Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Infinite baffle 4x18"

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 24 november 2014 - 21:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Nu så...

Nålfiltsmatta upplimmad med överraskande gott resultat. De ljusa ramarna sitter infällda med magneter och ska kläs med högtalartyg för att smälta in i väggen så gott det går.

Dessutom dök det upp ett slutsteg idag med :)

Bifogad fil(er)



#52

Postad 26 november 2014 - 17:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Och så kom högtalarna också. Nu väntar jag bara på att snickaren ska såga klart så jag kan limma ihop lådorna.

Bifogad fil(er)



#53

Postad 26 november 2014 - 18:44

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Ser bra ut :)

#54

Postad 26 november 2014 - 20:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ser bra ut :)


Jepp, det är en Mohawk Blizzard -13 som jag lagrat ett år. Bör vara ölguld vid det här laget men jag överväger faktiskt att låta den stå ett år till (har bara en kvar). Högtalaren är också fin.

#55

Postad 27 november 2014 - 08:47

Unregistered5816b3ad
  • Unregistered5816b3ad
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Får man fråga vad högtalarna kostade inklusive frakt 🚚 mvh Håkan

#56

Postad 27 november 2014 - 11:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Får man fråga vad högtalarna kostade inklusive frakt �� mvh Håkan


Ungefär 8.000:- tror jag det blev till slut. Då ingick rubbet, d.v.s. fraktat förtullat momsat och klart.

#57

Postad 27 november 2014 - 22:38

Unregistered5816b3ad
  • Unregistered5816b3ad
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Låter som ett bra pris :wub:

#58

Postad 05 december 2014 - 20:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Nu så, lådor byggda och provisoriskt monterade. Är faktiskt imponerad av mitt eget hantverk. Hålen jag tog upp i efterhand med en batteridriven cirkelsåg från ryobi (blint från båda sidor av väggen dessutom) felar inte mer än ungefär 1mm mot lådorna som verkligen är precist byggda. Win!

Bifogad fil(er)



#59

Postad 05 december 2014 - 23:53

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Ser fint ut.
Nu fattas bara lite att stoppa i hålen :)

#60

Postad 12 december 2014 - 20:01

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Hur går det, har du fått i basarna än? :)

#61

Postad 13 december 2014 - 09:12

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Nu så...

Nålfiltsmatta upplimmad med överraskande gott resultat. De ljusa ramarna sitter infällda med magneter och ska kläs med högtalartyg för att smälta in i väggen så gott det går.

Dessutom dök det upp ett slutsteg idag med :)

Varför köpa ett slutsteg med inbyggd dsp som bara går ner till 20hz då har man förlorat iden med ib .iden med ib är att den skall gräva ner mot kortslutning .

#62

Postad 13 december 2014 - 12:04

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Innebär det verkligen att DSP:n i det slutsteget inte släpper igenom något under 20 Hz, eller bara att man inte kan påverka den delen av signalen?

Tidigare i tråden länkade jag till en sida där det publiceras mätningar på en IB-sub och lite diskussioner. Där används en DCX2496 som EQ och byggaren påpekar just att den inte påverkar signalen under 20 Hz, och att han därmed inte kan få ner puckeln vid 9 Hz. Om man tittar på hur stor puckeln är och följer den fortsatta diskussionen i tråden så uppfattar jag det som att det inte är ett stort problem att EQ:n inte påverkar under 20 Hz, så länge signalen går fram till högtalaren.

Det är möjligt att det kan bli större problem i ett annat rum, men frågan är hur stor risken är att man inte får till ett vettigt ljud även om EQ:n inte påverkar under 20 Hz? Själv kommer jag att använda en DEQ2496 till min IB.

#63

Postad 13 december 2014 - 13:47

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Innebär det verkligen att DSP:n i det slutsteget inte släpper igenom något under 20 Hz, eller bara att man inte kan påverka den delen av signalen?

