Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inför nedsläckningen av kabelnätet i Göteborg och Framtidens bredband.

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 september 2013 - 15:01

ragnevi
  • ragnevi
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
De flesta leverantörer verkar erbjuda Motorolas gamla box från 2009. Min erfarenhet av den från Comhem är inte den bästa, det slutade med att jag köpte en helt ny.

Kvar finns följande:

Tele 2 STC-Zi3219C
AllTele Dilog DIP701
Viasat Pace DS830NV

Men vilken ska jag välja?

#2

Postad 21 september 2013 - 08:01

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
IPTV boxar för andra nät brukar inte fungera utan brukar bara var för deras nät även om boxen är identisk.

#3

Postad 22 september 2013 - 23:02

ragnevi
  • ragnevi
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har ingen bindningstid på mitt TV-abonnemang så jag kan välja vilken leverantör jag vill och jag tycker att en bra box är viktigare. Skum prioritering kanske, men jag vill inte sitta med en box med blödande färger och ljud ur synk.

#4

Postad 22 september 2013 - 23:19

ragnevi
  • ragnevi
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Vilket internetabonnemang jag har borde väl knappast spela någon roll…

Comhem ska släppa något som heter Tivo, de har sagt att den boxen ska vara bättre. Däremot så verkar de ha prissatt tjänsten lite väl högt.

#5

Postad 23 september 2013 - 08:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Comhem ska släppa något som heter Tivo, de har sagt att den boxen ska vara bättre.

Bättre än vaddå ? och förväntar du dig verkligen att de skulle erkänna att/om de krängde en skitprodukt (rent hypotetisk fråga) ?

TiVo har ju funnits i en himla massa år i USA, och håller just nu på att bli omsprunget av strömande video.
Känns mest som att tillverkaren försöker piska igång en död häst, på en ny marknad.

Kika på vad man i USA tycker om TiVo, för att få en uppfattning om vad som är bra och/eller dåligt med lösningen.

#6

Postad 23 september 2013 - 09:14

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0
Men när de säger "nedsläckning av den digitala nätet", då påverkas du väl bara om du har TV via t.ex. Poseidon?

Pluggar du bara in TVn i antennuttaget eller kör boxer så påverkas du väl inte?

#7

Postad 23 september 2013 - 09:58

ragnevi
  • ragnevi
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Antennuttaget kommer inte att innehålla några signaler från och med nästa år. Du måste med andra ord gå över till IP-TV. Det är synd för den box som jag hade från Samsung som jag köpte från Comhem var jag väldigt nöjd med.

Jag vet inte hur bra Boxer blir med en inomhusantenn.

#8

Postad 23 september 2013 - 10:23

ragnevi
  • ragnevi
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Det mesta som jag kollar på streamar jag till min Boxee. Men nyheter, eller större händelser som katastrofer som du vill kunna se direkt, vill jag fortfarande kunna ha tillgång till TV. Boxen från Tele2 har fått kritik för att den är slarvigt byggd. Dilog för att den är otroligt långsam och Pace saknar hårddisk och inspelningsmöjligheter.

Redigerat av frollic, 23 september 2013 - 12:50.


#9

Postad 23 september 2013 - 10:26

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0

Antennuttaget kommer inte att innehålla några signaler från och med nästa år. Du måste med andra ord gå över till IP-TV. Det är synd för den box som jag hade från Samsung som jag köpte från Comhem var jag väldigt nöjd med.

Jag vet inte hur bra Boxer blir med en inomhusantenn.


Då kommer de alltså aktivt gå in och kapa kontakten mellan antennerna och uttagen i alla hus?

#10

Postad 23 september 2013 - 11:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Räcker med att släcka ner signalen centralt så finns det inga signaler i uttagen.
Möjligen att dom fortsätter sända ut SVT, TV4 och nån lokal kanal som dom gjort på dom flesta andra ställen vid analoga nersläckningar.

#11

Postad 23 september 2013 - 12:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Antennuttaget kommer inte att innehålla några signaler från och med nästa år. Du måste med andra ord gå över till IP-TV. Det är synd för den box som jag hade från Samsung som jag köpte från Comhem var jag väldigt nöjd med.

Va? Kommer Comhem att lägga ner hela sitt nät? Låter inte särskilt sannolikt.

Redigerat av SC-Zap, 23 september 2013 - 12:33.


#12

Postad 23 september 2013 - 12:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Va? Kommer Comhem att lägga ner hela sitt nät? Låter inte särskilt sannolikt.

http://www.framtidensbredband.se/aktuellt/kabel-tv-natet-stangs/

#13

Postad 23 september 2013 - 16:40

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Som jag läser lite snabbt gäller det de allmännyttiga bostadsbolagen? I tråden framgår inte det, utan det låter som pm det gäller för alla.

#14

Postad 23 september 2013 - 17:15

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Nu sitter jag på dator istället för telefonen och ja, det här gäller allmännyttan endast.

Så att skriva som görs här ovan i flera inlägg är ju direkt missvisande.

#15

Postad 23 september 2013 - 20:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Det lär bli massa digitalboxar till salu på blocket nästa år.

