Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken IPTV-leverantör för att kunna köra med HTPC?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 november 2013 - 08:38

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
Bor i allmännyttan i Göteborg där det finns ComHem DVB-C för TV-utbudet.
Förra året fick vi fiber indraget och detta året bestämde sig ComHem för att "släcka" deras coax-nät.

Så nu blir jag tvungen att välja något IPTV-abonnemang.
Kör idag med Mediaportals TV-server för att kunna se på TV på flera klienter samtidigt och jag vill ju givetvis ha det att fortsätta fungera på det viset.
Har dock förstått att det inte alls går att få till det om man t.ex skulle välja Telias IPTV, då man blir låst till deras box.

I MP's TV-server finns det ju med en"virtuell mottagare" för att kunna köra med IPTV och nån lösning med USB-läsare för "program"-kort verkar ju inte heller omöjlig att få till.

Men.... Vilka leverantörer av IPTV ska man kika på för att kunna få till det?


EDIT: Dessa aktörer levererar tjänster i fibernätet:

Alltele
Bahnhof
Bitcom
Bredband2
Bredbandsgruppen
Canal Digital
ComHem
IP-Sweden
Net@once
Serverado
T3
Tele2
Tyfon
Universal Telecom
Viasat

Redigerat av Nebudchanezzer, 30 november 2013 - 08:45.


#2

Postad 03 december 2013 - 14:46

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Betalkanaler: fuggeddaboudit

Gratiskanaler: http://dvblogic.com/...blink-for-iptv/

#3

Postad 03 december 2013 - 22:26

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Betalkanaler: fuggeddaboudit

Gratiskanaler: http://dvblogic.com/...blink-for-iptv/


Jag tycker mig få lite indikationer på att Tele2 kör med samma box för både DVB-C som för DVB-IP vilket i sig innebär att det är gammal hederlig conax med ci (inte ci+) och då borde det ju vara möjligt att kunna få även betalkanaler att fungera med en Phoenix-läsare och en soft-cam.

Innan man slår till skulle jag dock vilja få det bekräftat på något sätt, ingen annan som kör med liknande lösning?

DVB-link i all ära, har dock använt Mediaportal i många år och det slipper man dessutom betala för....
(har ändock donerat för uppskattad programvara)

Redigerat av Nebudchanezzer, 03 december 2013 - 22:30.


#4

Postad 04 december 2013 - 07:50

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Om du mot förmodan hittar en iptv-leverantör som fortfarande använder programkort (låsta boxar är det som gäller) kan det funka, med en kanal i taget.

Just nu är iptv ett långt steg tillbaka. Mitt råd är att lägga ned, inse att linjär-TV är en återvändsgränd och inte kasta pengar i sjön.

Ta gratiskanalerna via marknätet och satsa sedan på strömmat innehåll från Netflix, Hulu, Vudu, osv.

Uppåt 500:- per månad för en massa skräpkanaler, utan en så fundamental funktion som att kunna spela in en kanal och titta på en annan, är groteskt.

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 04 december 2013 - 07:50.


#5

Postad 04 december 2013 - 09:02

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Om du mot förmodan hittar en iptv-leverantör som fortfarande använder programkort (låsta boxar är det som gäller) kan det funka, med en kanal i taget.

Just nu är iptv ett långt steg tillbaka. Mitt råd är att lägga ned, inse att linjär-TV är en återvändsgränd och inte kasta pengar i sjön.

Ta gratiskanalerna via marknätet och satsa sedan på strömmat innehåll från Netflix, Hulu, Vudu, osv.

Uppåt 500:- per månad för en massa skräpkanaler, utan en så fundamental funktion som att kunna spela in en kanal och titta på en annan, är groteskt.


Om man kikar på Tele2's hemsida så har de ju boxen STC-Zi3219C med vilken man skall kunna spela in en kanal samtidigt som man ser på en annan, och som sagt det är samma box som till deras DVB-C - nät och det ger ju indikationen på att det är ett programkort som används även för IPTV:n.
EDIT: saxat från Tele2's hemsida: "Denna box klarar både ”vanliga” kanaler och kanaler i HD-kvalitet och fungerar för dig som tar emot TV via ett av våra bredbandsnät eller kabel-TV-nät."


