Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bränsle och miljö. E85 kontra bensin.

51 svar till detta ämne E85 bensin
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 april 2012 - 00:13

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Godkväll mina vänner, jag gick lite off-topic i en annan tråd :blush: och spårade då in lite på E85 och skrev att det är miljövänligt. Fick direkt mothugg av bl.a SC-Zap :)
Så därför skapar jag en helt ny tråd, kan villigt erkänna att jag inte är så extremt insatt i hur miljövänligt det faktiskt är med vår etanol men eftersom det skiljer så mycket i pris, p.g.a betydligt mindre skatt på etanol så trodde jag det var att betrakta som miljövänligt.

Jag blev intresserad av etanolen för några år sedan endast p.g.a att man på den vägen får en bättre verkningsgrad i och med högre oktan, enklare att få mer hästar typ, om man optimerar som jag gjort med min 9-5a. Man kan ändra tändning och ändå undvika spikningar osv. (Lite väl off-topic att diskutera det här, men jag ville ge en bakgrundshistoria till hur jag hamnade här i "miljöträsket")
Dock så innehåller etanolen mindre energi så bilen vill ju ha mer bränsle jämfört med bensin.

1 liter 95 okt ligger nu på 15,58:- ( skatt 8,77:- )
1 liter e85 landar på 9,59:- ( skatt 2,61:- )

Jag har alltid tyckt att jag kör miljövänligt, alltså när jag väljer mitt bränsle. Sen har jag trimmad bil och tung högerfot så speciellt miljövänlig är jag egentligen inte.
Men om vi tittar på etanolen som bränsle, framställning osv, vilka argument är för och emot egentligen?

#2

Postad 04 april 2012 - 06:24

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0
När det blev ekonomiskt ohållbart med försäkring, skatt, service och bränsle sålde jag min "finare" bil och köpte en pygmébil från mitten av 80-talet.
200:- per månad i skatt och försäkring och bränsleförbrukning på 0,6-0,7.

Kostnaden blev några tusen mindre per månad när avbetalningar osv försvann. Miljömässigt inte lika bra, bilen har inte ens en katalysator men jag antar att detta är den andra konsekvensen av bränslekostnaderna. Man kan antingen lägga ut en häftig summa pengar på en miljöbil som drar mindre och där igenom skuldsätta dig ordentligt eller köpa en billigare sak som inte kostar en massa.

Angående E85 så kör många på en blandning av ca 80% blyfri-95 och 20% E85 för att få ner kostnaden med några kronor per liter.

#3

Postad 04 april 2012 - 06:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Varför inte ta och läsa på lite här:
http://www.etanol.nu/varforetanol.php

#4

Postad 04 april 2012 - 09:36

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Fanns ett bra argument på den sidan i mitt tycke, och det var det sista - miljöpåverkan vid olyckor i oljeindustrin blir riktigt otäcka.

#5

Postad 04 april 2012 - 09:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Fanns ett bra argument på den sidan i mitt tycke, och det var det sista - miljöpåverkan vid olyckor i oljeindustrin blir riktigt otäcka.

Nu kommer ju inte transporter av olja över hav att försvinna oavsett hur mycket E85 som vi skulle tanka. Olja används till så mycket annat, förutom de 15% som ändå ingår i E85. Miljöaspekten handlar i första hand om fordonens utsläpp, dvs en rätt lokal påverkan.

#6

Postad 04 april 2012 - 09:46

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Finns ju hur mycket som helst att läsa om E85 vs Bensin/Diesel.

T ex. http://sverigesradio...artikel=1864361

#7

Postad 04 april 2012 - 09:48

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Nu tänkte jag globalt och att man helt bytte från olja som drivmedel, dock kommer olja behövas i produktionsindustrier et cetera, men om man placerar fabriker nära utvinning kan man i alla fall minimera problemet. Skulle vara intressant hur mycket av oljetransporterna som sker är för bränsle, och hur mycket som är för till exempel plasttillverkning?

Som sagt, de övriga argumenten på den sidan anser jag inte vara bra.

#8

Postad 04 april 2012 - 10:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Hur många bryr sig egentligen om den globala påverkan?
Som det är nu är det billigare att köra på E85, om man har en bil som kan det. Dessutom är det ju rätt uppenbart att det luktar godare om avgaser från sprit än avgaser från bensin.
För att inte missleda någon: Själv kör jag på gas, vilket inte luktar alls och är ännu billigare. ;)

Redigerat av agpath, 04 april 2012 - 10:00.


