Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax PVR Digitalbox BXR-HD+2 , uppgraderad version?

669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 0 6,89 (9) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 12 juni 2018 - 21:02

Bo_B
  • Bo_B
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Jag har haft nätverkskabeln bortkopplad från min Humax en längre tid eftersom det alltid tog en sån tid när man skulle till inspelningarna via MEDIA-knappen. Den skulle ju jämt ut och hoja på nätet och hämta reklam för filmer man kan köpa i stället för att visa ens inspelningar.

Men idag skulle jag använda Play-tjänsten på boxen så jag kopplade tillbaka nätverkskabeln.

Men den vägrar att förstå att den är ansluten nu, när jag trycker på Play-menyn så visas ett meddelande att den inte är ansluten till Internet fast den både har en IP-adress och är kopplad till min router precis som den skall.

Syns från routern och IP-adressen stämmer.

Andra enheter kopplade via samma switch som HUMAX når Internet helt OK.

Har provat med att starta om boxen men det hjälper inte.

Humax svarar på ping precis som andra enheter på nätet.

Någon som har en aning om vad som kan ha gått fel?
Har Boxer stängt ner Play-tjänsten så att det är därför den tror att Internet saknas?

Eller finns det en mjukvaruuppdatering som jag missat?

LITE SENARE....

Jag borde kanske ha kollat med Boxer först...

De har tydligen tagit bort hela On-Demand inklusive Filmbutiken och Play-tjänsten.

Tydligen försvann det i slutet av mars i år (jag var på utlandsresa då)...

Redigerat av Bo_B, 12 juni 2018 - 21:11.

Postad 17 juni 2018 - 09:05

mico01
  • mico01
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Jag har haft nätverkskabeln bortkopplad från min Humax en längre tid eftersom det alltid tog en sån tid när man skulle till inspelningarna via MEDIA-knappen. Den skulle ju jämt ut och hoja på nätet och hämta reklam för filmer man kan köpa i stället för att visa ens inspelningar.
Men idag skulle jag använda Play-tjänsten på boxen så jag kopplade tillbaka nätverkskabeln.
Men den vägrar att förstå att den är ansluten nu, när jag trycker på Play-menyn så visas ett meddelande att den inte är ansluten till Internet fast den både har en IP-adress och är kopplad till min router precis som den skall.
Syns från routern och IP-adressen stämmer.
Andra enheter kopplade via samma switch som HUMAX når Internet helt OK.
Har provat med att starta om boxen men det hjälper inte.
Humax svarar på ping precis som andra enheter på nätet.

Någon som har en aning om vad som kan ha gått fel?
Har Boxer stängt ner Play-tjänsten så att det är därför den tror att Internet saknas?
Eller finns det en mjukvaruuppdatering som jag missat?

LITE SENARE....
Jag borde kanske ha kollat med Boxer först...
De har tydligen tagit bort hela On-Demand inklusive Filmbutiken och Play-tjänsten.
Tydligen försvann det i slutet av mars i år (jag var på utlandsresa då)...

Fick i veckan ett mejl från Boxer med erbjudande om att ”låna” deras nya tv hub som har on-demand och dedikerade knappar på fjärren för svtplay, tv4play och netflix.
https://www.boxer.se...ra/boxer-tv-hub

Postad 17 juni 2018 - 09:47

Bo_B
  • Bo_B
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Inte direkt jämförbart eftersom den inte kan spela in.

Jag använder min HUMAX inspelningsfunktion hela tiden för att inte bara se programmen direkt utan när jag vill.

De flesta kanalerna saknar playfunktion så det funkar bara med en PVR ("inspelningsbar" box).

Ofta spelas det in 3-5 program samtidigt, vilket går utmärkt med HUMAX-boxen

Postad 27 september 2018 - 12:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 925 inlägg
  • 0

Fick i veckan ett mejl från Boxer med erbjudande om att ”låna” deras nya tv hub som har on-demand och dedikerade knappar på fjärren för svtplay, tv4play och netflix.
https://www.boxer.se...ra/boxer-tv-hub

Lite sent svar, men hoppar in här då jag har fajtats med Boxer om detta sedan juni då jag flyttade till en hyresvärd med Boxer-avtal.

