Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ultra HD film matrial med HDR kvalite kommer på Blu-ray skivor 2015!

1405 svar till detta ämne Det senaste filmformatet Ultra HD Blu-ray
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1051

Postad 01 augusti 2018 - 06:06

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Så länge UHD filmerna kostar 300 kr, så är UHD ett bara ett format för oss hembio inbitna, med premium tv:s, projektorer och Atmos system. UHD kommer aldrig nå ut till massan med dessa priser. Visst är en del titlar rabatterade ibland. Men för sällan.

Det har gått 2,5 år sedan första titeln gavs ur. Nu måste det börja hända något med priserna! När dessutom ”snik” Disney börjar ge ut dyra titlar med svagt ljud börjar man fundera. Också oförskämt att ta fullt pris för titlar som saknar senaste ljudformaten. Exempvis Nolans filmer och The Shape Of Water.

 

 

Med tanke på att Blu-ray aldrig nådde samma försäljningsnivåer som DVD kommer UHD BD aldrig sälja särskilt bra även med lägre priser. Men jag håller med - priserna måste gå ner för att dem som är intresserade ska fortsätta köpa.

 

Men Disney kan ju dra nåt gammalt över sig!  ;)  Aldrig mer en krona spenderat på den studion tills dem ger oss vad vi betalar för!



#1052

Postad 01 augusti 2018 - 07:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

Har varit med sedan starten av Ultra HD bluray´s och håller med om att filmerna är för dyra. Hade jag vetat det jag vet idag, så hade förmodligen min samling varit betydligt mindre. Köper endast "storfilmerna" fysiskt idag, jag tror stream överlag kommer öka ännu mera. Smidigt och tillräckligt bra för gemene man ;)



#1053

Postad 01 augusti 2018 - 09:15

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Jag förlitar mig på denna artikel, där stream står för 22.4% av marknaden vilket idag inte är förvånande.!

https://h-m-entertai...bd-m9500-review


Hittar inte siffrorna i artikeln.

#1054

Postad 01 augusti 2018 - 09:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Här det var inte korrekt länkat.!

 

https://www.homecine...-dead-yet/26478



#1055

Postad 01 augusti 2018 - 10:08

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Jag förlitar mig på denna artikel, där stream står för 22.4% av marknaden vilket idag inte är förvånande.!

https://www.homecine...-dead-yet/26478


Det står att UHD har 12% av Blu-rays andel på 12,4% i den artikeln, väldigt marginellt alltså...

#1056

Postad 01 augusti 2018 - 10:43

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

jag som tycker det är fascinerande att DVD fortfarande säljs  :D borde inte blu-ray vara lika billigt att tillverka vid det här laget?



#1057

Postad 01 augusti 2018 - 16:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Equalizer review genom... :)

 

https://www.avforums...ay-review.15118



#1058

Postad 01 augusti 2018 - 20:04

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Har varit med sedan starten av Ultra HD bluray´s och håller med om att filmerna är för dyra. Hade jag vetat det jag vet idag, så hade förmodligen min samling varit betydligt mindre. Köper endast "storfilmerna" fysiskt idag, jag tror stream överlag kommer öka ännu mera. Smidigt och tillräckligt bra för gemene man ;)

 

Köper bara filmer som är i ÄKTA 4K.

HDR och Dolby Vision är nice emellanåt (vissa filmer ser det dock överdrivet ut), men det är inte nog för att jag ska uppdatera från en blu-ray till en uppskalad 2K version.

 

Många filmer som ÄR i 4K, har trots detta ändå inte fått nån brutalt märkbar skillnad i skärpa.

Kollat noga på vissa filmer, och ser hur en del detaljer är LITE skarpare i bakgrunden, men då har jag nästan stått och jämfört en halvmeter från min 65 tums OLED.

Ofta har det bara slutat med skarpare filmgrain.

 

Det finns dock filmer där man faktiskt märker av uppgraderingen i upplösningen, som t.ex. The Dark Knight, men det är tyvärr för sällan detta händer.