Tråkigt nog måste man binda sig om skall teckna något abonnemang så jag vill verkligen få det bekräftat att det fungerar innan man slår till.

Här är en tråd från SweClockers som också indikerar att det kan fungera: http://www.sweclocke...53-iptv-i-htpc/

Alla som bor i allmännyttan i Göteborg blir ju drabbade av samma bekymmer som mig nu, nog måste det väl finnas flera som har dessa funderingar...????

Redigerat av Nebudchanezzer, 04 december 2013 - 09:05.


#6

Postad 04 december 2013 - 11:03

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Den boxen har mycket riktigt dubbla tuners men det gäller med största säkerhet bara kabel-TV.

Mig veterligen existerar ingen box som tar emot mer än en IPTV-ström i taget. Till skillnad från DVB-T/S/C skickar ju operatören "strömmen" direkt till din ip-adress (som oftast ligger i ett dedikerat VLAN) när du begär en kanal, det är inte din mottagare som väljer en frekvens.

En dator skulle utan problem kunna "ta emot" ett stort antal kanaler parallellt, problemet är att operatören skickar bara en i taget till just dig.

För att ha flera kanaler tillgängliga samtidigt krävs alltså flera boxar med sina egna abonnemang alt. någon slags hypotetisk "multibox".

Detta är jättebra för operatörerna men för kunderna suger det, bigtime.

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 04 december 2013 - 11:04.


#7

Postad 04 december 2013 - 12:18

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Den boxen har mycket riktigt dubbla tuners men det gäller med största säkerhet bara kabel-TV.

Mig veterligen existerar ingen box som tar emot mer än en IPTV-ström i taget. Till skillnad från DVB-T/S/C skickar ju operatören "strömmen" direkt till din ip-adress (som oftast ligger i ett dedikerat VLAN) när du begär en kanal, det är inte din mottagare som väljer en frekvens.

En dator skulle utan problem kunna "ta emot" ett stort antal kanaler parallellt, problemet är att operatören skickar bara en i taget till just dig.

För att ha flera kanaler tillgängliga samtidigt krävs alltså flera boxar med sina egna abonnemang alt. någon slags hypotetisk "multibox".

Detta är jättebra för operatörerna men för kunderna suger det, bigtime.


Fast min tanke är ju att jag inte skall ha någon box alls, utan köra med http://forum.team-me...e-filter.96726/

Nu kan jag inte så mycket om de tekniska begränsningarna med IPTV, men eftersom de ändå gör reklam just för att "se på en kanal och spela in en annan" så borde ju det rimligtvis även funka på IPTV, det handlar ju bara om att två strömmar skall skickas till dig istället för en, på så sätt är det ju bara bandbredden som sätter stopp för hur många strömmar som skickas och eftersom det handlar om fibernät hela vägen in till lägenheten så.....

Detta är ju bara teori dock och behöver ju bekräftas av någon som har en sådan box.

#8

Postad 04 december 2013 - 20:35

pko
  • pko
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Den boxen har mycket riktigt dubbla tuners men det gäller med största säkerhet bara kabel-TV.

Mig veterligen existerar ingen box som tar emot mer än en IPTV-ström i taget. Till skillnad från DVB-T/S/C skickar ju operatören "strömmen" direkt till din ip-adress (som oftast ligger i ett dedikerat VLAN) när du begär en kanal, det är inte din mottagare som väljer en frekvens.

En dator skulle utan problem kunna "ta emot" ett stort antal kanaler parallellt, problemet är att operatören skickar bara en i taget till just dig.

För att ha flera kanaler tillgängliga samtidigt krävs alltså flera boxar med sina egna abonnemang alt. någon slags hypotetisk "multibox".

Detta är jättebra för operatörerna men för kunderna suger det, bigtime.


Det finns ingen begränsning i IPTV som säger att du bara kan ha en mottagare. Telia t.ex tillåter att man har flera. Dock måste man såklart teckna sig för ett syskonabonnemang.. Det kan också vara knepigt ifall man har för långsam internetuppkoppling.

