Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System Audio Aura 50 limited edition

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 juli 2012 - 20:54

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...t.php?p=1011026

Demolyssnade denna högtalare och gillade både ljudet, storleken och designen skarpt! Hittar ingenting om den förutom att den är listad på prisjakt. Ingen info på SA egna hemsida. Hittar inte ens fullständiga specs...

Säljaren sa att den borde ligga runt 15.000 då lillebror Aura 30 kostar 10.000. Känns som ett fynd för 10.000 då det känns som att den ligger närmare Aura 60 (som kostar 15.000) än Aura 30 i prestanda, ljud?

Känns som att tillverkaren har väldigt fina omdömen här på prisjakt men är det någon som har erfarenhet av SA Aura 50? Skillnader och likheter med sin storebror o lillebror?

Hoppas jag kan driva den med min Onkyo 608... SA Aura serien kräver bara minst 50w enligt hemsidan och det borde ju min Onkyo klara även om de 120W den är specad för, till stor del är fuskwatt med typ en kanal igång vid mätning...

Redigerat av Unregisteredc110b254, 15 juli 2012 - 22:07.


#2

Postad 15 juli 2012 - 21:20

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Är också grymt sugen på denna högtalare! Har lyssnat på den och gillar ljudet och drivet den levererar det enda jag är rädd för är att jag ska sakna djupbasen. Är ingen djupbas narkoman men ändå. Ska iväg på lite semester och grejer här nu men ska ta tag i detta efter semestern för jag kan inte släppa dessa ur hjärnan. Måste vara grymt prisvärda då de är 6000kr billigare än aura 60 och ett element mindre bara. Är väldigt imponerad av den stora ljudbilden som kommer ur dessa smäckra högtalare!

#3

Postad 16 juli 2012 - 06:48

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Tänk på att just nu är det kampanj på MANTRA 60 för 16000 kr (normalpris 20000 kr). Gillade ni Aura 50/60 bör ni absolut lyssna på Mantra 60 innan köp med tanke på denna kampanj.

En del som lyssnat på både Mantra och aura föredrar visserligen auran men det är ju upp till var och en att bedöma. Jag skulle i vart fall verkligen lyssna på Mantra innan jag köper någon annan högtalare i denna prisklass idag. Var även kampanj på andra SA högtalare så titta runt lite (hifipunkten, reference audio, balance etc.)

#4

Postad 16 juli 2012 - 09:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Verkar som det är en del nya modeller på gång i Mantrasortimentet. Kan vara därför Mantra 60 reas kanske?
Jag är en av dem som föredrar Aura 60 före Mantra 60. I mitt rum och i mitt system passar den mig betydligt bättre. Betydligt öppnare och rappare och mer välavvägd bas. Jag har ca. 35 kvm. och kan absolut inte utforska hur högt Aura 60:orna kan spela, det räcker alltså mer än väl. Kan därför tänka mig att även 50:orna borde räcka gott för de flesta. Ljudkaraktären i Aura passar mig perfekt men det är ju högst troligt att andra gillar Mantras lite mörkare ljud bättre.
Om Aura 50 är en 60 med en bas mindre så anar jag att detta är extremt mycket välljud för pengarna. :)

#5

Postad 16 juli 2012 - 11:06

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Det är just det öppna, rappa som jag gillade med Aura-serien, tillsammans med den snygga designen. Om då Mantra är lite mörkare och kanske trögare men djupare bas så tilltalar Aura mig mer, åtminstone teoretiskt och med tanke på prisbilden så känns Aura som ett bättre köp, och då framförallt Aura 50.

Sen har ju Mantra 00-talets silvriga färg på fronten och därmed utesluter jag den då jag nu har silvriga högtalare och vill bli av med allt vad den stilen heter. Aura 50 är, enligt mig, en av de snyggaste högtalarna i klassen.

Aura 60 kostar ju ändå 16.000 vad jag kan se och det är väl svårt att motivera att gå upp 6.0000 för att köpa storebror till Aura 50. Då är det ju en helt annan liga med andra högtalare som konkurrerar, vitlackade Monitor Audio RX8 eller B&W CM8 för att två exempel på andra högtalare jag har varit inne på.

#6

Postad 16 juli 2012 - 11:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Skall jag vara helt ärlig så lånade vi hem Mantran öckså delvis för att hustrun ev tyckte den var snyggare, just pga. den silvriga fronten. Men väl på plats föredrog vi faktiskt båda den renare designen hos Aura. I mitt tycke en av de vackraste högtalare som finns, inte minst med gallerna av och alla elementen på rad synliga. :wub:
De fullkomligt knockade mig redan i affären. Jag hade min lilla grabb med mig vid det tillfället och vi bara satt och gapade. Jag är minst lika nöjd nu, snart ett år senare. Han var förövrigt så begeistrad att han också fick ett par SA, Saxo 10. Även de otroligt mycket ljud för pengarna.

