Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var bör jag lägga krutet?

108 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer S-H510V (Golvhögtalare) 1 7 (3) Inga priser
Pioneer S-CR59 (Högtalarpaket för hembio) 1 4,13 (7) Inga priser
Yamaha RX-V663 (Surroundförstärkare) 4 8,91 (33) Inga priser
Sinus Live BassPump III 8ohm (Bass shakers) 5 9,16 (48) 650:-
Boston Acoustics SoundWare XS 5.1 (Högtalarpaket för hembio) 2 7,5 (1) Inga priser
Canton GLE 410.2 (Surroundhögtalare) 6 7,67 (2) Inga priser
Canton GLE 490.2 (Golvhögtalare) 9 9,19 (20) Inga priser
Canton GLE 455.2 Center (Centerhögtalare) 6 8,5 (3) 2 315:-
Yamaha RX-A810 (Surroundförstärkare) 5 8,42 (11) Inga priser
44 relaterade trådar
Buttkickers i soffa (182 inlägg) 5 år sedan
Saknar tryck\driv. (26 inlägg) 5 år sedan
Bass Pumper III a.k.a Rumpskakare (654 inlägg) 7 år sedan
Frux testar bass shakers i olika prisklasser (10 inlägg) 7 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 8 år sedan
Yamaha RX-V663 bekymmer (1 inlägg) 8 år sedan
Yamaha RX-A810 vs Onkyo HT-RC660 (TX-NR636) (1 inlägg) 8 år sedan
Yamaha AVENTAGE 2011 - 9.2, Cinema DSP HD3, A.R.T. Wedge (234 inlägg) 9 år sedan
Basspump vibrationer från soffan (4 inlägg) 9 år sedan
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg) 9 år sedan
Yamaha NS-F700 vs Canton GLE 490.2 (8 inlägg) 10 år sedan
Vilka högtalare? (6 inlägg) 10 år sedan
BassPump III problem (26 inlägg) 10 år sedan
Boston Acoustic XS 5.1 - Något mer? (Nybörjare) (49 inlägg) 10 år sedan
Yamaha rx-v663 (8 inlägg) 11 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 11 år sedan
Canton GLE 490.2 vs Dynavoice Challenger M-65 EX (17 inlägg) 11 år sedan
Yamaha RX-V663 (34 inlägg) 11 år sedan
Sinus Live BassPump III 4ohm (Bass shakers) eller 8ohm (8 inlägg) 11 år sedan
Små Frontar Sökes (7 inlägg) 11 år sedan
Canton GLE 410.2 (1 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare till KEF (1 inlägg) 11 år sedan
Yamaha RX-A810 vs Pioneer VSX-2021 vs Onkyo TX-NR709 (24 inlägg) 12 år sedan
Täcker proj.duken för mycket av högtalarna??? (23 inlägg) 12 år sedan
canton gle 490.2 vs xtz 99.36 (20 inlägg) 12 år sedan
Basspump köp.. Hjälp med förstärkare, inkoppling och andra frågor (3 inlägg) 12 år sedan
Kompakt surround reciever (7 inlägg) 12 år sedan
Val av fronthögtalare till Onkyo 609 (20 inlägg) 12 år sedan
hjälp att hitta slutsteg (2 inlägg) 12 år sedan
Nya högtalare, max 7000 (20 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare på högkant och Boston Soundware XS 5.1 (2 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med nyinköp av högtalare! (12 inlägg) 13 år sedan
vibrationsdämpare till soffan (2 inlägg) 14 år sedan
Sinus Live BassPump III (5 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-V663 till april! (82 inlägg) 14 år sedan
Panasonic DMP-BD60 eller PS3? (7 inlägg) 14 år sedan
Val rx-v663 el. rx-v863? (4 inlägg) 14 år sedan
problem hd-ljud (40 inlägg) 14 år sedan
Hur mkt behöver man bry sig om uppskalning? (13 inlägg) 14 år sedan
Programmera Scene-knapparna på Yamaha RX-V663 (5 inlägg) 14 år sedan
En snabb fråga om ang högtalarimpedans (2 inlägg) 15 år sedan
Yamaha RX-V663 + B&W DM685 bi-amp? (3 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR5003 eller Yamaha RX-V663 (45 inlägg) 15 år sedan
Receiver-newbie söker råd och tips (2 inlägg) 15 år sedan

#1

Postad 11 juni 2012 - 18:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Sitter idag med en Yamaha RX-V663 som matas från en PS3 och kör nästan uteslutande film via DVD eller BD. Högtalarna som är inkopplade är
Frontar: Pioneer S-H510V
Center: Pioneer S-CR59
Surr, rear surr samt sub: Boston Soundware XS 5.1
samt 2st Sinus BassPump under soffan.

TV´n är vägghängd, centern placerad i TV-bänken och sub´en direkt till höger om TV-bänken.

