Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

I vilken ände börjar jag? Stereoförstärkare

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 augusti 2012 - 19:02

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hej hopp MHB - Det är mitt första inlägg här, så var snälla ifall jag hamnat fel etc :)


Jag ska börja byta ut mitt ljud, dels för att jag vill ha något som är modernt, och något som passar bättre in och tar mindre plats.

För tillfället sitter jag på en Pioneer SA-610, som är kopplad till ett par Pioneer CS-797, spelar antingen ljud från tv'n, eller vinyl. Spelaren är en Phillips F7112 Synchro drive.


Många säger att det här är skitgrejjor, vilket jag inte vill hålla med om, okej att dom inte håller den högsta standarden i moderna drag, men skräp är det inte. (Rätta mig om jag har fel, motivera varför)

Det jag nu tänkt byta till är en Yamaha R-S700, ett par Wharfedale diamond 9.2 och en Rega RP1 spelare, (Är öppen för andra förslag, men priset får inte ändras speciellt mycket, är fattig stundent och lever på nudlar för att kunna köpa nytt), men vet inte vart jag ska börja! Tänker köpa en sak i taget nämligen, och det hade vart roligast med en ganska märkbar skillnad direkt! :)
Jag tänkte först högtalarna, eftersom att dom ska spelas in etc, men nu tänker jag att kanske förstärkaren kan hitta nytt liv i mina CS-797?

HJalp maj snela :)

#2

Postad 19 augusti 2012 - 19:54

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Yamahan tycks ju vara en riktigt trevlig förstärkare om man gå på vad som skrivs om den på nätet.

Lägger du på en tusenlapp så kan du kika på Rega Brio R som fått mycket goda recensioner, samt att den är snygg som tusan!
http://www.rega.co.uk/html/Brio-R.htm

Men hur du än vänder så har du rumpan bak, och då är högtalarna det det som påverkar ljudkvalitet mest.

#3

Postad 20 augusti 2012 - 06:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om du inte tycker det låter skit så behåll grejorna. Uppdatera endast när du börjar tänka på Hd-ljud och multikanalsfilm.

#4

Postad 20 augusti 2012 - 07:30

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Skulle inte köpa förstärkaren först om du vill uppleva störst skillnad, det är helt klart högtalarna du ska satsa på. Men se till att lyssna på högtalarna innan köp, kanske tom låna hem dom om det är från en hifi butik du köper dom. Många som blir besvikna när dom kommer hem till en ibland mkt sämre akustisk miljö och inser att dom inte alls var bättre än det gamla.

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 20 augusti 2012 - 07:33.


#5

Postad 20 augusti 2012 - 11:50

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Det är sant att jag inte tycker det jag har låter skit, men jag märker hur dom inte håller måttet i jämförelse med vad man kan ha. Dom har en tendes till att låta väldigt grötiga, och "boomiga", typ som om lågregistret leker sitt egna lilla liv...

Skulle gärna ta hem och testa över en helg, men har enbart hifi-punkten i närheten, brukar dom låta en göra sånt?

Redigerat av Unregisteredcbf6bd17, 20 augusti 2012 - 12:01.


#6

Postad 20 augusti 2012 - 11:55

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Ingen aning men det borde dom göra, bara att fråga. Hifi-klubben tex brukar låna ut i samband med helgen, man brukar få låna grejer under lördag eftermiddag och hela söndagen söndagen för att lämna åter dessa under måndag förmiddag. Kolla med dom.

#7

Postad 01 september 2012 - 06:19

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Hej hopp MHB - Det är mitt första inlägg här, så var snälla ifall jag hamnat fel etc :)


Jag ska börja byta ut mitt ljud, dels för att jag vill ha något som är modernt, och något som passar bättre in och tar mindre plats.

För tillfället sitter jag på en Pioneer SA-610, som är kopplad till ett par Pioneer CS-797, spelar antingen ljud från tv'n, eller vinyl. Spelaren är en Phillips F7112 Synchro drive.


Många säger att det här är skitgrejjor, vilket jag inte vill hålla med om, okej att dom inte håller den högsta standarden i moderna drag, men skräp är det inte. (Rätta mig om jag har fel, motivera varför)

Det jag nu tänkt byta till är en Yamaha R-S700, ett par Wharfedale diamond 9.2 och en Rega RP1 spelare, (Är öppen för andra förslag, men priset får inte ändras speciellt mycket, är fattig stundent och lever på nudlar för att kunna köpa nytt), men vet inte vart jag ska börja! Tänker köpa en sak i taget nämligen, och det hade vart roligast med en ganska märkbar skillnad direkt! :)
Jag tänkte först högtalarna, eftersom att dom ska spelas in etc, men nu tänker jag att kanske förstärkaren kan hitta nytt liv i mina CS-797?

HJalp maj snela :)


Skall du byta grejor, måste du börja från ljudkällan. Tumregeln heter 'skit in - skit ut'.
Sedan besvara frågan: Skall jag spela stereomusik eller bioljud (var är viktigast).
Därefter kan man börja titta.

Redigerat av Unregistered1605, 01 september 2012 - 06:21.


#8

Postad 01 september 2012 - 10:19

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Precis och ljudkällan är högtalaren

Skall du byta grejor, måste du börja från ljudkällan. Tumregeln heter 'skit in - skit ut'.
Sedan besvara frågan: Skall jag spela stereomusik eller bioljud (var är viktigast).
Därefter kan man börja titta.


Precis och ljudkällan är högtalaren, sen avgör inte bio eller stereo så mkt utöver antalet högtalare och kanaler. I båda fallen är man ute efter så bra återgivning som möjligt.

