Ljudet kan väll inte bli bättre av tex en guldplätterad koax än en annan kabel.
Digitalt= ettor och nollor.??????
Iså fall kan ngn förklara.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
test av optiska kablar he he he!!!
Startad av
Unregistered46ae4d16
, Feb 11 2003 13:16
50 svar till detta ämne
Postad 11 February 2003 - 13:16
Jag har inte riktigt förstått alla de tester som finns på koax oxh optiska kablar mellan dvd/förstärkare???
Ljudet kan väll inte bli bättre av tex en guldplätterad koax än en annan kabel. Digitalt= ettor och nollor.?????? Iså fall kan ngn förklara. Postad 11 February 2003 - 13:19
Har länge undrat samma sak, antingen kommer ettorna o nollorna fram eller också störs dom ut?!? ... fattar inte det där heller
Postad 11 February 2003 - 13:58
Något annat man bör tänka på när man kör digitalt är att man endast använder cd/dvdspelaren som transport och använder endast Daomvandlaren i förstärkaren.
Postad 11 February 2003 - 14:02
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist
Något annat man bör tänka på när man kör digitalt är att man endast använder cd/dvdspelaren som transport och använder endast Daomvandlaren i förstärkaren. Hur gör man för att få på detta viset? Hur kan jag ändra det, vad blir det för skillnad? Detta har jag inte riktigt förstått än tror jag [:I] //Janne Postad 11 February 2003 - 14:02
Äntligen ett gäng med folk som har begripit vad digital kommunikation innebär.[
Skulle vara intressant att höra liknande kabeldiskussioner hos nätverkstekniker: "Med den och den kabeln för 1000kr/m får man lite snabbare internet"...[ Postad 11 February 2003 - 14:06
quote:Originally posted by H/KJanne
Hur gör man för att få på detta viset? Hur kan jag ändra det, vad blir det för skillnad? Detta har jag inte riktigt förstått än tror jag [:I] //Janne Man gör ingenting för att få det på det viset. Det är så det blir när man kopplar digitalt. Han menade nog bara att man ska tänka på att om man har en bra D/A-omvandlare i CD-spelaren och en sämre i förstärkaren, så är det den sämre i förstärkaren som kommer att användas om man kopplar digitalt. Har jag tolkat dig rätt Samuel? Postad 11 February 2003 - 14:25
Bäst är iaf att köra med usb in till min Pioneer 2011 hehe, kanon de!
Postad 11 February 2003 - 15:11
hej!
Till alla tvivlare. Istället för att säga att det inte är någon skillnad på digitalkablar, baserat på ett teoretiskt resonemang, så låna hem någon bra kabel typ Harmonic Tech Cyberlink Copper (ca 1900kr). Många av Er kommer att höra en positiv skillnad. Såklart kommer INTE alla att höra skillnad, men det gör väl ingenting. Hör Ni ingen skillnad så är det ingen skillnad HOS JUST ER. No harm done... Har under årens lopp blivit mycket överraskad av olika kablars ljudengenskaper eller skall vi säga "förmåga att släppa igenom ljudet". Tvivlade själv på digitalkablar men praktiska tester bevisade motsatsen. Snälla kom inte och säg att det bara är inbillning. 25 års aktivt hifi-intresse motsäger detta ;-) MVH /Shaft Postad 11 February 2003 - 15:35
shaft: Det är ju konstigt att dina kablar har olika "förmåga att släppa igenom ljudet" eftersom det inte är ljud (eller en ljudsignal) som transporteras i kabeln. Det är binärt data som skickas till förstärkarens D/A-omvandlare. I D/A-omvandlaren omvandlas detta till ljud.
Postad 11 February 2003 - 16:24
Är det någon som har kunnat bevisa att 1 m super-duper kabel för 2000:- är bättre än ett lakritssnöre som kan köpas för 25:- på clas ohlson?
Kan förstå, och har själv hört skillnad, när man kopplar analogt. Men har väldigt svårt att förstå att digital överföring med en kabellängd på en meter skulle göra någon som helst ljudmässig skillnad. Postad 11 February 2003 - 16:42
Som sagt: Det som transporteras i kabeln har egentligen ingenting med ljud att göra. Det är först i D/A-omvandlaren som det blir en ljudsignal. Visst kan kabeln transportera signalen mer eller mindre bra, men det kommer fortfarande att vara ettor och nollor när de tolkas i D/A-omvandlaren, surrounddekodern eller vad man nu skickar in signalen i.