#9

Postad 04 april 2012 - 10:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Personligen stod jag i valet mellan hybrid och bensin när jag köpte bil. När jag räknade på det kunde jag inte få det till att E85 hade varit billigare.
Ett bränsle som torde vara mkt mer intressant än sprit vore vätgasbilar?
Nackdelen är ju att det inte finns möjlighet att tanka med detta överallt (idag) men ur miljöaspekt ser jag detta som framtidens drivmedel. Elbilar osv tror jag aldrig kommer att slå igenom.

Dock om man ska köpa en ny bil endast för miljöns skull, bör man insé att en gammal bil kommer vara mer miljövänligt än att köpa en ny, pga energi/bränsleåtgången att tillverka en helt ny bil.

#10

Postad 04 april 2012 - 10:14

MumboJumboMike
  • MumboJumboMike
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Som jag fattat det så är det kanske inte miljövänligheten utan tillgången som kommer att avgöra den här diskussionen iom att Peak Oil kommer snabbare än man trott. Det verkar som att det inte är den fysiska tillgången av råolja som blir begränsningen utan viljan att att upp den. Detta kommer att ge högre priser och därmed fördelar till andra drivmedel än bensin/diesel.

#11

Postad 04 april 2012 - 10:17

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Finns väl möjlighet att bygga om sin motor, så den klarar E85?

#12

Postad 04 april 2012 - 10:19

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
E85 är ju kanske något billigare än bensin, men E85 är definitivt inte miljövänligare eftersom processen att tillverka bränslet bidrar till väldigt mycket utsläpp.

Bränsleceller är framtiden!

#13

Postad 04 april 2012 - 10:22

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Eftersom vi ändå gått in på ekonomi - det enda man kan vara säker på är skatten och döden. Om andra drivmedel blir populära kommer dessa att beskattas i motsvarande grad. Skatteintäkterna måste ju hållas på en viss nivå för att driva landet. Däremot kan vissa drivmedel vara mer ekonomiskt fördelaktiga vid vissa tillfällen. Jag hoppas mycket på biogas som ett mer utbrett drivmedel, men även vätgas kan bli intressant. Sen är det spännande att se hur de lyckas med tryckluft och andra utvecklingsideer.

#14

Postad 04 april 2012 - 10:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Jag vet att det finns hur mycket som helst att läsa om detta, så tack för länkarna. Men givetvis ville jag få igång en diskussion :)

Hur som helst så spottar ju en bil med e85 ut betydligt mindre koldioxid och nu har jag fått svar på varför skatten är lägre på etanolen.

#15

Postad 04 april 2012 - 10:28

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Sanning med modifikation, den spottar egentligen ut mer co2, men den kommer ej från fossila källor. Om den globala uppvärmingen är ett sådan kortsiktigt hot som de gärna vill förmedla så är faktiskt e85 ett väldigt dåligt alternativ. Om man däremot ser på ett 100-års perspektiv är etanol co2-neutral.

#16

Postad 04 april 2012 - 10:28

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Etanol bygger på ett bristfälligt koncept - att göra bränsle av mat (inte matrester, utan mat). Matproduktionen i världen är redan underdimensionerad och den vi har kräver dessutom massor av energi, samt massor av åkeryta på bekostnad av t.ex. skog.

Söker du efter ett miljöalternativ som bygger på vettiga koncept så gå på biogas eller el.

#17

Postad 04 april 2012 - 10:31

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

E85 är ju kanske något billigare än bensin, men E85 är definitivt inte miljövänligare eftersom processen att tillverka bränslet bidrar till väldigt mycket utsläpp.

Bränsleceller är framtiden!

Det var lite detta argumentet jag ville få. Det pratas om framställningen, hur framställer man etanol kontra bensin? Måste ju ske i flera steg?

Eftersom vi ändå gått in på ekonomi - det enda man kan vara säker på är skatten och döden. Om andra drivmedel blir populära kommer dessa att beskattas i motsvarande grad. Skatteintäkterna måste ju hållas på en viss nivå för att driva landet.

