Postad 05 March 2003 - 10:36
Postad 05 March 2003 - 10:44
Postad 05 March 2003 - 10:58
Postad 05 March 2003 - 11:08
Postad 05 March 2003 - 11:24
Postad 05 March 2003 - 11:33
Ja, jag ska inte bitcha vidare om det... Kan varit en dålig TV, en Philips. Men min fråga kvarstår: Sänds digitala TV-sändningar i 100Hz?
Nej!
I princip det enda som skilljer analoga och digitala sändningar är sättet de överförs på.
Postad 05 March 2003 - 12:01
Ska väl inte heller gå in på djupet i "50vs100Hz" debatten men jag reagerade lite på det sista du skrev. En 100-hertzare visar 100 halva bilder per sekund, dvs 50 HELA bilder per sekund. En 50-hertzare alltså 25 hela bilder per sekund.
I terorin (obs!) så ska man utav material som är inspelat på film (alltså inte med videokameror) kunna visa 50 perfekta helbilder. Hur det skulle gå till orkar jag inte gå in på i detalj (man måste bland annat visa samma bild 2 ggr) men poängen är att det från en film inte saknas någon information i ursprungsmaterialet för att göra detta. Man måste alltså inte lägga till något artificiellt.
Varför ser det då ändå inte perfekt ut? Som jag jag ser det finns det tre huvudorsaker:
- 25 fps är helt enkelt för lite för att få helt jämna rörelser. Felet ligger alltså i filmningen, inte i tv:n. Problemet uppstår oavsett om du kör 50Hz,100Hz eller progressivt.
- Tillverkarna använder inte rätt teknik för att snickra ihop bilderna så att det ska se rätt ut.
- De kretsar som ska fixa allt detta är helt enkelt för långsamma så man åker på en del trista bieffekter.
Men det här är alltså så länge vi pratar filmbaserat material. Snackar vi videofilmat MÅSTE man skapa bilder artificiellt, dvs man måste gissa hur bilden ska se ut. Det är en helt annan femma tyvärr. *suck, när får vi HDTV tro?*
Postad 05 March 2003 - 12:24
Detta kallas Natural Motion.
Ser man detta demonstrerat bredvid en TV utan denna funktion och med samma bild fattar man hur bra det blir.. Det måste dock vara rörelser i bilden. T.ex panoreringar för att det ska synas. Skit bra är det iallafall.
Postad 05 March 2003 - 12:43
Anledningen till varför man har en så "låg" framerate som 25 per sekund är att: ju fler bilder per sekund, desto kortare exponerningstid per bild och desto mer belysning krävs eller ljuskänsligare film/ chip.
Postad 05 March 2003 - 12:57
Postad 05 March 2003 - 14:08
Hehe, ja det kan vara rätt kul ibland. [
quote:
Intressant... Jag förstår inte hur du menar när du skiljer på filmbaserat material och video material. I båda fallen måste man ju skapa information artificiellt.
Huu...ville inte komma in på det här men jag får skylla mig själv. [
Jaja...säkert något förenklat men det här har jag fått lära mig iaf: Film spelas in med 24 (naturligtvis hela) bilder per sekund. När de ska överföras till ett PAL medium så speedas filmen upp till 25 bilder per sekund för att undvika konstigheter. (Det är därför NTSC filmer alltid är 4% länge än PAL diton)
En PAL-bild består av 576 linjer. 25 bilder per sekund.
Dessa 25 bilder (frames) delas upp i 50 halvbilder (fields). Därför säger man "50 Hz" trots att HELA bilden egentligen bara uppdateras 25ggr per sekund.
En field kan innehålla antingen en frames jämna linjer (0,2,4...574) eller ojämna linjer (1,3,4...575).
En field är alltså varannan linje i en frame. Exempel: Utav en ursprunglig filmruta lagras halva bilden i field 1A (de jämna linjerna) och den andra halvan i field 1B (ojämna linjer). Field 1A+1B ger frame 1, första filmrutan klar. Man kan oxå säga att "den första 1/25 sekunden är klar". Nästa filmruta ger field2A+2B osv...
Dessa fields matas sedan alltså ut i 50 Hz vilket ger en oförvanskad bild, helt trogen originalet.
Detta ger ju dock en lite flimmrig bild. Varannan linje i bilden uppdateras bara 25 ggr per sekund!
Men det finns väl inget som hindrar att man visar dessa fileds dubblet så ofta? På 1/50 sek så visar man både field1A och field1B! Inte, som tidigare, den ena eller den andra, utan båda (hela bilden)!
Vad gör man då under nästa 1/50 sek? Orginalet uppdaterar ju bara 25 ggr per sekund, blir det inte konstigt då? Nej, man visar helt enkelt samma frame igen! Så på 1/25 sek så visas field1A+field1B+field1A+field1B.
Hmm, 4 fields (halvbilder) var 25:e sekund = 100Hz! Viola! [
Kan man inte göra det här med videobaseratmaterial oxå frågar man sig. Nej! Informationen är inhämtad på ett annat sätt som omöjliggör detta.