 

Har även jämfört vissa filmer på caps-o-holics hemsida, och det är svårt att se nån skillnad alls på många av filmerna.

 

Alla tidigare uppgraderingar, från VHS till Laserdisc, sen vidare till DVD och HD-DVD/Blu-Ray, var allihop rejäla uppgraderingar. Speciellt sistnämnda levererade rejält hakskläpp, men nu med UHD, så blev det inte lika spektakulärt.

Det är väl mest HDR och Dolby Vision som är den stora uppgraderingen, men det är lite hit and miss här.

Vissa filmer ser det skitbra ut, medan vissa andra, speciellt de med fula färgfilter, som Batman vs Superman, kan se rätt så sunkiga ut. Tack och lov börjar dom bli bättre på detta, nu när HDR formaten börjat mogna lite, och jag föredrar en mer sansad användning, än att dom försöker fräta bort hornhinnan.

 

Men ärligt talat, jag känner att jag lika gärna kunde ha väntat några år med uppgraderingen.

Hade hoppet till UHD varit lika stort som hoppet till Blu-Ray var, så hade jag haft mindre problem med att betala 300 spänn för en riktigt bra film. Men just nu kommer jag att vänta tills priserna sjunker.

Som sagt, priserna sjönk mycket snabbare på Blu-Ray.

 

Sen släpps det ju så mycket skitfilmer också. Hoppas vi får se mer klassikers snart.

Hellre Alien än Pacific Rim 2.



#1059

Postad 01 augusti 2018 - 20:34

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

För mig är det mindre intressant med upplösningen och detaljnivån eftersom jag i de flesta fall tycker uppskalad 2k ser "tillräckligt" skarpt ut. Desto viktigare är HDR gradingen och de bredare färgerna som jag personligen tycker är det som gör UHD värt uppgraderingen från 1080p blu-ray. Det blir oftast ett helt annat djup i bilden på grund av den förbättrade kontrasten mellan ljus och mörk och ett bra exempel på det är MI:Ghost Protocol som jag skrivit några rader om tidigare här i tråden. Även Blade Runner 2049 är ett lysande exempel på vad HDR grading kan göra för skillnad i bilden.

 

Jag kommer fortsätta med UHD blu-ray eftersom det är detta media som i dagsläget ger bästa bild & ljudupplevelse. Streaming lär komma ikapp men är inte riktigt där ännu i att erbjuda exakt samma kvalitet som på skiva och personligen är jag också lite skeptisk till streaming som plattform, jag gillar att ha filmen lagrad på hårddisk så att jag kan se den när som helst utan att göra mig beroende av internetuppkoppling. Men visst, iTunes plattform för att köpa film är väldigt smidig och snygg och jag kan nog tänka mig att migrera till en sån lösning på sikt när samma kvalitet i både bild & ljud kan erbjudas som sagt.


Redigerat av Mentos, 01 augusti 2018 - 20:35.


#1060

Postad 03 augusti 2018 - 00:20

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Försöker finna info om det är Dolby Vision på svenska utgåvan av nya IT på UHD.

Står inget om det på svenska och U.K. omslaget, men vet att det finns med på amerikanska utgåvan.

Saknas det, eller har dom bara missat att slänga med DV loggan på omslaget?



#1061

Postad 03 augusti 2018 - 05:01

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Försöker finna info om det är Dolby Vision på svenska utgåvan av nya IT på UHD.
Står inget om det på svenska och U.K. omslaget, men vet att det finns med på amerikanska utgåvan.
Saknas det, eller har dom bara missat att slänga med DV loggan på omslaget?


Yes! Har den svenska utgåvan. Den har Dolby Vision.

#1062

Postad 03 augusti 2018 - 08:39

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Yes! Har den svenska utgåvan. Den har Dolby Vision.


Okej gött! :)

Kasst att dom är så dåliga på att ha med just denna info på vissa omslag.

#1063

Postad 03 augusti 2018 - 09:11

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Sånt där går mer eller mindre alltid att kolla upp på bluray.com

 

Okej gött! :)

Kasst att dom är så dåliga på att ha med just denna info på vissa omslag.