Fast skatten vi har på bränsle kallas koldioxidskatt och en etanolbil spottar som sagt ut betydligt mindre av det.
Men jag tror ändå du har rätt, de hittar på något som gör att etanolen blir dyrare också.

#18

Postad 04 april 2012 - 10:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

E85 är ju kanske något billigare än bensin, men E85 är definitivt inte miljövänligare eftersom processen att tillverka bränslet bidrar till väldigt mycket utsläpp.

Bränsleceller är framtiden!

Det som kommer är vätgasdrivna bränsleceller. Finns redan bilar med dessa som testas av GM/Opel och de räknar med att börja sälja dessa 2015. Nackdelen är att då måste det byggas ytterligare en distributionskedja med för bränsle.
Alla bensinmotorer kan däremot köras på biogas så det kräver inte alls lika mycket utveckling. Bara att sätta gastankar på en befintlig bil, såsom VW har gjort med flera modeller. Tankställena förökar sig snabbt och på västkusten/Skåne och i Östergötland är det inga som helst problem med att alltid köra bilen på gas oavsett kortare räckvidd på en tank eller inte.

#19

Postad 04 april 2012 - 10:47

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Etanol bygger på ett bristfälligt koncept - att göra bränsle av mat (inte matrester, utan mat)

Vad jag förstår så används förvisso livsmedel, t.ex grödor för framställning. Men dessa grödor började ju odlas för att användas till etanol och inte som livsmedel. Tycker det är lite skillnad där faktiskt.
Och en annan sak, ena stunden pratas det om den globala påverkan och väldigt få verkar bry sig. Nästa stund pratas det om att vi använder livsmedel för att framställa etanol, då blir det ett helt annat liv i luckan. Snacka om dubbelmoral.

#20

Postad 04 april 2012 - 10:58

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Tyvärr så tror jag inte alls på vätgas.
- Spjälkningen av vatten till vätgas har låg verkningsgrad. 50% försvinner vid spjälkningen, till det kommer förluster vid omvandlingen till el, (låg i det jag läste senast på 60%). Sedan tillkommer alla transporter.
- Bilarna får inte stå i garage, (om de inte har trycktankar vilket ännu fler problem och ytterligare energiförlust).
- Det är farlig att tanka och infrastrukturen för detta saknas helt.

#21

Postad 04 april 2012 - 11:15

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Tyvärr så tror jag inte alls på vätgas.
- Spjälkningen av vatten till vätgas har låg verkningsgrad. 50% försvinner vid spjälkningen, till det kommer förluster vid omvandlingen till el, (låg i det jag läste senast på 60%). Sedan tillkommer alla transporter.
- Bilarna får inte stå i garage, (om de inte har trycktankar vilket ännu fler problem och ytterligare energiförlust).
- Det är farlig att tanka och infrastrukturen för detta saknas helt.


Finns nackdelar med vätgas såklart. Bränslecellerna är dyra, har begränsad livslängd, bränslet tar plats, och infrastrukturen för att bygga upp detta kommer att ha en orimlig kostnad. Verkningsgraden för PEMFC är ca 35-45% osv. . . Så du har nog rätt i att just denna variant inte kommer att lyckas. Men utvecklingen går åt rätt håll tror jag och bränsleceller är nog framtiden men kanske inte just i denna form.

www.fuelcells.org Är en bra sida med bra info om man är intresserad :)

Redigerat av Unregistered291b229b, 04 april 2012 - 11:18.


#22

Postad 04 april 2012 - 11:23

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Det som kommer är vätgasdrivna bränsleceller. Finns redan bilar med dessa som testas av GM/Opel och de räknar med att börja sälja dessa 2015. Nackdelen är att då måste det byggas ytterligare en distributionskedja med för bränsle.
Alla bensinmotorer kan däremot köras på biogas så det kräver inte alls lika mycket utveckling. Bara att sätta gastankar på en befintlig bil, såsom VW har gjort med flera modeller. Tankställena förökar sig snabbt och på västkusten/Skåne och i Östergötland är det inga som helst problem med att alltid köra bilen på gas oavsett kortare räckvidd på en tank eller inte.


