Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton Ergo 690 eller 695 DC?

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo 690 DC (Golvhögtalare) 6 8 (2) 7 215:-
Canton Ergo 695 DC (Golvhögtalare) 1 8,83 (5) Inga priser
4 relaterade trådar

#1

Postad 19 februari 2012 - 16:51

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Efter många timmars läsande på detta eminenta forum så är det dags för mitt första inlägg!

Jag är inne på att köpa nya högtalare och har sedan tidigare produkter ur Cantons Ergoserie (91 DC, CM500 och AS2) vars ljudkaraktär jag trivs med. Min fundering som jag skulle vilja ha vägledning i är vilken av Ergo 690 och 695 DC som jag bör satsa på? Som input är aktuellt rum 4,15*4,05 m i storlek och väggarna är av trästomme klädda med gips mot ytskikt. Jag tycker det är viktigt med dynamik men vill samtidigt ha ett system som spelar bra även i stereo. Dessvärre är det inte enkelt att hitta nämnda högtalare för demo varför jag även gärna välkomnar allmänna intryck gällande senaste Ergo.

Sen så ska högtalarna drivas på ett bra vis (kanske bör vara en separat tråd?). Läsning på forumet ger nästan entydigt att Vincent sp-331 är en bra väg fram. Jag har idag en Pioneer VSX-d2011 som låter ok i bio, men lämnar en del i övrigt att önska i stereo. Tror ni att kombinationen ovan receiver som försteg plus vincent plus Ergo 690/695 fungerar bra?

#2

Postad 20 februari 2012 - 17:07

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Ingen nuvarande, fd ägare eller person som har lyssnat på dessa som har åsikt?

Ska man gå all in och satsa på de stora högtalarna eller räcker det med de små för att få fin dynamik med relativt kraftfull bas?

#3

Postad 20 februari 2012 - 18:09

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att 690 räcker till ditt förhållandevis lilla rum. 690 går också djupt i basen.

#4

Postad 20 februari 2012 - 18:41

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Jag tror också det blir bra med de små men frågan är om man inte ska säkra före osäkra och satsa på de stora. Om jag ställer frågan så här, vad för nackdelar kan man tänkas få med de större högtalarna?

#5

Postad 20 februari 2012 - 18:47

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
när jag körde mina canton ergo rc-l i ett typ lika litet rum som dej så blev de för mycket bas, rc-l har samma bestyckning som 695.

#6

Postad 20 februari 2012 - 19:02

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Vill du komma undan billigare, men ändå få "samma" kvalitet som 695DC, så kan du köpa 611DC ifrån Tyskland...löjligt billigt.

#7

Postad 20 februari 2012 - 19:30

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Juan: jag har ett gott öga till RCL som gammal Cantonsäljare i början av 2000-talet. Dock så har jag alltid lyssnat i stora rum. Menar du att det blev allmänt för mycket bas eller bumligt etc?

dallan81: 611 har väl inte samma material i elementen som 695? Var ska man köpa 611:or ifrån? Hififabrik, elektrowelt24? Får man hem Cantonprodukter från dem i nuläget? Läste någonstans att det inte var helt lätt att får Tyskarna att skicka till Sverige, fast det kanske är old news?

#8

Postad 20 februari 2012 - 20:04

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Juan: jag har ett gott öga till RCL som gammal Cantonsäljare i början av 2000-talet. Dock så har jag alltid lyssnat i stora rum. Menar du att det blev allmänt för mycket bas eller bumligt etc?

dallan81: 611 har väl inte samma material i elementen som 695? Var ska man köpa 611:or ifrån? Hififabrik, elektrowelt24? Får man hem Cantonprodukter från dem i nuläget? Läste någonstans att det inte var helt lätt att får Tyskarna att skicka till Sverige, fast det kanske är old news?


Jo det är samma material, bara det att dom är svarta ("svart målad aluminium") på den äldre 611DC modellen, på dom nyare Ergo högtalarna så är aluminium färgen intakt, dvs silverfärgad.

Det är enbart nya Vento serien och Reference serien som kan vara svårt att beställa ifrån Tyskland hem till Sverige (alltså bara topp serierna)

Alla andra Canton serier är det inga problem med.