Inga problem att driva Aura 60(50?) med vilken vettig förstärkare som helst. Men som med de flesta andra högtalare så lyfter det med bättre kringutrustning. Det viktigaste är inte den specade effekten (tex. 50W) utan att förstärkaren är kraftigt dimentionerad. Alltså att den orkar leverera mångfalt i topparna utan att krokna. Har själv en Onkyo TX-NR 709 till bio och en Sugden A21A till musik. Kraften och rappheten blir en annan med Sugden trots 20W specad effekt. Det kan alltså löna sig att uppgradera i framtiden, men bra låter det som sagt med vilken vettig förstärkare som helst. :)

Redigerat av laddie15, 16 juli 2012 - 13:15.


#7

Postad 18 juli 2012 - 19:05

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag Kunde inte hålla mig längre utan jag beställde Aura 50 med center och bakhögtalare i samma serie. Inte ofta man går under sin budget men här känns det som oerhört mycket välljud för pengarna. Att lägga typ 10.000kr mer för Monitor Audio rx8 eller B&W CM8 med tillhörande center och bakhögtalare känns definitivt inte värt, vilket var alternativen jag kollade på. Nu är det bara en väntan tills paketet kommer på posten...

#8

Postad 18 juli 2012 - 20:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag Kunde inte hålla mig längre utan jag beställde Aura 50 med center och bakhögtalare i samma serie. Inte ofta man går under sin budget men här känns det som oerhört mycket välljud för pengarna. Att lägga typ 10.000kr mer för Monitor Audio rx8 eller B&W CM8 med tillhörande center och bakhögtalare känns definitivt inte värt, vilket var alternativen jag kollade på. Nu är det bara en väntan tills paketet kommer på posten...

Blir en riktig fest att packa upp alla de prylarna:)
Vilka bakhögtalare valde du? Har själv kollat lite på Talent. Har Aura 10AV som center.

#9

Postad 18 juli 2012 - 22:26

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Valde till slut Aura 1, snyggt med samma serie och har fått bra recensioner. Var inne på den nya slimmade Saxo 8 för att smidigt kunna hänga upp på väggen. Nästan lite overkill med så bra bakhögtalare för 5.000 som Aura1 kan jag egentligen tycka då det mest är lite dunder o brak stundtals när man tittar på film. Talent tittade jag inte alls på..


#10

Postad 19 juli 2012 - 00:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Valde till slut Aura 1, snyggt med samma serie och har fått bra recensioner. Var inne på den nya slimmade Saxo 8 för att smidigt kunna hänga upp på väggen. Nästan lite overkill med så bra bakhögtalare för 5.000 som Aura1 kan jag egentligen tycka då det mest är lite dunder o brak stundtals när man tittar på film. Talent tittade jag inte alls på..

Jo det var sannerligen seriösa bakhögtalare. Kollade på Talent för att de skall hänga på väggen, passar bra med den grundare designen då,

#11

Postad 30 juli 2012 - 15:23

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Jag Kunde inte hålla mig längre utan jag beställde Aura 50 med center och bakhögtalare i samma serie. Inte ofta man går under sin budget men här känns det som oerhört mycket välljud för pengarna. Att lägga typ 10.000kr mer för Monitor Audio rx8 eller B&W CM8 med tillhörande center och bakhögtalare känns definitivt inte värt, vilket var alternativen jag kollade på. Nu är det bara en väntan tills paketet kommer på posten...


Har du fått dina aura 50 än? Om du har är du nöjd?

#12

Postad 03 augusti 2012 - 00:35

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Har haft högtalarna snart två veckor nu... Faktiskt sjukt nöjd. Äntligen hör man faktiskt stor skillnad på en hifiuppdatering. Det bästa av allt är den rappa basen och det öppna, klara ljudet. Sjukt att så små golvare kan låta så mycket! Får ju ha dem i källaren till ett hus för att kunna dra på så mycket som man skulle vilja.

Nästan lika viktig är ju att de är sjukt snygga. Har inte testat dem riktigt till film men musik och blu-ray-konserter låter riktig bra. Synd att min dödsmetall inte är den bästa musiken att njuta av hifi-ljudet. Får börja lyssna till lite gubbrock, sing-songwriter, elektroniskt osv. Då kan man verkligen bara njuta av välljudet!

#13

Postad 03 augusti 2012 - 09:46

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd! Det enda jag är rädd för är att man kommer sakna lite djupbas eller så är den tillräcklig, hur upplever du det? Dom är väl ändå rätt så punchiga i basen om man säger så? Får ta en seriös lyssning på dem igen, är något som tilltalar mig med ljudet iaf. Kör idag med ett par dls r55 som låter bra men jag tycker de kan kännas lite tråkiga ibland, lite för korrekta kanske?