#1064

Postad 04 augusti 2018 - 10:37

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Senaste inköp; Jurassic Park och Ready Player One.

Märkliga är att på omslaget till Jurassic Park står det att den ska ha Dolby Vision. Men när jag spelar filmen är det HDR10? Feltryck?

Spelar inte så stor roll egentligen. Själva filmen är en klassiker och håller än anser jag. Bildmässigt har filmen förstås aldrig sett bättre ut. Även fast det är långt ifrån demobild.
Men är en rätt gammal film. Men bra färger.
Men räkna inte med den där ”wow känslan” som exempelvis referenssläpp som The Revenant, Paficic Rim, Lucy och The Greatest Showman.

Ljudet är fantastiskt och det finns ju några riktiga ”demo scener” i filmen som bekant. Det är DTS-X för de som kan koda av det. Ljudmixen är något låg i jämförelse med exempelvis The Matrix (Atmos), men kanske bara min Yamaha som kodar av det så.

Men bara att höja volymen några steg och då öppnar sig ett fantastiskt ljud! Bland de bästa DTS-X mixar jag hört. Djungel ljud hörs i hela rummet med gnistrande detaljrikedom. Berömda scenen med T-Rexen är makalös. Säger bara: skruva upp volymen och njut. Ljudet är så bra att det tåls att skruvas upp rejält med volymratten.


Ready player One: Ingen klassiker kanske, men endå sevärd. Bilden är en blandat kompott i Dolby Vision. Den animerade delen i filmen innehåller mycket bra bild och ett par riktiga höjdpunkter för HDR bländar och skapar ett grymt dynamiskt omfång. Scenen med ”ägget” exempelvis är helt makalös HDR.

Ljudet är mycket bra. Näst intill referens. Här är det Atmos vi bjuda på och innehållet mycket godis för er som vill köra demo på Atmos. Mycket effekter i surround och perfekt bas, som varken blir för mycket eller för lite.

Redigerat av castortroy33, 04 augusti 2018 - 10:38.


#1065

Postad 04 augusti 2018 - 10:51

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Märkliga är att på omslaget till Jurassic Park står det att den ska ha Dolby Vision. Men när jag spelar filmen är det HDR10? Feltryck?
 

Ja den är feltryckt, har inte sett till om filmbolaget gått ut med någon förklaring eller ursäkt men det är fel i alla fall och dom har aldrig gått ut med någon information att den skulle ha DV heller.



#1066

Postad 04 augusti 2018 - 12:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
USA siffror, inte så lovande då kanske om man tänker på en ev prisnedgången! Gäller endast fysiskt format..

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 04 augusti 2018 - 13:01.


#1067

Postad 04 augusti 2018 - 14:36

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Predator 4k ser riktigt lovande ut :)

 

Ultimate Hunter Edition:

 

Bifogad fil  1080p_hunteredition.jpg   37,67K   2 Antal nerladdningar

 

4k:

 

Bifogad fil  4k.jpg   64,68K   3 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  predator1.jpg   79,61K   4 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  predator2.jpg   97,37K   5 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  predator3.jpg   89,94K   3 Antal nerladdningar

 

 

 

 

 



#1068

Postad 04 augusti 2018 - 19:21

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

USA siffror, inte så lovande då kanske om man tänker på en ev prisnedgången! Gäller endast fysiskt format..

"Percentage share of units sold", så om man istället kollar på procent av pengarna ligger UHD bättre till.

 

Lite hittepå siffror för att förtydliga vad jag menar:

Snittpris DVD: 50kr/st

Snittpris Blurau: 150kr/st

Snittpris UHD: 300kr/st

 

(0,081*300) / (0,554*50 + 0,365 *150 + 0,081 * 300) = 0,228, dvs om mina hittepå siffror stämmer innebär det att UHD skulle ha 22,8% av intäkterna, som nog är det bolagen bryr sig om egentligen.