Postad 11 February 2003 - 17:58
Min mening liksom de flestas är att digitalkablars kvalietet knappast har någon betydelse, bara de är korrekt gjorda och har rätt impedans.
Det man kan råka ut för vid digital överföring är främst två fenomen: Bitfel, om man tex har en usel koaxial kabel som gör att några bitar då och då levereras fel (som 0 istället för 1 i de flesta fall) gör det att felkorrigeringskretsarna får jobba hårdare och därmed "gissar" mera, detta kan naturligtvis leda till sämre ljud men det krävs rejält dåliga kablar för detta. Om man istället har en usel optisk kabel kan man få samma som ovan plus att signaler "speglas" . Fel nummer två är att en uselt skärmad koaxial kabel kan "läcka" så att störningar uppkommer i utrustningen. Postad 11 February 2003 - 19:58
zvedberg: Jajjomensan. du har tolkat mig rätt. ifall man inte är så noga med bilden så kan man köpa en billig skit dvd och en bra förstärkare och få bra ljud. Jag har en kompis som inte har en allt för bra dvd men har en väldigt bra förstärkare och där låter det bara bra. dock blir sämre ifall man kör analogt till förstärkaren med bättre kablar (Mina anders interconect). här tycker jag att det finns pengar att spara i tillverkningen av dvdspelare. man skiter i en fin dac i dom och lägger mer krut på bilden istället. Det tycker jag vore det bästa efter som att har man da omvandlaren i förstärkaren så blir det väldigt korta signalvägar i den.
dock så avråder jag från optisk överföring av signal. MVH Samuel Rönnqwist Postad 11 February 2003 - 21:24
Det är väldigt roligt att höra att det fins folk som har insett att man inte behöver digitalkablar för flera tusen kr!
Ja själv jobbar med att laga DVD & förstärkare, man kan ser skillnad påsignalen mellan coxialt och optiskt på ett oseliskop. där ser man att en standad coax har betydligt renare signal en optiskt men det säger inte att ljudet i coax är bättre, men det fins större risk för drop outs när man kör optptiskt (DTS i full bittrate). Postad 11 February 2003 - 21:58
En fråga där: Hur ser ledaren ut på insidan av en förstärkare eller DVD-spelare vid S/PDIF-kontakten?
Postad 12 February 2003 - 02:02
Jag jobbar som telekomtekniker hos en av världens största telekomtillverkare. Vi arbetar med både optisk och elektrisk överföring av digitala signaler. EN sak kan jag säga utan att tveka och det är att kvalitén på kablen kan spela en mycket stor roll.
Först optiska kablar: Dessa kan jag inte rekommendera för hifibruk. Anledningen är att en hyfsad opto-elektrisk omkopplare kostar från 30 tusen och uppåt. Jag har inte sett någon receiver eller förstärkare på marknaden med sådana komponenter och det gäller oavsett pris på förstärkaren. För det mesta används billiga kretsar som vi inom telekomvärlden aldrig skulle kunna använda då antalet bitfel de genererar är oacceptabla. Sedan har vi resten av de optiska komponenterna (kontakter och kablar) som används på hifiprodukter som också är av generellt dålig kvalité. coax-kablar: Här finns en stor kavalitetsskillnad på olika kablar. Vissa billiga produkter kan orsaka bitfel på avtånd på bara en meter. Detta fixar man på den digitala sidan med hård- eller mjukvarubaserad felkorrigering. Det är också här vi hittar det som kan påverka ljudet, för det som kommer ut från felkorrigeringen är det som går in i DA omvandlaren, så om felkorrigeringen är dåligt gjord så blir slutresultatet dåligt. Det bästa blir således att använda en kabel som genererar så få fel som möjligt och därmed minskar användningen av felkorrigeringskretsarna. Jag skall dock påpeka att en hyffsad coax kable kan köpas av privatpersoner för ca 50kr/meter.... Sedan tillkommer ju kontakter, men helt klart är att tillverkare av "tokdyra" digitalkablar har väldigt stora marginaler och att man kan få lika bra resultat med betydligt billigare produkter. Postad 12 February 2003 - 11:07
Hej!
