Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Musiksub, XTZ 12.18 ICE, Klipsch SW-115, Dynavoice Thunder T-12?

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 augusti 2014 - 11:29

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Hej, vill börja med att köpa 1 subwoofer, vilken av dessa tror ni levererar bäst till musik? Vet att det är mer effekt på XTZ och Klipsch kontra Dynavoice eftersom den har sluten låda men frågan är om de två förstnämnda inte gör bort sig till musik heller? Blåsljud är ej charmigt, stor risk att det blir så vid högre volymer ni som har dessa subbar?

#2

Postad 18 augusti 2014 - 12:10

Unregisteredbc061db7
  • Unregisteredbc061db7
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Jag har en klipsch sw-115 och har märkt att den låter endel om skyddet framför elementet när man trycker på lite. Inga som helst blåsljud ur porten alltså men skyddet väsnas lite vid låga frekvenser och hög volym!

#3

Postad 18 augusti 2014 - 12:12

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Jag har en klipsch sw-115 och har märkt att den låter endel om skyddet framför elementet när man trycker på lite. Inga som helst blåsljud ur porten alltså men skyddet väsnas lite vid låga frekvenser och hög volym!

Okej! Men för mig är det inga problem att ta bort skyddet (såvida det är avtagbart vilket jag har för mig att det är), är den rapp till musik eller är basen slö och bumlig? Den ska gå ner till 25hz eller något? Jämförde du med andra subbar innan du slog till? Nöjd i övrigt?

#4

Postad 18 augusti 2014 - 14:28

Unregisteredbc061db7
  • Unregisteredbc061db7
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Ja att ta av skyddet är inget problem. Jävligt snygg utan men då jag har en jävligt nyfiken hund så har jag skyddet på. Jag jämförde endast med dom subbar jag har haft tidigare. Bl.a. Velodyne nån 10", xtz 12.16 och en egenbyggd sub med css sdx.12 element i. Den sistnämda har jag även kvar nu och spelar den tillsammans med klipschen. Låter otroligt bra enligt mig men klipschen spelar djupare och tydligare än nåt annat jag har haft.

#5

Postad 18 augusti 2014 - 14:33

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Ja att ta av skyddet är inget problem. Jävligt snygg utan men då jag har en jävligt nyfiken hund så har jag skyddet på. Jag jämförde endast med dom subbar jag har haft tidigare. Bl.a. Velodyne nån 10", xtz 12.16 och en egenbyggd sub med css sdx.12 element i. Den sistnämda har jag även kvar nu och spelar den tillsammans med klipschen. Låter otroligt bra enligt mig men klipschen spelar djupare och tydligare än nåt annat jag har haft.

Det låter väldigt lovande! Hört lite illa om 12.18 ICE att steget i den gör att den brummar onormalt högljutt - sedan är det ju större verkningsgrad på portade lådor än slutna så lutar mer och mer åt en SW-115, isf blir det nog från Tyskland, kommer man undan med 1500 kr typ :)

#6

Postad 18 augusti 2014 - 15:43

Unregisteredbc061db7
  • Unregisteredbc061db7
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Det låter väldigt lovande! Hört lite illa om 12.18 ICE att steget i den gör att den brummar onormalt högljutt - sedan är det ju större verkningsgrad på portade lådor än slutna så lutar mer och mer åt en SW-115, isf blir det nog från Tyskland, kommer man undan med 1500 kr typ :)


Va? Vart kan du köpa den för 1500? Länka gärna då jag isåfall ska ha en till!

#7

Postad 18 augusti 2014 - 16:35

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 2
Finns den för 1500 köper jag 4 st till vardagsrummet och 1 st till sovrummet

#8

Postad 18 augusti 2014 - 17:42

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Han menade nog att man kommer undan 1500kr billigare än i sverige :)

#9

Postad 18 augusti 2014 - 18:46

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Hej!

Vi går igenom vårt lager och vi har diverse produkter som demo-ex, test-ex ,returer etc så finns intresse för ett fynd så maila till oss ([email protected]).
Mycket lägger vi upp under Demo/Begagnat på Fyndbörsen:
- http://www.fyndborsen.se/demo-ex

Där har vi nu en W12.18 ICE. Annars som just musiksub är W12.16 extremt prisvärd. Vi kör dubbla W12.16 tillsammans med Cinema Series M6 i det nya lyssningsrummet. Det låter väldigt bra och välbalanserat över hela registret med bra botten och tryck.