Var väl flera olika tillverkare som gemensamt yrade om massatillverkning till 2015, får se hur det artar sig då. Vätgasdrivna bussar har även redan funnits på vägarna sedan 2001 i ett projekt som kallades CUTE :)

#23

Postad 04 april 2012 - 11:31

extreme mikeover
  • extreme mikeover
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Rent egoistiskt valde jag en Renault Megane -09 som går på E85 när vi skulle byta bil. Priset var nästan exakt samma som en vanlig bensinare, skatten är lägre och den är billigare att tanka.

Nu skall vi snart byta ut den "lilla" bilen som bara används till och ifrån jobbet och jag skulle gärna valt en elbil som Nissan leaf eller Chevy volt då den bara skulle köras några mil om dagen men det är ju orimligt dyrt. Kanske blir en prius om man kan hitta en billigt.

#24

Postad 04 april 2012 - 11:34

MumboJumboMike
  • MumboJumboMike
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Den nya plugin V60:n skulle sitta fint, men den där halva miljonen som den väl kommer att kosta fattas tyvärr :(

#25

Postad 04 april 2012 - 14:08

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Också sugen på pluginhybrid, men V60 var det väl 600k den började på. Sätter mitt hopp till att den nya Mitsubishi Outlander kan vara betydligt mer konkurrenskraftig vad gäller pris. Om den hanmar neråt 350k kommer den nog vara rejält het på marknaden, speciellt eftersom den skall klara supermiljöbilspremien.

Däremot lär ju elen bli rejält mycket dyrare om fler kör på det på sikt...

#26

Postad 04 april 2012 - 14:49

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

E85 är ju kanske något billigare än bensin, men E85 är definitivt inte miljövänligare eftersom processen att tillverka bränslet bidrar till väldigt mycket utsläpp.


Det där är ett intressant argument som jag sett lite då och då men däremot har jag nog aldrig sett någon beräkning eller annat stöd för det. Däremot har jag sett beräkningar som visar på det motsatta jämfört med bensin/diesel (som också bidrar till utsläpp vid tillverkning och transporter).

#27

Postad 04 april 2012 - 15:28

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Varför inte ta och läsa på lite här:
http://www.etanol.nu/varforetanol.php

Mycket "om" där. Och kanske en smula partiskt?

#28

Postad 04 april 2012 - 15:35

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Det där är ett intressant argument som jag sett lite då och då men däremot har jag nog aldrig sett någon beräkning eller annat stöd för det. Däremot har jag sett beräkningar som visar på det motsatta jämfört med bensin/diesel (som också bidrar till utsläpp vid tillverkning och transporter).

Det här är väl ett problem med alla typer av bränslen, att det är svårt att räkna på totalen?

Jämför hybrid/elbilar. Hur mycket kommer batterier (tillverkning, frakt, skrotning) att kosta under bilens livstid. När det gäller rena elbilar måste man ju, som det ser ut idag, byta batterier efter några (7-8?) år. Miljöpåverkan när batterier tas fram? När de skrotas.

Själv kör jag en bil som definitivt inte ska ha etanol, så just nu slipper jag bry mig om sånt. :-)

#29

Postad 04 april 2012 - 17:56

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Finns väl möjlighet att bygga om sin motor, så den klarar E85?


Dom flesta motorer klarar det utan problem, bara ändra programvaran.
Men för att få samma effekt eller ökad effekt kan man behöva byta spridare mm.

Till min 9-5 Aero kostar det ca 13 k och ger då ytterligare ca 30 hk, totalt ca 310 hk.

#30

Postad 04 april 2012 - 19:38

MumboJumboMike
  • MumboJumboMike
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Dom flesta motorer klarar det utan problem, bara ändra programvaran.
Men för att få samma effekt eller ökad effekt kan man behöva byta spridare mm.

Till min 9-5 Aero kostar det ca 13 k och ger då ytterligare ca 30 hk, totalt ca 310 hk.


Jag är inne på min tredje mer eller mindre fulkonverterade Saab, en 9000 en 900 och nu en 9-5 Aero. Första konverteringen kostade några hundra andra 1500 och den senaste 7000. Och man får vad man betalar för.

#31

Postad 04 april 2012 - 20:54

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Dom flesta motorer klarar det utan problem, bara ändra programvaran.
Men för att få samma effekt eller ökad effekt kan man behöva byta spridare mm.

