 18:10

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Samma här, jag har också bara hört RX6:an. Och det var ett annat lyssningsrum, en helt annan förstärkare, helt olika förutsättningar med andra ord så en rättvis jämförelse är inte möjlig. Men med den lilla och väldigt begränsade erfarenhet jag har av RX6:an så håller jag med egoBen i hans beskrivning om skillnaderna mellan Monitor Audio och Dynaudio förutom när det gäller välinspelad musik. Även där var Dynaudio bättre än RX6:an. Men som sagt, det är min upplevelse vid just det tillfället.

Mvh
Michael

#15

Postad 19 februari 2012 - 21:34

Nacka324
  • Nacka324
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej,

Det jag har läst är att det är filterkonstruktionen i Dynaudio som ger högtalarna lägre känslighet. Det gäller alla deras modeller såvitt jag vet och detta måste kompenseras med en större förstärkare som kan leverera mera ström.

Jag håller med om egoBens beskrivning om skillnaderna. 220 har mycket bättre mellanregister än RX6 vilket ger mera värme till högtalarna. Gitarrsträngar och röster kommer fram bättre på 220 och dom är mera behagliga att lyssna till om man gillar Jazz och Blues. RX6orna å andra sidan hade med Primare I30 mera stuns i basen än Primare + 220 vilket beror på att RX:or är mera lättdrivna. Jag tror precis som egoBen att Monitor Audio är bättre till elektronisk musik.

Jag har lyssnat på RX8 några gånger och tycker den är betydligt bättre än RX6. Mera tryck och mera mellanregister gör att det blir större ljud och mer av allt. Den är nog varmare än Rx6 också. Prisskillnaden är inte så stor mot Rx6 så jag ångrade rätt kvickt att jag gick på den lilla modellen.

Reference Audio i Stockholm har både MA och Dynaudio så där kan man lyssna på skillnaden. Dom har för övrigt också specialpris på den utgående 220 MKII. Dom är nedsatta från 30.000 till 20.000 vilket är en rejäl rabatt.

/Nacka

#16

Postad 22 februari 2012 - 12:39

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Hej Mikey1

Sorry, jag uttryckte mig dåligt, men jag äger dom fortfarande och har ingen tanke på att byta ut dom. Jag har lyssnat kort på Primare I32 med ett par Audiovector högtalare. Just då upplevde jag förstärkaren som rätt klinisk (mycket "skarpskurna" detaljer), vilket dom också skrev i WhatHifi's test. Jag har dock pratat med flera butiker som alla säger att den inte har ett kliniskt ljud. Nu är ju Audiovector lite mera lättdrivna än Dynaudio, men jag tyckte definitivt att I32:an hade mera tryck i basen så det är nog ett intressant alternativ till 220. Den skall vara förbättrad jämfört med I30 så det är värt att prova.

Jag har i dagarna lyssnat på en integrerad Mcintosh MA6900 tillsammans med 220. Stärkaren hade endast gått 10 timmar så den var inte inspelad. Jämfört med Bladelius Tyr, Musical Fidelity M6ioch Moon 5.3RS är den definitivt åt det varma hållet. Ganska mjuk i sin spelstil, precis som Primare I30, men bättre på allt. Mera bas och framför allt mycket mera dynamik jämfört med I30 vilket gör det betydligt roligare att lyssna på lite rockigare musik. I30 passar bra till sång och lite lugnt, men den har inte effekten att rocka loss på samma sätt. Mcintoshen har inte heller någon påträngande diskant så det är helt omöjligt att bli lyssningstrött. Skulle man mot förmodan bli det så har stärkaren inbyggd equalizer dessutom.
Macen är förmodligen inte lika krispig som Moon 5.3 då den är mjukare, men personligen gillar jag den här lite 'äldre' stilen. Jag tycker det blir jobbigt då det blir för mycket diskant och kliniskt ljud.