#9

Postad 20 februari 2012 - 20:12

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Aha! Där ser man. Några tips på vilken handlare man bör försöka få ett pris av? Och så storleksfrågan igen (690 vs 695, eller 609 vs 611)..

Tror ni jag står ut med att driva högtalarna med min Pioneer? Det går att biampa, men frågan är om jag tjänar speciellt mycket på det. Eller är det bara att gräva djupt i lädret och köpa ett steg också? Ska låna hem ett 216 THX och prova med mina nuvarande 91:or för att se hur de svarar på lite mer kraft.

#10

Postad 20 februari 2012 - 20:37

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Aha! Där ser man. Några tips på vilken handlare man bör försöka få ett pris av? Och så storleksfrågan igen (690 vs 695, eller 609 vs 611)..

Tror ni jag står ut med att driva högtalarna med min Pioneer? Det går att biampa, men frågan är om jag tjänar speciellt mycket på det. Eller är det bara att gräva djupt i lädret och köpa ett steg också? Ska låna hem ett 216 THX och prova med mina nuvarande 91:or för att se hur de svarar på lite mer kraft.


Elektrowelt24.de!


Ja du behöver ett slutsteg med hög strömstyrka för att Canton Ergo 611 DC ska spela ut sin fulla potential, Pioneeren på egen hand skulle inte göra högtalarna helt rättvisa.

#11

Postad 21 februari 2012 - 10:25

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Med tanke på hur platt och tråkigt det låter idag med mina Ergo 91:or och Pioneern så förväntar jag mig inga stordåd av den tillsammans med 611:or eller 695:or. Dock kanske biamp samt de bättre högtalarna kan hjälpa något?

En snabbkoll på elektrowelt 24 visar utpris 650 respektive 700 euro st för 611 och 695. Ska man vräka iväg en förfrågan och se om det går att få bättre pris? Hur har ni gjort som handlat från elektrowelt? Och med frakt och betalning?

#12

Postad 21 februari 2012 - 11:06

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Går Bra att förhandla, skicka iväg ett mail och testa.

#13

Postad 21 februari 2012 - 17:11

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Har nu skickat iväg ett mail till elektrowelt24 och bett om pris för ett par 695:or. Blir spännande att se om man blir hänvisad till prislistan eller får ett bättre pris. Hur ska man betala? Faktura eller i förskott?

Har även planer på att se vad de svenska handlarna kan göra på priset. Några tips på handlare att tala med?

#14

Postad 22 februari 2012 - 15:02

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Fick svar att de vill ha 1490 euro inklusive frakt, dvs lispris. Så frågan är hur man går vidare, dvs går det att pressa priset något och i så fall hur? Med nio kr växelkurs så hamnar priset på 13400 kr, dvs nästan 6500 kr billigare än listpris i Sverige. Vad har ni för erfarenhet av att beställa från elektrowelt? Det känns lite scary att beställa från utlandet och ev betala i förskott.

#15

Postad 22 februari 2012 - 18:35

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
om du söker på forumet så kommer du finna dina svar. Men ja det är en seriös handlare som jag nhargod erfarenhet av. men använd sökfunktionen.

#16

Postad 22 februari 2012 - 18:40

Unregisterede497fc2e
  • Unregisterede497fc2e
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Tänkte bara svara trådskaparen att jag har Ergo 695DC
Jag driver även mina med Vincent SP331 som är kopplat till en onkyo 807.

Jag är sjukt nöjd med högtalarna, blev en extrem skillnad när jag kopplade till sp331!
Var runt och lyssnade på många olika högtalare innan jag köpte mina men fastnade för dessa pga av sitt allround ljud.
Lyssnade dock inte på 690'n innan jag köpte 695.

#17

Postad 22 februari 2012 - 18:54

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0

om du söker på forumet så kommer du finna dina svar. Men ja det är en seriös handlare som jag nhargod erfarenhet av. men använd sökfunktionen.


Jag har sökt och hittat en del info. Ska söka mer! Jag tar samtidigt gärna emot mer färsk info. Du har alltså handlat av elektrowelt? Hur betalade du Juan?