Tidigare i tråden länkade jag till en sida där det publiceras mätningar på en IB-sub och lite diskussioner. Där används en DCX2496 som EQ och byggaren påpekar just att den inte påverkar signalen under 20 Hz, och att han därmed inte kan få ner puckeln vid 9 Hz. Om man tittar på hur stor puckeln är och följer den fortsatta diskussionen i tråden så uppfattar jag det som att det inte är ett stort problem att EQ:n inte påverkar under 20 Hz, så länge signalen går fram till högtalaren.

Det är möjligt att det kan bli större problem i ett annat rum, men frågan är hur stor risken är att man inte får till ett vettigt ljud även om EQ:n inte påverkar under 20 Hz? Själv kommer jag att använda en DEQ2496 till min IB.

Inuken som har inbyggd dsp fitrerar bort allt under 20Hz så varför ens ha en sådan sak om man bygger en ib då har man nästan skjutit sig själv i foten.
och man förlorar ju själva meningen med en ib

#64

Postad 13 december 2014 - 13:55

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
OK, då förstår jag! :) Jag var inte riktigt med på om den filtrerade bort eller bara inte påverkade under 20 Hz. Då verkar den inte lämplig för denna tillämpning, vilket förstås är tråkigt för TS då; men det är ju inte den mest komplicerade biten att byta ut.

Med min DEQ2496 lär jag bara få olägenheten att inte kunna justera under 20 Hz, men enligt resonemanget jag förde ovan så tror jag att jag kan leva med det. För övrigt fick jag just reda på att mina element är på ingång, nu handlar det mest om att röja upp i källaren och komma igång med bygget för min del: :)

#65

Postad 13 december 2014 - 16:05

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

OK, då förstår jag! :) Jag var inte riktigt med på om den filtrerade bort eller bara inte påverkade under 20 Hz. Då verkar den inte lämplig för denna tillämpning, vilket förstås är tråkigt för TS då; men det är ju inte den mest komplicerade biten att byta ut.

Med min DEQ2496 lär jag bara få olägenheten att inte kunna justera under 20 Hz, men enligt resonemanget jag förde ovan så tror jag att jag kan leva med det. För övrigt fick jag just reda på att mina element är på ingång, nu handlar det mest om att röja upp i källaren och komma igång med bygget för min del: :)

med den här så kan du http://www.behringer...ts/FBQ2496.aspx sen har den stöd av REW då det bara är att importera in mätningen i apparaten.

#66

Postad 13 december 2014 - 17:46

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Hmm, är du säker på att det stämmer kalle12dussin? Vad jag läst är den lägsta ingreppspunkten ställbar 20Hz, ingen filtrering.

#67

Postad 13 december 2014 - 19:50

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Hmm, är du säker på att det stämmer kalle12dussin? Vad jag läst är den lägsta ingreppspunkten ställbar 20Hz, ingen filtrering.

Det är sant att man kan bypassa delnings filtret men då måste man ha ännu ett externt filter men den lägsta ingrepps punkten i filtret är 20hz med 6dB oktaven HP.Och ett sådant filter är inte så gångbart vid en ib installation.
Medn det är TS som har köpt och är han nöjd så är det upp till han .Jag personligen hade nog köpt utan inbyggd dsp.

#68

Postad 14 december 2014 - 10:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Tack för tipset kalle12dussin!

Jag köpte min DEQ2496 begagnad för en tämligen låg summa, så om det inte blir bra med den får jag byta till FBQ2496 då. Tror jag gör så att jag bygger klart och får uppmätt hur det funkar i mitt rum först, blir det inte några stora pucklar under 20 Hz så är det ju onödigt att byta.

Läste lite omdömen om FBQ2496 på Prisjakt, verkar som en del har problem med lite störningar från den.

#69

Postad 15 december 2014 - 08:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Varför köpa ett slutsteg med inbyggd dsp som bara går ner till 20hz då har man förlorat iden med ib .iden med ib är att den skall gräva ner mot kortslutning .