Mvh
Joel

#10

Postad 19 augusti 2014 - 00:04

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Va? Vart kan du köpa den för 1500? Länka gärna då jag isåfall ska ha en till!

Haha 7990 i Sveadala och ca. 6K med frakt från Tyskland http://www.elektrowe...--schwarz-.html

Så nästan 2K sparar man :)

Men som sagt verkar den bättre än 12.18 ICE också, klipschen alltså? :)

#11

Postad 19 augusti 2014 - 07:25

Unregisteredbc061db7
  • Unregisteredbc061db7
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Haha 7990 i Sveadala och ca. 6K med frakt från Tyskland http://www.elektrowe...--schwarz-.html

Så nästan 2K sparar man :)

Men som sagt verkar den bättre än 12.18 ICE också, klipschen alltså? :)


12.18 ICE har jag tyvärr inte lyssnat på men den slår 12.16 med hästlängder. Stora hästlängder!

#12

Postad 19 augusti 2014 - 17:38

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

12.18 ICE har jag tyvärr inte lyssnat på men den slår 12.16 med hästlängder. Stora hästlängder!

Står och väger hårt på SW 115 eller 12.18 ICE, måste finnas någon som hört båda och kan ge lite intryck!

#13

Postad 19 augusti 2014 - 17:40

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
SW 115 är testad i senaste Hemmabiotidningen tillsammans med rf-7 bara kila till ica och skumma igenom, rent spontant så hade jag valt xtz

#14

Postad 19 augusti 2014 - 17:54

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Hej!

Vad jag kan se har Klipsch SW-115 begränsade inställningsmöjligheter. W12.18 ICE har variabel fas, två EQ-funktioner och en High Pass-funktion. Dessutom två bassreflex rör med olika avstämningen. Detta gör att du har bättre förutsättningar att optimera den i ett rum och hos dig.

Hur stort är ditt rum?
Hur högt vill du spela?
Vad för typ av baskaraktär är du ute efter?
Vad för övrig anläggning ska det kombineras med?


Mvh
Joel

#15

Postad 19 augusti 2014 - 18:32

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
20 kvadrat, vill spela rätt högt med en bas som inte är bumlig utan fast och tung.

Byter mellan Cerwin Vega DC-12 och Canton Ergo RC-L med jämna mellanrum, dessa drivs utav en Marantz SR6005 som försteg och Vincent SP-331 som slutsteg så kan redan idag spela väldigt högt, så vill absolut att subben ska hänga med :)

#16

Postad 19 augusti 2014 - 19:33

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag skulle välja Klipsch, den spelar på som f-n den går djupt, den är tight.
Jag har testat en del subbar genom åren ihop med Klipsch frontar, det är nästan bara Klipsch egna subbar som matchar frontar med ca 100 dB i känslighet. Om man snackar i prislägen under 10000 iaf.

Om den har " begränsade inställningsmöjligheter " gör varken till eller från om du inte har en 1500:- receiver som är några år gammal.

#17

Postad 19 augusti 2014 - 21:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag skulle också välja Klipschen. Fast jag inte har hört den.
Tycker att det finns flera saker som talar för den. Hyfsat lagom lådvolym. Lagom med effekt.
Hur XTZ kan speca sitt steg i 12.18 till 500 watt RMS till ett XXLS är lite konstigt..

Plus att "there is no replacement for displacement". ;)

#18

Postad 20 augusti 2014 - 13:03

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Beställde en Klipsch SW-115 i svart, 613 EURO. Ska bli intressant och se om den trycker på lite till Cerwin Vegorna som är specade till 35-20 000 Hz och även Canton Ergo RC-L när jag kör dem :P

#19

Postad 20 augusti 2014 - 13:11

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Upp med intryck sen + bilder

Redigerat av Degpojken, 20 augusti 2014 - 13:16.


#20

Postad 20 augusti 2014 - 13:35

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Absolut!

#21

Postad 21 augusti 2014 - 09:26

Tittfint
  • Tittfint
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hejsan!