Uppdateringen av boxar som kom i våras tog bort Play och Ondemand på alla inspelningsbara boxar och detta är nu exklusivt för Smartboxen (som suger ur buggsynpunkt) och Hubben (som man bara kan "hyra" om man låser sig till ett nytt abb). HDD-inspelning är tydligen på utgång hos Boxer och de vill att vi ska använda Play-tjänster istället.

Men detta brister då det dels inte finns alla avsnitt av alla serier i alla de olika Playt-tjänsterna, samt att, ännu värre, Boxer har inte ens avtal med alla kanaler om att inkludera deras Play-tjänster i Boxer Play.

Boxer har inga lösningar och verkar nu leva i någon övergångsfas och hoppet står endast till att ComHem nu ska gå in och styra upp röran.

Redigerat av agpath, 27 september 2018 - 12:02.

Postad 20 december 2019 - 20:44

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Just fått problem med en av våra Humax-boxar. Den klagar på "lagringsbegränsning" och jag hittar ingen orsak eller inställning. Har startat om, nollställt och formatterat hårddisken. Inget verkar hjälpa i längden. Det går att titta, det går att spela in en del, men efter ett tag går det inte längre. Då går det inte heller att ta bort inspelade saker, utan det enda som går är att titta på inspelat. Det verkar som det händer kring 60GB inspelat (på 500GB disk). Nästa steg blir att leta reda på en annan hårddisk och prova med ett byte.

Eller har nån annan råkat ut för samma sak?

Har även en av de nya Streaminglådorna från Boxer, men den är inte direkt intuitiv... Vi trivs därför bättre med Humax-boxarna. :)

Postad 20 december 2019 - 21:19

Bo_B
  • Bo_B
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Jag har bevakning på Humax-boxar på Tradera och för ett tag sedan var denna Humax BXR+2 med 1000GB disk ute.

Säljaren beskrev att han bytt ut disken på ett flertal såna här boxar utan problem.

Jag vet inte varför han bytte men kanske att det var för att han fått problem som dina...

Men som han skriver är det inte alla som tar 1TB-drivar...

Redigerat av Bo_B, 20 december 2019 - 21:20.

Postad 21 december 2019 - 08:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 13 506 inlägg
  • 0
2500kr :o

Jag som nästan hade tänkt ge bort min gamla....

Postad 21 december 2019 - 08:42

Bo_B
  • Bo_B
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Under november och december (fram till för nån vecka sedan) kom det ut sammanlagt 10-12 såna här boxar på Tradera.

De gick i allmänhet för priser mellan 2000 och 2600. En avvikelse var en som deklarerades som ny och oanvänd som gick för över 4000.

Men nu har strömmen sinat, endast en BXR HD+/SE finns ute. Det är modellen innan och den har annorlunda och långsammare firmware. Antagligen samma hårdvara dock.

Postad 26 december 2019 - 17:30

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Har en på 500GB liggandes hemma, men den är inte helt tom. 1TB vet jag inte om vi ändå inte har användning för så iom att jag inte har nån liggandes så ska man mao inte chansa å köpa en ny.

Har både en HD+ och en HD2+ och märker inte direkt nån skillnad i prestanda. Jag trivs bäst med HD+ med blå menyer, HD2+ med gröna menyer försöker koppla upp sig på nätet (och play) trots att det inte används så om den nya(re) är lite snabbare hårvarumässigt tycker jag detta drar ned prestandan till samma nivå som HD+.

HD2+'en totalhavererade strax innan garantin gick ut och fick då en ny. Nu är det dock andra problem. Bara att rensa extradisken från datorn och sätta in den nån dag. Det var ändå rätt lättmekat. :)

Redigerat av thomas68, 26 december 2019 - 17:31.

Postad 26 december 2019 - 18:16

Bo_B
  • Bo_B
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

När det gäller skillnaden mellan HD+ och HD+2 så har jag haft HD+2 sedan 2014 och nu i höst har jag tittat efter en backup-apparat (på Tradera). Har bara lyckats köpa en HD+ eftersom de HD+2 som varit ute medan jag letat har slutat på för högt pris. Den används bara med min extra-TV nu.

