[
Blue Diamond som bakhögtalare? (nya bilder!)
Postad 25 February 2003 - 16:57
[
Postad 25 February 2003 - 18:16
Om så är fallet så förstår jag inte vittsen med det!
Postad 25 February 2003 - 18:37
om sagt bara att testa men jag tror på det (bara en känsla)
Postad 25 February 2003 - 18:42
Basen nära soffa kan ju oxå bli lite mer "fysisk" bas..hehe
Postad 25 February 2003 - 18:49
Postad 25 February 2003 - 18:51
Lycka till!
[
Postad 25 February 2003 - 18:52
Postad 25 February 2003 - 19:13
FÖrstår inte varför du skulle ha dom bak för då?du torde ju inte få ut mer i film men kanske om du kör dpl2...
Postad 25 February 2003 - 19:27
Postad 25 February 2003 - 19:32
FÖrstår inte varför du skulle ha dom bak för då?du torde ju inte få ut mer i film men kanske om du kör dpl2...
Vad har det med saken att göra? Basarna till Blue Diamond är ju som sagt (om du läser allt) basar som kopplas med lågnivåkabel direkt från recieverns sub out. Det är egentligen en Black Diamond med en B1.35:a inslängd i botten. Tycker att det är en strålande idé, du kommer få bra bas som skakar om soffan vid filmvisning, och basen som Black diamond ger vid musiklyssning räcker oftast, kör på bara!
kommer inte se dumt ut heller! kommer se jävligt fett ut helt enkelt!
Postad 25 February 2003 - 19:39
Får ju även uppdatera mina bilder i helgen oxå så ni får ser hur det blev.. hehe
Postad 25 February 2003 - 19:53
Postad 25 February 2003 - 20:46
Postad 25 February 2003 - 21:09
Blue diamond är bättre på ALLA punkter än black diamond, (har själv blue som jag jämfört många gånger med Black).
Eftersom basen är aktiv så behöver inte mellanreg./bas jobba lika hårt vilket resulterar i bättre mellanregister.
Det är ju bara att ställa in basen lägre om du tycker den är för mycket, ev. flytta lite/vända på frontarna till du blir nöjd.
Postad 25 February 2003 - 21:14
1. Det blir 2 väldigt långa kablar till basarna(!)
2. Det kanske blir en mer fysisk upplevelse men hur låter det annars, låter det bra, det finns egentligen bara ett sätt att få veta.. så go for it!
Postad 25 February 2003 - 22:49
Kan ju inte prova fullt ut nu heller, man måste ju tänka på grannarna..hehe
Jag trodde dessutom att det skulle se "dumt" ut men det ser faktiskt rätt mäktigt ut (Bilder kommer nog till helgen).
Postad 01 March 2003 - 19:06
Postad 01 March 2003 - 20:09
Postad 01 March 2003 - 20:34
Måste tilläga att du kan välja att köra basen i Blue antingen som lågnivå med subkabel, eller helt enkelt som högnivå utan subkabel eller i "2 chanel mode" så självklart arbetar 10" elementet när du lyssnar på musik utan att ha suben på!
Japp det vet jag, jag kör det med lågnivå så det funkar som en subb, kör jag med högnivå så blir det antagligen en separat subb..
Postad 02 March 2003 - 22:26
Faktum är nog att om du kör Blue utan basen blir det exakt samma som en Black, i mitt tycke otillräckligt för musiklyssning, därför stöttar jag mina Black med en B1.39, funkar kalas till film och musik, tycker jag...
Postad 03 March 2003 - 10:59
quote:Men om jag kör Blue Diamond och "kopplar ur" basen, då blir det ju ingen bas alls ju, blue diamonds mellanregister/bas går ju inte alls djupt..
Faktum är nog att om du kör Blue utan basen blir det exakt samma som en Black, i mitt tycke otillräckligt för musiklyssning, därför stöttar jag mina Black med en B1.39, funkar kalas till film och musik, tycker jag...
Det blir inte alls samma, för mellanregistrer/basen går inte ner mer än 55-50Hz (kommer inte ihåg exakt) på blue d..
Angående att Black D skulle ha lite bas vid musiklyssning beror nog oxå på vad man har för förstärkeri, om du tittar noga igen under mina bilder så får du se att det inte är någon direkt "budgetförstärkare" jag sitter och trycker på [
Har förresten själv haft en B1.39 en mycket bra subb, men tycker ej det blir "rumsrent" när man har en subb inkopplad när man lyssnar på musik (Med undantag för Blue D:s inbyggda)..