Rear surround är placerade i tak och är riktade snett mot lyssningspositionen.

Vardagsrummet är dessvärre inte idealiskt för hemmabio, men det är vad jag har att röra mig med. Bakom soffan har jag placerat en hylla (ca 15cm djup) för att få ut soffan från väggen.

Jag skulle nu vilja förhöja filmupplevelsen men vet inte riktigt var jag skall lägga krutet. Budget ligger på 8-10.000kr

Tacksam för era åsikter
//Andreas

#2

Postad 11 juni 2012 - 19:55

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Sitter idag med en Yamaha RX-V663 som matas från en PS3 och kör nästan uteslutande film via DVD eller BD. Högtalarna som är inkopplade är
Frontar: Pioneer S-H510V
Center: Pioneer S-CR59
Surr, rear surr samt sub: Boston Soundware XS 5.1
samt 2st Sinus BassPump under soffan.

TV´n är vägghängd, centern placerad i TV-bänken och sub´en direkt till höger om TV-bänken.

Rear surround är placerade i tak och är riktade snett mot lyssningspositionen.

Vardagsrummet är dessvärre inte idealiskt för hemmabio, men det är vad jag har att röra mig med. Bakom soffan har jag placerat en hylla (ca 15cm djup) för att få ut soffan från väggen.

Jag skulle nu vilja förhöja filmupplevelsen men vet inte riktigt var jag skall lägga krutet. Budget ligger på 8-10.000kr

Tacksam för era åsikter
//Andreas

Jag har fattat det som att en sub ska höja filmupplevelsen väldigt mycket, så kanske satsa på en bra sub? :)
Lyssna dock på dom som har koll före mig! :P

Redigerat av doglas2009, 11 juni 2012 - 20:04.


#3

Postad 11 juni 2012 - 22:59

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Har du nån akustikreglering? Annars tror jag det ger mest skillnad för minst pengar.

#4

Postad 12 juni 2012 - 06:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Nej, ingen akustikreglering i dagsläget. Har läst ytterst lite om det men är inte så insatt. Sedan har min sambo en hel del åsikter om vad som skall placeras på väggarna, hon är lite kinkig där :)

Samtliga väggar är tjock, stenhård, betong...

#5

Postad 12 juni 2012 - 07:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Bara som ett tips så finns det massor av riktigt snygga absorbenter att hänga på väggen numer.

Tom snygga som tavlor eller som inredningsdetalj.

Här är några exempel: http://www.soundab.s...fecct-soundwave

#6

Postad 12 juni 2012 - 07:56

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Bara som ett tips så finns det massor av riktigt snygga absorbenter att hänga på väggen numer.

Tom snygga som tavlor eller som inredningsdetalj.

Här är några exempel: http://www.soundab.s...fecct-soundwave


Den länken tackar jag för iaf ! :)

#7

Postad 12 juni 2012 - 07:59

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Tack för tipset, fanns en hel del snygga alternativ där. Synd att de riktigt snygga låg på +4000kr... :-)

#8

Postad 12 juni 2012 - 08:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Som sagt, detta var bara ett snabbgooglat exempel, finns massor av andra liknande.

http://www.sofsci.co...ypes/superchunk

#9

Postad 12 juni 2012 - 08:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Akustik är det bästa att lägga krut på. Man får mycket för pengarna.

#10

Postad 12 juni 2012 - 08:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Stort tack för tipsen!

#11

Postad 13 juni 2012 - 06:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om du kan övertala din respektive att inte ha soffan i ett hörn som alla gånger ger en skev ljudbild så är mycket vunnet. Lite rosé-vin och ett gäng räkor kan få den mest hårda kvinna på fall. När hon ligger utslagen av all den goda maten och din omsorg så passar du på att flytta möblerna. Göm dig bakom någon möbel när hon vaknar till.

#12

Postad 13 juni 2012 - 06:56

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hehe, skönt med att börja morgonen med ett gott skratt :)

Har mailat lite med Sound of Science och det är nog inte så jätteenkelt att akustikreglera mitt vardagsrum :(

Finns ett rum på bottenvåningen i lägenheten som hade varit perfekt för hemmabio, men då blir min son utan rum...

#13

Postad 13 juni 2012 - 07:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hehe, skönt med att börja morgonen med ett gott skratt :)

Har mailat lite med Sound of Science och det är nog inte så jätteenkelt att akustikreglera mitt vardagsrum :(

Finns ett rum på bottenvåningen i lägenheten som hade varit perfekt för hemmabio, men då blir min son utan rum...

