Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya golvhögtalare, låg budget.

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 januari 2014 - 10:54

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har planer på att köpa nya golvhögtalare nu och är osäker på vilka högtalare det är jag ska köpa. Jag har mest kollat på okända märken som folk brukar säga "mycket högtalare för pengarna" om men även på grejerna från hifiklubben. Jag vill helst spendera mellan 2-3k för endast golvhögtalarna och senare när jag har mer pengar ska jag köpa center och surround, troligen från samma serie som golvhögtalarna.

Det jag vill använda högtalarna till är musik om Kent, Queen, Röyksopp och ibland metal av olika slag men det är sällan. Röyksopp så är det mest bara ljud som låter bra men Queen och Kent så spelar rösten störst roll så jag vill att det ska låta bra då. Utöver det så vill jag att högtalarna funkar bra då man kollar på film. Hoppas jag inte är för kräsen och förväntar mig för mycket för budgeten jag har.

Jag har för tillfället ett par Sonab A-200 som jag inte riktigt är nöjd med ljudet. Varje gång jag lyssnar på musik så känns det som något saknas, jag är ingen audiofil direkt så jag kan inte ens förklara vad det är. Samt att basen är inte så imponerande på den heller. Om någon kan jämföra dessa med de högtalarna jag har kollat på så vore det toppen.

Några av de jag har kollat på är;
http://www.hifiklubb...ogtalare-62939/ Tänkte åka in och lyssna på de här någon dag då det finns en butik i Gävle. Då kan jag avgöra om de här är bra men jag kanske kan få mer för priset om jag beställer någon av de andra.








Har också haft funderingar på om man skulle beställa från Tyskland. Däremot är jag lite skeptisk för att om det är fel på högtalarna så kan det vara väldigt drygt att skicka tillbaka dem. Samt att jag har ingen aning om hur bra någon av butikerna som finns i Tyskland är.

https://www.technic-...6/?ReferrerID=3 Jamo S606


Känns som man skulle få väldigt mycket för pengarna om manbeställde från Tyskland, vet bara inte om jag vill göra det. Kom gärna med egna förslag över vad jag kan köpa. Däremot så är inte begagnat ett alternativ då man helst ska veta vad man ska kolla efter om man letar begagnat. Jag kan inget alls egentligen så om jag köpte begagnade högtalare skulle jag bara gissa mig fram.

Om högtalarna jag köper kostar runt 2000kr så kan jag köpa den här månaden, annars måste jag vänta en till. Säg gärna till också om ni tycker att det är värdelöst att köpa högtalare för det priset när jag redan har Sonab A-200. Jag kan spara ett tag till egentligen och kanske spendera 4000, men det är endast om alla alternativen jag har listat är ett dumt val. Det och jag vill egentligen inte spendera mer än 3000kr, men jag vill inte heller spendera 3000 och inte få en uppgradering och fortfarande vara fast med ljud jag inte tycker om.


Allt ska drivas med en Onkyo TX-NR626 som jag köpte nyligen när den var på rea, hoppas det var ett bra val, men det tror jag att det var.

Tack på förhand
MVH
Niklas

Redigerat av Unregisteredcf843ac5, 12 januari 2014 - 11:40.


#2

Postad 12 januari 2014 - 11:04

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Onkyo 626 är väldigt mycket förstärkare för pengarna så där har du gjort ett bra val tycker jag. Högtalarna hade jag valt dynavoice m-65 eller gått upp till definition df-8.

#3

Postad 12 januari 2014 - 11:18

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Tannoy Mercury V4i är dessvärre pris/styck. Bästa priset jag sett för par är £359 (+ frakt).

http://exceptional-a...ercury-v4i.html

#4

Postad 12 januari 2014 - 11:35

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
^Missade det där med att det var styck faktiskt. Då åker de ut ur valet också.

#5

Postad 12 januari 2014 - 11:35

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Priser i Tyskland är oftast inte per par utan styck.

#6

Postad 12 januari 2014 - 11:42

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Det verkar stämma också, miss av mig. Hur svårt kan det vara att förstå stück liksom, haha. Jag ändrade om lite och lät Jamo vara kvar för jag tror det är för två. Just för att det kostade också 300 euro normala fall men nu är det rea och kostar 1700. Vet bara inte om jag vågar eftersom några sa att det var hemskt ljud + att om det är fel på de så är det jobbigt att skicka tillbaka. Några som använt jamo högtalarna?


Som det ser ut för tillfället lutar det väl åt Challenger M65. Kan troligen inte spendera så mycket som Definition DF-8, tar emot lite att spendera 5000. Men även nu undrar jag också hur XTZ är för det finns demo variant för 1900kr. Andra sortering/Demo kan väl inte spela så stor roll då det gäller högtalare? http://www.fyndborse...z-80.1-f-demoex

Redigerat av Unregisteredcf843ac5, 12 januari 2014 - 12:34.