Postad 03 March 2003 - 12:32
När jag satt där och lyssnade efter jag ställt in dem så funderade jag över mitt "tankesätt" att få för mig att de skall stå bak?!!?, Black D låter grymt bra, men långt ifrån Blue D..
Det man reagerade på direkt var att basen i Blue D var mer slagkraftig och lite mer "fyllig", Black D har oxå grym bas men den låter mer "diffus/luddig" men även ett bra tryck för att vara en 6,5":are..
Så vad har man lärt sig av detta??, jo att man skall experimentera med placeringa o dyl, även att lära sig att ställa in den aktiva högtalaren ordentligt..hehe
Tack för mig! =)
Postad 03 March 2003 - 12:50
Det är ju samma element i samma låda, så så länge du lämnar subbens delningsfilter ifred är det samma högtalare du lyssnar på, en Blue är en Black som ställts på en B1.35 (såvitt jag vet är ju lådorna tom separerade, så det är faktiskt två högtalare). Men det kan nog stämma att Black inte går mycket lägre än ca 50 Hz (inom +/- 3dB), det är därför jag tycker det behövs en sub.
Så även om din förstärkare är bra så räcker inte den ensam för att ge bas, högtalaren måste ju kunna återge den också...
Men så länge ditt ljud låter bra i ditt rum är ju allt väl [
Postad 03 March 2003 - 12:58
Postad 03 March 2003 - 14:45
Nja, eftersom de har samma mellanregister monterat i samma låda så bör den gå ned i stort sett lika lågt. Jag har också Black (både fram och bak), och har sett i specen att det står att de går ned till 28 Hz, men jag har också noterat att det inte står +/- 3, 6 eller ens 10 dB, så uppgiften är relativt ointressant. Personligen tror jag inte att de går så lågt med något anständigt ljudtryck, man kan göra mycket med låddesign, men inte hur mycket som helst...Hursomhelst går Blue även utan sin B1.35 lika lågt eftersom det faktiskt är samma högtalare. Kolla in http://www.audiopro....bluediamond.htm så ser du att det faktiskt bara finns en delningsfrekvens (3200 Hz, samma som Black), vilket ju tyder på att det inte är en trevägshögtalare, utan en tvåvägs precis som Black, med en separat sub under.
Som Hifi och Musik skrev:quote:Den mycket framgångsrika högtalaren Black Diamond från Audio Pro har fått en storebror. Det är enkelt att tro att de spelar lika, men där finns en stor skillnad under 55 Hz. Den mäktiga 10" basen och ace-bass förstärkaren garanterar en fysisk bas med exakt anslag, förödande kraft och kontroll."
De tycker ju, precis som jag, att Black är klen under 55 Hz (vilket låter rimligare än Audio Pros egna uppgifter om 28 Hz...) och därför behöver en sub, dvs just det som Blue är [
Postad 03 March 2003 - 15:38
Postad 03 March 2003 - 16:42
Men jag vidhåller att Black inte går ned till de av AP utlovade 28 Hertzen med nån anständig nivå, utan snarare, som Hifi och musik skriver, är lite tunn redan i mellanbasen...
Postad 03 March 2003 - 16:49
Postad 04 March 2003 - 10:35
Postad 04 March 2003 - 14:18
Är det någon som har supras lågnivåkabel till sina Blue D??
Postad 04 March 2003 - 15:57
Postad 04 March 2003 - 17:11
Intressant läsnin att följa dina experiment. Lite fundering. Hur gjorde du med fasen för basen då du flyttade bak blue?
Hur menar du? På Blue D finns det ju ingen fasvändning..[?]
Tack för responsen förresten, känns alltid bra med lite uppbackning. [
Det var skönt att konstatera dessa grejer själv, som Dr Death sa att mellanregistret var bättre på Blue D än på Black D pga av avlastningen.. Det kändes liksom bättre för mig att jag kom fram till det själv genom lite tester än att bara höra att det "ska vara så".. [
Postad 05 March 2003 - 09:47
Jag har funderat på att strunta i lågnivåingången även vid filmtittande, annars missar man en hel del information från .1 kanalen som tydligen går upp till ca 120 Hz. Jag gissar att receivern får jobba mer i detta läge, men kvalitetsmässigt borde det bli bättre!!?