#14

Postad 03 augusti 2012 - 10:49

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Alltså till musik kan jag inte se att man öht skulle vilja ha mer bas. Jag har ändå mina placerade långt ut från bakväggen vilket ska ge mindre men precisare bas. Känns som det är bas nog att fylla ett hur stort rum som helst. Jag har en subwoofer som känns helt meningslös nu iaf. Sjukt punchiga i basen tycker jag även om jag inte har så stor erfarenhet av dyrare högalare. Som sagt detta är den största skillnaden jämfört med min gamla canton gle 109.

Saknar man bas får man nog ha en fetisch för bas som bara ska vara så djup o bullrig o mullrig som möjligt, det gillar inte jag iaf.

Testa "greyhound" med swedish house mafia o du ska få se på punchig bas :)

#15

Postad 21 september 2012 - 12:21

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Har haft hemma denna högtalare i två dagar och är grymt imponerad av ljudet de leverar! En öppen karaktär som är lite framåt, diskanten är ljus och detaljerad men blir aldrig vass. Basen går inte så djupt men mellanbas finns det gott om och bland annat så låter trumljud riktigt jävla bra! Kände aldrig att jag saknade bas och man kan spela riktigt högt utan att det låter illa för det tror man att det ska göra med dessa små element men icke. Acdc var riktigt fräckt att spela riktigt högt, trycket från baskagarna och riffen från gittaren låter så äkta på något sätt, lite live känsla över det hela. Röster träder fram så att det känns som att de står på golvet framför dig och sjunger. Det svänger verkligen om dessa högtalare.

Tror inte att det finns något prisvärdare ljust nu, skillnaden som är mellan dessa och mantra 60 som nu kostar 12000kr mer är löjligt liten. Tror inte det finns så mycket bättre i 10000kr klassen.

#16

Postad 22 juni 2013 - 23:00

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Har haft hemma denna högtalare i två dagar och är grymt imponerad av ljudet de leverar! En öppen karaktär som är lite framåt, diskanten är ljus och detaljerad men blir aldrig vass. Basen går inte så djupt men mellanbas finns det gott om och bland annat så låter trumljud riktigt jävla bra! Kände aldrig att jag saknade bas och man kan spela riktigt högt utan att det låter illa för det tror man att det ska göra med dessa små element men icke. Acdc var riktigt fräckt att spela riktigt högt, trycket från baskagarna och riffen från gittaren låter så äkta på något sätt, lite live känsla över det hela. Röster träder fram så att det känns som att de står på golvet framför dig och sjunger. Det svänger verkligen om dessa högtalare.

Tror inte att det finns något prisvärdare ljust nu, skillnaden som är mellan dessa och mantra 60 som nu kostar 12000kr mer är löjligt liten. Tror inte det finns så mycket bättre i 10000kr klassen.


Får jag fråga vad du driver dom med?

#17

Postad 22 juni 2013 - 23:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Får jag fråga vad du driver dom med?

Är du spekulant och orolig över om din förstärkare orkar driva dem behöver du inte oroa dig. Alla mina förstärkare driver mina Aura 60 utmärkt. Den billigaste är en Luxman LV 111 från runt 1990 med ca. 45W och som det ser ut rätt medioker nätdell. Sugden A25B är inte kraftigare den, 34W, men lite bättre ljud tycker jag nog. Onkyo Tx-Nr 709 läter inte bättre men skall visst ha runt 100W tror jag. Och så sist, och utan tvekan bäst, Sugden A21A. 21W och rätt märkbart bättre på de flesta punkter.

Så, i stort sett vad som helst driver dem. Men jag skulle om möjligt satsa på något som förmår hålla Aurans livliga koner i god kontroll. Det snarare än mycket effekt. :)

#18

Postad 22 juni 2013 - 23:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Är du spekulant och orolig över om din förstärkare orkar driva dem behöver du inte oroa dig. Alla mina förstärkare driver mina Aura 60 utmärkt. Den billigaste är en Luxman LV 111 från runt 1990 med ca. 45W och som det ser ut rätt medioker nätdell. Sugden A25B är inte kraftigare den, 34W, men lite bättre ljud tycker jag nog. Onkyo Tx-Nr 709 läter inte bättre men skall visst ha runt 100W tror jag. Och så sist, och utan tvekan bäst, Sugden A21A. 21W och rätt märkbart bättre på de flesta punkter.


Kan du gradera dessa stärkare efter pris?