#18

Postad 22 februari 2012 - 18:57

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0

Tänkte bara svara trådskaparen att jag har Ergo 695DC
Jag driver även mina med Vincent SP331 som är kopplat till en onkyo 807.

Jag är sjukt nöjd med högtalarna, blev en extrem skillnad när jag kopplade till sp331!
Var runt och lyssnade på många olika högtalare innan jag köpte mina men fastnade för dessa pga av sitt allround ljud.
Lyssnade dock inte på 690'n innan jag köpte 695.


Tusen tack för info Mange! Det är precis denna info jag är ute efter, dvs någon som har kombon jag ev ska slå till på. Du säger att det blev stor skillnad med sp-331, kan du utveckla mer vad du menar? Så det funkar bra med kombon med Onkyo som första signalkälla? Hur stort rum har du högtalarna i? Köpte du högtalarna och steget av handlare i Sverige? Och vilken i så fall?

#19

Postad 22 februari 2012 - 19:03

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
jag har förskottbetalat vilket är enda alternativet, bank eller paypal överföring, sistnämnda går på ett dygn, banköverföring tar ca 1 vecka. när dom skickat tar de 4-5 arbetsdagar.

#20

Postad 22 februari 2012 - 20:53

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Jag har sökt och hittat en del info. Ska söka mer! Jag tar samtidigt gärna emot mer färsk info. Du har alltså handlat av elektrowelt? Hur betalade du Juan?


Du behöver verkligen inte vara orolig, elektrowelt är en mkt seriös Tysk handelsbutik.

Du kan lugnt förskottsbetala dina saker, och efter en vecka eller två så kommer dina produkter hem till din dörr, vanligtvis med Schenker eller DHL.

Mvh

#21

Postad 22 februari 2012 - 21:35

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Det låter bra! Mer och mer talar för affär. Är det någon som har haft problem och behövt nyttja garanti och i så fall hur går det till?

#22

Postad 25 februari 2012 - 20:16

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Nu är en order lagd! Bara att vänta in bekräftelse och betala sen. Ni som har handlat av elektrowelt, får man instruktioner om hur man ska pröjsa i den kommande bekräftelsen?

#23

Postad 26 februari 2012 - 18:45

SweMedia
  • SweMedia
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Ja du kommer att få instruktioner på detta.

Kul!, hoppas att du blir nöjd med dina prisvärda Cantonhögtalare.

#24

Postad 27 februari 2012 - 21:03

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Tack! Blir spännande att lyssna på dem!

Bekräftelsen och instruktionen (iban nr, bic och referens) dök upp idag på eftermiddagen. Jag missade precis fönstret för att få iväg betalningen idag till imorgon så det blir till att pröjsa då istället. Hoppas på leverans någon gång i nästa vecka.

#25

Postad 01 mars 2012 - 04:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Hejsan.

Jag har både 91dc och rc-l hemma,. I mina öron så förstår inte jag varför du ska byta ut 91orna. Jag har lyssnat på cantons högtalare sedan -97. Och kommit fram till att de inte gjort någon egentlig utveckling sedan digitalmodellerna samt rc-l. Så i mina stackars öron är alla nyare canton bara sidospår av 91orna och rc-l. Hehe, såvida det inte blir någon av deras reference serie.

#26

Postad 03 mars 2012 - 10:24

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Jag har haft möjlighet att lyssna på ERGO 91, 92 och RCL på samma elektronik och rum efter varandra. Det är dock ganska länge sedan men både mitt och flera andras intryck var att det var stor skillnad mellan 91/92 och RCL. RCL spelar med annan pondus i lägre registret och helt annan upplösning i det övre. Syftet med mitt köp är inte direkt att byta ut mina 91:or utan snarare att få ett komplett ergosystem där frontarna spelar lite bättre än mina nuvarande 91:or. Jag hoppas och tror att 695:orna påminner mer om RCL än vad mina nuvarande högtalare gör. Sen så kommer jag med stor sannolikhet att byta ut elektronik vad det lider och med den så skulle även mina gamla högtalare antagligen kommit mer till sin rätt. Sen ska jag inte sticka under stol med att det är roligt med nya högtalare. Mina 91:or är från 1999 och jag vill gärna tro att 695:orna trots allt är lite vassare.