#7

Postad 12 januari 2014 - 12:46

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

^Missade det där med att det var styck faktiskt. Då åker de ut ur valet också.


Den tidigare versionen (V4) som fick fina betyg finns för £249.

http://exceptional-a...ry-v4-pair.html

http://www.ljudochbi...nnoy-mercury-v4
http://www.whathifi....view/mercury-v4
http://www.trustedre...d-System_review

#8

Postad 12 januari 2014 - 14:13

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Det där såg ju faktiskt väldigt trevligt ut. Tack för tipset! Försöker bara hitta hur mycket det kostar att faktiskt frakta över det. Troligen kommer jag köra på det där om det inte kostar allt för mycket med frakt. Har du någon gång handlat från den där sidan? Vet inte om den är att lita på o.s.v.

Tyvärr ser det ut som att den där sidan faktiskt inte skickar till Sverige. När jag kollade shipping options så fanns det ingen "quota" för den adressen jag lade till.

Redigerat av Unregisteredcf843ac5, 12 januari 2014 - 14:37.


#9

Postad 12 januari 2014 - 15:09

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Fyndbörsen har "buy and try" så då kan du skicka tillbaka högtalarna om du inte skulle bli nöjd.

#10

Postad 12 januari 2014 - 19:50

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Tyvärr ser det ut som att den där sidan faktiskt inte skickar till Sverige. När jag kollade shipping options så fanns det ingen "quota" för den adressen jag lade till.


Om du inte får upp något belopp tycker jag du ska kontakta dem. Tidigare kunde man snabbt se att det var £60 till Sverige men de har gjort om sajten nyligen.

#11

Postad 12 januari 2014 - 20:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag brukar alltid säga att det absolut lägsta, billigaste, som jag faktiskt har mage att rekommendera till någon är audio pro wigo 160. Under den nivån så kommer "snålheten" att bli kostsam eftersom man snabbt märker av ett uppgraderingsbehov. Det är riktigt snabbt. Jag skulle själv inte ha gråtit om jag hade wigo 160 hemma, trots att jag haft några olika högtalare i nyprisklasser runt både 50, 60 och 80.000 kr.

Just det. Igen, wigo 160 :)

#12

Postad 12 januari 2014 - 20:26

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Om du inte får upp något belopp tycker jag du ska kontakta dem. Tidigare kunde man snabbt se att det var £60 till Sverige men de har gjort om sajten nyligen.


Skickade mail till dem tidigare. Förhoppningsvis är det lite billigare än £60 nu men vi får se vad dem säger.

Jag brukar alltid säga att det absolut lägsta, billigaste, som jag faktiskt har mage att rekommendera till någon är audio pro wigo 160. Under den nivån så kommer "snålheten" att bli kostsam eftersom man snabbt märker av ett uppgraderingsbehov. Det är riktigt snabbt. Jag skulle själv inte ha gråtit om jag hade wigo 160 hemma, trots att jag haft några olika högtalare i nyprisklasser runt både 50, 60 och 80.000 kr.

Just det. Igen, wigo 160 :)


Kollade upp de där högtalarna och det verkar inte som de säljs längre. Har inte kollat på några utländska sidor men alla sidorna jag blev länkad till inom Sverige hade den inte lägre i deras sortiment. Däremot har jag själv varit rädd att man kanske kommer ångra sig om man köper snålt men det verkar som vissa av de billiga högtalarna, t.ex. Challenger M-65 är bra ändå. Jag funderar på om jag ska vänta på att det är extra pris på högtalare som annars kostar mer än vad jag tänkte spendera, som t.ex. Tannoy Mercury V4. Får se om jag kan beställa de, fast kostar frakten £60 så kommer jag inte ha tillräckligt med pengar den här månaden och då kommer även kampanjen vara slut när jag väl har pengar så då får man vänta på något annat.


Edit: Någon som vet något om dessa?
Hittar inte otroligt mycket info om de där förutom att cnet gillade golvhögtalarna. Håller fortfarande på att leta högtalare just för att ha några alternativ, speciellt eftersom jag tror inte jag kommer kunna beställa Mercury, av tidigare nämnda själ.

Redigerat av Unregisteredcf843ac5, 12 januari 2014 - 20:33.


#13

Postad 13 januari 2014 - 00:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Slutat tillverka!? Hur fan har dom mage att sluta tillverka det enda bra alternativet för under 5000kr i hela världen? Dom ska få!
Kampanj på canton crono www.dustinhome.se/product/5010743633/canton-chrono-509dc-high-gloss-black/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=6070

6000 för ett par högtalare so kostar nästan det dubbla, det är ju ett kap om man gillar ljudwt (väldigt rent och fint, lite sterilt).

