Slutna helt trådlösa bluetoothmobilheadsets?
19 svar till detta ämne
Postad 11 March 2013 - 19:58
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Hej! Jag är sugen på att hitta mig ett slutet helt trådlöst bluetoothheadset till mobilen. Det har dock visat sig vara klurigt. Dels verkar utbudet tunt, och dels är det lite si och så med de inmatade uppgifterna hos Prisjakt, med följden att alla inte listas när man specar ner sina sökningar. Jag kör idag med ett par "Sony Ericsson MW600" - https://www.prisjakt...kt.php?p=550834 - och de har ju sina fördelar, främst i form av att man kan köra med vilka lurar som helst till dem. Men de är inte helt trådlösa, man behöver ju dongeln. Jag vill köra totalt trådlöst, i slutna kåpor, och då hittar jag i princip bara två lurar: * Dels "Nokia BH-940 Purity Pro by Monster": https://www.prisjakt...t.php?p=1544275* Dels "Sony MDR-1RBT": https://www.prisjakt...t.php?p=1572436Så mycket mer som verkar påtagligt intressant hittar jag inte inom segmentet. Det förvånar mig. Jag menar, ok om det vore så att det här inte gick att uppfylla/kombinera, men i och med det faktum att det finns den här sortens lurar så känns det märkligt att det inte finns fler. 1. Vad har ni att säga om de här bägge lurarna? 2. Har jag missat någon annan lur inom segmentet som ni kan rekommendera? 3. Eller är jag helt ute och cyklar som överväger att köpa mig ett helt slutet trådlöst bluetoothmobilheadset? Tack på förhand!
Postad 11 March 2013 - 21:44
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
finns mängder av bt-modeller som är slutna on-ear. sen huruvida dom är bra är en helt annan femma. Gemensamt är att de är ganska dyra allihop, med de billigaste runt en 500-lapp men då låter dom inte roligt. Exempel kan vara Gear4 Odin eller något från Beewi.
Bättre är just MDR-1R BT (finns även andra versioner av denna lur utan BT också, den är nog kanske den bekvämaste on-ear portabla lur jag provat, vilket säger rätt mycket. Har dock bara lyssnat på den rena MDR-1R med kabel, vilket låter annorlunda och i min erfarenhet alltid lite bättre än BT)
annars kom ganska nyss också Harman Kardons BT som var trevlig på alla sätt utom kanske det där sista i ljudet.
Parrot Zik eller Ultimate Ears 9000 räknas väl annars till toppskiktet, men de har jag inte haft tillfälle att utvärdera ännu.
De flesta modellerna kan man även köra kablat om man vill, vilket är praktiskt.
Skulle själv ha kollat närmare på MDR-1R BT om jag hade fått välja då jag har goda erfarenheter av MDR-1R. Var beredd på att ljudet kanske låter bättre med kabel än utan dock.
Postad 11 March 2013 - 22:01
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
finns mängder av bt-modeller som är slutna on-ear. sen huruvida dom är bra är en helt annan femma. Gemensamt är att de är ganska dyra allihop, med de billigaste runt en 500-lapp men då låter dom inte roligt. Exempel kan vara Gear4 Odin eller något från Beewi.
Bättre är just MDR-1R BT (finns även andra versioner av denna lur utan BT också, den är nog kanske den bekvämaste on-ear portabla lur jag provat, vilket säger rätt mycket. Har dock bara lyssnat på den rena MDR-1R med kabel, vilket låter annorlunda och i min erfarenhet alltid lite bättre än BT)
annars kom ganska nyss också Harman Kardons BT som var trevlig på alla sätt utom kanske det där sista i ljudet.
Parrot Zik eller Ultimate Ears 9000 räknas väl annars till toppskiktet, men de har jag inte haft tillfälle att utvärdera ännu.
De flesta modellerna kan man även köra kablat om man vill, vilket är praktiskt.
Skulle själv ha kollat närmare på MDR-1R BT om jag hade fått välja då jag har goda erfarenheter av MDR-1R. Var beredd på att ljudet kanske låter bättre med kabel än utan dock.