Jag fick betalningsbekräftelse av Elektrowelt i torsdags och igår så kom bekräftelsen på att de skickat högtalarna. Kan dock ännu inte se dem via DHL och det trackingnr som jag fått men jag antar att det kan ta lite tid. Högtalarna borde dyka upp någon gång i nästa vecka. Ska bli kul.

#27

Postad 06 mars 2012 - 18:00

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Idag levererades högtalarna! Jag är nöjd! Skillnaden i ljud mot min gamla 91:or är klart märkbar. Mer dynamik (främst djupbas), tydligare/öppnare mellanregister och lite mer återhållsam diskant är intrycken hittills. Nu står de på inspelning. Ska bli spännande att höra hur de låter efter 20-30 h. Sen återstår förstärkarfrågan. Är förvånad att min Pioneer låter helt ok i Stereo, dock så märks det att det saknas effekt (öpplever lite oordning i basen). Ska åka och köpa lite kabel och prova att bi-ampa med hjälp av bakre zonen som är oanvänd. Som nästa steg så står ett lämpligt slutsteg på önskelistan. Får se hur länge man kan hålla sig..

#28

Postad 06 mars 2012 - 18:18

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Grattis.

#29

Postad 06 mars 2012 - 18:24

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Tackar!

En öppen fråga: anslutningsterminalerna är omgivna av ett transparant plasthölje. Ska detta sitta kvar eller ej? Hittar ingen info om detta och det verkar fungera bra med höljena kvar över terminalskruvarna (jag kör med banankontakt).

#30

Postad 11 mars 2012 - 14:29

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Har spelat ca 30 h nu och det låter bättre med tiden. Har även provat att bi-ampa min reciever. Har provat fram och tillbaka A-B-A-B-A-B och är osäker om det gör någon skillnad. Kan möjligtvis blivit lite mer detaljerad och kraftigare bas med bi-amp. Hur som helst ingen klipp och med blindtest så skulle jag sannolikt gå bet. Det spelar på ganska bra upp till halvhöga ljudnivåer, sen orkar inte stärkaren och ljudet blir tunnare/grötigare. Hur som helst är jag positivt överraskad att recievern gör jobbet klart godkänt. Om jag känner mig själv rätt så börjar snart jakten efter ett slutsteg. Frågan är om man ska gå på beprövade kortet vincent sp-331 eller något annat? Vincent känns bra men jag är lite fundersam till livslängden på rören. Köper man beggat är det svårt att bilda sig en uppfattning om hur mycket steget är använt. Och vilken högtalarkabel ska man gå på? Har läst en del på forumet och inser att två ämnen som det finns en stark debatt om är just högtalarkabel och bi-amp..

#31

Postad 21 mars 2012 - 00:57

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Dpc jag måste fråga jag funderar själv på att köpa just 695.. Men jag blev osäker på om dom oxå kör med den där boxen som RC-len har? Eller kopplar man "bara" in 695an med högtalarkabel och inget mer om du förstår vad jag menar.
För som det ser ut nu kan jag inte koppla in min box på förstärkaren till mina Rc-l.

Har du lust att tala om hur mycket du fick betala totalt för dina högtalare med frakt mm..
Om du vill kan du Pma..

Mvh Niclas

#32

Postad 21 mars 2012 - 20:24

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
De har ingen box likt RCL (som bör anslutas mellan för och slutsteg eller signalkäll)a. Du kopplar bara in högtalarkablarna som vanligt. Det finns möjlighet till Bi-wire all Bi-amp. Just nu kör jag bi-amp med min intregrerade receiver och det låter bra upp det medelhög nivå.

Jag lyckades inte göra bättre pris än utannonserat på elektrowelt24, dvs 1400 EUR. Fick hem dem inkl frakt och betalning för ca 13000 kr.