#9

Postad 01 september 2012 - 15:56

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Njaa, ljudkällan är för mig Dator, CD, DVD etc.
Efter ljudkällan kommer:
2) Förförstärkare
3) Slutsteg
4) Högtalare

#10

Postad 01 september 2012 - 18:42

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Det kommer inget ljud i dom källorna det kan jag säga direkt :) förutom störande ljud, förhoppningvis så är högtalaren den enda ljudkällan. Sen att börja med att uppgradera dom du kallar för ljudkällor för att uppnå mest skillnad i ljudkvalitet är ren nonsens. Anta att du har dom "bästa" högtalarna i 10k klassen och den "bästa" stärkaren i 10k klassen. Vad tror du ger mest skillnad i ljud. Att byta stärkaren till den bästa i 100k klassen eller till dom bästa högtalarna i 100k klassen? faktum är att en par grymma högtalare kan låta rätt bra i ett annars mediokert system, men du får aldrig ett par mediokra högtalare att låta bra med ett high-end system oavsett hur bra Cd-spelaren är. Ström & signaler i all ära men i slutänden är det högtalarna som står för att göra om allt till ljud och gör den det dåligt så kommer det inte spela någon större roll vad du matar med. (till dom som hänger upp sig på prisexemplen så nej bra ljud behöver inte vara dyrt, det var för att exemplifiera) Man kan se det som en kedja men den liknelsen är ganska dålig (och hifi-butiks säljarnarens bästa argument varför du ska lägga löjliga pengar på signalkablar), visst alla länkarna måste finns men många av dom gör en obetydligt liten skillnad medans andra gör väldigt mkt, högtalaren är en av dom absolut viktigaste tillsammans med akustiken. Båda har en stor inverkan på hur det verkligen kommer att låta. Oavsett om strärkaren inte riktigt orkar eller om ljudet endast är 128bit eller om sinalen till högtalaren tar 0,000000000001 sekund längre tid på sig i högalarkabeln.

/J

#11

Postad 01 september 2012 - 20:31

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Det kommer inget ljud i dom källorna det kan jag säga direkt :) förutom störande ljud, förhoppningvis så är högtalaren den enda ljudkällan. Sen att börja med att uppgradera dom du kallar för ljudkällor för att uppnå mest skillnad i ljudkvalitet är ren nonsens. Anta att du har dom "bästa" högtalarna i 10k klassen och den "bästa" stärkaren i 10k klassen. Vad tror du ger mest skillnad i ljud. Att byta stärkaren till den bästa i 100k klassen eller till dom bästa högtalarna i 100k klassen? faktum är att en par grymma högtalare kan låta rätt bra i ett annars mediokert system, men du får aldrig ett par mediokra högtalare att låta bra med ett high-end system oavsett hur bra Cd-spelaren är. Ström & signaler i all ära men i slutänden är det högtalarna som står för att göra om allt till ljud och gör den det dåligt så kommer det inte spela någon större roll vad du matar med. (till dom som hänger upp sig på prisexemplen så nej bra ljud behöver inte vara dyrt, det var för att exemplifiera) Man kan se det som en kedja men den liknelsen är ganska dålig (och hifi-butiks säljarnarens bästa argument varför du ska lägga löjliga pengar på signalkablar), visst alla länkarna måste finns men många av dom gör en obetydligt liten skillnad medans andra gör väldigt mkt, högtalaren är en av dom absolut viktigaste tillsammans med akustiken. Båda har en stor inverkan på hur det verkligen kommer att låta. Oavsett om strärkaren inte riktigt orkar eller om ljudet endast är 128bit eller om sinalen till högtalaren tar 0,000000000001 sekund längre tid på sig i högalarkabeln.

/J


Tycker nog att 'skit in ger skit ut' gäller. Så står kvar vid tidigare inlägg.

#12

Postad 01 september 2012 - 20:37

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Källan som var ifrån det började! Jag tar källa som när man skriver en uppsats och ska redovisa var man fått informationen från alltså källan. Om man nu pratar om hemma ljud så blir ju då källan själva mediet sen spelas denna upp och vidare går strömmen till förstärkare till högtalare med diverse kablar däremellan... Ush, nä nu får ni klara er själva här, ville bara skriva ner hur jag ser det på mitt lilla egna luddiga sätt :D

#13

Postad 03 september 2012 - 08:23

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Källan som var ifrån det började!


Precis, så ljud-källan är väl högtalaren då :) för det är där ljudet börjar. Innan finns det inget ljud eller?

Tycker nog att 'skit in ger skit ut' gäller. Så står kvar vid tidigare inlägg.



Ser också källan i hela flödet som början av allt. Ska man dra det tillräckligt lång så stannar det inte vid CD eller processen att mixa inspelningen till CD, eller ens vid inspelningen av musiken eller vilken mic dom spelade in med, eller i hjärnan som skrev musiken eller källan han hade till inspiration för att skriva den osv ääääända fram människans skapelse :) så skit in skit ut konceptet håller till viss del dock är det väldigt svårt att påverka hela kedjan och stora delar av kedjan spelar ingen roll för om slutresultatet låter bra eller inte. Så skit in skit ut stämmer, men tyvärr hjälper den inte till ett skvatt om du ska avgöra vilken komponent som påverkar ljudet i högst grad. Det är som att säga till någon som vill att deras bil ska gå snabbare, att det första dom ska göra är att byta bränsletank först.

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 03 september 2012 - 08:24.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.