Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System Audio SA Mantra 70

131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 mars 2013 - 20:51

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Hej!
Har gjort mitt val av nya högtalare det blev en beställning av SA Mantra 70 Black Ash.
Center SA Exact Black Ash samt SA Aura 1 Black Ash får vänta på center och aura leverans ca: 15Maj

#2

Postad 23 mars 2013 - 00:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Och diskutionsunderlaget är?

#3

Postad 23 mars 2013 - 01:00

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Varför inte skriva detta i ditt galleri istället för i forumet? :D

Hej!
Har gjort mitt val av nya högtalare det blev en beställning av SA Mantra 70 Black Ash.
Center SA Exact Black Ash samt SA Aura 1 Black Ash får vänta på center och aura leverans ca: 15Maj



#4

Postad 23 mars 2013 - 03:23

mzed
  • mzed
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Fan du blev sågad sorry dude:)

#5

Postad 24 mars 2013 - 03:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Och diskutionsunderlaget är?

Rättstavning surgubbe. :)

#6

Postad 24 mars 2013 - 04:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hej!
Har gjort mitt val av nya högtalare det blev en beställning av SA Mantra 70 Black Ash.
Center SA Exact Black Ash samt SA Aura 1 Black Ash får vänta på center och aura leverans ca: 15Maj

Usch, lång väntan. Men väldigt fint paket. Man undrar hur många basar nästa modell kommer ha, nu är man ju uppe i sex stycken. Förmodar att de går att fläska på rätt friskt med 70:orna. Redan mina Aura 60 spelar klart respektingivande. :)

#7

Postad 24 mars 2013 - 09:39

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Uppgraderar mitt system till mantra 70 för att mina gamla Dali concept 8 inte har vad jag söker.
Dali är sålda och väntar på att mantra 70 ska levereras.

#8

Postad 24 mars 2013 - 11:09

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Uppgraderar mitt system till mantra 70 för att mina gamla Dali concept 8 inte har vad jag söker.
Dali är sålda och väntar på att mantra 70 ska levereras.


Haha jasså?

#9

Postad 24 mars 2013 - 13:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
vi antecknar förtjust!
tyckte du också att diskanten var lite vass på concept 8? det var mina första riktiga högtalare ^^

#10

Postad 24 mars 2013 - 14:48

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Om vi säger som så Concept 8 helt okej för en billig peng men inga hifi högtalare i mitt tycke.
Därför så köper jag mantra 70 som efter vad jag läst på ska vara i en annan klass är mina gamla Dali.
Min setup just nu är Denon AVR 3311 - Oppo95 - XTZ Class Ap-100.
Det är beställt en Primare 34.2 den kommer ihop med mantra 70 XTZ är till salu.

#11

Postad 24 mars 2013 - 14:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Har du inte hört dom?

#12

Postad 24 mars 2013 - 15:44

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Nej jag har inte hört nya mantra 70 köper endå får chansa att det blir rätt ;)

#13

Postad 24 mars 2013 - 16:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
och varför föll valet på just den modellen?

#14

Postad 24 mars 2013 - 18:50

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Har tittat på många olika märken/modeller Mantran tycker jag var snygg och passar i min nya lägenhet.
Klart det finns dyrare modeller som kostar skjortan och om du vill lägga ut mera pengar men kanske inte får bättre ljud?
Mitt nya system med nya SA högtalare samt nytt slutsteg från primare passar min plånbok.
Vill ha pengar till annat här i livet än bara hifi prylar :)

#15

Postad 24 mars 2013 - 20:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
som laddie ovan skrev så anser endel att aura spelar bättre än mantra, och aura är billigare. ser man till deras dyrare ranger master så anser jag att den spelar väldigt mycket sämre än mantra-serien, så mer pengar behöver inte ge bättre ljud. sen så bör man också komma ihåg att alla tillverkare låter olika då de strävar efter olika ljudideal. endel vill låta varma, andra kalla, tredje korrekta, andra vill sticka ut osv osv. därför bör man lyssna på högtalare innan man köper dom, iaf om man köper för femsiffrigt.

#16

Postad 24 mars 2013 - 20:43

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Jag lämnar rapport när jag får hem mina mantra, smaken är som baken delad när det gäller ljudideal som tur är.
Våren närmar sig och snart är dags plocka fram mr harley för en åktur :)

#17

Postad 24 mars 2013 - 21:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
... fy på mig

#18

Postad 28 mars 2013 - 21:47

Heavy Sound
  • Heavy Sound
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag är barnsligt förtjust i mina mantra 60 ihop med Primare & Bladelius elektronik. :)

#19

Postad 29 mars 2013 - 00:07

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag är barnsligt förtjust i mina mantra 60 ihop med Primare & Bladelius elektronik. :)

Lätt att förstå. Har spelat på rätt ordentligt med mina Aura ikväll. Man slutar aldrig häpna över hur otroligt bra det låter. Visst har man hört mångdubbelt dyrare men vete tusan om något låtit bättre. Har aldrig upplevt något annat som spelar all musik så fullständigt obekymrat, kontrollerat och samtidigt levande och detaljerat. Enda lilla kritiken är väl att det finns de som hanterar viss hårdrock bättre. Tex. mina Audiovector var lite bättre på just den punkten. Skulle vara intressant att lyssna på Aura/Mantra 70. :)


#20

Postad 29 mars 2013 - 09:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har recenserat aura 50 på lyds hemsida, lär dyka upp snart. där skrev jag att jag upplevde att den var begränsad. bra inspelad country och elpop fungerar, men jag tyclte att den inte alls kunde spela något som var dåligt inspelat, nästan oavsett genre

#21

Postad 29 mars 2013 - 10:10

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 1
SA Mantra 70 skickades från Danmark i måndags men kom inte fram innan påsk .
Slutsteget från Primare fick jag under veckan får ligga kvar i kartongen då jag inte har några högtalare att spela på än.

Önskar alla en glad Påsk :)

#22

Postad 29 mars 2013 - 23:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag har recenserat aura 50 på lyds hemsida, lär dyka upp snart. där skrev jag att jag upplevde att den var begränsad. bra inspelad country och elpop fungerar, men jag tyclte att den inte alls kunde spela något som var dåligt inspelat, nästan oavsett genre

Själv har jag ju Aura 60. Man kan ju förmoda att det extra 6000 kronorna ger någon liten fördel mot Aura 50. :)
Nu är det alltid vanskligt att bedöma en högtalare i helt olika miljöer och setups, men det verkar på din recension som om Aura 50 och 60 skiljer sig åt markant. Känner faktiskt inte igen mig alls. Faktiskt är det så att jag hört glesare musik med lite lugnare mellan/ diskant, typ Alison Krauss, låta bättre med högralare som har mera framskjuten återgivning av dessa register, tex. Audiovector. Men tex. Norah Jones, som lite överbetonar dessa register funkar väldigt bra med SA. Aura 60 är nog också bland de allra bästa jag hört just på att hantera taskiga inspelningar, vilket ju är typ tvärtemot din upplevelse av Aura 50.
Vill också minnas att du inte tyckte de funkade med Toto. När jag lyssnade igår tänkte jag; karln måste skämta! Har aldrig hört " Without your love", " Africa" eller "I'll be over you" låta bättre.
Men det skulle förvåna om Aura 60 och 50 är så totalt olika. Mest troligt att du lyssnade under förutsättningar som markant skiljer sig från mina. :)

#23

Postad 29 mars 2013 - 23:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, antingen så har vi olika smak som bara den eller så har vi varit i sjukt olika rum. både jag och mats på lyd upplevde samma sak, man fick inget lyft i tex korns låtar, medans whiskey lullaby lät... helt otroligt magiskt. sjukt bra. bonnie tyler lät illa. samson lät dåligt. Toto fumgerade inte heller i våra öron.

dom ska vara väldigt lika faktiskt, då sa är duktiga på att förbättra ordentligt mellan generationerna. lilla mantra låter enl endel bättre än stora mantra från förra generationen ex.

Lilla aura piskar volentarna i whiskey lullaby, men får däng i alla andra låtar. men med tanke på priset så kan den spela rumpan av högtalare för femdubbla priset, om än på en smal väg.

#24

Postad 30 mars 2013 - 00:11

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Ja, antingen så har vi olika smak som bara den eller så har vi varit i sjukt olika rum. både jag och mats på lyd upplevde samma sak, man fick inget lyft i tex korns låtar, medans whiskey lullaby lät... helt otroligt magiskt. sjukt bra. bonnie tyler lät illa. samson lät dåligt. Toto fumgerade inte heller i våra öron.

dom ska vara väldigt lika faktiskt, då sa är duktiga på att förbättra ordentligt mellan generationerna. lilla mantra låter enl endel bättre än stora mantra från förra generationen ex.

Lilla aura piskar volentarna i whiskey lullaby, men får däng i alla andra låtar. men med tanke på priset så kan den spela rumpan av högtalare för femdubbla priset, om än på en smal väg.


och exakt hur fick volent stryk....helt ärligt... hade du hört volent i tex mitt rum så skulle du: go crazy...... så mkt spelar rummet in.....det var ungefär det jag ville säga efter att själv haft ett par vl-2 här hemma.

Redigerat av robert293, 10 april 2013 - 10:48.


#25

Postad 30 mars 2013 - 00:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, visst är det lite pinsamt att säga att volentarna inte lät lika bra i det rummet som lilla billiga aura, men så var det. helt ärligt. vi har kört båda högtalarna i samma rum. aura kan, i precis rätt ögonblick, med rätt låt, spela... helt sjukt otroligt. sen så lät den MYCKET sämre än volent i allt annat. mycket sämre. men till just whiskey lullaby så var aura helt helt perfekt. makalöst bra.

Tro mig, jag vill ju säga att volent spelar skiten av allt (vilket dom naturligtvis gör ;)), men i detta lilla undantagsfall var jag tvungen att vara ärlig. det svider i mig. it burns! It freezes! Men jag vill främst vara ärlig mot mig själv :)

#26

Postad 30 mars 2013 - 00:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja, antingen så har vi olika smak som bara den eller så har vi varit i sjukt olika rum. både jag och mats på lyd upplevde samma sak, man fick inget lyft i tex korns låtar, medans whiskey lullaby lät... helt otroligt magiskt. sjukt bra. bonnie tyler lät illa. samson lät dåligt. Toto fumgerade inte heller i våra öron.

dom ska vara väldigt lika faktiskt, då sa är duktiga på att förbättra ordentligt mellan generationerna. lilla mantra låter enl endel bättre än stora mantra från förra generationen ex.

Lilla aura piskar volentarna i whiskey lullaby, men får däng i alla andra låtar. men med tanke på priset så kan den spela rumpan av högtalare för femdubbla priset, om än på en smal väg.

Hmm, skumt. Ja, inte alls att de får däng på de flesta punkter av en fyra gånger dyrare högtalare. Inte heller att de tom överträttar den på någon punkt. Nej att vi upplever dem så olika i övrigt. Har mycket svårt att tro att vi skulle uppleva återgivning SÅ olika. Jag har ju ett ganska stort rum, men det har ju affären också. Och så har jag ju en magisk förstärkare. Men det köper ju knappast du som förklaring. Dacen kanske?(skämtar alltså). Nä, det var skumt detta. Någon lycklig omtständighet har väl gått min väg helt enkelt. :)

#27

Postad 30 mars 2013 - 00:28

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Jo men i ett mer genomtänkt rum så får allt helt andra förutsättningar..när jag precis hade flyttat in i mitt nya hus så lät riggen som en billig historia ifrån fyndavaruhuset i falkenberg.....efter en del trixande (akustikmässigt) så låter det idag bättre än det mesta jag hört genom åren.

Redigerat av robert293, 10 april 2013 - 10:48.


#28

Postad 30 mars 2013 - 00:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Laddie: ja, det låter onekligen märkligt. rummet på lyd är dock rätt litet. väldigt litet. där sitter det :)

rob: mjo, jag kan tänka mig hur vansinnigt mycket ett bra rum gör. jag har hört ino-bio :D jag hade gärna dragit traperier runt alla väggar här hemma känner jag, men det är nog förbjudet. plus att jag måste ha strategiska hål för mina surrar :D

... Fast... Jag vill ha draperier!

#29

Postad 30 mars 2013 - 00:40

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Jag snackar långt ifrån enstaka draperier.

jag har ca 45kg akustik matrial i mitt rum. (25kvm)...+ ca 50kg svanå basabsorbenter och ändå är jag långt ifrån färdig :D

(jag har fortfarande en elak peak runt 35-45hz att ta hand om...och den är ett stort problem just nu)

Redigerat av robert293, 30 mars 2013 - 01:57.


#30

Postad 30 mars 2013 - 00:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
... vad kan det vara för akustikmaterial? :)

#31

Postad 30 mars 2013 - 00:50

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

... vad kan det vara för akustikmaterial? :)


jag skickar pm istället....

#32

Postad 30 mars 2013 - 00:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag inväntar med spänning :D

#33

Postad 30 mars 2013 - 01:13

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag inväntar med spänning :D


pm skickat.........för länge sen....

Redigerat av robert293, 30 mars 2013 - 01:14.


#34

Postad 30 mars 2013 - 01:35

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Sitter just nu o drar rammstein : haifish på ca 120db (minst) utan ens en antydan till disst eller oljud..... högtalarna eller rummet?.... jag hänvisar fortfarande 50%rummet iom att jag inte ens kunde lyssna eller leva som rummet vart obehandlat....jepp leva...jag höll på att dö på riktigt så jefla illa var det.

Men alla som är nyfikna på vad jag menar så är seriösa mhb medlemmar välkommna på demo med o utan hjälpmedel...men isdf räkna med att få bära lite :D

Redigerat av robert293, 30 mars 2013 - 01:56.


#35

Postad 08 april 2013 - 20:39

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Äntligen har mantra 70 kommit. De spelar i en annan serie än mina gamla Dali Concept 8 kan man lugnt säga. Sitter i soffan och bara myser, imponerad av röster som är klar och rena samt det finns punsch i basen och det kommer att bli bättre när dessa har spelats in.
Har inte fyllt på med sand i kammaren än men det kommer jag fick tips att det ska vara 2,5l i enligt säljaren.

#36

Postad 08 april 2013 - 20:43

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Sand behöver man inte om man inte vill. Jag fick frågan också när jag köpte SA men valde bort det, dom lät bra ändå :)

#37

Postad 08 april 2013 - 20:58

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Har bra provat med min Denon 3311 än och det låter bra, kommer att köra med slutsteget från Primare när jag har fixat till alla kablar i bänken. Okej jag provar utan sand ett tag till får se hur det låter.

#38

Postad 08 april 2013 - 21:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag tror inte du behöver primaren. sitter du och myser så sitter du och poppar under 90db. dom där högtalarna är så känsliga så att dom nog gör det på typ 2w eller något sånt =)
och tro mig, det klarar din 3311 galant =D

#39

Postad 09 april 2013 - 15:58

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

jag tror inte du behöver primaren. sitter du och myser så sitter du och poppar under 90db. dom där högtalarna är så känsliga så att dom nog gör det på typ 2w eller något sånt =)
och tro mig, det klarar din 3311 galant =D

Tro mig, mantra70 är inte lättdriven. Man kan få den att låta bra med en mindre förstärkare, men vill man ha den otroliga dynamiken som den högtalaren kan prestera så behöver man kontroll och dynamik i förstärkaren. Behöver inte nödvändigtvis vara Primare, men SA är utvecklade med Primare-elektronik så de fungerar bra ihop. Tycker du inte om Ranger Master så kommer du inte gilla mantra70 heller. Kan ge min högra hand på det! ;) Båda de modellerna är mycket "framåt/på" i sin karaktär med mycket dynamik och attack. De är varken vassa eller hårda, det är dynamik!!! Matchningen (elektronik) är ju oerhört viktig, speciellt till ranger master. Får den en ljusare elektronik så kan det bli väldigt fel. OBS! -Det mesta inom ljud handlar om smak, enligt mig. Ingen har rätt och fel, bara olika tycken!

#40

Postad 09 april 2013 - 16:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Själv hänger jag med en återförsäljare av mantra, och vi båda anser att dom är mycket lättdrivna. 90db känslighet och inga vansinniga dippar

#41

Postad 09 april 2013 - 16:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Tro mig, mantra70 är inte lättdriven. Man kan få den att låta bra med en mindre förstärkare, men vill man ha den otroliga dynamiken som den högtalaren kan prestera så behöver man kontroll och dynamik i förstärkaren. Behöver inte nödvändigtvis vara Primare, men SA är utvecklade med Primare-elektronik så de fungerar bra ihop. Tycker du inte om Ranger Master så kommer du inte gilla mantra70 heller. Kan ge min högra hand på det! ;) Båda de modellerna är mycket "framåt/på" i sin karaktär med mycket dynamik och attack. De är varken vassa eller hårda, det är dynamik!!! Matchningen (elektronik) är ju oerhört viktig, speciellt till ranger master. Får den en ljusare elektronik så kan det bli väldigt fel. OBS! -Det mesta inom ljud handlar om smak, enligt mig. Ingen har rätt och fel, bara olika tycken!

Skitsnack, gillar man inte SA har man dålig smak, punkt. :D
Jo, man kan förledas av specen att tro de kan drivas med vad som helst, och visst det kommer ju ljud. Men det kan lyfta rejält med bättre grejor. Med bättre menar jag inte alls en väldig massa effekt, utan snarare att det behövs något som förmår hålla kontroll på konerna, distink start och stopp för att uttrycka det enkelt. Vet inte om dyrare SA skiljer sig från mina Aura 60 men hos mig är skillnaden helt enkelt ok eller riktigt, riktig bra. Vad jag vill säga är att utan en Sugden A21A har du bara hört hälften av vad SA kan prestera. Ja, eller något annat som mot förmodan skulle komma i närheten. :wub:

#42

Postad 09 april 2013 - 16:23

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Äntligen har mantra 70 kommit. De spelar i en annan serie än mina gamla Dali Concept 8 kan man lugnt säga. Sitter i soffan och bara myser, imponerad av röster som är klar och rena samt det finns punsch i basen och det kommer att bli bättre när dessa har spelats in.
Har inte fyllt på med sand i kammaren än men det kommer jag fick tips att det ska vara 2,5l i enligt säljaren.

Kul att du gillar dem. Om du tycker att rösterna är bra nu så kommer du trilla baklänges när de är inspelade. Basen är i princip färdiginspelad efter 100-150 timmar, det övre registret behöver lite mer tid, omkring 200-300 timmar. Sand tycker jag är att föredra i den modellen. Du får mer attack och energi i ljudet, mer engagerande ljud. När du spelat in dem var mycket noggrann med uppställningen i rummet. De nya SA-modellerna är lite mer känsliga på det. Invinklingen gör stor skillnad på hur de målar upp ljudbilden i rummet. Oftast så brukar det vara bra med ganska mycket invinkling, så mycket så att du precis ser insidan på högtalarna. Men det är olika i olika rum. Testa dig fram men det är ingen idé att lägga ner för mycket jobb innan de är inspelade eftersom de ändrar karaktär under inspelningen. Angående Primare A34.2 så behöver den också 2-300 timmar, men det viktigaste av allt är att strömfasen måsta vara rätt. Den skall vara på insidan (högersida). Investera i en faspenna om du inte har (150kr). Primare's UFPD-teknik jobbar inte bra om fasen är fel. Lycka till! Föresten...har du märkt hur sanslöst högt de kan spela med bibehållen kontroll, PA-högt! ;)

Redigerat av Unregistered4eb959ca, 09 april 2013 - 16:39.


#43

Postad 09 april 2013 - 16:35

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Själv hänger jag med en återförsäljare av mantra, och vi båda anser att dom är mycket lättdrivna. 90db känslighet och inga vansinniga dippar

Du har helt rätt om mantra70, känsligheten är bra och de svänger inte i impedansen. Du kan driva dem med en hembioförstärkare för 10.000kr och de spelar riktigt bra. Men de behöver ändå bra elektronik för att riktigt komma till sin rätt. Ett annat exempel är Explorer Master (50.000kr) som inte heller har låg verkningsgrad eller svänger i impedansen, men får den rätt kraft bakom sig så är det som att få en käftsmäll. :)

#44

Postad 09 april 2013 - 18:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Laddies sugden på ett par watt skulle driva mantra 70 utan problem och den skulle peta upp dom i 100db på en meter också. i teorin använder sig högtalaren då av ca 10w, dippar dom till 3 ohm blir det 25w. mer behövs inte för din smäll eller vad du nu talar om

#45

Postad 09 april 2013 - 19:19

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
audioactive Tro mig, mantra70 är inte lättdriven. Man kan få den att låta bra med en mindre förstärkare, men vill man ha den otroliga dynamiken som den högtalaren kan prestera så behöver man kontroll och dynamik i förstärkaren. Behöver inte nödvändigtvis vara Primare, men SA är utvecklade med Primare-elektronik så de fungerar bra ihop. Tycker du inte om Ranger Master så kommer du inte gilla mantra70 heller. Kan ge min högra hand på det! Båda de modellerna är mycket "framåt/på" i sin karaktär med mycket dynamik och attack. De är varken vassa eller hårda, det är dynamik!!! Matchningen (elektronik) är ju oerhört viktig, speciellt till ranger master. Får den en ljusare elektronik så kan det bli väldigt fel. OBS! -Det mesta inom ljud handlar om smak, enligt mig.
audioactive Kul att du gillar dem. Om du tycker att rösterna är bra nu så kommer du trilla baklänges när de är inspelade. Basen är i princip färdiginspelad efter 100-150 timmar, det övre registret behöver lite mer tid, omkring 200-300 timmar. Sand tycker jag är att föredra i den modellen. Du får mer attack och energi i ljudet, mer engagerande ljud. När du spelat in dem var mycket noggrann med uppställningen i rummet. De nya SA-modellerna är lite mer känsliga på det. Invinklingen gör stor skillnad på hur de målar upp ljudbilden i rummet. Oftast så brukar det vara bra med ganska mycket invinkling, så mycket så att du precis ser insidan på högtalarna. Men det är olika i olika rum. Testa dig fram men det är ingen idé att lägga ner för mycket jobb innan de är inspelade eftersom de ändrar karaktär under inspelningen. Angående Primare A34.2 så behöver den också 2-300 timmar, men det viktigaste av allt är att strömfasen måsta vara rätt. Den skall vara på insidan (högersida). Investera i en faspenna om du inte har (150kr). Primare's UFPD-teknik jobbar inte bra om fasen är fel. Lycka till! Föresten...har du märkt hur sanslöst högt de kan spela med bibehållen kontroll, PA-högt!

Jag kan bara hålla med dig mantra 70 spelar stort med otrolig ljudbild, jag kan urskilja varje instrument med klarhet. Röster är klara utan S ljud har de bara spelat ca: 10 timmar och är redan imponerad av ljudet ur dessa smala snygga och välljudande högtalare. Men andra ord ett bra köp :)

#46

Postad 09 april 2013 - 20:20

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Vad tror ni om System Audio med Naim-elektronik. Tänker närmast på Aura 60 tillsammans med Naim XS-2.

#47

Postad 09 april 2013 - 20:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
gubben: har du någon som helst koll hur mycket ström du förbrukar när du använder dig av högtalarna? om du vill så är du välkommen till umeå där jag kan visa hur lite ström det behövs. och det är verkligen inte mycket. redan vid en watt så peakar högtalarna som sagt i 90db på en meter. det är högt för dom allra flesta. det är bara när man vill börja spela i 100db + som watten drar iväg på en gång.

#48

Postad 09 april 2013 - 21:15

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
De flesta skulle nog behöva sig en dos av trends audio 10.1....den ger en riktig fingervisning på hur mkt effekt man verkligen behöver.

ca15w som fått en jädrans massa hakor att göra en touch down i golvet.

#49

Postad 10 april 2013 - 08:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

De flesta skulle nog behöva sig en dos av trends audio 10.1....den ger en riktig fingervisning på hur mkt effekt man verkligen behöver.

ca15w som fått en jädrans massa hakor att göra en touch down i golvet.

Nu har väl egentligen ingen påstått att det skulle behövas vare sig dyrt eller särdeles effektstarkt förstärkeri till SA. Snarare så att det handlar om, som jag upplever det, förmåga till kontrollerade och snabba "start och stopp".
Har jag förstått det rätt är lilla TA en riktig pigg liten krabat med någonstans runt 7-8 sköna Watt innan det börjar låta lite ansträngt. Själv har jag specade 20 eller 25, använder uppskattningsvis aldrig mer än max. kanske 10-15.
Har fått för mig att lägre specade förstärkare, kanske pga bla färre komponenter, ofta är just lite rappare.

#50

Postad 10 april 2013 - 09:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Audioactive (som verkar vara en återförsäljare) skriver att det behövs bra elektronik för att den ska komma till sin rätt. bra borde innebära betydligt dyrare än någon liten söt sak för 1500 spänn ;)

Audio: jag ser att du är polare med mats som äger lyd. har du vägarna förbi umeå någoning? :)

laddie: fasen vad du ska spela högt om du kör 10w :D själv använder jag aldrig en halv watt hemma. det dånar ju som bara fan iaf :D sitter med över 80db när jag matar en halv watt, det räcker långt här hemma.

... när jag tänker efter så skulle nog väldigt många spara väldigt mycket pengar på två myter: ett: förstärkare låter inte olika förrän dom distar och 2: man behöver inte många watt om man knte spelar väldigt högt eller har väldigt okänsliga högtalare (tänker på magnepan här :D)

Redigerat av Zartok, 10 april 2013 - 09:28.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.