Sitter och funderar på om det skulle hjälpa något med sådana här lamellgardiner framför fönstrena:
http://www.jysk.se/1...a/catalog-sales

Försökte sälja in ett tavelbyte för sambon och fick direkt onda ögat. Hon lugnade sig dock något när jag visade http://www.sofsci.com/sv/image/38435488

#14

Postad 13 juni 2012 - 07:15

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Om du kan övertala din respektive att inte ha soffan i ett hörn som alla gånger ger en skev ljudbild så är mycket vunnet. Lite rosé-vin och ett gäng räkor kan få den mest hårda kvinna på fall. När hon ligger utslagen av all den goda maten och din omsorg så passar du på att flytta möblerna. Göm dig bakom någon möbel när hon vaknar till.


Ha, ha +1

Takedo
Inte lätt att fixa rummet så det blir helt perfekt. Men, ge inte upp, det borde gå att få till ganska bra i alla fall. Akustikreglering och en hög bokhylla vid ingången rakt ut mot rummet, från klockan och högra högtalaren rakt ut i rummet. Kanske en bak vid soffan också vid den grå kudden. Så att ni får en öppning i mitten. Oj, det kanske blir mycket vin och räkor, men det kanske är en av lösningarna för era problem med ljudet.

Redigerat av Unregistered1061, 13 juni 2012 - 07:26.


#15

Postad 13 juni 2012 - 08:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Kastade fram bokhyllan precis och fick "över min döda kropp" som svar. Hon lade även till att det inte finns så mycket vin och räkor i vårt solsystem. Jag avundas just nu alla ungkarlar :)

Vad tror ni, skulle en lamellgardin utföra något vettig för fönstrena eller är det bortkastat? Kommer absolut byta ut London-tavlan bakom soffan mot den jag länkade till.

#16

Postad 13 juni 2012 - 08:41

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Större matta framför soffan & TV möblen ?

#17

Postad 13 juni 2012 - 09:02

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Kastade fram bokhyllan precis och fick "över min döda kropp" som svar. Hon lade även till att det inte finns så mycket vin och räkor i vårt solsystem. Jag avundas just nu alla ungkarlar :)

Vad tror ni, skulle en lamellgardin utföra något vettig för fönstrena eller är det bortkastat? Kommer absolut byta ut London-tavlan bakom soffan mot den jag länkade till.


Lamellgardinen är totalt bortkastad men en större Londonabsorbent gör däremot susen. :)

.

#18

Postad 13 juni 2012 - 09:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Större matta framför soffan & TV möblen ?

Mmm, skulle kunna vara något. Finns en del repor i golvet som sambon stör sig på och hon vill byta ut golven. Men om man då kan dölja dessa med en ok matta så är det bättre (läs mindre jobb för mig) :D

Lamellgardinen är totalt bortkastad men en större Londonabsorbent gör däremot susen. :)

Så de skulle inte tillföra något för ljudbilden jämfört med fönstren? Just nu ligger funderingarna på följande:
Cabine téléphonique et bus rouges à Londres (UK) (Hertz, bakom soffan)
finance capital (Superchunk, bakom ena fronten)
Taxi Drive (Superchunk, bakom andra fronten)

#19

Postad 13 juni 2012 - 10:44

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Större (och tjock) matta är vettigt. Riktiga absorbenter såsom SOFSCI är vettigt. Investera inte i något som är A) lätt eller B ) tunnt eller C) lätt & tunnt.

.

Redigerat av BioHiFi, 13 juni 2012 - 10:44.


#20

Postad 13 juni 2012 - 11:06

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Kastade fram bokhyllan precis och fick "över min döda kropp" som svar. Hon lade även till att det inte finns så mycket vin och räkor i vårt solsystem. Jag avundas just nu alla ungkarlar :)

Bättre med en flickvän med humor än ett akustikbehandlat vardagsrum. Klockrent! :D

Redigerat av Bongo_Mongo, 13 juni 2012 - 11:07.


#21

Postad 13 juni 2012 - 22:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Sitter med fingret på betalknappen men min sambo anser att 5.000kr är på tok för mycket för ett par "tavlor". Kommer dessa göra en så pass märkbar skillnad för ljudet att det är värt pengarna? Det jag isf kommer köpa är
Hertz 2x 75*100 ovanför soffan
SuperChunker 75*100 bakom vardera frontar

#22

Postad 14 juni 2012 - 06:28

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Akustik är det bästa att lägga krut på. Man får mycket för pengarna.


Instämmer med MegaGurun trebban här. Fast allt är ju relativt, förstås. Sitter man i dagsläget med en laptop och två plastiga datorhögtalare från Logitech som enda ljudkälla så är bästa uppgraderingen att köpa ett vettigt system. Men har man ett bra system (alldeles oavsett om det är gammalt eller nytt) så är det få saker som slår en uppgradering i det akustiska. Framförallt då om man har dålig akustik och det har nog de allra flesta - tacka den Skandinaviska minimalismen för det :P


.