Slutsteget köptes egentligen in för att priset tillät ett köp utan allt för mycket förundersökning. Om den inte passar så är det lätt att byta ut utan att gråta allt för mycket, DSP kostade bara en hundring extra och som jag förstår det går det att koppla ur helt. Det är möjligt att jag köper mig en extra DSP (miniDSP?) istället. Visste däremot inte att steget klipper allt under 20hz om EQ är aktivt, jag hade nog samma uppfattning som Tvett.

Hur som helst var IB-bygget egentligen mest praktiskt motiverat och inte primärt för att spela ner under 20hz. Att slippa ett par baslådor i själva biorummet och istället utnyttja ett oanvänt utrymme bakom väggen kändes tilltalande.

Hur går det, har du fått i basarna än? :)


Jodå, de monterades sent torsdag kväll men jag var bortrest över helgen så jag har inte hunnit testa dem annat än mycket snabbt (dessutom utan övriga högtalare) så jag kan inte säga så mycket om resultatet än. Kan bara konstatera att det inte lär bli några problem att uppnå önskat ljudtryck :)

Bifogad fil(er)



#70

Postad 15 december 2014 - 08:52

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 1
Inuke NU6000DSP gör inget med signalen under 20Hz, ingen filtrering eller dylikt även med DSP:n aktiverad. Absolut ingen klippning. Mitt steg spelar glatt ned mot 5Hz och troligen djupare. Bara mätt till 5Hz själv.
Det är precis som tvett är inne på, att lägsta ingreppspunkten är 20Hz.

Det innebär att om man har en väldigt kort men intensiv puckel i frekvensgången så blir den svårbehandlad. Vill du däremot lyfta eller sänka området under 20Hz så går det utmärkt genom att använda olika typer av filter (shelf m.m. 6, 12, 18, 24dB osv) för att sänka eller höja frekvensgången även under 20Hz.

Visst, en MiniDSP är mindre begränsad men man tar sig väldigt långt med DSP:n i Inuken. Det är inte så illa som kalle12dussin får det att låta som.

#71

Postad 15 december 2014 - 09:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Inuke NU6000DSP gör inget med signalen under 20Hz, ingen filtrering eller dylikt även med DSP:n aktiverad. Absolut ingen klippning. Mitt steg spelar glatt ned mot 5Hz och troligen djupare. Bara mätt till 5Hz själv.
Det är precis som tvett är inne på, att lägsta ingreppspunkten är 20Hz.

Det innebär att om man har en väldigt kort men intensiv puckel i frekvensgången så blir den svårbehandlad. Vill du däremot lyfta eller sänka området under 20Hz så går det utmärkt genom att använda olika typer av filter (shelf m.m. 6, 12, 18, 24dB osv) för att sänka eller höja frekvensgången även under 20Hz.

Visst, en MiniDSP är mindre begränsad men man tar sig väldigt långt med DSP:n i Inuken. Det är inte så illa som kalle12dussin får det att låta som.


Det låter bra. Jag har dock ett problem till som gör en mini intressant. iNuken kräver lite högre ingångsnivå än vad min marantz ger ut på pre out. En balanserad miniDSP kan omvandla konsumentnivå (-10dB) till pro (+4dB). Kan vara så att det går att öka gain i iNuken för att fixa det men annars behövs det ändå någon extra HW.

#72

Postad 15 december 2014 - 09:29

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Testa först och se om det verkligen blir ett problem. Jag fick höra exakt samma sak om min Onkyo, men i slutändan fungerade det utmärkt ändå.

#73

Postad 15 december 2014 - 09:33

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Slutsteget köptes egentligen in för att priset tillät ett köp utan allt för mycket förundersökning. Om den inte passar så är det lätt att byta ut utan att gråta allt för mycket, DSP kostade bara en hundring extra och som jag förstår det går det att koppla ur helt. Det är möjligt att jag köper mig en extra DSP (miniDSP?) istället. Visste däremot inte att steget klipper allt under 20hz om EQ är aktivt, jag hade nog samma uppfattning som Tvett.