När man kör IPTV finns det inte riktigt något behov av att ha abonnemangskort, eftersom att kommunikationen är dubbelriktad och boxen kan autentisera sig, och operatörens server kan då se till att bara vidarebefordra de kanaler man har köpt

#9

Postad 04 december 2013 - 22:12

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Det finns ingen begränsning i IPTV som säger att du bara kan ha en mottagare. Telia t.ex tillåter att man har flera. Dock måste man såklart teckna sig för ett syskonabonnemang.. Det kan också vara knepigt ifall man har för långsam internetuppkoppling.

När man kör IPTV finns det inte riktigt något behov av att ha abonnemangskort, eftersom att kommunikationen är dubbelriktad och boxen kan autentisera sig, och operatörens server kan då se till att bara vidarebefordra de kanaler man har köpt



Jag fick ett nytt programkort från ComHem samt en IPTV-box idag (Motorola VIP1903), detta kostnadsfritt eftersom de släcker ner nätet snart, men jag har inga stora förhoppningar att få det att fungera så som jag vill, eftersom ComHem trilskas med pairing eller så har de kanske börjat med ci+ eller något liknande.

Någon som vet vad ComHem kör med för kryptering på IPTV:n? (conax, viaccess ellernått annat....?

Hoppas hinna labba lite med det i morgon, sniffa lite kanaler osv, kanske kan få igång gratiskanalerna som jag vill iaf.

#10

Postad 05 december 2013 - 07:28

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Ring och fråga :)

#11

Postad 05 december 2013 - 11:23

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Com Hem använder sig av Verimatrix som DRM för sin IPTV samt TiVo, Conax för övriga boxar på DVB-C nätet.

När det gäller Tele2 så vet jag att de kör enklaste möjliga för deras IPTV, d.v.s. de encapsulerar DVB och skickar ut detta via IP-nätet, då transportströmmen är redan Conax-kypterad när den görs om till IP så är även IPTV:n beroende av Conax smart card. Alla kanaler i IPTV multicastas och boxen lyssnar på rätt adress eller port när du vill se en speciell kanal.
Oftast (vet inte om Tele2 gör på detta sätt) så när man startar sin box så registrerar boxen sig "hej, jag är STB med MAC bal bal" är den godkänd att lyssna på multicasten så skickas listan ner och godkännande. där efter kan boxen välja vilken multicast den ska lyssna på, den kan klara två samtidiga. Dock så tror jag det kan bli svårt att få detta att fungera om du ska använda HTPC. det jag kan tänka mig kanske fungerar (om de inte har chipset pairing) är att första starta boxen, regga dig. Ta sedan kortet och stoppa i datorn. det du måste göra då är att spoofa MAC-adressen på nätverkskortet så det är samma som boxen (står på undersidan av boxen) samt IP-adress.
Det är ganska många osäkra i detta, samt ganska krångligt. Jag skulle satsa på (om du har mottagning) boxer, köpa en DVB-T/T2 mottagare. Detta är ju en beprövad metod som funkar utmärkt.

#12

Postad 05 december 2013 - 12:30

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Com Hem använder sig av Verimatrix som DRM för sin IPTV samt TiVo, Conax för övriga boxar på DVB-C nätet.

När det gäller Tele2 så vet jag att de kör enklaste möjliga för deras IPTV, d.v.s. de encapsulerar DVB och skickar ut detta via IP-nätet, då transportströmmen är redan Conax-kypterad när den görs om till IP så är även IPTV:n beroende av Conax smart card. Alla kanaler i IPTV multicastas och boxen lyssnar på rätt adress eller port när du vill se en speciell kanal.
Oftast (vet inte om Tele2 gör på detta sätt) så när man startar sin box så registrerar boxen sig "hej, jag är STB med MAC bal bal" är den godkänd att lyssna på multicasten så skickas listan ner och godkännande. där efter kan boxen välja vilken multicast den ska lyssna på, den kan klara två samtidiga. Dock så tror jag det kan bli svårt att få detta att fungera om du ska använda HTPC. det jag kan tänka mig kanske fungerar (om de inte har chipset pairing) är att första starta boxen, regga dig. Ta sedan kortet och stoppa i datorn. det du måste göra då är att spoofa MAC-adressen på nätverkskortet så det är samma som boxen (står på undersidan av boxen) samt IP-adress.
Det är ganska många osäkra i detta, samt ganska krångligt. Jag skulle satsa på (om du har mottagning) boxer, köpa en DVB-T/T2 mottagare. Detta är ju en beprövad metod som funkar utmärkt.