#23

Postad 14 juni 2012 - 06:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag älskar minimalism, men den ställer till det mycket när det kommer till akustikreglering. Det ser man bland annat när inredningsidioterna köper en så liten teve så möjligt för att den inte ska ta över rummet. De ligger 25 år bakåt i tiden. Å andra sidan har jag sett inspelningsstudior som ser bra mycket ballare ut än många minamalistiska vardagsrum. Ett rum hade enormt många trästavar på alla väggar vilket gjorde att rummet påminde om en skog som man såg uppifrån. mycket fräckt och knappast något en modern inredningsarkitekt hade kunnat tänka ut. Ibland är verkligen "Less Is More".

Hans flickvän glömde dock en sak; vårat solsystem är som ett dammkorn. Om man köper allt vin som finns i hela universum så kanske hon ger sig. Då kommer han hinna bygga ett nytt hus med världens största hembio innan hon nyktrar till. Bara en tanke...

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 14 juni 2012 - 06:58.


#24

Postad 14 juni 2012 - 07:00

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Sitter med fingret på betalknappen men min sambo anser att 5.000kr är på tok för mycket för ett par "tavlor". Kommer dessa göra en så pass märkbar skillnad för ljudet att det är värt pengarna? Det jag isf kommer köpa är
Hertz 2x 75*100 ovanför soffan
SuperChunker 75*100 bakom vardera frontar


Rummet är verkligen besvärligt för ljudnirvana. En bättre sätt vore att flytta TV och främre högtalarna mot fönstert istället. Men då blir soffan för stor och stänger helt ingången till rummet. Och så fanns det inte tillräckligt med vin och räkor i hela universum!

Hur det blir med akustigreglering med olika dämpningar t ex tavlor och annat, är svårt att säga. Tror det stösta problemet för er är att hela högra sidan är öppen. Det ställer till en hel del problem, ljudmässigt.

Kommer inte för tillfället på några mer ideer, hur man fixar till problemet.

#25

Postad 14 juni 2012 - 07:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ja jävlar vad krångligt det här blev. Jag fick godkänt att lägga 8-10.000 på att uppgradera hemmabion men när jag presenterar akustikreglering för 5.000 så kunde hon absolut inte förstå varför vi behöver nya tavlor... Det var som när jag skulle försöka förklara skillnaden mellan mono och 5.x, helt lönlöst. Blir nog till att gå på tesen "det är enklare att be om förlåtelse än att be om lov" :D

Att placera TV´n framför fönstret känns väldigt malplacerat, fast då skulle jag få en bra anledning till att skaffa projektor istället :) Synd att soffan är så förbaskat stor...

Att byta ut sambon vore nog enklast, men det är dock uteslutet då vi ska gifta oss under midsommar. Så nu sitter man i klistret ordentligt :lol:

#26

Postad 14 juni 2012 - 08:13

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Det finns ju även dessa lite annorlunda absorbenter...
Akustikmiljö Nivå är dess namn

http://vibrations.se...miljo-niva.html
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=138840

Har dessa själv hemma med rejäl matta på golvet

#27

Postad 14 juni 2012 - 08:25

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Ja jävlar vad krångligt det här blev. Jag fick godkänt att lägga 8-10.000 på att uppgradera hemmabion men när jag presenterar akustikreglering för 5.000 så kunde hon absolut inte förstå varför vi behöver nya tavlor... Det var som när jag skulle försöka förklara skillnaden mellan mono och 5.x, helt lönlöst. Blir nog till att gå på tesen "det är enklare att be om förlåtelse än att be om lov" :D

Att placera TV´n framför fönstret känns väldigt malplacerat, fast då skulle jag få en bra anledning till att skaffa projektor istället :) Synd att soffan är så förbaskat stor...

Att byta ut sambon vore nog enklast, men det är dock uteslutet då vi ska gifta oss under midsommar. Så nu sitter man i klistret ordentligt :lol:


Ha,ha ;) Inte alltid så lätt att få som man vill. Men det är inte din sambo som är problemet. Det är faktisk rummet!

Får passa på att önska er lycka till! Allt som oftast trevligt med en fru. Även om bokhyllor och projektorer gör en man lycklig, då och då.

/turismo/

Redigerat av Unregistered1061, 14 juni 2012 - 08:25.


#28

Postad 15 juni 2012 - 08:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Inte bara har din flickvän humor, hon är klok också. :) För hur vettigt är det att lägga 5000 kr på "akustikförbättringar" innan man ens tänkt tanken att se åt andra håll. Att tex. prova ett par bättre frontar skulle kanske kunna vara en väg, sannolikt den som ger mest tror jag personligen. Sedan kan man ju faktiskt prova att dämpa rummet alldeles(nästan) gratis genom att provisoriskt hänga upp lämpliga dämpande material på rätta ställena(var det nu månde vara). Och en tjock härlig matta vill man väl ändå ha att borra ner tårna i kalla vinterdagar.
Vi har en förmåga att bli lite exalterade och ha lite för bråttom vi män ibland. Även om det smärtar att medge kan kärringen vara bra att ha då. :D