Oavsett vilken stil man gillar så skall 220 definitivt ha en förstärkare som kan leverera effekt och ström. Dom är medvetet konstruerade på ett sätt som kräver ström och får dom inte det så låter det inte lika bra.

Mvh

Nacka


Jag tycker du ska prova ett rörförsteg till ett transistorslutsteg. Tror du skulle bli mycket nöjd! Bästa av två världar. Själv har jag fastnat för rör hela vägen trots att det egentligen är helt galet till Dynaudio som är extremt effektkrävande för att inte låta släpiga i basen. Men det är så ofantligt mycket roligare på alla andra sätt! Korrekt eller inte, jag bryr mig inte, för mig är det helt överlägset.

#17

Postad 22 februari 2012 - 13:22

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Har ett par Monitor Audio RX8 och är hyffsat nöjd med dom. Men jag är lite nyfiken på Focus 220 men har inte hört dom själv, bara läst om dom.
Är det stor skilnad mellan högtalarna? Om så, vad är det som skiljer dom åt?
/Niklas


Jag har ett par Focus 220 mk2 idag och har haft RX8 och jag måste säga att jag upplever Focus:en som i en annan division.

Jag har aldrig upplevt RX8 som vass men den låter ljusare än Focusarna, största skillnaden i mitt rum var att RX8 hade ganska svårt att prestera någon lågbas och något tryck. Detta har inte Focusarna några som helst problem med och dom är lättare att placera, i mitt rum i alla fall.

Kan väl tycka att jämförelsen är lite elak, RX8 kostar väl 12' och 220n kostade väl 29' som aktuell modell. Ersättaren till 220n kostar väl 36'? Priset bestämmer kanske inte ljudkvalitet men det skapar kanske större möjlighet för mer påkostad låda, filter och element.

#18

Postad 23 februari 2012 - 07:34

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Jag har ett par Focus 220 mk2 idag och har haft RX8 och jag måste säga att jag upplever Focus:en som i en annan division.

Jag har aldrig upplevt RX8 som vass men den låter ljusare än Focusarna, största skillnaden i mitt rum var att RX8 hade ganska svårt att prestera någon lågbas och något tryck. Detta har inte Focusarna några som helst problem med och dom är lättare att placera, i mitt rum i alla fall.

Kan väl tycka att jämförelsen är lite elak, RX8 kostar väl 12' och 220n kostade väl 29' som aktuell modell. Ersättaren till 220n kostar väl 36'? Priset bestämmer kanske inte ljudkvalitet men det skapar kanske större möjlighet för mer påkostad låda, filter och element.


Hej!
Vad har du för förstärkare till dina 220?
/NIklas

#19

Postad 23 februari 2012 - 10:19

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Det är ju som ni säger inte samma division på MA RX6 / RX8 som på Dynaudio focus 220. Det vore skam om inte focus 220 var bättre på allt skulle jag vilja påstå. En rättvis jämförelse skulle vara MA GX vs. Foucus 220. Det vore mer intressant om någon jämfört dessa 2?

#20

Postad 23 februari 2012 - 20:56

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Hej!
Vad har du för förstärkare till dina 220?
/NIklas


Försteg Naim Nac 282, Naim Napsc, Naim SuperCap och slutsteg Naim Nap 200.

Det är ju som ni säger inte samma division på MA RX6 / RX8 som på Dynaudio focus 220. Det vore skam om inte focus 220 var bättre på allt skulle jag vilja påstå. En rättvis jämförelse skulle vara MA GX vs. Foucus 220. Det vore mer intressant om någon jämfört dessa 2?


Jag har lyssnat ett par gånger på GX200 och jag tycker om dom går inte alls lika djupt som Focusarna. Tyckte att dom inte alls fungerade med In Flames exempelvis, nu har jag bara lyssnat på dom i butik ett par gånger. Möjligtvis att GX300 är ett bättre alternativ till Focus 220.