#33

Postad 23 mars 2012 - 19:20

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Tackar då vet jag.. Får nog bli ett par när rummet är klart.
Mvh Niclas

#34

Postad 23 mars 2012 - 20:19

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Om du gillar ett stort och utåtriktat ljud så kommer du inte bli besviken med ett par 695:or.

#35

Postad 29 mars 2012 - 10:38

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Jag har haft 690 och kan utan tvekan säga att köra på reciever effekt alt slutsteg är en rejäl skillnad i dynamik resp torrt grävande i de undre regionerna.

På den tiden hade jag Marantz SR7002 som senare kompletterades med ett NAD steg.

Så mitt tips, tjacka ett slutsteg på >150W och håll i er.

#36

Postad 29 mars 2012 - 17:52

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Mmm. Det flesta verkar överens om att ett steg är vägen fram.. Så även NAD fungerade tillsammans med Ergo. Vilket NAD-steg körde du med?

#37

Postad 30 mars 2012 - 08:32

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Mmm. Det flesta verkar överens om att ett steg är vägen fram.. Så även NAD fungerade tillsammans med Ergo. Vilket NAD-steg körde du med?


Jag körde då med NAD T973, kanske inte det sexigaste på marknaden men det vart ett helt annat "lugn" men torr grym dynamik, svårt att beskriva...hittar inte orden för det.

#38

Postad 27 maj 2012 - 19:48

J1an
  • J1an
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har funderingar på att skaffa 695:orna. Det jag undrar om det är någon som har bilder på dom körsbärsfärgade högtalarna?
Alltså inte bilder som är tagna i en studio, utan hemma hos någon.

Alla bilder jag hittat på nätet så varierar nyansen på dom. Ena bilden tycker jag dom ser jätte mörka ut medans andra för ljusa.

Så det skulle va bra om någon kan hitta, eller har bilder så man kan få se dom i vardagsrumsmiljö. 695 eller 690 spelar ingen roll.

//Martin

Redigerat av J1an, 27 maj 2012 - 20:08.


#39

Postad 06 juni 2012 - 18:48

rompa11
  • rompa11
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej på er!

Någon som har någon erfarenhet av www.hifistudio.de ? De verkar ha bra priser på Canton högtalare!

Någon som beställt något?

Tacksam för svar!

#40

Postad 07 juni 2012 - 06:21

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Hej på er!

Någon som har någon erfarenhet av www.hifistudio.de ? De verkar ha bra priser på Canton högtalare!

Någon som beställt något?

Tacksam för svar!

Just hifistudio.de verkar inte vara ett så säkert ställe att handla ifrån enligt Konsument Europas egna shopping assistent: Howard.
Men det finns ju fler butiker som tur är! : http://se.theshoppin...n=hifistudio.de

#41

Postad 07 juni 2012 - 19:01

rompa11
  • rompa11
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ok,tack för att du tog dig tid!


#42

Postad 11 augusti 2016 - 09:27

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Lånar  denna gamla tråd lite.

 

Funderar på att köpa nya högtalare till min anläggning. Har fastnat för Canton Ergo 695 DC då jag söker ngt med lite mer tryck i. Modellen har några år på nacken, kom väl 2005 om jag fattat det rätt. Hur står sig dessa mot nyare högtalare i 15 000 kronors klassen? 

 

Har inte möjlighet att provlyssna så det blir att köpa ohörda. Har dock Ergo 655 cm center och Ergop 610 surround i dag som jag gillar. Har Tannoy Revolution DC6T i dag som frontar.

 

Som vanligt beslutsångest

.



#43

Postad 11 augusti 2016 - 10:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Lånar  denna gamla tråd lite.

 

Funderar på att köpa nya högtalare till min anläggning. Har fastnat för Canton Ergo 695 DC då jag söker ngt med lite mer tryck i. Modellen har några år på nacken, kom väl 2005 om jag fattat det rätt. Hur står sig dessa mot nyare högtalare i 15 000 kronors klassen? 

 

Har inte möjlighet att provlyssna så det blir att köpa ohörda. Har dock Ergo 655 cm center och Ergop 610 surround i dag som jag gillar. Har Tannoy Revolution DC6T i dag som frontar.

 

Som vanligt beslutsångest

.