Postad 05 March 2003 - 10:18
Bumligheten i basen kan bero på filtret i Blue Diamond som filtrerar toner över 55 Hz även genom lågnivåingången (har kollat med Audio Pro). Om man inte skickar toner över 55 Hz någon annanstans så filtreras de bort. Kvar finns bara de allra lägsta frkvenserna och basen blir bumlig!
Jag har funderat på att strunta i lågnivåingången även vid filmtittande, annars missar man en hel del information från .1 kanalen som tydligen går upp till ca 120 Hz. Jag gissar att receivern får jobba mer i detta läge, men kvalitetsmässigt borde det bli bättre!!?
Ja, "lakrissnörena" till subbkabel åkte ut fortare än kvickt kan jag säga, funderar på att eventuellt göra så här:
Vid musiklyssning: Köra all information via högtalarkabeln, och ställa AV Subwooferläget på förstärkaren (alltså fortfarande ha lågnivåkabeln ikopplad, men den används inte)
Vid filmtittning (5.1): Ställa på Subwooferläget på förstärkaren så man får riktigt 5.1 ljud..
Alltså när man lyssnar på musik så ställer man bara ur subwooferläget på förstärkaren..
Skall även testa å se hur det blir att köra DD, DTS utan lågnivåkabeln till subbarna, om det blir tillräckligt med bas eller inte..
Kvällen är räddad! [
Postad 05 March 2003 - 13:58
Postad 05 March 2003 - 14:19
Postad 05 March 2003 - 15:02
Hur menar du? På Blue D finns det ju ingen fasvändning..[?]
Det var det jag hade för mig. Då kan ju som sagt basen bli lite konstig eftersom inte basen kanske får svårt att fasa med frontarna.
Nåja - du har ju hittat tillbaka till Nirvana.
Kul som sagt att läsa om lite experiment.
Postad 06 March 2003 - 01:38
Alltid denna diskussion om huruvida Black Diamond och Blue Diamond är samma högtalare. Alla ni som tycker att det är exakt samma högtalare, förutom att Blue har två aktiva subbar, är helt ute och cyklar. Ni menar alltså att bara för att elementen är de samma så är högtalarna ochså samma [?].
Lådvolymen för själva högtalardelen (alltså utan aktiv subb) i Blue Diamond är betydligt mindre. 6,5 och diskanten sitter i en sluten låda ovanpå subben. I Black Diamond används hela lådan för samma element.
Ska man jämföra Blue Diamond med några högtalare så ska de jämföras med Black Pearl som är en stativhögtalare. Black Pearl låter rätt skapligt men inte lika bra som Black Diamond.
Om jag skulle ta elementena från Black Diamond och sätta dessa i några gamla Eltax-lådor, skulle jag då ha en exakt likadan högtalare som Black Diamond? Knappast.[
Postad 06 March 2003 - 06:31
Herregud!
Alltid denna diskussion om huruvida Black Diamond och Blue Diamond är samma högtalare. Alla ni som tycker att det är exakt samma högtalare, förutom att Blue har två aktiva subbar, är helt ute och cyklar. Ni menar alltså att bara för att elementen är de samma så är högtalarna ochså samma [?].
Lådvolymen för själva högtalardelen (alltså utan aktiv subb) i Blue Diamond är betydligt mindre. 6,5 och diskanten sitter i en sluten låda ovanpå subben. I Black Diamond används hela lådan för samma element.
Ska man jämföra Blue Diamond med några högtalare så ska de jämföras med Black Pearl som är en stativhögtalare. Black Pearl låter rätt skapligt men inte lika bra som Black Diamond.