Till min 9-5 Aero kostar det ca 13 k och ger då ytterligare ca 30 hk, totalt ca 310 hk.

Till kraftigare spridare, då? Med följd att den drar mer, antar jag, åtminstone om du använder hästkrafterna och varför skulle man annars trimma?

#32

Postad 04 april 2012 - 21:13

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Jag blev intresserad av etanolen för några år sedan endast p.g.a att man på den vägen får en bättre verkningsgrad i och med högre oktan, enklare att få mer hästar typ, om man optimerar som jag gjort med min 9-5a.


ska bara göra ett litet och kort inlägg här om verkningsgraden som du skriver är högre. Detta är fel ! Energi innehållet och verkningsgraden är ofta lägre i E85 men då bränslet går kallare så kan högre effektuttag göras med bibehållen säkerhet för motorn.
Vad många inte tänker på är just kylningseffekten av E85.

Ska man ha en högverkningsgrad ska man köra en diesel motorn.

Men E85 är endå ett trevligt bränsle som har för och nackdelar.

#33

Postad 04 april 2012 - 22:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

ska bara göra ett litet och kort inlägg här om verkningsgraden som du skriver är högre. Detta är fel ! Energi innehållet och verkningsgraden är ofta lägre i E85 men då bränslet går kallare så kan högre effektuttag göras med bibehållen säkerhet för motorn.
Vad många inte tänker på är just kylningseffekten av E85.

Ska man ha en högverkningsgrad ska man köra en diesel motorn.

Men E85 är endå ett trevligt bränsle som har för och nackdelar.

Du, jag vet vad jag pratar om, har själv "fixat" programvaran i min 9-5a. Jag vet hur det fungerar. :)
Varför skulle jag betala 7-10k för att få en programvara för e85 när jag kan göra det själv? Detta är inte raketforskning, tro mig. Jag kan visa dig hur staplarna är uppbyggda. :)

#34

Postad 05 april 2012 - 08:46

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Det som jag funderar på är långtidsteffekten på en E85 motor, säg efter 10-15 000 mil? Speciellt om det slarvats med 1 500 mils intervall för "extra servicen" inkl. oljebytet, och istället bara servat enligt det "vanliga" service intervallet? Vad jag förstått så går en E85 motor hårdare åt motoroljan?

EK

Redigerat av Unregisteredcec18524, 05 april 2012 - 08:52.


#35

Postad 05 april 2012 - 16:44

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Vissa motorer har ju problem med E85, som t.ex. den lilla Fordmotorn (som även Volvo använder, givetvis). Serviceintervall var tusende mil lär ju snabbt äta upp en stor del av vad man sparar i bränslekostnader (i nuläget är det ju ingen tvekan om att det är billigare att köra på E85, om man har det valet)?

#36

Postad 06 april 2012 - 22:58

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Det som jag funderar på är långtidsteffekten på en E85 motor, säg efter 10-15 000 mil? Speciellt om det slarvats med 1 500 mils intervall för "extra servicen" inkl. oljebytet, och istället bara servat enligt det "vanliga" service intervallet? Vad jag förstått så går en E85 motor hårdare åt motoroljan?
EK

Den går hårdare åt och orsakerna är flera men störst påverkan ligger i etanolens höga flampunkt. Bränslet kondenserar på "kalla" väggar i cylindern(cylinderväggarna) och detta löser sig i oljefilmen och följer med oljan ner i tråget. Där nere börjar bränslet förändra oljans egenskaper(i form av utspädning och ändrad viskositet), förändrade egenskaper hos oljan bidrar till att smörjningen blir sämre.

Havererade bränslepumpar och spridare är också ett faktum(särskilt kanske då på "ful konverterade" bilar). På pumparna är det sulfat som sätter sig och spridarna "kläggar" ihop.
Finns också en myt att slangar inte tål etanol, alla moderna slangar som klarar bensin, klarar också etanol.

Jag har som sagt "ful konverterat" min gamla 9-5a och tankar den var 6-7:e tank med 20-30 liter BF95/98, olja och filter är så billigt så jag gör service varje 1000-1500 mil, likaså stift, då bilen är trimmad. Har kört så här i över två år nu och har väl under den tiden kört minst 5000 mil.
Och några slangar, pumpar eller spridare har inte gett upp än. Men jag är förberedd :)

#37

Postad 06 april 2012 - 23:03

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Vissa motorer har ju problem med E85, som t.ex. den lilla Fordmotorn (som även Volvo använder, givetvis). Serviceintervall var tusende mil lär ju snabbt äta upp en stor del av vad man sparar i bränslekostnader (i nuläget är det ju ingen tvekan om att det är billigare att köra på E85, om man har det valet)?