Hur som helst var IB-bygget egentligen mest praktiskt motiverat och inte primärt för att spela ner under 20hz. Att slippa ett par baslådor i själva biorummet och istället utnyttja ett oanvänt utrymme bakom väggen kändes tilltalande.



Jodå, de monterades sent torsdag kväll men jag var bortrest över helgen så jag har inte hunnit testa dem annat än mycket snabbt (dessutom utan övriga högtalare) så jag kan inte säga så mycket om resultatet än. Kan bara konstatera att det inte lär bli några problem att uppnå önskat ljudtryck :)

Varför har du monterat basarna på det viset.


#74

Postad 15 december 2014 - 09:40

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Inuke NU6000DSP gör inget med signalen under 20Hz, ingen filtrering eller dylikt även med DSP:n aktiverad. Absolut ingen klippning. Mitt steg spelar glatt ned mot 5Hz och troligen djupare. Bara mätt till 5Hz själv.
Det är precis som tvett är inne på, att lägsta ingreppspunkten är 20Hz.

Det innebär att om man har en väldigt kort men intensiv puckel i frekvensgången så blir den svårbehandlad. Vill du däremot lyfta eller sänka området under 20Hz så går det utmärkt genom att använda olika typer av filter (shelf m.m. 6, 12, 18, 24dB osv) för att sänka eller höja frekvensgången även under 20Hz.

Visst, en MiniDSP är mindre begränsad men man tar sig väldigt långt med DSP:n i Inuken. Det är inte så illa som kalle12dussin får det att låta som.

Vad menar du med filtren 6,12,18,24 DB är det per oktav eller vad menar du.

#75

Postad 15 december 2014 - 09:42

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Precis, var otydlig där.

#76

Postad 15 december 2014 - 09:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Varför har du monterat basarna på det viset.


Vad menar du? En "ute" och en "inne"? Isf, se min och Tvetts diskussion tidigare i tråden.

Testa först och se om det verkligen blir ett problem. Jag fick höra exakt samma sak om min Onkyo, men i slutändan fungerade det utmärkt ändå.


Efter den första snabba provlyssningen verkar det faktiskt vara det. Jag fick sätta SW på +12dB i receivern och gain på fronten på iNuken vid ca kl 3 för att få någon volym att tala om. Men jag vågar inte säga något definitivt innan jag hunnit göra lite vettigare tester.

#77

Postad 15 december 2014 - 10:06

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Då behövs det antingen en signalförstärkare eller en minidsp då som det låter.

#78

Postad 15 december 2014 - 11:47

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 1
Ser ju bra ut de där! Vad liten motorn ser ut med den väl tilltagna tunneln. Du får skaffa lite svart strumpa och dra på kablaget.

Gain på förstärkaren är väl ändå en dämpning utifrån en fast förstärkning? Borde ju alltså gå att dra denna i botten och backa hem recievern.

#79

Postad 15 december 2014 - 12:04

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Precis, var otydlig där.

Det är delningsfiltret och det har ingenting med shelf filtret att göra det är 2 olika saker.

Vad menar du? En "ute" och en "inne"? Isf, se min och Tvetts diskussion tidigare i tråden.

Efter den första snabba provlyssningen verkar det faktiskt vara det. Jag fick sätta SW på +12dB i receivern och gain på fronten på iNuken vid ca kl 3 för att få någon volym att tala om. Men jag vågar inte säga något definitivt innan jag hunnit göra lite vettigare tester.

Du har en IB och ingen push pull låda och vad skulle det vara för vinning med den monteringen .

#80

Postad 15 december 2014 - 12:28

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Du har en IB och ingen push pull låda och vad skulle det vara för vinning med den monteringen .


Jag ska inte utge mig för att veta vad jag pratar om, men jag kan inte riktigt se varför fördelen med push pull (minskad dist) skulle försvinna för att det är en IB. Du får gärna förklara vad jag missar.

