I lördags så hittade jag MythTV och insåg att det kan ändra mitt TV tittande rejält så jag installerade MythBuntu i en virtuell maskin bara för att få känna på det, insåg dock snabbt att utan en mottagare så kommer jag inte långt.
På söndagen så ropade jag in en DVB-T USB sticka från tradera, nu nån timme in på måndagen så börjar det bli dags att ta tag i det här och lära sig mer.
Hårdvara än sålänge:
1 st "tv-kort" Asus My Cinema-U3100 Mini DVB-T USB http://www.asus.com/...aU3100MiniDVBT/
1 st tjock 32" TV
Viss äldre hårdvara till en backend finnes, AMD 1800+, ~1G ram eller liknande med Intel processor, bägge dessa system saknar givetvis både USB 2.0 och SATA så kanske är det bättre att satsa på nyare hårdvara istället för att köpa expansionskort?
Krav / förutsättningar.
Då jag bara kör frikanalerna från Boxer och har klarat mig bra med det i över 4 år nu så utgår jag ifrån att det är mitt behov.
HDTV : Min TV klarar det ju inte men den stationära datorn kan väl lika väl vara en frontend? så HD blir nog ett krav, om inte annat så lär nästa TV automatiskt klara HD.
Totalt 5 muxar där jag snabbt kan plocka bort 2 st, den ena har en lokal kanal och den andra "TV4 news" ingen av dessa kanaler lär ha någon prioritet.
Frågor :
Kommer mitt första "TV-kort" klara av att ta emot en hel MUX med möjlighet att spela in/titta på flera kanaler samtidigt?
Kommer samma kort klara av HD kanaler? klarar det att "streama" MUX;en till datorn så borde mjukvaran kunna plocka ut HD kanalerna oavsett om kortet är DVB-T eller DVB-T2, right?
Hur fungerar reklam detekteringen nu för tiden? Läste att det har varit lite strul med det för ett tag sen.
All input är välkommen. //Martin.
Redigerat av Martinen, 29 oktober 2012 - 02:12.