 

Siffrorna är som sagt hitte-på, men kan tänka mig att de flesta DVD som säljs är bargain bin i mataffären och dylikt, stor del av blu-ray också antagligen, så tycker inte det känns helt orimligt. Men otvetydigt har UHD betydligt mer än 8,1% av intäkterna om de står för 8,1% av antalet sålda skivor.

 

Men jag kan tänka att filmbolagen tänker att de som lagt pengar på en UHD spelare nog köper skivorna oavsett om de sänker priset eller inte, och att de som inte köpt en spelare nog troligen inte köper en även om priset på skivor skulle sjunka.



#1069

Postad 05 augusti 2018 - 11:17

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

priserna du angivit är väl höga, även om man kollar på snittet så är 150 kr per bluray helt på tok. Försäljningspriset är dock intressant för bolagen, det som är viktigt är förtjänsten, kan inte kosta många kr att producera varken dvd eller bluray idag. UHD är säkert inte heller jätte dyrt att producera själva kostnaden för skivor, fodral och omslag men det kräver ju en hel del arbete för att skapa materialet för UHD utgåvan. Marginalerna är säkerligen därför betydligt mindre (i %) på UHD och kollar man på marknadsandelar i intjänade "kr" så är siffran nog ännu lägre än 8,1% :(



#1070

Postad 05 augusti 2018 - 13:44

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Rambo filmerna release 8/11 i Tyskland https://www.media-de...HD-Blu-ray.html

Även separata släpps då också.



#1071

Postad 05 augusti 2018 - 14:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

UHD är säkert inte heller jätte dyrt att producera själva kostnaden för skivor, fodral och omslag men det kräver ju en hel del arbete för att skapa materialet för UHD utgåvan.

Fast det materialet skapas ju för biografdistribution och streaming iaf...

 

EDIT: Och ska vi vara petnoga krävs det ju ännu mer jobb att skapa en DVD av en ny film med DI. Då måste en ny grade för Rec.601 göras och som dessutom följer SMPTE-C/PAL-standard, vilket är väldigt daterat idag. För UHD-BD krävs i princip ingen dedikerad grade eftersom hela färgomfånget (DCI-P3) kan återges inom Rec.2020.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 05 augusti 2018 - 14:09.


#1072

Postad 05 augusti 2018 - 17:30

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Predator 4k ser riktigt lovande ut :)

Ultimate Hunter Edition:

1080p_hunteredition.jpg

4k:

4k.jpg

predator1.jpg

predator2.jpg

predator3.jpg


Samma som på iTunes eller ?

#1073

Postad 05 augusti 2018 - 17:49

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 1

Önskar att det fanns mer westernfilm att köpa, verkar som det står still .

Bedrövligt dyrt med 4k uhd, 300 hundra spänn för en film som man tittar kanske en gång på.



#1074

Postad 06 augusti 2018 - 17:56

Unregistereda4bfdd06
  • Unregistereda4bfdd06
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Önskar att det fanns mer westernfilm att köpa, verkar som det står still .

Bedrövligt dyrt med 4k uhd, 300 hundra spänn för en film som man tittar kanske en gång på.

 

Görs väl ganska lite western numera.

Köpte faktiskt The quick and the dead men inte hunnit se än.

Priset är väldigt högt men det är den höga momsen som spökar samt det faktum att väldigt få människor i Sverige köper film på skiva. Jag har slutat gå på bio och sparar därmed till skivan.



#1075

Postad 08 augusti 2018 - 15:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Ready Player review genom..

 

https://www.avforums...ay-Review.15186



#1076

Postad 08 augusti 2018 - 19:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Predator review genom..

 

https://www.avsforum...blu-ray-review/



#1077

Postad 09 augusti 2018 - 15:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

A Quiet Place review genom...

 

https://www.avforums...ay-review.15182



#1078

Postad 09 augusti 2018 - 17:04

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
Skrattar gott åt dom sjuka priserna för import filmer på Discshop, CDON m.m.
399-499:- för en import film :D
Är dom helt efterblivna?