Ser ju bra ut de där! Vad liten motorn ser ut med den väl tilltagna tunneln. Du får skaffa lite svart strumpa och dra på kablaget.


Tack, jag är själv rätt nöjd med resultatet. Har redan funderat på svart strumpa, men det finns två ramar klädda med svart tyg som ska monteras framför öppningarna så de vita kablarna kommer inte att vara så iögonfallande som nu.

Gain på förstärkaren är väl ändå en dämpning utifrån en fast förstärkning? Borde ju alltså gå att dra denna i botten och backa hem recievern.


Jo, fast jag är väldigt nära noll dämpning i iNuken och +12dB i receivern är max så det känns som jag ligger lite för nära gränsen för att jag ska vara lugn. Ska se vad det finns för möjligheter att ändra gain med DSPn så fort jag installerat mjukvaran i min laptop.

#81

Postad 15 december 2014 - 12:32

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 1
Fast shelf-filtret kan även det väljas i olika branthet som t.ex. 6dB eller 12dB.
Du kan ju även lägga in en EQ-punkt med lågt Q-värde långt vid 20Hz osv. Finns ju ett flertal scenarion som kan fungera fint. Beror ju helt på rummet och högtalarna.

Du vet ju allt detta, du märker ju mest på ord nu.

#82

Postad 15 december 2014 - 14:38

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0
http://home.comcast....fled/index.html

#83

Postad 15 december 2014 - 14:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

http://home.comcast....fled/index.html


Jaha? Var det ett svar till mig eller? I så fall fattar jag inte vad den länken skulle ge. Jag har läst den många ggr men den säger ingenting om push pull i en IB.

Så vitt jag kan se ska det ge samma fördelar i en IB som i en låda, du får gärna visa på motsatsen men du gör det då inte med den länken.

#84

Postad 15 december 2014 - 16:28

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Jaha? Var det ett svar till mig eller? I så fall fattar jag inte vad den länken skulle ge. Jag har läst den många ggr men den säger ingenting om push pull i en IB.

Så vitt jag kan se ska det ge samma fördelar i en IB som i en låda, du får gärna visa på motsatsen men du gör det då inte med den länken.

Det blir nog skit bra i slut ändan men lyssna på ett riktigt ib bygge om du får chansen att lyssna på ett .
Sen finns loud speaker design cook book läs den den är riktigt bra .

Fast shelf-filtret kan även det väljas i olika branthet som t.ex. 6dB eller 12dB.
Du kan ju även lägga in en EQ-punkt med lågt Q-värde långt vid 20Hz osv. Finns ju ett flertal scenarion som kan fungera fint. Beror ju helt på rummet och högtalarna.

Du vet ju allt detta, du märker ju mest på ord nu.

Ett shelf filter arbetar endast med EQ och har inget med delnings filtret att göra Och det har inget med Q värde att göra heller.
http://www.audioreco...ualization.html

#85

Postad 15 december 2014 - 16:47

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Du har väldigt tydligt inte läst vad jag skrev. Huvudsaken är att TS förstod mig.

#86

Postad 15 december 2014 - 17:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det blir nog skit bra i slut ändan men lyssna på ett riktigt ib bygge om du får chansen att lyssna på ett .
Sen finns loud speaker design cook book läs den den är riktigt bra .


Det blir svårare och svårare att fatta vad det är du pratar om. "ett riktigt ib bygge"? Vad skulle inte vara riktigt med det jag bygger nu? Och återigen, vad är det som gör att fördelarna med push pull försvinner i en IB?

Tala ur skägget som man säger :)

Du har väldigt tydligt inte läst vad jag skrev. Huvudsaken är att TS förstod mig.


Ja, tack för hjälpen.

#87

Postad 15 december 2014 - 21:34

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Det blir svårare och svårare att fatta vad det är du pratar om. "ett riktigt ib bygge"? Vad skulle inte vara riktigt med det jag bygger nu? Och återigen, vad är det som gör att fördelarna med push pull försvinner i en IB?