En videokamera "läser in" omvärlden genom att för var 50:e sekund läsa in varannan linje. Dvs det lagras i 50 fields. Skillnaden mot film är att det som är filmat den första 1/50 sek (field1) inte alls hör ihop med vad som hänt under nästa 1/50 sek (field2). Man kan alltså inte slå ihop två olika fields och tro att man ska få en fin frame utav detta!
Detta gör att metoden ovan, med (f1+f2+f1+f2) inte funkar! Om det är rörelser i bilden så blir det hackiga konturer. Helt enkelt eftersom f2 inte "hör hemma" under den första 1/50 sekunden!
Visst man kan visa (f1+f1+f2+f2) och få 100 Hz men det minskar inte flimmret nämvärt eftersom f1 består av jämna linjer och f2 av ojämna linjer. Så exempelvis de jämna linjerna uppdateras fortfarande inte oftare än var 1/25 sekund.
Då återstår bara att skapa artificiella fields.
Alltså: f1+f1fejk+f2+f2fejk.
"f1fejk" skapas alltså mha en processor. Man gissar helt enkelt hur f1s "ojämna linjekompis" skulle ha sett ut. Dvs man måste ha full koll på hur saker och ting rör sig i bilden med tiden. Och det är förstås inte det lättaste!
Är du med på vad jag menar nu?
PUST!!! Hmm, hade säkert varit enklare att hänvisat till någon sida. Men som sagt, teknik är kul! [
Har säkert missat nått så vill nån lägga till/ändra nått så varsego! Alltid lär jag mig nått. [
Postad 05 March 2003 - 14:22
Postad 05 March 2003 - 14:46
Men varför går man inte efter hur det ser ut när man jämför? Jag jämförde min panasonic32pk25f med en panasonic 50hz och jag tyckte bilden var både klarare och hade mer djup på 100hz'aren. Det var samma signal till båda givetvis och detta var visserligen dvd och hur det blir när man jämför tv-sändningar har jag itne en aning om. För mig är det viktigaste att det är bäst bild vid filmtittning och sen att man ser bilden vid tv-tittning
Klart man ska gå efter sina egna ögon. Bra dum vore man annars. Det här handlade ju egentligen om teknik runt film vs videobaserat material.
Teknik i alla ära men det är ju inte så att "f1+f1fejk+f2+f2fejk" (100Hz) alltid måste se sämre ut än bara "f1+f2" (50Hz). Och vise versa.
Så de flesta (normala) kan strunta i tekniken och använda ögonen och sedan avgöra själva istället. [
Det är ju en smaksak. Vissa klarar inte av minsta lilla digitala bildbehandling och vissa tål inte 50Hz flimmer. Jag t.ex. gillar t.ex. inte när bilden ser för digital ut och skulle således stryka ordet "bra" ur sista meningen i kommentaren nedan. [
quote: Detta kallas Natural Motion.
Ser man detta demonstrerat bredvid en TV utan denna funktion och med samma bild fattar man hur bra det blir.. Det måste dock vara rörelser i bilden. T.ex panoreringar för att det ska synas. Skit bra är det iallafall.
Postad 05 March 2003 - 17:34
Postad 06 March 2003 - 11:10
Du delar inte min åsikt om Natural Motion och liknande dock, vilket ytterligare bevisar att man måste avgöra själv vad man gillar och inte.
Personligen tycker jag 25 helbilder i sekunden är mycket lite. När vi spelar datorspel föredrar vi 75 helbilder i sekunden eller mer. Varför nöjer vi oss med 25 för film när vi kan få fler med teknikens hjälp... Film ska vara vila för ögonen - inte flimrigare än verkligheten (om det går att undvika).
Postad 06 March 2003 - 13:01
horizone>> He, ja alla uppfattar vi ju bild olika och prioriterar olika saker i en bild så det är ju bara naturligt att åsikterna ibland går isär.
Vet inte varför de nöjer sig med 25 (egentligen 24) bilder per sekund. Skulle gissa på att det dels har att göra med att det är en gammal standard som inte är så smidig att ändra och dels helt enkelt att film (alltså materialet) är dyrt. Fler bilder per sekund>>mycket film. Men jag vet egentligen inte... Nån annan som har nån annan idé?
Postad 06 March 2003 - 21:14
Det handla ju om att film är just FILM. Det är inte video. Film är gjord för bio och där funkar det bra med 24 fps.
Postad 07 March 2003 - 00:34
Inte för jag tycker det är ett större problem, finns annat som "förstör" bilden mer. Men ändå, ibland märks det...
Postad 07 March 2003 - 03:27
Postad 07 March 2003 - 12:44
Dessa 25 bilder (frames) delas upp i 50 halvbilder (fields). Därför säger man "50 Hz" trots att HELA bilden egentligen bara uppdateras 25ggr per sekund.
Helt rätt, ska bara tillägga att tekniken heter "radsprång" på svenska eller PAL (pulse alternating line på engelska

Fler
Vilka bilder visas här?