 

Om du gillar deras Ergo är RC-L och DC91-92 deras bästa, oavsett vad folk säger.  :)



#44

Postad 11 augusti 2016 - 12:48

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
RC-L dyker upp lite då och då på blocket. Kanske kan var ngt. Vad är bättre än 695 DC?

#45

Postad 11 augusti 2016 - 20:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Som sagt ovan, jag är torsk på Cantons äldre Ergoserie. Har hört högtalare med högre upplösning och torrare bas. Men ingen som faktiskt har det där fysiska mellanregistret och bråddjupet med hög detaljrikedom. Det är en avvägning, men i mina öron en särdeles angemän sådan. 

 

Vad gäller kring RC-L och dess efterföljare så anser jag att deras Digitalserie på två högtalare var det sammantaget bästa jag hört. Den mindre för normalstora till större vardagsrum. Sedan så kommer DC91 och sedan DC92. De är lite olika där DC91 snarare känns öppen jämfört med DC92 som upplevs som mer korrekt(typ Sony ES, i brist på jämförelse) men inte lika utbredd. Senare modeller typ 600, 610, 609, 690, 695 har alla ett arv av DC92 i mina öron. Jämfört med nyare ref.serie så ligger de skyhögt över ergo i detalj, men saknar den där själen i återgivningen som jag önskar.

 

Hoppas detta dravel var någon form av hjälp.

 

:)



#46

Postad 12 augusti 2016 - 18:13

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Tackar för input. Visste inte att det fanns en modell som hette digital, många modeller blir det. Lutar åt att det blir ett par Ergo 695 DC från Tyskland för drygt 13 000kr.



#47

Postad 12 augusti 2016 - 20:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Tackar för input. Visste inte att det fanns en modell som hette digital, många modeller blir det. Lutar åt att det blir ett par Ergo 695 DC från Tyskland för drygt 13 000kr.

 

Låter kanon, men innan du köper dem. Gör dig själv en tjänst och lyssna på RC-L. Bor du i Sthlmstrakten?

 

här är en skön installation på digitalhögtalare.

 

https://www.minhembio.com/Egill/1066/

 

Här en jämförelse i storlek mellan RC-L och en Digital 1

Bifogad fil(er)



#48

Postad 13 augusti 2016 - 18:55

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Bor på Gotland och här finns inga ställen att lyssna på ny elektronik (Elgiganten räknas inte )och begagnatmarknaden är liten. Köpt det mesta av mina prylar ohört

 

Digital serien ser fin ut. Får hålla utkik efter dessa.



#49

Postad 14 augusti 2016 - 19:11

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Jag gick från 91DC till 695 och har även haft 92 DC hemma. Av nämnda högtalare är min upplevelse att 695 spelar ut mest och har klart mer kraft. RCL är en gammal goding som jag lyssnat och sålt en gång i tiden. De är riktigt trevliga! Tyvärr har jag inte haft dem hemma så jag kan inte jmf mot nämnda modeller i samma rum. Men de är garanterat ett bra val om man får tag i ett par fräscha. Jag har fortfarande kvar mina 695:or och numera kombinerat dem med 655 i fronten (91:orna används som surround). Är fortfarande nöjd men sneglar lite mot ref-serien. Blir dock inget byte i närtid.

#50

Postad 14 augusti 2016 - 20:03

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag gick från 91DC till 695 och har även haft 92 DC hemma. Av nämnda högtalare är min upplevelse att 695 spelar ut mest och har klart mer kraft. RCL är en gammal goding som jag lyssnat och sålt en gång i tiden. De är riktigt trevliga! Tyvärr har jag inte haft dem hemma så jag kan inte jmf mot nämnda modeller i samma rum. Men de är garanterat ett bra val om man får tag i ett par fräscha. Jag har fortfarande kvar mina 695:or och numera kombinerat dem med 655 i fronten (91:orna används som surround). Är fortfarande nöjd men sneglar lite mot ref-serien. Blir dock inget byte i närtid.

Låter bra. Tycker mina Tannoy låter lite tunt just till rock och hårdrock och vad jag läst mig till skall 695 funka bra. Blir nog en beställning under veckan.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.