#1079

Postad 10 augusti 2018 - 09:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
Gött att det äntligen släpps kultskräck på formatet :)
Bifogad fil  CFE5D418-4BC6-45A9-BF12-185310D4F50F.jpeg   141,92K   5 Antal nerladdningar
Släpps i oktober. Även tvåan är på gång!

#1080

Postad 11 augusti 2018 - 22:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Predator´s  review även genom...

 

https://www.avforums...ay-Review.15187

 

https://www.avforums...ay-Review.15188


Redigerat av mcmike, 11 augusti 2018 - 22:39.


#1081

Postad 12 augusti 2018 - 07:49

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Gött att det äntligen släpps kultskräck på formatet :)
CFE5D418-4BC6-45A9-BF12-185310D4F50F.jpeg
Släpps i oktober. Även tvåan är på gång!


Vilka versioner av ljud/bild (mono? AR?)

#1082

Postad 12 augusti 2018 - 16:23

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Vilka versioner av ljud/bild (mono? AR?)


Enda infon än så länge är att det är HDR och Dolby Vision, format 1.85:1.

Antar att även original 1.33:1 versionen ingår som vanligt.
Ingen info om ljudet än.


En annan trevlig nyhet är att John Carpenter’s The Fog har fått en ny 4K transfer.
Så jag antar att den släpps på UHD inom kort :)

https://youtu.be/eQf0Y05arLA

#1083

Postad 12 augusti 2018 - 16:31

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det görs restaureringar i 4K hela tiden och det är en försvinnande liten andel visas upp i den upplösningen bortsett från på arkivbiografer eller liknande evenemang.

 

Tillsammans av Lukas Moodysson har restaurerats i 4K. Någon som tror att den släpps på UHD-BD inom kort...? :rolleyes:



#1084

Postad 12 augusti 2018 - 18:33

Unregistereda4bfdd06
  • Unregistereda4bfdd06
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Skrattar gott åt dom sjuka priserna för import filmer på Discshop, CDON m.m.
399-499:- för en import film :D
Är dom helt efterblivna?

 

Då kan du ju importera själv om det blir så mycket billigare.



#1085

Postad 13 augusti 2018 - 15:10

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Kollade på Avengers Infinity Wars igår, hör och häpna så fanns det bas i ljudmixen  :D  lite mesigt mixat fortfarande tycker jag men klart bättre än tidigare filmer!



#1086

Postad 17 augusti 2018 - 15:37

tony97
  • tony97
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Disney Nordic kommer att ha svensk text på Avengers Infinity War och alla kommande titlar som de tar fram på 4K UHD Blu-ray dock enbart live-action titlar. (Ej tecknat.)

Angående ljudet Dolby Atmos så har Disney Nordic framför att de inte tycker att det är så optimalt som det kan vara.

Alltid något.

#1087

Postad 17 augusti 2018 - 18:59

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Atmos inte optimalt för deras ekonomi nej... de kanske borde släppa filmerna helt utan ljud så ingen blir kränkt av de dåliga mixarna.



#1088

Postad 18 augusti 2018 - 20:27

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Lånade hem nysläppta 4K UHD BD utgåvan av "Avengers" och jämförde ljudspåret med min Blu-ray utgåva från 2012. Som väntat... VILKET SKÄMT!

 

se7xqw.jpg

 

Även med volymnivån onormalt uppvriden känns ljudspåret komprimerat - det saknas både närvaro och tryck jämfört med Blu-ray utgåvan från 2012 som är en referens. Och detta skräp tror dem vi acceperar? SKULLE INTE TRO DET! Bojkotten är nu ett faktum! 

 

Disney is screwing us on purpose!

 

dvnfuu.jpg



#1089

Postad 18 augusti 2018 - 21:54

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Kollade på Captain America civil war precis. Vred upp volymen till 69 på Onkyo 656 och det lät bra. Men en bit ifrån världsklass minst sagt. Brukar lyssna på runt 60-65 añnars.