Så var debatten igång igen......;-) Men varför inte prova istället för att säga att det omöjligen kan vara skillnad? Ur experimentering kommer erfarenhet och vishet ;-) De flesta här är väl för unga att komma ihåg det, men i CDns barndom var det modernt att dela upp CD-spelaren i 2 enheter 1)Transport och 2)D/A omvandlare. En viss herr Forsell gjorde tom en luftlagrad CD-spelartransport som togs emot väl i USA....Vissa tillverkare gör det dock fortfarande, men det är mest Accuphase och de riktigt stora grabbarna. Nu till min point: Det är skillnad i ljudkvalitet på olika transporter också. Inte natt och dag, men visst är det skillnad så att när man hittar "rätt" kombination så lyfter det helt klart.... (taket då alltså;-). Gjorde test hemma med min Pioneer PDS-06 vs Sony 7700. Pioneeren tar hem spelet helt klart, men så är ju deras "stable platter mechanism väldigt bra. sat´s resonemang var intressant och lärorikt. zvedbergs kommentar var lite kul! Det är väl klart att det inte kommer ljud i db genom en digitalkabel. Inte ens en analog signal är "ljud" i den bemärkelsen. Bara skillnader i volt/spänning. Vad jag menade var ju givetvis att bra komponenter tillåter ljudet att komma igenom med större transparens. Man hör fler detaljer helt enkelt. På tal om kul kommentarer så var jag och en polare inne på hifiklubben i Helsingborg för länge sedan. Ett märke som hette Nikko (japanskt) hade en analog enhet för att skapa rumsakustik till ett par bakhögtalare. Jag har senare förstått att man fasvände bakkanalerna i en sk. Hafler-koppling. Vi påpekade till försäljaren att det hade varit önskvärt med en tidsfördröjning till bakkanalerna för att få den riktiga rumskänslan. Han svar: "Jamen, det är ju bara att köpa längre högtalarkablar till högtalarna där bak....." RIDÅ. Han berättade inte hur långa de behövde vara för att få en lagom fördröjning på kanske 15ms ;-) Med tanke på ljusets hastighet i kabeln så var det nog åtskilliga kilometer...... "Listen and you´ll see" (gammal B&W annons) /Shaft Postad 12 February 2003 - 13:31
Du vil kun kunne høre forskel på 2 CD "transportere", hvis den ene er så upræcis, at der opstår læsefejl (bitfejl). Idag kan man købe CD-drev (transport) til PC med 50x læsehastighed (= 50x hastigheden på en audioCD), som kan læse korrekt selv ved disse høje hastigheder - og til en meget lav pris (få hundrede kroner). Korrekt læsning ved 1x hastighed burde derfor idag intet problem være - så længe transporten er ny. Forskellen mellem billig og dyr transport består ofte i materialevalg og laser - og de billige vil formentlig hurtigere blive upræcise - og bitfejl kan - måske - opstå. Lyden fra ny burde dermed være identisk - men med alderen kan en forskel tænkes at opstå.
Med hensyn til at "høre flere detaljer": Hvis 1000101010 overføres som 1000101010, vil der hverken være flere eller færre detaljer eller transparens. At påstå andet vil være det rene vrøvl. Længere kabler = tidsforsinkelse: Jeg forstår godt sælgerens argument - han solgte vel også højtalerkabel ;-) (15ms = 4500km á 50 kr./meter = 225 millioner kroner - det vil da være en god handel for en sælger i HifiKlubben ;-) ) Postad 12 February 2003 - 14:31
shaft: Jag har aldrig skrivit att man trasporterar ljud i en kabel. Jag skrev ljudsignal och med det menade jag en analog signal. Signalen i en koaxial digitalkabel är ju, precis som den analoga, en varierande spänning. Skillnaden är bara den att den analoga signalen förstärks och skickas direkt till högtalarna. Den digitala signalen skall däremot tolkas som ettor och nollor (av och på, ja och nej eller vad man nu vill kalla det). Dessa ettor och nollor omvandlas sedan till ljud i D/A-omvandlaren på ett matematiskt sätt. Därför kommer eventuella störningar i den digitala kabeln inte att höras så länge de inte är så starka att de leder till bitfel.