Bra val!!
Jag har haft min Klipsch sw-115 sub nu i ca 3-4 månader och den spelar på som F*N!!!!
Min uppsättning är:
Klipsch rf-62 frontar
klipsch rc-62 center
2 st yamaha ns-333 surround
2 st Infinity Primus 150 surround back
Yamaha sw-315 + klipsch sw-115

Det blir att byta ut surround högtalarna när plånboken tillåter och sen efter det nya surround back högtalare.
Det blir en näst intill en ren klipsch uppsättning förutom Yamaha basen då, som jag för övrigt är nöjd med!.
Visst, den spelar inte alls som klipschen, men rummet fylls ut bättre med 2 subbar. Känner jag mig själv rätt så blir det säkert en klipsch sub till så småningom oxå :P

Allt drivs av en Yamaha rx-a 820 som oxå den funkar jäkligt bra. När den inköptes för 1 år sen så har jag svårt att tro att det fanns en bättre stärkare för pengarna den kostade.

Jag spelade upp filmen "Brave" (tecknad rulle) härom dagen. När björnen kommer fram i början och börjar vifta så blir det ett djävulskt tryck i rummet. kolla in det!!

lycka till och hoppas att allt blir lika bra som du hoppats på!

#22

Postad 22 augusti 2014 - 17:53

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

20 kvadrat, vill spela rätt högt med en bas som inte är bumlig utan fast och tung.

Byter mellan Cerwin Vega DC-12 och Canton Ergo RC-L med jämna mellanrum, dessa drivs utav en Marantz SR6005 som försteg och Vincent SP-331 som slutsteg så kan redan idag spela väldigt högt, så vill absolut att subben ska hänga med :)


Jag ser att du har beställt en Klipsch subwoofer. Om den inte faller dig helt i smaken så kommer ju nya subwoofers i Cinema Series snart. De är gjorda för att kunna spela extremt högt och rent.

http://www.xtzsound.com/cinema-series

Jag skulle välja Klipsch, den spelar på som f-n den går djupt, den är tight.
Jag har testat en del subbar genom åren ihop med Klipsch frontar, det är nästan bara Klipsch egna subbar som matchar frontar med ca 100 dB i känslighet. Om man snackar i prislägen under 10000 iaf.

Om den har " begränsade inställningsmöjligheter " gör varken till eller från om du inte har en 1500:- receiver som är några år gammal.


EQ-funktioner, High Pass-funktion och basreflexrör med olika avstämning ger definivt fler valmöjligheter till att få till basen optimalt. Visst, man kommer väldigt långt med inställingarna i en modern receiver. Dock behöver man oftast göra manuella justeringar. Jag har aldrig varit med om att det räcker att köra automatiska rumskalibreringen och då har jag gjort installationer med recievers upp till Audyssey MultEQ XT32. Det är helt klart begränsningar för vad en receiver klarar av för de låga frekvenserna. Det behövs bättre DSP-chip och algoritmer, samt bättre mikrofon och svep. Den enda rumskorrektion som jag har lyckats riktigt bra med subwoofers är Lyngdorfs Room Perfect, men det ligger ju på en helt annan nivå. Diracs fungerar också helt klart bättre, har dock ej testat med subwoofer.

Mvh
Joel

#23

Postad 22 augusti 2014 - 18:28

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 3

Hejsan!

Bra val!!
Jag har haft min Klipsch sw-115 sub nu i ca 3-4 månader och den spelar på som F*N!!!!
Min uppsättning är:
Klipsch rf-62 frontar
klipsch rc-62 center
2 st yamaha ns-333 surround
2 st Infinity Primus 150 surround back
Yamaha sw-315 + klipsch sw-115

Det blir att byta ut surround högtalarna när plånboken tillåter och sen efter det nya surround back högtalare.
Det blir en näst intill en ren klipsch uppsättning förutom Yamaha basen då, som jag för övrigt är nöjd med!.
Visst, den spelar inte alls som klipschen, men rummet fylls ut bättre med 2 subbar. Känner jag mig själv rätt så blir det säkert en klipsch sub till så småningom oxå :P

Allt drivs av en Yamaha rx-a 820 som oxå den funkar jäkligt bra. När den inköptes för 1 år sen så har jag svårt att tro att det fanns en bättre stärkare för pengarna den kostade.