#21

Postad 25 februari 2012 - 12:50

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Jag kanske har fel men det känns som att många hyllar Dynaudios högtalare men det är inte så många som man tror som köper dom. Vad beror det på? Men det är kanske bara jag som fått det för mig.

Kan ju säga att mina Focus MKII går varma nu och ljudet blir bara bättre och bättre. Leker fortfarande en del med placering och håller på att testa vad som låter bäst utav spikes, dämpkuddar och tjock matta under högtalarna :)

Mvh
Michael

#22

Postad 07 mars 2012 - 03:08

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Jag vet inte med Focus men mina Contour skulle spelas in ca. 500-600 timmar enligt säljaren och han hade rätt. Det blev en d**vla skillnad
Tänk på att när du tycker att dom är inspelade(när du inte hört en förbättring på ett tag) så att du riktar in högtalarna igen, finns lite o hämta där.
Svågern köpte ett par Focus 140 o efter 3-4 månader var han helt lyrisk så det låter som mer än 200 timmar för Focus, han lämnade anläggningen på när
han åkte till jobbet o snabbade på processen på det viset.

#23

Postad 07 mars 2012 - 12:33

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Jag vet inte med Focus men mina Contour skulle spelas in ca. 500-600 timmar enligt säljaren och han hade rätt. Det blev en d**vla skillnad
Tänk på att när du tycker att dom är inspelade(när du inte hört en förbättring på ett tag) så att du riktar in högtalarna igen, finns lite o hämta där.
Svågern köpte ett par Focus 140 o efter 3-4 månader var han helt lyrisk så det låter som mer än 200 timmar för Focus, han lämnade anläggningen på när
han åkte till jobbet o snabbade på processen på det viset.



Tack för ditt inlägg!

Jag försöker låta högtalarna gå så mycket som möjligt nu. Fast jag jobbar mycket kvällar och nätter, jag vet inte hur populärt det hade varit hos grannarna att låta anläggningen vara på nätterna igenom ;) Men jag har märkt att placeringen är väldigt viktig med dessa högtalarna. Mycket viktigare än med mina förra högtalare. Visserligen har jag stora mjuka soffor, bokhyllor, mattor på golvet, ett osymmetriskt rum m.m. men det känns ändå som att jag kommer behöva leka lite med absorbenter för att få det riktigt bra. Speciellt då direkt bakom högtalarna.


Mvh
Michael J.

#24

Postad 09 mars 2012 - 02:47

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Du kan köpa dubbelt så dyra högtalare o ändå inte få samma skillnad som att få rummet rätt, så där har du mycket o hämta.
Men det är roligare o köpa högtalare än att kånka möbler hit o dit. :D

#25

Postad 09 mars 2012 - 12:27

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 2
Ja det är sant :) Men är inte det inte precis det som detta med hifi & hemmabio handlar om i grund och botten? Att det ska vara roligt? Inte bara att det är kul och sitta ner och titta på en riktigt bra film eller lyssna på en bra låt. Men också vägen dit. Att steg för steg bygga upp en hemmabio och/eller ett rum för att lyssna på musik i. Det är en hobby och som dom flesta hobbies så kostar det pengar. För vissa räcker det med 2.0 system medan andra slår på stort och bygger ett 11.2 system eller t.o.m. ännu värre när man vill se på film. Vissa nöjer sig med Proson högtalare för nån tusenlapp medan andra lägger hundratusentals kronor på högtalare när dom vill lyssna på musik. Vissa går på ren känsla (hörsel) när dom väljer sina högtalare/kringutrustning medan andra lusläser specar och litar blint på dom. Bägge är helt ok så länge man är nöjd och glad med det man köpt. Sen kommer man nog tyvärr aldrig ifrån att vissa gnäller och kritiserar valen man har gjort eller på vilket sätt man kommit fram till valet man har gjort. Men det får man försöka ignorera och inte låta dom negativa människorna döda glädjen med hifi & hemmabio. :)