Postad 12 February 2003 - 15:07
Hej igen!
zvedberg, jag förstår dig. Du har helt rätt ;-) Det finns dock säkert skillnader mellan digitalkablar och deras interagerande med kringutrustning. Det är bara det att vi inte kommit på något sätt att mäta dessa förutom med våra öron. Med risk för att bli tjatig och utpekad till en gammelfarbror (Barbro!) så minns jag CDns barndom med de Frontladdade och Toppladdade CD-spelarna. Läs Philips, Hitachi. Släden var inte uppfunnen än.... CDn utmålades till att ha det perfekta ljudet! Eftersom allt på skivan var 1:or och 0:or så kunde det inte vara någon skillnad på olika CD-spelare. Det förstod väl alla. I alla fall tills man började lyssna mer kritiskt. Då var det plötsligt skillnad. Vissa lät lite murkigt och trist, vissa hade fasfel i låga db osv. Men det gick ju inte att mäta. Van vid gamla vinyler skrev man bara i specifikationerna ut hur lite svaj det var. Ibland 0.000005 eller omätbart. Frekvensgången 20-20.000hz påpekade man alltid. Distorsion 0.0000005% osv. Man använde de gamla referensramarna för att beskriva något nytt - det perfekta ljudet. Fast det var ju det där med ljudskillnaden - kunde man mäta den? Jo, delvis. Man kom på att att man kunde mäta faslinjäriteten vid låga inspelningsnivåer. Där skilde sig spelarna åt kraftigt. Hitachi såg ut som en slalomsväng medans Philips var nästan rak. Voila en del av skillnaden kunde konstateras! Fast det tog ju ett tag att komma på hur man skulle mäta det som man redan hade hört. Sedan kom ju hela karusellen med oversampling 2x, 4x, 8x osv samt slutligen 1-bitars spelare med bitstream som var gudarnas gåva till audiofilerna. De var dock lite slöa i basen, men lät mjukt och fint ;-) Sedan blev det inne med att dela på spelarna i 2 halvor (se mitt inlägg ovan). Frid och fröjd? Nej knappast, det lät inte alltid bra heller trots separata strömförsörjningar. Då upptäckte man att det kom ett nytt fenomen som kallades "jitter" - ett slags tidsfel mellan komponenterna. Det gick ju även att mäta det till slut (och eliminera) med lite möda. Extra synkkablar osv. Säkert kommer man på ett bra sätt att mäta skillnader på digitalkablar (detta har ju f.ö avhandlats delvis ovan) om man vill. Fasta jag tycker man kan ha rätt att använda det bästa mätinstrumentet - örat. Lita på era öron och låt inte bara det teoretiska/förståndsmässiga styra Er. Samspelar de inte så gör det väl inte så mycket, bara Era öron säger att det låter bra eller sämre. Nej nu börjar jag snart känna mig som en grinig gubbe som har sett och hört för mycket....;-) KASO, det blev inget kabelköp, men väl ett gott skratt utanför butiken. En hobby skall ju vara kul! /Shaft (med grått hår i mickfrillan...) Postad 12 February 2003 - 21:44
I en digital överföring med "spdif" så fins det ingen korigering för bitt loss mer en att det körs in i en krätts som känner av ex att 3,8v blir en etta= (+5volt) & 1v blir en nolla (0volt)
men är signalen 2,5volt så kan det tolkas som antingen en etta eller en nolla För signalen kan bli väldigt deformerad med skuggor mm för det fins inte någon kable som kan återge fyrkants puls.. Postad 13 February 2003 - 00:05
Shaft:
-Roligaste idag, utan tvekan var det från hifiklubben om långa kablar...kunde inte låta bli att räkna ut vad som krävs för 15ms....4.500.000m...eller 450mil om man så vill, per högtalare. Postad 13 February 2003 - 00:22
Med tanke på att voltnivåerna är extremt viktiga för att få en bra signal till D/A-omvandlaren från en elektrisk (SPDIF) kabel, så borde ju själva idén med optisk kabel vara betydligt smartare.
