Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grym beslutsångest, xtz 80.1 eller dynavoice magic f-6ex

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 mars 2012 - 10:01

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Tar tacksamt emot förslag för eller emot respektive högtalare, hade nästan bestämt mig för någon av dynavoice magic golv-högt när jag börja läsa om xtz 80.1....o nu kan jag inte bestämma mig!
Har läst på så mycket jag kan om samtliga, allätare när det gäller musik men vill ha en skön icke vass/skrikig diskant o bra mellanregister.
Skall drivas med onkyo ts-xr508 och jag har en audio-pro sub B1.28 som sköter den extra basen.
Budget max 2300:-
XTZ 80.1
Dynavoice magic f-5, f-6, eller f-7???
Vilka o varför?
Har 15 mil enkel resa för att lyssna på dom så det slipper jag helst!

Har tidigare haft b&w som jag va nöjd med o nu senast dali concept 2 som jag inte va lika nöjd med.

Mvh Tomas

#2

Postad 31 mars 2012 - 06:41

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ingen som visste tydligen.....då får jag chansa på xtz 80.1 med 80 center, hyfsad deal på fynbörsen.
bi-wire på frontarna o bra kablar så borde man väl bli nöjd!!

#3

Postad 31 mars 2012 - 11:07

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Gjorde ett inlägg här, men det är borta.
Min röst är Xtz

#4

Postad 31 mars 2012 - 11:07

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Ingen som visste? Nja, det är ju svårt det här med ljud. Det som jag gillar, gillar kanske inte du alls. Men det finns ju en hel del omdömen på prisjakt om samtliga talare. Jag har inte lyssnat till XTZ 80 så den vet jag inget om. Magic F-6 har jag själv haft för några år sedan och det var en "duglig talare för priset". Nu tycker jag nästan att Dynavoice gått och blivit lite dyrare. Jag skulle personligen inte lagt över 2k på ett par golvare från Dynavoice, då är begagnat mycket mer intressant.
Var bor du så kanske vi kan hjälpa dig hitta ett par riktigt fina beg.? :)

Vilka B&W har du tidigare haft? Rent spontant känner jag att du inte kommer bli lika nöjd med Dynavoice eller XTZ, helt utan att veta vilka B&W du hade.

#5

Postad 31 mars 2012 - 13:48

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ingen som visste? Nja, det är ju svårt det här med ljud. Det som jag gillar, gillar kanske inte du alls. Men det finns ju en hel del omdömen på prisjakt om samtliga talare. Jag har inte lyssnat till XTZ 80 så den vet jag inget om. Magic F-6 har jag själv haft för några år sedan och det var en "duglig talare för priset". Nu tycker jag nästan att Dynavoice gått och blivit lite dyrare. Jag skulle personligen inte lagt över 2k på ett par golvare från Dynavoice, då är begagnat mycket mer intressant.
Var bor du så kanske vi kan hjälpa dig hitta ett par riktigt fina beg.? :)

Vilka B&W har du tidigare haft? Rent spontant känner jag att du inte kommer bli lika nöjd med Dynavoice eller XTZ, helt utan att veta vilka B&W du hade.

Jag hade dm 603 s2 med en denon avr1700(tror jag den hette) för ca 3 år sen så lyckligtvis har jag hunnit glömma lite hur det lät, men visst där fanns inget o klaga på.......att det nu lutar åt xtz är att man kan justera diskant o plugga portar o bi-wire så jag kanske kan bli hyfsat nöjd.......det är tyvärr budgeten som styr nu+att jag vill ha matchande center........är inte så lätt om man kikar på begagnat+ att man har ju "buy and try" på fyndbörsen....så det går ju o lämna tillbaks om man blir helt missnöjd!
Landskrona/skåne är min hemvist.....

Redigerat av Unregisteredbd68391c, 31 mars 2012 - 13:52.


#6

Postad 31 mars 2012 - 13:54

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Jag hade dm 603 s2 med en denon avr1700(tror jag den hette) för ca 3 år sen så lyckligtvis har jag hunnit glömma lite hur det lät, men visst där fanns inget o klaga på.......att det nu lutar åt xtz är att man kan justera diskant o plugga portar o bi-wire så jag kanske kan bli hyfsat nöjd.......det är tyvärr budgeten som styr nu+att jag vill ha matchande center........är inte så lätt om man kikar på begagnat+ att man har ju "buy and try" på fyndbörsen....så det går ju o lämna tillbaks om man blir helt missnöjd!

Jag förstår att budgeten styr. Därför tänkte jag begagnat, eftersom du haft B&W tidigare, som ju är ett erkänt bra märke. Men av de listade talarna så kanske Vincent har rätt? Jag vet inte, vet bara hur F-6 lät här. Buy & Try är bra, helt klart. Men du har alltid 14 dagars ångerrätt vid online köp, så samma sak gäller egentligen även hos Fynda och Dynavoice.