Hur som helst kan jag jämföra dem lite grann:

1) Menyer och liknande är olika men fungerande i båda. Dock får man upp inspelnings-listan mycket fortare med HD+ än med HD+2

2) Man kan organisera sina inspelningar med mappar på HD+ men inte på HD+2 (stort minus med HD+2)

3) Det går hemskt långsamt att radera inspelningar med HD+! Detta gör att jag knappt kan tänka mig att använda den (stort minus med HD+).

4) Nätverksanslutning har ingen funktion i HD+2! Boxer blockerade allt vettigt när den presenterades, eftersom nätet skulle användas exklusivt till deras filmbutik, som numera har upphört. Men denna funktion gjorde också att visning av Media-menyn orsakade hämtning av allehanda reklam från Boxer.

Jag har nu dragit ur nätverks-sladden för då blir man av med reklam-longörerna vid start av media-listningen.

5) USB är oanvändbar i HD+2 men i HD+ så kan man spela upp videor via boxen om de ligger på USB-drive. Men eftersom de flesta nya TV-apparater har denna funktion i alla fall så är det inget jag använder, men har velat ha tidigare.

6) Det går INTE att spara gjorda inspelningar på extern media varken med nätverks-share eller USB. Hade hoppats att det skulle funka på HD+, men det gör det inte på någon av modellerna.

Ang hårddisk så var det en på Tradera som sålde en HD+2 med 1000 GB disk som han hade satt in. I annonsen hävdade han:

A -  Man kan inte använda vilken sorts disk som helst, han hade köpt samma fabrikat/typ som original.

B -  Alla boxar tar disk med 500 GB, men vissa tar större också det beror på boxens ålder.

Redigerat av Bo_B, 27 december 2019 - 14:48.

Postad 28 december 2019 - 22:32

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Nån bjuder just nu 1830sek för en HD+ på Tradera. Galet!!! Jag gav 1990 för min för ca 10 år sen och 990 för nästa HD2+ några år senare i samband med förlängninga av avtal med Boxer. Köpte nyss en HD2+ till stugan för 500 vilket känns rimligt för så gammal elektronik.

Det satt en Seagate Pipeline HD .2 disk i min HD2+ som strular. Från 01/2013. Får se hur det går att stoppa i något annat... Återkommer!

Postad 28 december 2019 - 23:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Jag köpte en HD+ i november för 1400 på Tradera att ha som reserv.

Och för att kolla hur en box utan Boxers blockering av nätverk och USB fungerar.

Tyvärr var det inte som jag hoppats på men som PVR fungerar den ju i alla fall.

Så en backup är den tills jag hittar en HD+2 som inte drar iväg prismässigt.

Det finns en annan HD+ ute också nu och den ligger på 521 kr för närvarande.

Men på Tradera händer det mesta den sista halvminuten innan auktionen slutar...

De här apparaterna går ju inte att köpa i handeln längre och inte heller via Boxer. :angry:

Postad 29 december 2019 - 20:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Nån bjuder just nu 1830sek för en HD+ på Tradera. Galet!!! Jag gav 1990 för min för ca 10 år sen och 990 för nästa HD2+ några år senare i samband med förlängning av avtal med Boxer. Köpte nyss en HD2+ till stugan för 500 vilket känns rimligt för så gammal elektronik.

Det satt en Seagate Pipeline HD .2 disk i min HD2+ som strular. Från 01/2013. Får se hur det går att stoppa i något annat... Återkommer!

Nu har den box du skrev om sålts för 2860! Inte klokt!

Före jul gick typiska HD+ för max uppåt 1500 och HD+2 för 2200-2500.

Och idag har den andra HD+ som kom ut härom dagen rusat upp till 2850 fast auktionen inte slutar förrän den 5 januari. Galet i kvadrat!

Vad har hänt? Har dessa köpare fått riklig tilldelning av Jultomten?

Och jag som är ute efter en HD+2 att ha som backup. Verkar inte funka med de priser, som ges på Tradera nu.