Avengers lät svinbra vad jag minns. Såg den på IMAX i Vegas och den levereade hemma också. Men var ett bra tag sen nu

Redigerat av budwhite, 18 augusti 2018 - 21:56.


#1090

Postad 19 augusti 2018 - 10:48

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
Skiter i att uppgradera dom där.
Är ändå bara upscales. Hellre bra ljud än HDR.
Blu-Ray utgåvorna ser ju ändå redigt bra ut uppskalade till 4K.

Gick igenom min BD samling, och det kanske är typ 20 filmer (favoriter filmade på 35mm) som jag kommer att uppgradera till UHD.

Hoppas inte Disney ställer till det med framtida FOX titlar, nu när dom tar över bolaget.

Redigerat av Svante Skoog, 19 augusti 2018 - 10:48.


#1091

Postad 19 augusti 2018 - 13:02

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 1

Skiter i att uppgradera dom där.
Är ändå bara upscales. Hellre bra ljud än HDR.
Blu-Ray utgåvorna ser ju ändå redigt bra ut uppskalade till 4K.

Gick igenom min BD samling, och det kanske är typ 20 filmer (favoriter filmade på 35mm) som jag kommer att uppgradera till UHD.

Hoppas inte Disney ställer till det med framtida FOX titlar, nu när dom tar över bolaget.

 

Precis! Varför uppgradera när bilden blir något bättre men ljudet blir katastrofalt mycket sämre. Blu-ray ser fortfarande makalöst bra ut uppskalat på min Sony ZD9 fast jag upplevt UHD. Nya fläskiga storfilmer försöker jag köpa på UHD, men vill gärna får några recensioner före så man inte köper skit som t ex det Disney försöker prångla ut. Betalar man 250kr - 300kr så ska man tveklöst ha kvalitet rakt igenom. Äldre filmer är det 100% obligatoriskt med recensioner så man vet att man inte köper dynga. Erbjuds endast dyng-utgåva på UHD så klarar jag mig bra med Blu-ray.

 

Katastrof om Disney tvingar FOX att försämra ljudet på sina utgåvor.



#1092

Postad 19 augusti 2018 - 13:28

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Undrar varför de inte kan lägga sin tv/ljudlimpe-anpassade mix som ett extra spår i DTS eller DTS-HR på sidan om? Eller använda Dolby TrueHD och låta metadatan (dialnorm, compr, dynrng) sköta komprimering vid avkodningen. På biosidan är ju Disney och Dolby väldigt goda sängkamrater och det var konstigt att se Disney gå över till DTS på BD.

 

Disney verkar ha ballat ur helt när det gäller köpfilm. Det verkar som om de inte vill satsa fullt ut på UHBD utifall det blir en flopp. Sedan är de ju i farten med sin egna strömningstjänst också, så de kanske inte vill göra sina UHBD-utgåvor alltför bra... <_<



#1093

Postad 19 augusti 2018 - 15:37

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 2

Disney verkar ha ballat ur helt när det gäller köpfilm. Det verkar som om de inte vill satsa fullt ut på UHBD utifall det blir en flopp. Sedan är de ju i farten med sin egna strömningstjänst också, så de kanske inte vill göra sina UHBD-utgåvor alltför bra... <_<

 

Tyvärr så tror jag att detta är orsaken.

 

Dom asen vill hellre att du betalar en månadskostnad för att ha tillgång till filmen. En Blu-ray/UHD kan du väl efter inköp förhoppningsvis njuta av resten av ditt liv, om du så vill. Jag säger det igen, prenumerationstjänster på film/spel kan dra åt fanders. Det är vi som föredrar kvalitet som får lida genom kassa utgåvor eller inga utgåvor. Jag kör på fysiskt, det är det enda rätta om man vill ha kvalitet och för att visa bolagen vad jag vill ha. Jag vill inte behöva betala en månadskostnad på allt jag vill avnjuta. Till slut så sitter man ju för fasen och betalar 1 - 2 nya spel/filmer i månaden i avgift. Så fort avgiften ej betalas så tappar du hela ditt film/spel bibliotek. Värdelöst!