Varför? Jo, eftersom, om man förutsätter att kvalitén på receptor-kretsen och D/A-omvandlaren är lika bra antingen man kör elektro eller opto, så är det ju större sannolikhet att signalen kommer fram utan att ha förvanskats. Ja alltså, så länge man inte har en felaktig opto-kabel eller har böjt den för mkt eller ngt. En elektrisk överföring kan ju störas ut hur lätt som helst med alla de elektromagnetiska fält som bildas kring en hembioutrustning. Så måste det väl ändå vara? Att själva överföringen är säkrare med opto, men att utrustningen för att koda av ljusimpulserna, som Sat skriver, väldigt dyr om den skall vara nå´t att ha. Stämmer det verkligen, förresten? Är inte riktigt bra elektrisk avkodning lika dyr? Gäller inte det för båda teknikerna? Är det så, så sätter jag ändå en peng på opto. Postad 13 February 2003 - 00:29
quote:Säkert kommer man på ett bra sätt att mäta skillnader på digitalkablar (detta har ju f.ö avhandlats delvis ovan) om man vill.
Det kan väl inte vara så svårt för en elektronikexpert? Det som krävs är ju en digital "referens" på det som spelas upp, så att mätinstrumenten kan jämföra med något. Sedan kan man ju börja överföra från olika utrustningar med olika digitalöverföringstekniker och helt enkelt låta ngn statistikfunktion jämföra paketen mot referensen..? Eller? Denna referens bakas med fördel in i det instrument som skall ta emot signalen och sköta jämförelsen. Sedan kan man ju labba med att ta emot den rena signalen, icke felkorrigerad och felkorrigerad, på alla möjliga olika sätt. Även om realtidsöverföring är i högsta grad ungefärlig, så skulle ju en sådan jämförelse bli nästan exakt. Tyvärr skulle väl bitar trilla bort internt i mätinstrumentet också... [ Postad 13 February 2003 - 00:41
Shaft, jag håller med om man gott och väl kan låta öronen vara med och bestämma vad som är bäst, för skillnader finns på grund av olika kvalité på kablarna som jag sa ovan. Skillnaden på digitala kablar är dock extremt liten när man kommer upp i en "grund" nivå.
Jag använder själv en högkvalitativ coax kabel (fixat genom jobbet) och Supras PPX kontakter. Totallt pris för kabeln var 280kr. Frågan för mig är alltså inte om det är skillnad på kablar (för det är det) utan istället om det är värt att lägga mer än 300-500 kr som en vettig kabel kostar. En vettig kabel för ca 50kr/m orsakar inte bitfel på de distanser som används i normala hem. Dessa pengar är, enligt mig, klart bättre att lägga på elektroniken, som kabeln är kopplad till, istället. Tycker det är intressant att spdif standarden inte har någon typ av felkorrigering (har inte läst standarden själv). Det gör kabeln ännu viktigare, men det blir tyvärr inte så mycket bättre med någonting dyrare än 50kr/m.... Postad 13 February 2003 - 10:22
Hej!
AAKEE, ja det är en klassiker med de långa kablarna...det var på gamla hifiklubben i Helsingborg när Hifiklubben var ung (ca 1984). På den tiden var det det mest spännande som fanns. Man körde STAX (köpte ett par LAMBDA - still going strong), TDL samt ett par två meter höga kolosser från AR (engelska). De hade kostat 45' och man sålde dem för 15'. Jag ångrar än idag att jag inte köpte dem - hade inga pengar...:-( De hade en äldre säljare som fullkomligt stank rakvatten från 30m håll och hade byggt en hel högtalarvägg full med element i jakten på det perfekta ljudet. Han med de långa kablarna var dock en yngre förmåga ;-) Tänk att lägga in 450 mil surroundkabel i lägenheten. Snacka om "ormbo". Fattas bara att man tittar på Predator eller någon annan härlig djungelfilm;-) /Shaft PS Är det någon som vill köpa en begagnad IXOS 105 coax??? Med tanke på mångas resonemang så kan inte en digitalkabel bli bättre än denna. Själv tyckte jag att den blev detroniserad av min nyare Harmonic Tech.....;-))) Postad 13 February 2003 - 11:04
shaft: Problemet med at bruge øret som måleinstrument er, at det kræver specielle forhold for at kunne bruge resultatet. Foretager du ikke en korrekt blindtest, er der stor risiko for at du - helt ubevidst - narrer dig selv til at høre en forskel (placebo). Uanset hvor meget du selv tror, at du kan undgå dette, er det ikke muligt.