#29

Postad 15 juni 2012 - 09:33

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Inte bara har din flickvän humor, hon är klok också. :) För hur vettigt är det att lägga 5000 kr på "akustikförbättringar" innan man ens tänkt tanken att se åt andra håll. Att tex. prova ett par bättre frontar skulle kanske kunna vara en väg, sannolikt den som ger mest tror jag personligen. Sedan kan man ju faktiskt prova att dämpa rummet alldeles(nästan) gratis genom att provisoriskt hänga upp lämpliga dämpande material på rätta ställena(var det nu månde vara). Och en tjock härlig matta vill man väl ändå ha att borra ner tårna i kalla vinterdagar.
Vi har en förmåga att bli lite exalterade och ha lite för bråttom vi män ibland. Även om det smärtar att medge kan kärringen vara bra att ha då. :D


Problemet är bara att ett par bättre frontar kostar väldigt mycket mer än akustikförbättringar - samtidigt som även de kommer att prestera dåligt i ett rum med dålig akustik.

Och vad är det för "lämpliga dämpande material" du tycker att folk skall hänga upp på de rätta ställena? Det finns de som tror att om man installerar ett stort akustiktak eller hänger upp en massa tyg överallt så blir resultatet bra. Det blir det inte. Det blir faktiskt sämre ty allt man åstadkommer är att man får en ännu skevare ljudbild än man hade innan. Är det en massa tyg du tycker man kan skall hänga upp? Eller hör du till dem som tror att en madrass (skum) bidrar positivt?

Därför är akustikförbättringar - så länge man använder saker som fungerar - både billigare och bättre än att köpa ny hårdvara. Samtidigt som de kanske till och med ser bra ut och bidrar på det sättet också. Enda undantaget, som jag skrev innan, är om man typ sitter med en laptop och ett par bordsdatorhögtalare som ljudkälla då skall man absolut först skaffa riktiga grejer. Men har man riktiga grejer så är akustikförbättringar - rätta sådana - oslagbara.

.

#30

Postad 15 juni 2012 - 09:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Man kommer långt om man lyckas övertyga flickvännen/frun om att den moderna sparsmakade
inredningstrenden är tråkigt och mainstream. In med en gosig soffa, en snygg matta, möbler, småplock,
tavlor, sammetsgardiner. Det behöver inte se ut som en brottarlokal/mancave bara för att man fixar med akustiken

Redigerat av Bongo_Mongo, 15 juni 2012 - 09:51.


#31

Postad 15 juni 2012 - 09:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Problemet är bara att ett par bättre frontar kostar väldigt mycket mer än akustikförbättringar - samtidigt som även de kommer att prestera dåligt i ett rum med dålig akustik.

Och vad är det för "lämpliga dämpande material" du tycker att folk skall hänga upp på de rätta ställena? Det finns de som tror att om man installerar ett stort akustiktak eller hänger upp en massa tyg överallt så blir resultatet bra. Det blir det inte. Det blir faktiskt sämre ty allt man åstadkommer är att man får en ännu skevare ljudbild än man hade innan. Är det en massa tyg du tycker man kan skall hänga upp? Eller hör du till dem som tror att en madrass (skum) bidrar positivt?

Därför är akustikförbättringar - så länge man använder saker som fungerar - både billigare och bättre än att köpa ny hårdvara. Samtidigt som de kanske till och med ser bra ut och bidrar på det sättet också. Enda undantaget, som jag skrev innan, är om man typ sitter med en laptop och ett par bordsdatorhögtalare som ljudkälla då skall man absolut först skaffa riktiga grejer. Men har man riktiga grejer så är akustikförbättringar - rätta sådana - oslagbara.

.

Enda undantaget är om man sitter med laptop och bordsdatorhögtalare???? Du måste skämta. Det är ungefär som att säga att en lös dac alltid gör jätterstor skillnad. fast åt andra hållet. Här pratade vi trots allt om femtusen kronor, det är inte lite pengar. Dessutom hade trådskaparen fått en budget på 8-10000 om det gällde hembion. Att kategoriskt påstå att högtalabyte inte kan vara den bästa lösningen är lite snurrigt. Då har man nog börjat betrakta rumsakustik som en religion, och det är ju inte bra. :wacko:
Prova är gratis. Om han lånar hem ett par högtalare och finner att detta blev ett lyft, så blev det ett lyft. Så enkelt är det med det. :)

Redigerat av laddie15, 15 juni 2012 - 09:59.


#32

Postad 15 juni 2012 - 10:55

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Att köpa nya högtalare för X gånger mer pengar i tron att rummet blir bättre av det låter ju också som religion, i så fall. :)

.

#33

Postad 15 juni 2012 - 11:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Att köpa nya högtalare för X gånger mer pengar i tron att rummet blir bättre av det låter ju också som religion, i så fall. :)

.