Jag gjorde faktiskt en snabb uträkning när jag skrev den här tråden baserat på min 9-5a. Bensin i snitt drar den 0.8 och på E85 1.3. Räknat på full tank, 70 liter, så tar jag mig 87 mil på bensin och 53 mil på E85. Skillnaden i bränslepengar blir i princip +/- noll kronor om man vill åka lika många mil som med bensin. Men jag kör inte E85 för att spara pengar utan det är etanolens egenskaper jag vill åt.
Vill dock poängtera att jag har faktiskt fått ner E85 förbrukningen till 1.1 l/mil, men då är det "tråkig körning" som gäller :)

#38

Postad 06 april 2012 - 23:25

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Går nu från törstigt 3L rak bensin sexa (1L/mil långkörning) till 3L rak diesel sexa med turbo (ca 0,56L/mil blandad körning), skillnad i skattekostnad är väldigt liten så nu kommer det sparas bränslepengar (och en o annan maskros kanske) :)

Redigerat av Unregistered95265801, 07 april 2012 - 02:32.


#39

Postad 07 april 2012 - 00:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Jag gjorde faktiskt en snabb uträkning när jag skrev den här tråden baserat på min 9-5a. Bensin i snitt drar den 0.8 och på E85 1.3. Räknat på full tank, 70 liter, så tar jag mig 87 mil på bensin och 53 mil på E85. Skillnaden i bränslepengar blir i princip +/- noll kronor om man vill åka lika många mil som med bensin. Men jag kör inte E85 för att spara pengar utan det är etanolens egenskaper jag vill åt.
Vill dock poängtera att jag har faktiskt fått ner E85 förbrukningen till 1.1 l/mil, men då är det "tråkig körning" som gäller :)

Och köra tråkigt gör man ju inte, om man har en sån bil. :D

#40

Postad 07 april 2012 - 01:53

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Och köra tråkigt gör man ju inte, om man har en sån bil. :D

Nä, sitter man inne med 300hk i en "standardvagn" så har man inte tråkigt. M3orna bara swooschar förbi i spegeln vettu. Premium du vet...

#41

Postad 07 april 2012 - 02:46

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Jag gjorde faktiskt en snabb uträkning när jag skrev den här tråden baserat på min 9-5a. Bensin i snitt drar den 0.8 och på E85 1.3. Räknat på full tank, 70 liter, så tar jag mig 87 mil på bensin och 53 mil på E85. Skillnaden i bränslepengar blir i princip +/- noll kronor om man vill åka lika många mil som med bensin. Men jag kör inte E85 för att spara pengar utan det är etanolens egenskaper jag vill åt.
Vill dock poängtera att jag har faktiskt fått ner E85 förbrukningen till 1.1 l/mil, men då är det "tråkig körning" som gäller :)


Visst, men för att komma till 0.8 på bensin är det ju oxå tråkig körning.

#42

Postad 07 april 2012 - 09:46

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Visst, men för att komma till 0.8 på bensin är det ju oxå tråkig körning.

Nja, jo du kanske har rätt, jag har faktiskt pressat ner den ända till 0.68, det var långfärd med mjuk högerfot. Men du kanske har rätt, du hade ju en Saab själv? Jag har inte kört så mycket trimmat på bensin. Du skrev några inlägg längre upp att du hade ett trim som gav 30hk och att det gav 310hk totalt, sen när har Aero 280hk original?

#43

Postad 07 april 2012 - 10:33

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Hur många bryr sig egentligen om den globala påverkan?

Beror nog lite på vad man menar. Jag tror väldit många "bryr sig" när det gäller global påverkan. Man känner till global uppvärmning och liknande. MEN, hur många agerar baserat på detta? Det är nog inte så många.

Det framgår väl, inte minst i tråden, val av bränsle är en plånboksfråga, inte en miljöfråga. Miljöaspekten är inte tillräckligt påtaglig idag.