Jag spelade upp filmen "Brave" (tecknad rulle) härom dagen. När björnen kommer fram i början och börjar vifta så blir det ett djävulskt tryck i rummet. kolla in det!!

lycka till och hoppas att allt blir lika bra som du hoppats på!


Vad f*n tillför yamahan egentligen förutom oljud?
Bättre med en klipsch till på direkten istället.

Redigerat av robert293, 22 augusti 2014 - 18:28.


#24

Postad 22 augusti 2014 - 19:13

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

EQ-funktioner, High Pass-funktion och basreflexrör med olika avstämning ger definivt fler valmöjligheter till att få till basen optimalt. Visst, man kommer väldigt långt med inställingarna i en modern receiver. Dock behöver man oftast göra manuella justeringar. Jag har aldrig varit med om att det räcker att köra automatiska rumskalibreringen och då har jag gjort installationer med recievers upp till Audyssey MultEQ XT32. Det är helt klart begränsningar för vad en receiver klarar av för de låga frekvenserna. Det behövs bättre DSP-chip och algoritmer, samt bättre mikrofon och svep. Den enda rumskorrektion som jag har lyckats riktigt bra med subwoofers är Lyngdorfs Room Perfect, men det ligger ju på en helt annan nivå. Diracs fungerar också helt klart bättre, har dock ej testat med subwoofer.

Mvh
Joel


Hej Joel,

Jag menade inte att misdkreditera XTZ, jag ville bara förmedla att jag har trevliga erfarenheter av Klipsch.
Framför allt om man vill spela högt så är Klipsch riktigt bra.

Visst kan 2 olika avstämmningar på portar vara en fördel, även om jag själv oftast föredrar sluten låda ( det har inte Klipsch heller ).

Jag är helt enig med dig att auto kalibrering inte räcker, ( har själv Audyssey MultEQ XT32 i min Onkyo TX-MR 5010 )
Den funkar till avstånd och hyvsat till nivå, tycker att just avståndet funkar riktigt bra och är viktig då många mäter med tumstock och inte tar hänsyn till att en aktiv sub har elektronik som " tar lite tid på sig ". Egentligen är det synd att man kallar det avstånd när det igentligen är tid/fas det rör sig om

Onkyo som jag har har en bra egenskap som en del saknar, man kan spela och samtidigt " åka " med avståndet och kör man då frontar i full och sedan ändrar subben är det mycket lätt att höra när fasen är i synk, sen kan man om man vill dela frontarna.

Jag tycker att man kommer ganska långt med de inställning möjligheter som finns i en receiver, men det är väl så att en del enklare inte har EQ för varje kanal även LFE, tyvärr har onkyo tagit bort manuel EQ från TX-NR 6xx och neråt.

Som sagt inget illa om XTZ bara det att jag inte har någon erfarenhet av dem, men kände att jag med gott samvete kan rekommendera Klipsch SW-115 har haft 2 st ihop med RF-7.

#25

Postad 24 augusti 2014 - 21:17

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Helt klart är det så att vi har olika favoritmärken då ljud är en smaksak, vilket är helt öppet att förmedla här. Därför forumet existerar. Kul att du har hittat det du gillar.

Jag eller vi på XTZ försöker sakligt förmedla våran erfarenhet och kunskap på vad som krävs för att uppnå bra ljud. En del är att vi erbjuder väldig flexibilitet i våra produkter för att passa flera olika smaker och rum. En annan del att vi har lång erfarenhet av vad som krävs i både placering (högtalare & lyssningsposition) och inställning på själva produkterna och hela anläggningen. Detta kan vi ebjuda som en service till kunder, både innan och efter köp. Det var därför jag kände mig tvungen att kommentera lite om autokalibrering med receiver och fördelarna med våra subwoofers.

Nu verkar det som att Klipsch subwoofern går att få tag på till bra pris från Tyskland. Just nu kan vi konkurrera med det för att vi har ett demo-ex av W12.18 ICE till salu för 5990 kr.

http://www.fyndborsen.se/demo-ex

Om det är viktigt att kunna spela högt så kan vi rekommendera våra nya subwoofers i Cinema Series. De kommer att gå att köpa till väldigt förmånligt pris om man förbokar. För denna tråden är det sub 1x12 jag tänker på då.