Postad 11 januari 2020 - 12:43

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Bytte mot den enda extradisken jag hade. En Seagate Barracuda 500GB. Installation och uppstart gick bra. Disken har formaterats till samma storlekar som på den gamla (1+10+465). Det går utmärkt att pausa, spela in. MEN: jag får inte längre upp listan över inspelat material!
Googlar man så kan man läsa att det inte funkar med alla varianter och storlekar av diskar, framförallt med den gamla firmware vi har. Andra marknader verkar fått uppdateringar medan Boxer struntat i det.
Ska försöka formatera och felsöka den gamla disken, annars kanske det är värt att skaffa en 1TB Pipeline som just nu kostar 764Sek på CDon.

Postad 11 januari 2020 - 18:09

Bo_B
  • Bo_B
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 1

När det gäller firmware så fick jag en uppdatering från supporten som skulle sättas på en USB-sticka och sitta i USB-uttaget på fronten när man startar boxen. Detta var 2014 när de hade gjort något som fick boxen att inte uppdatera korrekt från luften.

Jag kan maila den till dig om du vill, skicka din mailadress som PM i så fall.

Jag är inte hemma nu så jag kan inte säga vad jag har för firmware just nu men den jag fick via USB från supporten funkade att få min box i ordning. Men man riskerar att tappa sina existerande inställningar under uppdateringen så det gäller att biblioteket inte är så stort ännu...

Postad 10 april 2020 - 18:42

Mongroovy
  • Mongroovy
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag är också intresserad av att ersätta min originaldisk och passa på att uppgradera till 1TB.

Vilken mjukvaruversion är den som man behöver installera från usb? Den jag har nu heter SETVAB 0.03.80.

Ska försöka formatera och felsöka den gamla disken, annars kanske det är värt att skaffa en 1TB Pipeline som just nu kostar 764Sek på CDon.

Hur gick det för dig? Lyckades du få den nya disken att fungera?

Postad 24 juli 2020 - 21:13

krej
  • krej
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jahapp, verkar som om min box börjar dö...  :wacko: . Började med sporadiskt med svart bild och "Ingen signal eller kodad". Senare kan den inte visa kanalerna alls. Kortläsaren funkar för jag kan se menyerna om kryptoinfo och kortinfo med kortet i. Har fabriksåterställt några gånger, och har alltså inga sparade kanaler nu. Signalinfon säger att Styrka är 90% och Kvalitet 100%, så signalen kommer fram och är rätt (både kort och antenn funkar i en gammal SD-box). Vid en kanalsökning så stannar den på rätt kanalnummer för mux'arna i Skåne, så signalen kommer in i boxen. 

Verkar alltså som om den inte lyckas visa/avkoda bilden längre. 

Känns detta problem igen? Går det att fixa? 

Postad 25 juli 2020 - 16:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Antagligen reparerbart via servicefirma, men jag gissar att service är dyrare än att köpa en begagnad på Tradera.

Där går de för uppåt 3000, men vanligare är 1500-2000.

UPPDATERING

Idag 2020-07-26 gick det två boxar på Tradera-auktioner för under 2000.

Redigerat av Bo_B, 26 juli 2020 - 21:41.

Postad 26 juli 2020 - 21:08

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 13 506 inlägg
  • 0

Känns detta problem igen? Går det att fixa? 

Lagning av den diskuterades nyligen i https://www.minhembi...howtopic=339851

Postad 29 juli 2020 - 10:45

krej
  • krej
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Antagligen reparerbart via servicefirma, men jag gissar att service är dyrare än att köpa en begagnad på Tradera.

Där går de för uppåt 3000, men vanligare är 1500-2000.

UPPDATERING

Idag 2020-07-26 gick det två boxar på Tradera-auktioner för under 2000.

Tack för tips. Sökte lite efter service-firmor men hittar bara allmänna elektronikreparationsfirmor. 

Nackdelen med att köpa begagnat är att även den nyköpta kan gå sönder med samma fel inom en vecka, så jag betalar gärna lite mer för reparation i det fallet. 

Lagning av den diskuterades nyligen i https://www.minhembi...howtopic=339851

Tack för tips! Jag skriver vidare i den diskussionen. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.