Bockar och bugar för förnämlig input!! Jo, jag har väl anat att det borde finnas fler, men då måste det vara så att de saknar en massa uppgifter hos Prisjakt, för när jag kör mina sökningar får jag extremt få träffar. Ska omgående kika närmare på dina nya exempel!
Postad 11 March 2013 - 22:41
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Nokia-lurarna, har du någon magkänsla om dem? Designmässigt sticker de ju ut, och det gillas.
Postad 12 March 2013 - 17:33
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
kul design, men ljudet är kännentecknande för Monster med mycket höjd basgång och sjunkande mellanregister och lite taggig diskant. Funkar för en del house- och liknande dansmusik, men som allroundlurar är de ganska svaga i denna prisklass. Har dock bara provat dem en enda gång, så ska väl inte uttala mig för mycket. De satt bra på huvudet dock.
Postad 12 March 2013 - 17:53
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
kul design, men ljudet är kännentecknande för Monster med mycket höjd basgång och sjunkande mellanregister och lite taggig diskant. Funkar för en del house- och liknande dansmusik, men som allroundlurar är de ganska svaga i denna prisklass. Har dock bara provat dem en enda gång, så ska väl inte uttala mig för mycket. De satt bra på huvudet dock.
Stort tack! House lyssnar jag inte på, men inte heller på särskilt allround. Nästan uteslutande på metal/hårdrock. Magkänslan för hur de gör sig där?
Postad 12 March 2013 - 19:29
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
undvik, det sviktande mellanregistret gör att gitarrer och delar av sången faller längre bak i ljudbilden. Då tror jag mer på på UE9000 eller möjligen Parrot Zik, men dom sistnämnda väger rätt mycket så viktigt att du kan testa i någon butik först.
UE 9000 är riktigt bra, säljs via applestore eller en del mediamarkt-butiker vet jag.
Postad 13 March 2013 - 09:34
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
undvik, det sviktande mellanregistret gör att gitarrer och delar av sången faller längre bak i ljudbilden. Då tror jag mer på på UE9000 eller möjligen Parrot Zik, men dom sistnämnda väger rätt mycket så viktigt att du kan testa i någon butik först.
UE 9000 är riktigt bra, säljs via applestore eller en del mediamarkt-butiker vet jag.
Jösses, du är ju rena levande uppslagsverket!!  Tack igen! Jag är inte jättepriskänslig, men UE 9000 är nog bortom vad jag kan motivera för min plånbok. Redan lurarna i övrigt är på gränsen, men Parrot Zik verkar spännande. I ungefär samma prisläge, snygga OCH lättillgängliga. Ett aber med nästan alla andra lurar vi nämnt, är ju att det är försvinnande få som för dem. Än mindre har dem tillgängliga. Att de är feta och tunga kan jag inte tänka mig är något problem. Jag har ett sju****s stort huvud och lever efter devisen att ju större, desto bättre. Men jag får kanske ändå testa dem, för säkerhets skull.
Postad 04 April 2013 - 12:36
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Jag försöker peta in en ny fråga i den här tråden. När jag surfar runt och snackar med folk, så är det ganska många som menar att apt-x är ett krav, att A2DP är skit. Av lurarna som diskuterats här är det flera av de hyllade som så vitt jag kan se inte har apt-x, exempelvis Parrot Zik och Sony MDR-1RBT, medan t.ex. de dissade Nokia-lurarna verkar ha apt-x. msninja, och andra, hur ser ni på den aspekten? Är protokollet viktigt, eller övertrumfas det av andra kvaliteter hos respektive lur?
Postad 04 April 2013 - 18:45
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
har inte någon större erfarenhet av jämförelser mellan apt-x och a2dp, men jag tror att här kan nog några av anledningarna till varför jag alltid tyckt att kablat låter bättre ligga. a2dp är en äldre standard och förknippat med förlust i ljudkvalitet när det används till musik. Tal märks mindre och jag tror inte man har samma krav på ljud där. Jag vet inte hur mycket bättre apt-x är ännu, men jag antar att det är den kommande standarden för BT överlag, med mindre förlust i ljudkvalitet.