#1094

Postad 19 augusti 2018 - 15:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Om man förhåller intäkt och omsättning med arbete och skötsel så har Disney skött sig rätt dåligt under lång tid faktiskt. Det är, mig veterligen, det enda "stora" företaget som inte betalar några licensavgifter för att släppa filmer på Blu-Ray, just för att de kallar deras utgåvor för "Disney Blu-Ray". Känns rentav motbjudande att de gör så och ockrar deras kunder för fullt medan små aktörer knappt kan gå runt pga Sonys patent.

 

Under DVD-eran försökte de med något liknande system mot Toshiba ("Disney DVD") vilket resulterade i att deras första utgåvor saknade kopieringsskydd. Det är också de som länge gick för dyra pengar i samlarkretsar.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 19 augusti 2018 - 16:50.


#1095

Postad 19 augusti 2018 - 16:40

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Många intressanta teorier om varför Disney beter sig som dem gör!

 

De har blivit för stora och därmed stöddiga och självsäkra. De tror de kan behandla kunder hur dem vill och komma undan med det.

 

Oavsett vilket så gör dem sig själva inte förtjänta av våra stålar och jag känner på mig att många tycker likadant. Huruvida vi entusiaster och samlare utgör nån märkbar andel för Disney återstår att se, men så länge dem inte levererar det man betalar för ska de kritiseras, och gärna bojkottas om man så tycker. Jag är förbannad nog på vad dem gjort med Star Wars (men det är ett annat ämne...) men nu att även medvetet sabba filmer på disc. Inte ok.

 

Kommande streaming-tjänsten kan dem glömma! 

 

Fortsätter köpa mina filmer, då från andra bolag än Disney, och nyttjar Netflix mina serier och dokumentärer.



#1096

Postad 19 augusti 2018 - 21:28

Unregistereda4bfdd06
  • Unregistereda4bfdd06
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Det värsta med Disney är ju att de köpt upp Fox och därmed kommer lägga beslag på deras filmer och Fox är ju typ störst i USA på filmsläpp.

Nåväl den dan den sorgen.

Såg Predator igår och det blir Predator 2 idag. Grymt hur bra filmen såg ut på den nya utgåvan. Var lite skeptisk innan men definitivt att rekommendera. Tror ettan skulle släppas i Sverige i dagarna men oklart när resten kommer.

 

38709775_284071309054078_826375257056083968_n.jpg



#1097

Postad 19 augusti 2018 - 21:35

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Statistiskt sett erhåller Warner Bros. den absolut största andelen av filmmarknaden i USA om man ser till antalet produktioner som de innehar distributionsrättigheterna till.

 

Finns nog inte särskilt mycket gott att säga om något av de sex stora men just WB har jag haft svårt för länge just eftersom de så gärna pissar på konsumenterna genom att ge ut samma utgåvor om och om igen för att alltid ta ut fullpris vid varje "nytt" släpp.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 19 augusti 2018 - 21:36.


#1098

Postad 19 augusti 2018 - 23:19

Unregistereda4bfdd06
  • Unregistereda4bfdd06
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Ja fast Fox känns som om de har mer nyare titlar. Sällan jag köper nåt från Warner nuförtiden.

Kanske mer 50/50 senaste två åren om jag skulle räkna. Gillar dock Warner eftersom de släpper Westworld och Game of Thrones i 4K.



#1099

Postad 20 augusti 2018 - 08:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Kikar man på den amerikanska marknaden är Warner i överkant då de har producerat fler filmer varje år sedan 2007 än vad Fox har gjort under något enskilt år under samma period.

 

https://www.boxoffic...=warnerbros.htm

https://www.boxoffic...&studio=fox.htm

 

Mer allomfattande: https://www.boxoffic...=company&p=.htm

 

Snygg nedgång för Weinstein. :D


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 20 augusti 2018 - 08:26.


#1100

Postad 20 augusti 2018 - 15:03

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Nu har jag kollat på The Deer Hunter och all DNR från Universals utgåva är åtgärdade.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.