#16

Postad 10 oktober 2013 - 17:47

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
Detta är något som har kommit att bekymra mig en hel del.

Har idag kabel-TV från Comhem, ett par TV-kort i en server och ett par klienter till detta.

Vad jag har förstått om Telias IPTV-lösning går det inte att använda PC-lösning utan man är bunden till deras "digitalbox", någon som vet hur det kommer bli i stadsnätet i GBG, kommer det att kunna gå att få till någon PC-lösning?

EDIT: fel forum kanske, men trådtiteln var det som passade bäst....

Redigerat av Nebudchanezzer, 10 oktober 2013 - 17:48.


#17

Postad 10 oktober 2013 - 18:59

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Detta är något som har kommit att bekymra mig en hel del.

Har idag kabel-TV från Comhem, ett par TV-kort i en server och ett par klienter till detta.

Vad jag har förstått om Telias IPTV-lösning går det inte att använda PC-lösning utan man är bunden till deras "digitalbox", någon som vet hur det kommer bli i stadsnätet i GBG, kommer det att kunna gå att få till någon PC-lösning?

med Boxer borde det väl gå att göra samma sak ?

#18

Postad 10 oktober 2013 - 20:21

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

med Boxer borde det väl gå att göra samma sak ?


Det är ju givetvis en möjlighet, dock så är mottagningen av det marksända digitala allt annat än önskvärd i de centrala delarna av GBG.
De var det senast jag testade det i alla fall... (ca 4 år sen sist, FloppyDTV och en Televés Mira)

#19

Postad 10 oktober 2013 - 20:42

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0

Detta är något som har kommit att bekymra mig en hel del.

Har idag kabel-TV från Comhem, ett par TV-kort i en server och ett par klienter till detta.

Vad jag har förstått om Telias IPTV-lösning går det inte att använda PC-lösning utan man är bunden till deras "digitalbox", någon som vet hur det kommer bli i stadsnätet i GBG, kommer det att kunna gå att få till någon PC-lösning?

EDIT: fel forum kanske, men trådtiteln var det som passade bäst....


Ja vi ska få IP-TV hemma men tycker det är skräp med boxar som bara spelar in det du tittar på och merkostnaden för tvillingkort fast man inte har något kort och det är omöjligt att dela med svärmor etc.

Nöjer mig med basutbudet, som ingår i fiberavtalet, och fortsätter med fri delning till min andra TV genom Vu+Duo och XBMC. Ip TV tycker jag är ett steg bakåt i utvecklingen om man går från satellit och kör Linuxbox.

#20

Postad 10 oktober 2013 - 20:44

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Detta är något som har kommit att bekymra mig en hel del.

Har idag kabel-TV från Comhem, ett par TV-kort i en server och ett par klienter till detta.

Vad jag har förstått om Telias IPTV-lösning går det inte att använda PC-lösning utan man är bunden till deras "digitalbox", någon som vet hur det kommer bli i stadsnätet i GBG, kommer det att kunna gå att få till någon PC-lösning?

EDIT: fel forum kanske, men trådtiteln var det som passade bäst....

Bor du i allmännyttan? Bara så att du inte oroar dig i onödan.

#21

Postad 10 oktober 2013 - 21:10

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Bor du i allmännyttan? Bara så att du inte oroar dig i onödan.


Japp, Familjebostäder.

#22

Postad 10 oktober 2013 - 21:41

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
OK, "bra", eller nja, men som det lät från början skulle ju det här gälla alla, därav min fråga.

#23

Postad 20 oktober 2013 - 21:15

swag
  • swag
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
samma här ska få detta nu med framtidensbredband. allt genom fiber .släcker ner det vanliga hos mej 1 feb 2014.har comhem idag med 4 tv just nu har dom ingen lösning hur dom gör med oss med tvillingkort .har en 2 boxar idag en inpelningsbar och en vanlig hd box sen ca moduller .kan ju inte ha ca modullerna sen heller.så man får sälja allt på blocket boxar ca moduller .tycker det är konstigt att inte dom har en lösning ännu comhem.

#24

Postad 28 oktober 2013 - 00:52

Pjanoo
  • Pjanoo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Det är ett jävla snurr på TV sidan, det den ena inte har har den andra, om man inte väljer Tele2, Com Hem eller BBB.

http://tele2tv.blogs...rar-jamfor.html

#25

Postad 28 oktober 2013 - 12:45

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Tycker man att det är för trassligt, dyrt och omständigt kan man ju alltid kolla om man har någon del av bostaden som kan tänkas få terrestriell signal. Brudaremossen är ju en stark sändare som ligger rätt bra till i GBG.

Får man in signal med en inomhusantenn för några hundra kronor, så kan man ju ta in de okodade kanalerna i tv-n eller ta ett Boxer-abb om man vill. Ligger tex balkongen rätt så kan man ju även fundera på om Viasat eller Canal Digital är ett alternativ. Meckigare med parabol dock då den tenderar att vara i vägen.

Redigerat av kenta2, 28 oktober 2013 - 12:45.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.