Så, i stort sett vad som helst driver dem. Men jag skulle om möjligt satsa på något som förmår hålla Aurans livliga koner i god kontroll. Det snarare än mycket effekt. :)


Jo, driva är ju en sak, men att kunna spela ut burkens kapacitet är ju en annan sak.
Kan du utveckla "Aurans livliga koner"? Är oerhört nyfiken. :)

#19

Postad 22 juni 2013 - 23:50

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Mantra 60 har utgått vad jag har förstått :) Har varit ägare till dessa själv för några år sedan, endast i en vecka. Passade inte in med min akustik så jag bytte in dom iom att dom andra lät så bra redan :) Basen tog över rummet. Om det slutar på 30, 50 eller 70 så är det den nya serien kan man komma ihåg. Om det är andra siffror tex 60 så är det den gamla, samma sak med Aura som Mantra alltså :) Iofs har 30:in funnits ett tag skall sägas :)

Redigerat av Unregistered2222, 23 juni 2013 - 03:15.


#20

Postad 22 juni 2013 - 23:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Kan du gradera dessa stärkare efter pris?



Jo, driva är ju en sak, men att kunna spela ut burkens kapacitet är ju en annan sak.
Kan du utveckla "Aurans livliga koner"? Är oerhört nyfiken. :)

Luxman runt 1990 ca 1900kr
Sugden A21B runt 1990 ca. 3500kr
Onkyo TX-NR ett par år gammal ca. 8000kr.
Sugden A21A 1989 pris okänt men tillverkad fortfarande och kostar 21000kr.

Livliga koner? Jo SA Aura 60 presterar ett sjuhe..s drag när så påkallas. Vet inte om det är.konernas långa slaglängd, men man vinner på en förstärkare som håller dem i schack. För bättre start och stopp helt enkelt.

#21

Postad 23 juni 2013 - 09:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Luxman runt 1990 ca 1900kr
Sugden A21B runt 1990 ca. 3500kr
Onkyo TX-NR ett par år gammal ca. 8000kr.
Sugden A21A 1989 pris okänt men tillverkad fortfarande och kostar 21000kr.

Livliga koner? Jo SA Aura 60 presterar ett sjuhe..s drag när så påkallas. Vet inte om det är.konernas långa slaglängd, men man vinner på en förstärkare som håller dem i schack. För bättre start och stopp helt enkelt.


OK, det är möjligt det funkar, men för mig, och det jag hört, är den högtalaren gjord för större rum, och där man föredrar en ljudbild med lite djävlaramamma, och därtill att de i princip alltid drivs med rätt kraftiga Primareprylar på mässor. Att driva den högtalaren med en liten Klass A stärkare kan naturligtvis låta fint, men känns som att man sitter i en sportbil, men aldrig får tillfälle att växla upp till sista växeln. Jag skulle inte kalla det livliga koner, snarare koner som behöver gott om liv för att komma till sin rätt. :)

#22

Postad 23 juni 2013 - 10:43

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Fyller på lite i System Audio tråden med mina upplevelser hur jag tycker Mantra 70 låter.
Klart imponerad av vilken ljudbild de målar upp jag kan höra alla instrument klart och tydligt.
Låter bra med min Denon 3311 men med slutsteget från primare är det ett annat ljud som passar mig mera. Behöver inte spela högt för att de ska låta bra, men ibland vill man kräma på lite mera.
Har också Aura1 som bakhögtalare ett par som rackare som låter bra, dessa spelades som frontar under inspelningen ingen djupbas men helt okej för sin storlek.
Låna hem ett par och prova eller gör som jag chansa.

#23

Postad 23 juni 2013 - 11:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

OK, det är möjligt det funkar, men för mig, och det jag hört, är den högtalaren gjord för större rum, och där man föredrar en ljudbild med lite dj*vlaramamma, och därtill att de i princip alltid drivs med rätt kraftiga Primareprylar på mässor. Att driva den högtalaren med en liten Klass A stärkare kan naturligtvis låta fint, men känns som att man sitter i en sportbil, men aldrig får tillfälle att växla upp till sista växeln. Jag skulle inte kalla det livliga koner, snarare koner som behöver gott om liv för att komma till sin rätt. :)

Det du pratar om är toppfart. Se det som att en välkonstruerad 25watrare är som en Bugatti Veyron, men du nöjer dig med 200 kmh.
Omvänt kan du tänka dig en äldre Ferrari med teoretisk toppfart på 270, men i själva verket är väghållningen så vinglig att du bara vågar köra i 150. Där har du då en underdimensionerad 100wattare som i själva verket kroknar vid 25.