Det er rigtigt, at man ikke kan nøjes med målemetoder fra den "gamle" analoge verden - men teknikkerne i den digitale verden har også været kendt i mange årtier - og der er intet "mystisk" her - men "HiFi - Voodoo-præsterne" (firmaer, der lever af at sælge "snakeoil" til Hifi-entusiaster") vil meget gerne bilde os ind, at tingene er mere komplicerede end de i virkeligheden er - for så kan man jo sælge kobber med mange 1.000%'s avance! I CD-ens "barndom" var tingene mere "ustabile" - ingen regnede det dengang for muligt at læse CD med mere end 1x hastighed - idag er 50x intet problem (bortset fra at dårlige CD'er kan eksplodere ved denne hastighed) - og teknikken er meget mere stabil - især ved de (efter nutidens standard) meget lave hastigheder der bruges til Hifi. Hvis du mener at kunne høre en forskel på de 2 kabler (IXOS/Harmonic Tech) til overførsel af digitale signaler, kan det kun stamme fra "indbildning" (placebo). Det er simpelt at påvise, om der forekommer bitfejl - men ingen har (såvidt jeg ved) kunnet bevise en forskel her. Jitter kan være en forskel - men når der anvendes buffer og reclocking i forstærkeren, er jitter fra kablet og CD/DVD-afspilleren fjernet. Postad 13 February 2003 - 13:45
Hej
KASO: Jo, du har alldeles rätt. Placeboeffekten kan vara jättestark och såklart är ju inte jag heller immun mot den :-) Jag har sällan gjort blindtest, för tänk om jag har fel;-) Sedan är min fru totalt ointresserad av att hjälpa mig...Sen så känner jag mig lite fåning med förbunda ögon eller ögonlappar. Så brukar jag ju inte lyssna i vanliga fall. Dock skall tilläggas att jag som många andra har provat en del "voodoo" som typ grönmåla kanterna på CD-skivorna. Jag hörde ingen skillnad. Kort resumé för den som är intresserad: 1. Grönmåla CD-skivor - Ingen skillnad 2. Frysa CD-skivorna i frysen - Ingen skillnad. 3. Olika CD-transporter - Skillnad 4. Högtalarna på SD-fötter - Positiv skillnad. 5. Släcka CD-displayen - Skillnad (aningens mindre bas) 6. Högtalarkabelbyte - Stor skillnad. 7. Interconnect - Stor skillnad. 8. Digitalkabel coax - Skillnad 9. Vända elkontakten - Viss skillnad 10. Densen CD-magic inbränningsskiva/avmagnetisering - Stor positiv skillnad 11. Hembrända CD-skivor i högre hastighet - Negativ skillnad 12. 2 starköl - STOR Positiv skillnad ;-) Kom ihåg - bara för att det låter bra behöver inte betyda att det låter rätt.... /Shaft Postad 13 February 2003 - 14:39
Lägga skivorna i frysen? Varför? För att de lättare ska spricka sönder eller?
Och den där Densen CD-magic inbränningsskiva/avmagnetisering, hur funkar det? Varför ska man avmagnetisera en CD-spelare? Postad 13 February 2003 - 14:52
quote:Originally posted by shaft
... Kort resumé för den som är intresserad: 1. Grönmåla CD-skivor - Ingen skillnad 2. Frysa CD-skivorna i frysen - Ingen skillnad. 3. Olika CD-transporter - Skillnad 4. Högtalarna på SD-fötter - Positiv skillnad. 5. Släcka CD-displayen - Skillnad (aningens mindre bas) 6. Högtalarkabelbyte - Stor skillnad. 7. Interconnect - Stor skillnad. 8. Digitalkabel coax - Skillnad 9. Vända elkontakten - Viss skillnad 10. Densen CD-magic inbränningsskiva/avmagnetisering - Stor positiv skillnad 11. Hembrända CD-skivor i högre hastighet - Negativ skillnad 12. 2 starköl - STOR Positiv skillnad ;-) Kom ihåg - bara för att det låter bra behöver inte betyda att det låter rätt.... /Shaft 1 + 4.: Forventet... 2 + 5 + 10: Dem havde jeg faktisk ikke hørt om! 10: Hvad er det?!? 3: Hvilke, hvordan og hvornår (hvor gamle/slidt var de)? 6+ 7: Skeptisk...... (afhængig af udgangspunkt) - men en lille forbedring bør kunne opnåes (jeg er altså ikke helt skeptisk alligevel.....)[ 8 + 9: Meget skeptisk[} 11. : Må skyldes, at brændingen bliver "utydelig" så læsefejl (bitfejl) opstår. Burde kunne "måles"/aflæses på digitaludgang... 12.: Her er der direkte sammenhæng mellem investering og virkning: 1 øl = lille virkning, 10 øl = stor virkning[ Din sidste bemærkning er meget sand: Målet (for mig) er at det skal lyde så ægte som muligt - men en for kraftig bas, rumklang eller andet kan nogle gange - og for nogle mennesker - lyde "bedre" - det bliver det bare ikke mere "rigtigt" af. Postad 13 February 2003 - 15:17
Hej!
