Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Portabel luftkonditionering

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 april 2014 - 20:16

baltimore
  • baltimore
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en portabel AC nu när sommaren börjar närma sig igen.

Har en tanke med frånluftsvärmen som leds bort med grov slang. Istället för att ha den genom ett fönster funderade jag på om det skulle funka att skicka ut varmluften i husets ventilationssystem.
Känner med handen att det är bra drag i ventilöppningen iaf.

Synpunkter på det förslaget?

#2

Postad 25 april 2014 - 08:10

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 1
Draget är för dåligt, och frånluften är varm och mycket fuktig.
När frånluften kallnar, så kommer du få svamptillväxt och vatten i ditt ventilationssystem.

Bor du i eget hus så köp en billig luft/luft värmepump istället.
- Den extra kostnaden kommer du spara in i el.
- Kylförmågan är överlägsen. (Glöm inte att en frånlufts AC drar in fuktig varm utomhusluft i huset.)
- Ljudnivån är lägre.
- Även en billig luft/luft värmepump kan värma huset energisnålt när det inte är alltför kallt.

#3

Postad 11 maj 2014 - 20:27

baltimore
  • baltimore
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Frågan gäller för lägenhet.
Har också en sommarstuga och där blir det säkerligen en luft/luft. I lägenheten funkar det ju inte med den typen av installationer så där får man nog stå ut med en portabel variant.
Nån som har förslag på en vettig modell som kyler hyggligt och går någorlunda tyst.
Funderar på en Teclime TPA 2700, kostar 3000:-

#4

Postad 14 maj 2014 - 14:35

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jag brukar bara leda ut värmen i ett rum jag inte vistas i. Visst det är inte optimalt men jag slipper iaf svettas som en gris i det rummet jag befinner mig i ;) Har en coolman som jag haft sen 2005 eller så. Sensorn som känner av när kondensbehållaren är full fungerar dock inte längre så man får ställa en timer så man inte glömmer tömma den innan den svämmar över ;)

#5

Postad 14 maj 2014 - 14:42

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Jag brukar bara leda ut värmen i ett rum jag inte vistas i. Visst det är inte optimalt men jag slipper iaf svettas som en gris i det rummet jag befinner mig i ;) Har en coolman som jag haft sen 2005 eller så. Sensorn som känner av när kondensbehållaren är full fungerar dock inte längre så man får ställa en timer så man inte glömmer tömma den innan den svämmar över ;)


Kan du inte leda ut genom ett fönster? Så gör vi i sovrummet, fast där har vi rullgardiner neddragna, och textil därtill för att ha så mörkt som möjligt då jag jobbar natt vart 3e vecka, så det är ganska tätt...
Funderar på en AC till vardagsrummet med... då solen står på från 8 på morgonen till 8-9 på kvällen, med ett Stooort fönster mot sydväst... frågan är bara hur man skulle täta mellan fönster och utblås... sen vill man inte ha så hög volume när man kollar på film eller bara har folk hemma och fikar etc...
Oljudet från ACn i sovrummet är faktiskt riktigt sövande... somnar som en stock på sommaren när den är på! :)

Redigerat av Garrett, 14 maj 2014 - 14:44.


#6

Postad 15 maj 2014 - 05:33

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Finns lite att läsa här om modeller och hur leda bort värmen :)

https://www.minhembi...howtopic=154997

#7

Postad 15 maj 2014 - 09:56

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Kan du inte leda ut genom ett fönster? Så gör vi i sovrummet, fast där har vi rullgardiner neddragna, och textil därtill för att ha så mörkt som möjligt då jag jobbar natt vart 3e vecka, så det är ganska tätt...
Funderar på en AC till vardagsrummet med... då solen står på från 8 på morgonen till 8-9 på kvällen, med ett Stooort fönster mot sydväst... frågan är bara hur man skulle täta mellan fönster och utblås... sen vill man inte ha så hög volume när man kollar på film eller bara har folk hemma och fikar etc...
Oljudet från ACn i sovrummet är faktiskt riktigt sövande... somnar som en stock på sommaren när den är på! :)


Inte i sovrummet för slangen räcker inte så långt. I vardagsrummet hänger jag ut slangen genom fönstret bara.

Kan hålla med att man vänjer sig vid ljudet ganska snabbt så det stör inte så mycket.