Finns givetvis inget självändamål med lite effekt. Men i mitt fall låter det så in i bengen bra vid för mig fullt tillräcklig volym. Betydligt mer effekt med den kvaliteten kostar helt enkelt fantasisummor. :)

#24

Postad 23 juni 2013 - 19:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Fyller på lite i System Audio tråden med mina upplevelser hur jag tycker Mantra 70 låter.
Klart imponerad av vilken ljudbild de målar upp jag kan höra alla instrument klart och tydligt.
Låter bra med min Denon 3311 men med slutsteget från primare är det ett annat ljud som passar mig mera. Behöver inte spela högt för att de ska låta bra, men ibland vill man kräma på lite mera.
Har också Aura1 som bakhögtalare ett par som rackare som låter bra, dessa spelades som frontar under inspelningen ingen djupbas men helt okej för sin storlek.
Låna hem ett par och prova eller gör som jag chansa.

Gillar verkligen Primare. Valde mellan I30, Copland CTA 401 och Sugden A21A. Den senare har lite mer klipp i anslagen men annars är de väldigt lika, alltså Sugden och Primare. Och behöver man mer effekt är valet klockrent. Ett löst slutsteg vore förstås mumma. Något att drömma om, eller kanske går att hitta begagnat? :)

#25

Postad 23 juni 2013 - 20:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Gillar verkligen Primare. Valde mellan I30, Copland CTA 401 och Sugden A21A. Den senare har lite mer klipp i anslagen men annars är de väldigt lika, alltså Sugden och Primare. Och behöver man mer effekt är valet klockrent. Ett löst slutsteg vore förstås mumma. Något att drömma om, eller kanske går att hitta begagnat? :)


Klass A lösningar är generellt sett underbara, men ack så begränsade (såvida inte prislappen är av respektabel karaktär). :)

#26

Postad 25 juni 2013 - 22:47

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Driver mina aura 60 med xtz class A-100 D3 hör en klar skillnad i klass A läget, allt bli mer levande och detaljerat.

#27

Postad 26 juni 2013 - 01:57

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Edit: Raderad :)

Gillar verkligen Primare. Valde mellan I30, Copland CTA 401 och Sugden A21A. Den senare har lite mer klipp i anslagen men annars är de väldigt lika, alltså Sugden och Primare. Och behöver man mer effekt är valet klockrent. Ett löst slutsteg vore förstås mumma. Något att drömma om, eller kanske går att hitta begagnat? :)


Redigerat av Unregistered2222, 26 juni 2013 - 12:43.


#28

Postad 12 januari 2014 - 08:56

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Kör nu en 7.2 uppsättning med sa aura 50 med min hk 370 men tycker dom saknar lite liv och vill kunna spela högre så har nu kollat på slusteg.

Bland annat ett nytt xtz ap100 och ett beg rotel 1080 båda går lös för 6k men har inte möjlighet att lyssna till någon.

Vad tror ni passar bäst hk kan vara lite väl mörk men annars tycker jag om det varmt o fylligt :)

Redigerat av BoBBiS, 12 januari 2014 - 09:18.


#29

Postad 18 januari 2014 - 18:25

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på Saxo 50 och Mantra 50 idag :) Mantra var ju ruggigt mycket hifi för pengarna men Saxo 50 var inte långt ifrån :) Det var ganska små skillnader även om man kunde uppfatta dom. Jag upplevde Saxo 50 som varmare i klangen än Mantra och Mantra hade mer klipp i basen. Lite tydligare med start och stopp med Mantra 50. Saxo 50 har ju en ganska varm klang eller mycket varm tyckte jag med en otrolig bas för storleken på lådan. Var lite impad faktiskt av båda modellerna :) Verkligen mycket för pengarna. Mantra 50 är ju så bra att jag personligen skulle kunna klara mig på ett sådant par ett helt liv :D Dessutom var dom riktigt snygga medans Saxo var mycket fula men det kanske bara är jag som tycker men man ändrade ju lite uppfattning när man fick lyssna på dom iaf :)

Elektroniken till Saxo 50 var Primare I22 dac och Primare CD22. Till Mantra 50 var det Primare I32 inkl mediakort fast vi körde inte ljudet via dacen. CD:n var den tillhörande Primare CD32 tror jag den heter :) Musiken var Rammsteins senaste platta.

Vi spelade även på Magnepan MG 1.7 classic och den imponerade ännu mer. Otroligt att dom kunde spela så mycket bas. Dom spelar ju lika mycket bas som min brors Cerwin Vega V12F nästan. Inte långt ifrån fast en tajtare sådan, mer exakt :D Har aldrig hört något liknande förut av en platt skärm. Musiken var densamma och elektroniken var Vitus Audios senaste integrerade samt deras egna cd-spelare för runt 100k styck. Jag frågade han i butiken om min Bladelius Thor Mk3 Novitas skulle kunna leverera samma attack som hans Vitusar gjorde och det var inga problem sa han. Mina Final Sound elektrostater i jämförelse går ju inte att jämföra. Dessa var bättre alla gånger.