Skivorna i frysen - jag har glömt förklaringen, men det var någon tokdåre som frös ner CD-skivor till nära den absoluta nollpunkten och hävdade att de lät bättre efteråt.....Något med plastmaterialets struktur som ändrades till det bättre....Jag kunde ju inte prova till nollpunkten så min lilla frus typ -18 fick vara stand in. Viss effekt kunde tydligen uppnås i hemfrysen.... Densens skiva gillar jag faktiskt. Densen menar att om man spelar skivan på sin stereo så renas hela elektronik-kedjan från magnetism som kommer från bl.a. DC-läckage. Ljudet skall bli klarare och mer dynamiskt. Densen had denna finess inbyggd i en av deras förstärkare. Jag tänkte göra min kompisar här en tjänst och har extraherat skivan som en okomprimerad wav-fil som ni själva kan ladda ner och bränna er egen skiva. OBS 30MB!!!! Klicka med höger musknapp på länken och välj "spara fil som". gå till http://www.digitalwe...les/track01.wav bild samt förklaring på engelska http://www.digitalwe...iles/densen.gif Observera att 3-minutersspåret inte är musik utan bara en massa vorblande toner. Ljudet skall låta förskräckligt. Öronproppar rekommenderas. Spela på normal volym eller något lägre. Spela den högt känns inget bra, tycker jag. Avbryt inte uppspelningen då den tonar av långsamt på slutet. Varna flickvänner och husdjur! Lycka till!! /Shaft Postad 13 February 2003 - 15:21
PS Jag låter filerna ligga kvar någon vecka. Sedan tar de för mycket plats....
Så skynda och fynda! /Shaft Postad 13 February 2003 - 17:31
Det där med skivorna i frysen måste ju vara mest skadligt. Det blir ju kondens på skivorna och då kan de ju inte bli lättare att läsa. Det känns inte heller så inbjudande att stoppa in all denna fukt i sin CD-spelare. Nej tack!
Densens magiska skiva har jag ju väldigt svårt att tro på. Men jag ska prova den eftersom du har fixat wav-filen. Dock mest för att höra hur det låter.[ Postad 13 February 2003 - 18:20
zvedberg, man skall givetvis torka av skivorna och låta de få rumstemperatur igen innan man stoppar in dem i sin känsliga cd-spelare ;-) Effekten skulle vara bestående även efter upptining.
OBS Jag tror inte själv på detta "trick". Jag tycker det är nys! Skall bli kul att höra Era erfarenheter av Densen skivan. Flera av mina kompisar har goda erfarenheter av den. Skulle vara roligt om fler än zvedberg ville testa ;-) /Shaft Postad 14 February 2003 - 01:24
Shaft, låter som du är samma generation som mig. Testade också att frysa CD skivorna, grön och svart måla kanterna. Bäst var ändå CD stabilisator av plast som klistrades på skivorna. Den släppte delvis i min CD och landade på lasern varefter den smälte... Som du säger vissa saker funkade andra inte. På den tiden hade jag en alldeles ny flickvän som ställde upp på att hjälpa mig med blindtester, samma flicka är idag min fru och nu himmlar hon bara med ögonen... hmm...
Nej bäst är en flaska rödvin och en massa Hendrix. Då låter det alltid bra[8D] Postad 14 February 2003 - 10:53
Sat, du har en skön inställning :-)
Otur med plast-stabilisatorn...jag kom på ett annat gammalt trick när jag skulle somna igår och det var ju att ladda cdn med 2 skivor som skulle stabilisera avläsningen. Ingen höjdare enligt mig. men prova gärna Densen-spåret. Det tycker jag är bra. Ja, varför gör inte fruarna alla de härliga sakerna de gjorde som nyförälskade.... Fast jag skall inte klaga. Hon har fått stå ut med mycket tjat och gnat de senaste åren ;-) Hon gillar resultatet och vill se film varje kväll. Det är ljuvligt med en schysst proj och THX-ljud! /Shaft Postad 14 February 2003 - 11:19
Men det här med o använda en vanlig audiokabel som coax, hur fungerar det? Hört prat om detta, men även om att 75 ohm, ska vara viktigt.