Tala ur skägget som man säger :)

Varför koppla i push pull det gör man när man vill ha ner disten i en låda och på elementen men du kör en ib= oändlig baffel du har alleredan där en mycket låg dist genom ib så jag förstår inte ens grejen genom att motkoppla elementen vad vinner du på det ,Du tjänar inget dist mässigt och du tappar VD på att motkoppla elementen i push pull.

#88

Postad 15 december 2014 - 21:45

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Den anledning som TS nämnde tidigare att tvett skrivit var följande:

Om jag vore du så skulle jag bygga en "tunnel" in med elementen monterade mot varandra på samma axel. Då gärna med dem skedade, dvs en spelande med magneten utåt. Då får du utsläckning av vibrationerna som konens rörelser ger och även utsläckning av tredjetonsdisten, dvs olinjäriteter i elementets motor.



#89

Postad 15 december 2014 - 21:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Varför koppla i push pull det gör man när man vill ha ner disten i en låda och på elementen men du kör en ib= oändlig baffel du har alleredan där en mycket låg dist genom ib så jag förstår inte ens grejen genom att motkoppla elementen vad vinner du på det ,Du tjänar inget dist mässigt och du tappar VD på att motkoppla elementen i push pull.


Vad mycket bättre jag förstod när du väl förklarade vad du hade problem med. Du menar alltså att det är onödigt eftersom en IB redan har en låg distorsion. Det kan jag kanske köpa, Det jag inte är med på (och jag kan ha missuppfattat detta) är varför det inte skulle vara problem med olinjäritet bara för att elementen sitter i en IB?

Jag kan inte heller förstå varför jag skulle tappa VD (gissar på volume displacement) för att det ena elementet är "bakvänt". Det måste ju pumpa lika mycket luft åt båda hållen.

#90

Postad 15 december 2014 - 22:49

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Vad mycket bättre jag förstod när du väl förklarade vad du hade problem med. Du menar alltså att det är onödigt eftersom en IB redan har en låg distorsion. Det kan jag kanske köpa, Det jag inte är med på (och jag kan ha missuppfattat detta) är varför det inte skulle vara problem med olinjäritet bara för att elementen sitter i en IB?

Jag kan inte heller förstå varför jag skulle tappa VD (gissar på volume displacement) för att det ena elementet är "bakvänt". Det måste ju pumpa lika mycket luft åt båda hållen.

Det är bara att titta på ett högtalar program som räknar ut VD på elementen sen är det bra att köra i push-pull och se vad den ger i vd och vad den ger i vanlig koppling .

#91

Postad 15 december 2014 - 22:55

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Den anledning som TS nämnde tidigare att tvett skrivit var följande:

Det tvett antingen menar är för låda, en ib är oändlig baffel och vad skall man tjäna på det en ib skakar allt så vad hjälper det att dom sitter på samma axel det kommer inte att ta ut vibrationer så som det gör i en vanlig låda.
Då elementet är öppet både framåt och bakåt med oändlig kavitet .Och sen gör man sed vanliga mätningar konstruktionen .

#92

Postad 16 december 2014 - 00:14

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 3
Suck.

När jag byggde mina basar med pushpull så trodde kalle12dussin att det var bandpasslådor och gjorde en stor sak utav det. Det tog ett bra tag innan han insåg att han hade fel, vilket han i vanlig ordning aldrig erkänner.

Och nu när TS bygger IB så har kalle12dussin invändningar mot pushpull och länkar i vanlig ordning, utan någon förklaring, till sidor som inte visar att han har rätt. Det vanligaste är att sidorna visar att han har fel.

Bilden han postade tog ju just upp anledningen till pushpull, cancellering av uddaordningens dist. Problemet är att han tror att det har med disten i lådan att göra, dvs disten som uppkommer utav lådtrycket, något han gärna skryter om att han har mätt i sina baslådor. När det egentligen handlar om olinjäritet i elementet. Så huruvida man har en låda eller IB spelar ingen roll.