Om man kan stå ut med höjden på ca: 165 cm och att dom är platta och ganska fula beroende på hur man ser det är det ju bara å köp! ;) Kan verkligen rekommendera dessa talare ;)

#30

Postad 18 januari 2014 - 23:00

Unregistered8dc87fe6
  • Unregistered8dc87fe6
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på Saxo 50 och Mantra 50 idag :) Mantra var ju ruggigt mycket hifi för pengarna men Saxo 50 var inte långt ifrån :) Det var ganska små skillnader även om man kunde uppfatta dom. Jag upplevde Saxo 50 som varmare i klangen än Mantra och Mantra hade mer klipp i basen. Lite tydligare med start och stopp med Mantra 50. Saxo 50 har ju en ganska varm klang eller mycket varm tyckte jag med en otrolig bas för storleken på lådan. Var lite impad faktiskt av båda modellerna :) Verkligen mycket för pengarna. Mantra 50 är ju så bra att jag personligen skulle kunna klara mig på ett sådant par ett helt liv :D Dessutom var dom riktigt snygga medans Saxo var mycket fula men det kanske bara är jag som tycker men man ändrade ju lite uppfattning när man fick lyssna på dom iaf :)

Elektroniken till Saxo 50 var Primare I22 dac och Primare CD22. Till Mantra 50 var det Primare I32 inkl mediakort fast vi körde inte ljudet via dacen. CD:n var den tillhörande Primare CD32 tror jag den heter :) Musiken var Rammsteins senaste platta.

Vi spelade även på Magnepan MG 1.7 classic och den imponerade ännu mer. Otroligt att dom kunde spela så mycket bas. Dom spelar ju lika mycket bas som min brors Cerwin Vega V12F nästan. Inte långt ifrån fast en tajtare sådan, mer exakt :D Har aldrig hört något liknande förut av en platt skärm. Musiken var densamma och elektroniken var Vitus Audios senaste integrerade samt deras egna cd-spelare för runt 100k styck. Jag frågade han i butiken om min Bladelius Thor Mk3 Novitas skulle kunna leverera samma attack som hans Vitusar gjorde och det var inga problem sa han. Mina Final Sound elektrostater i jämförelse går ju inte att jämföra. Dessa var bättre alla gånger.

Om man kan stå ut med höjden på ca: 165 cm och att dom är platta och ganska fula beroende på hur man ser det är det ju bara å köp! ;) Kan verkligen rekommendera dessa talare ;)


Du upplevde aldrig Mantran som jobbig på lite högre lyssningsnivåer? Jag och min flickvän upplevde dom på lite högre ljudnivåer som skrikiga eller hur man nu ska beskriva det. Annars lät dom väldigt trevligt. Dock föll mitt val på Dynaudio X34.

#31

Postad 18 januari 2014 - 23:10

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Nej, det gjorde jag inte men det gjorde jag nästan lite med Saxo istället när man drog på lite högre men det kan ha att göra med att det var snikförstärkaren som var inkopplad på dom. I22 vs I32 gör ju en viss skillnad rent ljudmässigt :) Mantra 50 spelade tajtare men inte så det blev hårt / skrikigt nej :)

Du upplevde aldrig Mantran som jobbig på lite högre lyssningsnivåer? Jag och min flickvän upplevde dom på lite högre ljudnivåer som skrikiga eller hur man nu ska beskriva det. Annars lät dom väldigt trevligt. Dock föll mitt val på Dynaudio X34.


Kan tillägga att vi spelade rätt högt på alla anläggningar vi testade :)

#32

Postad 20 januari 2014 - 09:01

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Jag tror det var rätt bra akustik där inne nu :) Var på Balance ljud och bild :) Sen var högtalarna helt inspelade också vilket spelar stor roll när man lyssnar :)

#33

Postad 23 januari 2014 - 06:14

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Någon som lyssnat på Aura 50 och Saxo 30 och kan beskriva skillnaderna.? Sjukt sugen på Saxo 30 men undrar om det är några större skillnader mellan dom och Aura 50.?

#34

Postad 23 januari 2014 - 16:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Någon som lyssnat på Aura 50 och Saxo 30 och kan beskriva skillnaderna.? Sjukt sugen på Saxo 30 men undrar om det är några större skillnader mellan dom och Aura 50.?