Det är alltså flera faktorer som avgör hur du i slutändan uppfattar ljudet. Både sändningsprotokollet, sedan förstärkeriet i hörluren (de flesta BT-lurar verkar ha någon form av equalizer som kickar igång när man kör aktivt läge, och ofta med bass-boost i någon bemärkelse), och sedan själva hörluren i sig.
Postad 04 April 2013 - 23:47
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Låter rimligt. Tackar för klok input!
Postad 09 April 2013 - 15:19
Kalmar FF
-
Kalmar FF
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag beställde Nokia Purity Pro igår. Jag har betydligt bättre vibbar än de som nämnts i tråden. Har använt en hel del lurar av olika märken inkl Noice cancelling. APT-X är cd-kvalitet. Nokialurarna har NFC som jag älskar. N-r man börjat använda det så kan mana inte leva utan det....
Redigerat av Kalmar FF, 09 April 2013 - 15:37.
Postad 10 April 2013 - 13:29
Kalmar FF
-
Kalmar FF
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nokia Purity Pro BH-940 blev hyllade nyligen, för vad det är värt... http://conversations...set-by-monster/
Postad 11 April 2013 - 08:14
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Synd att i princip alla är så otroligt fula
Postad 22 April 2013 - 13:02
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Jag ser nu att Nokia-lurarna har "noice canceling", vilket inte Sony-lurarna verkar ha. Nu blir det inte dåligt korkat frågat här, men betyder det alltså att de så att säga fungerar som hörselkåpor, och utestänger omgivande ljud? Är det i så fall något man kan stänga av och på?  Låter som en rätt smarrig funktion. EDIT: Hmmm, trots svalt omdöme i den här tråden har jag ändå varit rätt nära ett beslut om att gå på Nokia-lurarna, men nu läser jag här - http://www.amobil.no...osninger/132476 - följande beskrivning: "Designen på øreklokkene havner i kategorien "on ear", altså at de ikke omslutter øret, men at de ligger utenpå."Va fasen, jag har ju gått på det rent visuella och tyckt att de sett ut som over ear. Nu fick plötsligt Sony-lurarna sig en knuff uppåt hos mig.
Redigerat av hellman7, 22 April 2013 - 13:19.
Postad 23 April 2013 - 17:11
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
aktiv noise-cancelling i hörlurar drivs alltid av en intern förstärkare, och går alltså på batteri i någon form. Sony-lurarna görs i en NC-version också, men då är dom inte längre trådlösa. Den bullderdämpande funktionen som det syftas på fungerar så att inbyggda mikrofoner i hörlurarna micar in omgivningsljud (främst lågfrekventa, konstanta, buller som tex motorljud i olika former oich till viss del även "vanligt" bakgrundsljud from omgivningen) och spelar dom i motfas. Det innebär att lurarna "spelar ut" omgivningsbullret mot sig själv och därmed släcker ut det. Till viss del, bör tilläggas, för det finns inga lurar som gör det helt tyst, men en vrålande flygplansmotor ter sig mer som ett lågt surrande tex.
Det brukar uppfattas avkopplande för de flesta, men det finns även de som tycker det är en lite obehaglig känsla.
på innerfidelity.com testade de nyligen alla Sonys varianter av MDR-1R serien, så läs där, men jag instämmer överlag med recensionen där. Det är nog kanske den bekvämaste hörluren jag burit, och den går definitivt runt örat, inte mot.
Postad 24 April 2013 - 08:18
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Kanon, tackar! Nu är jag mycket nära ett beslut om att välja Sony-lurarna.
Postad 24 April 2013 - 14:16
Kalmar FF
-
Kalmar FF
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nokia Purity Pro Bh-940 ligger över örat. Om du har elefantöron så kanske de är on-ear..
Postad 24 April 2013 - 16:41
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Det finns en kopia-version på Beats som heter Syllable som känns lite intressanta, inte minst prismässigt. Versionen G18 är med NC också och verkar vara over the ear - dock bara A2DP om man är kräsen...
Postad 24 April 2013 - 23:28
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Nokia Purity Pro Bh-940 ligger över örat. Om du har elefantöron så kanske de är on-ear..
Hahaha, okidoki. Jag tycker ju som sagt att det visuellt ser ut så också.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Hörlurar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|