Elementen sitter på samma axel, och spelar mot varandra, alltså får man mindre vibrationer, tunneln kopplar elementen till varandra så att konernas rörelser tar ut varandra. Dock hade man satt elementen "vanligt" så hade man fått ännu mindre vibrationer då det hade inneburit en symmetrisk installation.

Och jag förstår verkligen inte varför ett simuleringsprogram skulle visa sanningen om Vd? Det är ju rätt så uppenbart att pumpvolymen är densamma på båda sidor konen. Det är ju ett måste om man inte ska i stor utsträckning komprimera luften någonstans. Talspolens basarea är skillnaden, vilket är hela anledningen till att ett element måste vara ventilerat i polstycket eller genom konen. Element som är ventilerade framåt tappar hela denna basarea, men förhållandet mellan pumpad volym framför och bakom kon behålls.

Perfekt är det ju dock inte, vilket i sig leder till olinjäriteter i elementet, vilket leder till uddatonsdist, vilket är hela anledningen till pushpull!

kalle12dussin, snälla lämna TS i fred nu.

Redigerat av Unregistered31eb059f, 16 december 2014 - 00:16.


#93

Postad 16 december 2014 - 07:24

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Suck.

När jag byggde mina basar med pushpull så trodde kalle12dussin att det var bandpasslådor och gjorde en stor sak utav det. Det tog ett bra tag innan han insåg att han hade fel, vilket han i vanlig ordning aldrig erkänner.

Och nu när TS bygger IB så har kalle12dussin invändningar mot pushpull och länkar i vanlig ordning, utan någon förklaring, till sidor som inte visar att han har rätt. Det vanligaste är att sidorna visar att han har fel.

Bilden han postade tog ju just upp anledningen till pushpull, cancellering av uddaordningens dist. Problemet är att han tror att det har med disten i lådan att göra, dvs disten som uppkommer utav lådtrycket, något han gärna skryter om att han har mätt i sina baslådor. När det egentligen handlar om olinjäritet i elementet. Så huruvida man har en låda eller IB spelar ingen roll.

Elementen sitter på samma axel, och spelar mot varandra, alltså får man mindre vibrationer, tunneln kopplar elementen till varandra så att konernas rörelser tar ut varandra. Dock hade man satt elementen "vanligt" så hade man fått ännu mindre vibrationer då det hade inneburit en symmetrisk installation.

Och jag förstår verkligen inte varför ett simuleringsprogram skulle visa sanningen om Vd? Det är ju rätt så uppenbart att pumpvolymen är densamma på båda sidor konen. Det är ju ett måste om man inte ska i stor utsträckning komprimera luften någonstans. Talspolens basarea är skillnaden, vilket är hela anledningen till att ett element måste vara ventilerat i polstycket eller genom konen. Element som är ventilerade framåt tappar hela denna basarea, men förhållandet mellan pumpad volym framför och bakom kon behålls.

Perfekt är det ju dock inte, vilket i sig leder till olinjäriteter i elementet, vilket leder till uddatonsdist, vilket är hela anledningen till pushpull!

kalle12dussin, snälla lämna TS i fred nu.

Vad visar att du har rätt i det här fallet bevisa det i stället det här är en ib men oändlig baffel
du har inte bevisat något med mätningar jag vågade att mäta mina byggen men du har inte gjort det .
sen säger du inte hela saningen när det gäller push pull varför talar du inte om att man tappar vd vilket blir av mottakts kopplingen.
du får gärna bevisa att jag har fel där med om du kan .
men hade jag varit T/S så hade jag nog slängt en förfrågan på diy audio om det för dom som sitter på det forat ar mera kompetenta än både du och jag.
Hade jag varit T/S så hade jag tagit kontakt med stevo1234 på faktiskt och fått lite bra råd om hur ett ib bygge bör gå till
uddatonsdist brukar rörförstärkare lida av om du är familjär med en rörförstärkare .
Sen behöver du inte leka T/S han kan säga till själv men som vanligt vill du vara bror duktig .