#14

Postad 13 januari 2014 - 00:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Men du, boston acoustics a250 kostar 5000 och deras stativare för 2500 slog ett syatem föe 10.000 i mina öron, med ge dessutom! Där har vi ett fett hett tips vill jag lova! Deras små a40 eller vad dom nu hette hade jag kunnat tänka mig som sovrumshögtalare. Mumma!

#15

Postad 13 januari 2014 - 01:27

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Challenger M-65 funkar riktigt bra med Onkyo. Hade 616 innan jag fyndade 717 och jag är väldigt nöjd! Jag har version 4 men det enda skillnaden är snyggare design. Men dom kräver mycket utrymme! Dom är grymt djupa + behöver 20-30cm från väggen för att låta som bäst.

#16

Postad 13 januari 2014 - 08:39

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Kampanj på canton crono www.dustinhome.se/product/5010743633/canton-chrono-509dc-high-gloss-black/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=6070

Men du, boston acoustics a250 kostar 5000 och deras stativare för 2500 slog ett syatem föe 10.000 i mina öron, med ge dessutom! Där har vi ett fett hett tips vill jag lova! Deras små a40 eller vad dom nu hette hade jag kunnat tänka mig som sovrumshögtalare. Mumma!


De där Canton högtalarna är säkert otroligt grymma, problemet är att jag måste spara rätt många månader innan jag har råd med den där summan och då är kampanjen redan slut. Angående Boston Acoustics stativarna så är 2500kr rätt rimligt så jag kan fundera på att köpa dem när jag ska köpa surround efter golvhögtalarna. Tack för tipset!

Challenger M-65 funkar riktigt bra med Onkyo. Hade 616 innan jag fyndade 717 och jag är väldigt nöjd! Jag har version 4 men det enda skillnaden är snyggare design. Men dom kräver mycket utrymme! Dom är grymt djupa + behöver 20-30cm från väggen för att låta som bäst.


Det är rätt många som rekommenderar just de där högtalarna. Jag har själv varit väldigt inne på att köpa dem, sitter bara och funderar på om man kan köpa något på extra pris istället och få ut mycket av det. T.ex. Tannoy Mercury, som epinephrine länkade tidigare eller Jamo som fanns för 1700. Jamo högtalarna har jag inte fått så mycket info om däremot så vet inte om jag vågar köpa dem.

#17

Postad 13 januari 2014 - 08:42

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Jag brukar alltid säga att det absolut lägsta, billigaste, som jag faktiskt har mage att rekommendera till någon är audio pro wigo 160. Under den nivån så kommer "snålheten" att bli kostsam eftersom man snabbt märker av ett uppgraderingsbehov. Det är riktigt snabbt. Jag skulle själv inte ha gråtit om jag hade wigo 160 hemma, trots att jag haft några olika högtalare i nyprisklasser runt både 50, 60 och 80.000 kr.

Just det. Igen, wigo 160 :)


Såg ett par på blocket i helgen för en tusing. Tyvärr såldes de direkt.

#18

Postad 13 januari 2014 - 08:43

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
http://www.hifiguru....uist-dq8/1466-0
http://www.hifiguru....-99-w2mt/1563-0

#19

Postad 13 januari 2014 - 08:54

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
XTZ W2MT måste jag säga är ett prisvärt alternativ (det som epinephrine länkade), har haft ett par själv en gång i tiden och de lät faktiskt riktigt bra. Dock så verkar dem ha fått sina diskanter utbytta vilket gör det hela lite suspekt, annars en trevlig och välbyggd högtalare. :)

#20

Postad 13 januari 2014 - 09:12

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Ingen garanti eller något däremot, och som du sa så är diskanten också utbytt. Skulle man våga satsa på de där? För dem är ju säkerligen värt priset om de är bra och så men vet bara inte om jag vågar.

Kan jag göra en till topic om några av de högtalarna jag vill veta mer om? Vill inte direkt spamma och det kanske verkar meningslöst. Jag tänkte bara om det kunde dra till mer folk, för jag vill verkligen veta mer om Jamo och XTZ modellen jag länkade tidigare. Båda finns tillgängliga för under 2000kr.

#21

Postad 13 januari 2014 - 09:27

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
En vän har Dynavoice Magic F-6 EX, och har flera gånger blivt överaskad över vad pass bra de faktiskt låter sett till pengen de kostar.

Men (bortsett detaljen att du vill kunna hitta center i samma serie så) hade jag tittat på begagnat. Själv har jag ett par HFLS-1 jag köpte begagnade för 1.5k. Jag har själv sålt ett par Celestion F30 för en tusenlapp. Så för 2k finns det mycket spännande begagnade högtalare, helt klart.