Nä, så tror jag inte riktigt att jag skrev va? Läs igen. Prova högtalare kostar fortfarande inget, efter det tror man inte, då vet man. Och frågan är; får man låna hem femtusenkronorstavlorna för test? Hemsk dyrt om det inte skulle bli nån skillnad. Det finns mycket kunskap om rumsakustik här på forumet. Jag är övertygad om att det finns mycket att göra för mycket rimliga pengar. Du är väl själv en av dem som besitter sådan kunskap? :)

#34

Postad 15 juni 2012 - 11:49

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Det vet jag inte om man får och som jag förstod det så var det inte så att en absorbent kostar fem lakan utan här var det frågan om fyra stycken, varav två är riktiga bjässar och samtliga har fina motiv tryckta på sig. Däremot finns det femtusenkronorstavlor på marknaden, men dessa var det inte fråga om. Ja, det finns mycket att göra för rimliga pengar och allting är relativt. Personligen tycker jag nog att en investering i akustik är bra mycket rimligare än en uppgradering av systemet.

Vad som vidare inte är rimligt är att hänga tyg och skumgrejer överallt. Dels ser det inte fint ut (en nog så viktig detalj) och dels så förstör det mer än det gör nytta.

Däremot är t ex högtalarplacering väldigt viktigt och som någon var inne på här tidigare så borde soffa och systemet vändas 90 grader. Men även efter en omplacering av grejerna så får man mycket mer ut av en akustikuppgradering än av nya högtalare. Om man nu har bra högtalare redan från början, vill säga.


.

#35

Postad 15 juni 2012 - 14:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det vet jag inte om man får och som jag förstod det så var det inte så att en absorbent kostar fem lakan utan här var det frågan om fyra stycken, varav två är riktiga bjässar och samtliga har fina motiv tryckta på sig. Däremot finns det femtusenkronorstavlor på marknaden, men dessa var det inte fråga om. Ja, det finns mycket att göra för rimliga pengar och allting är relativt. Personligen tycker jag nog att en investering i akustik är bra mycket rimligare än en uppgradering av systemet.

Vad som vidare inte är rimligt är att hänga tyg och skumgrejer överallt. Dels ser det inte fint ut (en nog så viktig detalj) och dels så förstör det mer än det gör nytta.

Däremot är t ex högtalarplacering väldigt viktigt och som någon var inne på här tidigare så borde soffa och systemet vändas 90 grader. Men även efter en omplacering av grejerna så får man mycket mer ut av en akustikuppgradering än av nya högtalare. Om man nu har bra högtalare redan från början, vill säga.


.

Och det var den sista meningen jag just var ute efter. Har själv provat en hel del högtalare senaste året och nog kan det löna sig alltid. Införskaffandet av stora tjocka mattan var nog bra men högtalarbytet gav väsentligt mer. Och då var det inga skithögtalare jag bytte ut. Audivector MI3 fick ge plats för SA Aura 60. Visst, ingen high end kanske men väldigt bra i mitt tycke.
Alltså, man skall inte stirra sig blind på vare sig det ena eller andra utan prova olika saker. :)

#36

Postad 15 juni 2012 - 14:55

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...man skall inte stirra sig blind på vare sig det ena eller andra utan prova olika saker. :)


Tycker du har en god poäng där.

Akustik-fix är alltid bra, och även om det kan bli bättre med ibland enkla medel går det inte riktigt att säga att det ger en större skillnad eller förbättring än att byta högtalare.

En bättre högtalare är (nästan alltid) en bättre högtalare, men ibland kan t o m en "sämre" högtalare i kombination med ett givet rum låta bättre.

Ljud är knasigt ibland, och det man tycker är självklart stämmer ibland inte med hur det låter när man provar... :)

#37

Postad 15 juni 2012 - 14:56

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
nåt som gjorde stor skillnad för mig va när jag byte till en denon förstärkare med Autokalibrering. Gjorde större skillnad för ljudet än vad jag hade väntat mig. Vill man inte byta förstärkare så kan man ju köpa en billig ljud mätare och ställa in med

Redigerat av bkam, 15 juni 2012 - 14:58.


#38

Postad 15 juni 2012 - 16:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ah, nu rör det sig i åsikterna och diskussionen.

Högtalarna är ju inte de bästa, men det finns mycket sämre. Att vrida soffan och placera TV´n framför fönstret är väldigt långt bort.

Att byta ut delar av utrustningen är ok, men att köpa "akustisk konst" är inte ok...