Redigerat av kalle12dussin, 16 december 2014 - 07:25.


#94

Postad 16 december 2014 - 08:46

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 3
kalle12dussin, alla som läser denna tråd, utom du, förstår att jag just förklarade varför man inte kan tappa Vd av att vända ett element. Vi tar det igen:

Den svepta volymen är SAMMA på båda sidor konen.

Som vanligt när du har fel börjar du skryta om hur mycket du mätt på dina egna basar, börjar prata om potenta system som andra har och drar in saker som inte har med något att göra, tex uddatonsdist i förstärkare....

#95

Postad 16 december 2014 - 08:54

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 1

Sen behöver du inte leka T/S han kan säga till själv men som vanligt vill du vara bror duktig .


Turbinfartyg? :)

Redigerat av Jonas__W, 16 december 2014 - 08:55.


#96

Postad 16 december 2014 - 09:25

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

kalle12dussin, alla som läser denna tråd, utom du, förstår att jag just förklarade varför man inte kan tappa Vd av att vända ett element. Vi tar det igen:

Den svepta volymen är SAMMA på båda sidor konen.

Som vanligt när du har fel börjar du skryta om hur mycket du mätt på dina egna basar, börjar prata om potenta system som andra har och drar in saker som inte har med något att göra, tex uddatonsdist i förstärkare....

Hur förklarar du den ökande bl faktorn du har kanse inte tänkt på det att man ändrar dom elektriska parametrarna.
Och som vanligt för söker du med bortförklaringar när det är fel av dig .

Redigerat av kalle12dussin, 16 december 2014 - 09:26.


#97

Postad 16 december 2014 - 09:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Kalle, vi lägger ner diskussionen om push/pulls vara eller inte vara och magiskt försvinnande luft nu. Vi är inte överens. Vi lämnar det så.

Ni andra kan få hjälpa mig med hur jag går vidare med att fixa till rummet (det kommer garanterat ge mer än elementriktningen).

Förutsättningar: Källarrum med tre betongväggar (sidor och bakvägg), bjälklag i tak med gipsskivor. Betonggolv täckt med relativt tjock textilmatta. Frontvägg är min nybyggda innervägg. Rummet är 410x644x210 (BxDxH) med två dörrar på sidorväggarna (den ena en meter bak från frontvägg och den andra 2 meter).

Så vart börjar jag? Mätningar? Vad behöver jag till det? Bygga basfällor? etc etc, all hjälp uppskattas.

#98

Postad 16 december 2014 - 09:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag är med Boom att man tappar Vd med elementet vänt bak och fram.

#99

Postad 16 december 2014 - 10:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Jag är med Boom att man tappar Vd med elementet vänt bak och fram.


Kan ni inte ta för vana att backa upp era påståenden med någon form av info? Att bara slänga ur sig ett påstående som vi uppenbarligen inte är överens om utan att komma med någon ny information för ju ingenting framåt.

Jag har inget emot att bli överbevisad om att jag bör vända elementen, men då vill jag ju faktiskt bli just överbevisad och inte bara övertalad. Ok? :)

#100

Postad 16 december 2014 - 10:14

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 1

Jag är med Boom att man tappar Vd med elementet vänt bak och fram.


Synlig konarea minskar, men inte Vd. Konen har en area i planet som har en normal i samma axel som konens rörelse. Denna area är lika stor på båda sidor, att det sitter en talspole på ena sidan ändrar inte det. Baksidan av dammkåpan och talspolens ändyta pumpar luft de med, därav behovet av ventilering. Rör sig inte baksidan av konen lika mycket som framsidan menar du?

Att kalle12dussin tar upp att bl är bra. Just att parametrar som bl är runt max vid vila och sedan varierar olinjärt längs konens rörelse är ju hela poängen med pushpull.

Postad bild
Postad bild

Redigerat av Unregistered31eb059f, 16 december 2014 - 10:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.