#22

Postad 13 januari 2014 - 13:03

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Säg gärna till också om ni tycker att det är värdelöst att köpa högtalare för det priset när jag redan har Sonab A-200. Jag kan spara ett tag till egentligen och kanske spendera 4000, men det är endast om alla alternativen jag har listat är ett dumt val.

MVH
Niklas


Jag skulle vilja säga att alla de modellerna som du listar är i billigaste laget, om du har börjat utveckla lite mer kräsna öron. Man får mycket för pengarna för varje tusenlapp man lägger på utöver den här golv-nivån så att säga. Om det bara handlar om en ynka månad för att få ihop 4000 istället så är det inget snack om saken. Anläggningen verkar ju vara något som du kommer att jobba vidare på under ett bra tag.

Åk till Hifiklubben och provlyssna olika prisklasser så får du själv höra skillnaderna, och vad det är värt för dig.

Själv gillar jag Dali och mycket av det märket som säljs på Blocket är bra och prisvärda köp enligt mig.
Blå serien är ganska vanlig begagnat: Tex. Dali 606, 808, och efterföljarna 6006 och 8008. Även Concept är helt ok.

Detta är ett sjukt bra paketpris för 4000 kr: http://www.blocket.s...2.htm?ca=23&w=3

#23

Postad 13 januari 2014 - 14:28

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Fortsätter slå ett slag för M-65, inte läst en enda negativ kommentar om dom.

Sen så är Frux inne på en sak också, och det är att man brukar vara nöjd med det mesta innan man skaffat sig högre referenser.

Hade jag inte lyssnat på andra högtalare efter jag köpte mitt elgigantensystem för 2000kr så hade jag säkert haft kvar det.
Men sen följde jag med en polare och lyssnade på ett par Kappa 100 och vipps så lät mitt system bajs rent ut sagt.

Jag har just nu Dynavoice M-85 som jag är nöjd med, men efter ett besök hos Zartok så blev helt plötsligt diskanten väldigt dålig och avrundad på mina M-85...

Men man måste ju börja nånstans för att veta :) Uppgraderingsjävulen slår till när plånboken minst anar det.

#24

Postad 13 januari 2014 - 15:43

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Håll utkik efter infinity primus. Dom brukar dyka upp då och då, du kan nog få ett helt surroundsystem för MKT rimliga pengar. Rekommenderar alltid dom i den här prisklassen, dom är ruggigt prisvärda. Kolla rescention på stereophile

Dom tillverkas inte längre så det är beg som gäller. Men dom brukar dyka upp rätt ofta. Kan tänka mig att dom sålt bra.

Redigerat av UprightCitizen, 13 januari 2014 - 15:44.


#25

Postad 13 januari 2014 - 16:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Haha, ja, man måste ju prioritera också.
Basar som nr ett! :D

#26

Postad 13 januari 2014 - 17:16

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Haha, ja, man måste ju prioritera också.
Basar som nr ett! :D


Jag gillar trevlig bas faktiskt, har alltid gjort men jag tänker att det är trevligt om diskanten/whatever är bra för man kan fixa bas med sub.


Hur som helst. Jag var in på Hifiklubben idag och lyssnade på deras billiga Argon högtalare, de för 2800 och 3400.
http://www.hifiklubb...ogtalare-62939/ och
http://www.hifiklubb...ogtalare-62931/

Och jag var faktiskt glatt överraskad. Jag tyckte faktiskt väldigt mycket om den billigare av de två. Mer än den dyrare, vilket jag tycker är lite konsigt. Sen så är det också så att den lilla modellen har bara 4" element, vilket jag blir lite skeptisk över. Jag gillade faktiskt högtalarna så pass mycket att jag skulle kunna tänka mig att köpa. Men vad finns det för nackdelar med att de är så små? Känns som det måste finnas några rätt stora nackdelar. Utöver det så var det faktiskt trevlig bas och allt annat på dem. Fick höra musik som jag tycker om, några olika band samt att han körde igång lite film och jag var faktiskt imponerad. Frågan är bara om inte Dynavoice, XTZ och Proson högtalarna kan göra allt de där kunde fast mer. Men sen så säger alla att man hör ljud olika, så jag kan gilla de där Argon högtalarna medan någon annan inte gör det.

Så vad tycker ni, slå till på dem för att jag tyckte om dem eller köra på något annat för att det är bättre? Vet inte om det är 100% smaksak här eller det finns bra och dåligt också.

#27

Postad 14 januari 2014 - 07:36

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jag gillar trevlig bas faktiskt, har alltid gjort men jag tänker att det är trevligt om diskanten/whatever är bra för man kan fixa bas med sub.