Skulle säga att skillnaden är rejält stor. Spontant upplever jag Aura 50 som utan för mig väsentliga brister. Jag skulle kunna leva nöjd med ett par sådana. Saxo saknar rätt mycket upp till den nivån enligt min mening. Bestyckningen är helt olika vilket säkert är det avgörande. Två basar mot fem, eller hur de nu är konfigurerade. Vet inte om det är 2 eller 2,5-vägs. Hur som helst stor skillnad i kapacitet vilket skapar betydligt mer kraft, men också betydligt mer kontrollerad och detaljerad återgivning. Kort sagt är Aura minst lika mycket bättre som prislappen antyder. Får man Aura 50 för gamla priset 10000Kr har man gjort ett klipp. Men även för de 14000Kr. den nu kostar är de i mitt tycke extremt mycket högtalare. Invändningarna kan vara att man inte kan spela astronomiskt högt eller att man, om man är på det viset, kan sakna avgrundsdjup bas. Petitesser i mitt tycke förstås. :)

Nu var ju frågan skillnaden mellan Saxo 30 och Aura 50. För priset är Saxo nog bra men för mig är faktiskt Saxo 10 trevligare. Komlettera dessa med en sub och jag vill mena att du har en bättre återgivning än Saxo 30. Prisskillnaden blir bara 2000kr. om du tex väljer Saxo sub 8.

Redigerat av laddie15, 23 januari 2014 - 18:52.


#35

Postad 23 januari 2014 - 22:28

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar Laddie. Ska försöka låna hem ett par system audio 50 annars får jag lyssna i butiken och fösöka få en uppfattning av dom.

#36

Postad 23 januari 2014 - 22:39

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
På Balance ljud och bild tar man 9.500:--. Det har man gjort sen december :) Tror han köpte in 4 par eller något sådant till butiken :)

#37

Postad 23 januari 2014 - 22:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar Laddie. Ska försöka låna hem ett par system audio 50 annars får jag lyssna i butiken och fösöka få en uppfattning av dom.

Gör så och bered dig på stampa takten och ett smil från öra till öra.
Och de går alltså tydligen att få för 9500kr. :)

#38

Postad 23 januari 2014 - 23:04

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Ja, han hade ett erbjudande i december. Om man köpte ett par Saxo 50 där så fick man en kabel ur Clou Cables sortiment till ett värde av 1000:- så det var ju ganska bra kan man ju säga då :) Tyvärr gällde det erbjudandet bara till den 31/12 :)

Priset är detsamma nu med ska det vara :) Även om kabeln inte ingår i priset :)

http://www.balance.se










Postad bild


Nytt i butiken!

System Audio Saxo 50


Ny golvmodell i Saxo-serien!
Nätt och elegant högtalare och med stort ljud!
Pris: 9 500 :- / par


Finns för demo och på lager för omg. leverans!


Specifikation:
Effekttålighet: 150 Watt
Impedans: 4-8 Ohm
Känslighet: 89 dB
Frekvensomfång: 40-25.000 Hz (+/-4 dB)
Mått: 130 x 1050 x 250mm (BxHxD)
Vikt: 19 kg/styck








#39

Postad 24 januari 2014 - 05:53

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

På Balance ljud och bild tar man 9.500:--. Det har man gjort sen december :) Tror han köpte in 4 par eller något sådant till butiken :)

dessvärre bor jag i skåne där utbudet av hifi-butiker inte är så stort, men ljud och bildcenter i malmö hade några system audio högtalare inne bla Aura 50 för 10k så har mejlat dom om det går att låna hem.

#40

Postad 24 januari 2014 - 05:58

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Gör så och bered dig på stampa takten och ett smil från öra till öra.
Och de går alltså tydligen att få för 9500kr. :)

ja hoppas det :) har funderat lite på om jag nu gillar ljudet från system audio så kan det hända att jag slår till på endast topparna dvs saxo 10 som du tipsa om, då jag ändå hade tänkt att dela frontarna med mina subbor som är 2st Xtz w10.16. Jag gillar att känna basen och har läst att system audio inte flyttar speciellt mycket luft men att dom ska låta fantastiskt bra :) eller är jag inne på fel spår.?

#41

Postad 24 januari 2014 - 07:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

ja hoppas det :) har funderat lite på om jag nu gillar ljudet från system audio så kan det hända att jag slår till på endast topparna dvs saxo 10 som du tipsa om, då jag ändå hade tänkt att dela frontarna med mina subbor som är 2st Xtz w10.16. Jag gillar att känna basen och har läst att system audio inte flyttar speciellt mycket luft men att dom ska låta fantastiskt bra :) eller är jag inne på fel spår.?

