Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig ljudkvalitet med högupplöst film

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 februari 2013 - 18:24

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
"Förklara bruset". Hmm...

Det låter som att det är någon form av "överstyrning", precis som du säger. Att datorn skickar ut en för hög volym. Bruset uppstår så gott som varje gång varje dialog, så fort någon säger ett s-ljud. Varje gång ljudet når en viss frekvens hörs ett brus både "under" och "efter" s-ljudet. Har nån gång testat att dra upp volymen i VLC på min gamla dator, då uppkom samma problem (om än i mycket högre utsträckning).

Det här är väldigt konstigt. Bytte dator för ett par månader sedan, till den här HP Pavilion DV6 7191. Har spelat upp många DVD-filmer med gamla Fujitsu Siemens, utan problem. Mig veterligen har det varit så här sedan jag bytte dator.

Redigerat av Unregisteredb21bfccc, 15 februari 2013 - 18:35.


#52

Postad 15 februari 2013 - 18:29

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Är det här
http://www.ladda-upp.../gefacwbhrflfc/
jag ska in och rota?

#53

Postad 15 februari 2013 - 18:34

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
http://www.ladda-upp...qanwwdyrlqqery/

http://www.ladda-upp.../klzcajvyaooks/

http://www.ladda-upp...r/hbdnhzjujqlp/

http://www.ladda-upp...zzkhfffssfbqsh/

http://www.ladda-upp...pwzziwfbvithyz/

#54

Postad 15 februari 2013 - 18:47

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Kan man avinstallera/installera om någonting här:
http://www.ladda-upp...dytrmksfbxqqda/
?

#55

Postad 15 februari 2013 - 19:08

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Testade att avinstallera om IDT High Definition Audio Codec, utan önskat resultat.

#56

Postad 15 februari 2013 - 19:15

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
nej, jag tycker allt ser bra ut i dina ljudinställningar. Och eftersom det står DTS på displayen, så borde ansvaret ligga hos förstärkaren.
Om du har möjlighet att låna hem en blurayspelare/ps3 och testa med, så skulle det nog kunna utesluta en hel del fel.

#57

Postad 15 februari 2013 - 19:16

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har ett PS3.

#58

Postad 15 februari 2013 - 19:28

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har nu testat att spela upp samma filmsnuttar med datorns inbyggda högtalare. Det är även där så att det brusar, sprakar och knastrar vid S-ljud. Alltså måste det ju (?) ha någonting med datorns inbyggda inställningar att göra.

#59

Postad 15 februari 2013 - 20:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Hör du samma brus under dialog från olika källor, och på samma ställe, så kan jag ta gift på att det är en dålig ljudmixare som glömt ta bort bruset. Jag har på flera filmer hört surr eller brus bara när det pratas. Allt annat ljud låter bra.

Med all säkerhet kommer det från deras ljudutrustning eller som bakgrundsbrus från själva inspelningen och som de inte kan bli av med. Rätt ofta ersätter man dialogen i en ljudstudio under kontrollerade former.

Har du dock bruset från varje film du provar så bör du kolla din utrustning. Det kan mycket väl bara ditt ljudkort i datorn som har någon tramsfunktion som är på automatik.

#60

Postad 15 februari 2013 - 20:37

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Har du dock bruset från varje film du provar så bör du kolla din utrustning. Det kan mycket väl bara ditt ljudkort i datorn som har någon tramsfunktion som är på automatik.


Ljudkortet - heter det IDT High Definition Codec, eller nåt annat? Men det låter ju inte som att det är ljudkortet utan bara, som namnet antyder, just en codec. Hur hittar man vad ljudkortet heter på HP Pavilion DV6 7191?

#61

Postad 15 februari 2013 - 20:52

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0

Ljudkortet - heter det IDT High Definition Codec, eller nåt annat? Men det låter ju inte som att det är ljudkortet utan bara, som namnet antyder, just en codec. Hur hittar man vad ljudkortet heter på HP Pavilion DV6 7191?


CODEC används i ljudsammanhang även för en del av hårdvaran, inte bara mjukvaru-codecs vilket de flesta tänker (mp3, wma osv)

#62

Postad 15 februari 2013 - 20:57

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag ger upp. Det här leder ju ingen vart, trots er hjälp. Finns det några externa ljudkort man kan köpa till, som stödjer högupplöst material?

Tycker jag har provat allt. Drivrutiner, inställningar, felsökning(ar). Jag känner mig väldigt handikappad när jag inte "kan" se på film, vilket jag gör rätt ofta vanligtvis. Men det är inte kul när saker inte fungerar som det ska.

#63

Postad 15 februari 2013 - 21:15

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Kan det ha att göra med inställningarna i 'Beats Audio'?

#64

Postad 15 februari 2013 - 21:29

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Kan det ha att göra med inställningarna i 'Beats Audio'?


Det kan ha att göra med att du har något från Beats överhuvudtaget. Det är ju kännt för att förstöra ljudet.

#65

Postad 15 februari 2013 - 21:36

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
http://www.ladda-upp...olzgqpcfjwcfqg/

Då testar vi. Kan man ta bort Beats Audio helt och hållet? På bilder kan man ju avaktivera, men det är väl inte själva programmet?

#66

Postad 15 februari 2013 - 22:41

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Det kan ha att göra med att du har något från Beats överhuvudtaget. Det är ju kännt för att förstöra ljudet.

:D stora mängder medhåll!



Du ska inte köpa något ljudkort bojje. Du vill köra ut både ljud och bild på HDMI, och då är det i så fall oftast ett nytt grafikkort du ska ha, eftersom att dessa idag är utrustade med HDMI, vilket ljudkorten nästan uteslutande inte är. Hur som helst, ditt fel är nästan garanterat ett mjukvaru-fel, och får du det inte till att fungera själv så får du gå tillbaks till säljaren med den och visa upp felet för denne, så får hen åtgärda detta.

#67

Postad 01 mars 2013 - 23:21

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ni kommer inte tro på hur det har "löst" sig. Efter konsultation med min läkare och diverse googlande har jag/vi kommit fram till att en viss medicin har gett mig ökad känslighet för ljud, vissa ljud. Har sedan ett halvår tillbaka ätit Lyrica mot generaliserad ångest. I FASS kan man hitta just den mindre vanliga biverkningen:
Ökad känslighet för ljud

Synd bara att det skulle kosta mig en ny dator. Köpte en Macbook Pro i det övre prissegmentet, i tron att de förvrängda S-ljuden skulle försvinna. Lyckligtvis håller man på att trappa ner Lyrica, om en vecka slipper jag skiten!

#68

Postad 02 mars 2013 - 12:08

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Fast borde du inte hört dessa förvrängda S-ljuden även i andra sammanhang också?

Hoppas det löser sig. MVH.

#69

Postad 02 mars 2013 - 12:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ni kommer inte tro på hur det har "löst" sig. Efter konsultation med min läkare och diverse googlande har jag/vi kommit fram till att en viss medicin har gett mig ökad känslighet för ljud, vissa ljud. Har sedan ett halvår tillbaka ätit Lyrica mot generaliserad ångest. I FASS kan man hitta just den mindre vanliga biverkningen:
Ökad känslighet för ljud

Synd bara att det skulle kosta mig en ny dator. Köpte en Macbook Pro i det övre prissegmentet, i tron att de förvrängda S-ljuden skulle försvinna. Lyckligtvis håller man på att trappa ner Lyrica, om en vecka slipper jag skiten!


Bra. Hoppas du mår bättre snart.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.