Hur som helst. Jag var in på Hifiklubben idag och lyssnade på deras billiga Argon högtalare, de för 2800 och 3400.
http://www.hifiklubb...ogtalare-62939/ och
http://www.hifiklubb...ogtalare-62931/

Och jag var faktiskt glatt överraskad. Jag tyckte faktiskt väldigt mycket om den billigare av de två. Mer än den dyrare, vilket jag tycker är lite konsigt. Sen så är det också så att den lilla modellen har bara 4" element, vilket jag blir lite skeptisk över. Jag gillade faktiskt högtalarna så pass mycket att
jag skulle kunna tänka mig att köpa. Men vad finns det för nackdelar med att de är så små? Känns som det måste finnas några rätt stora nackdelar. Utöver det så var det faktiskt trevlig bas och allt annat på dem. Fick höra musik som jag tycker om, några olika band samt att han körde igång lite film och jag var faktiskt imponerad. Frågan är bara om inte Dynavoice, XTZ och Proson högtalarna kan göra allt de där kunde fast mer. Men sen så säger alla att man hör ljud olika, så jag kan gilla de där Argon högtalarna medan någon annan inte gör det.

Så vad tycker ni, slå till på dem för att jag tyckte om dem eller köra på något annat för att det är bättre? Vet inte om det är 100% smaksak här eller det finns bra och dåligt också.

Du ska köpa det du gillar. Låna hem och prova hemma. Vad är bättre om du inte gillar det?
Har själv hört billigare mindre grejor som låter bättre än större dyrare.

#28

Postad 14 januari 2014 - 08:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag gillar trevlig bas faktiskt, har alltid gjort men jag tänker att det är trevligt om diskanten/whatever är bra för man kan fixa bas med sub.


Hur som helst. Jag var in på Hifiklubben idag och lyssnade på deras billiga Argon högtalare, de för 2800 och 3400.
http://www.hifiklubb...ogtalare-62939/ och
http://www.hifiklubb...ogtalare-62931/

Och jag var faktiskt glatt överraskad. Jag tyckte faktiskt väldigt mycket om den billigare av de två. Mer än den dyrare, vilket jag tycker är lite konsigt. Sen så är det också så att den lilla modellen har bara 4" element, vilket jag blir lite skeptisk över. Jag gillade faktiskt högtalarna så pass mycket att jag skulle kunna tänka mig att köpa. Men vad finns det för nackdelar med att de är så små? Känns som det måste finnas några rätt stora nackdelar. Utöver det så var det faktiskt trevlig bas och allt annat på dem. Fick höra musik som jag tycker om, några olika band samt att han körde igång lite film och jag var faktiskt imponerad. Frågan är bara om inte Dynavoice, XTZ och Proson högtalarna kan göra allt de där kunde fast mer. Men sen så säger alla att man hör ljud olika, så jag kan gilla de där Argon högtalarna medan någon annan inte gör det.

Så vad tycker ni, slå till på dem för att jag tyckte om dem eller köra på något annat för att det är bättre? Vet inte om det är 100% smaksak här eller det finns bra och dåligt också.

Låg känslighet på högtalarna. 85 dB. Kräver mycket effekt.

#29

Postad 14 januari 2014 - 09:39

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Argon är väl ungefär likadan i stolek som de mindre Dali högtalarna är? Det enda jag saknar på Dali är ju trycket, annars är det fint och rent ljud ur en liten golvare.

#30

Postad 14 januari 2014 - 10:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Om du ändå är på klubben, kolla vad zensor 1 kostar, det kanske är ett alternativ. Det är en rätt poppis serie också.

#31

Postad 14 januari 2014 - 10:11

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Om du ändå är på klubben, kolla vad zensor 1 kostar, det kanske är ett alternativ. Det är en rätt poppis serie också.


http://www.hifiklubb...ogtalare-31470/

2400kr. Men de där är ju också sånna där små högtalare, får väl inte så bra ljud i dem?


Argon är väl ungefär likadan i stolek som de mindre Dali högtalarna är? Det enda jag saknar på Dali är ju trycket, annars är det fint och rent ljud ur en liten golvare.


De minsta Dali högtalarna de hade i butiken var ungefär samma storlek som den dyrare varianten av Argon högtalarna. Men just de Dali högtalarna kostade 5500kr så det är en hel del dyrare.

#32

Postad 14 januari 2014 - 10:22

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Nu har jag faktiskt en följdfråga på en gång. Kan man använda de där Dali Zensor 1 som musik och film högtalare i sig? Har aldrig sett sånna där "kompakthögtalare" som något man kan köra i sig själv. Enda anledningen till att jag frågar nu är för att jag var alltid intresserad av att köpa Zensor 5 och ha de som golvhögtalare, fast det var mycket pengar och jag ville ha högtalare så snabbt som möjligt.

Vet liksom inte vad som är bäst alternativ. Köpa DalI Zensor 1 och ha som huvudhögtalare fram tills att jag köper Zensor 5 och då flyttar jag bak Zensor 1 och har som surround. Eller köpa Argon högtalarna och ha som huvudhögtalare fram tills att jag köper nya golvare efter rätt lång tid och flyttar bak Argon högtalarna och har dem som surround.