#39

Postad 16 juni 2012 - 08:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Inte bara har din flickvän humor, hon är klok också. :) För hur vettigt är det att lägga 5000 kr på "akustikförbättringar" innan man ens tänkt tanken att se åt andra håll. Att tex. prova ett par bättre frontar skulle kanske kunna vara en väg, sannolikt den som ger mest tror jag personligen. Sedan kan man ju faktiskt prova att dämpa rummet alldeles(nästan) gratis genom att provisoriskt hänga upp lämpliga dämpande material på rätta ställena(var det nu månde vara). Och en tjock härlig matta vill man väl ändå ha att borra ner tårna i kalla vinterdagar.
Vi har en förmåga att bli lite exalterade och ha lite för bråttom vi män ibland. Även om det smärtar att medge kan kärringen vara bra att ha då. :D


Det är alltid smartare att börja med akustik först. Ljudet blir knappast bättre av att man köper nya högtalare. Den gamla akustiken är ju kvar. :)

#40

Postad 16 juni 2012 - 12:49

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Det är alltid smartare att börja med akustik först. Ljudet blir knappast bättre av att man köper nya högtalare. Den gamla akustiken är ju kvar. :)


Rent tekniskt/akustiskt är det alltid vettigt att se över akustiken, men ibland "ger det mer" att hitta högtalare "man gillar".

Med fel högtalare låter det givetvis apa även med utmärkt akustik.

#41

Postad 16 juni 2012 - 15:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1
Det finns vissa oumkullrunkeliga "fakta" på detta forum. Ett är att rumsakustiken är HELA vägen till välljud. Förmodligen behövs inte ens högtalare alls om bara rummet är fixat. Ett annat är att en lös dac inte under några som helst omständigheter gör någon som helst skillnad. Den inbyggda i datorn är redan i toppklass. Sedan har vi inbillningsdravlet. Nästan allt är inbillning, för det kan man läsa om på nätet. Och så där hålls det på. Inte sällan är det samma människor som sedan talar om ÖDMJUKHET. :wacko:
Har full förståelse för att man blir upprymd över en förbättring. Om det sedan är en rumsakustisk sådan, eller en ny dac eller högtalare. Men grejen är att det finns för många variabler för att kunna generalisera på det vis som ofta görs. Det som funkar för en behöver inte alls bli lika bra hos en annan. Dessutom upplever vi saker olika.
Därför skall man ALLTID prova själv om det är möjligt. Och framför allt, vara öppen för olika infallsvinklar och lösningar.

Jo, nu var jag jävligt dryg, jag vet. Förlåt. :(

#42

Postad 16 juni 2012 - 20:59

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Det finns vissa oumkullrunkeliga "fakta" på detta forum. Ett är att rumsakustiken är HELA vägen till välljud. Förmodligen behövs inte ens högtalare alls om bara rummet är fixat. Ett annat är att en lös dac inte under några som helst omständigheter gör någon som helst skillnad. Den inbyggda i datorn är redan i toppklass. Sedan har vi inbillningsdravlet. Nästan allt är inbillning, för det kan man läsa om på nätet. Och så där hålls det på. Inte sällan är det samma människor som sedan talar om ÖDMJUKHET. :wacko:
Har full förståelse för att man blir upprymd över en förbättring. Om det sedan är en rumsakustisk sådan, eller en ny dac eller högtalare. Men grejen är att det finns för många variabler för att kunna generalisera på det vis som ofta görs. Det som funkar för en behöver inte alls bli lika bra hos en annan. Dessutom upplever vi saker olika.
Därför skall man ALLTID prova själv om det är möjligt. Och framför allt, vara öppen för olika infallsvinklar och lösningar.

Jo, nu var jag jävligt dryg, jag vet. Förlåt. :(


Jag börjar förstå varför du har en whiskey-flaska som avatar, laddie15 :)

Tycker du skall ta dig en titt på den här tråden där flera forumanvändare har använt sig av akustikförbättrande åtgärder och där både intryck och mätningar från samtliga pekar på en och samma sak: Att lite pengar i akustik gör mycket mer än stora pengar i ny utrustning. Altarnativt om man så vill: Köper du ny utrustning för massvis av pengar så lägg gärna lite till på akustikförbättring - så du får ut det du vill ur systemet:

https://www.minhembi...howtopic=297654



.

#43

Postad 17 juni 2012 - 11:28

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Om du är ekonomisk så skulle jag till att börja med (de mest svåra) hitta de högtalarna som passar dig och i många år. Sedan skulle jag börja med att akustikreglera, om du nu skulle akustikreglera för de högtalarna du har idag så kommer dina nya inte att passa i den akustikregleringen. Så då måste du fixa och mäta akustiken igen. Men gillar du det system du kör med idag så börja med akustiken.

#44

Postad 17 juni 2012 - 13:33

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Om du är ekonomisk så skulle jag till att börja med (de mest svåra) hitta de högtalarna som passar dig och i många år. Sedan skulle jag börja med att akustikreglera, om du nu skulle akustikreglera för de högtalarna du har idag så kommer dina nya inte att passa i den akustikregleringen. Så då måste du fixa och mäta akustiken igen. Men gillar du det system du kör med idag så börja med akustiken.