En skillnad mellan E85 och bensin som inte verkar ha tagits upp är egentligen väldigt enkel. Etanolen är förnyelsebar,det är inte bensin.

#44

Postad 07 april 2012 - 11:04

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Kommer alltid vara en plånboksfråga. Därför duger det inte med alternativ som inte gynnar plånboken. Särskilt så som priserna ser ut idag.

#45

Postad 07 april 2012 - 12:08

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Ska vi vara petiga så finns det inga miljövänliga bilar, det finna bara mer eller mindre miljöförstörande bilar.

Att plånboken styr folkets val syns rätt tydligt, när etanolpriset gick upp så började de flesta tanka bensin i sina etanolbilar.

När miljöbilar fick börja betala trängselskatt i Stockholm minskade miljöbilsförsäljningen i Stockholm.

#46

Postad 07 april 2012 - 12:20

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Kommer alltid vara en plånboksfråga. Därför duger det inte med alternativ som inte gynnar plånboken. Särskilt så som priserna ser ut idag.

Precis, och det kan vara en stor fördel.

När man så småningom kommer fram till vilket alternativ som är bäst (minst miljöovänligt) så är det relativt lätt att styra majoriteten mot det alternativet. Det är bara att sätta priset på lämpligt sätt. Det finns många parametrar när det gäller vad som är bäst/sämst miljömässigt. Men, det är bara en parameter som avgör när majoriteten väljer drivmedel.

Om sedan de styrande förmår att agera rationellt är en annan sak.

Redigerat av Mr_Tom, 07 april 2012 - 12:23.


#47

Postad 07 april 2012 - 12:25

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
I bra tider kan fler "kosta på sig" att välja "grönare" alternativ, men generellt är ekonomin drivande, det håller jag med om. Ska bli spännande att se vilken väg våra folkvalda väljer att försöka styra oss in på. Känns som el kommer vara hett i ett par år nu om inget "nytt" blir kostnadseffektivt.

#48

Postad 07 april 2012 - 17:32

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

I bra tider kan fler "kosta på sig" att välja "grönare" alternativ, men generellt är ekonomin drivande, det håller jag med om. Ska bli spännande att se vilken väg våra folkvalda väljer att försöka styra oss in på. Känns som el kommer vara hett i ett par år nu om inget "nytt" blir kostnadseffektivt.


Egentligen är det ju inte ett grönare alternativ att köpa en ny bil med annat bränsle. Det är mer miljövänligt att köra en gammal bil än att "sponsra byggandet av en ny"

Därför måste det ju till rätt så extrema alternativ för att det ska vara värt att byta. Och det måste givetvis dessutom vara ekonomiskt värt det eftersom annars så förlorar både "miljön" och individens ekonomi på det.

El tror jag är kört eftersom det laddas under en tid. Bränsle är färdigtankat på sekunder. Sen finns det ju visserligen hybrider där förbränningsmotorer laddar batterierna men jag tror inte på det heller.

Redigerat av Sgart, 07 april 2012 - 17:33.


#49

Postad 07 april 2012 - 18:29

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Nä, sitter man inne med 300hk i en "standardvagn" så har man inte tråkigt. M3orna bara swooschar förbi i spegeln vettu. Premium du vet...

Men M3:or drar du ju inte med den, om föraren av M3:an är intresserad av att gasa...

#50

Postad 07 april 2012 - 19:34

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Egentligen är det ju inte ett grönare alternativ att köpa en ny bil med annat bränsle. Det är mer miljövänligt att köra en gammal bil än att "sponsra byggandet av en ny"

Därför måste det ju till rätt så extrema alternativ för att det ska vara värt att byta. Och det måste givetvis dessutom vara ekonomiskt värt det eftersom annars så förlorar både "miljön" och individens ekonomi på det.

El tror jag är kört eftersom det laddas under en tid. Bränsle är färdigtankat på sekunder. Sen finns det ju visserligen hybrider där förbränningsmotorer laddar batterierna men jag tror inte på det heller.


Sett till livscykeln har du helt rätt. Vad man vill att vi ska köpa tror jag dock att el kommer premieras ett tag, dock kommer det inte vara billigt även med subventioner. Det kommer vara ett slags modernt avlatsbrev för de som har råd om man vill vara lite cynisk.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.