Redigerat av Unregistereddc471864, 15 maj 2014 - 09:58.


#8

Postad 15 maj 2014 - 12:30

baltimore
  • baltimore
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Har fortfarande inte köpt. Avvaktar lite och ser om det kan bli nån kampanj nu inför sommaren.
Det där med decibel specen. som står får man nog ta med en nypa salt tror jag. Det bästa är att lyssna på olika modeller i drift för att höra vilken som låter mest/minst.

#9

Postad 15 maj 2014 - 14:53

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Vänta inte för länge bara för det kan vara svårt att få tag i ngn när sen värmen helt oväntat dyker upp och alla ska panikköpa ;)

#10

Postad 15 maj 2014 - 14:58

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Inte i sovrummet för slangen räcker inte så långt. I vardagsrummet hänger jag ut slangen genom fönstret bara.

Kan hålla med att man vänjer sig vid ljudet ganska snabbt så det stör inte så mycket.


Har du inte fönster i sovrummet?

#11

Postad 16 maj 2014 - 10:34

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Har du inte fönster i sovrummet?


Jo men den portabla acn får inte plats på den sidan rummet

#12

Postad 19 maj 2014 - 10:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ha man fönster med vädringslucka är det ju en barnlek. Jag skruvade bort luckan och gjorde en ny av en träskiva som jag gjorde ett hål i där jag skruvade fast slangen å satte dit skivan så blev de tätt så inga äckelkryp kom in..

Min lät en del men det värsta var att när den kylt ner till tex 20 grader som jag ställt in så smällde den till och slog av kylan å bara använde en fläkt..
Sen när värmen steg i rummen small den till å startade kyla... Åså höll den på.
Var inte kul på nätterna.

Nu är de ju mycket möjligt att de finns bättre maskiner. Min är gammal nu

#13

Postad 20 maj 2014 - 07:24

baltimore
  • baltimore
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Slog till på en Teclime TPA 2700. Fungerar ok men det är ju lite bök med den stora frånluftslangen och sen låter den lite väl mycket tycker jag men den är ändå tystast av de jag provade i butiken.

#14

Postad 25 maj 2014 - 21:52

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Jag är också sugen på att köpa en. Vågar man köpa en begagnad?

Sen tänkte jag höra om slangen - för min del måste den i så fall stå en bra bit från fönstret (jag har sängen intill så gott som hela fönstret och längs hela den väggen). Hur lång är normalt en slang och kan man köpa en längre?

En annan nackdel är ju att jag har en väg med ganska mycket trafik utanför och det gör ju rummet rätt bullrigt om fönstret ska stå öppet. För man kan väl inte dra iväg en slang till ett annat rum och använda balongdörren istället. Det skulle kanske innebära ca 10 meter.

#15

Postad 27 maj 2014 - 07:49

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Nej man kan inte köpa en längre slang. De är byggda för att användas med en specifik längd annars orkar de inte blåsa ut varmluften/fukten.

#16

Postad 09 juni 2014 - 20:31

baltimore
  • baltimore
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Att förlänga slangen med 1-2 meter bör inte vara någon fara tror jag. Möjligen kan kyleffekten försämras något av det.

#17

Postad 09 juni 2016 - 09:19

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Bump...  :ph34r:

 

Funderar på en sån här till vrummet: http://www.webhallen...9hn1w6#overview , nån som har nån erfarenhet av den?

Vårt vrum är 4*6m och takhöjd 2,60, och har så att vi kan stänga för... blir ruggigt varmt där på sommaren, då den delen av lägenheten tar emot sol från 8 på morgonen till nästan 8-9 på kvällen, vi drar ju för mörkläggningsgardiner och ner markisen när vi inte är hemma, men värms upp rätt bra ändå...

Har en portabel AC till sovrummet sen 10år, och det är bland det bästa köpet jag gjort, sover som en stock på sommaren trots värmen som jag beskrev här ovan. Den dånar en hel del, men det har bara en sövande effekt. :D

Hittade denna med, på 3,5kw, men känner inte igen märket... och hittar inget betyg alls på den...  :mellow:

http://www.buildor.s...tabel-ac-3-5-kw


Redigerat av Garrett, 09 juni 2016 - 09:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.