Njae, akustikreglering har att göra med rummet snarare än högtalarna. Det är rummet som begränsar högtalarna, inte tvärtom. Det finns framförallt två typer av akustikreglering:

Förstareflexer: Sättes på platserna för förstareflexer. Har ingenting med högtalarna att göra utan uppstår där det direkta ljudet möter rummet och studsar.

Basreglering: Sättes främst i hörnen då det är den effektivaste platsen. Det är rummets proportioner, byggnadsmaterial med mera som avgör vilka frekvensområden man får problem med.

I båda fallen kan man ta med sig sin akustikreglering, även om man byter rum, ty för de allra flesta av oss så är våra vardagsrum våra lyssningsrum och de skiljer sig inte så markant åt: Basproblemen lär man ha även om man flyttar och platser för förstareflexer kommer det också att finnas - i vart fall om ditt nya rum har väggar :)

.

#45

Postad 17 juni 2012 - 14:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag börjar förstå varför du har en whiskey-flaska som avatar, laddie15 :)

Tycker du skall ta dig en titt på den här tråden där flera forumanvändare har använt sig av akustikförbättrande åtgärder och där både intryck och mätningar från samtliga pekar på en och samma sak: Att lite pengar i akustik gör mycket mer än stora pengar i ny utrustning. Altarnativt om man så vill: Köper du ny utrustning för massvis av pengar så lägg gärna lite till på akustikförbättring - så du får ut det du vill ur systemet:

https://www.minhembi...howtopic=297654



.

Jo jag gillar whisky, fast i mycket måttliga mängder. En fylla skulle liksom trubba av sinnena och förta upplevelsen. Större delen av mitt umgänge med whiskyn är faktiskt med näsan i glaset. :)

Upplevelser ja; Jo rumsakustikens betydelse är vi helt överens om. Det är bara det att det blir direkt fel att lyfta fram det som allena saliggörande i alla lägen. Har du tex. själv bytt högtalare någon gång? Och i så fall varför när akustikfix är det enda man behöver? Lite nyansering i diskussionen är allt jag begär. :)

#46

Postad 18 juni 2012 - 09:14

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Att förbättra akustiken för ett "normalt vardagsrum" har knappast något med telefoner att göra, utan mer att tygla den värsta efterklangen, reflexer och stående vågor.

De här problemen gör sig gällande oavsett vilka "normalbeskaffade" högtalare man väljer, och det går att komma en bra bit på vägen med hyfsat enkla medel. Skall det bli riktigt bra behövs en akustiker som mäter och skjuter knallskott.

Högtalare man tycker låter toppen i butiken låter ibland apa hemma och tvärtom, men lyckas man hitta något som "känns bra" hemma och fixar lite lagom med akustiken så räcker det ofta långt. De som påstår att akustikreglering "alltid ger mest" eller tvärtom har fel för sig...

Redigerat av Unregistered277056c3, 18 juni 2012 - 10:43.
off topic


#47

Postad 18 juni 2012 - 10:32

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Kan berätta ett exempel som är väldigt nära varandra. Innan jag köpte mina RX8 hade jag Black Diamond V1. Med mina Black Diamond fick jag inte en enda basresonans, men när RX8 kom hem då fanns det mycket av den varan. Då Audi Pro är kända för att bygga högtalare som passar i mångas vardagsrum så kan man nästan klossa dom mot hörnen. Första reflexer (få bort de vassa ljudet) skiljer sig också då högtalarnas element kanske inte har samma placering kan ju skilja en halvmeter mellan vissa osv. Visst man kan lägga ut tjocka mattor som täcker hela tak/väggar/golv, men helt i onödan. Bortkastade pengar enligt mig. Men låt trådskaparen få bilda sig en egen uppfattning utifrån inläggen.

#48

Postad 18 juni 2012 - 10:56

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Tja, just nu är jag tillbaka på ruta noll, var ska jag lägga krutet... Hemma är vi inte överens, jag är beredd på att lägga 5000kr på akustikreglering men hon fattar inte vitsen utan tycker det känns bättre att lägga 10.000kr på ny reciever eller högtalare.

#49

Postad 18 juni 2012 - 14:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Ledsen att vi inte gjort dig något klokare. :mellow: Själv tycker jag du borde prova ett par nya högtalare och ta hjälp med hur man enklast åtgärdar de värsta akustikfällorna. Tiotusen kronor köper ett par riktigt bra högtalare plus vad du kanske får för dina nuvarande om du bestämmer dig för att byta.
Femtusen verkar väldigt mycket för akustikfixet, vilket ju också bekrätfas av dem som är bevandrade i ämnet.

#50

Postad 18 juni 2012 - 14:49

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Det är alltid smartare att börja med akustik först. Ljudet blir knappast bättre av att man köper nya högtalare. Den gamla akustiken är ju kvar. :)


trebban är Mega-Guru och sannolikt den som kan akustik bäst av alla på det här forumet. Han är dessutom trevlig.

.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.