Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken duk passar in för mina behov?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 december 2014 - 13:55

fj0-
  • fj0-
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är inte hemmabionörd men jag är teknisk av mig och tenderar till att göra ordentlig research innan jag köper på mig saker, vare sig det är ett headset eller en TV.

I det här fallet dock. så slog jag till på en BenQ W1070+ ifrån komplett på deras black friday-rea. Väldigt spontant köp, projektor är kul men jag har inte läst på alls vad man ska ha och inte, en snabb titt på prisjakt visade att W1070 var väldigt populär därav slog jag till.

Jag har fått hem projektorn och den är testad mot en grå vägg i vardagsrummet, projektorn har stått på ett bord (ca 3m avstånd) under testet och bilden har varit ungefär 240 cm bred vilket är max inzoomat. Jag som normalt sett tittar på en LG 50" (1080p) plasma inköpt för ca 7000kr för 5 år sedan är nog inte så kräsen.

Bilden ser bra ut mot den grå väggen när det är mörkt, är det ljust ute och man ej mörklägger så är det inte alls kul att titta på. Därav tänker jag mig att plasman får sitta kvar på väggen och vi får ha en nerdragbar duk, manuell eller motordriven.

Vad jag förstår är en ramspänd duk optimalt men det fungerar ej i mitt fall då jag önskar ha kvar TV på väggen för slötittande. Projektorn ska vara där för när man ska titta på serier eller film framförallt kvällstid. Alla rulldukar blir vågiga med tiden har jag också läst mig till och därav är tab-tension bäst.

Min budget är under 2500 kr vilket jag förstår inte är det enklaste att lyckas med, jag har inga problem att köpa begagnat.

Har även försökt använda verktyget för att mäta upp här:
http://www.projector...ro.htm?add=7265

Postad bild

Det jag uppfattar är att jag kan inte få bilden mindre än 120" ifall jag monterar projektorn 4 m ifrån duken, stämmer det? Jag vill undvika att ha projektorn monterad i taket mitt i vardagsrummet, hur kommer man runt detta, ifall det är möjligt?

Har fått ett erbjudande att köpa en Kingpin CES240 begagnad ej använd men utan kvitto för 1800 kr, är det vettigt? Jag är lite orolig då jag uppfattar att många får reklamera sina dukar och har jag inget kvitto blir det jobbigt.

Jag hoppas ni får en bra bild över vad jag är ute efter och kan hjälpa mig, tack på förhand och God Jul!

Mvh,
Mario

Redigerat av fj0-, 23 december 2014 - 13:56.


#2

Postad 23 december 2014 - 14:42

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Mörkläggning är A och O. Du kommer inte undan med en duk för detta. En duk som kan hantera dåligt mörkläggning, dvs högkontrastduk är i rullform dyrt, minst 20.000 kronor och uppåt för en React i den storleken. Där är dessutom W1070 inte lämplig för en sådan duk eftersom den skjuter stor bild på kort avstånd.

Vill du kunna använda projektorn på dagen, se till att få ordentlig mörkläggning. Annars är Kingpinnen en helt okey matchning i fråga om kvalitet.

Redigerat av Ringblixt, 23 december 2014 - 14:43.


#3

Postad 23 december 2014 - 14:57

fj0-
  • fj0-
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Bara för att förtydliga, jag är inte ute efter en duk som möjliggör att jag kollar projektor mitt på dagen utan att mörklägga, det förstår jag är ett måste! Och därav anledningen till att ha kvar TV'n på väggen för vanligt dagstittande.

Missade även att fråga om det här med zoomen, läste någonstans idag att man ska försöka hålla sig emellan minimum och maximum, är det där man får bäst bild?

Gällande avståndet, har jag räknat rätt i exemplet ovan och förstått att om jag har 4 m mellan duk och projektor så är minsta bilden jag kan få ut 120"?

#4

Postad 23 december 2014 - 15:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Bara för att förtydliga, jag är inte ute efter en duk som möjliggör att jag kollar projektor mitt på dagen utan att mörklägga, det förstår jag är ett måste! Och därav anledningen till att ha kvar TV'n på väggen för vanligt dagstittande.

Missade även att fråga om det här med zoomen, läste någonstans idag att man ska försöka hålla sig emellan minimum och maximum, är det där man får bäst bild?

Gällande avståndet, har jag räknat rätt i exemplet ovan och förstått att om jag har 4 m mellan duk och projektor så är minsta bilden jag kan få ut 120"?


Då ska du ha en vanlig vit duk, vare sig mer eller mindre. :)

Det där med zoomen i mitten är en tumregel som fått uppblåst betydelse. W10170 är så pass mycket budgetprojektor att den har rätt kass optik i förhållande till dyrare modeller, så man bör undvika de absoluta ändlägena på zoomen, det är allt. Inte att den prompt måste sitta precis mitt i sitt zoomomfång.

1,15 - 1,5x kastavstånd är det som gäller. På 4 meter får du alltså som minst 4/1,5 = 2,67 meter bred bild. 267 cm x 0,452 ≈ 120,6 tum, så ja, det stämmer.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.