Har en guldplätterad trippelskärmad audiokabel, hur skulle en sådan kabel betee sig ljudmässigt? Eller rättare sagt ,skulle den fungera bra? Postad 14 February 2003 - 16:23
Klart att jag också ska prova Densen spåret. Måste höra här på jobb om någon har hört talas om detta. I denna branchen så händer det mycket skumma prylar.
Postad 14 February 2003 - 17:25
Shaft, märkte du nån skillnad efter "Densen-projektet"?
Skojj om du förklarade närmare hur ljudet "renar" ifrån magnetism/störningar etc Har h-talare som inte är inspelade än, risker med ljudet? Lyssnade ca 10 sek på jobbet, fruktansvärt obehagligt ljud Postad 15 February 2003 - 00:51
hej!
Jag har inte mer information om hur det fungerar än vad som står på GIF-bilden som jag länkar till ovan. Det låter helt klart skumt tycker jag själv. Har dock kört det 100-tals gånger utan problem med varesig elektronik eller högtalare. Dock behöver man inte spela det högt för att få effekt. Jag spelar spåret helt klart lite lägre än normalt, för att vara på den säkra sidan. JAg köpte skivan på hifimässa på Arken i göteborg för kanske 6 år sedan? Den kostade 150 kronor. Det har jag aldrig ångrat. Vid vissa tillfällen har det varit som om musikerna stigit upp ur källaren för att spela. Ett klart lyft! Ljudet är väldigt obehagligt och kom ihåg; man får inte avbryta uppspelningen av de 3 minuterna eftersom det skall klinga av långsamt. Ungefär som när man avmagnetiserade bandspelare förr i tiden ;-) (det kanske man gör fortfarande???) Såg "Sum of all Fears ikväll" Bra film och mycket bra ljud! /Shaft Postad 15 February 2003 - 19:06
Nu har jag provat denna "magiska" CD-skiva. Att det lät illa kan man ju lätt konstatera.[
Teoretiskt sett finns det ju en möjlighet att skivan kan avmagnetisera saker längs signalvägen. Detta eftersom den framkallar ett växlande elektromagnetiskt fält som långsamt avtar i styrka, precis som en vanlig avmagnetiseringsapparat. Något som jag å andra sidan tycker att vilket musikstycke som helst, som tonas ner mot slutet, skulle kunna klara av lika bra. Jag kommer i alla fall att prova Densen-skivan fler gånger. Tack så mycket för filen shaft. Det var i alla fall kul att prova. Jag ska låta ett par kompisar prova skivan också, så för vi höra vad de tycker. Postad 15 February 2003 - 22:44
quote:Originally posted by shaft
hej! Såg "Sum of all Fears ikväll" Bra film och mycket bra ljud! /Shaft Kan hålla med, mycket bra film och ljud! Postad 15 February 2003 - 23:27
Hoppas ni har rätt angående Sum of all Fears. Beställde den för ett par dagar sedan. Ser fram emot den ännu mer när jag läser era kommentarer.[
Postad 16 February 2003 - 13:59
zvedberg, ingen orsak. håll till godo;-)
kul att läsa om dina erfarenheter. vänta gärna någon vecka innan du kör testen igen. Kör man den 2 ggr e´fter varandra gör den ingen skillnad andra gången. Jag brukar ta fram skivan när anläggningen låter lite "trött" - precis som om den ibland inte vill spela loss. Då gör det bra effekt. Sen tror jag inte man skall sitta och lyssna till själva ljudet. öronen gillar det inte och "stänger sig". Sedan låter det inet lika bra på någon timme tycker jag. Jag brukar springa ut alt ta på mig ett par hantverksöronkåpor ;-) Jorå Sum of Fears har ett mycket bra ljudspår. Tydlig dialog och ett aktivt och spänningshöjande surroundspår. lite goa bomber är ju inte heller fel ;-) /Shaft 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |