Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skrapljud Denon AVR1912

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 april 2013 - 10:06

Unregisteredba010b74
  • Unregisteredba010b74
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jag har under en ganska lång period upplevt att det vid vissa tillfällen skrapar i den vänstra front kanalen. Jag kan inte säga vid vilka tillfällen det kommer och jag kan inte framkalla det själv på nåt vis. Det känns även som att det är lägre volym på vänster gentemot höger kanal.

Både skrapljudet och volymskillnaden försvinner om jag höjer volymen och sedan sänker den igen.

Det har heller inte spelat någon roll vilken ljudkälla jag har använt, t.o.m på AirPlay har fenomenet uppstått och det är inte högtalaren det är fel på. Det är heller inte konsekvent, t.ex om jag får skrap vid ett visst tillfälle när jag ser en BD film och jag sedan spolar tillbaka för att se om det låter igen, så kan det hända att det inte finns kvar. Detta gör mig extremt frustrerad, jag har prövat att byta HDMI kabel, men amma fenomen uppstår igen och när jag lyssnar på webradio eller AirPlay så används ju bara nätverkskabeln, så den källan är ju egentligen utesluten den oxå... :/

Är det någon som har varit med om nåt liknande och hur gjorde ni för att avhjälpa felet? Jag vill helst inte lämna in den och bli utan mottagare... har jag tur så kanske HiFi-klubben vill låna ut en till mig så länge, men jag slipper ju gärna bekymret!


Med vänlig hälsning, Erik

#2

Postad 09 april 2013 - 10:11

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 1
Har haft skrapljud i mina högtalare och det har inget med dom att göra som du säger. Om ingen kontakt sitter löst i ditt system så testa stäng av ALLA trådlösa enheter hemma, t.o.m din trådlösa router. Börja först med bara trådlösa routern och se om det blir bättre. Finns problemet kvar så stänger du av trådlösa enheten, en och en och ser vilken av dom som stör. T ex mobil, ipad etc....

Kan ju även vara en defekt kabel som är oskärmad? Men i mitt fall så visade det sig att när min PlayStation 3 var på så kom skrapljudet så jag fick gå in i min trådlösa router och ändra kanal så försvann skrapljudet.

Ovan är bara tips och du kan ha något helt annat problem, men börja där ;)

Har för övrigt en Denon AVR-1910.

Använd gärna denna tråd för frågor om ditt system:
"Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?"
https://www.minhembi...=111278&st=1200

Redigerat av Midnight, 09 april 2013 - 10:21.


#3

Postad 09 april 2013 - 10:27

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 1
Skrapljud uppkommer då det är dålig kontakt tex vid bananerna till högtalarna.
Prova och köp kontaktspray det tar bort korrosionen på kontakterna.
http://www.kjell.com...iledInformation

Redigerat av Unregistered1605, 09 april 2013 - 10:27.


#4

Postad 09 april 2013 - 10:29

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 1

Skrapljud uppkommer då det är dålig kontakt tex vid bananerna till högtalarna.
Prova och köp kontaktspray det tar bort korrosionen på kontakterna.
http://www.kjell.com...iledInformation


Precis, detta kan också vara lösningen, notera att köpa just denna Putte10 rekommenderar och inte den med smörjolja :)

#5

Postad 09 april 2013 - 11:47

Unregisteredba010b74
  • Unregisteredba010b74
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Har inte Kjell och Co. Här i stan, men jag ska ordna fram en sådan där spray snarast! Men det känns ändå långsökt att det skulle vara korrosion... Grejerna är ju inte två år gamla ens :/
Ska även kolla över om jag kanske har slarvat när jag skruvade fast bananerna i sladden.

Midnght >> har prövat dina idéer men dessvärre inget resultat.

#6

Postad 09 april 2013 - 11:58

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 1
Det är inte korrosion, det är oxidation.
Detta är typiskt vid oxidation:
"Både skrapljudet och volymskillnaden försvinner om jag höjer volymen och sedan sänker den igen." :)

#7

Postad 28 april 2013 - 14:53

Unregisteredba010b74
  • Unregisteredba010b74
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Nu har jag tagit lös alla bananer och sprayat dem, "rullat isär" tåtarna i sladden och sprayat dem, sprayat i terminalerna både i förstärkaren och högtalaren utan skillnad. Kollar jag på nivåerna som audessy har ställt in så har vänster kanal -0,5 och höger -5,0. Men ändrar jag nivåerna till samma så låter det ännu mindre ur vänster kanal. Detta blir speciellt tydligt när jag bara lyssnar på musik.

Jag misströstar lite och börjar tro att det är hårdvarufel. Har fortfarande garanti men det vore ju så träligt att bli utan receiver under tiden min är på service. Vad tror ni om möjligheten att HiFi klubben i Karlstad lånar ut en receiver under tiden?

#8

Postad 28 april 2013 - 17:49

Unregisteredba010b74
  • Unregisteredba010b74
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Nu ska jag väl, som en god forumdeltagare berätta hur jag löste mitt problem... Jag är glad att det är löst, men jag är arg att det varit ett problem så länge när det inte hade behövt vara det.

Jag hade till en början bara bananer i högtalarterminalerna. När jag sedan bytte till bananer i receivern, så satt de ju fast på ett annat sätt... Kablarna skruvades ju fast i anslutningarna bak på receivern. Bananerna stoppas ju däremot in i anslutningarna rakt bakifrån. Missen jag hade gjort var... Att jag inte hade skruvat ihop anslutningarna efter att jag hade tagit ut kablarna från dem. Skruvade åt den anslutning som satt lite löst och se nu funkar det.

Hoppas bara inte jag har skadat steget när det har varit dålig kontakt så länge... :/

#9

Postad 28 april 2013 - 20:42

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Det är inte korrosion, det är oxidation.
Detta är typiskt vid oxidation:
"Både skrapljudet och volymskillnaden försvinner om jag höjer volymen och sedan sänker den igen." :)

Det är samma sak. Eller rättare sagt: korrosion av metaller är oftast oxidation.

Nu löste ju sig det här problemet, men ett vanlig fel som löses när man vrider på volymratten är att det är oxidation i potentiometern som ratten sitter fast i. Det löses enklast genom att vrida ratten vigoröst tills oxidationen slits bort (helst med stärkaren avstängd så man inte får jättehög volym ;)).

Kontaktsprejande skulle jag personligen vara restriktiv med, det går oftast att lösa utan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.