#26

Postad 13 mars 2012 - 11:10

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 1

Ja det är sant :) Men är inte det inte precis det som detta med hifi & hemmabio handlar om i grund och botten? Att det ska vara roligt? Inte bara att det är kul och sitta ner och titta på en riktigt bra film eller lyssna på en bra låt. Men också vägen dit. Att steg för steg bygga upp en hemmabio och/eller ett rum för att lyssna på musik i. Det är en hobby och som dom flesta hobbies så kostar det pengar. För vissa räcker det med 2.0 system medan andra slår på stort och bygger ett 11.2 system eller t.o.m. ännu värre när man vill se på film. Vissa nöjer sig med Proson högtalare för nån tusenlapp medan andra lägger hundratusentals kronor på högtalare när dom vill lyssna på musik. Vissa går på ren känsla (hörsel) när dom väljer sina högtalare/kringutrustning medan andra lusläser specar och litar blint på dom. Bägge är helt ok så länge man är nöjd och glad med det man köpt. Sen kommer man nog tyvärr aldrig ifrån att vissa gnäller och kritiserar valen man har gjort eller på vilket sätt man kommit fram till valet man har gjort. Men det får man försöka ignorera och inte låta dom negativa människorna döda glädjen med hifi & hemmabio. :)


Mycket klokt inlägg! Instämmer till fullo!

#27

Postad 25 november 2013 - 13:24

Pluzze
  • Pluzze
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Nån som vet vilka element om sitter i 220 mk2?

#28

Postad 01 januari 2014 - 18:24

graut
  • graut
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Grattis med et kult

Tack! :)

Jag tycker ljudet är ganska mjukt och relativt neutralt. Basen räcker gott och väl till. Jag kan tycka att dom är lite känsliga för mp3:or av sämre kvalitet men det kanske blir bättre när dom är inspelade. Har köpt ett par skivor online med HD ljud från HDTracks och det låter riktigt fint. Jag ska även ta hjälp av en kompis när det gäller akustiken i rummet och placeringen av högtalarna. Det är bra redan nu men om det kan bli bättre för rimliga pengar så kan det vara värt att titta på. Jag är ju väldigt grön på detta med ljud så jag tar min tid och testar hej vilt för att hitta en set-up som passar mig. Högtalarna är som sagt nya så jag vet inte om allt mixtrande hit och dit med är meningsfullt innan dom är ordentligt inspelade. Men det är kul att hålla på och testa :)

Till högtalarna har jag en Pioneer SC-LX85 receiver så kraft borde det finnas tycker jag :)

Hela hemmabio systemet ser ut så här:

Frontar: Dynaudio Focus 220 MkII
Center: Dynaudio Focus 200C
Surround: 4st Monitor Audio Bronze BXFX
Subwoofer: XTZ 99 W12.16
Receiver: Pioneer SC-LX85
Blu Ray spelare: Oppo BDP-93
Projektor: Epson EH-TW3200
Duk: Euroscreen Blackline 16:9, 95"


Grattis høres ut som et drømmeanlegg :) Har selv LX-73 (brorsan har LX-87). Låter som en drøm med Dynaudio. Grunnen til at jeg valgte Pioneer,var at de har samme tanke bak lytteopplevelsen som Dynaudio. Ærlig lyd. Opplever det i alle fall som lite "farging" av lyden. Vil man farge lyden kan man lett gjøre det via instillingene. På lav,vanlig volym,så høres det helt oppløst og fint ut. Noe som bare blir forsterket når man drar på med volum.Så forstår veldig godt at du valgte LX foran f.eks Onkyo. Sikker på du har et fett mediasenter med oppsettet dit. Vurderer selv å bytte til noe slim. Å sette Contour SR på veggen og Velodyne SPL 800i ultra på gulvet. Skitnervøs for å svi av så mye spenn på høytalere uten å få høre de først,men den som intet våger.... PS: Min lokale hifipusher(Soundgarden) sier at Dynaudiohøytalere generelt har en innspillingstid på rundt 300 timer.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.