Spana in Cinema Series här:
http://www.xtzsound.com/cinema-series

Mvh
Joel

#26

Postad 30 augusti 2014 - 09:20

Tittfint
  • Tittfint
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Vad f*n tillför yamahan egentligen förutom oljud?
Bättre med en klipsch till på direkten istället.


Haha you got a piont there...men som sagt, plånboken talar just nu! och när jag väl får en välfylld plånbok igen, ska jag då inte prioritera surround högtalarna före en till sub? Fan jag vill ha så mkt just nu =) En proj, duk, surr högtalare, subbas...en ny förstärkare vore nice det oxå :P

#27

Postad 30 augusti 2014 - 09:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

20 kvadrat, vill spela rätt högt med en bas som inte är bumlig utan fast och tung.

Byter mellan Cerwin Vega DC-12 och Canton Ergo RC-L med jämna mellanrum, dessa drivs utav en Marantz SR6005 som försteg och Vincent SP-331 som slutsteg så kan redan idag spela väldigt högt, så vill absolut att subben ska hänga med :)


Lägg ner stålar på bra akustik. Då får du bas som är tajt som ett grodarsle.

#28

Postad 31 augusti 2014 - 16:17

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Inte särskilt imponerad av DHL, nådde Sverige i Tisdags, känns som lite ljug när den lämnat paketcentret i Sverige och inte nått en annan checkpoint sedan 26:e? Kört den konstant i en lastbil till Norrland tillbaka till GBG? ;)

Haha illa, de väntar väl på att fylla en lastbil innan de skickar vidare från paketcentret...

Detailed progress of your shipment
Date/time  City  Status
Mon, 25.08.2014 15:08 h  --  The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically
Mon, 25.08.2014 16:45 h  Köln, Germany  The shipment has been processed in the parcel center of origin
Tue, 26.08.2014 05:46 h  Hamburg, Germany  The shipment will be transported to the destination country and, from there, handed over to the delivery organization. (Homepage / online shipment tracking: )
Tue, 26.08.2014 05:46 h  Hamburg, Germany  The international shipment has been processed in the export parcel center
Tue, 26.08.2014 16:05 h  Sweden  The shipment has arrived in the destination country
Tue, 26.08.2014 16:05 h  Sweden  The shipment has left the import parcel center in the destination country.


#29

Postad 01 september 2014 - 13:40

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Fick hem den just nu, varken strömkabel eller instruktionmanual fanns med, är detta normalt? Skrev detta mail nyss till elektrowelt24.de

"
Hello! I have just received my package from you, it did NOT include a power cable NOR a instruction manual? Is this a returned item that you have NOT controlled before you took it back from the previous customer?

Wish to here from you as soon as possible! Just the subwoofer was included not the power cable nor the manual so I can’t even turn it on…

Hope to hear from you soon..."

#30

Postad 01 september 2014 - 14:20

Unregisteredbc061db7
  • Unregisteredbc061db7
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Det låter ju inte kul alls. Kan ju garantera att både manual och strömkabel skall vara med!

#31

Postad 01 september 2014 - 17:01

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 1
Snart får du ett mail där de skäller ut dig och att du aldrig ska återkomma som kund mer.

#32

Postad 01 september 2014 - 17:56

Unregistered68fd4354
  • Unregistered68fd4354
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Snart får du ett mail där de skäller ut dig och att du aldrig ska återkomma som kund mer.

Haha ja det skulle inte förvåna mig, men vad fan - jag har jobbat i butik förr och det är ju standard att man kontrollerar att allt är med vid en retur...

Nu hade jag förvisso en stationär datorkabel så det löste sig och pdf-filen till manualen men jag tycker det är väldig slapp stil...

Haha märkte lite grammatiska fel och stavfel i Engelskan men vad fan, han bör förstå ändå :P

Drog upp ett litet snabbt test med subben också :P

https://www.youtube....ge1Q3ndlSIztg2w

Redigerat av Unregistered68fd4354, 01 september 2014 - 21:11.


#33

Postad 05 februari 2015 - 18:08

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 1
Hur har det gott med basen, fick du någon strömkabel och manual?

I trådrubriken skrev du att du ville ha en musiksub, känns det som Klipschen är en sådan ellet funkar den bäst till film?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.