Om jag skulle ta elementena från Black Diamond och sätta dessa i några gamla Eltax-lådor, skulle jag då ha en exakt likadan högtalare som Black Diamond? Knappast.[
Precis, men jag ville konstatera det på egenhand, vad det var som egentligen skillde dem åt mer än att Blue D hade en aktiv subb.. du kan ju själv läsa vad jag kom fram till....[
När det gäller lådstorleken mellan de olika högtalarna, så är ju Blue D en mycket större högtalare, den har inte alls samma mått som Black D, den är ju betydligt mycket djupare, men som sagt storleks diskutionen är ganska ointressant.. det är mer intressant över ljudskillnaden mellan dessa två kandidater.. [
Postad 06 March 2003 - 12:29
Det är vetenskapligt bevisat att Black Diamond med sub låter bättre än Blue Diamond [
Postad 06 March 2003 - 13:12
Om dessa nu skulle vara exakt likadana, men med skillnaden att Blue har inbyggda subbar, eftersom de har exakt samma element så borde ju även Black Pearl vara exakt likadan som Black Diamond eftersom dessa också är bestyckade med likadana element. [
Det är vetenskapligt bevisat att Black Diamond med sub låter bättre än Blue Diamond [
Att Black Diamond med subb låter bättre än Blue Diamond tvivlar jag på iof, men det beror lite på vad man har för smak, jag personligen tycker inte om att lyssna på musik med en separat subb (med undantag för Blue D), det blir inte riktigt "rumsrent" med en separat subb..
Har förresten testat att se på film med DD 5.1 utan att ha en mixat LFE ljud till Blue D:s subb, alltså att bara köra ljudet genom den vanliga högtalarkabeln och det funkade alldeles utmärkt, basen är lika stadig och bergfast och det grymma djupet fanns oxå där..[
Postad 07 March 2003 - 09:20
Om man skickar allt via högtalarkablarna (högnivå) så får man med samtliga frekvenser på .1 kanalen. Skickar man .1 kanalen via lågnivå så filtreras den uppåt vid 55 Hz och man blir av med alla toner däröver.
Även jag kommer att köra så här ett tag.
Postad 07 March 2003 - 15:31
Jisses!!, principen för HemmaBio är: En receiver (5.1 - 7.1) och en DVD (med/utan dekoder) el SACD/CD. En dröse signal kablage, ett stycke front högtalare, en stycke center, en eller två par dipolära surround och en stycke subwoooofer, sen är det gjort....[
Snacka om OVERKILL för HemmaBio med "identiska" frontar som bakhögtalare...Nääää [}
Koppla in B&W Nautilus HTM1 centerhögtalare, B&W ASW 4000 subba eller Revel B15 el Sunfire True Subwoofer MKIV and Signatureoch och var sen tysta!! Kanske en Nautilus 800¿ om jag får överdriva...Jamo Digital Cinemaster eller 4 Jamo Oriel och en Jamo D8CEN (Concert Center) och Digital Cinemaster subban (går en oktav lägre än THX Ultra godkännande)...*duuh*
Jaj Lycka till med systemen iaf
NO more comments [8D]
MVH//Kalle
Postad 07 March 2003 - 17:17
Ang Audio Pro Black/Blue Diamond!
Jisses!!, principen för HemmaBio är: En receiver (5.1 - 7.1) och en DVD (med/utan dekoder) el SACD/CD. En dröse signal kablage, ett stycke front högtalare, en stycke center, en eller två par dipolära surround och en stycke subwoooofer, sen är det gjort....[
Snacka om OVERKILL för HemmaBio med "identiska" frontar som bakhögtalare...Nääää [}
Koppla in B&W Nautilus HTM1 centerhögtalare, B&W ASW 4000 subba eller Revel B15 el Sunfire True Subwoofer MKIV and Signatureoch och var sen tysta!! Kanske en Nautilus 800¿ om jag får överdriva...Jamo Digital Cinemaster eller 4 Jamo Oriel och en Jamo D8CEN (Concert Center) och Digital Cinemaster subban (går en oktav lägre än THX Ultra godkännande)...*duuh*
Jaj Lycka till med systemen iaf
NO more comments [8D]
MVH//Kalle
???...... Har du läst vad tråden handlar om egentligen?[
Postad 08 March 2003 - 16:52
Postad 08 March 2003 - 16:58
måste ju få säga att än har man inte stött på den sista tosigheten. Tycker du blue diamond går för lågt i vanlig musiklyssning stämmer ju inte något. Stryp basen. Flytta runder på dem. Känns som man har bättre potential och möjligheter i anläggning om du behåller blue diamond fram och fixar till de feliga ;-)
Om du läser tråden noga så ser du att jag har dem fram nu istället, det "tokiga" var bla lågnivåkabeln till subben som stökade till det i basområdet och gjorde det luddigt vid musiklyssning på en del skivor..[
Postad 08 March 2003 - 18:24
Postad 08 March 2003 - 18:34
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
11 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?