Tack för informativt svar!
Verimatrix, jag antar att det inte finns någon softcam som klarar det?

#13

Postad 05 december 2013 - 13:09

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Verimatrix har en klient för PC, ViewRight Desktop for PC, så den vägen kan nog fungera om ComHem vill.
Denna lösning tillåter inspelning men det som spelas in lagras krypterat.

Att få in det på ett generellt sätt i XBMC eller något annat blir nog svårt.
Verimatrix skryter själva om att nu är det sluthackat om man använder deras lösning.

Redigerat av prelatur, 05 december 2013 - 13:09.


#14

Postad 06 december 2013 - 13:34

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
Hmmm... körde fast lite....
Boxen vill inte riktigt hoppa igång om man inte startar upp den med programkortet istucket, jag hade ju någon liten tanke om att det kanske sker någon pairing av kortet och boxen första gången man startar upp dem tillsammans, så för att undvika den pairingen så tänkte jag: Jag startar boxen utan kortet i, sniffar all trafik, kikar på gratiskanalerna och startar sedan projektet på PC-sidan med att försöka få in gratiskanalerna i TV-servern.

Men jag gick bet på det, eftersom boxen vägrar gå vidare utan programkort, dåligt tycker jag...
Så alla människor som bara skall ha gratiskanalerna måste ha ett programkort oxå...??

Nån som vet ngt bra forum där de sysslar lite mer med såna här saker?

Jag har ju all den initiella trafiken till och från boxen om det är någon skulle vilja kika lite närmare på det.

#15

Postad 06 december 2013 - 14:27

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jo det är ju så, operatörerna krypterar även gratiskanalerna för att man ska bli tvungen att hyra kort och box av dem även om man bara vill se gratiskanalerna.

Tack "generation gratis" för det.

Comhit.net brukar vara ett bra ställe att hänga på för tips om den här typen av ämnen, men generellt finns det rätt lite att hämta om IPTV på nätet. Jag tror att entusiasterna helt enkelt konstaterat att tekniken inte medger HTPC som vettig mottagare, och gett upp.

FYI betyder "multicast" i det här sammanhanget inte att alla kanaler skickas ut samtidigt, utan att operatören kan skicka en kanal till många kunder på en gång. Om 1000 kunder samtidigt vill se SVT1 skickas EN multicastström som alla tar emot, inte 1000 olika till var och en.

#16

Postad 06 december 2013 - 15:49

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

FYI betyder "multicast" i det här sammanhanget inte att alla kanaler skickas ut samtidigt, utan att operatören kan skicka en kanal till många kunder på en gång. Om 1000 kunder samtidigt vill se SVT1 skickas EN multicastström som alla tar emot, inte 1000 olika till var och en.


Jo jag känner till det, och när man "går med i gruppen" ansluter man bara till närmsta nod som den finns på för närvarande.
Sparar ju en hel del bandbredd (och processorkraft) för operatören ifråga.

Kikade lite på comhit igår, men det var som sagt väldigt lite om just IPTV.

Det finns ju dock en del andra som har fått det att funka med HTPC, ta den tråden på SweC som jag länkade till tidigare t.ex, det gäller ju som sagt att hitta rätt operatör här......

Eftersom ComHem skickade ut programkort och box utan kostnad till mig så tänkte jag att jag hade ganska goda förutsättningar för att labba lite men jag kom ju inte så långt, om jag inte vill röka den lilla möjligheten till att kanske ha ett opairat programkort...

Så vad jag behöver just nu är en box och ett kort till som redan varit inkopplat, bara så jag kan sniffa upp IP-adress och port på iaf de fria kanalerna och se om det kan gå och få in dem i datorn.

Redigerat av Nebudchanezzer, 06 december 2013 - 15:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.