Fick idén just av att Zartok rekommenderade Zensor 1. Jag tänkte aldrig tanken innan att ha små högtalare som huvudhögtalare temporärt.

Vad tycker ni?

Redigerat av Unregisteredcf843ac5, 14 januari 2014 - 10:24.


#33

Postad 14 januari 2014 - 10:33

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Nu har jag faktiskt en följdfråga på en gång. Kan man använda de där Dali Zensor 1 som musik och film högtalare i sig? Har aldrig sett sånna där "kompakthögtalare" som något man kan köra i sig själv. Enda anledningen till att jag frågar nu är för att jag var alltid intresserad av att köpa Zensor 5 och ha de som golvhögtalare, fast det var mycket pengar och jag ville ha högtalare så snabbt som möjligt.

Vet liksom inte vad som är bäst alternativ. Köpa DalI Zensor 1 och ha som huvudhögtalare fram tills att jag köper Zensor 5 och då flyttar jag bak Zensor 1 och har som surround. Eller köpa Argon högtalarna och ha som huvudhögtalare fram tills att jag köper nya golvare efter rätt lång tid och flyttar bak Argon högtalarna och har dem som surround.

Vad tycker ni?

Jag tycker du ska köra på Dynavoice M-65 då dom har (bättre/mer?) bas och mellanregister än de alternativ som du kikat på. Argon är ju hifiklubbens egna lågbudgetmärke, inget av det jag hört har varit imponerande.

#34

Postad 14 januari 2014 - 10:48

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Tyckte du om argon högtalarna så ska du köpa dem och vara nöjd och inte lyssna på någon annan högtalare före du bestämt dig för att uppgradera.

#35

Postad 14 januari 2014 - 10:54

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 1

Tyckte du om argon högtalarna så ska du köpa dem och vara nöjd och inte lyssna på någon annan högtalare före du bestämt dig för att uppgradera.

Kan hålla med här också, egentligen är det ju bara du som kan svara för vad du tycker är bra! Gillade du Argon så tycker jag du ska satsa på dom. :) Skaffa bara inte en Argonsub, man behöver inte vara speciellt insatt för att höra att den inte spelar bra.

#36

Postad 14 januari 2014 - 11:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vem har sagt att man inte kan få bra ljud ur stativhögtalare? Smiska dom på fingrarna omedelbums i så fall! :D

Åk tillbaka till klubben och jämför dina argon mot zensor 1 och kanske 2 (finare diskant), sen ser du vilka du föredrar. Zensor följde concept och har fått mycket bra kritik :)

#37

Postad 14 januari 2014 - 11:18

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Kan hålla med här också, egentligen är det ju bara du som kan svara för vad du tycker är bra! Gillade du Argon så tycker jag du ska satsa på dom. :) Skaffa bara inte en Argonsub, man behöver inte vara speciellt insatt för att höra att den inte spelar bra.


Argonsuben var jag faktiskt inte så imponerad av heller, tyckte den var dyr för det man fick. De tog 1600 för en 8" sub som bara lät darrigt på något sätt. Jag gillade Argon men jag tycker Dali's golvare är fantastiska. Så vet inte riktigt hur jag ska göra, kanske är dumt att köpa Argon för att man är snål.

Vem har sagt att man inte kan få bra ljud ur stativhögtalare? Smiska dom på fingrarna omedelbums i så fall! :D

Åk tillbaka till klubben och jämför dina argon mot zensor 1 och kanske 2 (finare diskant), sen ser du vilka du föredrar. Zensor följde concept och har fått mycket bra kritik :)


Jag antog bara att man inte kunde använda endast stativare som flim och musik högtalare, dumt antagande gissar jag. Jag hittade ingen Zensor 2, men Zensor 3 såg jag men den var lite dyr. 3600 kr är mer än vad jag vill betala för stativhögtalare.

#38

Postad 14 januari 2014 - 11:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Själv slantade man med glädje upp 40 papp för stativare.

Låt dig inte luras av storleken. En stativare och en golvare i samma serie kan köra exakt samma komponenter, varpå det bara är lådan som skiljer, och ev en tweak i delningsfiltret.

Stativhögtalare ur samma serie presterar med samma ljudkvalitet som dom dyrare golvarna i serien. Det stativarna har emot sig är att dom inte kan spela lika djupt i basen (även fast mina gräver under 30hz), dom kan inte spela med lika hög spl och jag har upplevt att dom kan vara knixiga att placera :D

#39

Postad 14 januari 2014 - 11:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Tyckte du om argon högtalarna så ska du köpa dem och vara nöjd och inte lyssna på någon annan högtalare före du bestämt dig för att uppgradera.