#7

Postad 31 mars 2012 - 14:43

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag förstår att budgeten styr. Därför tänkte jag begagnat, eftersom du haft B&W tidigare, som ju är ett erkänt bra märke. Men av de listade talarna så kanske Vincent har rätt? Jag vet inte, vet bara hur F-6 lät här. Buy & Try är bra, helt klart. Men du har alltid 14 dagars ångerrätt vid online köp, så samma sak gäller egentligen även hos Fynda och Dynavoice.

Vad tror du om beg. dm 602 s3 ihop me min sub........det borde väl funka?? kanske bättre än nya "billig" högt.

#8

Postad 31 mars 2012 - 20:03

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Vad tror du om beg. dm 602 s3 ihop me min sub........det borde väl funka?? kanske bättre än nya "billig" högt.

Absolut något jag hade föredragit framför ett par Dynavoice eller XTZ iaf. Testa får du se :) är du inte nöjd, lär de väl inte vara svårsålda? Vet inte riktig hur din sub presterar men den borde ju kunna ge lite extra punch iaf.

#9

Postad 01 april 2012 - 08:01

Volvopojken
  • Volvopojken
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag köpte ett par Dynavoice från Fynda, var inne i deras butik och hittade ett demo ex. Fick det för 1000kr billigare. Då jag köpte förstärkare m.m. fick jag nästan 2000kr rabatt :)


Jag föreslår att du drar dit ifall du ska köpa dynavoice då du kan hitta grymt billiga demo ex där.. speciellt de lite äldre.

#10

Postad 02 april 2012 - 14:25

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Det blev xtz 80.1 + center.....fick ett bra pris!
Följdfråga: Tjänar jag nånting på att bi-wira dom? Skall ju drivas med onkyo 508:an
Enligt han på fyndbörsen spelar det mindre roll.........köpte supra classic 2,5 kabel samtidigt, det kanske funkar tillräckligt med single-wire i dessa effekt/prisklasser?

#11

Postad 02 april 2012 - 17:25

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Följdfråga: Tjänar jag nånting på att bi-wira dom? Skall ju drivas med onkyo 508:an

Nope. :)

#12

Postad 02 april 2012 - 18:14

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Nope. :)

Ok tack.............när är det lönsamt då? :)

#13

Postad 02 april 2012 - 18:49

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Ok tack.............när är det lönsamt då? :)


Garanterat vid användande av slutsteg och aktiv delning, annars tvistas det frisk om effekten av det.

#14

Postad 02 april 2012 - 19:04

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Ok tack.............när är det lönsamt då? :)

När du känner att du inte vet vad du ska lägga pengarna på, och tvunget vill ha något som saknar vetenskaplig grund.

#15

Postad 02 april 2012 - 19:16

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

När du känner att du inte vet vad du ska lägga pengarna på, och tvunget vill ha något som saknar vetenskaplig grund.

haha....ok

#16

Postad 02 april 2012 - 21:09

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Bi-wire hjälper aldrig, det blir bara fler sladdar. Pratar man om bi-amp stämmer däremot:

Garanterat vid användande av slutsteg och aktiv delning, annars tvistas det frisk om effekten av det.

Med andra ord: inte i normala hemmabiosammanhang, utan primärt i PA-system.

(Och innan någon postar "jag har minsann...", är ditt system verkligen att räkna som "normalt"? ;))

#17

Postad 03 april 2012 - 05:55

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Okej så här ligger det till......jag har blandat ihop begreppen bi-wire o bi-amp.....
Det ÄR bi-amp jag tänker på då min förstärkare har den anslutningsmöjligheten(surr.back)
Då borde jag väl utnyttja stärkaren mer, 4 slutsteg istället för 2.....har jag rätt eller fel?
O högtalaren mår väl knappast sämre av det.......

#18

Postad 03 april 2012 - 16:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Okej så här ligger det till......jag har blandat ihop begreppen bi-wire o bi-amp.....
Det ÄR bi-amp jag tänker på då min förstärkare har den anslutningsmöjligheten(surr.back)
Då borde jag väl utnyttja stärkaren mer, 4 slutsteg istället för 2.....har jag rätt eller fel?
O högtalaren mår väl knappast sämre av det.......

Det är inte riktigt så enkelt tyvärr, så, nej. Men jag förstår hur du tänker. Högtalaren borde inte må sämre av det heller, men det kan man ju säga om mycket. Rekommenderad läsning:

https://www.minhembi...howtopic=291460
https://www.minhembi...howtopic=281570

Man framförallt: http://www.whatsbest...ssive-Bi-amping

#19

Postad 03 april 2012 - 18:27

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Okej så här ligger det till......jag har blandat ihop begreppen bi-wire o bi-amp.....
Det ÄR bi-amp jag tänker på då min förstärkare har den anslutningsmöjligheten(surr.back)
Då borde jag väl utnyttja stärkaren mer, 4 slutsteg istället för 2.....har jag rätt eller fel?
O högtalaren mår väl knappast sämre av det.......


Den mår inte bättre heller, den får ingen mer effekt.

#20

Postad 04 april 2012 - 05:23

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 1

Den mår inte bättre heller, den får ingen mer effekt.