Lite fel kanske. Jag menar att mycket av den intressantaste basen ligger betybligt högre än subbarna. Och det är här, där mycket trummor och feta gitarriff ligger, som man verkligen tappar hakan över vad SA:s golvare presterar. Så, visst ger dina subbar ett fint fundament där SA slutar, men dela dem vid 40-50 Hz mot ett par Aura 50 och du är i himlen. Anar att du missar just kraften i det kanske viktigaste området med de mindre Saxo 10. Men jag kan ha fel.
Kolla med Hifi Skane i Malmö. Där har jag alltid handlat. De brukar låna ut över en helg om man hämtar på lördag vid stängning. :)

#42

Postad 24 januari 2014 - 09:54

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Lite fel kanske. Jag menar att mycket av den intressantaste basen ligger betybligt högre än subbarna. Och det är här, där mycket trummor och feta gitarriff ligger, som man verkligen tappar hakan över vad SA:s golvare presterar. Så, visst ger dina subbar ett fint fundament där SA slutar, men dela dem vid 40-50 Hz mot ett par Aura 50 och du är i himlen. Anar att du missar just kraften i det kanske viktigaste området med de mindre Saxo 10. Men jag kan ha fel.
Kolla med Hifi Skane i Malmö. Där har jag alltid handlat. De brukar låna ut över en helg om man hämtar på lördag vid stängning. :)

tack för dina tips :) ska kolla med hificenter oxå.

#43

Postad 24 januari 2014 - 10:04

George Costanza
  • George Costanza
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har ingen butik i min närhet som har System Audio Aura 50 New Edition för demo vilket är synd då det verkar vara en mycket intressant högtalare.

#44

Postad 22 februari 2014 - 11:58

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet gällande slutseg och aura 50. Har läst att dom ska passa bra med Primare men ligger över min prisklass även begagnade.

Har ej möjlighet att låna hem något men dom jag har i åtanke är xtz-ap 100 och finns ett advantage a300 som jag funderat på hade tänkt och lägga mellan 5-7.

Sen vad kör ni för surrar tänke byta upp mig, går det bra med saxo eller ska man även där satsa på en mindre aura?

#45

Postad 23 februari 2014 - 10:38

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Aura och XTZ kan bli för mycket i toppen, du måste testlyssna först!

#46

Postad 23 februari 2014 - 11:22

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0

Aura och XTZ kan bli för mycket i toppen, du måste testlyssna först!


Ska iväg och lyssna på primare och rotel tillsammans med aura till veckan men har ingen möjlighet att lyssna på xtz då jag bor i Hudiksvall ^^ så det är en bit till fyndbörsen. däremot så har dom ju buy&try. Men känns fel att behöva köpa ett dyrare steg än vad jag gav för högtalarna.

Men färgar inte slutsteget mindre en försteg? tex eftersom jag sitter på min hk370 och att det är den som påverkar färgningen?


Edit: Har fått upp ögonen för vincent sp-996 sóm jag nog också har möjlighet att lyssna på, Så finns möjligheten att inhandla en till centerkanalen om jag känner för det.

Redigerat av BoBBiS, 23 februari 2014 - 12:11.


#47

Postad 23 februari 2014 - 13:32

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Slutsteg färgar normalt inte så mycket, om ens något.
Anledningen att jag skickade ut en varning är at jag har haft en förstärkare tillverkad från samma fabrik som tillverkar XTZ's förstärkare och jag upplevde en ljudbild kall som is.
Men det kan ju passa dig förträffligt, bara att buya and trya så vet du. :)

edit: Vincent brukar vara trevliga. Upplever dock generellt en färgning där, lite "värme".

Redigerat av Distordera, 23 februari 2014 - 13:35.


#48

Postad 24 februari 2014 - 12:49

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Har xtz class a d3 förstärkaren till mina aura 60, ljudet är lite ljusare men framförallt tydligare än med min onkyo 609, fattas inget i livlighet iaf.

Annan setup än i frågan men kanske jämförbart.

#49

Postad 26 februari 2014 - 19:25

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Har nu lånat hem ett par Vincent 996 men tycker ljudbilden vart väldigt ljus och lite s-ig även på dom volymerna som det inte var tidigare.
Dom har nu gått i 2 timmar men har en vecka kvar på lånet.
Annars rekommendera dom Marantz som tydligen skulle vara lite varmare

#50

Postad 06 mars 2014 - 21:51

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Så har nu varit upp till AvD och lyssnat på lite slutsteg och det vi/han kom fram till var att det var dist som jag upplevde och högtalarna inte palla med då jag ville spela mer än dom klara av...
Vi testa med Marantz 7025 och en primare I32 och var samma problem där på högre volymer dom hade inget värre att testa med men stack iväg med pengar vilket fall så fick rådet att byta högtalare om jag ville slippa dist på dom volymerna.

Han visade då Heco Celan Gt-702 och tyckte jag skulle inhandla 902:an som dom hade på lagret men tyckte även Heco vart vass när man vred på lite grann. Sen vet jag inte om dom lät speciellt mycket bättre än auran.

Så i slutändan behåller jag mina Aura 50 i ett tag till och struntar i slutsteg då jag inte få någon direkt ökad ljudnivå som är lyssningsbar, och steget upp till distfritt verkar kosta väldigt mycket ^^



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.