Just det, och låt dig inte heller påverkas av dom som med glädje lägger 40 papp på stativare. Låter mer som skryt än goda råd.

#40

Postad 14 januari 2014 - 11:50

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Ser man bort från ljudet så är ju såklart utseendet en del i det hela också :) Lika mycket som jag gillar stora golvhögtalare så kan jag gilla stativhögtalare på ett snyggt stativ. Hugget som stucket ibland ;)

#41

Postad 14 januari 2014 - 12:48

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Kör själv stativare i 25 kvadrat stort rum utan sub. Tycker dock att om du gillar argon golvarna så ta dom.
Men glöm inte att låna hem innan köp.

#42

Postad 14 januari 2014 - 13:09

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Man kan spara mycket pengar på att slå till på något och inte testa dyrare grejer. Men då gäller det att man inte sitter och fortsätter uppgraderingstankarna efter köpet. Typ: "Detta låter ju ok, men hur hade det låtit med den dyrare modellen?" Min erfarenhet är att man ska lägga sig på en prisnivå där man kan släppa de tankarna. I mitt fall oftast det dyraste jag hade tänkt/vill lägga + 20-25%. :rolleyes:

#43

Postad 14 januari 2014 - 14:22

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Man kan spara mycket pengar på att slå till på något och inte testa dyrare grejer. Men då gäller det att man inte sitter och fortsätter uppgraderingstankarna efter köpet. Typ: "Detta låter ju ok, men hur hade det låtit med den dyrare modellen?" Min erfarenhet är att man ska lägga sig på en prisnivå där man kan släppa de tankarna. I mitt fall oftast det dyraste jag hade tänkt/vill lägga + 20-25%. :rolleyes:

Ja visst är det så! :) Uppgraderingsjävulen slår alltid till när man som minst önskar

#44

Postad 14 januari 2014 - 14:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är i den tankegången som snålheten kan bedra visheten som man brukar säga. Köper man en billig produkt så kanske den inte uppfyller ens krav, eller ens kompromisser på krav man är villig att göra. Problemet är då att du sitter med en produkt sommskaver dig i bakhuvudet, du har lagt ut en stor del av budgeten på en högtalare som du inte är nöjd med. Hur mycket glädje kommer ur det köpet tro?

#45

Postad 14 januari 2014 - 14:34

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Som sagt, vet man inte bättre så är det mesta bra :) Zartok har ju gjort så mina diskanter låter dåligt, inte fan vad jag missnöjd innan heller!

#46

Postad 14 januari 2014 - 15:09

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Jag hå

Man kan spara mycket pengar på att slå till på något och inte testa dyrare grejer. Men då gäller det att man inte sitter och fortsätter uppgraderingstankarna efter köpet. Typ: "Detta låter ju ok, men hur hade det låtit med den dyrare modellen?" Min erfarenhet är att man ska lägga sig på en prisnivå där man kan släppa de tankarna. I mitt fall oftast det dyraste jag hade tänkt/vill lägga + 20-25%. :rolleyes:


Jag kommer tyvärr tänka så däremot eftersom jag var egentligen inställt på att köra Dali från första början, tyvärr så hade jag inte haft råd med Zensor 5 på rätt länge och därför tänkte jag att man kanske skulle köra på Argons högtalare som lät bra men ändå är billiga. Jag tror däremot att jag kommer ångra mig senare om jag gör så och därför tänkte jag att det kanske skulle vara smart att köra på stativarna, Zensor 1, tills jag faktiskt har råd med Zensor 5.


Det är i den tankegången som snålheten kan bedra visheten som man brukar säga. Köper man en billig produkt så kanske den inte uppfyller ens krav, eller ens kompromisser på krav man är villig att göra. Problemet är då att du sitter med en produkt sommskaver dig i bakhuvudet, du har lagt ut en stor del av budgeten på en högtalare som du inte är nöjd med. Hur mycket glädje kommer ur det köpet tro?


Det här håller jag med 100% om och just därför kan det vara en bra idé att börja med stativarna Zensor 1, de har ju också fått väldigt bra kritik. Läste många reviews som tyckte om dem. Och det där med att man är nöjd så länge man inte vet om vad som är bättre blir också fel för mig eftersom innan jag ens hade planer på att köpa hemmabiosystem så gick jag in på hifi och kollade in Dali's Zensor 5 och tänkte att när jag väl köper hemmabio så kommer jag köpa dem där för jag blev otroligt imponerad. Sen kan man ju fråga sig om de faktiskt är värda 5500 eller om det finns en miljon bättre högtalare i samma prisklass. Men sen så tycker jag att Dali's design är supersnygg, och det är ju ett stort plus. :)


Men nu när jag hör Zartok säga samma sak som min mor brukar säga, att snålheten kan bedra visheten, så tror jag helt enkelt att jag ska satsa på Dali paketet. Det vore väl lite dumt att köra på något som jag tycker låter sämre bara för att spara lite pengar. Det enda som kanske blir drygt är väl om jag inte är nöjd med hur endast 2 stativhögtalare låter. Men det märker jag på torsdag då jag lyssnar på dem.