Mer effekt nej, men mindre antal element per slutsteg innebär väl åtminstone bättre kontroll??

Det är inte riktigt så enkelt tyvärr, så, nej. Men jag förstår hur du tänker. Högtalaren borde inte må sämre av det heller, men det kan man ju säga om mycket. Rekommenderad läsning:

https://www.minhembi...howtopic=291460
https://www.minhembi...howtopic=281570

Man framförallt: http://www.whatsbest...ssive-Bi-amping

Intressant läsning.......men som vanligt går åsikterna isär..........Får hem högt. idag så det ska utvärderas i helgen så får vi se om JAG märker nån skillnad(placebo-effekt eller inte)

#21

Postad 04 april 2012 - 10:39

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Den mår inte bättre heller, den får ingen mer effekt.


Ungefär som, att whisky inte är bättre än fulvodka, den har ju ingen mer promille.

#22

Postad 06 april 2012 - 07:32

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Än så länge otroligt nöjd........o då har jag bara spelat nån timme sen uppackning från lådan!
Kör just nu singlewire me mina gamla kablar.
Funkar riktigt bra med musik som michael jackson,celine dion o kenny rogers= mycket röst o fin diskant....basen är helt ok osså!
Undrar hur det låter sen när:
#dom e inspelade
#bi-ampade med supra rondo kabel
# och när audessyn är utförd

Kan ju bara bli full pott!

#23

Postad 06 april 2012 - 07:54

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Än så länge otroligt nöjd........o då har jag bara spelat nån timme sen uppackning från lådan!
Kör just nu singlewire me mina gamla kablar.
Funkar riktigt bra med musik som michael jackson,celine dion o kenny rogers= mycket röst o fin diskant....basen är helt ok osså!
Undrar hur det låter sen när:
#dom e inspelade
#bi-ampade med supra rondo kabel
# och när audessyn är utförd

Kan ju bara bli full pott!

Kul att du är nöjd.
Hur det blir efter inspelning och när man kör bi-ampat är något som kan diskuteras, länge. Så jag kommenterar det inte alls.

Angående audessyn så anser jag personligen att den tillför konstiga grejer. Bättre att ställa in avstånd till respektive högtalare själv och ev. justera nivån för bas/diskant själv. Även om jag själv med min H/K kör allt sådant helt off.

#24

Postad 06 april 2012 - 10:24

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd.
Hur det blir efter inspelning och när man kör bi-ampat är något som kan diskuteras, länge. Så jag kommenterar det inte alls.

Angående audessyn så anser jag personligen att den tillför konstiga grejer. Bättre att ställa in avstånd till respektive högtalare själv och ev. justera nivån för bas/diskant själv. Även om jag själv med min H/K kör allt sådant helt off.

E de det enda audyssen gör i princip? Då kan ja lika bra strunta i det........jag trodde den gjorde några korrigeringar/inställningar som man själv inte kan göra.
Kör just nu pure audio o har laborerat lite me placering........är som sagt nöjd

#25

Postad 06 april 2012 - 10:38

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
audessy ställer inte bas o diskant! Den mäter avståndet till lyssnings platsen från respektive högtalare, nivå på respektive högtalare och hur långt ned varge högtalare ska gå. Sen vet jag inte om den gör mer än så dock. I min förstärkare kan jag dessutom ställa in för upp till 6 platser.

#26

Postad 06 april 2012 - 11:18

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

audessy ställer inte bas o diskant! Den mäter avståndet till lyssnings platsen från respektive högtalare, nivå på respektive högtalare och hur långt ned varge högtalare ska gå. Sen vet jag inte om den gör mer än så dock. I min förstärkare kan jag dessutom ställa in för upp till 6 platser.

Har någon påstått att den höjer eller sänker diskant/bas!? Jag skrev att det är bättre att justera avstånd etc själv. För min erfarenhet säger att den kan göra en del konstiga grejer. Har testat både Audussey och EzSet och jag har aldrig fått något bra resultat.

#27

Postad 06 april 2012 - 12:00

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Såg så ut på det du skrev

"Angående audessyn så anser jag personligen att den tillför konstiga grejer. Bättre att ställa in avstånd till respektive högtalare själv och ev. justera nivån för bas/diskant själv."

Jag kan ha tolkat det fel, förlåt :blush:

mvh

#28

Postad 06 april 2012 - 22:14

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Ja, det var lite luddigt av mig. Det inser jag nu :) Jag skyller på att jag matade bebis samtidigt som jag skrev. :blush:

#29

Postad 07 april 2012 - 08:46

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 1
Kan dock säga att jag hörde skillnad på bi-wire med på mina rx8:or och h/k 365. men läs och bilda dig en egen uppfattning istället för tro det folk säger här

#30

Postad 09 april 2012 - 22:34

Unregisteredbd68391c
  • Unregisteredbd68391c
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Så....bi-amp är utfört och jag märkte ingen jätteskillnad, det blev dock en liten förbättring i basen....men som sagt inget halleluja-moment.........är fullt nöjd me vad dom presterar för dom pengarna.
Tackar för alla svar!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.