Redigerat av Unregisteredcf843ac5, 14 januari 2014 - 15:09.


#47

Postad 14 januari 2014 - 15:43

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Jag hå

Jag kommer tyvärr tänka så däremot eftersom jag var egentligen inställt på att köra Dali från första början, tyvärr så hade jag inte haft råd med Zensor 5 på rätt länge och därför tänkte jag att man kanske skulle köra på Argons högtalare som lät bra men ändå är billiga. Jag tror däremot att jag kommer ångra mig senare om jag gör så och därför tänkte jag att det kanske skulle vara smart att köra på stativarna, Zensor 1, tills jag faktiskt har råd med Zensor 5.




Det här håller jag med 100% om och just därför kan det vara en bra idé att börja med stativarna Zensor 1, de har ju också fått väldigt bra kritik. Läste många reviews som tyckte om dem. Och det där med att man är nöjd så länge man inte vet om vad som är bättre blir också fel för mig eftersom innan jag ens hade planer på att köpa hemmabiosystem så gick jag in på hifi och kollade in Dali's Zensor 5 och tänkte att när jag väl köper hemmabio så kommer jag köpa dem där för jag blev otroligt imponerad. Sen kan man ju fråga sig om de faktiskt är värda 5500 eller om det finns en miljon bättre högtalare i samma prisklass. Men sen så tycker jag att Dali's design är supersnygg, och det är ju ett stort plus. :)


Men nu när jag hör Zartok säga samma sak som min mor brukar säga, att snålheten kan bedra visheten, så tror jag helt enkelt att jag ska satsa på Dali paketet. Det vore väl lite dumt att köra på något som jag tycker låter sämre bara för att spara lite pengar. Det enda som kanske blir drygt är väl om jag inte är nöjd med hur endast 2 stativhögtalare låter. Men det märker jag på torsdag då jag lyssnar på dem.

Hur ser det ut på subwooferfronten?

#48

Postad 14 januari 2014 - 16:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Du behöver ju inte bestämma dig såhär direkt. Du har väl inte hört dalisarna ännu? Det du borde göra är att lyssna på samtmiga högtalare som du finner inom rimlig prisklass och efter det besluta dig för vilken du tycker om bäst. Speciellt i lägre prisklasser så skiljer sig ljudet åt mycket. Kommer man upp i prisklasser om 50-60.000 eller ännu mer så kommer allt låta bra, men bra på olika sätt. I lägre prisklasser kan man finna saker som låter bra och dåligt :)

#49

Postad 14 januari 2014 - 18:18

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Du behöver ju inte bestämma dig såhär direkt. Du har väl inte hört dalisarna ännu? Det du borde göra är att lyssna på samtmiga högtalare som du finner inom rimlig prisklass och efter det besluta dig för vilken du tycker om bäst. Speciellt i lägre prisklasser så skiljer sig ljudet åt mycket. Kommer man upp i prisklasser om 50-60.000 eller ännu mer så kommer allt låta bra, men bra på olika sätt. I lägre prisklasser kan man finna saker som låter bra och dåligt :)


Jag har lyssnat på hela 5.0 paketet från Dali och det tyckte jag var fantastiskt. Jag har också lyssnat på endast Zensor 5 som också var fantastiskt. Jag har däremot aldrig lyssnat på endast stativhögtalare eller stativ + center, så det är det jag ska göra nu på torsdag. Jag förväntar mig inte att endast stativhögtalare ska låta fantastiskt men det kan väl låta bra i alla fall hoppas jag. Och så länge det låter bra nog för min smak så kan jag ha det fram tills att jag har råd med ett par golvhögtalare som jag ska ha i fronten.

En sak jag undrar då är däremot, hur viktigt är det att bakre högtalarna är samma serie eller liknande modell som front + center? Jag vet att front + center bör vara samma men jag har inte så stor koll på hur viktigt det är att bakre matchar front. Kan jag t.ex. köpa JBL eller Canton golvhögtalare och ha dali bakre och förvänta mig att det låter bra?

Hur ser det ut på subwooferfronten?


Subwoofer har jag inte tänkt på så mycket. Tänkte ta någon som verkar prisvärd vid ett senare tillfälle. Behöver subwoofer matcha resterande högtalare?

#50

Postad 14 januari 2014 - 18:29

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Har m65 och onkyo, funkar helt okej utan sub. Varit nöjd många år =) Men uppgraderingsdjävulen är väl tyvärr på mig nu :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.